Svar till Jaktlund – vad för sorts församlingar vill vi bygga?

Tidningen Dagens skribent Carl-Henric Jaktlund har aktivt följt församlingstuktsdebatten bl.a. på denna blogg, och skrivit en del inlägg i ämnet på sin egen blogg.

Jag håller med Jaktlund om att börjar man borra i frågorna lite djupare handlar det om vad för sorts församling man vill bygga, medlemskapsfrågan och frågor som gäller församlingens gränser kopplas till grundläggande församlingssyn.

Jaktlund tycker att jag är för inåtvänd i min definition av församlingen.  Men några blogginlägg i ett avgränsat ämne ger ingen korrekt bild av hur man ser på evangelisation, att vara en öppen kyrka m.m. Jag kan inte hålla med om att det skulle finnas en motsättning mellan att en församling är tydlig i sin undervisning, praktiserar lärjungaskap, och ställer krav på sina medlemmar – och att vara utåtriktat, öppen, evangeliserande, vara en öppen gemenskap där vem som helst känner sig välkommen.

Mitt ideal är den församling vi läser om i Apostlagärningarna och den är både öppen och har en stark inre gemenskap.  Både förmågan att nå ut och vara tydlig i undervisning och lärjungaskap. Jaktlund sammanfattar sin dröm på följande sätt: En församling som tydligt utmanar och vägleder till överlåtelse till och efterföljelse av Jesus. Som delar människors liv och hjälper dem vidare och djupare i relationen till Gud, sig själva och sin omgivning. Som är familjär i sin karaktär men inte intern. Som välkomnar brett men utmanar smalt.”

Och den beskrivningen kan jag ställa upp på till 100 procent. Problemet är att den ger ingen vägledning alls i frågor som gäller medlemskap och ”församlingstukt”.

Med folkkyrka menar jag i princip Svenska kyrkans församlingsmodell. Där ställs det inga krav alls på hur man lever, hur man tror eller om man är där eller inte – för att vara medlem. Om man extraknäcker som bankrånare, är aktiv Tibetanbuddhist eller aktiv ateist, eller aldrig deltar i kyrkans verksamheter, det bryr man sig inte om. Det avgörande för medlemskap är om man är registrerad som medlem och att man betalar kyrkoskatt – och det sköter Skatteverket automatiskt. Och medlem blir en majoritet av svenskarna genom ett formellt dop i spädbarnsåldern. Det som kännetecknar folkkyrkomodellen är många medlemmar, men oengagerade medlemmar. Ett annat kännetecken är att kyrkan fungerar som en religiös serviceinstitution. Kyrkan erbjuder ett antal tjänster, som de passiva och frånvarande medlemmarna får konsumera om man vill.

Frikyrkorörelsen växte fram som en kritik och reaktion mot den statskyrkliga folkkyrkomodellen. Man utvecklade bekännelse- och troendeförsamlingar, med krav på aktiv tro, aktiv omvändelse och aktiv närvaro. När frikyrkor idag utvecklas i riktning mot att ta bort kraven i praktiken, backar man egentligen tillbaka i tiden till före 1850, och borde rent logiskt lägga ner sina frikyrkoförsamlingar, och gå in i Svenska kyrkan igen. När en frikyrkoförsamling låter sin medlemsmatrikel och medlemsbegrepp bara bli en adresslista, utan att bry sig om hur de lever som står med på listan, eller om de faktiskt är närvarande i församlingen eller inte, då har man tappat bort både den nytestamentliga församlingssynen, och frikyrkorörelsens arv. Och när medlemsskap har blivit så innehållslöst som Jaktlund beskriver, ett namn i en adresslista, då har man i princip hamnat i samma sorts urvattnade medlemskap som Svenska Kyrkan.

Jaktlund tycks antyda att det skulle vara en motsättning mellan att bygga en gemenskapsinriktad och lärjungainriktad församling, och vara utåtriktad och välkomnande, att evangelisera, och ständigt få med nya människor.

Jag tycker att det förhåller sig precis tvärtom. Svenska kyrkan är inte någon särskilt attraktiv kyrka trots att man har mer än 70 procent av befolkningen som medlemmar, allt färre av de kristet aktiva är engagerade i Svenska Kyrkan. Man upprätthåller sin folkkyrkostruktur och sin religiösa servicefunktion som man kan finansiera via kyrkoavgiften, och därmed kan man hålla verksamheten igång. De församlingar som mest växer och når nya människor, kännetecknas i de flesta fall av att man förväntar sig överlåtelse, engagemang och efterföljelse av sina medlemmar. Tittar man på de EFK-församlingar som har vuxit mest under den senaste tioårsperioden och nått flest nya människor, tycker jag att de kännetecknas av detta. T.ex. New Life i Stockholm, Korskyrkan i Karlstad, Korskyrkan i Gävle, Immanuelskyrkan i Malmö, Elsborgskyrkan i Falun – för att ta några exempel.

Utåtriktade, välkomnande församlingar som vinner och når nya människor, har också hittat bra modeller för hur människor stegvis kan komma med i församlingsgemenskapen. Det kan ta tid för människor att komma till tro, ett flerårigt ungdomsarbete, eller några Alphakurser kan t.ex. vara mycket bra inkörsportar i en församling. Men vi måste också vara öppna för att processen ibland går snabbt, det sker dramatiska omvändelser även idag. Genom den begränsade kunskapen som finns om kristen tro, tycker jag att det är viktigt med en process för att bli medlem i en församling. Där man lär känna församlingen, lär känna kristna tron, och när man verkligen har tagit ställning, kan detta konfirmeras genom dop och församlingsmedlemskap. Jag har som pastor alltid arbetat med introduktionskurser för alla som har velat bli medlemmar i församlingen, även för etablerade kristna. För att de ska få kännedom om hur församlingen fungerar, vad vi tror och varför, vad det förväntas av en som församlingsmedlem, vad kan medlemmen förvänta sig av församlingen m.m. I en sådan kontext kan det passa utmärkt att ta upp hur man som församling ser på frågor som samlevnad och äktenskap, ekonomi och materialism, kristen tro kontra andra religioner – och andra heta ämnen.

