Nu försvarar jag svenska pingströrelsen och Daniel Alm mot kritiken från Lars Enarson

Lars Enarson och hans organisation har nu svarat på Lennart Torebrings och Birger Skoglunds avhopp från det stora bönemötet i Solnahallen. Två längre artiklar har publicerats på www.larsenarson.com. Det är angeläget att kommentera dessa texter även om det inte känns särskilt roligt. Framförallt går jag i svaromål på grund av att utspelen innehåller och innebär en osaklig och mycket tendentiös kritik av svenska pingströrelsen.

  1. Jag har varit med om och medverkat vid bönekonferenser under många år. Kan inte minnas någon bönekonferens med så märkliga utspel och konfrontatorisk framtoning som denna konferens. Dessa skrivelser är i praktiken en totalkonfrontation med hela svenska kristenheten. Enarson sätter sig i praktiken på en unik piedestal över alla andra kristna ledare i Sverige, han hör på ett unikt sätt från Gud och har ett mandat att döma över pingströrelsen, trosrörelsen, Frälsningsarmén, Svenska kyrkan och katolska kyrkan, ja över allt och alla. Inklusive svenska regeringen, svenska partier m.m. Enarson kommer med en rad olika kritiska påståenden som han inte ger några belägg för, eller i varje fall helt undermåliga belägg.
  2. Enarson avfärdar det mesta i svensk kristenhet eftersom alla etablerade samfund och rörelser är med i Sveriges kristna råd. Förutom detta finns det endast vissa fristående församlingar och ett stort antal invandrarkyrkor som inte är kopplade till något svenskt samfund. Med Enarsons definitioner är det bara med de sistnämnda som en andlig enhet är möjlig.
  3. Enarson uttrycker en mycket kritisk hållning till svenska pingströrelsen och dess ledare Daniel Alm. Jag tycker det är anmärkningsvärt med tanke på att så mycket av svenskt karismatiskt församlingsliv ryms inom samfundet Pingst, förutom äldre pingstförsamlingar nya fräscha initiativ som Hillsong, SOS church och inte minst We Are One Church, f.d. Södermalmskyrkan. Enarsons kritik mot Pingst kan kokas ned i två punkter. Man bildade ett pingstsamfund för bortåt 20 år sedan och man är medlemmar i Sveriges kristna råd sedan drygt tio år tillbaka i vars styrelse och presidium Daniel Alm sitter. Detta leder dock till stora konsekvenser enligt Enarson. Allt tänkbart elände följer av dessa beslut. Det innebär att Pingst kompromissar med det antikristliga inflytandet från SKR och att man kommer under ett inflytande från Katolska kyrkan, som också är antikristlig enligt Enarson.
  4. Enarsons tes att svensk kristenhet och Pingst är svag på grund av katolska inflytandet är enligt min mening grundlöst. Jag känner hyfsat till de svenska frikyrkosamfunden, mest känner jag till Evangeliska Frikyrkan. Jag begriper inte hur man kan argumentera för ett katolskt inflytande. Jag vet inte hur väl Enarson känner katolske biskopen i Sverige Arborelius, en lågmäld och ödmjuk person som inte visar några tecken på dominans eller att försöka påverka de andra kyrkorna. Att han skulle använda SKR för att utöva ett katolskt inflytande är helt utan grund, jag menar att det är en lögn. Dokumentet Charta Ecumenica existerar ju, men att det påverkar svenska frikyrkosamfundens inriktning är helt grundlöst. Jag har aldrig varit med i ett möte då detta dokument har diskuterats och då har jag varit med på ett oändligt antal möten i svensk ekumenik. Att Sten-Gunnar Hedin skrev en artikel och en bok ihop med Arborelius för cirka 15 år sedan, syftet var ju att markera en front mot Svenska kyrkan och dåvarande ärkebiskopen KG Hammar och hans liberalteologi. Enarsons teser om Katolska kyrkans inflytande över Pingst i Sverige är enligt min mening en lögnaktig konspirationsteori utan någon förankring i verkligheten. Man kan inte hävda en sådan sak och referera till någon enstaka skrift, artikel eller något enstaka uttalande av en pingstpredikant. Ska man hävda ett inflytande måste man visa hur landets 450 pingstförsamlingar påverkas och hur Pingst konferenser påverkas. Man kan inte slänga ur sig så grovt generaliserande påståenden utan belägg för det.
  5. Det nämns att när pingst en gång blir ett samfund kommer den att sluta vara en väckelserörelse. Samfundsbildandet är en förutsättning för den organisatoriska ekumeniska enheten, som Enarson menar är antikristlig i sin karaktär. Det nämns som bevis för tesen att Sten-Gunnar Hedin gav ut en bok med Katolska kyrkans biskop Anders Arborelius. Att pingströrelsen organiserade sig som ett samfund för ett par decennier sedan, jag kan inte se att det har haft annat än en marginell betydelse. Pingst har fungerat som ett samfund sedan 1920-talet, den formella samfundsbildningen handlade mer om att skapa ordning och reda i beslutsstrukturerna. Största skillnaden som jag uppfattar det blev att Filadelfia i Stockholm blev befriat från uppdraget att vara samfundskontor och fick fokusera på uppdraget att vara en lokal församling. Pingströrelsen är 450 lokala församlingar. Vad har Enarson för bevis att deras verksamhet har skadats och andligt försvagats av organisationsbildningen på riksnivå? Man kan inte bara komma med ett sådant påstående utan att på något sätt leda det i bevis. På global nivå är pingströrelsen organiserad som samfund i olika länder, och dessa samfund är betydande väckelserörelser i många olika länder. Hur kan en strikt organisatorisk fråga vara avgörande för det andliga livet på lokalnivå?
