Hur ska vi se en övernaturlig kristendom bryta igenom i Sverige?

När man läser i Nya Testamentet möter oss en kristendom med tecken och under. Jesus ägnade sig ständigt åt att bota de sjuka, göra under och mirakler, befria människor från onda andar, uppväcka döda, och levde i uppenbarelsegåvor på ett påtagligt sätt. Han undervisade sina lärjungar att fungera på samma sätt, något som blev möjligt genom Andens utgjutande. I Apostlagärningarna läser vi om hur detta fortsatte. Man brukar ofta kalla detta för en karismatisk kristendom. Om Andens gåvor i funktion och att Gud utrustar människor med specifika övernaturliga tjänster.

Många kristna har under historiens gång tagit avstånd från karismatisk kristendom. Man förnekar inte att det står om det i Bibeln, men att det inte gäller nu. Så vitt jag vet var reformatorn Luther inne på det spåret. I USA är det mycket vanligt, bland annat bland sydstatsbaptister, som har en mycket strikt Bibeltro, men som menar att det karismatiska inte gäller efter den första kristna tiden.

I Sverige dominerar en lågmäld kulturkristendom som inte direkt är mot-karismatisk men inte på något sätt för det karismatiska. Man vill forma en kristendomstyp som inte stöter någon, vinner allmänt förtroende, – att be för sjuka, driva ut onda andar, göra tecken och under, och försöka uppväcka döda passar ju då inte alls in i den bilden. Men det stämmer inte med Nya Testamentet.

Jag längtar efter mer karismatisk kristendom i Sverige. Jag vill se den form av kristendom som möter oss i Apostlagärningarna. Visst har man sett och upplevt en hel del av Andens gåvor under många år, men man längtar efter mycket mer och man känner att man ligger långt under den standard som vi läser om i Apostlagärningarna.

För mig var helandeskolan i Malmö förra veckan en mycket positiv signal. Där fanns det tro på den övernaturliga kristendomen, där predikades om den övernaturliga kristendomen, och där lärde man ut om den övernaturliga kristendomen. Och inte bara det vanliga kristna konferensstuket, att det gärna kan vara lite lagom karismatiskt men inte för mycket, och det ska balanseras med en massa annat. I Malmö pekades med hela handen. Också härligt att höra hur lovprisningen, lovsången och sången i Anden kunde bryta igenom så starkt.

I Evangeliska frikyrkan har vi som ett av våra ledord att vi ska ha en karismatisk öppenhet. Tänk om vi istället kunde säga att vi vill vara karismatiska, inte bara stanna på halva vägen och ha lite lagom. John Ongman var en gång i tiden en av de karismatiska spjutspetsarna i Sverige, men det var då det.

Vi behöver föredömen och spjutspetsar för en karismatisk kristendom i Sverige. De senaste decennierna har det framförallt varit trosrörelsen och Vineyard som har aktivt lyft fram dessa frågor, dock utifrån olika teologiska referensramar. Det som var intressant i Malmö var att Randy Clark visade respekt för både arvet från trosrörelsen, vineyard men också tidigare karismatiska rörelser under 1900-talet som helandeväckelsen, historiska pingströrelsen, latter rain m.m. Clark knöt ihop dessa erfarenheter och lyfte fram hur mycket både Vineyard och trosrörelsen har betytt för hans egen andliga utveckling. Detta har jag knappt hört sägas tidigare.

Jag tror att New Wine-nätverket har möjlighet att bli en av flera spjutspetsar för karismatisk kristendom i Sverige. Inte minst med tanke på den ekumeniska bredd som finns i nätverket så finns det goda möjligheter att sprida elden åt olika håll.

Vi måste också komma ihåg alla de nya församlingar som växer fram i Sverige med människor som har rötter i Afrika, Latinamerika, i Asien, och där den karismatiska och övernaturliga kristendomen är en självklarhet.

Vi som längtar efter att se Guds rike bryta igenom och ännu starkare i nya dimensioner, vi måste hitta samverkansformer och inspirationskällor, New Wine-nätverket och kontakter med nya immigrantförsamlingar tror jag kan vara två viktiga inspirationskällor. Och vi i den etablerade kristenheten måste komma längre än att bara ägna oss åt kritiska granskningar av karismatisk kristendom.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Hej Daniel! En bok som grundligt går igenom varför cessationismen har fel är Surprised by the Power of the Spirit av Jack Deere, och han skriver något som du bekräftar att cessationismen inte på något sätt bygger på Bibelord utan på människors erfarenhet: när kristna inte upplevde under utgick de från att det berodde på att Gud inte ville göra under, inte för att de inte strävade efter nådegåvorna som Paulus uppmanar oss till (1 Kor 14). Problemet är att deras erfarenhet är begränsad. Min pastor var i Nepal för några månader sedan i en vecka och såg fler genuina under än vad han kunde räkna, helanden, demonutdrivningar, profetior, tungotal på existerande språk… vittnesbörd från väckelserna i Kina och Indien talar inte om en nedgång i underverk utan en uppgång. Om man därför ska utgå från erfarenhet, vilket du gör, blir det omöjligt att säga att vi aldrig kan få upleva ett Apostlagärningarna idag.

