Rapport från min coronasäng och lite amerikanskt presidentval – ett första steg i uppgörelsen med Trumpismen

Nu har det gått 23 dagar sedan jag insjuknade i covid 19. Första dagarna med lindriga symptom, hög feber från dag 3. Ambulans, sjukhusvård, syrgas, andningssvårigheter från dag 7. Åtta dagar på St Göran, nu varit hemma i 8 dagar. Akuta sjukdomen är över såtillvida att febern är över och andningen är normal. Men jag är långt ifrån frisk, är fortfarande sängliggande på dagarna. Försöker gå ut och gå men klarar fortfarande max 25-30 meters gång. Har fortfarande svårt att klara ett telefonsamtal. Smaklökarna är helt utslagna och vissa saker smakar förskräckligt medan vissa saker smakar mycket bättre än i vanliga fall. Men Herren är min läkare och jag vet att min kropp kommer att få nytt liv. Det kommer.

Mitt specialområde är ju gränstrakterna religion-kristendom-politik, det är detta jag disputerade på i januari 1984. Jag kan därför inte låta bli att något följa amerikanska debatten om Trump, och valresultatet, även om min sjukdom har begränsat mig denna gång. Inklusive kristna världens reaktioner – har jag också försökt följa. Min ambition är att skriva ihop en text, så fort jag piggnar till, med en kritisk granskning och uppgörelse med kristna Trumpismen, en total dikeskörning bort från sann kristendom och evangeliet enligt min mening. Här följer några inledande reflektioner i ämnet.

En praxis vi har haft bland kyrkorna i Sverige har varit att respektera politiska demokratin. Vi har också haft en praxis att respektera kristnas samvetsfrihet när det gäller hur man röstar. Jag kan inte minnas att någon kristen ledare i Sverige någonsin har klart och tydligt sagt att det här partiet ska ni rösta på, den här partiledaren är Guds vilja att den ska bli statsminister. Det har varit en viktig distans mellan kyrka och partipolitik. Kristna kyrkan har fört fram synpunkter på politiken många gånger, men aldrig sagt att den här partiledaren är Guds redskap för Sverige. Enligt min minnesbild var Lars Enarson den förste att bryta denna gräns när han sade att kristna skulle gå med i SD och rösta på Jimmie Åkesson för att det var Guds vilja. Det är möjligt att jag minns fel, men jag kan inte minnas att det har förekommit i modern tid för övrigt. Även när KD lanserades som det kristna partiet på sextiotalet, var kyrkor och samfund mycket noga med att hålla distansen till KD, ingen församling ville uppfattas som KD-församling. Trots KD:s djupa förankring i pingströrelsen fortsatte många pingstvänner att t.ex. rösta på socialdemokraterna.

Detta har varit praxis även i amerikansk kristenhet. Att hålla på en partipolitisk neutralitet i kyrkorna. Sedan har det varit en praxisutveckling som pågått under många år, vita evangelikala kristna röstar på republikanerna, svarta evangelikala kristna röstar på demokraterna. Judar i USA brukar av praxis rösta på demokraterna. Men det har ju inte förekommit budskap i stil med att denne presidentkandidat är Guds utvalde, det är Guds vilja att rösta på denne.

Denna praxis har nu ändrats genom Trump. Många profeter och kristna ledare slöt upp bakom honom vid valet 2016 och det var ännu tydligare vid valet 2020. Jag tror att detta är en olycklig utveckling av många skäl, kristna kyrkan måste stå fri från partipolitiken och presidentkandidater. Kristus är församlingens Herre, inte en politisk ledare. Kristna församlingen möts kring evangeliet, oavsett vad man har för politiska preferenser. Sedan är det bra att vi kristna engagerar oss i politiken, i olika partier. Men vi måste alltid respektera demokratiska valutslag, och vi måste vara mycket försiktiga att peka ut en viss politiker som Guds kandidat.

Jag sneglar in lite på amerikanska debatten. Försöker lyssna på kristna Trumpanhängarna. Trump presenteras bland annat som den stora pro-life anhängaren, allt kommer att gå utför med Biden, han kommer att mörda de ofödda barnen sägs det.

Här har jag svårt att hänga med i svängarna. USA har haft fri abort sedan 1973. Ingen republikansk president har lyckats ändra på denna sak, trots konservativa utnämningar i högsta domstolen. Trump har inte ändrat på något i denna sak. Republikanska presidenter kan ta abortrestriktiva initiativ, så även Trump. Men grundläggande spelreglerna ändras inte. Miljoner aborter har utförts med Trump som president. Antalet aborter har dock visat en mångårig tendens till att något minska i USA, de minskade även under Obamas tid. Fakta är att antalet aborter i USA är inte kopplat till vem som är president. När kristna påstår något annat är de djupt okunniga eller också ljuger de.

Kristet pro life har djup förankring i kristna kyrkans historia. Jag har varit engagerad i svensk pro life-rörelse i hela mitt liv. Men pro life handlar inte bara om abort, det handlar om hela kedjan av människovärde och engagemang för utsatta människor.

Pro life måste också kopplas ihop med en klassisk kristen äktenskapssyn där sex hör till äktenskapet och ett troget och livslångt äktenskap. Det är en förutsättning för pro life. Trump har varit gift tre gånger. Det finns tydliga belägg för att han både har antastat kvinnor och haft relationer med prostituerade. Han har inte någonstans förnekat detta eller uttryckt någon ånger eller omvändelse över sitt beteende. Hade han varit ett uns kristen, hade han uttryckt syndabekännelse och förlåtelse. Att välja en sådan person som en spjutspetsperson för pro life är totalt hjärnsläpp. Det blir bara hyckleri och en värdekonservativ kristen kan aldrig köpa detta. Trumps hovprofet Paula White har ju rört sig på liknande moraliska nivåer, hon har varit gift tre gånger och det finns offentliga belägg för ytterligare relation med en man.

Läser man kristna facebookflöden som hyllar Trump verkar de inte ens bry sig om dessa saker. De har uppenbarligen ramlat ner i samma moraliska dekadens. Seriösa kristna ledare som stöder Trump kan naturligtvis inte försvara hans livsstil och moraliska vägval. Men menar uppenbarligen att det är ändå ok, han hamnar rätt i politiska bedömningarna och vägvalen, hur han då själv lever är inte så viktigt. En del av de så kallade profeter som försvarar Trump menar att han är nyfrälst, och behöver bemötas med viss tolerans och nåd.

Det här är uttryck för ett omfattande moraliskt förfall både i amerikansk kristenhet och i det republikanska partiet. Jag minns hur republikanerna anklagade Bill Clinton på nittiotalet, Clinton är ett helgon jämfört med Trump. De moraliska måttstockarna har ändrats dramatiskt på 20 år.

Att framställa Trump som en kristen pro-life spjutspets, där allt går utför om han inte är president, är osakligt och omoraliskt enligt min mening. Och det drar vanära över hela pro-life-rörelsen. Vi har tillräckligt med uppförsbacke med att driva pro-life-frågor, ska arbetet sammankopplas med personer som lever moraliskt promiskuöst, konsekvent ljuger och förvrider sanningen för att främja egna intressen, som ständigt mobbar och offentligt smädar människor, som hånar och förlöjligar personer man uppfattar som motståndare, som aldrig erkänner fel eller brister, och som konsekvent delar in människor i vinnare och förlorare – det är fullständig galenskap att koppla ihop den här typen av karaktärer med pro-life.

Allt detta profeterande över Trump har fullständigt kört hela amerikanska profetrörelsen i diket. Man säljer sin själ med en Trumpvänlig profetia och får den politiska maktens gillande. Det är avfall och andlig korruption av värsta slag. Jag kan mycket väl tänka mig att en profet får ett budskap från Gud till en enskild person om att Gud kallar dem in i ett visst politiskt ämbete. Det förekommer i Bibeln. Men ett sådant budskap ska föras fram till den enskilde personen som ett personligt budskap, för att bekräfta en kallelse och uppdrag. Nu används istället alla dessa profetior som valpropaganda. Profetior används som röstköp och för att mobilisera evangelikala väljare för en viss politisk kandidat. Den berörda politiska kandidaten utnyttjar detta maximalt politiskt med enda syftet att främja sin egen position. Detta är inte kristendom, det är andlig prostitution av värsta slag. Det är också ett helt nytt fenomen i amerikansk kristenhet. Jag har inte någon minnesbild av att sådana här saker existerade på 70- och 80-talet.

Det kristna stödet för Trump består av en ganska ohelig och spretig allians. En grupp är traditionella och reaktionära patriotiska katoliker. En annan grupp är bland framgångsteologer, trosrörelse, karismatiska kristna och profetrörelsen. En tredje grupp är konservativa evangelikaler, t.ex. vissa inflytelserika baptister. Franklin Graham, Falwell jr, och baptistpastorn i Dallas hör till den sistnämnda kategorin. Dessa personer har inga som helst kopplingar till varken profetrörelse eller framgångsteologi, och inte heller katolikerna.