Den svenska frikyrkomodellen bygger på fullvärdigt medlemskap, när man har blivit medlem har man också rösträtt och därmed sammanhängande ansvar. Det förutsätter att församlingsmedlemmen har kommit fram till ett visst mått av ansvar och överlåtelse till sin lokala församling, och fått ett visst grepp om den kristna tron. Man är ju med och fattar beslut om församlingens inriktning som medlem.

Jag tycker att det är en bra modell att organisera frikyrkor juridiskt som ideella föreningar. Men eftersom det tydligen är så att många idag anser att detta juridiska medlemskap, konstituerar det verkliga församlingsmedlemskapet, vilket inte alls behöver vara fallet, tycker jag att man ska skrota kopplingen mellan föreningsmedlemskap och församlingsmedlemskap. Församlingsmedlemskap är något mycket djupare, en överlåtelse till Kristus och en lokal kristen gemenskap, en överlåtelse till att aktivt delta i en gemenskap och tillsammans vandra vidare som lärjungar. Föreningsmedlemskapet, den juridiska personen, kan göras frivilligt, och begränsas till en mer begränsad grupp i församlingen.

Det här var ett kort blogginlägg, jag kan backa upp mina påståenden med en massa bibelreferenser. Men det hinner jag inte just nu.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Carl-Henric Jaktlund

    Tack för det. Ska läsa mer noggrant och skriva något ytterligare inlägg på min blogg, men det blir inte under söndagen. Och nej då, jag ser ingen motsättning mellan att vara gemenskaps- och lärjungainriktad och samtidigt nå nya människor, inte alls. Inte i teorin, men tyvärr blir det för ofta det i praktiken – fokus på ett av de två perspektiven. Det är olyckligt när det sker.
    Men som sagt, mer om det i ett kommande inlägg.

  • http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica O Kolkman

    Något som man inte har statistik på är hur många människor kyrkor med höga krav stöter bort.
    Kyrkor som växer är ofta kyrkor med höga krav på medlemmarna, på omvändelse och en speciell livsstil, med åsikter som stämmer överens med kyrkans stadga.
    Den sortens kyrkor attraherar en viss typ människor. De som har lätt att ta ett beslut och vet vad de vill.
    Jag har mött den andra sortens människor ganska ofta. De som tycker sig ”inte passa in”, som inte ”hänger med” i den snabba utvecklingen (kanske behöver mer tid på sig innan de omvänder sig, tex) De har upplevt kraven för höga, eller inte sett sig mogna att ta det stora steget.
    Vi har ingen statistik på hur många dessa är, men som sagt; jag har ofta mött dem, i periferin runt stora, kända och växande församlingar, både inom och utom Svenska kyrkan.
    De har ofta slutat som ”privatreligiösa” eller ännu värre som icketroende.

    Jag är egentligen ingen entusiastisk anhängare av folkkyrkotanken, eftersom den inte ställer några krav alls. Vi behöver utmaningar som människor.

    Samtidigt har jag stött på den andra modellen så ofta också, och sett dess negativa konsekvenser, som jag redovisar ovan.
    Mitt ideal vore ett mellanting, där alla ”får plats”, men inte utan utmaningar till omvändelse. Men finns det sådana kyrkor?

  • Alma Mater

    Kloka tankar.

  • Bo Krister Ljungberg

    Tankeutbytet om ”Församlingtukt” startade genom Stefans kommentar till en intervjuartikel i Dagen med Pelle Hörnmark. Nu har Hörnmark två gånger (10/1, 18/1) kommenterat debatten på Pingsts hemsida med ’klargöranden’. Eftersom hans ’blogg’ inte har kommentarsfunktion så hoppas jag det är OK med några tankar här i den fortgående debatten om vilken sorts församlingar vi skall bygga: det handlar om att ”borra djupt” för en grundläggande syn på såväl vad ’församling’ som ’kristen lärjunge’ är, men även om saklig begripbarhet och att inte använda retoriska dunster:
    1. Distinktionen församlingsgemenskap kontra församlingsmedlemsskap (18/1) gör bilden suddig. Hörnmark utgår från att ’församlingen’ är en lokal församling, men skall man nu resonera övergripligt så måste församlingen från Guds sida vara Alla Jesustroende på en plats, oberoende av samfundstillhörighet. Sedan organiserar sig troende i olika samfundsrelaterade föreningar för att uttrycka denna Kristi Universella församling som lokalt utgestaltad. Detta kan man förstås bara göra i ödmjukhet. (Ingen kan påstå att man ’är’ det enda uttrycket för Guds församling på en plats. Inte bara pingstvänner torde ha kört i diket tankemässigt här, antagligen av blind kärlek till Guds verk.) Men kan man göra det på annat sätt om man vill gestalta en församling i nytestamentlig mening? Därför blir Hörnmarks frågor: ”Är medlemssskap … rätten att rösta i församlingmöte, eller handlar det om växande … mot Kristi fullhet? bara retorik (jag har utelämnat småorden som skymmer vad Hörnmark i själva verket säger). Den lokala (och partiella, om det finns fler kristna församlingar på en ort, vilket det nästan alltid gör i Sverige) gestaltningen av Församlingen som del av Kristi Kropp får med nödvändighet juridisk form om man skall ha anställda eller äga fast egendom. Det är bara när anspråken sväller som formen blir orimlig. Det måste vara en ledarskapsfråga att se till att den inte gör det. — Jag är heller inte överförtjust i Stefan Svärds reträtt inför dessa resonemang till att medlemsskap i juridisk mening skulle förbehållas ett fåtal – för då har vi genast en stiftelsestruktur utan insyn.
    2. Hörnmark talar om ”processen av lärjungaskap” (18/1) som om begreppet inte skulle ha förändrats i och med försoningsverkets fullbordan i tiden. Vad jag menar är detta: trots att lärjungarna rent fysiskt mötte Jesus visste de inte vad evangelium var, och var närmast motståndare till Jesus definition av Messias uppdrag (jfr aposteln Petrus). Efter Pingsten kommer man först till tro på evangeliet om Jesus innan man börjar som lärjunge. Jargongen måste rensas: människor har inte ’mött Jesus’ så som de första lärjungarna gjorde. Man blir en lärjunge först efter det att man blivit kristen. Det är inte att vara lärjunge att vara intresserad. Kristen lärjunge kan man bara vara på försoningens grund.
    3. I båda fallen ’Vad är en församling? och ’Vad är det att vara kristen’ startar Hörnmark i oklara förutsättningar. Han säger själv ”Vi behöver hitta goda förutsättningar … i en brytningstid där gamla byggnadsställningar runt våra samfundsbyggen håller på att rasa.” (18/1). Detta är alarmerande, eftersom det i inledande bloggen (10/1) står att läsa: ”det råder stor enighet i varje, för pingströrelsen, viktig teologisk fråga.” Kan det råda stor enighet om varken Hörnmark eller Pingst ffs styrelse kan beskriva förutsättningarna?
    4. Hörnmarks retoriskt yviga argument är missvisande och sabbar en saklig debatt: Hans sätter upp ett motsatsförhållande (18/1) mellan vår tilltro till ”Andens och Ordets verk i en människas liv” och ”vår förmåga till att göra oss till domare.” — Tron skall i det första fallet riktas mot Gud, och i det andra fallet handlar det om bedömning (för uppmuntran eller förmaning). Hörnmark vill ”undvika en offentlig debatt i sakfrågorna. Detta för att skapa så goda och genomtänkta förutsättningar som möjligt”(10/1). Häpp!? Någon som förstår logiken?
    5. Hörnmark var allmänt ’lös i kanterna’ i sina uttalanden i Dagen-intervjun. Detta intryck förvärras av de många retoriska knep han använder i sin blogg på Pingsts ffs offentliga hemsida. Stefan Svärd är inte ute i ogjort väder. Han har en mycket seriös poäng. Om inte Hörnmark själv förstår det, får man hoppas att andra i pingströrelsen gör det – och inte minst: vågar säga det. Det är inget känsligt läge. Det är inte fel att stå upp i båten. Det är nödvändigt för Evangeliets och Församlingens skull.