    Du skriver att jag driver ”argument from silence” när jag hävdar att det Jesus uppmanade den första kyrkan till: att driva ut demoner, bota sjuka, uppväcka döda och predika glädjens budskap till de fattiga, gäller kyrkan som kom generationen efter och alla andra generationer i samma magnitud som för den första. Men säger inte Skriften att apostlarna skulle göra folk till lärjungar och lära dem allt Jesus hade lärt dem? Uppmanar inte Paulus korinthierna, varav många förmodligen var yngre än honom, att ivrigt söka Andens gåvor? Vad vi däremot finner en tystnad av är Bibelord som säger att undrens kvalitet var tidsbestämda. ALdrig någonsin uttrycks i Skriften en sådan tanke. Att säga att kyrkan inte ska se ut enligt BIbelns mall, dvs. Apostlagärningarna, utan enligt en obiblisk mall, det är ett sant argument från tystnaden, för ingenstans uttrycks en sådan tanke i Skriften.

    Skriften tog slut med Uppenbarelseboken, men gjorde kyrkohistorien det? I John Wimbers bok Övernaturligt finns ett appendix där han går igenom rapporter från hela kyrkohistorien om under och tecken, och fornkyrkan flödade enligt dessa från Andens gåvor. Augustinus fyllde flera sidor i sitt verk Gudsstaden med helanderapporter. Detta har gjort att vissa cessationister sträcker ut under-epoken till 300-talet. Men hur ska man då förklara det min pastor såg i Nepal 2011?

    Vi håller båda med om att det finns många exempel i kyrkohistorien som inte levt i Apostlagärningarna, både när det gäller under och andra aspekter, men jag menar att Bibliskt sett är de perioder som kännetecknas av färre under orsakade av att hängivenheten hos Guds folk har kallnat (Jack Deere går igenom detta grundligt med många Bibelord). Är det underligt att vi ser en nedgång i underrapporterna när Konstantin kom till makten och människor var tvungna att vara kristna, vilket urholkade lärjungaskapet? Är det underligt att waldensarna, anabaptisterna, metodisterna och till och med de tidiga skotska presbyterianerna vittnade om under mitt ibland dem?

    Jag hävdar inte att var gång någon ej blir helad så ska man skylla på bristande tro, det kan bero på många olika saker, många gånger är fallen komplexa, och jag hör till dem som tror att sjukdom är ett kors som Gud kan tillåta för att bygga karaktär. Men det gör mig ont att du tycker att jag hånar Gud genom att hävda att Apostlagärningarna är möjliga idag och att de helanden Han gjorde då, när människor radade upp sig så att Petrus skugga skulle kunna falla på dem, är möjliga idag eftersom Gud fortfarande vill lindra lidande, Han är fortfarande barmhärtig, om vi bara hade Petrus hängivenhet, tro och överlåtelse. Broder Yun från Kina är en person med mycket stark tro som har sett många under, och han har fått genomgå svåra lidande för dem. Anledningen till att västvärldens karismatiska rörelse inte ser så stora under som tredje världens är enligt mig att vi inte är beredda att göra samma uppoffringar, vi har inte samma överlåtelse. Det är en Biblisk tanke, de som upplever stora under är de som lider. Men att utan Bibliskt stöd hävda att Gud har gjort ett underbart rådslut att dra tillbaka sin undergörande kraft så att oavsett hur stor överlåtelse och oavsett hur brinnande de cancersjuka, Aidssjuka och lidande ber, det tycker jag är besynnerligt. Det finns inte ett Bibelord att stödja sig på när man säger att det är Guds vilja att göra färre under idag än i Apostlagärningarna. Och inte minst motbevisar vår erfarenhet denna tes när vi ser på väckelserna i Kina och Nepal.

    Det är onekligen en intressant diskussion, och väldigt viktig för kyrkan i Sveriges fortsatta överlevande. Gud välsigne dig!

    Micael

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Svar: I tredje världen.

  • Magnus

    Hela mitt liv har jag hört den hänvisningen; men oftast avser detta hörsägen och berättelser som är svåra att verifiera.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm
  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Återigen, det går inte att Bibliskt argumentera för att de under apostlarna och filippus och stefanus gjorde skiljer sig från kraftgärningarnas gåva, det är samma ord som används. Bibeln betonar att Gud inte låter människor som levt i en viss tid vara privilegade. Elia var en karismatisk superkändis i Israel. Det är honom Jakob referar till när han talar om trons bön som kan bota den sjuke. Vi kan se samma under som apostlarna, Gud kan göra en Apostlagärningar-väckelse i vår tid.

  • Magnus

    Jag delar i stort din punkter men tycker att det vore bättre för evangeliets framgång om riktiga under inträffade istället för sådana som kan erhålla en annan förklaring än övernaturlig vilket är fallet med 99,9 procent av de s.k. under som sker idag.

    Det stora problemet med dagens helandeförkunnelse och olika helandetjänster är att icke-troende människor inser att inget händer och Jesus namn smutskastas till följd.. Låt oss börja att predika om himmel/helvete, synd/frälsning och helgelse samt ett liv i Kristi efterföljelse — och lämna de riktiga undrena till Gud att verka (när Gud  så önskar dem att ske)..