  6. Skrivelserna innehåller ett försåtligt och insinuant angrepp på Lennart Torebring och Birger Skoglund som valt att hoppa av arrangemanget. Man menar att de borde känna till att detta böneinitiativ var kritiskt mot SKR och att man ber för en SD-ledd regering. Det var Daniel Alm som påverkade dessa att kliva av enligt Enarson. De framställs som att man böjt sig för påtryckningar och att det inte var en ärlig kritik mot arrangemanget från deras sida för att motivera avhoppet. Man kände väl till böneagendan för bönekonferensen. Det är en misstroendeförklaring mot två bröder med förankring inom pingströrelsen med omfattande förtroende i svensk kristenhet, det reagerar jag starkt emot. Här står ord mot ord så det är omöjligt för oss utomstående att bedöma vem som har rätt, men jag litar betydligt mer på Skoglund och Torebring i denna ordstrid.
  7. Kritiken mot Katolska kyrkan tycker jag också saknar rim, reson och proportioner. Gud har sagt till Enarson att det är Katolska kyrkan ligger bakom andligt förfall i Sverige. Han skriver: ” Det försåtliga inflytandet från Romersk-katolska kyrkan blåser genom denna vidöppna dörr som en iskall vind över svensk kristenhet idag och har lagt sig som en våt filt av sömnaktighet över den falnande elden från äkta, klassisk väckelsekristendom.” Det är också en tes han driver utan några som helst belägg. Katolska kyrkan är en liten minoritetskyrka, och är en av fyra kyrkofamiljer i SKR. Hur de ska ha något inflytande över svenska samhället begriper inte jag. Enarson världsbild är väldigt svart-vit. Det finns nyanser som han förbiser. Även om jag är en varm anhängare av reformationen och i synnerhet de väckelserörelser som uppstod i kölvattnen av reformationen, kan man inte slänga ut alla barn med badvattnet. I många avseenden står Katolska kyrkan mer fast vid klassiska kristna ståndpunkter än vad både Svenska kyrkan och delvis frikyrkosamfunden gör. Det är väl bara att hänvisa till abortdebatten i Svenska missionsrådet och debatten om äktenskapslagstiftningen, för att få ett belägg för detta.
  8. SKR är  en falsk enhet som Gud dömer skriver Enarson. Som jag skrev i mitt förra blogginlägg är det att kraftigt överdriva SKRs betydelse. Jag är inte expert på SKR, har suttit i två av deras referensgrupper ett antal år, men aldrig suttit med i styrelsen. Under mina ordförandeår i EFK representerade jag EFK under ett antal årsmöten i SKR. Det stämmer inte att Charta Oecumenica är något tungt och vägledande dokument. Har aldrig varit med om att det har pratats om detta dokument vid något tillfälle. Det får gärna styrelseledamöter i SKR bekräfta och komplettera. Att det skulle ha en påverkan på faktiska verksamheten i Pingst, EFK, Frälsningsarmén m.m. finns det inte någon som helst grund för. För mig är SKR för bredekumeniskt i min smak, jag föredrar mer begränsat ekumeniskt samarbete som Svenska Evangeliska Alliansen, men tror att det i vissa frågor behövs en gemensam kristen röst, inte minst i kontakten med myndigheter, t.ex. när det gäller kontakt med sjukvård, fängelser och universitet. SKR har ett mycket begränsat kansli, Pingst har ett mycket större kansli om man ska jämföra. Makten hos SKR ligger hos styrelsen, och där sitter alla samfunds- och kyrkoledarna. Och de kan bara besluta om och göra det man är överens om. Och det blir mycket begränsat. Bland annat driver man ett utmärkt arbete för att förhindra att nyfrälsta muslimer utvisas till muslimska länder. Ett sådant uppdrag görs mer effektivt. Men enligt min mening är det helt lögnaktigt att hävda att SKR är en superkyrka och en organisation som styr över t.ex. pingströrelsen. Däremot är det värdefullt att Pingst är med, det medför bland annat att den mest teologiskt liberala kyrkan, nämligen Svenska kyrkan, får ett mer begränsat inflytande. Jag anser att Enarsons teser blir lögnaktiga med de enorma anspelningar han gör, ser det som en del av det antikristliga systemet, kopplingar till FN m.m. SKR-samarbetet beskrivs på följande sätt: ”Ledarna för pingst och trosrörelsen poserar i gemensam tillbedjan med företrädare för Mariadyrkan, homosexuell vigsel, liberalteologi och stark anti-Israel aktivism.” Det är en insinuant och starkt vinklad bild att beskriva kyrkoföreträdare på detta sätt. Men ska man ta avstånd från allt och alla som inte fullt ut delar de egna övertygelserna då blir man en begränsad sekt. Ska vi vara ett salt och ljus i världen förutsätter det att man har med många olika kategorier av människor och organisationer att göra. Inte bara de som delar den egna uppfattningen. Jag har vid flera tillfällen t.ex. skrivit artiklar ihop med Sveriges ledande ateist Christer Sturmark. Enligt Enarsons sätt att se på världen håller jag alltså på att bli ateist, står under ateisternas inflytande, och kompromissar. Jag samverkade bl.a. med Sturmark för att försvara tillsättningen av den kristne rektorn för Lunds universitet. Att ta avstånd från allt och alla gör en bara isolerad och det försvårar kraftigt missionsuppdraget. Så vitt jag vet har inte Enarson alls bidragit till att bygga missionerande och evangeliserande församlingar i Sverige, en konkursad församling i Göteborg är allt som finns på CV:n. Man bör då vara lite lågmäld i kritiken mot dem som faktiskt långsiktigt bygger församlingar i Sverige. Jag håller med om Enarsons kritik av SKRs Israelarbete, och den kritiken kan man också rikta mot andra ekumeniska organ i Sverige. Till skillnad mot Enarson har jag dock försökt att påverka organisationerna under många år i annan riktning, bland annat genom styrelsearbete i Bilda, i offentlig debatt och vid ekumeniska möten då frågan kommit upp.