  • Nils

    intressant reflektion…

  • Nils

    Det som diskuteras nu är yttre strukturer, där man frånkopplat ”vad som gör en människa till kristen ?”

    Omvändelsen (som faktiskt ofta är plötslig) – det Gudomliga personliga tilltalet – kallelse.

    Eller sammanfattande en människa som ett lerkärl – där somliga har en skatt, andra icke.

    Sänkta eller höjda trösklar till gemenskap är då endast teknikaliteter.

    ”så många som Herren bestämt” kan vi ändå inte rubba, trots evangelisationsöverträffanden & munhuggande företrädare som bits likt hästar när krubban är tom.

  • Beas

    ”Med folkkyrka menar jag i princip Svenska kyrkans församlingsmodell. Där ställs det inga krav alls på hur man lever, hur man tror eller om man är där eller inte – för att vara medlem. Om man extraknäcker som bankrånare, är aktiv Tibetanbuddhist eller aktiv ateist, eller aldrig deltar i kyrkans verksamheter, det bryr man sig inte om. Det avgörande för medlemskap är om man är registrerad som medlem och att man betalar kyrkoskatt – och det sköter Skatteverket automatiskt. Och medlem blir en majoritet av svenskarna genom ett formellt dop i spädbarnsåldern. Det som kännetecknar folkkyrkomodellen är många medlemmar, men oengagerade medlemmar. Ett annat kännetecken är att kyrkan fungerar som en religiös serviceinstitution. Kyrkan erbjuder ett antal tjänster, som de passiva och frånvarande medlemmarna får konsumera om man vill.”
    Så skriver du och jag kan INTE hålla med. Kom ihåg att vi är många som växt upp i en frikyrka och som inte längre är med där, men har hittat vårt andliga hem i Svenska kyrkan. Vi känner oss helt enkelt mer hemma där och jag upplever ditt sätt att uttrycka dig om Svenska kyrkan ger uttyck för både brist på kärlek och respekt. Jag kan tala om för dig, eftersom du inte verkar veta detta, att det finns ett andligt liv i svenska kyrkan som du talar så illa om. Vi tycker olika om detta med församlingsliv, det har jag respekt för, men det jag vänder mig emot är att du pratar skit om andra kyrkor.

  • Pingback: Folkkyrka eller vad det heter « fjärde väggen()

  • Pingback: Någon kravkyrka behövs inte för att vi ska känna krav « fjärde väggen()

  • Sward

    Beas,
    Jag ifrågasätter inte om det finns andligt liv i Svenska Kyrkan. Jag tycker bara jag ger en objektiv beskrivning av hur Svenska Kyrkan är organiserad. Vad är fel i beskrivningen? Jag känner massor av präster och tror att de flesta skulle hålla med mig. En del gillar Svenska kyrkans organisation och sätt av vara kyrka, jag gillar det inte. Du kritiserar frikyrkan och jag kritiserar Svenska kyrkan. What is the problem?
    Stefan Swärd

  • Anna-karin

    Du raljerar. Extraknäcker som bankrånare…..

    De allra flesta är vanliga, präktiga människor som får vara med villkorslöst. Det är bra.

  • http://www.hallstromper.blogspot.com/ Per Hallstrom

    Jag tycker, precis som Stefan Swärd, att medlemskap i den juridiskt bildade ”föreningen” mycket väl kan vara något annat och omfatta ett mindre antal människor än medlemskap i den större gemenskap som utgör ”församlingen”. Swärd tycks också mena mena att medlemskap i ”församlingen” kräver att man tagit ställning för Jesus som frälsare, d v s att omvändelse har skett.

    I maj månad får vi veta vad Pelle Hörnmark och några pingstförsamlingar tycker om detta. Delar de Stefan Swärds synsätt att ”församlingen” ska bestå av människor som har tagit ställning för Jesus eller kommer man att föreslå ett mer oprecist medlemskravkrav? Det som Pelle Hörnmark sagt om att ”omvändelse tar tid” är sant men blir i detta sammanhang inte lätt att tolka.

    Mycket glädjande för övrigt att Stefan Swärd och Carl-Henrik Jaktlund är överens om att det primärt inte handlar om medlemsfrågan utan om vilken sorts församling som ska byggas.

  • http://www.hallstromper.blogspot.com/ Per Hallstrom

    Anna-Karin,
    Jag håller med dig om att ”extraknäcker som bankrånare” är raljerande och på gränsen till det olämpliga i detta allvarliga sammanhang. Men stilistiska utsvävningar av detta slag får vi på köpet när vi läser och debatterar på Stefan Swärds för övrigt utmärkta blogg.

