Fortsättning om Jesu tillkommelse – lyssna på Billy Graham

Billy Graham verksam som USA:s främste predikant från 1940-talet och framåt, predikade om Jesu tillkommelse på ett sunt och bibelförankrat sätt. Basen i hans förkunnelse var bibeltexterna, inte spekulationer. Lyssna på denna fantastiska och utmanande predikan.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Tack, Stefan. Jag är imponerad av hur Billy Graham vågar förkunna både lag och evangelium, även för sökare och nykristna, och inte censurerar Nya testamentets lära av rädsla för att skrämma bort dem. Jfr de oändligt allvarliga orden i Upp. 22:18-19.

  • kjell

    Du skriver basen i hans förkunnelse, men vad är den, jag är svensk talar och lyssnar på svenska, det har diskuterats till leda om Jesus kommer före under eller efter vedermödan, du behöver visa på sanningen, det behövs ingen Billy Graham till det, min uppfattning är att vi blir frälsta ”från” inte ur vedermödan, och då stämmer det med.

    1 Thess 4:16-17
    Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på ”skyar upp i luften”, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren

    7 år senare landar Herren Jesus på oljeberget, och om jag förstår rätt är vi med, eftersom det står att vi alltid skall vara hos Herren.

  • Lars Wärn

    När sker ”den första uppståndelsen”?

  • Sverige

    På påskdagen var det mkt uppståndelse.

  • Lars Wärn

    Nu tänkte jag, som du kanske förstår, på den specifika händelse som i Bibeln benämns ”den första uppståndelsen” . När kommer den att inträffa?

  • kjell

    Vi är många på olika kristna bloggar som diskuterat detta med dig, men inser att det är meningslöst, jag väntar att Herren skall komma när som helst nu, men vill du så gärna vara kvar kan vi inte tvinga dig att möta Herren när han kommer och räddar oss ”från” vedermödan, inte ”ur den”

    Däremot ståt det om en stor skara som blir frälsta ur vedermödan + dom 144 tusen, kan tänka mig att många som idag tror på koranens Jesus, kommer att se sanningen när alla kristna försvinner från jorden.
    https://youtu.be/GO2khaezlb8

  • Lars Wärn

    Frågan jag ställde var: När sker ”den första uppståndelsen”?

  • Janne Melkersson

    Delar din tolkning och jag tror och hoppas på ett uppryckande för vedermödan. Kan inte se nån mening med Pauli tröst till Tessalonikerna att det ska gå igenom vedermödan / Herrens dag. 2 Tess2 visar att de fattade trösten så för de var utom sig av oro för att ha hamnat i ”Herrens dag” som är GTs ord för den dagen. Om Paulus förkunnat att de skulle gå igenom den dagen vore ju allt i sin ordning!

  • kjell

    Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam; allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen. Sedan skall ”den Laglöse” träda fram.
    Den som står ivägen är väl den Helige Ande, som finns i församlingen.
    Har du koll på den yttersta tiden?
    http://denytterstatiden.blogspot.com/

  • Janne Melkersson

    Så långt du citerar ovan är jag med! När lärjungarna frågade vad tecknet för Jesus tillkommelse och tidens ände skulle bli sa Herren inget om att stjärnhimmeln kanske visar det som i länken ovan utan han sa, se till att ingen förvillar er!

  • Ulrika4

    God dialog ni har.
    Ett textstycke som jag tänker på mycket är det här: ” För ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Därför när de säger: fred och säkerhet, då kommer undergången plötsligt över dem liksom födslosmärtan över en kvinna som ska föda, och de ska inte kunna fly undan.” (1 Tess 5:2-3)

  • Janne Melkersson

    Tack! Det är ju ett intressant och viktigt ämne som vi borde tala ofta om. Fortsättningen på ditt citat ”Men I, käre bröder, I leven icke mörker, så att den dagen kan komma över eder såsom en tjuv” läser vi vidare säger Paulus att vi ska vaka och vara nyktra. Jag tänker att det är en andlig nykterhet Paulus talar om för det han talar om är att vaka inför det uppryckandet av församlingen han talar om i kap 4. Den kan ske närsomhelst för det finns inget profetiskt som först måste ske.
    Det ska tilläggas att detta är den tolkning jag håller trolig, det finns fler.

