Om trosrörelsen och trosförkunnelsen

Det har kommit en del synpunkter på det jag skrivit om trosförkunnelse och trosrörelse.

Inte minst Jonasq kritiserar mig ganska kraftigt för att jag helt felbedömer dessa saker.

Jag upplevde Ulf Ekmans framträdande i svensk kristenhet som en frisk fläkt. Jag både besökte Livets Ord och lyssnade på Ekman i Södermalmskyrkan ett antal tillfällen under åren 1982-84 och upplevde stor välsignelse i detta. Däremot kom jag ju aldrig med helt och hållet i trosrörelsen. Den lilla pionjärförsamling i södra Stockholm som jag var pastor för valde en mellanväg där vi både var välsignande till trosrörelsen samtidigt som vi valde att gå med i Örebromissionen.

Visst läste jag en del av Hagin och andra på åttiotalet men upplevde aldrig dessa böcker och predikningar jag lyssnade på, på det sätt som Jonasq ger uttryck för. Jag kan hålla med om att det fanns tillspetsningar och förenklingar som jag inte höll med om. Men mer än så upplevde jag inte. Men jag har här inte någon heltäckande bild. På senare år har jag framförallt läst Ekmans böcker och Keryx och kan inte hitta exempel på de problem som Jonasq ger uttryck för.

Senaste åren har jag uppskattat Randy Clarks undervisning där han har försökt överbrygga Vineyard och trosrörelsen, och pekat på att det inte är så avgrundsdjupa skillnader, vilket ofta hävdades på 80- och 90-talet.

Jonasq skriver att man skulle ”lämna alla gamla religiösa dogmer och ta emot uppenbarelsekunskapen”, den ”enskilde troende fick nu den stora bördan att ha auktoritet snarare än Gud”, ”man kom med en rad olika tekniker som alla gick ut på att man skulle blunda för verkligheten”, ”hetsade människor att ge bort sina pengar till predikanterna” – de kunskaper jag har om trosrörelsen och de personer jag känner som under många år har varit pastorer inom rörelsen, har jag aldrig hört uttrycka sig på detta sätt.

Och det innebär att man säger att de personer som varit med i rörelsen verkligen tycker så eller har accepterat att vara med i ett sammanhang där man predikar och lär så, det är ju en ganska grov personkritik mot tusentals kristna i Sverige.

Det är sant att jag under en rad år hade problem i min relation med trosrörelsen, men det berodde inte på en massa kritik mot förkunnelsen, utan att jag levde som pastor i kölvattnen av Södermalmskyrkan, som var en extremt framgångsrik församling under andra halvan av åttiotalet, och det var inte särskilt lätt att leva i skuggan av denna kyrka. Problemen för mig var mer sociologiska och relationsmässiga mer än teologiska.

Sedan är det riktigt att trosrörelsen under 80- och 90-talet orsakade en hel del turbulens i svensk kristenhet, men jag tycker att det är fel att bara klandra trosrörelsen för detta. Jag har mött åtskilliga kristna som upplevt stor glädje och välsignelse och hjälp i sina kristna liv genom trosförkunnelsen, jag har också mött dem som upplevt svårigheter och stora problem. Det är mycket svårt att generellt bedöma varför människor kan uppleva saker på så olika sätt.

t.ex. tillämpade vissa stora pingstförsamlingar i Sverige automatisk uteslutning av medlemmar som ansökte till Livets ords bibelskola. Det tycker jag också att man kan ha synpunkter på.

Men jag är inte tillräckligt påläst eller kunnig för att kunna bedöma dessa saker i sin helhet. Även om jag var med på ett hörn och har fått vissa inblickar saknar jag helt enkelt kunskaperna för att grundligt kunna diskutera detta. Och jag upplever inte att frågan är het och aktuell på samma sätt som den var under 80- och 90-talet. Jag trodde dock att detta var mer uppklarat än vad det verkar vara.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Jonasq

    Då får vi agree to disagree.

  • wildwest63

    Det man ganska lite problematiserat är hur andra frikyrkoförsamlingar har behandlat Livets Ord, dess medlemmar och sina egna medlemmar som kände viss frändskap med trosrörelsens uttryck. Det går an att idag plötsligt helt enkelt vara positivt inställd, som om man aldrig varit något annat, och förvisso är det väl en kristen egenskap i åtminstone Sverige att aldrig reda ut, bara sopa under mattan. Men ändå. Det som Stefan skriver just om uteslutningar ur t ex pingstförsamlingar om ledningen där genom sin ”underrättelsetjänst” upptäckt att medlemmar besökt Livets Ord låter som en extrem vänstersekt snarare än väckelsekristen. Detta kan störa mej än. Pingströrelsen utsattes ju för precis samma behandling på 1910-1920-talen. Hade man inget lärt?
    Sen är det här ett klassiskt område för ”guilt by association”. Var man intresserad av Livets Ord i Sverige, som min familj var på 80talet, så fick man genast stå till svars för märkliga läror och böcker på engelska från USAs kyrkliga subkulturer. Jag hade ju inte en aning och det var knappast det vi hörde på gudstjänsterna! Men stämplad var man, om ändå just min kyrka var vänligare inställd än majoriteten. En del decennielånga pastorsvänskaper i min familj tog slut där eftersom mina föräldrar vid kvällsteet påstod att dom kände igen anden från 50talets väckelser. Tänk bara på hur jag fick smussla med en lovsångs-LP från Livets Ord, så att inte besökande kristna såg den i skivstället. Ungefär som det vore satanister av kalibern WASP som då var inne.

  • Birgit Hedström

    Det är smärtsamt att läsa om dina egna erfarenheter wildwest63! Mycket bra att du berättar detta! Har aldrig hört någon beröra detta som du berättar, så det är bra att även den sidan kommer fram.
    Undrar om detta är en erfarenhet som många gått igenom?
    Allt gott!

    Birgit Undrar hur många som delar din erfarenhet?

  • Gunnel

    Alla läror skall tåla granskning! Jag rekommenderar Joel Halldorfs doktorsavhandling om Emil Gustafson i detta sammanhang. Han var svårt sjuk och mötte läran, att hålla fast vid i tro, att han var frisk. Det blev och blir sten på börda, när sjukdom inte försvinner. Precis som Jonasq menar jag, att Livets Ord borde backa och erkänna felaktiga läror.

  • wildwest63

    Läror ska tåla granskning. Men resultatet av granskningen behöver inte bli bannlysning, uteslutning, stigmatisering för att några år senare backas tillbaka till lovord. Det är hyckleri.
    För övrigt har varenda frikyrka, varenda församling, varenda rörelse något som kan kritiseras, någon överbetoning, någon lära som kanske en gång var relevant, men som bara blivit påbud. Med andra ord kan man lista mycket om både pingströrelse och andra frikyrkor. Deras kritik av Livets Ord innebar verkligen inte att dessa rörelser var felfria. Det är dock stor skillnad på att heresiförklara medlemmar o pastorer och att påpeka fel.

  • SefastTronde

    Med förvåning läser jag om den aningslöshet om Livets Ord och trosrörelsen som kommer till uttryck. Kanske har jag varit något naiv i min föreställning att kunskapen om Sveriges mest omskrivna församling, LO & UE, varit ett så väl genomventilerat allmängods att i vart fall 99 procent av alla aktivt verksamma kristna de tre senaste decennierna haft en någorlunda god orientering inom ämnet. Därtill har jag förstärkts i denna uppfattning därigenom att jag själv varit verksam inom kristenheten, och själv har haft ett omfattande kontaktnät.

    Visserligen är det både aktningsvärt och kristligt att inte låta sig styras av det man kan uppfatta som skvaller och negativ publicitet om kristna sammanhang och predikanter, men i detta fall är vittnesmålen och analyserna legio, därför har jag trott att ingen med ögon och öron i behåll kunnat undgå allt med bästa vilja i världen.

