Billy Graham – den främste evangelisten

Min nya situation har medfört att tankar och böner alltmer handlar om evangelisttjänsten och förutsättningar och inriktning för evangelisttjänsten. Två av de främsta evangelisterna vi har haft i globala kristenheten senaste 100 åren enligt min mening, har varit Billy Graham och Reinhardt Bonnke. Ingen av dem är i livet nu, båda lämnade detta jordeliv under senaste åren.

Här är en klassisk predikan av Billy Graham.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Erik

    Varför följer inte de som ser sig som profeter Jesu syn att de sista skall bli de första och de första skall bli de sista, utan rangordnar människor i vem som är främst i det ena eller det andra? Var är lärjungaskapets ödmjukhet?

    Denna ande kommer även fram i bloggarens texter om vad som är det mest spännande som händer i svensk kristenhet för tillfället? Varför finns det behov av att rangordna Guds olika aktiviteter? Varför är vad Gud gör genom en evangelist med en ovanlig bakgrund mer spännande än vad Gud kallar andra människor att uträtta i all anspråkslöshet?

    Som kristen ledare kan man inte nedlåta sig till sådana barnsligheter som att rangordna vad eller vem som är störst, bäst och vackrast i Guds verk.

  • Stanley Östman

    Väldigt bra reflektion !
    Men tror du att lärdom tas emot eller att mognad sker ?

  • Jonatan Fransson

    Coolt att du lyfte fram Billy Graham nu. Jag visade exakt denna predikan (tror jag) för bönegruppen hemma en vecka tillbaks. Ja, vi behöver många evangelister på våra gator. Vi behöver träna evangelister som har uppenbarelse kring korset, dvs. lag och evangelium.