  • kjell

    Jag har förstått att du är vuxen nog, så att du inte blir förvillad, Mikael Walfridsson skriver sakligt, det går bra att läsa med mobil, men går du via webben får du mycket bra i vänsterspalt
    Tage Bergman skriver bra.
    Du kan själv skriva (kanske som anonym)

  • kjell

    Mikael Walfridsson tar fram många intressanta händelser som inte har någon avgörande betydelse för vår tro, men han verkar följa vad Israeliska forskare kommit fram till, och dom verkar söka både I historisk tid och framtiden, han har också hittat profetior som inte står i vår bibel, men han har aldrig sagt att ”så är det” men det är intressant att planeter står lika den 21/12 som dom tror skapade samma
    stjärnbild som när Jesus föddes, och att dröjer 500 år till samma bild kommer igen.

  • Ulrika4

    När det nu finns bibellärare och andra som ägnat dagar åt att ge dej av sina hopp (har liksom kjell ovan bevittnat det) tror jag att det är en bättre början om du satsar på öppnade öron och ett annat sinne. Väl mött där!

  • Lars Wärn

    Ni tror ni slipper undan domen genom att skymfa mig?

    När kommer ”den första uppståndelsen” att ske enligt Uppenbarelseboken?

    Är det bara jag, bland alla kommentatorer, som läser Bibeln?

  • Lars Wärn

    Vi kan ju ta en följdfråga: Vilka är det som har del i ”den första uppståndelsen”? Varför premieras just dessa?

  • Ulrika4

    Gott att du läser bibeln. Berätta vad du vet utifrån det du läst i bibeln angående det du frågar så vill jag möta upp dej där. För att jag ska kunna möta behöver jag referensverserna till din text. Ange bibelställe efter varje påstående så jag kan läsa i bibeln vad vi talar om.

  • kjell

    Här är ingen som skymfar, men ingen håller läxförhör heller.

    Eftersom du vet var det står kan du väl läsa själv.

  • Lars Wärn

    Jag får inga svar eftersom svaret raderar den rangliga grund hela pretribulationsläran vilar på.

  • Lars Wärn

    Jag vill ha svaren från dem som framhärdar i sina fantasier om ett ”uppryckande”. Har du inga svar så låt bli att kommentera det jag skriver!

  • kjell

    Det är för långt att förklara för dig, och vet sedan tid tillbaka att du har svårt för att ta till dig fakta, men tar här hjälp av Tage Bergman som har många inlägg.
    http://jesus-kommer-snart.blogspot.com/2012/07/jesu-aterkomst-fore-vedermodan.html?m=1

  • Janne Melkersson

    Så visa oss då pretriblärans rangliga grund!

  • Lars Wärn

    Hur vet du att de har ” ägnat dagar”? Är du sambo med någon av
    dem?

  • Janne Melkersson

    Svara mig då!

  • Lars Wärn

    Om ni inte är det minsta intresserade av sanningen kommer ni inte att få vare sig Sanningen eller Livet! Det kan jag garantera er.

  • kjell
  • kjell

    Det är inte lätt för den som inte vill acceptera Paulus.

  • Lars Wärn

    Om du är anhängare av fantasierna om ett pretribulationalt ”uppryckande” är det din plikt och skyldighet att visa vilka grunder du menar dig ha för dessa fantasier.

  • Lars Wärn

    När du har besvarat mina tre små frågor kan vi börja resonera.

  • Lars Wärn

    Jag avskyr er versryckare! Du måste läsa många hela kapitel, ja hela Bibeln, för att förstå den och vad jag menar!

