Första maj – sena kvällskommentarer

Jag återkommer nog med någon till kommentar om Islam, jag ser att det har dykt upp en del kommentarer på bloggen.

En annan sak. Kikade in igen på www.bibelfokus.se som ibland refereras till bland kommentatorer på denna blogg. Ett krux med Bibelfokus dock är att allt tycks vara villoläror, man sågar Rick Warren, Willow Creek, New Wine, Katolska Kyrkan, Ulf Ekman, trosrörelsen, Hagin, Brian McLaren, Rob Bell – rubbet. Vad är sund och normal kristendom?

Är det Örebromissionen och Helgelseförbundet på 50-talet som är den enda uttrycksformen av genuin biblisk kristendom? Eller Maranata på sjuttiotalet? Eller pingströrelsen på trettiotalet? Eller Svenska Kyrkan på 1700-talet?

Det är knappast troligt att jag lever upp till www.bibelfokus.se och dess normer, men frågan är vad dessa normer är.

Noterar i media att Adaktusson lyckades bra som förstamajtalare i Uppsala. Adaktusson och Birro, ganska omaka par, men väldigt lika värderingsmässigt.

 

  • Micael Gustavsson

    Tack! Flera som skriver här är oense om värderandet av mycket. Men jag tror att de flesta insatta kan hålla med mig om varningsflagga för följande: a course o miracles, och böcker an Nealsch och Eckhart Tolle.

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Micael Gustavsson

    Vi kanske ska lägga till ett namn till på listan.

    Se vad Stanley Sjöberg skriver idag.

    dag (tisdagen den 7 maj 2013) är jag upprörd, ledsen och jag måste reagera med kraft inför det som händer inom den svenska frikyrkorörelsens olika förgreningar. Läs det här:

    Leif Carlsson är teologie doktor och finns med i utbildningen av morgondagens predikanter för Sveriges frikyrkoförsamlingar. Dessutom är han en återkommande talare vid Hönökonferensen under sommaren. I en nyutkommen bok med titeln ”Frihet genom gränser”, riktar han ett skarpt angrepp mot evangeliernas vittnesbörd om Jesus och är brutalt respektlös mot Nya testamentets heliga texter. Det enda som skulle kunna försvara hans eventuella trovärdighet är i så fall en omogen tanklöshet och ansvarslös hantering av sanning och fakta.
    I bokens kapitel om ”Gud som människa” påstår han att ”ett sensationellt textfynd avslöjade nyligen att Jesus var gift”. Bland annat bygger han påståendet genom att referera till författaren Barbara Thiering i Australien som menar att Jesus var gift med Maria från Magdala och att ”de fick flera barn tillsammans”. Sedan skilde sig Jesus från henne och gifte sig med en annan kvinna. Leif Carlsson citerar nämnda författaren tillsammans med vår tids mest aggressiva fiende till tron på Jesus, som förnekar uppståndelsen och menar att halvbrodern Jakob uppfattades som att Jesus hade uppstått. Leif Carlssons kommentar är att ”vi får förmoda att bröderna var ganska lika”.
    ”Vid en snabb genomläsning och jämförelse mellan de fyra evangelierna märker man snart att de skiljer sig från varandra i detaljer. Samma berättelse återges på olika sätt. Frågan uppstår då vad som exakt hände och vilken version som är mest trovärdig”. Leif Carlsson menar det som akademis teologi hävdar att ”evangelierna är tolkade Jesusbiografier”. Kapitlet avslutas med att ”frågorna dröjer kvar. Visste han från början att han var Gud? Knappast. Förmodligen brottades Jesus med sin identitet många gånger under sitt liv”, hävdar Leif Carlsson.
    Leif Carlsson sprider förakt och förnekelse i relation till Nya testamentets budskap. I kapitlet om synen på kvinnans värde skriver han om antikens människosyn att ”kvinnans vagina uppfattades som en outvecklad penis, ”en hopvecklad förhud”. Så följer kommentaren att ”en intressant fråga är hur detta synsätt påverkade de nytestamentliga författarna” ”Det finns”, hävdar Leif Carlsson, ”ställen i Nya testamentet där den tanken höll på att ersättas med den senare utvecklingen”. Han menar att Paulus var ”påverkad av den antika kvinnosynen”. Det är ett grovt förtal, en besatthet att påverka till förakt inför Jesus och den helige Andes budskap genom de heliga texterna.
    Vi har religionsfrihet i Sverige. Leif Carlsson har samma rätt att sprida sina åsikter som Jonas Gardell och alla som trotsigt förnekar den helige Andes betydelse för Bibelns budskap. Men visst är det skrämmande att ungdom som söker till bibelskolorna, riskerar att påverkas till antikristna idéer.
    STANLEY SJÖBERG