Enarson bör vara medveten om att samfund som Pingst, EFK m.m. är med i många olika organisationer, både i Sverige och internationellt. EFK är med i ett 100-tal olika organisationer varav en del är mycket mer globala och viktiga än SKR. Bland annat World Evangelical Alliance och European Evangelical Alliance. SKR är en av 100 organisationer, och Pingst är med i minst lika många olika organ. Det är osakligt att döma samfund bara utifrån medlemskapet i SKR.

  1. Argumentationsmetoden är byggd på konspirationer och ”guilt by association”. Svenska samfund som Pingst och Evangeliska Frikyrkan har omfattande samarbete internationellt och på olika plan nationellt. Samfunden är medlemmar i många organisationer. När vi är verksamma här i världen är inte allt samarbete inom kristna kyrkan. Det går inte att påklistra en organisation värderingar och uppfattningar utifrån vilka andra organisationer man är med i.
  2. Ekmans konvertering till katolicismen tas också upp. Vad det har med SKR att göra begriper jag inte alls. Det var väl under perioden han bodde i Israel där det blev en omsvängning i Ekmans inriktning. Enarson berömmer sig av att vara den som varnade för Ekmans konvertering. Jag vet ett antal personer som hade synpunkter på hans inriktning redan i mitten av 00-talet. Att Ulf Ekman blivit katolik är väl snarast ett argument för Katolska kyrkans begränsade inflytande i Sverige. Hans betydelse inom frikyrklighet har ju helt försvunnit efter detta. Ekmans konvertering var en fråga inom trosrörelsen som inte alls berörde de andra samfunden. Han hade dessutom avgått från alla ledaruppdrag inom trosrörelsen när han konverterade. Man kan ha synpunkter på Ekmans konvertering, och det har jag också, men han är en fri människa som måste få följa sina övertygelser.
  3. Jag tycker att man uttrycker sig väldigt insinuant om Dagen. ”Dagen är kanske intressant för den som vill diskutera homosexuell vigsel eller hur yoga bäst kan kombineras med Jesus. Redaktionens vinkling har samma färg som loggan och kommer att stå emot allt de anser ”högerkristet.” Som kristen med hög bibelsyn har jag också ibland synpunkter på Dagens vinklingar i olika ämnen, men man kan inte beskriva en kristen tidning på det sättet. Man måste ge en allsidig bild och även peka på sådant som är bra.
  4. Enarson använder uttrycket antikristligt regelbundet. Jag kan inte begripa vad det är för antikristligt med SKR. De hjälper nu nyfrälsta muslimer att få uppehållstillstånd i Sverige. Är det antikristligt? Är det antikristligt att bedriva verksamhet med fängelsepräster och sjukhuspastorer? SKR är en förening för möten mellan svenska kyrko- och samfundsledare, de gör det de kommer överens om. Vilka av SKR:s beslut är antikristliga?
  5. Världsomspännande superkyrka nämner Enarson om. Katolska kyrkan är ju redan en sådan kyrka men har ganska höga gränser kring egna kyrkan så jag har svårt att se kopplingarna till andra kyrkor. Den breda kristna väckelsen idag är det pingstkarismatiska i Afrika, Latinamerika och Asien och jag har svårt att se dessa rörelsers kopplingar till världsomspännande superkyrka. SKR har i varje fall inte med detta att göra, det är en nationell organisation och ytterst marginell i ett globalt perspektiv.
  6. Enarsons varningar för religionssynkretism är ju riktiga och det är många som varnar för detta, även inom Svenska kyrkan. Men man kan inte här uttrycka sig så kategoriskt. Ska den kritiken föras fram måste det riktas mot konkreta händelser och initiativ, det går inte att dra kyrkor över en kam i detta.