De sluter nu upp i hela det perversa spelet där Trump utmålas som offret, den drabbade, med ett riggat val mot honom, offer för valfusk. Det dessa kristna visar är en fullständig brist på respekt för grundläggande demokratiska spelregler. Demokrati förutsätter att media är fristående och självständigt med fria händer att granska den politiska makten. Fri konkurrens skapar garantier för att olika media och perspektiv får utrymme. Diktatorer vill alltid strypa media, och demonisera media. Dessa kristna Trumpanhängare målar ständigt ut media i mörka färger, trots att USA är ett stort land med fri mediemarknad, vilket skapar utrymme för många olika röster. Trump har varit extremt skicklig i att utnyttja media, han är inget offer för media. Det är nys.

Trump har nu sparkat sin säkerhetschef Chris Krebs, som han själv har rekryterat. Han har bland annat haft det övergripande ansvaret på nationell nivå för att övervaka att valet skulle gå korrekt till. Krebs har tydligt deklarerat att det har varit det säkraste valet i USA någonsin, det finns inte några belägg för valfusk eller att valet är riggat. Då ger Trump honom sparken. Det är naturligtvis helt logiskt utifrån hur Trump tänker och fungerar. De kristna Trumpanhängarna tror blint på allt vad Trump säger. Allt han säger om riggat val och valfusk tror man blint på. Min fråga är hur man vet att Trump vet mer än Chris Krebs om hur valet har gått till? Rimligtvis borde Chris Krebs veta mycket mer om denna sak än Trump.

En annan sak – riggade val och utbredd valfusk brukar inte förekomma i västvärldens demokratier. Det förekommer bara i bananrepubliker och instabila demokratier, som bland annat länder i f.d. Sovjetunionen. Då handlar det alltid om att sittande regeringsmakten riggar val och ägnar sig åt valfusk, det är alltid oppositionen som drabbas. Det märkliga med USA är alltså att det hävdas att oppositionen har ägnat sig åt valfusk, inte den regerande makten. Har aldrig hört talats om någon liknande. Finns det någon uns av sanning i Trumps påståenden innebär det att det är missförhållanden i USA som inte har observerats i modern tid i någon västerländsk demokrati. Hur kan USA förfalla så oerhört under fyra år med Trump som president. Det skulle vara intressant att få en analys av kristna Trumpvännerna om denna sak.

Trospredikanten Kenneth Copeland hånskrattar in i TV-kameran när han hör att Biden har vunnit valet. Enligt Copeland har Gud sagt att Trump ska vinna och Gud vill att Trump ska vinna. Därför kan inte Biden vinna. Rösträkning spelar tydligen ingen roll för Copeland och alla de andra kristna Trumpanhängarna. Alltså betyder inte politisk demokrati något för dessa människor. Det de säger i praktiken är att vi ska införa diktatur i västvärlden.

Det är exakt samma sak som Hitlers alla kristna beundrare sade i slutet av trettiotalet.

Finns det någon som kan se att historiens vingslag har en benägenhet att återkomma?

 

 

 

 

 

 

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Tea Gustavsson

    Det var ord och inga visor det.

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Det märks att du håller på att bli frisk, Stefan. Gud välsigne dej och den tid du har kvar på jorden! (Vad roligt att en del mat smakar bättre än vanligt – du kanske ska prova surströmming nu?).

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Men det ligger dock ett stort allvar i att både Biden och KD gjort sej till banérförare för det största Fake News jag varit med om under min livstid – att även män kan föda barn! Samma radikaler som hånar kristna för att de tror på en enstaka jungfrufödelse angriper dem nu för att de är icke-troende när det gäller deras dogm om manligt, upprepat barnafödande. Och KD har i alltför hög grad blivit en del av ”etablissemanget” i fler frågor än denna, inte minst i uppslutningen kring abortlagstiftningen som man i vår svenska politiska kultur närmast verkar måsta ”svära på” för att få vara med, även SD.

    Nu säger jag inte att man måste rösta på Kristna Värdepartiet för det och Sverigedemokraterna är en katastrof (håller helt med dej om det fruktansvärt oroande i den braskande ”profetreklamen”). Men vill man förstå vissa strömningar (även inom kristenheten) och varför vissa fått för sej att SD är gudasända (trots att även de backat i abortfrågan) tror jag det är relevant att begrunda detta: http://andraget.blogspot.com/2020/11/alf-svensson-trump-och-aborterna.html

  • kjell

    Vi vet inte vad ett parti står för innan dom blivit tillräckligt stora, SD var på väg att växa till valet enligt mätningar, men afs tjafsade så många trodde att SD skulle halveras, många kristna gick kanske till soffan, eller något annat parti, men att rösta på ett litet parti i riksdagsval är en bortkastad röst, vi har bland andra Alexander Christiansson, (Ulfs son) på en SD stol, kolla med honom vad partiet står.

  • Peter Wilhelmsson

    Tack Stefan! Det är ett bibelsammanhang som jag ofta återkommer till när det gäller den typ av fenomen. Det är när Esau säljer sin förstfödslorätt till Jakob för en tallrik Linssoppa.

  • https://juakali.net Kjell

    Mitt i prick!

    Jag bor i ett land där denna sorts bråk förekommer vid varje val. Oftast kopplat med dödligt våld.

    Det du skriver om att det är oppositionen som gnäller om valfusk stämmer precis.

    Dessa som kallar sig ”kristna” och framför falska profetior om Trump, och inte sällan re-tweetar och re-postar konspiratoriska lögner drar både motvilja och hat mot kristustrogna.

    /Kjell

  • Tord Ivarsson

    Att programvara från Hugo Shavez, för röstsammanräkning är naturligtvis en rykande pipa.
    ”Gubbera” i den här spalten borde vara mer oroade för att de amerikanska väljarna kan ha utsatts för omdefiniering etc. av sina röster.

    Om detta skett, ska man då släta över det hela och ”tåla” nästa 5 år av illegalt styre för USA vilket påverkar oss andra?
    Att snäsa av med ”rykten” och ”konspirationer” är inte relevant.
    Det är alltså inte påhittat att mjukvaran gjordes för att förfalska valresultat. Detta är inte bara ett påstående. Naturligtvis går att att låte bli knapparna och köra ”normal” och ärligt, men det kan inte försvaras att möjligheten fanns.

  • Micael Gustavsson
  • Tord Ivarsson

    Programvaran (och det är genom arv i olika steg) kommer från anhängare till Hugo Shavez som skrev den inför dennes avgörande val (plural).

    Inte så svårt att förvänta sig sådana artiklar som skrivs av Demokratanhängare. Det skulle nog jag också göra isf.
    Att blåneka initialt fördröjer ju förstås processen men starka förnekanden förstärker faktiskt misstankarna. Lite sömnigt raljerande, skulle mera tyda på oskuld. Allt det här går givetvis att undersöka och falsifiera/bekräfta.

  • Micael Gustavsson

    Den skrevs inte alls av Chávezanhängare, däremot så har program från Smartmatic använts i Venezuela såväl som i andra länder. Företaget avbröt allt arbete i Venezuela 2018 efter att regeringen där 2017 uppgett vad som enligt Smartmatic varit falska siffror om valdeltagande. Artiklarna i min kommentar ovan var företagens egna redogörelser. Om de skulle ljuga uppenbart så går det att sätta dit dem för det, så det är inte troligt. Här är en artikel från Washington Post.
    https://www.washingtonpost.com/politics/2020/11/16/giulianis-fantasy-parade-false-voter-fraud-claims/

  • https://juakali.net Kjell

    Jag tycker att du har fått bra respons från Micael Gustavsson och vill bara tillägga att det är oroande och sorgligt att se hur storlögnaren Trump har lyckats förföra så många att hellre tro på lögner och konspirationsteorier än på fakta.

    Att han lyckas med White Supremacy-folk är ju inte så konstigt. Dessa lever ju i en konstant lögn. Men även många som troligen en gång var bibeltrogna kristna håller nu på med att re-tweeta och re-posta alla dessa lögner och konspirationsteorier. Kolla t.ex. Daniel Forslunds facebooksida. Otroligt och otroligt sorgligt.

    Förbanna får vi inte men jag tror nog att vi får tillönska Trump att falla i den levande Gudens händer. (Hebr. 10:31)

    Och visst kan jag ge dej en länk som jag på förhand vet att du kommer att klassa som falsk. Tänk att Soros nästan alltid figurerar i dessa lögner.

    https://edition.cnn.com/2020/11/17/media/scytl-debunks-conspiracy-theory/index.html

    /Kjell

  • Läsare

    Hej Stefan
    Bara ett inlägg ang din sin på uppmaningar från predikstolen som du hävdar inte funnits.
    I pingstkyrkan jag var medlem i så vurmades det friskt att man skulle lägga sin röst på kds som det då hette. Detta var vanligt i grannförsamlingarna också.
    Minns detta ganska klart på grund av att det värt fjärde år rörde upp känslorna i församlingarna då detta område var väldigt färgat av den röda färgen. Många tyckte att medlemmar tyckte då att man skulle hålla politiken från talarstolen.
    Vet inte vad ni andra läsare har för uppfattning men min är iallafall att det var vanligt förekommande.