    mvh B-O

  • Micael Gustavsson

    Jovisst, helt klart felaktig teologi. Men det är en helt annan typ än fe böcker jag nämnde. De var praktiska new age böcker, som jag tyckte var bra att alla kände till som sådana (jag blev lite chockad över att du inte kände till böckerna du nämnde i ditt vittnesbörd; jag trodde det var allmänt känt att dessa var new age), det här rör sig snarare om vanlig akademisk ”liberalteologii”, vilket det finns hur mycket som helst av. Är dock riktat till helt annan kategori människor.

  • Ulrika Jansson

    Å, om jag kunde hitta den predikan som jag lyssnade till för ett tag sedan om Da vinci-kodens rötter. Det här med att göra Jesus till en människa och att han skulle haft en relation med en människa, på det sätt som bara människor kan ha med varandra, är klockrent samma grej.

    På ”hemmaplan” såg vi den tex i Knutby.

    Kanske finner du den predikan. Predikanten hade gått på djupet och tillbaka genom historien för att försöka förstå detta fenomen.

    Sexriter o annat sjukt.

    Vad som defineras som new age, ockult eller ”bara” liberalt, reder vi inte ut nu, huvudsaken vi först förstår vad som är den rena källan eller inte.

    Så glad att vi inte fäktas idag.

  • WO

    Var skrev Stanley detta?

    Mvh WO

  • Micael Gustavsson

    Det är jag också glad för. Skillnaden jag syftade på var inte andlig i sig, utan rent mänsklig. Akedemisk teologi, vare sig bibeltrogen eller liberal, riktar sig till en helt annan typ av läsare än de jag nämnde. Accepterande sv det innehållet är i då fall ett medvetet val, ingenting man snubblar in i av ren aningslöshet, vilket verkar vara fallet med de böcker jag nämnde.

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Hej Wo

    Stanley skrev det på sin Facebook sida.

    http://www.facebook.com/stanley.sjoberg1

    mvh B-O

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Hej Micael Gustavsson

    ”jag trodde det var allmänt känt att dessa var new age”

    Det är möjligt, men det var en förrädisk titel ”samtal med Gud”

    Men det jag ville säga bla i mitt vittnesbörd var att den meditation teknik som går ut på att tömma sitt inre, öppnar en dörr till det ockulta. Det var upplevelserna i meditations till fällena, som blev mitt fall. Upplevelserna ledde till ett fördjupande i böckerna.

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Vill tillägga

    Man behöver inte läsa new age böcker, utan det räcker med att lära sig meditations tekniker, där det går ut på att tömma sitt inre, för att tomrummet fylls med en ”oren ande” tex kontemplativ bön.

    Vet du va Micael, Den rena Heliga anden från den rena källan, tömmer inte först för att fylla på, utan den fyller på med ett överflöd i stället, då finns det inte utrymme i tomrummet för något annat. Och ingen teknik behövs för att uppleva den heliga anden. Gud klarar av det på egen hand.

    mvh B-O

  • Ulrika Jansson

    Nu blev jag nyfiken på vad du menar med ”en helt annan typ av läsare”?

    Efter att jag insett mitt klavertramp i gårkväll ang. ”Daglig kraft” googlade jag den och såg att den säljs både ”ute i handeln” och i någon frikyrkas bokshop. Jag hävdar att jag har Bibeln som rättesnöre men tog till mig ”Daglig kraft” ändå. Jag har läst Bibelfokus varningar och förmaningar (inte specifikt om den men ändå) men trillade ändå dit, jag har läst B-O,s och andras vittnesbörd men trillade ändå dit, jag har lyssnat till min väns råd, men trillade ändå dit. Jag är barndöpt och vuxendöpt osvosv

    I vilken kategori av lyssnare tillhör jag?

  • Micael Gustavsson

    Jag menade ingen andlig skillnad; utan snarare skillnaden mellan böcker av typen 5 vägar att bli miljonär och en rapport från finansministerns analysgrupp. Den senare kan också vara uppåtväggarna, men de flesta av oss behöver inte varnas för att råka köpa den i bokhandeln och tillämpa den. Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig med vad jag menade; det är ju bevisligen svårt på nätet.