    Vem kan säga sig känna till något om LO utan att känna till något om Hagins/Copelands läror, ”Jesus died spiritualy”, ”Du är en ande som har en själ och bor i en kropp”, paret Whaleys demonologi etc. etc. ? Vem har kunnat undgå samtliga av alla de många, många enskilda människors vittnesmål som talar om att de farit illa på Livets Ord, när till och med UEs svåger, SE Daniel Nilsson och hans son John, år efter år kommit till tals i frågan, och vittnesmål kommit fram från så många? Det har skrivits spaltmeter om det hela. Vem har allt detta kunnat undgå?

    Vill inte på något sätt misskreditera Livets Ord och Ulf Ekman, men likväl har man inte kunnat undvika vad som publicerats. Själv har jag även vid ett antal tillfällen besökt Livets Ord, ibland med mycket god behållning, ibland med något sämre. Jag har träffat flera av LOs kritiker och även träffat flera LO/trosrörelse-ledare. Då jag varken upplevt en kallelse att engagera mig i frågan eller ta någons parti har jag heller inte gjort detta offentligt. Men likväl har en del kunskap fastnat, om lärospån som jag uppfattar direkt fel och obibliska, och alla de sårade och kränkta människor jag mött som jag aldrig kan glömma.

    Skall man nu återge någon sammanfattande källa till vad jag här säger, blir mitt råd att gå in på bloggen Aletheia och skriva ’Livets Ord’ i sökrutan. Läs därefter artiklar för några år bakåt i tiden, vid tveksamhet ta kontakt med ett antal av de kända kristna personerna som omnämns, och bilda dig din egen uppfattning. Ett samtal med SE Daniel Nilsson, UEs svåger och Birgitta Ekmans storebror kan även vara klargörande.

    Förlåt mig, Stefan Swärd, men jag trodde att ovanstående (och det som Jonasq framfört) var allmängods även för dig. Jag är ledsen om jag uttryckt mig klumpigt eller okänsligt i frågan. Det har heller inte varit min mening att osakligt tala illa om LO.

  • Pingback: Aletheia — Blogg & Tankesmedja » Bloggarkiv » Stefan Swärd: Brist på sund självkritik har hämmat Livets Ord()

  • AletheiaAdmin

    Pastor Swärd: Först – uppskattar din blogg och engagemang både innanför och utanför kyrkans ramar. Syrran var medlem i din församlingsplantering i Brandbergen en gång i tiden :-)

    Kan inte låta bli att uppleva att du numera tonar ner din kritik av både LO och Trosrörelsen du tidigare spenderade helsidor i Dagen att förmedla. Skrev en ifrågasättande bloggpost kring hur din inbjudan till Livets ord estraden för några år sedan skulle påverka din syn på LO på min gamla blogg men har tyvärr inte kvar den. Har tänkt att lyfta fram mina frågor under flera år nu men har inte kommit till skott.

    Nu blev det för mycket att lägga in här så det får bli en helt egen post: http://aletheia.se/2013/08/13/stefan-sward-brist-pa-sund-sjalvkritik-har-hammat-livets-ord

    Men jag tar med den centrala frågan här eftersom det är ofint att flytta samtal från en blogg till en annan :-)

    (Du tilltalas i tredje part eftersom jag kopierat från Aletheia.se) Du har en länk till hela inlägget ovan)

    Att döma av Swärds bloggposter om Livets Ord och trosrörelsen idag kan mina farhågor mycket väl besannats. Stefans bloggpost igår hamnar långt ifrån den skarpa analys han gjorde innan inbjudan till Livets Ord. Numera låter det så här;

    ”Det är sant att jag under en rad år hade problem i min relation med trosrörelsen, men det berodde inte på en massa kritik mot förkunnelsen, utan att jag levde som pastor i kölvattnen av Södermalmskyrkan, som var en extremt framgångsrik församling under andra halvan av åttiotalet, och det var inte särskilt lätt att leva i skuggan av denna kyrka. Problemen för mig var mer sociologiska och relationsmässiga mer än teologiska.”

    Alltså – kritiken mot bristen att se ”de tusentals människor som har varit med i Livets Ord under dessa tjugo år men hoppat av” , ”frånvaron av självkritik”, ”hårdheten, kraven på underkastelse, ledarkulten, frånvaro av sund självkritik”, ”ledarkult och personfixering” o.s.v. lyser med sin frånvaro i Swärds nya analyser av Livets Ord. Att det tidigare kritiken inte skulle bottna teologi utan endast ”sociologiska och relationsmässiga” förefaller som en efterkonstruktion.

    Swärds tidigare inställning var ju ”Att åka upp till Uppsala och böja sig och omvända sig har varit det inofficiella budskapet, och det är inget som tyder på att man i grunden har gjort upp med detta”.

    Säkerligen skulle det kunna bli många följdfrågor, men om jag skulle ställa en enda fråga till Pastor Swärd, vars engagemang jag i övrigt uppskattar i olika sammanhang, vore det:

    På vilket sätt har Livets Ord idag ”gjort upp med” det ständiga arbetet med att få tongivande röster såsom du själv att ”åka upp till Uppsala och böja sig och omvända sig”?

    mvh
    Daniel ”MyTwoCents”
    Aletheia Blogg & Tankesmedja http://www.aletheia.se

  • AletheiaAdmin

    Jonas: Var finns din kritik av Swärd som var upprinnelsen till denna post?

    mvh
    Daniel ”MyTwoCents”

  • Jonasq

    Här: http://www.stefansward.se/2013/08/10/kommentar-om-trosrorelsedebatten/

    Jag släpper det här själv nu. Alldeles för många frågetecken för mig, man inte var man ska börja.

  • wildwest63

    Oftast håller jag med Dig, Sefast, men inte i detta fall. Som vanlig gräsrot som åtminstone på 80talet aldrig skulle tänkt tanken att köpa teologiska böcker från USA på engelska (fanns inte adlibris då) kunde vid tillfälliga besök på Livets Ord inte alls utläsa några knasiga läror! Det man som pingstvän i tredje generationen mest reagerade på var den s k ”moderna” musiken, tongångar som jag själv knappast fått spela på hemmastereon innan. Hoppandet var enervarande och kan fortarande störa, särskilt när man av vana bänkgrannar uppmanades att hoppa, ungefär med kommentaren: hoppar du inte är du inte riktigt kristen. Omnämnanden av pastor Ulf som någon nästan helig var också lite udda. Men det som fortfarande sitter i är lovsången, sången i anden, den himmelska atmosfären, som var det många av de pastorer ur pingströrelsen som gästade oss kallade gnostiskt, ortodoxt, varvid detta ingalunda var ett okänt fenomen inom pingströrelsen.
    Men allt det Du inte gillar med Livets Ord fanns inom pingströrelsen på 50- och 60-talen. Otaliga är uteslutningarna för rena struntsaker! Många for illa, många av de som var i mina föräldrars generation lämnade helt tron efter löjliga påhopp direkt från talarstolen. Vem minns inte måttbandet som mätte hårlängden vilket ibland verkar ha varit enda kriteriet att få sjunga i kyrkokören. Vi hade pastorer som knuffade omkull folk på scenen, vi hade pastorer som talade om sjukdomsanden som kunde drivas ut och sedan var man frisk för evigt. Ingenting är nytt! Allt har redan förekommit. Men idag är det ingen som riktar kritik mot pingströrelsens sätt att hantera sina medlemmar från 1920-talet och framåt. Jag ser faktiskt inte skillnaden, alla har begått rejäla fel! Varvid jag varken försvarar Livets Ord eller Pingströrelsen med mitt liv, luttrad har man blivit av alla överdrifter åt olika håll.

  • SefastTronde

    När man talar om trollen… nedan hänvisade jag just till artiklar publicerade på Aletheia, och här kommer du och skriver en ny artikel och dessutom kommenterar här… Bra!

    Har nu läst din artikel. Kommer inte ihåg, eller har av någon anledning missat Stefan Swärds tidigare artikel, från 2002. Det gör mig sannerligen betänkt. Den aningslöshet jag här nu tolkade i Stefan Swärds artikel förbyts plötsligt i en känsla av olust. Plötsligt börjar det framträda en bild som ser hycklande ut. Visst sjutton har Swärd känt till och haft en god bild av vad som lärts och hänt på LO.