  • Inge

    Som tidigare sagts ”Det märks att du håller på att bli frisk Stefan”
     Du skrev i ett tidigare inlägg att,
    ”Demokrati är inte alls någon grund för att beslut blir rätt.” ”Hitler grep makten i Tyskland genom demokratiska beslut.” Nu jämför du även Trump med Hitler? Samtidigt som du verkar hylla alla demokratiska beslut som de rätta?
    Du nämner aborter och att Trump vid makten inte ändrat på något? Har du helt missat att många abortkliniker i USA har tvingats stänga de senaste fyra åren? Varför tror du demokraterna så kraftigt har protesterat mot de senaste fyra årens abortpolitik?
    Är det inte märkligt att Biden och den abortliberale Kamala H. nu hyllas av alla abortförespråkare då de förväntas ändra på de senaste årens mera restriktiva abortpolitik?

    https://www.christianheadlines.com/contributors/milton-quintanilla/joe-biden-promises-to-sign-executive-order-reversing-president-trumps-pro-life-policies.html?fbclid=IwAR1YbBj5nPoMxBiP0bLPGhQCI7reqCWWUR-xBd0YflKjQvn9udDBgKMZJ2I

    Du är dock inte ensam om att ta politisk ställning i det amerikanska valet, en känd svensk frikyropastor hyllar ditt senaste inlägg på sin blogg samtidigt som han beskriver Kamala Harris som ”en varmt troende kristen” man kan idag tydligen vara en varmt troende kristen och samtidigt vara en varm förespråkare av abort? Allt är idag möjligt att kompromissa med bara man har rätt politisk uppfattning?
    Detta gäller nog både Demokrater och Republikaner?
    Var det inte du Stefan som sa att vi troende skall förtrösta på Kristus, och inte på politiska system?
    Dock ingen regel utan undantag bara man är politiskt korrekt!
    Det märkliga tider vi lever i?

  • wildwest63

    Först vill jag bara säga att jag är glad att du är tillbaka igen, Stefan. Och att du är på bättringsvägen, även om det kommer ta tid. Jag scannar gamla brev hemma och såg ett julkort från dina föräldrar till mina där de bl a kort noterar att för Gud är ingenting omöjligt. Då tänkte jag på dej och att Gud kan hela och upprätta fullständigt.

    Jag vet inte vad du siktar in dej på i din artikel. Om det är att republikanerna är ett dåligt politiskt alternativ, så håller jag inte med. Om man är konservativ, som jag, är demokraterna absolut inget alternativ att rösta på. De flesta bibeltroende kristna är ju, bör ju, av definition vara ganska konservativa. Då faller demokraterna. Jag skulle röstat på Trump i presidentvalet om jag varit röstberättigad. Inte för Trump som person, men som republikan. Även om det republikanska partiet inte går att jämföra med en väckelserörelse så ligger deras program närmare klassisk kristendom än demokraternas (som börjar likna MP eller V). Jag håller mycket på gamla predikanter som sa att som kristen ska man rösta på det parti som ger kristendomen störst frihet och som bäst företräder kristna åsikter.

    Att man blandar in partipolitik i kyrkorna är ju ett amerikanskt fenomen som funnits så länge jag kan minnas, den gudstjänstfirande allmänheten i USA är så stor att politik och kyrka med nödvändighet ofta omfattar samma personer. I min barndoms kyrka så fanns det definitivt åsikter från talarstolen när val närmade sig som gick ut på att det är väldigt problematiskt att vara kristen och vänster (då kommunist resp sosse). Direkt valpropaganda förekom inte, vad jag kommer ihåg, men det var övertydligt vilket parti pastorn röstade på (=KDS). Störde mig själv i unga år på att en kristen tidning, Dagen, fick utrymme i förmiddagsgudstjänsten att propagera och värva, jag tyckte inte det passade i en gudstjänst.

    Att det förekommer profetior till höger och vänster är ett otyg, ett problem. Här saknar jag handfast teologisk vägledning. Väldigt många av senaste århundradets profetior om stort eller smått har ju inte inträffat! Ska man då kalla alla dessa för falska profeter och slå dövörat till nästa gång? Jag bläddrade nyligen i gamla böcker om profetior över framtiden i Norden. En del skrivna på 20-talet och syftande fram till 50-talet. Mycket av det som där profeterades har bevisligen inte inträffat. Wilkersons böcker på 70-talet – ja i stora drag stämmer mycket, men en del stämmer inte alls. Profetiorna om Trumps seger, fast den inte verkar finnas, där tror jag man får vänta ett tag till innan man vågar fastslå att det är lögn. Men visst är jag väldigt skeptisk mot detta profeterande eftersom det känns mer som ett eget positionerande och viktigpettrande än om Guds ingivelse.

    Samtidigt ska vi inte tro att demokraterna är Guds bästa barn. De vill komma åt makten lika mycket som Trump. Givetvis trixar de så mycket de kan, men rent valfusk, som Trump påstår ha existerat, tror jag inte mycket på. Det finns för många gräsrötter som varit involverade i valets organisation och som hade läckt den typen av info.

    Kamala Harris påstås vara baptist, men hon är extremliberal, jag fattar inte hur man ens kan kalla sig kristen med dessa åsikter. Biden kommer kanske inte sitta kvar ens hela denna mandatperiod och Harris är då dedicerad som president. Rasprofileringen numera är ju rena 30-talet. Varför är det viktigt att hon är ”svart”? Ett ord som man annars knappt får säga. Vet inte hur man ens definierar ”svart” när hon är indisk-jamaican. Är motsatsen till vit alltså svart trots att man inte är svart? Man väljer en duglig person, man väljer inte pga hudfärg – det är rena rasismen (eftersom det innebär att motsatt hudfärg, och enbart den, inte passar ämbetet).

    Trumps moraliska vandel – det typiska grabbuttalandet som går att höra på varenda bar och varenda enkönade sammankomst, det har vi hört till leda. Det betyder ju inte alls att andra amerikanske presidenter har varit söndagsskolebarn! JFK hade vackra kvinnor springande i Vita huset vareviga natt. Ändå är han närmast helgonförklarad. Trump är enligt min mening inte värre än nån annan, vi kan ju verkligen inte veta vad som försiggår i slutna rum! Kanske nån på Secret Service som varit i tjänst i 50 år kan berätta, men ingen av oss andra har ju hela bilden. Just biten om Trumps usla kristna moral jämfört med alla andra är därför helt intetsägande.

    Trump kommer inte ur det politiska etablissemanget. Det är klart att han stör de som kommer därifrån i hur man ska bete sig. De ser sina inflytelsekanaler brutna. Det är som den svenska socialdemokratin som genomsyrar hela vårt land, inte bara i den rena politiken. En politisk utmanare ska slå sig fram i sosseträsket även på tjänstemannanivå. Är man anställd där är ju en sån som Trump ett hot. Hot måste undanröjas. Jag tycker nog snarare att röran bitvis har varit nyttig och bra, the deep state existerar.

    Sen ska man komma ihåg att med republikanerna i majoritet i senaten och en jämn situation i representanthuset så har Biden ändå inte så mycket att säga till om i praktisk politik. Hans förslag kommer stoppas i stor utsträckning. Det verkliga problemet i USA är den politiska polariseringen som kan leda till oroligheter, en del tror inbördeskrig. Det är där något måste göras och det är där den kristna försoningstanken behövs.

  • Jonas Rosendahl

    Hej Stefan!

    Först av allt vill jag önska krya på dig i sjukstugan. Jag tror också vi kommer ses framöver och hjälpas åt i att nå Stockholm och med lärjungaträning.

    När det gäller det politiska området blir jag åter igen förvånad vad snabbt du vill sälla dig till en nidbild. Det är ialla fall mitt intryck. Jag har lyssnat på i princip allt på Trump via youtube för att bilda mig en egen uppfattning och jag kan säga det att nästan allt han säger ska vridas till i en liten twist i media. Kan det vara så att mångas uppfattning av Trump inte har en grund i kunskap utan på medias vinkling av Trump?

    Det finns få presidenter som likt Trump har gett sitt stöd till kristna, och inte bara det utan för religionsfriheten. Gå in och kolla på utrikesminister Pompeos instagram där han än idag och kanske (in i det sista av mandatperioden?) åker runt och lyssnar på minoriteter för att stärka religionsfriheten i världen.

    Inte minst så har Trump också sett till att som utlovat tillsätta en konservativ domare i högsta domstolen. Ett beslut som kan få konsekvenser för en hel generation. Det liberala vänstersynen på hur ett samhälle ska drivas (och påhejjandet indirekt av liberalteologi) kan därmed i bästa fall bromsas, vilket borde ses som positivt om man har en konservativ grundsyn.

