Mina andliga rötter är 60-talets Maranataväckelse, Betel-Institutet i Orsa åren 1971-73 med rötter i den klassiska frikyrkliga väckelserörelsen, och sjuttiotalets karismatiska väckelse och Jesusrörelse. Och naturligtvis Kjell Sjöberg, min pastor från 1973 till sin bortgång 1997.
Genom karismatiska väckelsen och genom Kjell Sjöberg fick man del av värderingar som var allkristna, som såg helheten i Kristi kropp, hellre betona det gemensamma än det som skiljer. Att riva ner samfundsskillnader var en trend på sjuttiotalet. Inte släta över skillnader, men hellre försöka förstå skillnader och samarbeta trots skillnader.
Nu byggs nya murar i västvärldens kristenhet kring helt nya frågor. Läste just en artikel i amerikansk press om hur inställningen till en politisk ledare fullständigt håller på att splittra amerikansk evangelikalism, alltså inställningen till Donald Trump. Splittringen går inom samfund, inom lokala församlingar, bland pastorkolleger och inom familjer. Gamla kristna vänner som arbetat tillsammans i många år talar knappt längre med varandra. Det har alltså blivit en kristen bekännelse- och profilfråga om vad man har för inställning till en gammal amerikansk politiker. I svenska sociala medier har jag blivit utnämnd till falsk profet, inte på grund av att jag ifrågasätter treenigheten, tron på Andens gåvor, eller Bibelns ofelbarhet, utan på grund av att jag inte håller med om att Trump är ett unikt Guds redskap. Det handlar inte längre om att bara tro på Fadern, Sonen och Anden utan det handlar om Fadern, Sonen, Anden och Trump.
Det finns flera andra skiljelinjer. I Expressens debatt om frikyrkan om homosexualiteten fick vi lära oss att man inte är en riktig kristen om man inte fullt ut bejakar HBTQ-agendan och ideologin. Kristna HBTQ-rörelsen kräver inte längre bara bekräftelse och utrymme, man kräver nu läromonopol och att inställningen i HBTQ-frågan ska få status av grundläggande kristna lärofrågor, det som avgör om man är en sann kristen eller inte. Det splittrar naturligtvis också. Vi värdekonservativa kristna definieras bort, vi är inte längre godkända. Det blir inte längre möjligt att bli präst i Svenska kyrkan om man inte bejakar HBTQ-agendan fullt ut. Vi har många tynande frikyrkor i Sverige på mindre orter och mindre städer, ibland tynande även i större städer. Jag slår vad om att de flesta av alla dessa kyrkor kommer inte att viga ett enda samkönat par, helt enkelt därför att det inte efterfrågas, och man har inte dessa personer i sin egen krets. Splittring på grund av en fråga som för de flesta församlingar är en icke-fråga.
Vi som både är värdekonservativa och bejakar klassiska kristna värderingar kring äktenskap, ofödda barns människovärde, Bibelns ofelbarhet, Kristi ställföreträdande offerdöd, evigt liv eller evig död m.m. men samtidigt vill värna om den sociala radikala kristna agendan, vi tror inte alls på högerpopulismen, vi tror på aktivt kristet flyktingengemang och omsorg om de svaga.
För att sammanfatta, vi delar de värderingar som inte minst utmärker Klara kyrka. Vart ska vi ta vägen i kristenheten? Det känns som att den sektorn får det allt mer trångt.
Det finns fler nya frågor som splittrar men detta är två exempel på debattfrågor (Trump och HBTQ) som nästan har fått frälsande proportioner.
Det finns anledning att vara bekymrad. Och det finns anledning att be till Gud, att mycket be till Gud.