    Vi  behöver riktiga undrer som verkligen ger Gud ära. Inte fler högljudda besynnerliga helandeförkunnare i privatjet och lyxhotell som förmedlar låtsasunder varpå kristendomen förlöjligas och ytterligare tvivel och otro ökar bland människor…

    Magnus 

  • Anonym

    Väckelsekristna verkar tro att väckelse är något som skall råda konstant. Tänk om väckelse, tecken och under är något sällsynt som Gud låter ske i vissa tider och på vissa platser. Det normala kristna livet kanske är stilla trofast väntande och bedjande, utan bekräftelse, under och tecken? 

  • Magnus

    Michael! Du kan lista hur många berättelser som helst och problemet kvarstår likväl: att få dem vetenskapligt granskade och verfierade av utomstående instanser… Både du och jag vet detta… Riktiga under är bortom tvivel (men sker dock i princip aldrig)..

    Under Todd Bentleys s.k. väckelse i Lakeland rapporterades det om mängder av döda som uppstått ta detta exempel:
    http://www.youtube.com/watch?v=pLv6C7b6m88&feature=related

    Jag tror lika mycket på ovanstående som på Todd Bentleys moraliska renhet under den s.k. väckelsen.. Kom igen!!!
     Det skulle vara världsnyheter när döda börjar uppstå till liv igen… Det tragiska med Lakeland; är att många kristna blir alltmer skeptiska till rapporter om väckelse.. Återigen tillbaka till en nykter och äkta kristendom med riktiga under (om Gud väljer att göra sådana)..

    Magnus

  • Gäst

    Det där låter som om du refererar till någon annan som har sagt att Bill Johnson har sagt. du verkar inte har hart honom själv. Bygg inte  din uppfattning om någons teologi på någon annans åsikt, utan första hands information är det som gäller.

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

     Kanske är det ändå tid med Jesus som det behövs mera av, inte bara för predikanter, utan för oss alla. Apostlarna trodde det i alla fall – i början.

    Apostlarnas lösning läser vi om i Apg 6,
    ”Det är inte riktigt att vi ska försumma Guds ord för att ordna med måltider, nej bröder, välj ut sju män bland eder som har gott anseende och är fyllda av ande och vishet, så sätter vi dem till sådana uppgifter. Så kan vi själva ägna oss helt åt bön och ordets tjänst.” Det var en klar och tydlig prioritering för dem.

    De medlemmar som nyss frågat apostlarna, ”vad ska vi göra”, med anledning av Petrus predikan blev av dem betrodda att utse medarbetare för den fortsatta verksamheten. Det visade sig dessutom vara ett lyckosamt tillvägagångssätt. Den tidens ”administration” begränsades till måltidsproblem, åtminstone till en början.
    Kan det vara en väg?
    http://stig-melin.blogspot.com/

  • wildwest

    Temat hör till mina vanligaste funderingar. En sak är jag dock rätt säker på. Om pastorer och mötesledare hade lite mera av fingertoppskänsla för Andens ledning så skulle mycket mera hända. Hur många gånger har jag inte suttit i en gudstjänst där Anden börjat verka och så skruvar pastorn och/eller mötesledare på sej, avbryter, läser pålysningar, påpekar att timmen är sen, kommer med ett skämt, aviserar kyrkkaffe – och hela atmosfären är som bortblåst! Det är precis som man är rädd för att låta Gud ta över. Man pratar vitt och brett om det, man förmanar sina församlingsmedlemmar att tillåta detta i sina personliga liv men själv vill man ha kontrollen! Det funkar naturligtvis inte.
     
    Självklart lovar oss Bibeln att Gud är mitt ibland oss när vi samlas. Men vi människor behöver lugna oss, stämma in oss och bli förberedda för Andens verk. Så sällan finns plats då detta sker! I en sådan atmosfär sker dock många övernaturliga ingrepp. Släpp Anden lös. Det är bättre att grytan kokar över än att den inte kokar alls lär Lewi Pethrus ha sagt och släppte sedan de mest högljutt saliga ner i 500-salen istället för att tysta ned dom och döda atmosfären.
     
    Sen är vi också ute på förbränd jord med alla överdrifter som varit sedan 70talet (dvs den period jag kan överblicka). Till alla helandeförkunnare skulle jag också vilja säja: var ärliga! Hitta inte på helandehistorier, försköna inte helanden som bara är klara till 20%. Vi måste kunna ge ett rätt vittnesbörd till den som vill veta, annars är vi inte bättre än charlataner.

  • BilboF

    Bra! Kan du skicka läkarintygen till mig? Jag vare sig hånar eller försöker vara spydig, jag är till 100% ärlig: jag har TROTTS ATT JAG LEVT I ETT SK: ”VÄCKELSELAND” INTE SETT ETT ENDA GENUINT HELANDE.

    Har du det så är det ju jättebra! Men frågan återstår dock: varför hela migränen men låta ett litet barn dö i cancer?

  • Anonym

    Micael: jag är till 100% för helandeförkunnelse, jag bara försöker problematisera det hela lite. Varför hela migrän, ont i ryggen osv, men inte te x blinda barn osv? 