    Oavsett vad man tycker om Trump som person och hans retorik måste man ändå se till realpolitik.

    Att du inte ger ditt stöd till en israelvänlig, konservativ politik, det är en gåta av stora mått.

    Nu kommer Biden att rulla ut sin equal act där nu kristna organisationer och skolor inte kommer att få agera på grund av religiös övertygelse i vissa frågor. Du om någon borde begripa vad detta innebär på sikt för en konservativ bibeltroende. Om du nu inte gått och blivit liberal, vilket jag isåfall missat?!

    När det gäller val och i västvärlden så går systemet givetvis inte att liksätta med de i en bananrepublik men det finns många frågeställningar framförallt vad gäller mail ballots.

    1. En person i min närhet som känner en person som bor i USA hade detta val tillgång till ett antal mail ballots. Dessa kan vara adresserade på utsidan men inte på själva valsedeln. Det enda som behövs är en signatur och sen att skicka in. Tycker du att sådana ID lösa valsedlar är en trygghet i ett modernt valsystem?

    2. Jag har varit valledare på kommunal nivå i två riksdagsval och ett EU val. Själva inlämningen av valsedeln kräver en ID men det finns mycket runt valförfarandet som kan manipulera osäkra väljare. Det är partierna som tillser att valsedlar fylls på vid valstugorna. Vid fler än ett tillfälle hade någon tagit bort det partivalsedlar för det parti jag förestod på den tiden (Kd). Jag hade fullt upp att åka runt att se till att inte valsedlar bara försvann. Vid vallokaler kunde jag ibland också se människor som stod och påverkade i direkt anslutning till där man plockade valsedlar. Detta är inte tillåtet, men ingen sa till.

    Jag kan ta många exempel på hur man försöker manipulera på olika sätt i valförfaranden. Att så också sker i USA finns det så många vittnesbörd på. I bästa fall kan åtminstone systemet förbättras. Men att likt dig måla upp detta som helt oproblematiskt, det stämmer helt enkelt inte. Det är bara svepande försvar utan insikt och kunskap om hur system är utformade. Konsekvensen av detta val i USA kan åtminstone i bästa fall leda till förbättringar. Men det är delstaterna som är ansvariga för detta isåfall.

    När det gäller profetiska utfästelser om att Trump skulle vinna valet (och visst det är inte klart än resultatet) så har jag ett antal gånger påpekat att det ibland sker en sammanblandning av gamla testamentets profet och nya testamentets profetiska gåvor. Det som nedtecknades från vad GT profeter sa ÄR Guds Ord. Detta är ingen anspråk någon profetisk tjänst i NT kan göra. Tvärtom så hävdar NT att allt ska prövas.

    1Thess 5:1 ” Släck inte Anden. 20 Förakta inte pro-fetior, 21 men pröva allt, behåll det goda

    Bibeln är tydlig här. Vi ska inte släcka den helige Andes aktivitet och det kopplas till det profetiska tilltalet som vi INTE ska förakta. Men vi ska pröva allt och sen behålla det goda. Det betyder alltså att ett profetiskt tilltal inte ens behöver vara fulländat. Vi ska ju behålla det goda.

    Om vi nu inte profeterar i Guds namn, så är det ju inte ens någon ide att pröva det, det är ju uppenbart att vi inte ens behöver ta ställning. Men om nu någon profeterar i Guds namn, då behöver vi ta ställning och PRÖVA tilltalet. Men det betyder alltså inte att det ÄR Gud som säger det. Eller det kan vara uppblandat med önsketänkande och rena fantasier. Detta ger ändock inte en grund för att skapa en rädsla för att missbruka Herrens namn, eller att vi ska förakta profeterandet. Ansvaret ligger primärt på mottagaren och det säger sig väl själv att om en person menar sig profetera men alltid har fel så kan denne inte ges ett förtroende eller anspråk på att vara brukad i andliga nådegåvor.

    Att påstå att ”den helige Ande säger” är något som kristna tillämpat långt bak i kyrkohistorien. Tillomed Ignatius ( 108 A.D) använder den som sina väldigt generella skrifter. Uttrycket ska inte ses som explicit utan enligt Wayne Grudem, en konservativ teolog ska uttrycket tolkas som att ”den helige Ande säger ungefär”.

    Den tvärsäkerhet som en del med profetisk gåva ibland kan ge uttryck för i kristenheten är med andra ord inte den rätta tillämpningen som jag ser det, inte ens i historiskt perspektiv. Därför kan man säga att ”jag upplever att Guds Ande säger” och sen efter tilltalet också säga att allt ska prövas. Jag har själv gått över till det förfarandet och då kan en del säga att det ger utrymme för tvivel. Ja det kan det ge, och så ska det vara också, därför att profetisk tilltal SKALL PRÖVAS.

    När det gäller att koppla profetiskt tal för att driva en politisk agenda, så är det extra olyckligt. Då kan det ju betyda att rösta på någon annan är att vara emot Guds vilja. Precis, vi är fria att tolka och tro på profetiska tilltal, men vi är inte ålagda att i en politisk kontext att måsta ta ställning. Används profetiska tilltal på så sätt, är det inte ett bibliskt förfarande. Överhuvudtaget ger inte NT någon signal om att kristna ska vara engagerade i att undergräva en statsmakt, annat än då vaar fri att rösta förstås om den möjligheten finns. Där ger inte NT några specifika råd i sig vad jag kan se.

    De första kristna uppmanades tydligt att både ge skatt till kejsaren och att underordna sig kejsaren och ÄVEN provinsledarna, ståthållarna.

    1Petr 2:13 Underordna er alla mänskliga myndigheter för Herrens skull, både kejsaren som högste härskare
    14 och ståthållarna✱, som är sända av honom för att straffa dem som gör det onda och hedra dem som gör det goda

    Är det någon som sett på dokumentärer om hur dessa kejsare agerade? Det var inga ”duvungar”. Maken till grymhet och orättfärdighet får man leta efter. För att inte tala om deras moral. Döda egna i sin egen familj. Ljuga och bedra.

    Det är alltså detta kejsarsystem som kristna uppmanade att underordna sig. Något undantag från detta nämns inte. Kejsaren hade inget krav på sig att vara gudfruktig för att kristna skulle underordna sig systemet som kejsaren representerade. Tvärtom ståthållarna var i ett system som skulle straffa dem som gör ont säger BIBELN.

    Sålunda att blanda in profetisk uppenbarelse i politik är inte den bästa vägen. Kristna gör bäst i att ha en viss självdistans så inte kyrkan bli statsmaktens förlängda arm såsom den tyvärr blivit ibland i historien.

    Vi behöver därför vara aktsamma i hur vi uttrycker oss. Det gäller profeter i USA men det gäller även oss i Sverige.

    Därför kan man reflektera lite över vad som skrivs i den bok ”Jesus var också flykting” som Swärd är medförfattare till och där den gode Grenholm själv skriver ” sedan har Gud lagt SD på mitt hjärta, för att studera, be för och kämpa emot”
    Som jag skrivit förut i en recension om denna bok. Ingenstans ges det ett utrymme för att andra tolkningar än att vara emot SD kan vara accepterat för kristna.

    Istället är budskapet tydligt. Gud har uppenbarat att SD ska åtminstone Grenholm kämpa emot. Vem ska då säga emot det om Gud sagt det?

    Jag har dock inte sett Swärd reagera över detta eller för den delen någon annan andlig ledare. Istället tycks Grenholm alltmer lyftas fram som ett föredöme, rikligt citerat av till exempel tidningen Dagen.

    Men det är klart, det är väl lättare att sitta och skriva på datorn om Copelands skratt och profetior, än att ta tag i det som sker i sin egen bakgård. Eller?

    /Jonas

  • Jonas Rosendahl

    Wildwest! (hej igen long time no ”see”)

    Du skriver att profetior till höger och vänster är ett otyg. Varför skulle det vara det? Jag tror en del av oss karismatiker ibland haft fel uppfattning om vad profetior är och hur det fungerar. Ibland tror jag det beror på att vi som människor har sån längtan efter något fast, någon som tvärsäkert kan säga till oss hur det ligger till. I nutid ofta kombinerat med en bekvämlighet, så man själv slipper be, söka Gud och därtill ta reda på fakta. Sådant som är mödosamt i ett teknik och självcentrerat samhälle.
    Bättre att nån säger hur det bara är så slipper hela min tillvaro komma på sne lite nu och då? Eller?

    Men visst vill Gud leda sitt folk profetiskt, det finns det många exempel på i bibeln.

    1Thess 5:1 ” Släck inte Anden. 20 Förakta inte pro-fetior, 21 men pröva allt, behåll det goda

    Varför ska vi pröva allt och behålla det goda? Om det inte just vore för att det ”profeteras till höger och vänster”
    Det ligger alltså i det sammanblandade mänskliga och andliga att det är behäftat med svaghet och ofullkomlighet och så till den grad att det kan påverka det profetiska tilltalet.