    Här finns sannerligen skäl för Stefan Swärd att förklara sig närmare!!!

  • SefastTronde

    Även om du inte håller med mig här (i vilka stycken förstår jag inte?) så håller jag med dig om de bedrövligheter och uteslutningar som tidigare decennier skedde inom pingst. Jag hade själv vänner (nu döda), som både berättade och blivit drabbade…

    Men, frågan är om de fel som tidigare skett inom pingst på något sätt skall ursäkta eller förminska de fel som begåtts på LO?

    Därtill finns nog vissa övertoner, i vissa stycken, där LO har övertrumfat pingst i den religiösa hyckleri-ligan. Även om det visst finns rader av graverande exempel inom pingst, vilket på intet sätt skall ursäktas.

  • SefastTronde

    @wildwest63

    I vilka stycken håller du inte med?

    Antingen uttryckte du dig något oklart eller så har jag svårt att fatta, eller kanske både och.

    I vart fall handlar ju artikeln främst om LO/trosrörelsen och inte om pingst, vilka endast här kan utgöra en jämförese som visar att ’inget är nytt under solen’.

  • Ulrika

    Bibeln om att hålla på människor:

    http://www.folkbibeln.net/chapter/search?bok=1+Kor

    Rubriken ”Splittringstendenser (……;) i församlingen” skulle jag vilja byta ut till ”Endast Kristus”. Det är ju inte splittringen som är det viktiga i texten utan i Vems namn vi fått nytt liv.

  • AletheiaAdmin

    Guds Frid Sefast!

    Jo, jag har grubblat lite kring Swärds ”plötsliga” mjukisbyxor gentemot Livets Ords och trosrörelsens teologiska arv i detta land ett tag nu men inte kommit till skott. Nu föll anden på som vi gamla pingstvänner pläga säga och jag tyckte det var läge att tänka högt.

    Nu ska vi inte dra iväg för långt innan Pastor Swärd hunnit uttala sig (om han hinner och orkar) men delvis kanske han svarar i en tidigare post jag inte läst:

    ”Jag tycker att Livets ords utveckling har varit mycket positiv när det gäller enhet och gemenskap. Har också haft möjligheten senaste 4-5 åren att sitta i flera styrelser tillsammans med Ulf Ekman vilket ökat möjligheter till kontakt och gemenskap. Att en ledande företrädare för Katolska kyrkan och tongivande personer från Svenska kyrkan idag medverkar på Europakonferensen ser jag som mycket positivt. Det var inte möjligt för 20-25 år sedan.”

    I detta svar kan måhända en framtida bloggpost födas över ett annat problem inom svensk kristenhet just nu. Alla dessa gubbar som bjuder in varandra till diverse styrelseuppdrag. Det blir ju onekligen så att ju närmare man kommer varandra ju svårare blir det att se skogen för träden. I USA brukar man kalla detta fenomen för ”Good ol boys club”. Alltså – risken finns att man börjar hålla varandra om ryggen och tappar all förmåga till kritisk analys. Har även varit på någon av Dagens journalister kring liknande problem (i min mening) med att man chattrar som tonåringar på twitter, facebook och blir ”du” med allt och alla. Samma personer och rörelser de har ett ansvar att bevaka och granska blir plötsligt lite svårare när man kommer varandra för nära.

    Jag har nu följt en rad predikanters resa från analyserande och vakna individer v.g. Trosrörelsen till att efter lite utrymme i Världen idag och eller lite rampljus på LO estraden mer eller mindre lägga ner allt kritiskt tänkande och börja propagera för det man tidigare varit ifrågasättande till. Tänker givetvis på Stanley Sjöberg, Halldorf och många andra. Nu kanske sist i ledet Swärd?

    Att ändra uppfattning efter lite uppmärksamhet från Ekman tar ju onekligen en del av förtroendekapitalet från det dessa personer har att säga och sagt. Det skulle givetvis kunna uppfattas så att kritiken då mera bottnade i att de tidigare inte fick Livets Ords uppmärksamhet och det var där skon klämde. Jag såg tyvärr detta hos min egen adoptivfar som trånade efter att Livets Ord skulle upptäcka honom under en tid. Gick nästan 2 år på deras bibelskola (avbröt pga hälsa) men blev ganska negativ med åren då han inte fick utrymme på scenen.

    I stort sätt alla av Ekmans vapendragare har någon direkt eller indirekt koppling till ViD/LO idag.

    Citatet jag angav nyss häller givetvis vatten på kvarnen att jänkarna ger skäl till myntandet av ”Good ol boys club”.

    Gode Gud ge oss profetröster och herdar som inte låter sig köpas av smicker, positioner och uppmärksamhet och måtte detta inte vara fallet med Pastor Swärd.

    mvh
    Daniel

  • AletheiaAdmin

    ”Knasiga läror” saluförs sällan på ytan i diverse sekter vare sig det rör sig om Scientologerna eller rörelser närmare kristenheten. Jag gick själv på bibelskola 88-89 och minns vilket hysh hysh det var kring Kenyons böcker (JDS lärans fader). Dessa ”böcker” (liknade kanske mer häften) var upptryckta i all enkelhet med text på att de inte fick kopieras eller spridas om jag minns rätt. Fanns inte i någon bokshop eller annonserades aldrig ut i möten till allmänheten.

    I och med detta är det initialt lättare att i efterhand tona ner teologiska felsteg, men att märkliga teologiska läror likväl varit tongivande i en rörelse är trots allt fakta.

    /Daniel

  • AletheiaAdmin

    Det ena tar inte ut det andra. D.v.s. två fel blir inte rätt. Det förekom en mycket ojuste hantering av Ekman och LO under 80 och 90 talet och mycket av kritiken skedde inte i Agape kärlek men det tar inte bort allvaret i felstegen som begicks.

    Predikade för länge sedan på ett familjeläger i Arizona om hur Ande och Sanning måste gå hand i hand. Har inte alltid levt upp till detta själv men det stämmer ändå.

    Kristi-kropp har inbyggda försvarsmekanismer för villolära och ibland kan en fast hand vara rätt när teologiska cancersvulster måste bort….

  • Ulrika
  • wildwest63

    Jo, men vi ska ju döma företeelser och rörelser efter dess frukt. Om man nu INTE gräver ner sej i deras tidiga teologiska läror (JDS o likn) och utan empiriska studier bara upplever Livets Ord och ser vad de åstadkommit så är det ju oerhört svårt för mej som tror på väckelsekristendom att tycka nånting annat än att frukten är god! Det blev en riktig lovsångsförnyelse med Livets Ord, det blev en förändring i tänket kring ”jag arma syndiga människa”, det ägde rum missionskampanjer i hela det sönderfallande Östeuropa – tänk på tv-sändningen från Tiranas stadium i världens då tills nyligen officiellt enda ateistiska land, tänk på hyran av ungkommunisternas tåg på Transsibiriska järnvägen, på alla nya församlingar som grundats i gamla Sovjet, i Vietnam, Indien o Kina. Ska jag betrakta det på nåt annat sätt än väckelsekristendom så får jag slå knut på mej själv. Om jag ska gå till botten med varje kyrka jag besöker kommer jag säkert hitta väldigt stora underligheter 30-40 år bakåt i tiden hos samtliga. Då duger till slut ingenting alls. Och ska jag välja mellan ingenting alls eller Livets Ord så väljer jag sistnämnda.

  • AletheiaAdmin

    Delar av det du beskriver var nog något som attraherade mig. D.v.s. i en tid när kristenheten sjöng i kör ”det går inte”. Allt är så jobbigt, svårt och mörkt kom trosrörelsen med budskapet många av oss längtade efter; – Det går visst i Jesu namn.

    Kritikerna rasade över framgångsteologin men själv upplevde jag från de egna sammanhangen att jag matats med ”bakgångsteologi” vilket inte är ett dugg bättre.