  7. Enarson är djupt bekymrad över svensk kristenhets kompakta motstånd mot Sverigedemokraterna. Även det är Katolska kyrkans fel. Att det är Katolska kyrkans fel tycker jag också är ren och skär lögn, det finns inte några belägg för denna tes. Han säger att SD vill att Sverige ska vara ett kristet land (har grundligt argumenterat emot påståendet i boken ”Jesus var också flykting”). Att många pastorer reagerat över SD beror på att vi idag upplever en väckelse i Sverige bland immigranter. I alla växande församlingar är det utrikesfödda som kommer till tro. Vi kämpar en kamp mot myndigheterna för att nyfrälsta muslimer inte ska utvisas. SD har konsekvent drivit sedan 1990 att man inte vill ha någon utomeuropeisk invandring i Sverige, även om man har nyanserat språkbruket med åren. Det verkar som om Enarson inte känner till vad som händer på församlingsnivå i Sverige. Han verkar inte heller känna särskilt många judar i Sverige, där är den allmänna uppfattningen att SD-inflytandet är ett hot mot judarna i Sverige. Enarson skriver att jag genom två pastorsupprop har berövat Sverige vår enda chans att förändra svensk abortlagstiftning. Påståendet är obegripligt. SD har i stort sett samma abortsyn som övriga partier, och hur de ska skapa någon riksdagsmajoritet för en förändring går utöver min fattningsförmåga. Svensk kristen lågmäldhet i abortfrågan håller jag med om, men jag tycker då att Enarson måste tona ned kritiken mot Katolska kyrkan, det är enda kyrkan i Sverige med en tydlig hållning i abortfrågan, liksom trosrörelsen.
  8. Enarson skriver att pingst och trosrörelsen idag är med på tåget mot Rom. Det är ju lögn. Varken svenska pingströrelsen och trosrörelsen är med på något tåg mot Rom. Här måste man också efterlysa seriösa belägg och bevis. Inte bara argumentera utifrån guilt by association och genom medlemskap i en organisation.
  9. Det finns mycket att säga om Enarsons teser om Katolska kyrkan, EU och FN. Jag lämnar det för den här gången. Han använder begreppet antikristligt flitigt. Men antikrist är ett bibliskt begrepp och man får inte göra en inflation av ordet genom att använda det för allt man ogillar. Det finns mängder av antikristliga strömningar i vår värld idag. Kinas växande politiska och ekonomiska makt är nog det främsta exemplet. Iran och alla oljefinansierade muslimska stater som skapar världsdominans genom oljeberoendet är ett annat paradexempel på antikristlig verksamhet. Det nya Ryssland och Putin är ett annat exempel. För att inte tala om västvärldens ateism och sekulariserad humanism. Jag placerar inte SKR på listan över antikristliga tendenser, däremot kan man ha synpunkter på SKR, vilket jag har uttryckt vid olika tillfällen, och på andra ekumeniska organ.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Mikael Nyman

    Jag kollade runt lite på larsenarson.com, men verkade inte hitta några relevanta artiklar. Jag misstänker att det är dessa som publicerats på sverige714.se:

    ”Öppet brev till bibeltrogna väckelsekristna i Sverige”

    https://www.sverige714.se/post/oppet-brev

    ”SKR ett hinder för väckelse och upprättelse”
    https://www.sverige714.se/post/skr-ett-hinder

  • Johannes John Enarson

    Det framgår inte alls från författaren ovan att det är jag som har skrivit den ena artikeln eller när han upprepade gånger citerar mig. Vidare bad jag mycket tydligt att kritiker ”visa tillbörlig respekt och hänvisa läsare hit för att de ska kunna bedöma det i sin helhet.” Dock hänvisar ovan kritik till helt fel hemsida.

