Utmärkt text av Nima Motallebzadeh

Som kristen är Bibeln, Guds ord, vägledning för lära och liv. Därför behöver man som kristen argumentera med utgångspunkt från bibeltexter för sina ståndpunkter i olika frågor. Den bristande kunskapen i Bibeln bland moderna kristna medför att många texter blir helt undermåliga ur biblisk synvinkel, texter som t.ex. publiceras i kristna pressen.

Följande artikel i ett aktuellt ämne av Nima Motallebzadeh  är exempel på något annat, en artikel som argumenterar för ståndpunkter med Bibeln som utgångspunkt. Utmärkt Nima! Artikeln är publicerad på the Gospel Coalition Nordens hemsida.

Utmärkt att USA-baserade Gospel Coalition har nu en nordisk underavdelning. Har ofta uppskattat texter som publicerats på Gospel Coalitions hemsida i USA.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Läsare

    Hej
    Sanningen är väl den att det är inte alltid så lätt att argumentera med Bibeln som grund när dom flesta tycker att Bibeln är ren och skär hittepågalematias.
    /läsare

  • Erik

    Bra text men också så svårt. Vem når upp till standarden i 1 kor 6:10-11, Gal 5, mm ? Bibeltexter som ger en verklig brottningskamp. Om man till dessa texter lägger till Jesus egna ord från bergspredikan Matt 5:21-22, Matt 5:27-28 mm.

    Personligen överträder jag kanske alla felsteg i 1 Kor 6:10-11 ofta eller har gjort. Medvetet eller omedvetet. Frågan jag ställs inför när jag då läser Nimas text blir vilken självinsikt som finns? Är kristen tro 100 % nåd eller 100 % gärning? Både och, tror jag inte funkar! Hjälp mig!

  • Ulrika4

    Hej Erik,

    Du skriver: ”Är kristen tro 100 % nåd eller 100 % gärning? Både och, tror jag inte funkar!”

    Du har helt rätt i att det inte funkar.

    Kristen tro är att tro på Kristus. ”Gärningen” är att tro på det som bibeln (Kristus ord) säger. När man upptäcker att man syndat säger Kristus att man får be Honom om förlåtelse och då blir man genom hans 100-procentiga nåd förlåten. Här är gärningen alltså att be om förlåtelse och ändra riktning i livet.

    Du har helt rätt i att ingen når upp till en ”komplett” standard. Det var därför som Kristus dog för våra synder och det är även därför som vi behöver Honom och hans ord för att hålla oss på vägen.

    Avseeende homosexualitet är det inte ovanligt att kristna kämpar med homokänslor (alla kristna kämpar med någon form av begär) och gärningen i de fallen är ju att inte leva ut sitt begär. När det känns svårt så kan man tala med en förtrogen kristen vän eller själavårdare om det. Och självklart vill Gud hjälpa en med sådana problem också.

  • rolfdagen
  • Erik

    Tack för ditt svar UIlrika!

    De där begären är svåra. Att det som skriva i 1 kor:6 och Gal:5 dessa inte får del av guds rike är svåra tycker jag. Senare i kor:6:12
    ”Allt är tillåtet för mig, men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig, men jag skall inte låta något ta makten över mig.”

    Motsägelsefullt? Gör du det här får du inte ta de av guds rike (1 kor:6 9-11) (Då finns inte nåd? Då är den inte 100% ?
    Sen är allt helt plötsligt tillåtet i vers 12 ?
    Motsägelsefullt eller så förstår jag inte (antagligen det andra)

    Får fortsätta bråttas 🙂
    Erik

  • Erik

    Brottas* ;D

  • Ulrika4

    Viktiga frågor har du Erik!

    Med hjälp av David Hedegårds bok ”Lär känna Böckernas Bok” förstår jag att Gal 5 som du nämner skickades från Paulus till församlingen i Galatien då det i den församlingen kommit in människor som försökte få medlemmarna att följa gammeltestamentliga lagar om mat. Det som upprörde Paulus mest var att sådana lagpåbud tar bort den frihet och glädje som Kristus erbjuder.

    Jag tror att varken Paulus eller Kristus bryr sej om vilken sorts mat man föredrar. Poängen är att man inte får göra en gärningslära av käket.

    Vad kan man då tänka sej att församlingen i Galatien tänkte när de läste brevet från Paulus? Ja, några bad nog Kristus om förlåtelse för att de inte tagit emot den frihet han erbjuder utan frestats att börja jobba på sin egen frälsning i stället genom att fokusera på ingredienserna i sin mat.

    När de bett om förlåtelsen fick de ta emot Guds nåd.

  • Erik

    Tack igen för svar Ulrika,

    Angående maten är jag med dig helt och hållet :)

    Mina frågor kretsar mer kring orden, i 1 kor 6: ”ska ärva Guds rike” och Gal 5: ”de som lever så ska inte ärva Guds rike”.