    Ironiskt nog är de ju i viss mån påväg tillbaka till ”jag arma syndiga människa” i sin vurm för de ”historiska kyrkorna” som man så fint säger. Gerdmar som vittnade frimodigt om hur han blev befriad från religiösa riter och betryck är nu tyst om ikoner, riter och religiositet.

    Men jag är inte redo att ta alla teologiska kullerbyttor med den typ av klackspark du förespråkar wildwest. Och frukten – ja frukten är just det många reagerar på. Tusentals sargade människor ligger i diken på båda sidor efter LO’s framfart. Inte alla hör hemma i den klassiska ”bittra avhoppar-kategorin” utan nu går en stadig ström män, kvinnor och familjer ut från LO av lite andra skäl än tidigare. Jag har haft kontakt med oräkerliga människor som lämnar LO med sorg i hjärtat och glädje blandad med sorg över tiden i LO. De älskar fortfarande sin pastor, men klarar inte av att följa honom längre då han numera går emot mycket av sin egen undervisning och tycks ha tappat sitt andliga kompass i mångas mening.

    Jag tillhör dem som envist försvarat Ekman och TR under många år fast jag aldrig varit medlem i församlingen. Agerade rutinmässigt precis som jag befarar du nu gör. Anledningen var just alla ojusta attacker på LO under många år och elaka misstolkningar av vad Ekman sade och gjorde. Men som sagt. Sista åren har skapat en ny form av avhoppare som inte är av Per Kornhall typen utan som med rätta reagerar på en negativ utveckling.

    Tiderna förändras och vi kan inte sätta vår andebedömning på autopilot.

    /Daniel

  • Birgit Hedström

    Nu hoppas jag ju förstås att Stefan själv bemöter den massiva kritik han nu helt plötsligt utsatts för. Jag vill bara berätta om mina egna upplevelser från att ha varit medlem i Brandbergens frikyrkoförsamling sedan 1986. Sedan bytte ju församlingen namn till Ichtys och heter idag Söderhöjdskyrkan. Redan från början när jag kom med i Brandbergens frikyrkoförsamling så blev jag vän till Stefans fru Eva, jag blev mycket välkomnad av hela hans familj, vilken bestod av deras dåvarande tre barn, senare så föddes ju deras fjärde barn, jag blev vän även med släktingar både på Stefans och Evas sida. Väldigt jordnära icke-hysteriska, varmt troende människor. Ingen överandlighet där minsann ;)… Jag har inga minnen från den tiden (1986 och även framåt), att vi i våran församling hade några kopplingar till den berömda ”trosrörelsen” och Livets ord, annat än att en del medlemmar gick på Livets ord bibelskola. Församlingens passion var att nå omgivningen Brandbergen och Haninge med budskapet om Jesus, vi var en församling som gärna konnektade med andra kristna som var intresserade. Har aldrig uppfattat att Stefan söker att få ”erkännande” från kristna ledare, men som en del verkar nu tro att han ändrat sitt synsätt på LO efter att han varit där på paneldebatt. För oss som känner Stefan och vet att han alltid gått sin väg utan att vara intresserad av att vara politisk korrekt, eller att få erkännande av människor, eller intresserad av att få klapp på ryggen och acceptans av någon annan predikant eller kristen ledare, så låter dessa insinuationer nu nästan skrattretande faktiskt! Om nu Stefan, vilket det verkar på av det han själv skriver ändrat sin uppfattning av LO och trosrörelsen, så knappast har det något som helst att göra med någon inbjudan till debatt på LO, eller av att han nu skriver i Världen i dag, utan då är jag helt övertygad att orsaken är något annat. MEN inte p.g.a behagsjuka att behaga människor. Men eftersom nu folk tänker så ang. Stefan, så är det kanske bra att dessa undringar ändå kommer fram. Även fast Stefan tydligenprivat läste en del ”troslitteraur”, så inte var det då någon konstig förkunnelse som typ ”munnens bekännelse”, som undervisades om i Brandbergens frikyrkoförsamling. Eller att det på något sätt skulle vara den sjukes fel själv om man var sjuk, eller att man skulle säga att man var frisk genom Jesu sår fast man var sjuk. Jag tror dock att det stämmer, det människor berättar om hur de farit illa inom trosrörelsen, finns inget skäl att inte tro deras vittnesmål. Samtidigt är det också många som fick möta Gud till personlig förnyelse. Är också bekymrad över en del saker idag inom LO, såsom det verkar det mer eller mindre okritiska närmandet till katolska kyrkan. Och även ifall LO inte kommer tar tag i och kraftigt tar avstånd från det otroligt osunda som Yonggi Cho berättade fån årets Europakonferens!! Skulle också uppskatta mycket ifall LO på något sätt sökte att komma till stånd någon typ av försonings/förlåtelsesamtal gentemot alla som farit så illa där genom årens lopp. Men samtidigt, undrar om inte wildwest63 syftade på något sådant, så borde även andra församlingar där vi vet att många också for illa (tex en del Pingstförsamlingar), söka göra samma sak för de människor som for illa där p.g.a tex mycket hårda domar mot människor, uteslutningar och hårdhet). Så tillbaka till våran lilla församling här ute i Brandbergen så var vi medlemmar fria från tvång av olika slag, och ALDRIG uppmanades vi eller insinuerades det ens att vi inte fick ifrågasätta det Stefan eller någon annan ledare sa, vi fick behålla vårat eget tänkande. Alla som läst en del av det jag kommenterat bl.a på denna blogg, vet att jag inte ser på samma sätt som Stefan i en del frågor, och det talar jag också om men som sagt han har aldrig varit intresserad varken då på 80-talet eller nu av att vare sig församlingsmedlemmar eller andra ”måste” hålla med honom i allt, av att vi ska heja på honom i allt han säger och tycker. Tror, trots att jag misstänker att Stefan blev lite tagen på sängen av all kritik, att detta att han nu får möjlighet att bemöta den, eftersom den uppenbarligen finns, att det kan vara bra. Öppen kommunikation är oftast något bra, dock är det viktigt att trots olika synsätt och även om det kommer fram kritik, att det sker i ett respektfullt lyssnande tonläge från alla inblandade.
    Allt gott önskar jag var och en av er!
    Birgit

  • SefastTronde

    Tack för ditt vittnesbörd!

    Har själv aldrig fått uppfattningen om att Stefan Swärd någonsin varit oärlig, men onekligen framträder en bild som kräver förklaringar.

    I sådana här fall är det trots allt bra med ett karaktärsvittne från nära håll, såsom du ger här, vilket gör bilden fullständigare när Stefans förklaringar/bemötanden kommer, vilket jag (och säkert många fler) räknar med.

    För om du vill vara ärlig så måste du väl medge att även du får vissa frågetecken, med ledning av vad som framkommer i kommentarerna? Och, för egen del har jag ett genuint förtroende för Daniel på Aletheia, som en mycket gudfruktig och karaktärsfast sanningsförmedlare, vilkens far jag även fick förmånen att göra bekantskap med redan då Daniel var i pojkåren.

    En reflektion jag har fått på goda grunder är dock att många förändrat sina tidigare uttalanden och inställningar efter personliga möten med UE. Jag har alltid frågat mig vad detta beror på?

  • Birgit Hedström

    Hej Sefast och tack för din vänliga kommentar! Nu har jag läst artikeln av Stefan från 2002 som Aletheia publicerat. Innan jag skrev min tidigare kommentar här så hade ju läst Stefans inlägg här på bloggen de senaste dagarna. Absolut så är det tydligt att Stefan ser på LO och Trosrörelsen på ett rätt så annat sätt idag än det han gjorde 2002 (utifrån vad som framkommit i artiklarna). Men som jag skrev, så inte lär detta ändrade synsätt ha något att göra med vare sig den inbjudan han fick från LO och Ulf Ekman att delta där i debatt-samtal, eller det faktum att Stefan nu skriver i Världen idag. Men som sagt, det blir bra att Stefan själv får berätta om orsaken till den ändrade synen ang. detta. Förstår också mycket väl att ni som inte känner Stefan personligen, kan bli undrande över den rejält ändrade synen som det verkar som han har idag, när man läser vad han skrivit. Vet inte hur många som hade läst artikeln från 2002 och som kom ihåg den. Själv hade jag inte läst den förrän nu på Aletheia. Daniel på Aletheia har jag absolut uppfattat både som en gudfruktig och ärlig, barmhärtig och ödmjuk kristen!