  • Micael Gustavsson

    Här tror jag det är bäst att sätta stopp för denna diskussion. För den leder ingenvart. Läs gärna reglerna för kommentarer

  • Lars Wärn

    Vore det inte enklare att du tog fram din Bibel och läser allt som rör ”den första uppståndelsen” och sedan kort besvarar mina frågor. Här ska du få en länk till en bra bibelsite (ifall du inte har en egen Bibel): https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/20.htm

  • Mikael Nyman

    Jag har läst igenom artikeln, och jag tycker den visar på godtyckligheten i den dispensationalistiska exegetiken. Man gör en rad antaganden, som inte är klart belagda texten, och i bästa fall kan man säga att de bibelverser som anförs som stöd för bl.a. ”pre-trib”-uppryckandet är öppna för flera tolkningar. Exempel på dispensationalistiska antaganden är bl.a.:
    -Att Daniels 70:e vecka är skild från de föregående 69, finns inget stöd i det bibliska sammanhanget för att detta var Danielbokens mening, och lärdes – vad jag vet – inte av någon innan Darby. I själva verket slutade Daniels 70 veckor runt 33 e kr.

    -Att breven till de sju församlingarna i Uppenbarelseboken är en bild av ”församlingens tidsålder”.
    -Att Upp. 4:1 är en bild av ”uppryckandet”.
    Etc etc

    Det jag kan respektera hos åtminstone den mer traditionella dispensationalismen är att den på sätt och vis är en ganska konsekvent lära. Innebär det nya förbundet ett uppfyllande eller ett uppskjutande av GT:s löften? Den mest konservativa dispensationalismen är i alla fall konsekvent när den hävdar att församlingen är osynlig i GT, en ”parentes” i frälsningshistorien.

  • kjell

    Micael Gustavson vill vi skall sluta men jag svarar dig så får han ta bort om han vill.

    En bibel utan Paulus blir också lite märklig, för det handlar oftast att inte erkänna det han ger oss.

    1 Thess 16-18

    Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå;

    //sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes//

    Så skola vi alltid få vara hos Herren. Så trösten nu varandra med dessa ord.
    Paulus gjorde klart att församlingen inte skulle vara på jorden under den här tiden av domsslut som vedermödan är.

    1 Tess 1:10 så talar Paulus om att Herren kommer att frälsa oss från den kommande vredesdomen, så att vi med andra ord inte kommer att vara närvarande när det händer. Ty Gud har inte bestämt oss för att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.

    Abraham påminde Herren i sin argumentation om Sodom och Gomorra att det strider mot hans natur att förgöra de rättfärdiga tillsammans med de ogudaktiga (1 Mos 18:23). Petrus undervisar oss genom att ge oss exemplet med Lot för att visa att Lot inte var ett tillfälligt exempel men en generell princip från Guds sida.

    Frågan är om vi kan hitta ord där Herren talar tröst eller varningar till sin brud inför den kommande vredesdomen? Kan vi hitta ord där han lovar oss att beskydda och bevara oss genom denna fruktansvärda tid som vedermödan är? Kan vi överhuvudtaget se församlingens existens under själva vedermödan? Nej, det kan vi inte! Just därför att han hänvänder sig till Israel när församlingen är borta, och kan då fortsätta sitt program med Israel under den sista årsveckan, samtidigt att han lovar oss att vi inte ska bli drabbade av den kommande vreden.

  • Janne Melkersson

    Jag tror Kristi kropp församlingen är osynlig i GT. därför att Paulus säger i Ef 3:9 att församlingen var en hemlighet fördold i Gud, till dess apostlarna och Paulus uppenbarade den.
    Jag tror vi generellt har en ovana att tolka in församlingen där vi tycker oss se den i GT. Det jag tror vi kan göra är att tillämpa text från GT på församlingen vilket är nått annat än att den finns uppenbarad där. Om vi tar Upp 2 och Andens utgjutande så visar den på att resten av Joels profetia inte uppfylldes där och då. Om man inte förandligar texten och tänker sig att fenomenen i himlen skedde fast spirituellt!