  • Micael Gustavsson

    Och för att förtydliga; eftersom jag inte känner IRL, så får du avgöra själv. Dock alltså ingen andlig skillnad, på samma sätt som skillnaden mellan en verkstadsmekaniker och advokat inte är andlig.

  • Ulrika Jansson

    IRL?

  • Micael Gustavsson

    IRL=In Real Life, dvs utanför internet. ”Jag känner inte dig IRL” skulle det ha stått. Det är ju mycket de av oss här på bloggen inte vet om varandra.

  • WO

    Ok, tack! 😉

  • Micael Gustavsson

    Där håller jag inte riktigt med. Jag tror att dödandet av våra sinnen med distraktioner, syndiga eller inte, är en av våra syndajags mekanismer för att undvika Gud. ”How to shut up and mer God show up” har någon uttryckt det. Men visst är det viktigt att vi varken lyssnar på andra andar eller förgudar vårt ego. Men jag tror att vi har olika åsikter om en del frågor som berörs här, och vi har dessutom helt olika erfarenheter i bakgrunden. Men vi kanske inte ska dra igång en ny underdebatt här, varken för vår eller Stefans skull. Och jag är verkligen glad att du är fri från det som ansatte dig.

  • Pingback: Det koncentrerade evangeliet | Krister Nordin()

  • Ulrika Jansson

    Vill bara berätta att min vän förstår ditt språk så jag kan använda honom som ”tolk” Just igårkväll var det dock för många bränder för att fördjupa oss i detta. Men språkklyftan är alltså inte bara internet…

  • http://www.facebook.com/people/Roger-Gustavsson/739650813 Roger Gustavsson

    Hej Stig, jag såg inte förrän nu att detta var en respons på vad jag skrev. Jag frånkänner inte alls Lennart Jareteg kärlek. Jag har själv mött honom och har ett fint intryck av honom. Tror att han vill väl och arbetar oerhört hårt för det han brinner för. Jag är bara rädd att de väldigt viktiga delarna, de varningssignaler som borde komma fram, skyms av de övertolkningar han gör av en del företeelser i kristenheten. Det behöver alltså inte handla om bristande kärlek, anklagelser mot medkristna kan i vissa fall också bero på felaktig analys/metod.

  • Micael Gustavsson

    Nu vet man ju inte vilka som läser
    På bloggen: liksom diverse Sverigedemokrater kritiserar vad Stefan skriver om flyktingar, så kan det ju även finnas någon som
    ogillar kristendom i sig som dissat den.

  • Ulrika Jansson

    Så då ska jag vara lite glad över att jag ligger bra till i ”dissa-tabellen”?;)

    Samla inte skatter på jorden. (Obs, När jag skriver till tex dig är det inte nödvändigtvis för att starta debatt eller för att jag ifrågasätter det du säger utan helt enkelt för att dela en tanke till mötes:)

  • Ulrika Jansson

    Du får nog vänta med att skriva en avhandling på det mönstret.

  • Micael Gustavsson

    Ja kanske det.

  • Ulrika Jansson

    Eftersom det gått en vecka utan svar kanske jag kan möta lite. Den sortens beskrivningar du efterlyser tror jag inte finns beskriva i Bibeln vilket jag kan tänka är av ren omsorg. Vad skulle hända om vi kunde besitta den sortens vetskaper?

    Tror att det är mer av de samlade erfarenheterna från människor som arbetat/levt inom olika områden, människor som drabbats osv som ligger tiil grund för en samlad bedömning. Det är frukten vi får försöka bedöma och då tror jag vi behöver vara medvetna om att fiendens frukt påminner, även ibland mycket stark, om den goda frukten. Det är det som förvillar oss så.

    Blev nyligen påmind om ordet: Salig är den som är fattig i Anden, tror att vi glömmer det så lätt. Tror även att Jesus hade sina skäl när han dämpade lärjungarnas glädje över att demonerna lydde dem. Visst tror jag på tecken och Under men det är lite av en annan fråga i ett mycket större sammanhang.

  • Azaryahu

    Visst, du har en viss poäng i att det kan finnas övertolkningar ibland. Men angående Bill Johnson, Peter Wagner, Todd Bentley m.fl. så finns det en hel del artiklar ( oftast från USA av förklarliga skäl) som beskriver deras ibland tvivelaktiga teologi och brist på omdöme. Oftast finns det skäl till oro över vad dessa sk.profeter och predikanter inom NAR (apostel och profetrörelsen) lär ut och säger.