    Allt gott! /Birgit

  • wildwest63

    Ja, men vet vi att det är ”tusentals” avhoppare. Och vad beror exakt dessa avhopp på? Ekman är ju inte ens huvudpastor längre. Att en rörelse mognar och delvis ändrar inriktning är ju inte heller konstigt på något sätt. Det gör samtliga rörelser oavsett bakgrund. Avhoppare, uteslutna, sårade, ändrad inriktning – inget nytt alls. Det är sorgligt, javisst, men inte ovanligt på något endaste sätt. Jag hänvisar till historien igen, den upprepar sej, på gott o ont. Det kommer följa en ny väckelserörelse efter Livets Ord.
    Att just Livets Ord är det senaste gör det ju tacksamt att kritisera just dem. Men jag vet inte vad det hjälper.
    Själv var jag sista gången på Livets Ord före år 2002, så jag är knappast en engagerad anhängare.
    Att frikyrkligheten till sin natur är utan liturgier och starka överorganisationer borgar naturligtvis för att det blir fler avvikande församlingar, fler märkliga teologier, men även chans till andliga genombrott, än det blir i de historiska kyrkorna. Vill vi tillbaka till ett lugnt lunk, då ska man nog inte lämna Sv Kyrkan (det finns mycket bra där också, självklart).

  • Läsare

    Jag förstår ingenting, knasiga läror är väl kännetecknet för LO, likaså knasiga talare så än idag. Förstår inte hur förblindade alla kan se på vad som hänt genom åren.
    Dom konstiga lärorna och beteendet som Ulf och co nu tagit avstånd från vilken Ande ledde dem då?
    Ulfs nyårsprofetia Ang katolska kyrkan, vilken Ande ledde han då.
    Ulfs nyårsprofetior över huvud taget, vilken Ande ledde då.
    LOs märkligt inbjudna talare genom åren även nutid, vilken Ande har lett dem i dessa inbjudningar? Kan bara se en, mammons ande.
    Många av talarna på europakonferens dom senaste åren har ju haft en minst sagt brokig och i många fall skum bakgrund med ibland även konstiga läror. Jag förstår än en gång inte hur alla bara kan se på detta och inte reagera, det pratas mest om dom sårade människorna men jag tycker det finns så mycket mer att oroa sig för.

  • stefanswrd

    Hej Daniel,
    Du ställer vassa frågor. Ska försöka hinna svara senare idag.
    blesses,
    Stefan Swärd

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Sommaren är fortfarande skön och jag vill undvika långa nätdebatter men bara några saker. Du skriver att Randy Clark menar att skillnaderna mellan Vineyard och Word of faith inte är så stora.

    Låt mig snabbt dra min historia, i början av 90-talet läste jag allt av Kenneth Hagin, Kenneth Copeland etc. Jag hade deras nyhetsbrev och deras kassettband, var vid den tiden också en flitig besökare på Europakonferenser och nyårskonferenser i Uppsala. Sen började jag tack och lov på Missionsskolan i Örebro.

    Jag hade börjat brottades med en gnagande känsla att något inte stämde med ”trosundervisningen” speciellt det automatiska tänkandet kring helande. Det var ständigt samma bibelord som upprepades i alla oändlighet, staplade på varandra helt utan bakomliggande teologi men med ett tydligt fokus på hälsa och framgång. Sen har vi den oerhörda betoningen på djävulen och en från början urspårad demonologi.

    I litteraturen på Missionsskolan fanns George Eldon Ladds ”A theology of the new testament”. Där mötte jag för fösta gången en sund och stabil teologi om Guds rike. Samtidigt upptäckte jag John Wimber som bygger sin karismatik på Ladds teologi. Alltså både en stark teologis grund och en sund praktik. Båda dessa saknades helt i Word of faith undervisningen. Lägg sen till trosrörelsens auktoritära ledarskapssyn som jag också började ifrågasätta när jag upptäckte mer och mer om vad Guds rike handlar om.

    Jag rekommenderar dig Stefan att läsa den här intervjun med den amerikanske pastorn Brian Zahnd http://thegospelcoalition.org/blogs/trevinwax/2012/06/28/from-word-faith-to-the-church-fathers-a-conversation-with-brian-zahnd/ En ”trospastor” som likt Ulf Ekman gått vidare och upptäckt den historiska kyrkan men med skillnaden att han också gör upp med sitt förflutna. Ett citat där Brian kommenterar ”trosundervisningen”:
    ”Eventually I just found it too thin. It simply didn’t have enough to say. Despite its alleged emphasis on “the Word,” the text actually used in the Word of Faith movement could be reduced to a pamphlet; it’s a highly selective reading of Scripture. It also became apparent that Word of Faith teaching lacked any serious theological reflection. Disillusioned with an anti-intellectual, paper-thin, contemporary Christianity, I felt a need to discover the historic faith.”

    Jag gläds åt den utveckling som sker på Livets Ord men de kan inte bara lägga till grejer de måste, tror jag, plocka bort en hel del också.

    Allt Gott!

  • Jonas Rosendahl

    Sefast – du som har huvudet på skaft. Om man ser till ledarskapsmodell där trosrörelen lyfter fram tjänstegåvorna väldigt explicit till skillnad från te x pingströrelsen där äldste har haft mkt att säga till om också i alla fall historiskt, dvs inte lika pastorscentralt som tros, vad säger du om de nyare tendenserna där man även inom pingst tycks vara mer öppen för te x ett biskopsämbete? Och att man även på sina håll och kanter inte ser det som helt omöjligt att te x erkänna påveämbetet i alla fall teoretiskt….? Kanman tala om en ny centralisering orienterad bort från lekmannarollerna på allvar?

  • Eva Gustafsson

    Mina föräldrar råkade ut för något liknande. Jag gick LO 83-84 och efter deras första besök hos mig i Uppsala tog pastorn upp deras resa i negativa ordalag i predikan på söndag förmiddag. De fick några ganska jobbiga år på grund av den konflikt som skapades (det var mer som hände senare) och gick under en tid över till en grannförsamling. Senare pastorer arbetade hårt för att försona sprickorna efter detta.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Tack för vittnesbördet. Gårdagens post var nog första kraftiga ifrågasättandet av Swärd. I vår allra första post utnämnde vi faktiskt honom till bloggkung :-)(http://aletheia.se/2008/08/23/stefan-sward-ar-bloggkung/)

    Men då han själv så tydligt deklarerade 2002;

    ”Att åka upp till Uppsala och böja sig och omvända sig har varit det inofficiella budskapet, och det är inget som tyder på att man i grunden har gjort upp med detta”.

    Är ju frågan höst relevant trots allt – vad som fått honom att bli så överdrivet mjuk i sin hållning till LO’s alla teologiska kullerbyttor och kast i lärorna. Det är ju mycket svårt att inte koppla ihop de teologiska mjukisbyxorna med utrymmet i ViD och Livets Ord….

    Välsignelser över dig och de dina
    /Daniel

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Till deras försvar så måste du kanske ta med i bilden att mantrat de första 20 åren eller så var att ”bryta ny mark” och lämna ”döda sammanhang” e.t.c. Kanske var detta centrala budskap inte så där jätte-attraktivt för äldste och pastorer i de gamla sammanhangen????

    I detta avseende har Ulf faktiskt varit ganska tydlig med att erkänna tidigare fel. D.v.s. han har nog mer än en gång sagt och skrivit att Gud sagt till honom att han inte har rätt att ”dödförklara” något sammanhang.

    /D

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Ta den tid det tar. Jag vet att du är en busy man. Att en pastor i dagens kristenhet i detta land över huvud taget bemödar sig svara kristenhetens gräsrötter ska du ha en eloge för.