  • Anonym

    Vissa menar att det finns ingen tydlig bild i NT för hur en församling ska se ut och därför kan vi ha vilka strukturer som helst. Detta håller jag inte alls med om.
    Vi har många anvsingar från Paulus när han skriver till församlingarna, ex hur en församlingsledare ska vara, och även när det gäller detta med förmaning ser vi tydliga anvisningar för hur det ska gå till.

    Jag försöker tänka mig in i hur det skulle kännas att besöka den församling som beskrivs i Apg.
    OBS! Ironi förkommer.

    Det första som skulle slå mig är nog att deras iver att missionera. Dom är såna där jobbiga kristna som går ut och predikar på offentliga platser och håller på (Apg 17:22 etc).
    Detta ivriga missionerande ger upphov till stora konflikter där makten måste kopplas in, och kristna fängslas för att få ordning och reda (Apg 16:19f).

    Det andra som kanske skulle slå mig är att de behandlar varandra på ett annorlunda sätt, än de behandlar andra människor som inte är med i deras gemenskap.
    I församlingen delar de allting lika (Apg 4:23). De säljer mycket av sina ägodelar och ger till de i församlingen som inte har så mycket, De kallar varandra bröder och systrar. Jag upplever en del väldigt sekteristiska tendenser här. Usch och fy.

    Jag får också höra ett rykte om att ett gift par i församlingen hade slagits till döds av Gud eftersom de ljög för församlingen om hur mycket pengar de hade fått för en gård (Apg 5:1ff). Det låter hemskt tycker jag. Det här är ingen församling jag vill gå med i. Man blir slagen till döds av deras Gud om man bara ljuger. Usch.

    Men samtidigt är de älskade och uppskattade av stora delar av folket (5:13). Många uppskattar deras goda gärningar.

    Jag hör också några tala om en man som hetta Stefanus som tydligt hade varit en sån där jobbig radikal kristen som inte kan hålla tyst. Han hade blivit stenad till döds. (Apg 7:54)

    Jag tycker också att denna församling verkar aningen överandlig. Det är ett väldig fokus på under och tecken hit och dit. Människor som blivit helade osv. Usch, Känns lite väl extremt. Lite gnostiskt.

    Konstigt nog så växte den här församlingen med tusentals människor.
    Hur är det möjligt?
    Kanske för att deras bön var ”Gud ge oss frimodighet att predika evangeliet och sträck ut din hand och gör under och tecken”, istället för ”Gud, hjälp oss att göra om församlingen till något som attraherar folket, och sänka trösklarna så att alla känner sig välkomna och bekräftade.”

  • Inge

    Ett stort problem med många av våra församlingar idag är att det saknas Goda Herdar!
    En god Herde känner sina får och fåren följer Herden, inte av rädsla utan av glädje, de vet att Han älskar dem och vill deras allra bästa. En god god Herde söker upp de förlorade, och gläds åt att fina dem vid liv, även om de skulle vara svårt sargade så visar han kärlek och omsorg och tar hand om dem. Den gode herden sörjer det förlorade. Den gode herden är till och med villig att offra sitt liv för fåren. Den gode herden vill inte förlora någon.

    Tyvärr har många församlingar bytt ut Herden mot en företagsledare eller VD som säkert är mycket kompetenta men ej förstått uppdraget att leda en församling. Dessa ledare prioriterar sina fina församlingsbyggnader framför att hjälpa sargade och skadade människor. Dessa ledare är maktmänniskor som gärna vill lägga flera församlingar under sig. Man prioriterar kvantitet före kvalitet. Man offrar gärna en församling och låter fåren skingras för vinden bara för att kunna roffa åt sig bytet, allt för att förverkliga sina högre planer.

    Att i en sådan församlings gemenskap där den Gode Herden saknas tala om lydnad och församlingstukt ja det blir bara lagiskt och faller på sin egen orimlighet. Nej vi behöver få förnyade församlingar med Goda Herdar som har förstått sitt uppdrag, då blir efterföljelsen och församlingstukten en glädje till befrielse bort från synden. Frihet i stället för kontroll och bundenhet. Läs Hes 34 så förstår ni vad jag vill säga.

  • Sward

    Anna-Karin,
    Jag beklagar mina ofullkomligheter när det gäller att uttrycka mig, ibland spetsar jag till för att få fram en poäng, och det kan bli lite väl tillspetsat. Jag försökte bara visa var man hamnar när man har en kyrka utan några medlemskrav.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://www.tankarkringbibeln.blogspot.com/ Theodor56

    Bra det du skriver. Vill bara tillägga att dessa herdar inte nödvändigtvis behöver vara anställda pastorer! Vi är alla bröder!! En god herde en en församlingsmedlem som är herde i praktiken, som besöker andra församlingsmedlemmar när det är något problem som uppstår och han får höra något om och försöker hjälpa… Det kan vara en anställd pastor (var omnämns sådana i NT förresten?) men likväl en mogen kristen som tar sin inre gudagiven kallelse på allvar. Tror du inte det kan vara så? Blir det inte lätt så att församlingsmedlemmar som har anställd pastor lätt tror att ”ta hand om andra” är något pastorn får göra…. Som väl är så är det ändå troende som helt enkelt tar uppgiften att ta hand om andra på allvar utan att de ens nödvändigtvis ska vara anställda för det….
    Lägg också märke till att Matt 18 inte på något sätt antyder en viss roll för en (anställd) pastor! Det kan handla om precis vem som helst i församlingen som tar Guds Ord på allvar! När det gäller pastorsfunktionen anser jag att alla som upplever sig manade i sitt hjärta att vara herde i praktiken, att bry sig om andra, att förmana, uppmuntra osv helt enkelt ska göra det i enlighet med Herrens ledning… Om den funktionen bekräftas i praktiken genom att man också får förtroendet från andra då får man ju se detta som guds ledning att man är inne på rätt spår. Om arbetet tilltar och fritiden inte räcker till kan en sådan person naturligtvis också bli anställd i församlingen….