    På samma sätt tar vi för givet att de sju sändebreven i Upp 2-3 skulle vara en bild på ”församlingens tidsålder” vilket jag inte tror. Om det är historia som beskrivs så är det Israel historia som avses i Upp 2-3.

    Intressant är att inte många reagerar på att en helt ny tjänst nämns i Upp 2-3 ”församlingens ängel” helt okänd till dess han dyker upp i sändebreven. Men i en annan församling är han inte alls okänd! Det finns skolor idag som undervisar judiska män att bli ”Shlichei Tzibbur” som ordagrant betyder ” ängel församlingen” på hebreiska. De skolorna har funnits sen fångenskapen i Babyloniens tid. Han är den som ansvarar för bönerna i synagogan som ju också betyder församling.
    Okänd i församlingen men känd i synagogan, tillfälligheter? Det vill inte jag spekulera kring annat än att sändebreven fick en annan mening när jag fann det för många år sen. Kanske är det så att när en jude läser Uppb på sitt språk så förstärker detta bokens judiska karaktär i övrigt. Vilket kan vara till tröst för en jude i dag och framföra allt i vedermödan deras ”Jakobs nöd”

    Angående uppryckandet finns det som jag ser det 4 alternativ, antingen sker den före, under eller efter vedermödan. Eller så blir det inget uppryckande alls.
    Jag håller före att det blir ett uppryckande före vedermödan vilket vi kan se av 1 och 2 Tess. Tessalonikerna reaktion av att de trodde de redan var i vedermödan och den ångest och oro det gav dem och Paulus resoluta avvisande av den tanken visar, som jag tror, att han undervisat dem om ett uppryckande för vedermödan och inget annat.

    Därför har vi orsak att ta till oss Paulus tröst för vi är inte bestämda att drabbas av vrede. Vilket är vad människorna gömmer sig för i Upp 6 de sa;
    Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede. 17. För deras vredes stora dag har kommit och vem kan då bestå?

    Aldrig har väl en troende kristen haft skäl att gömma sig för Herren!

  • Lars Wärn

    Om det finns en uppståndelse före ”den första uppståndelsen” ljuger Johannes i sin apokalyps, kapitel 20. Vem ska vi tro på? Dig eller aposteln Johannes?

  • kjell

    1 Tess 1:10 – Och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus som har frälst oss från den kommande vredesdomen.

    En av den allra viktigaste delen när vi pratar om uppryckelsen, är att den är närstående och något som man kan förvänta kan ske när som helst.

    Kan inte fortsätta här mot moderatorns vilja, men lägger med en länk till ett av många tydliga men långa inlägg av Tage Bergman.

    Sedan kan du själv söka på bloggen den yttersta tiden där du hittar alla Tages inlägg i vänsterspalt i webversion.
    http://jesus-kommer-snart.blogspot.com/2017/02/jesu-aterkomst-fore-vedermodan-del-5.html?m=1

  • Micael Gustavsson

    Tack för att du noterat vad jag sagt. Ytterligare kommentarer kommer att raderas.

  • kjell

    Det var väl egentligen Mikael Nyman som startade upp på nytt, som jag svarade, du kanske inte tycker ämnet är viktigt, tycker också att det stämmer med Stefans ämne.
    Där jag ställde en fråga högst upp, som varken Stefan eller du besvarade, (alla kan inte engelska)

  • Anders Nordin

    Varför stänga debatten?
    Det Lars Wärn har att säga om Jesu återkomst avviker väl inte det minsta från ämnet?

    Om det han har att säga inte ”passar” vissa, bör vi komma ihåg att det Jesus själv sade inte heller ”passade” in i det som de som ansåg sig skriftlärda tyckte sig kunna.
    Så är ofta Sanningen.
    Borde inte Lars få framföra vad han kommit fram till?
    Tänk om Lars har tungt bibliskt stöd (att det är från Herren) och ni stänger debatten för att ni inte vill höra Sanningen?
    Jesus = Sanningen. Synonymer alltså (även om Jesus innefattar mer än så)..
    Kristendom – det är att följa Sanningen – vart den än leder!