    Om nu profetiska tilltal alltid vore perfekta. Varför skulle vi då uppmanas att pröva allt? Varför skulle vi uppmanas att behålla det goda? Det betyder ju just det: Profetia kan vara helt fel men det kan vara delvis rätt men också helt rätt.

    Det är upp till de som mottager profetia att PRÖVA. Om det är fel betyder det inte att det är falska profeter, inte ens att man missbrukar Herrens namn. För om någon kommer och säger att ”Herren har INTE sagt detta utan bara jag”. Då behöver det väl inte ens prövas eller hur? En förutsättning för att pröva profetiskt tilltal är ju RIMLIGEN att den som ger tilltalet också menar på att det är Guds Ande som säger. Varför skulle jag annars behöva pröva det??

    Men det är även så att om någon ständigt profeterar felaktigt, dvs den som prövar kommer till slutsats att det är fel ständigt och jämt, då är det knappast någon person man kan ge förtroende att lyssna på.

    Så tänker jag runt profeterande i nytestamentlig tid 😉

    Bibeln ger faktiskt tydliga och enkla riktlinjer att hålla sig till.

  • Ulrika4

    Hej Fru Gustavsson,

    Artikeln borde publiceras på fler ställen.

    Personligen lossade det för mej, som så gärna vill ta ställning i det mesta, när jag kom på att jag inte behöver stå varken för Trump eller Biden till hundra procent. Vi har ju bara en som vi ”röstar” på till hundra procent. Han vi tror på och som Stefan lyfter fram. När jag kom på att man får be både för att demokratin ska bevaras (vilket i detta fall innebar Trumps avgång) och att Biden inte ska genomföra en ohanterligt gränslös politik så funkar det ju!

  • Tord Ivarsson

    Fråga inte den nyligen påkomne förövaren vad han har att förklara.

    Hoppas även du känner till var W.P. har sin ideologiska hemvist.
    Uppgifterna om Dominions SW, kommer direkt från Trumps legala grupp, bestående av utbildade jurister. Om dessa direkta uppgifter är balooney, försvinner isf deras trovärdighet i avloppet omedelbart.

  • gäst & främling

    ??Hur kan USA förfalla så oerhört under fyra år med Trump som president. Det skulle vara intressant att få en analys av kristna Trumpvännerna om denna sak.??

    (Media kallar honom clown pajas)

    REKOMMENDERAD LÄSNING OM LITE AV DET SOM DONALD TRUMP HAR GJORT och som man nästan aldrig får läsa om i etablerade media. Kommer Biden att klara av det?

    Citerat ur flödet sammanställt av annan person:
    ”Antingen är man mot honom som person eller mot hans politik!

    Om vi lägger bort hans sätt att vara, vilket säkert har gjort det svårt för honom själv, så kommer ingen runt hans politik!

    – Pajasen i Vita huset har förmedlat tre fredsöverenskommelser i Mellanöstern, något som 71 års politiskt ingripande och oändliga krig misslyckades med att producera. Nu har han blivit nominerad till Nobels fredspris av 3 separata världsledare.

    – Pajasen i Vita huset är den förste presidenten sedan Eisenhower som inte har engagerat USA i ett utländsk krig.

    – Pajasen i Vita huset lovade att förstöra ISIS, och höll sitt löfte.

    – Pajasen i Vita huset har haft störst positiv inverkan på ekonomin, skapat fler jobb och sänkt arbetslösheten för den svarta och latinska befolkningen än någon annan president. Någonsin!

    – Pajasen i Vita huset har avslöjat den djupa, utbredda och långvariga korruptionen inom FBI, CIA, NSA och Demokratiska partiet.

    – Pajasen i Vita Huset vände på Nato och fick dem att börja betala sina signerade avgifter.

    – Pajasen i Vita huset neutraliserade Nordkorea, hindrade dem från att utveckla ytterligare kärnvapen, stopp av missiler mot Japan och kan ej hota USA:s västkust. Inte ett enda kärnvapentest av Little Rocket-man sen de möttes.

    – Pajasen i Vita Huset omplacerade USAs ambassad till Jerusalem, något som varje president före honom lovade att göra, men aldrig vågat göra.

    – Pajasen i Vita huset står upp mot Kina, tagit hem hundratals företag till USA, och återupplivat USA: s ekonomi långt utöver allt som hans föregångare trodde var möjligt….. utan en ′′ trollstav.”

    – Pajasen i Vita huset har gjort utnämnandet av tre domare till Högsta domstolen och kommer snart ha placerat nära 300 federala domare på federala bänken.

    – Pajasen i Vita Huset sänkte skatterna enligt löften och fick aktiemarknaden att flyga till rekordnivåer över 100 gånger, vilket positivt påverkade pensionärerna, tiotals miljoner medborgare.

    -Pajasen i Vita Huset hjälpte VA veteranerna så de får gratis och omgående sjukvård.

    – Pajasen i Vita Huset lagstadgade “Second Chance” så att framför allt svarta fångar släpps ur fängelse tidigare då de dömdes osmakligt länge för mindre brott. Unga som fick 60 års fängelse för marijuanainnehav släpps nu ut.

    – Pajasen i Vita huset arrangerade snabbt utvecklingen av ett COVID-vaccin – det kommer att finnas tillgängligt inom några veckor – vi har fortfarande inget vaccin mot Sars, Bird Influensa, Ebola och en mängd sjukdomar som uppstått under tidigare presidenter.
    Guvernörerna fick miljontals dollar för få bukt med coronan, vilket de INTE klarade av!

    – Pajasen i Vita Huset rustade upp militären som Obama-administrationen hade nedrustat och Obama sparkade 214 nyckelgeneraler och amiraler under sitt första ämbetsår.
    – Pajasen i Vita huset avslöjade och inskränkte hejdlöst olaglig invandring och utbredd sex- och narkotikahandel i USA och har nu byggt över 400 miles WALL! Olaglig invandring har nu minskat med 87%.

    – Pajasen i Vita huset jobbar gratis, har gett sin lön varje kvartal till barn och miljöfonder ca 465.000 dollar i kvartalet.
    – Pajasen har förlorat drygt 2 miljarder dollar av egna pengar genom att som president inte få driva sina företag – och gjort detta för alla i USA inför ett oerhört hat från vänstern som inte trodde han skulle vinna och sen dessutom lyckas!

    – Pajasen i Vita Huset gav varje Guvernör i alla stater i USA allt de önskade i sin kamp mot Corona. Det är staterna som bestämmer själva, Presidenten har ingen makt i detta så ställer för att tacka honom anklagar de honom nu för mord på 230.000 amerikanare. Osmakligt minst sagt!
    Han tjänar amerikanska folket och världen sina sista år i livet då han istället kunde njutit av sina miljarder dollar, golf, sol, hav och en underbar familj.
    Han offrade sitt rika liv där han får slita 20 timmar om dygnet, så jag undrar, du som någonstans i världen klagar på honom, vad gör du, förutom att kalla honom för namn som Pajas och Clown!

    Biden kommer att bli en ”svag” president. Senaten som ser ut att få republikansk styre kommer att rösta ner det mesta förslagen, detsamma gäller Högsta domstolen. Skatter kommer att chockhöjas. Hundratusentals vanliga svarta eller vita människor som fått sina löner höjda kommer att få det svårare igen. Amerikansk ekonomi har gått som tåget det senaste två åren fram till Corona.

    Mer än 2,5 miljoner människor har fått ett jobb inom alla sektorer.

    De 5 senaste månaderna 2019 fick i snitt 200.000 människor jobb i månaden.

    Ja, gott folk.
    Tror ni på allvar att Biden kommer att lyckas med samma sak?
    Han har sagt att Harris kan ta över vilken dag som helst om det skulle hända honom något!!

    Folk röstade på Biden inte på Harris, som förövrigt är lika impopulär som Hillary Clinton var när hon provade på att bli President.”

    Det jag reagerar över är att allt detta nästan aldrig framkommit i agendaförande MSM. Inte heller har man särskådat alla allvarliga anklagelser mot Biden. Journalister som driver agendor som lobbyister eller marknadsföringsbyråer, är ett allvarligt hot mot demokratin och det öppna samhället!

  • https://juakali.net Kjell

    Ena sidan säger ”ändamålen helgar medlen” och är villiga att stödja totalitär makt. Dessa accepterar eller gillar Trump. Trots alla hans lögner.

    Andra sidan anser att rättvisa och fair play är primära och att diktatorer är av ondo. Dessa accepterar inte Trump.

    Att jag hör till ”andra sidan” må vara tydligt. Det betyder inte att jag ogillar att Trump gav de palestinska ledarna en snyting så de tvingades vakna upp.

    Men jag ser samtidigt alla de saker Trump har gjort som verkligen inte duger. Den totala bristen på omsorg om de som inte har råd att betala premierna till världens dyraste sjukförsäkring. Det ohederliga i att ge skattelättning för miljardärer i ett land där 40 miljoner inte har adekvat bostad, hygien och mat. Stödet till strukturellt rashat kommer nog inte att räknas Trump till godo en gång hos Herren.