    Swärd skriver ett anmärkningsvärt antal gånger, “Jag kan inte begripa … jag kan inte se”. Gud ske lov finns det alltfler i Sverige som ser och begriper. Jag hoppas att även Swärd kommer att göra det.

    Det jag varnade för i min artikel är precis vad ni ser i Swärds kritik. Jag skrev: “Man kommer att förneka, tekniskt bortförklara, obfuskera, debattera, porta, tysta, ignorera, förlöjliga och varna i ytterligare tio år framöver, precis som man gjorde under Ulf Ekmans sista årtionde på LO. … Församlingen behöver inte fler artikel-drev och har inte råd med tio år till av meningslös debatt. Tiden är knapp och Sverige är i ett allvarligt andligt och politiskt läge. … Bibeltrogna kristna i Sverige behöver välja vilken röst de kommer att lyssna på och ha förtroende för.”

    Jag uppmanade alla att bedöma Lars Enarsons varningar om ekumenik och SKR utifrån hans träffsäkerhet när det gällde Ulf Ekmans bedrägliga ekumenik. Det är detta som gör Ekman-historien relevant i nuläget. Men som Swärd skriver, “Vad det har med SKR att göra begriper jag inte alls.”

  • bjrnjnsson

    Stefan Swärd!

    Du skriver: Men ska man ta avstånd från allt och alla som inte fullt ut delar de egna övertygelserna då blir man en begränsad sekt. Ska vi vara ett salt och ljus i världen förutsätter det att man har med många olika kategorier av människor och organisationer att göra.

    – Att vara ett salt och ett ljus i världen är väl att vara avskild från oranisationer som för in och accepterar olika tydliga obibliska saker i kristenheten. Svk är en avfallen kyrka som fört in all sköns bråte till acceptans där den männskliga godheten skall få lysa fram. Dock för hon in villor som förför och lurar individen in i en tro som inte överensstämmer med skriften.

    Katolska kyrkan har absolut bra saker att visa upp, men det hon står för är religionssynkretism och tillbedjan av avgudar/helgon. Och om det stämmer vill påven införa världsreligion i år och säkert då under påvedömets herravälde, inte bra.

    Vi skall älska de som är med i Svk och KK men tydligt hata och ta avstånd från det falska och antikristliga de för in och sprider vidare.

    Det har ju sagts att du Stefan är en profet, men en profet har urskilning och känner igen när en profet talar. Du svarar Enarsson utifrån världens sätt att se, tänka och analysera vilket disskvalificerar dig som profet för en profet hör vad Anden säger.

    O att mitt folk ville höra mig och vara mig till viljes! ps 81

    Bb

  • Mikael Nyman

    Jag anser att unionism – dvs. kyrkogemenskap utan lärogemenskap – är en synd. Därför skulle jag inte gå med i Svenska kyrkan eller Katolska kyrkan, eller någon kyrka som är med i SKR.

    När det gäller Sverige 7:14 och ”Nordens kallelsestund” undrar jag dock i vilken mån deras avståndstagande från SKR bygger på ett principiellt motstånd till unionism. Man gör en sak av att Pingströrelsen för några år sedan bildade ett samfund. Men ett samfund behöver ju inte med automatik vara mer ekumeniskt eller tolerant mot liberalteologi etc. än ett system med fria församlingar. Tvärtom kan ju en fastare organisation göra att det blir lättare utöva lärotukt och avsätta villolärare.

    Det tycks som om man snarare är mot att den kristna kyrkan har en fast organisation, ett motstånd som genom historien kännetecknat vissa typer av väckelserörelsen där idealet är att man skall vara ledd av ”Anden”.

  • Mikael Nyman

    Jag undrar lite över det du skriver:

    ”Swärd anser sig vara en sansad Israelvän, men beslöt att samarbeta med
    Sveriges ledande kristna anti-sionist och ersättningsteolog Micael
    Grenholm för att skriva den vilseledande boken Jesus var också flykting”

    Det verkar som om du menar att det faktum att Swärd skrivit en bok tillsammans med Micael Grenholm på något sätt den förres Israelvänlighet. Nu har jag inte läst boken i fråga, men handlar den om Israel, eller ger den uttryck för några ”ersättningsteologiska” ståndpunkter?

    Anser du att frågan om Israel eller s.k. ”ersättningsteologi” är en kyrkoskiljande fråga, dvs. att man inte kan ha gudstjänstgemenskap eller ekumeniskt samarbete med ersättningsteologer, även om de generellt skulle ha en konservativ, väckelsekristen teologi?