    Ironiskt nog, som jag redan skrivit, fick du lika skarp kritik från mig när du skrev den ursprungliga artikeln i dagen 2002. Fast då var det omvända roller och jag försvarade Ekman och Livets Ord med näbbar och klor.

    Herrens välsignelse över dig och de dina

    /Daniel

  • Eva Gustafsson

    Jag förstår det, men så enkelt var det inte. Fördömandena från denne pastor kom från början och gick snabbt mycket över styr. Det finns som sagt var diken på båda sidor om vägen.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Tyvärr är det så att gamla väckelserörelser nästa per automatik känner sig hotade av nya. Historien tycks upprepa sig om och om igen. Istället för att i kärlek korrigera ”uppstickarna” och dess ofta omogna ledarskap stöter äldre generationer bort de yngre då de känner sig hotade.

    I nutidsväckelser finns otaliga exempel på detta. Lewi Pethrus stötte stå småning om bort den unge eldsjälen Algot Niklasson vars möten folk än idag vittnar om var fantastiska Gudsmöten. Den unge Arne Imsen och Maranata-rörelsen stöttes snabbt bort av den äldre Pingströrelsen när den kom. Trots att Arne egentligen inte alls kom med något nytt evangelium utan bara elgitarrer och trummor och en sångglädje pingströrelsen börjat tappa.

    På samma sätt stött man sedan bort trosrörelsen. etc.

    Trosrörelsen i sin tur motarbetade Vinyard när de kom och ogillade skarpt att medlemmar gick på vinyard-möten.

    Listan kan göras lång. Min ständiga bön är att Gud reser upp andliga fäder och mödrar i detta land med båda benen på jorden och som i kärlek och vishet kan korrigera oss yngre när vi springer lite för fort fram i något sammanhang.

    mvh
    D

  • MyTwoCents – aletheia.se

    ”de kan inte bara lägga till grejer de måste, tror jag, plocka bort en hel del också.”

    Det var nog dagens sanning…

    Var välsignad

    /D

  • Birgit Hedström

    Håller med dig Daniel!
    Som sagt…behovet av andliga fäder och mödrar med äkta herdehjärtan är stort i den på många sätt sargade kristenheten i vårt älskade land. Tack! (än en gång Daniel), för vår givande mail-kontakt! Har uppskattat det mycket!

    Gud välsigne ditt ödmjuka hjärta!!

    Mvh/ Birgit

  • Birgit Hedström

    Jättebra Ulrika!!
    ”Endast Kristus”.

    Kram! Birgit

  • http://www.andersgerdmar.com/ Anders Gerdmar

    Med viss fruktan skriver jag detta, då tidigare debatter varit ansträngande för själen. När det gäller trosundervisning så är det viktigt att veta att denna lika lite som det Vineyard eller andra rörelser undervisat är något komplett eller färdigt. För egen del har jag alltid haft den fokusering på Bibeln och bekännelsen som jag är ”född med” i botten och trosundervisning mm har kompletterat detta. Upptäckterna i Ordet av först Andens liv (som inte betonades i min miljö) och vem jag är i Kristus, samt ett liv i tro som delvis verkligen praktiserades men inte undervisades betydde en revolution för min familj, helande och upprättelse på många plan. Jag tror det finns sanningar från Herren här och skulle aldrig vilja vara av med dessa. Liksom upptäckten att Gud vill hela alla; ett eget helande från kronisk laktosintolerans hade stor betydelse för min syn på helande. Genom åren har det jag lärt mig genom trosundervisningen slipats som en sten som ligger i bäcken, och formats av olika erfarenheter, både positiva och negativa. Jag tror man kommer fel om man ser livet i Kristus som ett slags liv i ”punkter” och koncept. Jag tror att både helandeväckelsen, den karismatiska rörelsen, trosväckelsen, men också den rörelse som finns tillbaka till fornkyrkans källor och uttrycksformer, liksom rörelsen mot enhet är Andens rörelser i tiden. Därmed inte sagt att varje uttryck för dessa olika saker är det, lika lite som alla reformatorerna hamnade rätt. Tyvärr rör sig kristna kyrkor alltför ofta mot en olycklig specialisering och sektifiering så att man går för långt på den i och för sig rätta vägen. Det kan gälla helande, det kan gälla nattvarden eller nåden. Eller för mycket eller för lite medvetenhet om demoner. Min dröm är en kropp där de olika gåvorna bidrar till fullheten. Trosundervisningen är en sådan nådegåva som, när bibliskt sund, verkligen uttrycker något av Guds hjärta.

  • Jonasq

    Anders,

    Jag sympatiserar med det mesta du här skriver. Men har två frågor. Först detta med din upptäckt om att ”Gud vill hela alla”. Vad menar du med ”vill” i det här sammanhanget? Att Guds vilja för sin skapelse är fullständig upprättelse och hälsa är alla teologiska traditioner överens om. Det är ju det som är frälsning. Men detta får sin fullbordan först i samband med uppståndelsen och ”nya himlar och en ny jord”. Fram till dess lever vi därför i en värld märkt av synd, sjukdom och lidande. Och Guds vilja, i bemärkelsen Guds plan och försyn, innebär att Gud tillåter detta fram till uppståndelsen och alltings fullkomnande.

    Samma perspektiv kan beskrivas med hjälp av termen Guds rike. Guds rike kommer i framtiden och innebär alltings upprättelse och helande. Men det har kommit till oss som en försmak här och nu genom Kristus och Anden. Vi väntar dock fortfarande på Guds rikes fullständiga genombrott (Rom 8, 1 Kor 15 osv). Således kännetecknas kristen existens av ”redan nu, men ännu inte”. Redan här och nu finns helande och upprättelse, men ännu inte i sin fullhet.

    Detta perspektiv, som jag menar är bibliskt, torde innebära att vi inte kan påstå att ”Gud vill hela alla” här och nu så som har varit vanligt förekommande i till exempel trosrörelsen. Vi kan och ska be för allt lidande men vi måste acceptera att den fallna världen med alla dess konsekvenser finns kvar tills uppståndelsen, och att även vi kristna finns i denna värld. Även soteriologiskt är detta kännbart i det att vi som ”nya skapelser” fortfarande också är gamla skapelser som syndar och så kommer det att vara tills vi blir förhärligade. Simul iustus et peccator som Luther uttryckte sig när han ville förklara att även den som genom tron har blivit fullkomligt rättfärdig i Kristus fortfarande är märkt av synden.

    Vad vi kan lova är att alla som kommer till Kristus i tro blir frälsta i bemärkelsen får ta emot förlåtelse för alla sina synder, bli rättfärdiga inför Gud, adopterade som Guds barn och får Anden som ett ”sigill” och en ”handpenning” (Ef 1:13-14). Och vi kan också på biblisk grund säga att alla dessa i en viktig bemärkelse reda har blivit ”nya skapelser i Kristus” (2 Kr 5:17). Men vi måste samtidigt undervisa dem om att den gamla människan fortfarande finns kvar och ständigt måste ”kläs av” (Ef 4, Kol 3), att synden ständigt måste bekännas och överges (1 Joh 1-2). Och att våra kroppar, precis som resten av skapelsen, är ”lagd underförgängelsen” och därmed utsatt för åldrande, sjukdom och skröplighet (Rom 8:18ff).

    Allt det här borde du hålla med om, det är ju elementär nytestamentlig teologi som du kan som din egen ficka. Men förklara för mig hur detta med att ”Gud vill hela alla” passar in i detta? För som detta har förkunnats i trosrörelsen är ju att det ”ingår i försoningen” precis på samma sätt som förlåtelse. Logiken är därför att precis på samma sätt som vi kommer till Kristus hela tiden och ber om syndernas förlåtelse, och kan vara helt vissa om att han förlåter oss, så bör vi göra med all sjukdom och skröplighet. OM det vore så, så måste frånvaron av helande ber på vår tro. För det kan ju inte bero på Gud som ju vill att alla ska bli helade. Och då fins en rad olika tekniker till hands varigenom man ska kunna få en starkare tro, alternativt kan man få förbön av någon som har en särskilt ”stark smörjelse” på detta område eller som fungerar i ”trons nådegåva”. alltså skulle man i princip kunna tömma varenda sjukhus i hela världen om man bara hade den rätta tron. Men detta stämmer ju inte med NTs gudsrikespersektiv som redan nu, men ännu och är alltså en falsk lära. Vad är din uppfattning? Vill du på något sätt kvalificera detta med att ”Gud vill hela alla”, som jag har gjort ovan, eller vidhåller du med trosförkunnelsen att ”helande tillhör försoningen” på samma sätt som förlåtelse? Och om du gör det, hur förklarar du den kristna erfarenheten?

