Var står Brian Zahnd teologiskt – ett första inlägg i mina funderingar

Den amerikanske teologiprofessorn Roger E Olson har skrivit en bok med titeln ”Against liberal theology – putting the brakes on progressive christianity”. Olson är en evangelikal teolog som är expert på liberalteologi. Boken ger en mycket bra översikt över ämnet. Jag använder Olsons skrivande som en tolkningsram för att försöka tolka och förstå den amerikanske pastorn och predikanten Brian Zahnd, som har varit aktuell i Sverige i sommar. Jag har också läst Olsons utmärkta bok ”The journey of modern theology” som jag också har som en utgångspunkt. Skriver i punktform för att ge struktur åt resonemanget.

  1. Olson betonar att liberal teologi framträder i ett antal olika skepnader. Den allmänna formen är enligt Olson heresi. Det är inte kristendom, det är en annan religion. Olson skriver att det är ett alternativ till ”true, classical, historical, biblical and orthodox Christianity”. Man dekonstruerar och ifrågasätter de mest grundläggande kristna lärosatserna som till exempel tron på Jesu uppståndelse och inkarnationen, att Gud blev människa. Man förkastar alla grundläggande kristna lärosatser och ser inte Bibeln eller kristna traditionen som auktoritativt. Ett exempel på den mest radikala liberalteologin är den episkopale biskopen Spong. Marcus Borg nämner Olson som en av de mest inflytelserika liberalteologerna i modern tid. Olson varnar för den liberala teologin, menar att de leder människor och församlingar bort från kristen tro. Den radikala formen av liberalteologi är inte Brian Zahnd i närheten av, han är starkt kristocentrisk och betonar tron på uppståndelsen och inkarnationen.
  2. Olson lyfter fram att det också finns varianter av liberalteologi som vill bevara grunden i den kristna tron men ambitionen är att modernisera kristendomen. Moderna vetenskapen och det moderna tänkandet blir en överordnad auktoritet. Man kan hålla fast vid de grundläggande kristna lärorna, och dess terminologi, men moderniserar och omtolkar.
  3. Olson tar upp om olika teologer som rör sig i gränszonen mellan liberal teologi och evangelikal kristen tro, eller om man kallar det för en mer konservativ teologi, eller ortodox teologi – det sistnämnda en term som Olson använder. Olsons slutsats är att liberal teologi är självutplånande, de som hamnar i det upphör att vara kristna, eller så påverkar man kristna ledare och samfund att glida bort från kristen tro. Effekten blir tynande kyrkor. Han noterar dock att det ständigt fylls på med nya liberalteologer, med pastorer, teologer och kristna ledare som kommer från en karismatisk-evangelikal miljö men som börjar tvivla, ifrågasätta, dekonstruera det man tror. Och då rör man sig i en teologiskt liberal riktning. Det är uppenbart att Brian Zahnd rör sig i denna gråzon mellan evangelikal/konservativ/ortodox/klassisk kristendom och teologiskt liberal kristendom. Zahnd hävdar ju själv att han rör sig i dennan zon. Den breda gränszon är också mycket bred och innehåller ett antal olika strömningar.
  4. En sådan gråzon och gränszon är det man kallar för progressiv evangelikalism. Detta innehåller olika nyanser. Enligt min mening borde jag klassas som en progressiv evangelikal, har i många år använt min bibeltro för att motivera till flyktingengagemang och kämpa för en generös flyktingpolitik. Samma sak med ett kristet engagemang i miljöfrågor. Så jag bör rimligtvis delvis kallas för progressiv evangelikal. Men progressiv evangelikalism innefattar också många gånger ett ifrågasättande och problematiserande av grundläggande kristna lärosatser.  Omtolkning och dekonstruktion angående HBTQ och äktenskapssyn är ett aktuellt exempel, som uppenbart ligger i denna gränszon/gråzon. Olson varnar också för att vissa delar av den så kallade progressiva evangelikalismen glider bort i riktning mot liberal teologi, och distanserar sig från en autentisk och klassisk kristen tro.
  5. Olson lyfter fram i sina böcker olika varianter av teologiskt tänkande som befinner sig i gränstrakterna mellan liberal teologi och evangelikal-konservativ-ortodox teologi. Ett exempel på teologisk riktning som Olson lyfter fram är Hauerwas, som varit en mycket populär amerikansk teolog i många år. Han markerar tydligt mot liberala teologin, och betonar framförallt att vi ska leva som Jesu lärjungar och att kristna församlingen behöver leva ett liv och praxis som återspeglar att vi är Jesu lärjungar. För Hauerwas är inte dogmerna det centrala utan istället vårt liv. Hauerwas har många viktiga poänger i sin teologi men min uppfattning är att även våra dogmer och innehållet i vår tro och försvaret för det, är också viktiga delar i teologin och i en kristen självförståelse. Karl Barth är en annan teolog som brukar räknas som neoortodox och som markerat ett avstånd mot liberala teologin, men vars bibelsyn många evangelikaler ställer sig främmande inför.
  6. Var befinner sig i Brian Zahnd i dessa gråzoner? Det ska jag försöka diskutera i nästa blogginlägg.
  7. Ett sätt att göra en distinktion mellan evangelikal/konservativ/klassisk/ortodox kristen tro kontra liberal teologi och de olika mellanlägen som olika teologiska strömningar står för – är olika hållning till Bibeln som Guds ord. Enligt liberaler är Bibeln människors ord. En klassisk kristen förståelse betonar att Bibeln är Guds ofelbara ord, en helig skrift, fokus är inte på att det är människors utan det är Guds ord. Ofta verbalinspirerad men i inspirationsfrågan finns olika nyanser. Gränszonerna och varianter att progressiv evangelikalism lyfter fram budskapet från Gud i skriften, att den innehåller Guds ord, men också med mänskliga sidor och felaktigheter. Zahnd har detta tydligt i sin bibelsyn, att delar av skriften är endast människors ord inte Guds ord.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    Inte så mycket en kommentar på innehållet, men kul att jag fått dig att läsa Roger E. Olson!