  • Stefan swärd

    Hej Johannes, det är riktigt att det är två artiklar jag kommenterar, men båda lades ut samtidigt på larsenarson.com, det är därför jag i inledningen skriver ”Lars Enarson och hans organisation”, för att även inkludera artikeln du skrivit under och som är publicerad på Lars Enarsons hemsida. Jag har svårt att tänka mig att ni inte skrivit artiklarna gemensamt, och din far har naturligtvis godkänt hela din text, annars skulle han aldrig publicera den på sin personliga hemsida. Den text du undertecknat lyfter ju fram din far som den främste profeten, att han var den ende som varnade för Ulf Ekmans katolicering, något alla andra förnekar. Det skulle ju inte Lars själv skriva under, så ni har ju delat upp de två texterna er emellan. Det är väl inte någon som önskar drev, vi håller väl alla med om att läget är allvarligt andligt och politiskt, därför är min stora fråga varför ni just driver drev mot hela svenska kristenheten, och höjer upp Lars Enarson till den ende sanne profeten. Ni kunde väl ordna denna bönekonferens utan att såga pingströrelsen, trosrörelsen och Katolska kyrkan. Drevet står ni för. Stefan Sw

  • Johannes John Enarson

    Herr Swärd, Det skulle kännas mer seriöst om ni åtminstone kan få fram fakta om var artiklarna egentligen publicerades. Händelseförloppet och budskapet får bibeltroende kristna gärna bedöma utifrån att läsa dem själva.

  • Stefan swärd

    jag har en länk till http://www.larsenarson.com i början av min text ovan där man hittar artiklarna, vad menar du att jag ska göra mer?

  • Johannes John Enarson

    Det är en småsak vid det här laget, men artiklarna har aldrig legat på den hemsidan, som jag påpekade i min kommentar och som andra nämnt i kommentarsfältet. De publicerades på https://sverige714.se/artiklar

  • bjrnjnsson

    Hej Mikael!

    Organisation behöver inte vara fel i sig, problemet är nog hur församlingar styrs. Är det Guds Ande som leder eller är det organisationen.

    Idag är församlingarna ofta byggda på struktur som skall följas, men hur blir det då med att alla har något att delge. Jag tror det är svårt för Anden att få komma in och göra det han vill idag, det är vad jag förstår väldigt människostyrt.

    Församlingen skall ju vara sanningens pelare och fäste, men då måste man ju ha kristi lära som bas och inte all sköns bråte som ex Svk och KK har. Vissa fel har vi alla, men så kraftigt avikande som dessa två är, borde göra det otänkbart att gå i ok med dem.

    Bb

  • Swärd

    fast det framgår ju inte för den som går in på http://www.larsenarson.com, man hittar ju dem under en flik där, det är där jag har läst texterna, men vad har det för betydelse?

  • Mikael Nyman

    Jag kan inte se att det skulle finnas en motsättning mellan ”Ande” och ”organisation”. I någon mening har alla rörelser en organisation, frågan är bara om den är kodifierad eller inte. Jag tycker det är en fördel att har tydliga ordningar för hur beslut fattas och verksamheten bedrivs i en församling, och att det finns sådant som församlingsmöten, styrelser eller äldsteråd eller motsvarande där olika uppfattningar har en chans att komma till tals och motsättningar kan lösas genom ordnade procedurer. Om det inte finns några ordnade procedurer för beslutsfattande är risken alltid att det dyker upp ledargestalter som utövar inflytande genom personlig karisma etc. I värsta fall ger man utrymme för auktoritära eller manipulativa ledare.

  • Inge

    Stefan när det gällde att förstå UE och hans vägval mot katolicismen så var du kanske inte bland mest vakna när Enarsson och andra profetröster tidigt varnade?
    http://www.stefansward.se/2008/12/06/vad-tycker-jag-om-katolska-kyrkan/

    ”Min spontana känsla är att det odlas för mycket konspirationsteorier och myter kring denna fråga. Att hävda att Sten Gunnar Hedin och Ulf Ekman mer eller mindre håller på att bli katoliker eller katoliceras, på grund av att man har vissa kontakter med Katolska kyrkan, det är väl ändå att dra det hela till sin spets.”

    Tänk om du om tio år upptäcker att Enarsson även hade rätt i sin oro gällande SKR?
    Med risk för att vara konspiratorisk så skulle jag inte bli förvånad om SKR då tagit bort K i förkortningen för att inte stöta sig med Muslimerna och samtidigt bytt namn till Sveriges Religiösa Råd SRR för att då ytterligare kunna bredda det ekumeniska arbetet mot en mera interreligiös inriktning?

  • Mikael Nyman

    Vi har ju redan Sveriges interreligiösa råd, genom vilket SKR samverkar med buddhister och asatroende och diverse andra religioner. Så indirekt är ju de flesta större kristna kyrkor redan anslutna till en interreligiös organisation. Om SKR skulle vilja ta bort den kristna profilen för att inkludera andra trosriktningar, då skulle man ju i princip bara reduplicera SIR:s arbete.