    Det andra gäller själva begreppet ”trosundervisning”. Vad menar du med det. När jag använder det så gör jag det i den historiska betydelsen och knyter det därför till ”Word of Faith Movement”, eller ”The Faith Movement” vars banérförare har varit Hagin, Copeland, Capps osv. För denna rörelse har ju inte alls handlat om att väcka liv i slumrande kristna sanningar utan man har verkligen introducerat nya innebörder i begrepp som tro, bekännelse osv. och har pratat om ”faith-force” och liknande saker som jag är säker på att du väl känner till. Denna undervisning har kännetecknats av att man har valt ut vissa bibelverser i framför allt NT och skapat doktriner som vi inte känner till från kyrkans historia.

    För när det gäller frimodig tro på Guds löften så har det såklart varit en central och viktig del av den kristna kyrkans teologi, särskilt efter reformationen och i de lutherska och den reformerta traditionerna. Men det var ju inte detta som trosförkunnelsen handlade om. OM det var det så skulle den ju inte behöva ett eget namn och särskiljas från andra inriktningar som ju sker i ditt inlägg. Men om det var något nytt som är viktigt för kyrkan, vad består då detta i? Det skulle jag gärna se att du redde ut här. VAD exakt är trosförkunnelsen enligt dig, vilka beståndsdelar har den och vad skiljer den från exempelvis luthersk förkunnelse?

  • bo_lonegren

    Hur tråkigt det är att så fort trosrörelsen eller LO nämns så börjar drevet. Allt ska dras upp och klagovisorna avlöser varandra. Aldrig blir det något sagt om liberalteologin, feministteoliogin, befrielseteologin som frodas på andra håll inom kristenheten. Kan det vara så att den Andens enhet som nu växer fram mellan Bibeltroende, karismatiska kristna från såväl pingströrelsen, katoliker, OAS-folk, LO m.fl. börjar bli lite svårsmält? Låt oss nu lägga det gamla bakom oss och istället bejaka det Anden gör i form av enhet mellan kristna syskon från olika sammanhang och med olika bakgrund (kanske inte alltid så fläckfri). Låt oss sprida evangelium och vinna annars förlorade för Guds rike!

  • Fili

    Fast det skrivs det om i parti och minut på andra sidor…. Även Stefan har behandlat det.

    Lo behöver göra upp med sin historia, så är det.

    ”Andens enhet”? Så konstigt att den mest verkar komma från vissa pastorer och präster.. ingen väckelse men mycket böja nacken för påven…

    Nej tack till falsk enhet!

  • Läsare

    Detta som du räknar upp är ju något som till viss mån händer inom LO i detta nu, vadå sopa under mattan och gå vidare, har ni ingen självrannsakan, vad skall gå fel nu, vad går redan fel. Blint följer ni ledarna och ser inte det som händer runt omkring. Dessutom, oftast är det ju självupplevda saker som tas upp här inget hittepålögner. Ta en titt runt omkring och tillbaka i tiden, lista upp allt tokigt som sker och skett och fråga dig vilken Ande ledde/styrde detta, hur kunde vi blunda för det

  • bo_lonegren

    Bara ett förtydligande. Jag är inte och har heller aldrig varit med i LO. Däremot var jag med i en trosförsamling på åttiotalet. Det jag sett och upplevt av LO är dels egna besök dels nära vänner som är med men som sagt jag är inte själv med utan ser bara med sorg hur somliga aldrig kan släppa taget utan fortsätter älta gammalt groll. Med det drar jag mig ur den här debatten, den för inte framåt i en positiv anda.

  • Jonas Rosendahl

    Swärd skrev en artikel 2002 som lagts ut på aletheia bloggen. Det finns en sak som jag blir lite nyfiken på och det är när Swärd nämner att missionsförbundet växte med 50 000 på 10 år. Jag undrar lite över varifrån den siffran kommer? När jag slagit upp böcker så hittar jag siffran 39418 medlemmar år 1887. sedan för var 10:e år 70185 och sedan 89556, jag byter källa sen till professor Gunnar Westins siffror då nämns 85000 år 1905 och 10 år senare 101.000. Alltså ca 30 000 var tillväxten som mest på 10 år i missionsförbundet

    På det hela är det väldigt vanskligt att jämföra livets ords tillväxt med missionsförbundets när det var som mest tillväxt för dessa. Det finns inget samfund som inte har rejäl tillväxt i slutet av 1800 talet och början på 1900 talet. Det är ett brett väckelsegenomslag som sker.
    Vad dessa faktorer beror på är på ett sätt svårt att urskilja. Jag har fått fram möjligen då, bönen, längtan, starka andliga ledare, upplysningstidens nyfikenhet, trötthet på stelbent kristendom från sv kyrkan, och ett ivrigt missionerande av pionjärerna även kalla genombrottgenerationen. Möjligen då dessa kombinationer ger plötsligen ett rejält genombrott men då har en kamp förts sedan 1700 talet. Acceptansen för frikyrkor öppnar vägen alltmer för att medlemskapen ska växa till efter årtionden av mkt stark förföljelse då man helt enkelt fängslar och torterar ledarna med sin början med gråkoltarna på 1700 talet och med inga ledare så dör effektivt varje initiativ.

    Det som däremot är unikt med livets ord ( eller trosrörelsen ) är ju en tillväxt inom frikyrkan i en tid när alla andra samfund sedan årtionden backar i medlemsantal.
    Pingst hade sin topp 1985 och har sedan gått tillbaka med över 20 000 medlemmar.
    De övriga samfunden som te x mission backar tidigare än det.
    Det är svårt även här att vara tvärsäker på faktorer till trosrörelsens tillväxt men man skulle kunna vagt säga att med starten av livets ord kom en slags förnyelse i synen på Guds löften. Bibeln dammades av för många, och med det följer också en ny slags frimodighet både för att på nytt vandra med Gud men också i vittnandet och missionen som sedan leder till tillväxt.

  • Jonas Rosendahl

    Om det är något som diskuterats på den här bloggen och som gjort att den seglat upp till att bli en så pass välbesökt blogg att tillome tidningen Dagen var såg sig tvungen att öppna upp mer för liknande funktion är ju just debatten i bibelsyn där även liberalteologin nämnts.
    Men låt oss försöka objektivt se på vad som sker, vad händer? Jo en del teologer och forna livets ord besökare tar givetvis varje chans att öppet ifrågasätta både gamla händelser och även teologin på livets ord och samtidigt uttrycka frågetecken kring dess framtida kurs. Det är en sak.
    Men varför förs det upp på agendan överhuvudtaget? Jag tror det ligger till så att det finns ett antal människor som skrivit om hur de farit illa i trosrörelsen och de har nämnt detta i bloggar inte minst aletheia. När dessa nu något förundrat ser hur Ekman svänger i sin inställning i vissa frågor och helt enkelt ändrar sig så ställer de frågan, kommer Ekman även att ändra sig mot oss? Då förs det här fram på blogg agendan och de tycks mer eller mindre förvänta sig att utvecklingen går så pass långt att Ekman tillslut framför en ursäkt.
    Att denna grupp sedan hittar gamla Swärd artiklar och annat där de ser hur många kristna ledare tycks ändrat inställning till livets ord är ju i sig inget nytt. Det är ju en process som pågått i flera år.
    Det finns ett uttryck att beskriva den händelsen som jag tror passar ” med facit i handen”. och om man ska tolka den frasen positivt eller negativt beror ju helt på hur man själv förhåller sig till livets ord.