  • http://www.tankarkringbibeln.blogspot.com/ Theodor56

    ”Det låter hemskt tycker jag. Det här är ingen församling jag vill gå med i. Man blir slagen till döds av deras Gud om man bara ljuger. Usch. ”
    Tragiskt att det blivit så öht! Tänk dig de troende i Efesus.. Inte tänkte väl de att om det inte skulle passa de i Efesus då blir jag medlem i Sardus eller så?
    Av den anledning tror jag att man som församlingsplanterare aldrig ska göra med tanken att man bygger en EFK-församling eller vilket etiket man nu vill klistra på det utan en församling som är öppen för alla utan att ha ett samfundsetikett alls, så länge det bara går! Det är då man ger uttryck för just Kristi församling när man också gör det i enlighet med NT-tankar om församlingsbyggandet. Det kanske låter för långt från verkligheten, men det viktigaste i detta är att man tar själva tanken om NT-församlingen på allvar som INTE finns i olika modeller där det bara är att välja vad som passar en bäst utan där man helt enkelt tillhör därför att man tillhör Kristi kropp genom omvändelse och överlåtelse till Kristus!

  • http://www.tankarkringbibeln.blogspot.com/ Theodor56

    Vet inte precis vad du menar men om jag tänker utifrån NT-tankar då ser jag fof omvändelsekravet utan vilken ingen öht kan vara församlingsmedlem. När en församling har fastställd att en aspirantmedlem bekänner sig som Jesustroende och vill vara Jesus efterföljare i enlighet med NT då ska den helt enkelt accepteras som den är anser jag. Fler krav än att man lever sitt liv i överlåtelse till Jesus finns enligt mitt sätt att se ingen grund för i NT. Krav på allt annat gör församlingen sekteristiskt skulle jag vilja säga… eller var de annat du åsyftade?

  • Margret Sundin

    EFS-föreningar och ELM-föreningar är ”kyrkor” underställda Svenska kyrkan i sitt pastorat, så det går inte att gå in i EFS som vi frikyrkor tänker oss medlemskap i en församling. Den som är med i EFS är med i föreningen men i församlingen Svenska kyrkan – folkkyrkotanken innefattar alltså både Svenska kyrkan, EFS, ELM och tyvärr sprider den sig som form ju mer vi skalar av tanken på medlemskap och ”församlingstukt” – frikyrkotanken.
    Vi har levt i en bygd med starka Svenskkyrkliga föreningar, EFS och ELM och i en sådan kontext ses frikyrkomodellen som vi lever som mycket radikal. Vi hade från början medlemmar som kom ifrån EFS men deras sätt att gestalta och uttrycka församling krockade i förlängningen med frikykotanken som vi representerade. Jag förstår att även frikyrkan är på denna väg mot folkkyrkotanken. Jag kommer aldrig att leda min församling dit – jag har sett stor förvirring i de svenskkyrkliga föreningarna där inga ramar finns eller tydlig undervisning i frågor som sambo, äktenskapsfrågor mm mm. Dessutom finns aldrig någon undervisning om dopet!!! Det bara förväntas att man är barndöpt! Dopets innebörd förkunnas aldrig utom med föräldrar som vill döpa sina barn – endast vid det tillfället. Ungdomar från de svenskkyrkliga föreningarna ”smyger” sig till oss för att höra om dopet, om den Helige Andes verk idag, om synd och omvändelse!
    Identiteten i Kristus, klassisk förkunnelse om omvändelse och tro och ett liv i de troendes gemenskap (inte folkkyrka) är en ryggrad som ger styrkan till att stå upp för en kristen standard på alla plan. Det är vad ungdomar längtar efter! Jag talade med några av våra egna ungdomar idag och de har en trygghet i tron och församlingens liv och en vishet som förundrar och ger glädje för mig som förkunnare, på djupet. Jag kan aldrig få bättre lön än så! Aldrig, då var det värt att stå fast och låta de gå som ville styra mot folkkyrkotanken.
    Margret Sundin pastor Citykyrkan i Örkelljunga

  • S-E Sköld

    Guds församling på jorden är – enligt Bibeln – Människor födda på nytt, och genom dopet valt att frivilligt låta sig sammanvigas med Kristus, till medborgarskap i Guds rike. Församlingen är en himmelrikets filial på jorden, med andra ord.

    När Pelle Hörnmark hävdar att Livets bok och församlingens matrikel inte är samma sak, hävdar jag, att den skall vara det; är avsedd att vara det! Och det är församlingsledarnas, herdarnas, apostlarna och profeternas uppgift att tillse att så verkligen blir fallet.

    En herdes första och främsta uppgift är, att hålla rovdjuren borta från hjorden! Därefter kommer att tillse, att den får en näringsriktig kost; så att den genom bra näring och friskt vatten kan växa till och föda lamm, så hjorden växer. Överfört på Guds församling skall den inte räkna som tillväxt de medlemmar som flyttar in från andra församlingar. Det handlar ju bara om ett slags omfördelning av fåren. Oftast från små till stora församlingar, som räknar in dem som tillväxt.. när det egentligen bara handlar om omfördelning av får mellan olika fårfållor.

    Paulus: ””Och honom förkunnar vi
    för vår del, i det att vi förmana
    VAR MÄNNISKA och undervisar
    VAR MÄNNISKA med all vishet
    för att kunna ställa fram VAR
    MÄNNISKA, som FULLKOMLIG
    i Kristus.

    Och för DET MÅLET arbetar och
    kämpar jag i enlighet med hans
    kraft, som mäktigt verkar i mig”

    ”Så ha nu akt på er själva och på
    HELA DEN HJORD, i vilken den helige
    Ande satt er till föreståndare, till att
    vara herdar för Guds församling, som
    han vunnit med sitt eget blod”

    Jag föreställer mig, att om Pelle Hörnmark och hans företrädare, som ledare för Pingt-ffs och samfundet Pingst m.fl, förstått vad Pauls här talar om, skulle de inte ha lagt omkring 15 år på att organisera Guds får, utan i stället ägnat sig är att sköta om dem, på det sätt som Paulus och Bibeln i övrigt säger. Och personligen tror jag, att det kommit betydligt mer ”väckelse” i vårt land av det, än av sammanträdande och organiserande, rådslag och annat liknande.

  • http://bokskrivardagbok.blogspot.com/ Monica O Kolkman

    Jag är inte helt klar över vad det är du inte förstår, men jag vill understryka att jag tycker att omvändelse ska vara grund för medlemskap. Hårddraget alltså. Det kan tyckas stå i konflikt med det övriga jag skriver.
    Men min poäng är lite att en kyrka med höga krav, höga trösklar om du så vill kalla det, stöter bort en viss sorts människor. De som behöver mer tid på sig. De som inte tycker sig passa in. Det är lite svårt att ge exempel. Många unga vuxna hamnar i den gruppen när tonårstiden är över och livet inte längre är så svart och vitt som det ofta är för tonåringar. Tvivel sätter in. Det blir svårt att acceptera vissa regler. Man håller inte med om allt kyrkan säger. Och så vidare.
    Sökare, som har svårt att ta steget.