    Jmf med det underbara kapitel 8 i Romarbrevet som slutar med (vers 39) ”kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.”

    Tydligen finns det några saker som kan skilja oss ifrån Guds kärlek (1 kor 6 och gal:5) ? Va missar jag?

    Med det sagt, om jag går tillbaka till Nimas text, som jag tycker var bra fram till sista delen ”En fråga om evigheten”. Om vi tar en annan gärning som leder till förlorat ärvskap av Guds rike enligt 1 kor: ”drinkare”. Varför pratar vi inte bruk av alkohol i samma mängd som homosexualitet i kyrkan? Dubbla måttstockar ? Det jag tycker är att det är märkligt att diskutera homosexualitet utifrån 1 gal 5 och 1 kor 6 utan att nämna de övriga synderna. Det blir kanske inte så många kvar som får ärva Guds rike om vi gör det? Det är inte vår sak att avgöra detta.

    Med det sagt, jag säger inte någonting om synd / inte synd – där tycker jag bibeln är glasklar! Synd kanske i första hand är en personlig brottningskamp mellan Gud och människan. Där Gud är Gud och verkar i oss ( Jer 31:33-34, Rom 14:4, Fil 1:6, Luk 18:27 – mm!)

    En sista kommentar som jag har svårt att släppa är vad som står precis efter Rom 1:26-32, nämligen följande, också ganska tydliga varning: (Rom 2:1):

    ”Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är som dömer. När du dömer en annan fördömer du dig själv. Du som dömer handlar ju på samma sätt”

    Allt gott!
    Erik

  • Jonatan Fransson

    Hej! Nima är fin på många sätt och har flera bra ståndpunkter. Tyvärr driver han en ersättningsteologisk linje och nedtonar förväntan på Andens verk idag, upplever jag. Båda dessa områden, dvs Israel och Anden, drar från kalvinismen och jag ser det som problematiskt.

  • Ulrika4

    Erik,

    Nu har jag kikat på 1 Kor 6 som du nämner och fastnade för en ”liten” text i vers 9 ”…Bedra inte er själva!…”

    Så då får vi börja där. Läsa om sanningen i Bibeln och be Gud om kraft och vishet att följa den. Då ger Gud genom sin Ande det vi behöver för att steg för steg växa i tron. Ibland snavar vi och då får Gud hjälpa oss upp på fötter igen. Eller som en bibellärare sade en gång (ungefär): Mitt på vägen passerar vi när vi kravlar mellan dikena.

    Om att ärva Guds rike tänker jag på ”gemenskap med Gud” och på en period i livet då jag levde under opposition mot Guds vilja d,v.s i synd. Under den tiden ”mörknade” gemenskapen med Gud och Anden tystnade. Jag kan idag ” bara” tacka för att jag fick vända om innan samvetet brändes sönder. När Jesus levde som verklig människa på jorden sade han ”Guds rike står mitt ibland er”. Han syftade ju på sej själv och då tänker jag att vill man ärva -ta del av – Jesus gemenskap behöver man leva i hans sanning.

    Dömma varandra ska vi inte göra, precis som du säger. Tillrättavisa varandra i kärlek ja – för att hålla oss på vägen och i gemenskap med Gud. Man kan börja med att ge Gud rätt genom att bekänna om man gör fel, Det är väl mycket det som det övergripande går ut på i bekännelserna också. Att det är Gud som är helig och syndfri. Det är nog ett överfokus på människor i församlingen i relation till vilket fokus Gud får. ”Sök först Guds rike så ska det andra tillfalla er”, står det. Omformulerat: Sök Jesus och det händer välsignade saker.

    Om man tänker på den där förträfflige mannen som kom till Jesus och undrade vad han skulle göra för att ärva Guds rike och det visade sej att han gjort allt som Jesus sade men precis när mannen börjar sträcka på sej av stolthet så säger Jesus till mannen att göra en sak ytterligare som han vet att mannen inte klarar av så handlar den texten för mej om att ingen kan tillhöra Guds rike-gemenskap genom att göra sej själv ”gudalik”. Fräckt av Jesus att visa den förträfflige mannen att även han hade brister? Om man nu knyter an till ””…Bedra inte er själva!…” igen så kan man ju i sammanhanget med den förträfflige tänka att han höll på att bedra sej själv genom att han trodde att han kunde komma in i Guds rike genom egna gärningar och utan beroendet av Gud.

    Vi får även minnas att det är Jesus som renar oss med sitt blod när vi bekänner våra synder. Bönen ”Fader vår” är ju ett livs levande gemenskapsverktyg där Jesus och vi får leva med honom redan nu i våra förgängligetskroppar för att sedan i evigheten få leva med honom i våra härlighetskroppar. Då kommer synderna som vi alla plågas av vara ett minne blott.

  • Erik

    Tack Ulrika4 för lite tankar på vägen :)