    Listan skulle kunna göras lång men det leder ingen vart för Trumps hejarklack tror att det handlar om ”fake news” och vänder dövörat till.

    Det handlar inte ens i första hand om Republikan eller Demokrat i detta presidentval. Det handlar om ett referendun för eller emot Trump i första hand och Trumpismen i andra hand. Förutom presidenten har Republikanerna inget att klaga på vad gäller valutslaget.

    Som bibeltrogen kristen fundamentalist kan jag bara säga att det är oundvikligt att ”lögnens fader” inte skulle gilla ”lögnens son Trump”. Båda lögnare från begynnelsen. Och jag kan nog inte låta bli att äcklas, andligen, av den attraktiva blondinen Kayleigh McEnany som försvarar dessa lögner. Det finns intervjuer där Kayleigh McEnany vittnar om hur viktig hennes tro är. Och trots detta klarar hennes samvete av att tala strunt och sälja lögner.

    På grund av sådana som Kayleigh McEnany och Paula White och Kenneth Copeland och hela högen med Word-of-Faith’s falska profeter blir ”den vägen” hånad och smädad. 2 Petr. 2:2, Och många ska följa efter dem i deras fördärv, och för deras skull ska sanningens väg bli smädad.

    Så till sist något om fredsavtal med Israel. Det är en gängse tolkning av profetiorna att det kommer en tid när satan genom vilddjuret ämnar ta över Guds roll och ”bekräfta förbundet” med ett (sjuårigt?) fredsavtal och på så sätt ge Israel rätten till sitt land.

    Det landområde som Gud lovade åt Abraham är mycket större än den lilla bit Israel nu har. Precis var då gränserna kommer att gå kan vi ännu inte veta, men det inkluderar palestiniernas områden, Libanon, Syrien, en stor bit av Irak, Jordanien, Saudi Arabien och Egypten samt troligen en liten bit av Turkiet.

    Gud kommer att tillåta att detta sker men det betyder inte att vilddjuret är en ”messias” fastän profetiorna anger att en majoritet kommer att tycka att han är det.

    Trumps tid i Vita Huset har i alla fall gett satan en bra ide om hur han kan manipulera många att gilla vilddjuret.

    /Kjell

  • Mikael Nyman

    Jag tycker vi borde fråga oss vad vi menar med ”Trumpism”. Om man tycker att Trumps politik, sammantaget, är att föredra framför de alterntiv som står till buds, har jag inga större problem med det. Mycket av det som Trump fått igenom är sådant som konservativa republikaner gillar. Detta inkluderar sådant är viktiga för konservativa kristna, som aborter, religionsfrihet etc. Framför allt finns en oro för vad som kan komma att hända med ett demokratiskt styre. Många upplever att utvecklingen går väldigt snabbt, och man vet inte vilka frågor som kan hamna på bordet den närmsta fyra åren. Kommer staten att lägga sig i kyrkor eller kristna skolors teologi (att de inte ”diskriminerar” hbtq-personer etc.) för att få del av t.ex. skattebefrielse eller finansiellt stöd? Kommer man att begränsa rätten till hemundervisning? För många unga människor är att vara ”homofob” .likställt med att vara rasist, och kyrkor som motsätter sig hbtq-agendan betraktas nästan som de grupper som motsatte sig likabehandling av svarta under 1900-talet.

    Sedan finns det en rad frågor där bibeln inte ger något klart svar – som ekonomisk politik, utrikespolitik, mm. Och även i frågor där det finns en koppling till kristendomen, kan man vara oense om medlen, och huruvida en viss politik ger önskat resultat. Därför tycker jag vi behöver försöka upprätthålla någon form av skiljelinje mellan kyrka och politik. Sedan har jag svårt för den starka personliga beundran av Trump som verkar finnas i vissa evangelikala sammanhang, att Trump personligen framhålls närmast som en frälsargestalt, att valet blir en fråga om existentiell överlevnad, en kamp mellan Gud och djävulen, etc.

  • Ulrika4

    På svt-play kan man se dokumentären “Världens undergång- Hitlers uppgång och fall”
    Sammanfattning av inledningen:

    “Mein kampf” Sprida hat, våld och rasism (min.1-2)

    Hitler hör en inre röst som uppmanar honom att befria det tyska folket och upprätta
    tysklands storhet. Han gjorde en stor sak av denna händelse och lät senare bygga om byggnaden där han hört rösten till ett tempel (min.6)

    Hitler får en idé om att den “tyska örnen” hade knivhuggits av en viss folkgrupp
    och under kristider pekades folkgruppen ut som syndabockarna. Folkgruppen levde delvis som flyktingar vid tiden (min.7-8)

    Hitler föds i en religiös familj och deltar under uppväxten i kyrkliga aktiviteter.
    Senare ser Hitler en symbol på en religiös byggnad som han “plagierar” och gör till nazistkorset. Han såg symbolen som ett omen på sitt öde. (I indien hade symbolen sedan länge varit en symbol för “mänsklighetens eviga rörelse”). För nazisterna symboliserade tecknet överlevnaden för den ariska och överlägsna rasen. Hitler dikterar för den unga publiken att de måste vara “fitness” (min.9-11)

    Vid 19-års ålder flyttar Hitler till Wien och upptäcker att många folkgrupper levde
    tillsammans vilket han kallar: “ …förkroppsligandet av rasmässig vanvördighet” (min.12-13)

    Hitlers favoritopera om en karaktär som tar på sig uppdraget att rädda
    sitt folk (min.14)

    Hitler flyttar till München och sveps med av den rådande nationalismen (min.15)

    Första världskriget är över och Hitler är 30 år gammal. Helst ville han vara kvar i
    armén som garanterade lag och ordning. Armén var även hans levebröd och han var beredd att ange kamrater med kommunistsympatier för att få sitt bröd. I armens uppgifter ingick att bekämpa alla kommunistiska idéer hos befolkningen och officerarna lade märke
    till Hitlers antirevolutionära iver och gav Hitler i uppdrag att skola soldater politiskt. Hitlers chef beskriver Hitler som: “Han är född till talare, hans fanatism och populism trollbinder åhörarna, och tvingar dem att tänka som han.” Senare lärde han sej även
    dramaturgiska knep för att hålla publiken i sitt grepp.Hitler visar med kroppspråk knep han lärt sej som bygger upp en spänning som åhörarna vill ha. (min.16-18).

  • Jonas Rosendahl

    Tycker det är rätt fel att koppla Hitlers övertygelser med nån slags religiös fanatism och ”inre röster”. Visst fanns religiösa i hans närhet som påverkade, men inte till så grad. Sådana där dokumentärer är ofta svepande och behäftade med en del felaktiga slutsatser. För den som vill få en bild av Hitlers uppväxt finns det bättre källor. Till exempel Bengt Liljegrens bok.

  • Ulrika4

    Hej Jonas! Oavsett våra meningsskiljaktigheter är det roligt att du svarade. Vi har haft olika uppfattningar förr och saker vi varit överens om förr.

    Visst vill vi människor, som du skriver, ha enkla svar på vad saker beror på. Det är en del i att vi behöver Gud som berättar för oss mer om helheten och sanningen. Det som jag tog med från den dryga inledande kvarten i dokumentären är delar av Hitlers person kan man säga. Minst någon av de delarna har jag själv fått göra bot och bättring från för att inte falla i synd.

  • wildwest63

    Hej Jonas,

    Jag har levt hela mitt liv i pingstkarismatiska sammanhang. Och har sen barnsben hört profetior i församlingen, det har diskuterats hemma och farfar gav mig boken Dom över Sverige att läsa när jag var 12. Efter det har jag läst böcker av andra kända profeter som Wilkerson, jag har hört Ekman profetera om sosseriets fall (som inte stämde) osv. På senare tid, när jag sent omsider gått igenom min farfars kvarlämnade bokhyllor så hittar jag flera böcker med samlade profetior från fiskaren i Nordnorge, från en kvinna i södra Norge, osv. Och det som de beskriver där, i profetior från 1890-tal (tror jag) till 1920 är sådant som skulle inträffa då eller fram till som senast på 1950-talet. Mycket av det som beskrivs har inte inträffat! Jag minns särskilt det stora vulkanutbrottet 1953 i Nordsjön (jag har inte boken här nu, tyvärr) som beskrevs och som skulle dränka halva Europa i en jättelik tsunami. Men det var faktiskt en stormflod det året som tog död på många holländare, orsaken till deras enorma dammbyggnationer. Alltså lite sant, men inte alls den omfattningen.

    Ja, jag är nog inte helt bevandrad i prövandets teologi. Jag har alltid hört detta, men när det väl blir aktuellt blir det svårt. En del säger att profetior alltid inträffar, fast tidsspannet kan vara helt annorlunda, ungefär som Ninive som ändå förstördes, dock långt efter Jona. Ska det ryska flottangreppet vid Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö alltså ändå inträffa?