    Många av dessa försvinner från kyrkan. Jag är rädd för att de är många. Jag har ofta funderat på hur många ”som vänder ryggen till kyrkan” det går på en överlåten kristen.
    Förhoppningsvis har de fortfarande en relation till Gud, även om de inte är medlemmar i en kyrka.

    Min ”idealkyrka” ligger någonstans mittemellan. Medlemsgrundande borde vara omvändelsen. Men där måste också finnas plats för andra. Kalla dem sökare om du vill.
    Det kan vara svårt att hitta en balans i en sådan kyrka. Att luta åt ena eller andra hållet fungerar inte, enligt min mening. Jag tycker varken om för höga trösklar eller för låga, som folkkyrkotanken i extrema fall står för.
    Men respekten för individens behov borde betyda mer. Tänk om det tar 99 år för någon att våga överlåta sig! Kanske inte förrän på dödsbädden. Ska de inte ha någon plats i kyrkan?

  • PeJ

    Lägg till: Yrkesutbildade till företagsledare m.m.
    Mycket bra inlägg.

  • PeJ

    Citykyrkans struktur av frikyrka med församlingsfostran tycks stå grundligt fast, var står det samfund som ni är anslutna till?

  • kjell

    Per-Erik
    Margret har en direktlänk om du går tillbaka till den 17/1 (11 kommentarer)

  • medvandrare i tron

    I den första församlingen fanns inga medlemsmatriklar eller registrerade föreningar, Inga kyrkobyggnader heller, man samlades i hemmen eller i synagogan. Ändå fungerade den forma av tillrättavisning (församlingstukt) som beskrivs i NT och som måste vara Guds vilja och fungera, vi är ju redskap att bära dem som är svagare, det handlar ju om det, en tillrättavisning för vi alla skall kunna leva ett mera helgat och överlåtet liv. En tillrättavisning som skall ske i kärlek och ödmjukhet enskilt till att börja med. Gud är helig och vill ha en helig avskild brud, Han kommer snart att sända sin son för att vi skall vara hos honom för alltid, låt oss då bekänna våra synder inför honom och tvätta oss vita i hans blod.

  • wildwest

    Ett perspektiv som jag ännu inte sett i debatten är lite kantigt men ändå väldigt bibliskt: det är JAG själv som avgör om jag vill vara kristen och en Jesu efterföljare. Jag kan aldrig skylla på höga trösklar, för mej just nu väldigt jobbiga levnadsregler, jag kan inte skylla på att andra kristna inte lever som det predikas om. Det är JAG som måste fatta omvändelsebeslutet.

    Nu låter det ibland som det är kyrkans fel att en del människor inte vill lyssna på vad kyrkan har att säja. Att det enbart är kyrkans fel. Det finns faktiskt också det andra sättet att se det på: många vill inte, många har ingen lust, man vill inte vara en Jesu efterföljare – inte ens med alla felsteg man som en sådan ändå gör.

    Att bygga en kyrka för dessa blir svårt, mycket svårt, helt omöjligt. Det är klart att i Sverige ska man inte exkludera, det är fult. Men det blir faktiskt ett rejält exkluderande på domens dag då det inte hjälper att säja: Herre, kyrkans trösklar var så höga så jag kunde inte ta mej dit, jag lät bli att lyssna på Dej.

  • Anna-Karin

    Ja ja, Stefan, Du kan liksom inte bara säga ”sorry”, du måste fortsätta lite raljant.

    Monika O Kolkman (hoppas jag minns namnet rätt, annars ber jag om ursäkt!) skriver klokt om hur människor kan komma att hamna utanför kyrkor/församlingar med höga medlemskrav. Jag är en sådan. Den församling jag skulle vilja tillhöra har höga krav och man måste köpa hela ”paketet”. Jag kan inte det. Jag måste få utrymme för egna tankar, eget tvivel, en egen tro. Inte ”tro i flock”. Det utrymmet finns hos SvK, inte i ”min” EFK-församling. Jag har dessutom ett behov av viss anonymitet, inte så att jag inte vill märkas och synas men jag vill inte alltid granskas in i sömmarna, det slipper jag i SvK.

  • kjell

    Du säger att det inte fanns några medlemsmatriklar men ändå säger Paulus i 1 Kor 5:12 att dom som är innanför skall vi döma. Apg 2:41 nämns om en ökning med 3000 jag har svårt att tro att dom klarade av detta utan matrikel.

  • PeJ

    …. Om arbetet tilltar och fritiden inte räcker till kan en sådan person naturligtvis också bli anställd i församlingen….
    Nja, då kommer ju med automatik behörighetsfrågan, hur många högskolepoäng som bekräftar lämpligheten. Det var nog förr detta kunde hända.

  • wildwest

    Ett visst paket måste man ju köpa för att överhuvudtaget kallas kristen! Klarar Du inte det så blir det svårt med medlemskap var som helst. För övrigt tycker jag verkligen inte att man precis synas i sömmarna i dagens frikyrka. Det är nog snarare precis tvärtom – vilket hela debatten började med.

  • Anonym

    Vilken sorts trösklar tror du kommer att göra att de försvinner från kyrkan?
    När jag läste ditt senaste blev jag omedelbart påminnd om liknelsen om sädet. Jesus verkar fokusera på den sista kategorin och inte bry sig om de första tre är det intrycket jag får i alla fall eller hur ser du på det?
    En sak till: Joh 6: ”Han sade vidare: ”Därför har jag sagt er att ingen kan komma till mig om det inte blir honom givet av Fadern.” 66 Efter detta drog sig många av hans lärjungar tillbaka, så att de inte längre följde honom. 67 Jesus sade därför till de tolv: ”Inte vill väl också ni gå bort?”
    Här ser det också ut som om att Jesus inte alls gör en massa för att ändå tillfredsställa den där stora gruppen bara för att de skulle stanna hos honom så att han skulle influera dem positivt… Jesus fokuserar helt på sina 12 lärjungar verkar det som… Tycker du att dessa tankar har något att göra med det vi pratar om?