    Jag har inte svaret.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Jag har en till fråga också: eftersom mycket av Jesu och de tidiga kristnas mirakulösa tjänst innebar att driva ut demoner, och eftersom många sjuka botades genom att driva ut demoner, måste vi inte eftersträva samma spridning av Gudsriket som i Apostlagärningarna? Eller blev demonerna färre samtidigt som undren minskade i styrka?

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Jag har redan gjort en lista på vetenskapligt verifierade helanden: http://helapingsten.wordpress.com/2011/01/03/medicinskt-verifierade-helanden/

    De sekulära medierna har alltid motsatt sig helanderapporter, likaså när döda uppväcks. De motsätter sig ju också att under skedde på Bibelns tid.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Det vet jag att du gör, och det är viktigt. John Wimber gjorde det ofta.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Har du läst ”Undren bakom rubrikerna”? Roger Larssons helandemöten är väl dokumenterade av pressen. Men det är få vetenskapligt verifierade under i Sverige, eftersom kyrkan suger här. Man får ta och se internationellt, kolla in http://helapingsten.wordpress.com/2011/01/03/medicinskt-verifierade-helanden/ 

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Det är verkligen tragiskt att se det enorma motstånd mot den Helige Andes verk som går att se i dessa kommentarer, och jag har bemött läran att det är Guds vilja att det ska ske färre under idag än på Apostlagärningarnas tid här: http://helapingsten.wordpress.com/2011/08/22/argument-mot-semicessationism/ 

  • Sward

    Bloggkommentatorer,
    Tack för engagerad diskussion. Återkommer så fort jag hinner läsa.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Nils

    det behöver inte vara motstånd…
    med lite perspektiv så är det ett stort ansvar att påstå att något fenomen är ett Andens verk, när det alltsomofta är svärmiska yttringar.

    Det om något förtar människors öppenhet för Andens verkliga gärningar.

  • http://job25-masken.blogspot.com/ Daniel Lundgren

    Micael: Jag tror du behöver läsa vad jag skrev till dig igen… Undrar om du alls är seriös faktiskt. Du har lagt en massa ord i munnen på mig så att det blir lättare att svara (typ straw man argument.) Men besvarar ju inte vad jag egentligen skrev.

    Jag är inte cessationist. Jag ser som sagt inte heller i Bibeln att gåvorna skulle ha upphört.

    Jag skrev inte att du ”driver ’argument from silence’ när du hävdar att det Jesus uppmanade
    den första kyrkan till: att driva ut demoner, bota sjuka, uppväcka döda
    och predika glädjens budskap till de fattiga.”

    Jag skrev inte att kyrkan ska gå efter en obiblisk mall (Apostlagärningarna är ju inte allt)

    Jag skrev inte att jag tycker att du ”hånar Gud genom att hävda att Apostlagärningarna är möjliga idag och att de helanden Han gjorde då” utan dina ifrågasättanden av Gud. Och jag sa att jag tror att du inte hade den avsikten men det blir ändå så utifrån mitt perspektiv, och du för alltså inget sakligt argument. Vi har ju olika uppfattning av vad Apostlagärningarna vill säga om de här sakerna. Du kan inte förutsätta att du redan har rätt utan att övertyga mig och argumentera utifrån dina förutsättningar.

    Jag har läst broder Yuns bok ”Den himmelske mannen” och berättelserna från Kina har inte under och tecken som huvudfokus utan uthållighet under prövning och svår förföljelse. Det är en väckarkolcka (var det för mig) för bekväma västerlänningar som tar det lätt på tron och inte vågar stå upp. Det står också om vilka splittringar det blev i församlingarna när amerikanska karismatiska kyrkor skickat litteratur med en massa förvirrande läror.

  • Nils

    Egentligen ett larvigt personligt spekulerande, där du inte har en aning om hur Swärd beter sig med fysiska åkommor & ev. anlitad sjukvård.
    Lika lite som vi andra är intresserade över hur ofta du tar en värktablett av allt ditt myckna spekulerande.
    Däremot är jag själv som befinner mig i liknande situation imponerad av Swärds frenesi att ställa upp på halvmaratonlopp & bestiga Skuleberget.

    Visst är det dig fritt att bedöma andras ev. karismatiska erfarenheter, men att du skulle vara en anlitad bedömningsdomare för olika vittnesmål är lika enfaldigt som 2 förskolebarn som kivas över vilken av deras pappor som är starkast.

     – din avslutande kommentar, får väl nämnde Swärd ta med en klackspark – det gör varken till eller från eller är väl också att jämföras med mvh//

