Har med stor behållning läst Jan Runesons bok – John Wimber, hans liv och tjänst. Utgiven av Världen Idag. Runeson har framförallt byggt sin framställning på de John Wimber-biografier som hittills producerats. Har lyckats bra med en lättläst och inspirerande historik över Wimbers liv.
Han visar med all tydlighet vilket mäktigt Andens skeende det var med Vineyardrörelsens explosiva tillväxt under åttiotalet. Det är uppenbart att John Wimber hade unika gåvor när det gäller kommunikation och organisationsbyggande. Det var en anledning till att Wimber och Vineyard blev efterfrågade över hela världen under en period.
Runesons bok ger en mycket intressant bakgrund till Wimbers omvändelse och andliga resa. Började med ett engagemang i kväkarrörelsen efter en frälsningsupplevelse vid 30-årsåldern och i en lokal församling i Los Angeles-området. Dock helt i avsaknad av karismatisk kristendom men bra fokus på evangelisation och omvändelse. Wimber arbetade delvis som biträdande pastor i församlingen och var ett redskap till att föra ett antal hundra personer till tro under andra halvan av sextiotalet.
Det var när Wimber började jobba med Peter Wagner vid Fullers teologiska utbildning, och där jobbade med forskning och utbildning om församlingstillväxt – då kom han i kontakt med kyrkor i tredje världen som levde i en karismatisk kristendom präglade av det övernaturliga liv som Nya testamentet talar om. Det var detta som medförde en längtan efter en kristendom präglad av Andens kraft och smörjelse och Andens gåvor i funktion. Wimber blev övertygad om att vi är kallade att göra samma saker som Jesus, bota de sjuka, driva ut onda andar, profetera och allt det andra som präglade Jesu liv och tjänst.
Det fanns inte utrymme för detta i den kväkarförsamling där han och hustrun Carol var verksamma. Även inom Fuller var detta nya erfarenheter. Det medförde till slut en ny församling, först inom ramen för Calvary Chapel, och därefter som en självständig församling med namnet Vineyard.
Runesons beskriver sedan den andeutgjutelse som drabbade församlingen och som fick en snabb spridning. Och församlingar bildades och började nätverka, och allt fick namnet Vineyardrörelsen.
Wimber hade ju sina rötter i de tradtionella evangelikala och icke-karismatiska sammanhangen i USA och den nya Vineyardrörelsen hamnade i kyrkogeografin någonstans mitt emellan pingst, karismatiskt och trosrörelse och traditionella kyrkor utan betoning på Andens direkta verk och gåvor. Därför fick man ett stort genomslag i Europa, i äldre historiska kyrkor, och dörröppnare i England var anglikanska präster och i Sverige var det präster i Svenska kyrkan och Göteborgs dåvarande biskop Gärtner, som var viktiga dörröppnare.
Runeson lyckas skildra Wimbers karaktäristiska stil med en mycket bibelförankrad kristendom, och en mycket avslappnad kristendom. Andens gåvor, helande och befrielse förpackades i en folklig och naturlig förpackning, där en tyngdpunkt var att de vanliga troende skulle komma i tjänst och ”doing the stuff”, som Wimber brukade säga.
Boken är också en uppmuntran om att Guds processer i en människas liv kan ta tid, det var efter ett antal år av aktiv kristen tjänst som Wimber kom in i de explosiva erfarenheterna av den Helige Ande.
Tycker att Wimber visar på ett bra ledarideal, ödmjukhet och stor medvetenhet om egen svaghet och tillkortakommanden, transparens, men samtidigt ett stort mått av frimodig tro och handlingskraft.