  • Anonym

    Anar jag rätt att du då även skulle rata de flesta apostlarna från att utöva sin tjänst?

  • Beas

    ”Jag är en sådan. Den församling jag skulle vilja tillhöra har höga krav och man måste köpa hela ”paketet”. Jag kan inte det. Jag måste få utrymme för egna tankar, eget tvivel, en egen tro. Inte ”tro i flock”. Det utrymmet finns hos SvK, inte i ”min” EFK-församling. ”
    Tänk att det är som om jag hade skrivit detta själv! Tack Anna-karin! Jag är förvissad om att våra röster också behövs i den debatt det nu gäller.

  • Anonym

    Hej Anna-Karin, känns tråkigt att du skulle behöva lämna en församling för att du inte skulle vara accepterad… Vi som tillhör Jesus och vill följa honom ska acceptera varandra trots oliktänkande och som jag förstår har man inte gjort det eller känns ditt eget oliktänkande så betungande att du just därför ville lämna församlingen. Det blev inte tydligt för mig. Om vilka konkreta krav pratar du alltså?

  • Saltkaret

    Detta kan jag inte säga annat än amen till!

  • http://bokskrivardagbok.blogspot.com/ Monica O Kolkman

    Jesus talar om människor som väljer det ena eller det andra.
    Jag är mer inne på de som kanske inte är mogna att välja ännu. Som inte har kommit så långt. Som med mitt exempel med 99 år. Ofta, men kanske inte alltid, handlar valet om att acceptera de regler just den kyrkan står för. Inte nödvändigtvis Jesus.

    Trösklarna handlar inte bara om omvändelse, men också om åsikter och bibeltolkningar. Det vet vi ju alla att de finns många tolkningar av vad som är ett liv i lärjungaskap.

    Ett exempel som hårddrar det jag vill säga, och som inte riktigt stämmer in på Sverige, men för att illustrera:
    Jag bor i Holland i ett område känt för många konservativa kristna. Där får inte kvinnor sitta i församlingsledningen och får inte ha byxor, och under gudstjänst ska de ha hatt på sig. De kyrkorna har dessa regler eftersom de säger att Bibeln säger att det ska vara så.
    Deras trösklar är för mig oöverstigliga. Jag skulle aldrig kunna, eller vilja, bli medlem.
    Om inga andra alternativ fanns (så är det lyckligtvis inte!), så skulle jag inte vara medlem av någon kyrka, utan vara privatreligiös.
    Ett extremt exempel, men du förstår vad jag menar.

  • Anonym

    Stefan Swärd jag tror tyvärr att du har fastnat i religösa tankar som så många av oss…..

    Jesus uppmanade oss aldrig att gå ut i hela världen och göra människor till medlemmar, medlemskap är ett mänskligt påfund och det är ganska märkligt att det får ta så stor plats……

    I en stark Andlig församling är nog behovet av dessa frågor mindre eftersom den Helige Ande påverkar människors hjärtan så att de känner syndanöd……

    Det är ju de människor som mest behöver höra Guds ord som debatten handlar om, finns väl ingen sunt tänkade människa som inte förstår att det är dom i första hand som behöver få vara med i kyrkans gemenskap….!

    I vår församling möts besökarna av en skylt redan utanför dörren med texten ”inga perfekta människor välkomna”

    Kyrkan är inte till i första hand för dom redan troende, när ska vi förstå detta…..?

  • http://bokskrivardagbok.blogspot.com/ Monica O Kolkman

    Hej Anna-Karin!
    Tråkigt det du har upplevt, men du illustrerar vad jag ville säga( och Bea också)
    Egentligen har det att göra med vad vi menar med att ”köpa ett visst paket” som wildwest skriver här i samma tråd. Grejen är ju att olika kyrkor har olika syn på vad som ingår i paketet.
    Jag är glad att ni har hittat en kristen gemenskap inom SvK.

  • O.P

    En sådan kyrka har jag också varit med i, när jag trodde och tog dopet,så blev jag lämnad,ingen brydde sig längre,utan menade att nu var det min tur,att vinna andra. Men jag var ju bara en liten bit på väg,och hade inte all kunskap som jag behövde.
    En del här påstår att det inte kan ha funnits matriklar bland dom första kristna, det räcker att titta på Matt första kapitel, hur noggrant människor måste ha fört bok.

  • PeJ

    Och när din kompis tonårsledaren visar sig ha ett alldeles för stort intresse för tonårstjejernas bakre delar så tänker du att det är hans ensak för han är ju inte perfekt han heller…den församlingen skall inte ha vår dotters närvaro, enkelt och lätt som en plätt.

  • Anonym

    Jag tycker att Gateway Church i Austin, TX är ett exempel på just en sådan församling. Nu har jag ju inte varit medlem där förstås men jag brukar lyssna på deras predikningar och har läst två böcker av församlingens grundare. De både utmanar och är öppna i en rätt delikat balans. De har t.ex. tydligare och betydligt högre ledarkrav än någon församling jag stött på i Sverige. De vågar ställa jobbiga frågor till människor och de tror på Guds ord som vägledande för hur vi ska leva.
    http://www.gatewaychurch.com för den som är intresserad.

  • S-E Sköld

    Det är inte lite det!

  • S-E Sköld

    Det är inte lite det!

  • Haning Burseryd

    Jag kan skriva ett litet svar till kvinnopastor Margret Sundin i Örkelljunga. Jag vet inte varför du har så hätsk ton mot EFS och ELM. Beror det på okunnighet eller något annat? Jag var tidigare åt ditt håll i teologin, men jag har fått släppa den krampaktiga synen på Frikyrkan. Nu kan jag inte säga något om EFS, men jag har fått under årens lopp många goda vänner i ELM-BV. Där har jag mött en kristallklar reformatorisk förkunnelse om frälsningen, som stämmer med Guds Ord, en levande församling och en levande tro. Det är klart att ELM tar inte ställning i kyrkofrågan, såsom Arne Engström, riksordförande sa, att ELM -BV är högkyrkligt, lågkyrkligt och frikyrkligt. Att påstå att man inte får klar trosundervisning inom ELM-BV är en ren LÖGN. Strandhem driver olika slags bibelskolor och konfirmand-undervisning och följer den lutherska bekännelsen. Det är en stor lögn att påstå att man inte talar om dopet inom ELM-BV. Jag har varit flera decennier inom frikyrkligheten, men man talade sällan eller aldrig om dopet. Inom ELM-BV hör du titt som tätt, vad dopet betyder. Dopet levandegörs ofta där.