  • Westinbo

    Ordet
    väckelse är som så många andra kristna begrepp ett starkt värdeladdat ord som
    får oss att tänka på massomvändelser och ofta spektakulära manifestationer av
    kraftgärningar och fysiska helandeunder. I Matt 24: 8-14 och i Tim 3: 1-9 ser
    vi en dyster beskrivning av framtiden. Innan människorna i gemen blir sådana
    tror jag att vi kommer att få se något som skulle kunna betecknas som en
    väckelse. Men det är inte säkert att det blir så storslaget och spektakulärt
    som vi kanske tänker oss. Klart är att Gud vill nå ut med sitt ord och med allt han
    har att ge till oss människor, vilket innefattar mer än bara kraftgärningar och
    helandeunder. Men jag vill hävda att Gud redan har börjat gå fram bland
    människorna, men ofta lyckas han på olika besynnerliga vägar göra det utanför
    våra kyrkväggar. Jag tror att många kyrkor inte kommer att involveras i det Gud
    har börjat göra. Jag är inte säker på att Gud är beroende av att vi ska
    organisera samarbete och samverkansformer. Men jag tror att han är beroende av att vi som kristna i olika församlingar är eniga och ställer oss till hans förfogande i de lokala sammanhang där vi bor och verkar. Vi ska visa sälta och förmana varandra att hålla oss till den sunda läran men vi ska akta oss så inte saltet blir till saltsyra som fräter och skadar. Vi måste leva i det som är det svåraste för oss människor, en kärlek som kan förlåta och skyla över, så att vi kan bevara enheten.

  • http://job25-masken.blogspot.com/ Daniel Lundgren

    Säger som sagt inte att inte de är samma sak i sig. Men visst kan jag tänka mig att man bibliskt kan argumentera för att det är olika saker. Men vad jag menar är att de möjligen har olika funktion.

    ”Bibeln betonar att Gud inte låter människor som levt i en viss tid vara privilegade”
    Inte? Gud utvalde Israel framför hednafolken i GT:s tid. Amalekiternas var definitivt inte så privilegierade, 1 Sam 15:3. Eller var de spädbarnen där lika privilegierade som barnen Jesus välsignade menar du?

    För väckelse, låt oss be främst om frälsningens och pånyttfödelsens underverk medan vi predikar det sanna Evangeliet.

  • Magnus

    Den lista du hänvisar till är inte vad jag menar med vetenskapligt verfierad; det är katolska källor du citerar som söker bevisa den tes som kyrkan företräder.. Vatikanen är som bekant alltid förespråkare av sanning inte sant?

    Det kan vodare vara värt att fundera över en sak; rätt viktig sak faktiskt:
     I Evangelierna ifrågasätts inte att Jesus gör riktiga under. Inte ens hans motståndare tvivlar på undrena är äkta..

    Det finns två sätt att förhålla sig till detta:
    i. Jesu under var äkta och gick därför inte att ifrågasätta;
    ii. Jesu under är hörsägen och vandringsberättelser och har sålunda inte inträffat..

    Personligen tror jag att kategori ett är sant. Jesu under var riktiga och ifrågsattes därför inte.

    Vår tids under (om de sker) är ifrågasatta därför att de inte är av nytestamentligt slag.. De är inte bortom rimligt tvivel..

    mvh Magnus

  • Tomas Hultberg

    Obekväma frågor måste ställas, men jag är övertygade om att det går att få fram poängen utan att vara direkt hånfull.

  • http://job25-masken.blogspot.com/ Daniel Lundgren

    Jag vet inte vad du menar. Jag förespråkar inte att man ska sluta be för sjuka och driva ut demoner. Om man stöter på de sakerna alltså.

    Jag har funderat över varför det var så mycket demonbesatthet vid Jesu och apostlarnas tid men vi inte ser sånt så ofta idag. Det är inte en del av vår vardag. Det kan finnas många förklaringar till det. Antingen att det också var en särskild tid då Satan satte in extra insatser för att motarbeta vad Jesus och apostlarna gjorde. Detta tror jag även gäller vid väckelser på senare tid med, demonisk aktivitet ökar av den orsaken. T ex att folk ramlar, sprattlar på golvet osv. Tyvärr har man ju tagit det för ”häftiga manifestationer av Guds Ande” istället och inte drivit ut demonerna, de har fått ta över, och nu är det som det är i de ”karismatiska” och ”profetiska rörelserna.” En annan förklaring kan vara att just eftersom kristendomen utbrett sig så drev man ut de flesta demoner som fanns i början. Inte för att jag inte tror att det är en tungt demonisk närvaro i detta land men de besitter ju inte folk på det sättet så man kan ”driva ut” dem.

  • http://tony48.blogspot.com/ Tony Malmqvist

    Kanske är det så att hela den kris som  frikyrkor idag går igenom med tomma kyrkbänkar, kyrkor som läggs ner, bottnar i just det som du skriver här om trosriktningars olika ledarskap, att det har splittrat kyrkan tror jag det är få som inte ställer upp på. Samtidigt tror jag inte på en automatisk lösning på problemet,dvs genom att man slår församlingar under ett och samma tak, är min uppfattning den att man istället skjuter hela problemet framför sig.
    Även om jag inte alltid är helt i linje med vad  Stefan Swärd  skriver om, vill jag ändå ge credit till honom för att han i förhållande till vad många andra kristna bloggar skriver om tar han ofta upp frågor som man väl får anse vara allt annat än politiskt korrekta. Så att han Stefan skulle böja si n nacke för obekväma frågor, det har jag väldigt svårt för att se och ställa upp på att inte gör.
    Gud välsigne dig! och varmt välkommen in på min blogg http://tony48.blogspot.com för vidare meningsutbyte.  Mvh Tony M!

