Det har varit en omfattande debatt om helvetet i Dagens spalter. Debatten började med min krönika i Dagen 23 mars där jag skrev om ondskan i Ukrainakriget. Rubriken var: ”utan helvete blir tyrannerna utan dom”. Min poäng var att både ateismen och universalismen ger inte utrymme för rättvisan. Enligt ateismen drabbas vi alla av en och samma utgång, en fysisk död. Onda som goda. Putin och moder Teresa möter samma öde. Enligt universalismen kommer alla till himlen, alla hamnar till slut hos Gud, hans kärlek utestänger ingen, både Putin och moder Teresa hamnar i himlen.
Jag argumenterade istället för en klassisk kristen hållning, en dubbel utgång. Man kan gå förlorad och det finns möjlighet till frälsning och evigt liv i gemenskap Gud, en tid utan slut. Gud vill att alla ska bli frälsta, att ingen ska gå förlorad. Bibelns budskap är dock tydligt, alla väljer inte den vägen.
Jag skrev en bok om detta ”Efter detta”, som kom ut 2011. Där gjorde jag en ingående genomgång av bibeltexterna. Bokens slutsat blev en nyanserad syn på dubbel utgång. Det finns olika grader, både av domen, och att alla kristna ska stå inför Kristi domstol. En slutsats var också att vi inte exakt kan fastslå av bibeltexterna exakta innebörden av eviga döden. Evighet går dessutom utanför fattningsförmågan för våra små hjärnor.
Dagendebatten har varit omfattande med många inlägg, vissa har argumenterat för universalismen, vissa har argumenterat för annihilationismen, vilket innebär att evig död innebär utplåning, det är inte ett medvetet tillstånd. Flera inlägg har argumenterat för den dubbla utgången som varit den gällande doktrinen i Svenska kyrkan och EFS klassiskt, och i frikyrkosamfunden. Ett undantag dock för Missionsförbundet där deras missionsföreståndare under sent 1800-tal och början av 1900-talet, EJ Ekman, argumenterade för en variant av universalism, att domen innebar ett reningsbad. EJ Ekman fick då sparken som chef för Missionsförbundet.
Dagen har bett mig skriva slutinlägget i debatten vilket publiceras idag. Här är länken till artikeln.