    Snabb kommentar om innehållet. Du drar in gråzonerna i samtalet. Tack för det!

  • Mikael Svensson

    Du är definitivt inte dum i huvudet, men inte desto mindre galen p.g.a. att du försöker synkronisera ett icke oävet intellekt med rent sjuka amsagor.

    Detta gäller naturligtvis även Zahnd. Vem som är galnast av er kommer aldrig att bli klarlagt då ni båda rör er i de galnaste av tassemarker.

    Tänker inte gå igenom hela texten med försök till genmäle, men skriver i affekt ner några korta tankar:

    Om nu bibeln vore sann och om den Helige Ande ni alla åberopar och som uppenbarligen talar till er alla, så torde det ju knappast finnas plats för några tvetydigheter.

    Oops, kanske begick jag nu helt oförhappandes den enda oförlåtliga synden? Svårt att veta, men det var sådana frågor som din frälsare en gång i tiden väckte hos mig och höll på att kosta mig både förstånd och livet självt.

    Och hur ofta har jag inte genom åren hört hur man ska lyssna till Anden?

    Förstår ni inte hur tragikomiskt det blir när varenda samfund och troende kristen person är övertygade om ni "hör/lyssnar" till "sanningens ande" men ändå kommer fram till något helt disparat?

    Eller var det kanske djävulen som råkade dra förbi med lögnens och förvirringens ande för att förvirra er angående försoningslära, dopsyn, evighetsstraff eller något annat?

    Det är så oerhört befriande att jag sedan decennier slipper ta ställning till "gränstrakterna mellan liberal teologi och evangelikal-konservativ-ortodox teologi".

    Eller eventuella "andemakter" som er gud tydligen utlämnat oss till.
    Som sagt, det är inte lätt att vare människa under en sådan gud.

    Större frågor borde vara hur man kan tro på en krigisk stamgud som i sin "storhet", "allmakt" och "kärlek" utväljer ett speciellt folk judarna, (varför inte svenskarna eller etiopierna) och inte hela mänskligheten till sina förtrogna.