  • Azaryahu

    Var sätter du gränsen själv? Samarbeta på vilket område? Socialt, politiskt, andligt? Socialdemokraternas kontakter med DDR? Borgerliga regeringens affärsutbyte med Iran och Saudi-Arabien? (Symboliska liknelser). Mestadels handlar kritiken om att en del sk.kristna ledare verkar ha ett extremt dåligt omdöme och visar på en tydlig omognad i sin undervisning. Är det obefogat att påpeka och varna för detta?

  • Azaryahu

    1. De som undrar över något på Bibelfokus kan ju förslagsvis kontakta Jareteg via hans mail.

    2. Det som är tydligt även i denna debatt är att sakfrågan undviks. Finns det skäl för kritik eller en oro över vissa företeelser inom den pingst-karismatiska traditionen? Om detta finns låt oss handskas med detta i första hand.

    3. Att undvika sakfrågan för att någon använder guilt-by-association metoden vid något tillfälle är lite ohederligt. Oftast så är det läran och teologin som prövas. Oavsett vad man tycker om denna metod så visar dessa kopplingar att många sk. predikanter och profeter har ett ganska dåligt omdöme. Om ledaren för Livets ord bjuder hit en av de mest kontroversiella charlataner som finns till en konferens så säger väl det en hel del?
    Om Reinfeldt plötsligt hade anordnat en konferens med exempelvis Jobbiks ledare (ett parti i Ungern) så hade väl en del inom den politiska sfären reagerat. Så?

    4. Frågan ställs ofta vilket samfund eller vilken rörelse är då rätt när så många kritiseras? Och så tycker en del att Bibelfokus är negativa. Det handlar ju inte om detta egentligen om man läser lite mer noggrant, utan om att en kristen bör och skall pröva olika läror.

    5. NAR (apostel och profetrörelsen) har en historia av tvivelaktiga läror och överdrifter. Att många av dess förespråkare bjuds in bl.a av New Wine är ett symptom på något precis som många kristna rörelsers närmande till katolska kyrkan. Att det finns kristna som vågar och vill nämna detta förfarande som ett problem är extremt viktigt. Att någon då och då blir lite väl o-taktisk bör inte vara en orsak för att undvika själva sakfrågan.

  • Micael Gustavsson

    Det kan det definitivt finnas skäl att varna för. Men det är skillnad att tex kritisera felaktig teologi eller praxis, och att folk drivs av antikrists ande. Förkunnare kan ju ha allvarliht fel i en del fråhor, och ändå rätt i andra. Mina jämförelser var egentligen följande; 1) på samma sätt som ett demokratiskt parti kan dela vissa symboler och rötter med en totalitär diktatur men ändå förbli demokratisk, så kan även kristna rörelser ha tvivelaktigheter i bagaget och förbli kristna. 2) i mitt tycke har socialdemokraterna genom historien haft mer rätt än borgarna i vissa frågor, och avsevärt mer fel än dom i andra. Vad som överväger beror på den historiska kontexten. På samma sätt kan en hypotetiskt rörelse a) både vara mer bibeltrogen och mer obiblisk än en hypotetisk rörelse b). Det blir därför varken frågan om okritiskt accepterande eller totalt fördömmande, däremot behövs andlig urskillningsförmåga. 3) jag har själv hört svenskar som i Sverige var kraftigt Palme kritiska berätta hur de i USA började försvara honom inför fullständigt orimlig och okunnig kritik. På samma sätt känner jag ofta inför förkunnare som jag ofta är på många sätt kritisk till.

  • Azaryahu

    Jag kan hålla med om att vi bör pröva läror och religiös praxis i första hand och inte dra andra förhastade slutsatser för fort. Men det är ju fortfarande så att även om vissa överdriver i sin kritik så finns det fortfarande skäl till att vara tveksam gentemot exempelvis socialdemokraternas politik respektive NAR (apostel och profetrörelsen). Det handlar först och främst enligt mig om dessa ledare från Redding, Toronto, Kansas City, Lakeland osv. är trovärdiga och håller sig till sanningen eller inte. Upplevelse verkar dock gå före urskiljning idag.

  • Lennart Ö

    Fariseer ,lagkolke ,överstepräster och rådsherrar , var övertygade att deras förträfflighet i skrift och ordning var sann . Och dessa visste tillock med att Mesias skulle komma ,ändå missade de allt just pågrund av sin egen förträfflighet,.

    Finns det någon likhet i dag inför Jesu andra tillkommelse ?

  • Josef

    Jag tror inte bibelfokus är så fel ute som många tror. Jag kanske inte håller med om alla som han listar som villolärare.

    Visst guilt by association skall man inte hålla på med.