    Om man ska pröva allt är det svårt med profetior som är exakta i sin beskrivning och den tid då de ska inträffa. Det blir nåt av random selection över profetior som man är tvungen att sålla så hårt att en av 20 på 10 år kanske stämmer. Då blir det horoskop över saken (och det är en generell risk med alla framtidsprofetior, tycker jag). Enligt horoskopen ska jag träffa en trevlig person under kommande halvåret. Sannolikheten för det är rimligen 100%.

    Du har givetvis rätt i att man kan bil förslöad och vänta på profetior och inte läsa Bibeln själv, inte ta reda på saker Sunt förnuft och avslappnad bibelläsning – vi skulle sluppit mycket av elände om kristna ägnade sig åt det (Knutby tror jag aldrig skulle uppstått). Mina egna 50 hyllmeter böcker är till 5/6 fyllda med fackböcker och teologi. Thrillers är en handfull, skönlitteratur kanske 2 meter, mest litteratur som köptes in under skoltiden.

    Då ska man ju i den aktuella diskussionen om profetrörelsen i USA alltså bara rycka på axlarna och pröva bort det som de sagt? Och nästa gång de säger nåt så lyssnar man återigen andäktigt. Jag har lite svårt för allt detta, trots allt.

  • wildwest63

    Nazismens idéer fanns före Hitler. Under hans tid var det inte alls ovanligt med den typen av åsikter som han senare renodlade. Utan kommunismen hade nazismen aldrig blivit så stark. Man spelade på skräcken att Tyskland skulle bli som Sovjet. Är man elak kan man säga att upphovet till Hitlers makt var Stalin.

    Versaillesfredens orättvisor banade också väg för honom. Den eländiga konstruktionen Weimar-republiken inbjöd till partisplittring och ett parlament som inte kunde få majoritet för något. Hyperinflationen 1923, depressionen några år senare – folk var utblottade, svalt, massarbetslösheten var enorm. Hitler lovade förbättringar vilka också inträffade genom finanspolitiken. Ingen trodde att de storvulna åsikterna om Lebensraum im Osten verkligen skulle genomföras.

    Lärdomen från Hitler är att inte ens en av världens kulturella högborgar, Tyskland, med alla sina filosofer, reformatorer var förskonad från totalitära och antidemokratiska idéer. Mein Kampf är ett under av osammanhängande svammel. Idag har vi andra faror som vi inte vill se – den gröna fascismen (rädda jorden från klimathotet genom en världsdiktatur), islamismen och den tilltagande synkretismen (alla religioner är lika bra, vi måste samarbeta och hitta den minsta gemensamma nämnaren).

    Återigen ett exempel på när vanligt folk borde använda sitt sunda förnuft och själv ta reda på fakta (numera relativt – säger jag att solen är en pannbiff så är det min sanning som är lika mycket sann som din).

  • Stanley Östman

    Märkligt att Stefan Swärd fått uppdrag att bistå Stakset när Swärd agerar emot vad Stakset predikar ?!:

    https://www.dagen.se/kronikor/2020/11/20/lamna-politiken-utanfor-predikstolen/

  • Micael Gustavsson

    Bara som en liten extrakommentar, så kan jag rekommendera två väldigt bra böcker om rötterna till nazismens idéer.

    The Crisis of German Ideology av George L Mosse och

    The Occult Roots of Nazism av Nicholas Goodrick-Clarke.

    Den förstnämnda finns på Amazon, men av någon anledning inte på Adlibris (trots att Mosse räknades som en framstående expert på ämnet internationellt), den andra finns på både Amazon Adlibris och även på andra nätbokhandlar.

  • Micael Gustavsson

    Fast det här är ju en analys på Stefans blogg, inte en predikan i en gudstjänst.

    Dessutom så gäller ju Stefans kritik i blogginlägget just Trumpanhängarnas politisering av kristendomen.

  • Stanley Östman

    Och på twitter agerar S. Swärd i symbios med katoliken Bengt Malmgren med en uppenbar politisk vendetta (Trumpism – deras myntade uttryck) mot teologen Pelle Poluha.
    Det synes vara en en tagg som sitter kvar då Pelle Poluha argumenterat emot tilltaget med pastorsuppropet på sin blogg.

    Jaa – det är skämmigt med predikostolar som solkas i politiska syften.
    Det är något helt annat för de som inte blivit anförtrodd en kristen predikostol.

  • Stanley Östman

    Jag vet inte hur kopplad moderatorn är till Swärds politiska hejarklack ?

    Men det är tacksamt om moderering är signumet istället för lägerbevakning…

  • Tord Ivarsson

    Micael Gustavsson utgår bara från att den rådande paradigmen är sann, den som köpta medier leverar.

    Washington Post är en av de mest drypande globalikst-språkrören. De älskar inte sanningen, utan publicerar efter sin agenda.

    Sen är jag ganska orolig för Kjells skrivande stil. Han talar om för oss vem som är lögnare, och vem som är storlögnare. Han vill bli trodd.
    Du måste påvisa VARFÖR någon är det ena eller det andra så att det framstår troligt.

  • Jonas Rosendahl

    Visst är det svårt. Men jag tycker man kan göra en distinktion i detta. Det är inte de profetiska gåvorna som är problemet utan det är det mänskliga som blandas in. Vi behöver inte mindre profetisk ledning och klarhet i församlingen idag utan vi behöver mer.

    Däremot tycker jag ofta det profetiska får ”leva lite vid sidan av” och är inte alltid en naturlig del av församlingslivet. Jag tror det kan bero på en viss rädsla, det profetiska kan komma med ljus över saker som en del är intresserade av att det inte ska komma fram. Men ibland beror det också på ren okunskap. Men en sak som också ställer till det är bristen på mogna profeter. De som inte använder gåvan för egna syften och kan frambära budskap på ett bra sätt. Ibland ska de dessutom inte bära fram nåt alls utan behålla för sig själv. Här finns brister.

    När det gäller Ryssland är det intressant, för många profetior har funnits runt dem och dess framtid. För min del har jag bett både över Ryssland och även frågat Gud om Gotland kommer intas av Ryssarna. Jag har faktiskt upplevt profetiskt tilltal runt båda dessa saker. Men det är inget jag kommer dela offentligt.

    Däremot är jag helt vilsen vad gäller presidentvalet i USA. Jag trodde Hillary skulle vinna förra och Trump vinna detta. Båda ser ut att vara fel. Men det var inget profetisk, bara logiskt analyserande.

    Däremot har jag fått tilltal om det blir en kvinnlig president eller inte framöver. Men inte heller det kommer jag dela offentligt 😉

    Nu kanske man kan undra, hur kan du vara säker på detta ovan eller på profetior överhuvudtaget. Svaret är, det kan jag inte. Men då får man se på erfarenheten bakåt och trovärdigheten. Men det är inte min uppgift att försöka bevisa att de andliga gåvorna fungerar. Det är upp till dem runtkring mig och de andliga ledare som finns i de församlingar jag varit aktiv. De får vittna om trovärdighet, huruvida den finns eller inte.

    För min del blir det lite av ett ofog att hitta nån ”profet” på youtube som man inte alls känner och sen rakt av tro på denna. Det är både dumt och naivt.

  • Micael Gustavsson

    Pga att nytestamentlig profetia fungerar som den gör, så tror jag det är bättre om människor med profetiskt tilltal inte säger ”så säger Herren” utan istället säger ”jag tror att Gud säger det här, och jag vill väldigt gärna att ni prövar det”. På så sätt försvinner en hel del låsningar, och det blir även mindre risk att anspråken på att vara profet missbrukas av maktmänniskor. Jag tror även att det profetiska främst är tänkt att fungera i den konkreta församlingsgemenskapen, så jag är rätt skeptisk till Youtubeprofeter.

  • wildwest63

    Kvinnliga presidenter är i sig inget dramatiskt eller specifikt. Det har funnits i många olika länder om än inte i USA. Så länge den kvinnliga presidenten väljs pga sina meriter och inte för att hon är kvinna, ”svart”, svart eller omopererad man så har jag inget problem med det. Även om jag själv hellre ser en man, jag tror inte kvinnan i alla lägen ska vara den som leder, det blir för känslomässigt (jaja, nu kastar sig alla amazoner över mig, jag vet), tycker ändå det finns visst bibelstöd för detta.

    Ryssland o Gotland är inte heller så långsökt. Visby flygplats är en av norra Europas mest strategiska platser. Gotlänningarna själva tror att ryssarna saboterar strömkabeln till fastlandet titt som tätt. Det är komplett vansinne att delar av Slite hamn ägs av ett ryskt företag. Det är bara att lägga till med en större trålare med gröna män i kajutorna som tar taxi till Visby en morgon och ställer ultimatum till de styrande. Eftersom vi pratar om det fredsskadade Sverige så kommer ingen ens säga spasiba. Utan bara anpassa sig. Jag tror dock att en sån ockupation kommer vara kortvarig, snarare vara av det slaget att man visar att man kan. För att se om Nato kommer oss till hjälp (vilket jag inte tror).