  • Nils

    Jag skulle nog lika gärna gå till en blind som någon annan för att bli helad, och varför inte Rolf Karlsson. Att en blind kan leda andra kan säkert stämma, kanske inte bildlikt, men ändå vara sant i den andliga världen. Kommer att tänka på den gravt handikappade fysikern Stephen Hawking som mycket väl skulle kunna vara mannen som med kraft är kapabel lösa universums gåtor.

    Men jag funderar inte längre särskilt på mirakler. Minns en gång för länge sen ett tältmöte med en helandepredikant (inte oväntat från Amerika förstås). Jag gick själv fram för så skulle man ju göra, men har inget mirakel att rapportera, och är heller inte alls besviken för jag hade ju inte seriöst förväntat mig något. Sen funderade jag på hur man ska se på allt detta. Besviken skulle kanske sådana bli som inte är ”invigda” och inte varit med förr. Sådana som famlar efter ett halmstrå för att bli botade. För alla andra kanske den sortens möten mer är ett sorts nöje, en cirkus. Predikanten som lovar helande en artist. Publiken förväntar sig en trevlig kväll. Man vet redan att Gud gör som han vill och tar inte order av någon. Men predikanten kan ju vara bra ändå även om inga mirakler sker. Jag är skeptisk till stora tillställningar med mirakelmöten. Om mirakler sker är det nog mer naturligt i vardagen som en följd av ett andligt liv.

  • Patrick Ölund

    Håller fullständigt med dig Magnus!

  • Anonym

    Nattvarden min käre Viktor79! Nattvarden! Här finner du Kristi kropp!

    Men vill du verkligen  närma dig Kristi kropp genom den helige Ande?

    I så fall föreslår jag att du eftertänksamt läser Första Korinthierbrevet, kapitel 12 och 13 ett par varv.

    Nu har du säkert en skön känsla i kroppen. Då läser du dessa brutala ord, uttalade av Jesus:
     ”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig
    skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders
    vilja.” (Matt 7:21)

    (Om du tar nattvarden måste du inse allvaret i din tro…)

    Nu är det dags för ett enkelt bibelstudium:
    http://www.logosmappen.net/undervisning/bibelstudier/sakramenten/nattvarden.html

    Se det här som en lite introduktion till att närma dig Kristi kropp genom Den helige Ande.

    Jag har lärt mig att det är frågorna som avslöjar en människas karaktär. Inte svaren. Du har min djupaste respekt! Bra ifrågasättande!

  • Anonym

    Amen!

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Om jag förstått dig rätt argumenterar du för en sorts halv-cessationism, efter apostlarnas tid kan vi inte se lika många och stora under som i Apostlagärningarna. Men eftersom det fortfarande finns demoner där ute, och många helanden, som ju är under, innefattar exorcism, betyder inte det att Gud tillåter att det demoniska inflytandet i världen ökar om Han inte låter kyrkan driva ut demoner i samma takt som om den hade levt på Apostlagärningarnas tid?

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Hej igen! Jag vet at du inte är cessationist, du är vad jag skulle kalla för semicessationist eftersom du driver samma resonemang som cessationisterna med ändringen att istället för att säga att gåvorna har upphört så har de försvagats.

    Du skrev att det var ett argument från tystnaden när jag skrev att det inte står i Bibeln att undrenska minska i styrka, varav jag svarade att Jesus har uppmanat oss att göra under. Ledsen om jag verkar göra halmgubbar, det jag försökte göra var att baka in svaret samtidigt som jag skrev vad du hade skrivit, vilket blev rätt otydligt. Det semicessationismen gör är att hitta på ett obibliskt påstående och sedan beskylla dem som poängterar att det är obibliskt för att argumentera från tystnaden eftersom semicessationism inte finns i Bibeln. Faktum kvarstår är attd et är en lära som inte finns i Bibeln.

    Du argumenterar för att apostlagärningarna handlar om hur kyrkan såg ut för apostlarna och inte i alla avseenden hur den ska se ut idag. Därmed formar man inte kyrkan efter hur kyrkan i Bibeln ser ut utan efter hur man själv vill att kyrkan ska se ut.

    Jag är ledsen om det blir ostrukturerat, jag är rätt trött så det blir lite halvdant. Men alla mina ord kan sammanfattas med denna mening: Tanken att Apostlagärningarna inte är möjlig idag finns inte i Bibeln.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Tanken att det är någon som helst skillnad mellan de under som gjordes genom apostlarna och de under som sker idag finns inte nånstans i Bibeln, Bibeln gör ingen skillnad mellan apostlarnas under och de andliga nådegåvorna. Sen kan vi komma 2000 år senare och säga att det är det, men det är ingen tanke från Bibeln utan från oss.

    Jag menade naturligtvis karismatiskt privilegade i betydelsen att Gud botade många sjuka när apostlarna levde och sen lät han färre botas när de dött. Jakob sa inte att Elia levde i en speciell tid när det var lättare att se Gud göra under, han betonade att Elias bön ledde till under och därmed är de möjliga idag om vi ber som Elia.