    Men jag vet att Jareteg har studerat väckelser under många år och läst mängder av deras förkunnelse. Likaså har jag gjort det.

    Jag har läst mängder av Jonathan Edwards, George Whitefield, Puritanerna, Spurgeon, och Wesley. Och det man ser hos moderna förkunnare är att deras förkunnelse är långt i från vad de gamla väckelsegubbarna förkunnade.

    Därmed finns anledning att ifrågasätta mycket av dagens förkunnare. Eftersom Paulus uttalade en förbannelse över de som förkunnare ett annat och falskt evangelium (Gal 1:8-11)

    Rob Bell tex tror inte alls på evangelium utan i vissa videos har gör så attackerar han open air predikanter som förkunnar om synd, den kommande domen och frälsning i Kristus.

    Bill Johnsson har ju lärt ut trosrörelsen förkunnelse om att Jesus blev född på nytt och säger även i en annan video att ett falskt evangelium är ett evangelium som lär ut lidande.

    Sådant är jag mycket tveksam till.

    Även trosrörelsen i dess värsta form när den håller fast vid Hagins läror till det yttersta.

    Nu gör ju inte alla inom trosrörelsen det. Men Hagin uppenbarelser är märkliga och motstrider biblen.

    Har ni möjlighet läs boken ”syner och visioner” den första upplagan som inte är redigerad.

    Själv växte jag upp inom dessa rörelser och fick aldrig höra evangelium därför är jag tveksam till dem.

    Frid..

  • Micael Gustavsson

    Jag håller i princip med. Nu är jag ingen expert på dessa olika amerikanska förkunnare, men jag anser att man bör skilja på värderandet av dem från varandra, även då de varit omdömeslösa när det gäller att acceptera de värsta av dem. Men visst var det bättre när New Wine främst tog hit anglikanska präster från England. (Men jag är osaklig på den punkten eftersom jag är obotlig anglofil och anglikanofil).

  • Andreas Frost

    Själv är jag väldigt tacksam över sidor som BibelFokus. Det var bland annat Lennart Jareteg som ledde mig in i sanningen. Därför tackar jag Herren för människor som Jareteg.

    Ni som klagar över Lennarts prövningar, har ni ens läst varför han nämner somliga vid namn? Det finns all anledning att varna för villolärare. Nej, det är kanske inte balsam för öronen men den som inte stänger sina öron kan Herren, genom bibeltrogna tjänare, leda in i sanningen (så som Han lovat).

  • Antonia

    Hur kan man fara illa av Sanningen, menar du ?Allt som prövas där baseras ju på Guds Ord.

    Och hur definierar du en levande gemenskap, enligt vilka kriterier alltså?

    Låter lite som det är ”i egen sak” du uttalar dig!

    /Antonia

  • Antonia

    Du nämner 3 bloggar, Bibelfokus är däremot en hemsida. Det är en stor skillnad.

    Men det går att kontakta Jareteg via mejl, om det är något man undrar över.Har själv gjort det vid flera tillfällen och alltid fått svar!

    Din kritik, menar jag, är onyanserad men även djupt orättvis!

    /Antonia

  • Antonia

    Vilka av dessa ex. påstår du att förtalas av Jareteg och vilka namn godkänner du?

    Det var ju en enda soppa du räknade upp! Om du beskyller Jareteg för förtal bör du väl åtminstone exemplifiera dina påståenden. Annars gör du väl dig själv skyldig till förtal eller ?

    Att gömma sig bakom svepande generaliseringar är inte att tala klarspråk!

    /Antonia

  • Birgit Hedström

    Stefan! Jag vill lägga fram ett önskemål; vet att detta har även någon annan tidigare föreslagit för dig. Alltså: går det att ta bort funktionen ”rösta upp” resp. ”rösta ner” ? Ser verkligen inte vad den funktionen att hissa och dissa tjänar för syfte. Har testat bara för att se om man kan göra det att rösta upp mig själv och det kan jag göra. Hissa en annans kommentarer flera gånger går också bra (dock inte samma dag), har inte provat att dissa någons kommentarer flera gånger men eftersom det går att hissa flera gånger, misstänker jag att det också går att göra. Så; hissningarna och dissningarna säger inte överdrivet mycket! Det är mycket mera reko och ärligt att bemöta någon annans kommentar med sin egen kommentar, och inte hålla på att trycka på dessa hissa/dissa knappar.
    Så därför föreslår jag om det är möjligt att ta bort hissa/dissa funktionen.
    Allt gott till dig och Eva!