    Fundera själv, du själv tillhör EFK, som bildades av tre tidigare Frikyrkosamfund, varav ett förnekade treenigheten, motsatte sej teologiska studier, förnekade evig fördömelse.

    Synen på dopet och nattvarden. Tidigare höll baptismen konsekvent på troendedopet som det enda rätta dopet och nattvarden delades endast för de döpta, men idag inom EFK delas nattvard till alla oavsett om är döpt eller inte. Men idag accepteras inom EFK tydligen barndopet jämte med troendedopet, i vissa församlingar t.o.m. i ledningen. Det är bara välja och vraka. Jag menar, att detta är dopets nedvärdering inom EFK, om är baptist. Jag tror, att du borde samtala FÖRST med ditt kyrkosamfund innan du börjar kritisera andra, så att ni EFK-are får någon tydlig syn på dopet! Jag tycker, att du ska frimodigt tala om dopet och hur det förhärligar frälsningen i Kristus!

    Har ni konfirmation? Eller kristendomsskola? Och vad konfirmerar ni i fallet av konfirmation?
    Ett gott tips är att skicka konfirmanderna till Strandhems gedigna konfa-läger!

    Att ha en församling i Örkelljunga kan vara spännande, att det finns så mycket kristna med god teologi i närheten, är absolut inte till nackdel, utan det måste sporra till fördjupning och vännerna i ELM-BV skulle bli glada, att få dela av sin teologi och erfarenheter med er. Målet är ju inte motverka varandra, utan hjälpa och först av allt, att falska fördomar försvinner. Så var det för mej.
    Vänligen
    Hannu Ruokola
    Burseryd

  • SimonKrigare

    Tycker ditt exempel saknar relevans i frågan, en ledare har alltid ett större ansvar, men även en ledare är mänsklig…… Det låter mer som nått du själv har problem med eftersom du bär på tanken……

    Jag talar om en församling där Bibelns budskap är det centrala, när Anden får verka i människors hjärta så kommer inte såna här skapade problem att vara ett problem…..

  • Anonym

    Tack för svaret från Driestar-trakten! :) Visst förstår jag! Men de grupper du antyder är i grund och botten ren sektariska grupper som inte tolererar andra tankar än sina egna! Jag uppfattar dem knappast som kristna församlingar. De är ju också något av en folkkyrka där vissa tror sig vara ”framme” medan andra fortfarande bekänner sig som oomvända…. En mycket speciell miljö så klart, som svenskar nog har svårt att förstå sig på. Tror inte sådant finns öht i Sv.
    Kanske man skulle kunna säga att svenska frikyrkoförsamlingar i allmänhet tillåter större skillnader i hur man uppfattar saker och ting och tolkar Bibeln om det bara är tydligt att man är frälst!
    Men det är klart att acceptansen av oliktänkande kan krocka med tankar kring villolära så klart. Där finns alltid en viss spänning.
    Grundtanken ”enhet i det väsentliga”, frihet i det mindre väsentliga, kärlek i allt” är dock viktig för att bibehålla en bra balans. Framförallt brist på ”kärlek i allt” kan nog oftast betraktas som orsak att vissa människor får känslan att inte passa in i en viss gemenskap. Alldeles för lätt tror även vi som kristna att just vi bland alla andra troende har fått det rätta perspektivet på sanningen, läs: paketet med alla de rätta åsikterna som vi så gärna frikostigt vill dela med oss av. Just Jesu egna ord ”lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat” kanske kan hjälpa oss att tona ner vår egen viktighet, vårt eget jagcentrerade behov att bli sedd kanske också”…. Ganska komplext egentligen… Inte så lätt erkänner jag…

  • Haning Burseryd

    Stefan Swärd! Jag har varit frikyrklig och fortfarande är mycket åt det hållet. Denna diskussion är viktig, men det allra viktigaste saknas här, Tydlig troslära, som är det instrument, som styr hela församlingen och grundläggande definitioner för gudstjänstfirande. Det stora problemet med frikyrkligheten är att den ”demokratiska” majoriteten röstar fram den tro och lära, som är aktuell.

    Jag tycker, att föreningsmodell är fortfarande bra. Det viktigaste är kontinuerlig bekännelsetrogen förkunnelse och det kommer att gallra bort det, som kan anses problematiskt. Ordets predikan ska verka urskiljande. Och om några inte syns i sin kyrka, är det pastors/ledningens ansvar att ta kontakt och fråga vad som har hänt och om man nu ändå vill vara med utan att delta, får man be motivering. Jag är emot att kasta ut syndare, typ tjuvar, äktenskapsbrytare, osv. De, som ska avföras från församlingen är dem, som inte är med i gudstjänstgemenskapen och normalt sett har dessa redan lämnat församlingen.
    Hannu Ruokola
    Burseryd

  • SimonKrigare

    En sån kyrka….?

    På vilket sätt tror du dig kunna jämföra vår församling med din upplevelse från nån annans…?????

    Det är djupt beklagligt det du upplevt men låt inte bitterheten få dig att döma andra församlingar…… Bless

  • http://bokskrivardagbok.blogspot.com/ Monica O Kolkman

    Du gör det väldigt enkelt för dig när du avfärdar dessa kyrkor som ickekristna. Om de inte är kristna, vad är de då? Jag är i allmänhet mycket allergisk mot när man avfärdar kristna som inte ”tycker som jag” som ickekristna.
    Sekteristiska, ja visst, men jag tror inte någon kristen i Holland skulle säga att dessa församlingar inte är kristna. Konstiga regler och bestämmelser och sekteristiska drag, men nog kan man säga att de har en ganska klassisk kristen tro (i alla fall i jämförelse med jehovas vittnen, mormoner och andra.
    Nej, jag tror inte svenskar förstår detta typiskt holländska fenomen.
    Men faktum är att många ”normalare” kristna skickar sina barn till skolor som drivs av dessa samfund, därför att deras undervisning ofta håller mycket hög kvalitet (rent undervisningsmässigt).

    Och förresten tog jag dessa kyrkor bara som ett något hårddraget exempel, jag tror att du missuppfattade mig litet!