    Vad jag kan se, är Lars inne på samma linje som (”min” bibellärare) Sven Reichmann förkunnade. Är Sven också ”persona non grata” här? I så fall är det illa ställt. Mycket illa.

    Låt Lars tala!

  • Janne Melkersson

    Absolut, låt Lars tala! Vet inte men tråden kanske stängdes för att den var på väg eller kanske redan handlade om uppryckandet! Men Grahams predikan är ju om Jesus tillkommelse!

  • Micael Gustavsson

    Det var inte specifikt riktat till bara Lars Wärn. Men dels så var ämnet för Stefans inlägg inte spekulationer om olika läror ang Jesu återkomst, utan en länk till en uppmuntrande predikan av Graham som inte byggde på spekulationer, och Stefan påpekade att det som var bra med den var just att den inte ägnade sig åt spekulationer.

    Sedan så fördes samtalet inte på ett bra sätt, tonfallet var såvitt jag kan bedöma på väg att bli otrevligt, och de som deltog i diskussionen lade inte fram tydliga argument för sin åsikt, utan krävde bara antingen andra på svar eller skickade länkar till andra sidor (vilket kan göras med viss begränsning, men inte hur som helst).

    Det är inte fråga om att tysta en viss åsikt, jag vet inte vad Wärn har exakt för ståndpunkt, då han inte redogjorde för den, men jag är själv rätt skeptisk till de darbyistiska uppryckelseläror jag växte upp med.

  • Micael Gustavsson

    Jag är inte säker på vad du menar att du ställde för fråga?

  • Janne Melkersson

    Du har dina anledningar att stänga samtalet och du är moderatorn så jag säger inget om det.

    Om jag får ställa frågan, är inte frågan om församlingen ska gå igenom hela vedermödan, halva eller inte alls är inte det ett angeläget ämne att tala om?

    Skeptiskt till Darbyistiska uppryckelseläror! Ja det är jag med! Men det går alldeles utmärkt att komma fram till att det blir ett uppryckande av de troende före under eller efter vedermödan utan Darby. Paulus talar ju om det!

  • kjell

    Första inlägget på denna bloggen, fast mobilen kanske tog bort frågetecknet, men nog ser jag en fråga i min text.

    Det är problem för mig och många andra när många tar för givet att alla förstår engelska, det fanns inte i min skola på 40talet.

    Du reagerade mot länkar, fördelen med dom är att det blir mindre ord här.

  • Micael Gustavsson

    Jag uppfattar kritik från din sida att du inte gillar oöversatta saker från engelska, men jag uppfattar inte vad du frågar.

  • Micael Gustavsson

    Poängen var att Jesus kommer tillbaka, det du talar om är teologiska spekulationer som inte nödvändigtvis är fel men inte självklart är rätt.

    Själva föreställningen att det kommer att finnas en ”Vedermödan” med stort V är ett teologiskt ställningstagande som inte är självklart. Det kan vara rätt, men behöver inte vara det. Och ännu mindre säkert är det att ”Vedermödan” skulle vara samma sak som”Vredesdomen”.

    Det är en teologisk tradition att koppla ihop antikrist i johannesbreven, laglöshetens människa hos Paulus och de två odjuren i uppenbarelseboken, men det är inte heller självklart.

    De protestantiska reformatorerna trodde att påvedömet var antikrist, och att textställena om odjuren redan gått i uppfyllelse under medeltiden. Andra bibeltroende kristna anser att det syftade på romarriket i tiden strax efter Johannes liv. Ytterligare andra ser på profetiorna som något som återkommer i cykler under kyrkans historia, så att det finns flera odjur och flera vedermödor. Frågan är ju här hur bokstavligt uppenbarelseboken ska tolkas (dvs hur bokstavligt Gud anser att den ska tolkas). Ingen tolkar ju allt bokstavligt, både odjuren och skökan anses ju av alla vara något annat än bokstavliga monster och prostituerade.