  • Stanley Östman

    Behöver vi i pingströrelsen försvaras av Stefan Swärd – knappast !

    Hur tveksamt Einarsson bakgrund än är, så kan syftet med bönekonferens vara gott.
    Det finns ingen anledning för Swärd att gå ut i strid mot en kristen konferens innan den ens har börjat om den inte uppenbart är villolärande…
    Att Swärd sedan tror sig ha en position för att såga intentionen från en kristen förkunnare, säger en hel del om den som sågar.
    Sanna profeter prövas alltid utifrån ordet och tiden – och då är praxis att man väntar för att få en rättvis prövning.

    * Sedan finns det klara faktafel, angående SKR och Charta Oecumenica.
    Jag skrev en analyserande artikel under pseudonym ”Nils” 2008 angående detta och följde upp frågeställningar i kommentatorsfältet (för de intresserade).

    https://aletheia.se/2008/09/05/den-%E2%80%9Dlilla%E2%80%9D-skokan-skr/
    Där kan man klart se sambanden som Enarson varnar för och jag har belyst för 12 år sedan, då pr. var i fas för att lämna observatörstatus och bli full medlem av SKR.

    * Det andra angående Ekmans, så var Aletheia skribenterna de som först påpekade de katolska influenserna först – 5 år innan Ekmans uppbrott från Livets Ord. Det har även journalisten Emanuel Karlsten bekräftat med ord som att ”Aletheia hade rätt när vi i övriga kristenheten hånade Aletheia, men de hade rätt angående Ekman till förtret för oss verksamma i den kristna pressen”
    * Sen ska nog Swärd tona ned påståendena om att ”det är lögn att pingströrelsen är på väg till Rom”. Det finns faktiskt Gudstjänstinslag i många av dagens pingstförsamlingar som pingströrelsens pionjärer skulle klassa som katolska inslag. Likt Ulf Ekman införde på Livets Ord sista åren han verkade där. Bl.a. så har det blivit väldigt frekvent att ljuständning är lika vanligt som inslag vid förbönsbetjäning – än så länge saknas bara ikonbilder… Sen har också pingströrelsen accepterat Peter Halldorfs pingstkatolska hybridverksamhet. Han ges även utrymme som undervisare i pingst och bedriver verksamhet som har katolska inslag med Bjärka Säby som bas.
    Så visst har Enarsson fog för att varna för vägen mot Rom…
    * Swärds aversion gentemot det politiska partiet SD kan säkert många instämma i, men det problematiska är att Swärd ensidigt pekat ut kristna, som inte värdiga kristna när man sympatiserar med SD med uttrycket ”En kristen ska inte stå på samma läktare som Jimmi Åkesson”, – varvid den kristne vice partiledaren Julia Kronlid vittnade om konsekvensen att SD-sympatisörer inte kände sig välkomna i någon av Sthlms frikyrkor.
    Jag anser att detta tilltag som Swärd stått för och inte korrigerat är minst lika allvarligt som Enarssons initiering av bönekonferensen som Swärd kritiserar.
    * Swärd drar även in den judiska problematiken i sitt anförande – man kan ta sig för pannan för mindre med de associationer Swärd gör gällande.

    Ett kan jag konstatera – vi i pingst är inte betjänta av denna härförare i dessa spörsmål till försvar.
    Att Birger Skoglund med kollega fattade sitt beslut om att inte delta är respektfullt.
    Men det kan vara lika respektlöst att berömma sig av att man delat gemenskap med kristendomshatare som Swärd gör vid flera tillfällen.

  • Tommy Wasserman

    Hej Johannes Enarson! Jag hoppas du kommer på bättre tankar än att söndra mot de flesta andra kristna i landet i bibeltrohetens namn. Det du sprider betraktar jag som farlig nationalistisk propaganda. Jag förstår att du är student på Skandinavisk teologisk högskola. Studerar du till pastor? Jag hoppas innerligt att teologistudiet kan få dig på bättre tankar.

  • Johannes John Enarson

    1) Artiklarna var aldrig publicerade på larsenarson.com, men jag kan förstå hur du trodde det pga länken där. Folk kunde inte hitta artiklarna och du verkade inte lyssna på kommentarerna. En broder skrev, “Jag kollade runt lite på larsenarson.com, men verkade inte hitta några relevanta artiklar.” Det är en bagatell och jag lämnar det.