    Det står mycket om profetians gåva och profeter och att profeterna tystnat i NT, så det måste vara viktigt. Men jag är lite vidbränd av det här, får erkännas. Som jag är av det mesta av karismatik också numera. Mycket var en ”klingande cymbal”, inget mer.

  • Läsare

    Jo men Stakset har ju ingen doktorshatt eller levt hela sitt liv innanför kyrkväggarna. Så han vet väl inte hur man ska låta numera.
    Ironiserar bara, ja det känns som att Stakset ord pekar rakt på Swärd. Finns nog få som hängt ut fler politiker än han

  • Läsare

    Eller dess anhängare

  • Mikael Nyman

    En liten undran: Har inte den tidning som Stefan skriver ledaret – tillsammans med en och annan bloggare – bidragit till att främja ”Trumpismen” i svensk kristenhet? (Om man tycker det är bra eller dåligt kan man ju diskuera…) Skulle denna ”uppgörelse” kunna publiceras som på ledarplats i VI? Kanske som en motvikt till Carin Stenströms ledare…

  • kjell

    Pred 10: 2 (1917)
    Den vise har sitt hjärta åt höger,
    men dåren har sitt hjärta åt vänster.

    Du skriver Trump och andra högerpopulistiska ledare, jag tolkar dom som nationalistiska, och tolkar att Gud har gett oss våra nationer.

  • Ulrika4

    När man skriver sökorden: ”Trump chosen one” på you tube kommer en video fram där Trump säger ”I am the chosen one”. När Trump säger det vänder han sej mot himlen och sedan tillbaka till intervjuaren igen.

    Varför Trump gör en sådan ”gest” tolkar jag som att han tror att han har fått någon form av ”gudomlig” frälsarroll. Jag är genuint intresserad av när, var och varför han tror detta. Är det någon här som har en inblick i den delen av Trumps historia?

  • Ulrika4

    Hej!

    Teologen Sven Herner refererar Pred 10:2 till Luk 1:11. (Bibeln II förklaringar av Sven Herner)

    Således har vi något att förstå hur respektive sida om rökelsealtaret har betydelse inom den judiska traditionen. Sven Herner kallar den högra sidan för ”lyckosidan” och när man läser vidare i Lukastexten får vi höra om hur ängeln som stod på altarets högra sida berättade för Sakarias om någonting lyckligt.

    Jag är tvärsäker på att bibeltexterna om höger och vänster här helt handlar om förståelsen av den högra eller vänstra sidan av rökelsealtaret och hur det förstås inom judendomen. Noll procent politik alltså.

  • Jonas Rosendahl

    Tror många kan känna sig lite bränd av karismatiska sammanhang men som jag skrev innan, man får ta hänsyn till det mänskliga också. Men sen gäller det att komma vidare i livet. Om jag skulle skriva en bok om allt jag sett och hört och varit med om de senaste 30 åren i karismatiska sammanhang så skulle det vara nog för att motivera för mig själv att sätta mig lungt och stilla och leva ett ganska bekvämt frikyrkligt medelklassliv. Men jag känner samtidigt ett ansvar både inför mig själv, Gud och människor. Därför gäller det att sätta ”händerna till plogen” och samtidigt låta Gud läka själssår och ge kraft att komma över stridströtthet.

    Minns när jag var ganska ny i hillsong (ja jag har inte varit där jättelänge nu heller) och vi stod och bad i en ring tillsammans nåra stycken. Och jag hade tänkt mig att lära känna lite folk först innan jag börjar med nåt profetiskt. Så var min tanke, men så klingade det så igenkännande, jag hade ett ord till han som stod bredvid. Hade lätt kunde valt det bekväma och inte heller riskera att göra bort mig. Så jag var lite nervös faktiskt. Som tur var så var det profetiska mitt i prick, så jag kunde andas ut 😉

    Nu finns det andra tillfällen jag valt att vara bekväm och känt mig less. Men det var bara ett exempel på att jag åtminstone försöker vara lite på G för att vara använd oavsett känslor, tankar och erfarenheter.

    Så vad vi gör runt det profetiska, det är ganska mycket upp till oss själva. Gud vill använda oss i detta, men vill vi? Och vill vi trots det mänskliga, ofullkomliga och ibland rent felaktiga? Men det är ju trots allt rätt många som också blir hjälpta av ett profetiskt tilltal. Ett ord i rätt tid kan vara förvandlande.

  • AlmaM

    Gud signe dig Stefan! Tack att du tar dig tid att skriva detta nödvändiga inlägg!

  • Inge

    Tack för ditt vittnesbörd Jonas.
    Gud vill befria oss från denna tidens ande som har skapat Fruktan, genom Otro, Förvirring, Sjukdom, och Ekonomisk kris.
    När skall Guds folk börja lyssna och lita på vad Anden säger till församlingen?
    ”Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda, och håll er borta från allt slags ont.”

  • kjell

    Texten är särskilt intressant när man jämför med sosse Bibeln, 2000, där dom ”utplånat” den texten, så själva utplåningen i sig är politisk🤕

  • kjell

    Jag har varit med om när Herren talar bokstavligt genom en människa, en usa grupp besökte vår församling, resan till sverige var med båt, sjösjuka och annat gjorde att dom tappade gnistan, men en gammal man talade i tungor, men ledaren i gruppen missförstod och svarade mannen, som inte kunde engelska, pastorn berättade då att budskapet var uppmuntrande ord på ledarens mammas dialekt.

    Det är inte enda gången jag har fått uppleva att Herren verkligen talar, men verkar minska med tiden, vi har kanske en ”fot” i världen hela tiden, då kan Herren inte använda oss.

  • Micael Gustavsson

    Bibel 2000 är ingen sossebibel. De har översatt texten annorlunda, men det betyder inte att den är fel. Översättningar skiljer sig dels åt pga att språket kan vara flertydigt (på hebreiska är det tex samma ord för ”ande”, ”andedräkt”, ”vind” och ”storm”) dels på att det kan stå olika i olika handskrifter. Då varken du (antar jag) eller jag löser hebreiska grundtexter så är det bättre att vara ödmjuk än att misstänkliggöra.

  • Micael Gustavsson

    Ja, Gud talar definitivt genom människor idag. Jag håller helt med dig. Men eftersom det är Gud som ska ha hela äran, så skadar det inte om människan tonar ned sig egen roll och underställer sig prövning. Om en profetia verkligen är från Gud så visar det sig i långa loppet.

  • kjell

    Jag skriver inte så snabbt, men är inte ensam att reagera mot bibel 2000, där särskilt kommentarerna är vilseledande.

    Bibel 2000 leder läsaren fel – Dagen
    Debatt. Bibel 2000 leder läsaren fel. Detta är ett debattinlägg som uttrycker författarens egna åsikter. 14 september 2017 03:00. Reaktionerna på insändaren ”Dags att lägga undan Bibel 2000” har varit att mina …
    http://www.dagen.se › debatt › 2009/07/16

    Fel utgångspunkt i Bibel 2000 – därför blir resultatet opålitligt – Dagen
    Debatt. Fel utgångspunkt i Bibel 2000 – därför blir resultatet opålitligt. Detta är ett debattinlägg som uttrycker författarens egna åsikter. 16 juli 2009 03:00. Aila Annala ondgör sig i Dagen 9 juli över mytspridning …
    Imagewww.varldenidag.se › debatt › bibel…

    Bibel 2000, en förrädisk bok som inte bör firas – Världen idag
    20 jan. 2010 — Bibel 2000 bygger på en postmodern bearbetning av Bibeln utifrån 1900-talets liberalteologi. I Bibel 2000 rättar man bland annat Jesus och menar att han har fel när han citerar Gamla testamentet.

    Men jag tar bort ordet som stör, men förenklar men vet mer än jag klarar att skriva med ett finger, men känner just personer som engagerat sig i frågan, som berättat att tanken med 2000 var att ge nyutgåvor då och då tills obekväma delar försvunnit, men den tanken kanske faller på kostnader.

    Anders Gärdeborn, är tydlig, sen är det upp till var och en att tänka själv, jag håller mig till 1917 som jag kan från pärm till pärm, det gör det lättare att hitta och kopiera textställen i old.bibel.se, är bara rädd att den inte blir kvar.

    Jag skrev bara fel i bibel 2000 på nätet, och kopierade rakt av, men det finns mycket,

  • Tea Gustavsson

    Men om man ser på frukten som nationalismen gett genom tiderna så är den allt annat än god. Nationalism driver krig och förtryck. Nationalismen fanns t.ex. i bakgrunden till Första världskriget och verkligen i framkant i Andra världskriget. Gud ger oss bara goda gåvor. Har svårt att se att nationalism skulle vara en av dem.