Reflektioner söndag kväll

Söndag kväll och lite summering av veckan och framåtblickande mot kommande vecka. Denna vecka har varit fantastisk med Jesusmanifestation, New Wine-konferens, flera dagar av missionerande på Sergelplattan och Tantolunden, och vi summerade lite i Söderhöjdskyrkans gudstjänst idag. Det skapar tro och frimodighet hos många kristna. Och den dåliga självkänsla många kristna bär på, och ständig rädsla för vad folk ska tycka, jag tror att detta har släppt en del, när de såg att media rapporterade objektivt och sakligt och ganska omfattande från Jesusmanifestationen.

Det blev lite paus i diskussionen om synen på församlingsmedlemskap. Men ska ventilera frågan på onsdag då jag tänkte gå på seminarium i Filadelfia i Stockholm, och lyssna på Erwin McManus, häng med, du kan anmäla dig på www.willowcreek.se. En god vän till mig som har besökt och analyserat McManus församling, säger att de tillämpar liknande typ av modell för församlingsmedlemskap som jag skissade på bloggen för någon vecka sedan – och fick minst sagt blandade reaktioner på. Kommer att diskutera frågan med en av McManus medarbetare på onsdag. Så jag återkommer i frågan. McManus kan ge bra inspiration – om man vill tänka nytt när det gäller församling, men det gäller att tänka nytt på rätt sätt.

Nästa söndag predikar jag i Söderhöjdskyrkan 11.00, då kan du få möta bloggaren live om du har vägarna förbi. På tisdag kommer jag att ha ett spännande möte med en av de tunga kändisarna i Sverige, och vi ska samtala om Jesus. Just nu kan jag tyvärr inte avslöja för bloggläsarna vem det är.

Och sedan har jag min huvudsakliga försörjning som konsult inom svenska näringslivet. Kommer bland anant att granska senaste forskningsresultaten från SOM-institutet i Göteborg denna vecka, och vara på en konferens om det senaste om elbilar, kan de lösa miljöproblemen inom trafiksektorn?

Och den riktigt stora höjdaren, min fru har varit hos sin mamma i Skellefteå hela veckan och kommer hem i morgon mitt på dagen. Det blir explosiv kärlek, garanterat, i morgon, hormonerna, adrenalinet, testoronerna, eller vad det heter, bara pumpar i kroppen, jag är ju relativt ung fortfarande.

För övrigt överlåter jag veckan i Guds händer, och ber om att Jesus ska leva genom mig, jag vill vara hans röst, hans fötter, hans händer, hans arm, som sträcker sig ut till medmänniskorna.

Hur har det gått ikväll?

Har hållit mig hemma under lördagkvällen, bland annat för att göra klart inför måndagens deklaration. Ska leda gudstjänsten i Söderhöjdskyrkan i morgon 11.00, så jag behöver samla mig för det också. Samtalade något med Ulf Ekman i Kungsträdgården, bland annat om hans möte i kväll i Södermalmskyrkan, då han ska ta upp om Jonas Gardells Jesus. Och sedan är det ungdomsmöte i Kungsträdgården.

Har någon bloggläsare rapporter från något av dessa evenemang, skriva gärna en kommentar på detta inlägg och rapportera.

TV-nyheterna har haft lite inslag från Jesusmanifestationen, bra jobbat TV.

18.000 i Kungsträdgården

Det kom nyss en uppgift om att 18.000 är samlade för gudstjänst i Kungsträdgården. Jag letar i minnet, men jag tror att det är den största kristna samlingen i modern tid i Sverige. Jag tror att vi måste gå tillbaka till 50-talet för att hitta liknande nivåer. Eller har någon bloggläsare uppgift om någon kristen sammankomst i Sverige senaste 50 åren som har samlat minst 18.000 personer vid ett och samma tillfälle? Är det en ny tid för Sverige som vi börjar se?

Hälsning från Jesusmanifestationen

Nu befinner jag mig i Kungsträdgården i Stockholm, och Jesusmanifestationen pågår just nu. Det är massor av folk här. I fjol var det 13.000 och man säger att det är fler i år än vad det var i fjol. Har bland annat lyssnat på Hakon Långström, Stanley Sjöberg, Niklas Piensoho, Ulf Ekman, Göran Skytte och Berit Simonsson. Tyckte nog att Skyttes korta predikan var en riktig höjdare, han är utan tvivel en av Sveriges främsta evangelister för närvarande. Det kunde man inte tro om den gamle ateistiske kommunistjournalisten att han skulle bli väckelsepredikant.

Det är bra att vi kristna ibland kommer ur våra kyrkobyggnader, och enskilda satsningar, och gör något större och något gemensamt. Och att hitta de gemensamma nämnare vi har som kristna. Arrangemanget började med att Hakon Långström läste upp från en trosbekännelse om den Jesus vi tror på.

Och stämningen är härlig, folk är glada och entusiastiska. Och det roligaste av allt är att många av de dynamiska invandrarkyrkorna finns med, och står tillsammans med oss som är födda i Sverige.

Ikväll bloggar jag åt tidningen Dagen

Nu ska jag strax bege mig ut på stan för att ägna hela kvällen och delar av natten åt att be, prata med ungdomar om Jesus, och visa det praktiska sociala engagemang som behövs i Stockholmsnatten. En nyhet ikväll blir att jag bloggar åt tidningen Dagen, direkt från Sergelplattan och från Tantolunden, så läs www.dagen.se under kvällen så får du veta vad som händer. Allt handlar om förspel och uppladdning inför den stora Jesusmanifestationen i Kungsträdgården i morgon eftermiddag.

Spännande Valborg med Jesus i centrum

En intressant och spännande Valborgsmässoafton då grupper av kristna har varit ute på stan på en rad olika ställen. Vi var ett jättestort gäng i Tantolunden, det var hela satsningen med Jesusfolket på Sergelplattan som fortsätter ända fram till lördagen och Jesusmanifestationen, ett gäng var vid Slussen, ett vid Vasaparken, och ett gäng i Rålambshovsparken. För min egen del var jag både vid Sergelplattan och Tantolunden. Höll en kort liten minipredikan på Sergelplattan klockan 00.30. I Tantolunden var det fullt pådrag med massor av tonårskrökande, droger och massa poliser, och en massa kristna som bjöd på kaffe och pratade om Jesus.

Jag tror på att kyrkan ska komma ur sin inlåsning i kyrkobyggnaderna och komma ut på stan där folk är och berätta om Jesus. Jag tror också på en socialt engagerad kyrka som möter människor där de befinner sig, och har ett svar på den sociala nöden. Att arbeta ute i stökiga tonårsmiljöer på fredagsnätterna, är ett mycket bra socialt engagemang från kyrkans sida, som uppskattas av både polis, social, föräldrar och ungdomarna själva.

Ta med Jesus ut på stan

Ikväll och i natt behövs många kristna ute på stan. Ska nu åka till Sergelplattan för att möta ”Jesusfolket”, förmodligen kommer jag att satsa på att vara i Tantolunden ikväll och i natt. Hinner därför inte tänka på några internkyrkliga debatter, återkommer i morgon. Vi ska be, dela ut många tusen biblar och bjuda en massa tonåringar på pannkakor och kaffe.