    Ps. Såg att du tagit ut Eva på vilda skogsäventyr…asså jag måste prata med Eva huuur i hela världen detta gick för henne… :) Hälsa henne! Ds
    Birgit

  • Antonia

    Den som menar sig stå, bör se upp så han inte faller! Din kommentar till Bengt – Olof andades högmod!

    Vi kan alla falla, och om inte, varför för varnar oss bibeln gång på gång då, att se upp så vi inte låter oss bedras?

    /Antonia

  • Antonia

    Har aldrig själv märkt att Jareteg kör med Guilt by association.Tycker att man allt för lättvindigt beskyller honom för detta.

    Guilt by association – the attribution of guilt (without proof) to individuals because the people they associate with are guilty.

    Givetvis blir man ex-vis inte kriminell för att man umgås med en dömd skattefifflare.

    Men när det gäller väldokumenterade villolärare som besöker varandras konferenser, är det väl ganska naturligt att förmoda att de har gemensamma intressen.

    Tar ett konkret exempel nu: John Arnott har inbjudits till både LO och Arken.Han står med i precis samma osunda karismatiska sammanhang som Todd Bentley och var f.ö. med och ”ordinerade” T.B till ”apostel” i Lakeland ( 2008 )

    Det skulle väl vara ytterst naivt då, att inte förmoda att de är ”samma andas barn”

    Som det gamla ordstävet säger:”Kaka söker maka” eller ”lika barn leka bäst! ”

    /Antonia

  • Antonia

    Stefan Swärd:

    Du undrade varför du stod med på Sefasts lista ?

    Du fick till svar: ”EFK-pastorn Stefan Swärd skrev på sin blogg om Randy Clark och New Wine-konferensen som hölls den 19-21 mars 2013”

    Jareteg hade citerat dig, när du skrev följande:

    ”När Randy Clark försöker visa på gemensam nämnare mellan femtiotalets helandeväckelse, latter rain, tidig pingströrelse, karismatiskt sjuttiotal, trosrörelsen och Vineyard, så gör han en betydande insats för att skapa enhet i Kristi kropp… Det var många som ’föll i Anden’, som skakade, som stod med lyfta händer, som ropade, som grät, eller låg på golvet i mer eller mindre avdomnade ställningar. En kritisk åskådare borde nog ha undrat vad vi sysslade med på torsdags eftermiddagen, folk låg i drivhögar och bara prisade Gud… Jag uppskattar mycket den ekumeniska bredden inom New Wine.”

    Är detta dina egna ord? Och om, var du en kritisk åskådare?

    Mvh,

    Antonia

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Frid Antonia

    Jag kanske inte följer bloggarnas spelets regler, och följer manuset, men så är jag.

    Jag funderade på idag, hur jag kunde bli fri från min bundenhet i new age med demonisk gissel. Hur kunde jag bli befriad utan någon ”nöd patrull” med teknik och kunskap i krigföring och ande befrielse.Vad jag menar med ”nödpatrullen” är människor som har forskat och utbildats i denna mänskliga metod genom de utbud som kyrkorna erbjuder ”prästerliga tekniker” till demon utdrivning……för mig låter det så komplicerat, någon kunskaps brist som inte den Heliga anden har införskaffat, att demonerna har utvecklat en förmåga i denna tidsålder som inte den Heliga ande har hängt med i utan det behövs metoder av den mänskliga kristna andliga ingenjörernas metoder.
    Jag hade ingen kontakt med någon kristen person, eller kyrka, utan det var bara jag och Jesus. Vet du va….
    Det behövdes ingen teknik utan BLODETS OCH EVANGELIETS KRAFT BLEV JAG FRI.

  • stefanswrd

    Antonia,
    nej jag var inte någon kritisk åskådare vid det tillfället, varför skulle jag vara det?
    Stefan Swärd

  • stefanswrd

    Birgit,
    Ska fundera på detta. Tror jag överlåter frågan till en moderator jag har på gång för denna blogg, för att det äntligen ska bli lite ordning, kommer att presentera moderatorn inom någon vecka.
    Allt gott,
    Stefan Swärd

  • Antonia

    Stefan, det borde du kanske ha varit med tanke på bl.a
    Randy Clarkes medverkan:

    Här får du lite kort info:

    Profetrörelsen är en gren av den karismatiska rörelsen, som tror på moderna
    apostlar och profeter. Men istället för att föra församlingen tillbaka till
    omvändelse och helighet, renhet och kraft som den tidiga församlingen i
    Apostlagärningarna, leder de människor vilse. Det handlar om en rörelse som tar
    betalt för att tyda drömmar, lär ut hur man visualiserar sig in i ”tredje
    himlen” och som erbjuder bokningar för en halvtimmes samtal med en profet, för
    en rejäl kostnad. Det är en rörelse som fokuserar på manifestationer, portaler
    och mystiska besök. Det är mer New Age än kristet. Det är snarare
    demoniskt.