    Jag håller helt och hållet med dig om att pånyttfödelsens underverk är det viktigaste som vi ska fokusera på, höll en predikan igår om pånyttfödelsen. Anledningen till att jag snöat in mig på underverk är för att jag insett att det enligt Bibeln är ett av de effektivaste sätt att sprida Evangeliet på, se http://helapingsten.wordpress.com/2011/08/18/sprid-evangeliet-i-kraft-av-tecken-och-under/

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Apostlagärningarna måste råda konstant om vi vill ha Apostlagärningarnas frukt konstant: massvis med frälsta, heliga lärjungar som överflödar i goda gärningar och som hjälper de fattiga, botar sjuka och uppväcker döda. Jag har hållt en predikan om det här: http://helapingsten.wordpress.com/2011/08/09/liv-kraft-och-karlek-vackelse-a-apg/ 

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Katolska kyrkan är minituöst noggrann med vetenskapliga undersökningar av helande, de ger uppdrag åt några av Europas duktigaste läkare att undersöka påstådda helanden. Därtill finns i min lista flera icke-katolska vetenskapligt verifierade helanden.

    Du verkar dra alla under över en kam. Jag talade häromdagen med en kvinna som heter Kerstin som blev mirakulöst helad från massa allergier, bland annat nöt och frukt. Människor häpnar när de hör om henne och får en fördjupad tro. Ingen har (än) ifrågasatt henne. Detta är ett klockrent under i stil med NT. KOmmer snart lägga upp hennes vittnesbörd på nätet.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Ja, det är en sak när man kritiskt granskar ett fall av ett påstått mirakel, men här ovan handlar det om att man är negativ till det karismatiska i teorin.

  • Anonym

    Men om väckelse och under är Guds verk så behöver ju inte uteblivna sådana bero på att vi gör fel. I den bibliska historien verkar det oftast gå lång tid mellan Guds ingripanden. Vad är det som säger att väckelse skall vara konstant i vår tid? 

    Jag upplever att många kristna sammanhang är uppbyggda för att fungera vid väckelse, men inte vid i normala tider. 

  • Anonym

    Att du nämner Stephen Hawking gör mig glad, att vi delar ett intresse för hans arbete.
    Hans stora insats var väl att föra ihop ”det stora universum”, relativitetsteorin, med ”det lilla universum” kvantmekaniken? Hoppas han lyckas.

    På den här bloggen försöker vi mödosamt få ihop ”den övernaturliga kyrkan” med den ”naturliga-” och ”onaturliga kyrkan”.  Vem hinner få ihop det först? Jag satsar på Hawking! 

    Skämt åsido, du beskriver rakt och enkelt problem med karismatisk kristendom och förväntningar som den skapar men som inte alltid  infrias. Jag ser det du ser. Jag känner det du känner.

    Det var en personlig och tänkvärd kommentar.

  • Anonym

    Vet du om att du är den första människa som säger att jag är hånfull?
    Jag var faktiskt osäker på dess exakta innebörd eftersom ingen kallat mig vid det ordet förut.
     
    I ordboken står det: sardonisk [-du:-], hånfull
    (ofta på ett särskilt bittert eller elakt sätt).

    Mycket är jag men aldrig bitter. Cynisk? Ja! Okänslig? Skyldig!

    Om Stefan Swärd blir ledsen över mitt ironiska tonläge, lovar jag att trösta honom. Men det får bli en sak mellan honom och mig. Okey?

  • Anonym

    Ledsen men jag förstod inte ett skit av vad du sa..

  • Magnus

    Katolska kyrkan har en agenda som diskvalificerar deras undersökningar i detta sammanhang.. Din lista över icke-katolska vetenskapligt verfierade helanden är svår att vidare kolla upp och jag ifrågasätter å det starkaste att dina källor är sekulera och vetenskapligt publicerade. Det är istället en massa name-dropping..

    Låt oss istället göra det enkelt. Hitta något exempel i Sverige av de mirakelslag jag efterlyst ovan.. Läkarintyg på att personer som t.ex. saknat lemmar (arm, ben osv.), fått helt nyproducerade. Där en gravt handikappad person från födelsen med svåra hjärnskador blir helt återställd. Där av läkare dödförklarad människa uppstår osv. Om du inte finner något exempel i Sverige hitta något exempel på detta i England, Tyskland eller USA.
      
    Magnus

  • Anonym

    Problemet är att du inte har något bibelstöd för din teori om att gåvorna har försvagats. 
    Det motsägs de facto av Bibelns egna vittnesbörd. Jesus sänder ut de tolv och ger dem makt att driva ut demoner och bota sjuka. Sedan skickar han ut 70 ANDRA lärjungar, som får samma auktoritet. Jesus säger åt dem att gå ut och bota sjuka, och de kommer tillbaka och vittnar om hur de onda andarna har lytt dem i Jesu namn. 

    Detta visar att vi inte ska upphöja apostlarna till någon överdriven ställning, som hade en ”särskild” smörjelse till att göra under. Det är samma helige Ande och det är samma smörjelse som utgjöts över hela församlingen. När började apostlarna gå ut och predika och göra under? Jo, efter att Anden föll. Vilka fick del av Anden? Alla de församlade (120).
    Därför vittnar Lukas om att även Stefanus gjorde ”mäktiga under och tecken” exempelvis.

    Därmed faller din teori om att apostlarna hade en unik smörjelse. De hade samme Ande och samma kraft som vi alla kan få del av, (om vi har den Helige Ande.) 