    En gud som kräver djuroffer och även i vissa fall accepterar människooffer och som kräver in förhudarna av den manliga befolkningen av sitt egendomsfolk (gud så sjukt).

    En gud som i sin "visdom" förbjuder att man blandar ull och lin etc.

    En gud som inte bara accepterar men även gång på gång uppmuntrar/kräver folkmord. En gud som tillåter slaveri och brudröveri av fienderna oskulder.

    T.o.m. fiendernas boskap ville han se slaktade till sin tribun.

    Eller en skapare som ger oss ca. 70 till 80 förvirrande och ofta ganska svåra år där det gäller att presenteras för den "sanna tron" och välja är att tro på något helt absurt och vinna evig frälsning eller att råka "missa målet" vilket enligt statsvetaren Swärd helt legitimt innebär evig förtappelse i helvetets lågor med skri och tandagnisslan.

    Vore det då inte bättre att inte ha behövts födas till denna tillvaro överhuvudtaget?

    Helt plötsligt blir ju aborter den barmhärtigaste av alla handlingar, eller hur Swärd?

    Eller dömer guden ändå de aborterade fostren till den eviga elden p.g.a. den påstådda arvsynden , där enligt sägen helt ovetandes människor som inte kunde skilja mellan gott och ont ändå lyckades med konststycket att dra hela mänskligheten i fördärvet? Och din gud tillät det!

    Den gode "frälsaren" håller med och är ju faktiskt ursprunget till vansinnet.

    Önskar att jag kunde tro på något evigt, gott och beständigt, men det krävs ingen större intelligens för att inse att Bibeln näppeligen har svaret. Och att den är i grunden ond.

    Du kommer aldrig att ens nudda vid de slutsatser jag dragit efter att utsatts för en kristen uppfostran.

    Jag trodde, försökte, bad, lät döpa mig och slogs mot djävlar och demoner i "Jesu namn" till ingen nytta. Grunden var falsk och jag är sedan länge fri från vansinnet.
    Och jag lever!!
    /Mikael Svensson

  • Mikael Nyman

    Det är en viktig iakttagelse att liberalteologi (eller kanske "liberala teologier") kommer i många olika former. Extrema liberalteologer förnekar i princip allt övernaturligt och gör Jesus till en SJW. De kyrkor som anammat denna form av liberalteologi har under 1900-talet tappat medlemmar i en katastrofal takt, och är idag oftast bara små spillror av vad de en gång var.

    Något som jag tror är ett större hot är att kyrkan låter sig präglas av något slags boomer-mentalitet, som varit förhärskande under senare delen av 1900-talet. Där har det setts som en naturlag att varje ny generation blir mer progressiv än den föregående, och man har ofta har likställt progressiva åsikter med ett mer upplyst förhållningssätt, medan mer konservativa åsikter sett som inskränkta och otidsenliga.

    Till skillnad från den gamla skolans liberalteologer, förnekar inte denna sorts teologer det övernaturliga. Däremot vill man göra kyrkan "relevant", och det gör att man successivt tonar ner sådant som kan uppfattas som kontroversiellt eller stötande av det omgivande samhället. Resultatet blir en kyrka som haltar på båda sidor, som är varken varm eller kall. Jag tror att en sådan mentalitet har kommit att prägla många samfund. Tidningen dagen är ett annat "bra" exempel.

    Ett problem är att det är svårt att hålla fast vid Bibeln som Guds ord utan att hamna på den "politiskt inkorrekta" sidan i vissa frågor – det kan gälla sexualmoralen, skapelsetron eller den dubbla utgången. Det går inte att acceptera det omgivande, sekulära samhällets premisser som något slags självklara axiom, och sedan utifrån dessa försöka visa att kyrkan har det som folk innerst inne letar efter, men bara inte insett ännu. Det leder i bästa fall till vackert väder-kristna, som är med i kyrkan så längen de får sina timliga behov tillfredställda, men som avfaller när det blir svårt.