    Var började Floden/The River?
    Det många inte har förstått är att
    ”Torontovälsignelsen”, Todd Bentley, John Crowder och Profetrörelsen och
    ”Sloshfest” hör samman. Det hela började med framgångspredikanten från
    Sydafrika, Rodney Howard-Browne. Han kallade sig ”helige andes bartender” och
    uppmanade sin publik att ”hälla upp i baren och dricka”. Snart blev
    ”Torontovälsignelsen” eller ”skrattväckelsen” stora nyheter världen över och det
    visade sig att det i själva verket var ” Rodney Howard-Browne-smörjelsen” det
    handlade om. Det var 1994 som pastor Randy Clark hade tagit in detta i Toronto
    Airport Vineyard church. Huvudledaren i Toronto, John Arnott, hade stora möten
    med Howard Browne.

    Andrew Strom: ”Första gången som jag kan minnas att jag såg Howard-Browne
    var på video i min hemstad i Auckland, Nya Zeeland. Året var antingen 1993 eller
    1994, och vid den tiden var jag redaktör för en liten profetisk tidskrift på NZ.
    Men det jag såg på videon fick mig att må illa. De kallade det en väckelse som
    Howard-Browne ledde i Florida, men jag blev så skakad över vad jag såg, att jag
    sa till kvinnan att hon fick inte föra in sådant farligt material till Kristi
    kropp på NZ. Jag började inse att om det skulle bli en invasion av sådant, då
    måste jag tala emot det öppet – en tanke som bokstavligen fyllde mig med bävan.
    Lite förstod jag då vart allt det här skulle leda.”

    A.S: Invasionen och uteslutning

    ”Toronto” invaderade pingst-karismatiska kyrkor i Storbritannien (Europa),
    Australien och Nya Zeeland, mer än i USA, där det finns många många konservativa
    evangeliska kristna. Till NZ kom nu de stora Toronto-ledarna, Rodney
    Howard-Browne och John Arnott, och hade stora möten. Så även den mindre kända
    Jill Austin från Kansas City. När Andrew Strom en gång besökte ett möte med Jill
    Austin, flög människor många meter upp i luften (en del landade på barn).
    Människor gjorde onormala rörelser och uttryckte spöklika, klagande ljud. Det
    var som en spökfilm. Möte efter möte hölls, i veckor, där man sökta främmande
    manifestationer och upplevelser. Hela kyrkor fylldes av hyena-liknande skratt,
    berusade beteenden, ryckningar, skällande som hundar, rytande och andra
    djurläten. Alla låg på golvet och man insöp (soaking) den nya ”smörjelsen”.
    Andrew Strom säger att det gick så långt att han inte tillät någon alls att
    lägga händerna på honom (för att inte besmittas).

    Det finns massor med videos om dessa möten på you tube, men vill inte
    förmedla dem, de är riktigt sjuka.

    God bless,

    Antonia

  • Antonia

    ”Antonia tänk om vi skulle börja lita på evangelierna igen vilken förvandling, för människors befrielse.”

    Ja du B-O, det kommer man långt med.Guds Ord är skarpare än något tveeggat svärd och förmår att åtskilja märg och ben och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar!

    Det är bara Nåden och Sanningen som kan göra oss verkligt fria, den får vi vara riktigt aktsamma om!

    Guds välsignelse broder,

    Antonia

  • Antonia

    Stefan,

    Fick tydligen ett scriptfel så radbrytningarna funkade inte, såg jag sen.

    Hoppas det ändå är läsbart?

    /Antonia

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Antonia

    Lever vi i manifestationernas tidsålder.

    Det verkar vara ett upplevelsebaserat behov, hos människan som måste stillas till varje pris, och mest säkert är det att uppleva det inom kyrkväggarna, för då är det religiöst legitimt på något vis.

    Dom olika rörelserna med dess nätverk, och med en variation av manifestationer under olika tidsperioder gör en lite vilse.

    Det verkar vara en ande med många variationer, som överraskar människan på ett nyfiket sett att dras till.