  • Jonas Rosendahl

    jonasq – Jag tror inte du har intresse av att debattera frågor med mig sedan fordom och jag har inget intresse av att debattera frågan om trosundervisningen i sig heller eftersom den tenderar att bli så yvig. Men jag har precis som du och en del andra här varit med ett tag nu, och hunnit få perspektiv och även jämföra och smälta in trosundervisningen med ett i övrigt teologiskt kunnande. Tycker du beskriver trosundervisningen i vissa stycken väldigt bra. Om vi nu sållar bort den värsta delen av trosnundervisningen i amerikansk variant av ”name it and claim it” och ”spy ut onda andar” predikningarna och istället jämför trosundervisningen med te x den kontroversiella A A Allen som var med i Assemblies of God och därmed alltså känd pingstevangelist så finns delar i dessa tidigare evangelister som är väldigt lik det som vi senare lärt känna som trosundervisning. Jag skulle inte vilja kalla det specifikt trosundervisning från trosrörelsen det är trosundervisning från för svenskar mer eller mindre kända helandeevangelister som går tillbaka tidigare än te x Copeland och Hagin och Kenyon. Men det har blivit sammankopplat med just specifikt trosundervisning från dessa.

    Till sist: Din slutsats om att det skulle handla om att ha ”den rätta tron” visar på hur du så fundamentalt missförstått trosundervisningen. Det du lägger in är ju en lagisk vinkling i din tolkning, just den som trosundervisningen kom att handla om att komma bort ifrån, det vill säga att bli helad är en gåva precis som frälsningen och den ingår i försoningen.
    Varje gång jag ser den tolkningen som du gör fylls jag av bedrövelse, för jag tycker i sig det är tragiskt. Men jag är samtidigt inte förvånad, det fanns tyvärr inslag inom trosrörelsen och kanske finns än idag som ger en lätt lagisk inställning. Här har det ju kommit en balans alltmer, nåden lyfts fram alltmer osv.

  • ps23enkristen

    Hej Anders!!! Det här var bra skrivet av dig i frågan …För resonera man som du gjorde här, kan man lär av varandra om tro och tron och livet .Och den som har nåt att lära och förmedla om tro och tron och livet…Och om man följer tex. Palus råd i 1 Tess 5:19-21 Förakta icke profetiskt tal ,men pröva allt och behåll vad gott är… Och även tänker på att vår kunskap är ett styckverk, men att vi på den dagen ska förstå till fullo, som vi redan är till fullo förståda, ansikte mot ansikte 1kor 13…

    Det är ju det som ibland inom olika kyrka och församling och samhälle , inte fullt ut getts utrymme för …För hur positiv man än vill vara för en människa, och ett sammanhang av världen, eller inom kristenheten…Så kommer vi finna fel ,och läro fel …

    Och bör man sträva åt att lyssna på kritiken om det ,som faktiskt kan vara rätt ibland, om fel , och fel som gjorts, och fel i läran som privat person . Och då bör man göra kursändring ,och även ta sitt ansvar för det saken det gäller .

    Och när man är ansvarig ,för att se till att rätt leda efter gällande ordning, och även korrigera problem i samhället, eller annat sammanhang ,eller en kyrka . Och som ibland kan bli kostbart för oss…Om man följer det som är rätt och riktig…Om det som felats om, och man får klara besked om, så man kan förstå att det verkligen är så .

    Om man tänker på att alla ,och samhället inte är , så barmhärtigt alltid om vi felat …Men i visa lägen är det, för rätten och barmhärtighetens skull ..Rätt att tala ,och erkänna sina felsteg…För att de berörda ska få klarhet, och om de tagit skada av det man felat om, få lindring och upprättelse om möjligt …Så vi bör ta vårt ansvar trots allt ,och inte soppa under mattan och låsas som inget hänt eller varit fel ,fast det varit det…Och vi vet att det är så, eller fått klara besked om att det är så. Och därför får vi lyssna på kritik med ,som kan klargöra sanningen för oss ,när den är san och rätt…Och inte slå ifrån oss och förneka …Så det inte kan bli klarlagt för oss …Är den fel får vi ju ta ställning vad vi ska göra då …Och lika så när den är sann…Och hur vi ska bäst hantera frågan frågorna det gäller…Även om vi förstår det kommer att kosta på…Men det är sånt man kan lära sig att uthärda …Och särskilt som troende genom livet med Guds hjälp. För Kärleken tror och hoppas och uthärdar allt…Man gör det för Guds nåd och sanning och kärleks skull när insikten och viljan kommit. För Gud och sin mottparts skull …Och vår egen skull ,för det gör oss ödmjuka för Gud och bevarar oss i tron, och renar oss, och får tro hopp och kärleken dessa tre de största som ska bestå och störst av dem är Kärleken att bli större i oss och vårt liv genom Livet…

    Och att försvara en prestige, princip, som är fel ,eller rätt, orätt och obarmhärtig eller vara ohörsam … Är fel anser jag…Och med tanke på för en kristen ,för den stolte ska ha sin stolthet i Gud …Det är ju för Guds skull Gud, erbjuder,oss tron och nåden och sanningen och frälsningen, om livets allehanda efter Guds Ord bibeln. Och till hans ära blott…Så vad ska vi med nån prestige …Nej då är det bättre att ödmjuka sig under Guds mäktiga hand och stå emot djävulen, så ska fly bort ifrån oss…Även om vi får lida, för vi tar vårt ansvar…Och då får vi rent samvete och saliga är de renhjärtade för de ska få se Gud…Gud välsigne dig och alla och mig och livet och Guds församling och samhället som Gud vill…Så vi får frid med Gud …Och hur väl det än kan bli redan på Jorden och tufft…Så kan inget skilja oss från Guds Kärlek i Kristus Jesus vår Herre…Om vi vill tro på Gud eller när vi redo…Frid Ronny…

  • SefastTronde

    Heder åt dig att du ändå visar god vilja till kommunikation, trots ”viss fruktan”, även där mkt av vad du representerar kritiseras. Det inger hopp.

    De olika hänsyn flertalet förstår att du måste beakta kontra din egen övertygels förstår jag väl kan kännas ”ansträngande för själen”. Däremot ser jag i längden bara vinster med att ändå försöka, såsom du visat prov på ett flertal gånger. Både för dig själv och för så många andra. En ”Gudi behaglig gärning” alltså.

    Jag vill därför vädja till dig att så rakt och ärligt som möjligt försöka ge svar på de frågor Jonasq ställer, just av den anledningen att det är väl formulerade frågor som många av oss önskar svar på.

  • SefastTronde

    Ja visst, din reflektion är helt befogad. I alla tider har det funnits maktambitioner hos ledare inom olika kyrkor, av och till genom tiden. Läser man väckelsehistoria ”slår man dock nacken av skithuspåven” när väckelser uppstår, och återgår till ett mer nytestamentligt styrlelseskick.

    En av de klassiska kännetecknen på sekterism är ju även att ’ledaren’ ställs i en position som inte får ifrågasättas. Exemplen är legio.

    Huruvida trosrörelsen lyfter fram tjänstegåvorna kan man ju tolka efter vad som framträder… (neej..), att de andliga gåvorna inte fungerar på ett bibliskt sätt kan man på goda grunder påstå, här (anser jag) var flertalet av de ’gamla’ pingtförsamlingarna ett föredöme i biblisk kristendom.

    Kan förstå argumentationen för införande av biskopsämbete, som främst motiveras av ett tilltagande behov av förvaltande av ordet och doktrinen, för att historien påvisat avfall, splittring och sekterism. Däremot kan man fråga sig om inte det sätt som detta framförs på är ett harvande i diket, istället för hävdande av den bibliska nytestamentliga vägen, som har en delvis annorlunda lösning.

    Vad vi bör notera är att avfallstendenserna och vilsenheten är något som nu går igenom hela kristenheten, alltså inte bara LO o pingst, och tolkar vi de eskatologiska texterna lär den dominerande tendensen så förbli till Jesu återkomst, dvs om vi tror att detta är förestående.