    Men för att reda ut allt detta, så krävs det ju en långt mer avancerad utläggning än en tråd av kommentarer i en blogg. Framförallt när själva bloggposten inte handlade om alla dessa läror, utan om den enkla sanningen att Jesus skall komma tillbaka, att han skall döma levande och döda, och att vårt enda hopp i domen är i Honom. Det kan man ju hålla fast vid och proklamera även om man har olika åsikter i de mer krångliga frågorna.

    Och angående ”uppryckandet” som du nämnde. Paulus nämner inte ”uppryckandet” i bestämd form, men i Första Tessalonikerbrevet 4:17 så står det att vi som lever skall ryckas Kristus till mötes när han kommer. Det kan vara ett ”uppryckande” i vad jag kallar Darbyistisk mening (även om det omfattas av alla), men det behöver inte göra det. När framgångsrika härskare under antiken tågade in i en erövrad stad, så brukade deras anhängare inne i staden springa ut honom till mötes, för att sedan deltaga i det segerrika intåget. Det kan lika gärna vara det som händer med församlingen och Kristus, där vår jord är den intagna staden.

    Nu har jag skrivit ett längre inlägg själv för att förklara mig, så,det är inte mer än rätt att alla andra får samma chans. Lars Wärn, Kjell, Janne Melkersson och andra, ni kan utan att raderas skriva varsitt inlägg om vad ni tror händer vid Kristi återkomst. Men fyll inte texten med kritik av andra eller frågor till andra, utan skriv bara vad bi själva tror (gärna med Bibelhänvisning)

  • Holger Nilsson

    När det gäller vedermödan och uppryckandet skriver jag följande i min bok När kommer Jesus:
    ”På senare tid har förkunnelsen om Jesu återkomst mest betonat att Jesus ska komma åter till jorden, sätta sina fötter på Olivberget i Jerusalem och upprätta sitt rike. Detta synsätt finns också med i den förkunnelse som varit vanlig tidigare. Det som skiljer det nyare synsättet från det gamla är att man nu bortser från de troendes uppryckande, eller placeras den händelsen strax före den tidpunkt, då Jesus kommer till Olivberget. Man brukar då beskriva det som att de troende möter Jesus på skyn för att direkt återvända till jorden tillsammans med honom.
    Det som också många som omfattar det nya förkunnelsen talar tyst om, är den svåra tid som ska föregå den stora händelsen då Jesus stiger ned på Olivberget, den som brukar kallas ”den stora vedermödan”. Denna tid och händelserna omkring finns beskrivna i flera kapitel av Uppenbarelseboken.
    De som tar till sig den nyare förkunnelsen, har alltså ett annat synsätt än det som tidigare varit den allmänt vedertagna. Grovt förenklat kan man påstå att genom att ta bort eller tona ner budskapet om vedermödan och uppryckandet i förkunnelsen, så förminskas det allvar som präglar skildringen av dessa händelser i bibelordet.
    Dessa två olika synsätt, som här kortfattat har beskrivits, påverkar var och en på sitt sätt, dem som lyssnar till budskapen. Det handlar om beredskapen att vänta på mötet med Herren på himlens skyar, eller att vänta på att Jesus ska stiga ner till Olivberget.
    Det är inte oviktigt vilken undervisning som förmedlas i församlingarna, eftersom det påverkar vaksamheten och beredskapen inför mötet med Jesus. Det är mycket viktigt att vi lever i klarhet och vaksamhet inför den stora händelsen då de troende blir bortryckta från jorden. Därför kan allvaret i samband med den yttersta tidens händelser varken tas bort eller tonas ner.”

  • Ulrika4

    När du ger en vers som referens till det du påstår läser jag givetvis hela sammanhanget men jag har förstått att det handlar om att hålla med och att inte samtala.