    Låt oss inte glömma att dessa mäktiga apostlar en gång i tiden var rädda, ganska dumma, och trossvaga, väldigt vanliga människor som du och jag. 
    Det handlar inte om människor, utan om Guds kraft. 

    Jesus har sagt att vi ska göra samma gärningar som han. Och ännu större. 
    Varför tror du inte på Jesu egna ord?

    Kyrkohistorien visar också att under och tecken inte på något sätt är begränsat till den tidiga kyrkans tid. 

    Ditt argument är: ”Jag ser inte så mycket under och tecken, därför har detta minskat”.
    Du argumenterar utifrån erfarenhet, inte Skriften. Ge mig ett bibelord på att under och tecken ska avta. Det finns inget. 

  • Simon Johansson

    Måste bara säga att jag gillar ditt inlägg och din ödmjuka öppna stil Stefan Swärd. Tycker det lite synd att du får ta en massa skit för saker du inte sagt/skrivit… Det behövs kritiska röster, men ibland skulle jag vilja se lite mer vilja till egen förändring (och självkritik) hos de som är mest kritiska. Vad bär vi för frukt? 

  • Anonym

    Var inte ledsen!

    Utan din ”logik” hade jag aldrig sett lösningen med ”Nattvarden”.
    Du har hjälpt mig, utan att vara medveten om det!
    Jag jobbar på en story där ”Nattvarden” var pusselbiten som fattades.

    Antagligen fattar du fortfarande inte ett skit. Du kan lugn fortsätta med det.
    Men hur bär du dig åt? Är det nåt andligt eller?  :)
     

  • http://job25-masken.blogspot.com/ Daniel Lundgren

    Hej, jo, detta är lite ostrukturerat, du skriver till mig på flera ställen, ungefär samma saker, så jag vet inte var jag ska börja. Tycker att du byggt fler halmdockor. Men tack för förtydligandet om de andra.

    På vilket sätt ska gåvorna eller undren ha försvagats eller minskat i styrka enligt mig? Minskat i frekvens menar du?

    Du menar alltså att Jesus uppmanat oss att göra under och därför kan de inte avta? Fast har Jesus uppmanat oss att göra under? är vad jag ifrågasätter.

    Du upprepar, något renoverad, halmdocka och skriver till mig: ”Du argumenterar för att apostlagärningarna handlar om hur kyrkan såg ut
    för apostlarna och inte i alla avseenden hur den ska se ut idag. Därmed
    formar man inte kyrkan efter hur kyrkan i Bibeln ser ut utan efter hur
    man själv vill att kyrkan ska se ut.”

    Inte alls. Apostlagärningarna är ju inte allt som vi kan läsa om församlingen i Bibeln. Direkta föreskrifter finns ju i breven och evangelierna. Apostlagärningarna är dock faktiskt deskriptiv mer än preskriptiv.

  • http://job25-masken.blogspot.com/ Daniel Lundgren

    Styrk gärna påståendet: ”många helanden, som ju är under, innefattar exorcism”

  • Margret Sundin

    GÅ och gör samma gärningar som jag gjorde, säger Jesus till Guds folk/församlingen som är Kristi kropp idag. Herren manar oss genom sitt ord, personligt tilltal, genom den Helige Andes ledning att GÅ med Gud och att GÖRA! Om det ibland blir fel, men befinner oss i rörelse i tro på Guds ledning, kan Gud korrigera oss, om vi sitter stilla har Herren inget att lära oss igenom. Att följa Gud är att göra helt om – sluta vandra mot egna mål, kliv in i Guds vision med ditt liv. GÅ såsom Paulus gjorde, rör på dig och Gud kommer att leda den som låter sig ledas och underordna sig den tuktan som överlåtelse också innebär! Det fungerade för Paulus och många fler i Bibeln, de gick, de gjorde misstag, de korrigerades men de överlät sina liv till Fadern. Jag har prövat och jag har också funnit att det fungerar! Men Guds vägar är inte bekväma, de kräver överlåtelse och det svider i köttet.

    GÅ i Jesu namn
    Margret Sundin
    pastor i Citykyrkan i Örkelljunga

  • http://job25-masken.blogspot.com/ Daniel Lundgren

    Jo, som jag skrev ovan så menar jag att skillnaden ligger i det att apostlarna predikade Guds Ord och att de undren och tecknen var till för att bekräfta det, och gåvorna är till för församlingens uppbyggelse. Sedan är det ingen nödvändigtvis kvalitativ skillnad eller hur du menar att jag skulle mena att det skulle vara skillnad på något annat vis. Har dock inte utforskat det området men visst kan det vara så också.

    Jag har inte sagt emot att man ska be om under eller helanden?

    Att apostlarna predikade Guds Ord innefattar inte bara evangelisation som även icke-apostlar som du och jag får förmånen att göra utan även att deras predikan och undervisning var något alldeles särskilt nytt (läs gärna om mina föreg. kommentarer), det var kanoniskt, vad vi idag har i NT i Bibeln. Utöver det så varnar Jesus för falska profeter som kommer med stora under och tecken för att om möjligt bedra de utvalda. Så Bibeln är vårt enda rättesnöre och inga under eller tecken i världen kan ändra på det eller komma med nya uppenbarelser osv.