    Blir det en ny variant av yttringar, så blir det en nyhetssensation, som tilldrar besökare från hela världen, och oftast kommer de från andra sidan Atlanten desto längre bort desto mera blir förväntan.

    Råkar det hända något i en liten by i Sverige, i en liten församling, med en outbildad pastor så drar man öronen åt sig.

    Men kommer dom långväga ifrån så sväljer man det med huller och bång. Och kommer dom inte hit så åker vi dit.

    När det rena Heliga andens skyddsnät har monterats ner i våra församlingar, så är faran ev framme för en falsk intag av falsk oren ande.

    Vad jag menar med nermonteringen av det andliga skyddsnätet i våra församlingar är att nådegåvorna, har fått en undanskymd prioritering framför meriter och kunnande i våra ledningsgrupper. Råkar det finnas någon medlem med någon olämplig gåva som går stick i stäv med pastor och ledning, så blir medlemmen snart tystnad och tyst som en mussla.

    Vi är inte rustade i våra församlingar(inte alla) är viktigt att säga.

    Framför allt är det ungdomar som förvillas i detta, och en del andra (jag som gammal inte att förglömma)

    Sen tror jag att om man har en nåde gåva finns det en risk att när man går över en viss gräns ( mot det ockulta) och man börjar att

    experimentera och lägga till med egna tekniker, spä på med lite ”tändvätska” så börjar det gå snett, det köttsliga börjar ta över.

    En församling där nådegåvorna får vara brukade så är man bra rustad och har ett väl fungerande skyddsnät mot besmittning, och ganska snabbt upplever det, och kan sätta stopp.

    OM INTE då är det fara på färde.

    Märk väl har jag inte dömt någon, utan är funderingar som jag upplever att jag vill förmedla. fd new agare som skulle ha läst bibeln lite bättre.

    B-O

  • kjell

    Vad jag ser så går det bara att rösta en gång från varje dator, om du trycker en gång till så går det upp, men ramlar tillbaka när du stängt ner, om Stefan tar bort den möjligheten så är det många av oss som läser bloggen dagligen men inte alltid skriver själva men vill bidra med något, som ledsnar när vi inte kan få lov att tycka till. Däremot är rösta ner en tråkig knapp som kan användas fel, till exempel mot någon som man inte gillar, eller ren ”avundsjuka”.

    Stefan

    Jag hade tur som kom in idag, oftast ramlar jag ut när jag försöker skriva, och Disqus tar inte emot mig från denna dator, kanske på grund av att jag ligger i ett nätverk. Det står att denna sidan tvingar min webbläsare att använda legacy läge vilket inte är förenligt med Disqus.

    Det som kanske blivit bättre för dig själv har gjort att flera röster tystnat.

    På grund av det så kan jag inte klicka på mig själv och se allt som jag skrivit sedan du startade bloggen.

  • stefanswrd

    Antonia,
    Att tro på moderna apostlar och profeter har jag inga problem med. Man behöver snarare motivera om man inte gör det.
    Att ta betalt för att tyda drömmar, att visualisera sig in i tredje himlen, att betala för halvtimmes samtal med profet – har aldrig hört talas om detta. Och har aldrig stött på det någonstans.
    Och de få tillfällen jag lyssnat på Randy Clark har det endast varit stabila välgrundade bibelutläggningar som han har hållit och där det inte har funnits något att invända emot.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Birgit Hedström

    Hej Kjell och Stefan!
    Tack Kjell för den infon att om man röstar upp en gång till så ramlar den rösten sen tillbaka när man stängt av datorn. Det hade min lilla ”research” missat. Jag förstår det du beskriver att det inte känns kul om man inte får tycka till (rösta upp) om man vill ge sitt stöd till nåt som skrivs. Har själv också tyckt det känts bra att få som du säger ge sitt stöd. Men rösta ner funktionen kan förhoppningsvis tas bort? Alltså, det är så skumt detta med Disqus…jag kan även från mitt jobb där datorn ligger i ett nätverk utan problem skriva kommentar på bloggen, men har förstått att det är jätteproblem för en del. Saknar flera stycken som tidigare brukat kommentera här på bloggen, så det är ju tråkigt att folk inte längre kan delta i samtalen sedan du Stefan gick över till Disqus.
    Stefan: går det att göra något åt detta problem? Det är ju inte roligt att folk inte kan delta längre i samtalen! Verkligen inte bra!! att som Kjell skriver detta med Disqus uppenbarligen gjort att flera röster tystnat. Samt går det att behålla rösta upp möjligheten men att bara ta bort möjligheten att rösta ner?
    Birgit