    2) Vad som är allvarligt är att, medan min far håller med vad jag skrev, insinuerade du tydligt att han hade själv berömt sin profetiska träffsäkerhet angående Ekman. “Enarson berömmer sig” skrev du. Nej, det var jag som berömde honom för det, jag skrev det på eget intiativ – och uppmanar nu alla att bedöma hans andliga analys idag utifrån hans tidigare. Av gammal erfarenhet misstänkte jag hur man skulle bemöta hans profetiska varning om det andliga läget. Och det handlar just om en analys av den andliga striden, inte en akademisk bedömning av senaste årsmötet.

    Jag skrev inte att han var “den enda sanna profeten”. Jag skrev “Nästan” ingen kristen profil höll med och pastorers motstånd var “närmast” kompakt. Du får gärna lyfta fram alla de herdar som offentligt och tydligt blåste i larmets basun mot Ekman. Ta fram vem den var och om han sedan blev välkomnad i någon trosförsamling efter att ha gjort det. Jag vet hur de stackars bröderna på Aletheia innerligt hoppades att du skulle vara den mannen, att du på den tiden skulle “slå näven i bordet och säga ifrån”. Men nej, så blev det inte.

    Den enda andra ledaren jag kan tänka mig som var tydlig om Ekmans ekumenik var Per-Arne Imsen. Men han skulle nog hålla mer med Lars Enarson än dig om dagens ekumenik och det skulle förvåna mig om du lyfte fram honom. Senast i förrgår jämförde du Maranata med en “sekt” och “stolligheter” på Twitter. Jag rekommenderar varmt alla att läsa Per-Arne Imsens bok “Inga andra gudar” (även om vi skiljer oss på en och annan punkt). Den populära boken blev portad i LO:s bokhandel (där det dock finns gott om romersk-katolsk andlighet). Imsens bok platsar inte i frikyrkans finrum.

    Nej, min far är inte den ende sanne profeten, men hans kaliber har blivit sannerligen sällsynt i just Sverige. “Profet och präst, alla…tar det lätt med att hela dottern mitt folks skada och säger: ‘Allt står väl till, allt står väl till’. Men allt står inte väl till” (Jeremia bok).

    3) Jag tvivlar på att frikyrkoeliten kommer att hålla med om flera punkter som väckelsebön står för idag. Därför skrev jag min artikel för att uppmana Sveriges bibeltrogna kristenhet att göra sin egen bedömning. Dessa kommentarsdrev kommer inte att nå långt. Läs Skriften med Andens ljus och välj idag utifrån vad ni själva kan se tydligt runtomkring er. Må Herren svara med sin härlighets eld över det som behagar honom.

  • Johannes John Enarson

    Nu lämnar jag kommentarsfältet.

  • wildwest63

    Tänkte samma sak som du, Stanley. Swärd är inte pastor i Pingströrelsen och inte medlem heller. Så varför försvara Pingst? Hans rörelse EFK som håller på att spåra ut mot liberalteologi ifråga om sexualitet borde vara tillräckligt mycket att hålla på med istället för att hoppa in i en annan rörelses ställe.

    Just denna ljuständning, som kanske inte enbart är katolsk, den förekommer ju i alla Sv Kyrkans kyrkor, var droppen som fick mig att lämna mitt dåvarande församlingsengagemang. Jag hörde pastorn i denna församling säga, en församling som var fristående men nära anknuten till Pingst, att ”om vi inte orkar be så ber ljusen för oss”. Ren och skär hedendom. Ersätt ”ljus” med ”fårkranium” eller ”helig sten”, så är vi tillbaka i naturreligionerna.

    Däremot verkar vandringen mot RKK ha avstannat. Det var inte så kul med liturgier trots allt. Det blev inte mer väckelse för det. Det finns delar av RKK’s lära som svårligen låter sig förenas med pingstkarismatik eller andra frikyrkors klassiska läror. Därmed inte sagt att jag avfärdar RKK som en villolära. Då är Svenska kyrkans avfall mycket värre.

    Jag var mainstream-moderat i mitten av 90-talet när jag hade kommunala uppdrag för detta parti. Det fanns mörkblå moderater vars politiska syn skrämde mig då. Jag har inte ändrat uppfattning en tum, men idag hamnar jag på högerkanten i SD! Om man alltså vill avfärda alla SD-anhängare som demoner så måste denna ”synd” verka bakåt också. Det blir då inte många svenskar kvar som inte är av detta slag. Går vi tillbaka till 50-talet lät S i många stycken mer radikala än SD är idag.

    Ett av de värsta slagen mot kristenhet, sunt förnuft, bibeltro och det mest anti-pastorala jag minns under min livstid är just Swärd & Co’s demonisering av väckelsekristna som är SD-sympatisörer. Det förstörde oerhört mycket för oerhört många! Inte bara för Julia Kronlid. Jag sätter än i denna dag inte min fot i en svensk frikyrka som kallar SD-sympatisörer för avfällingar.

  • Stefan swärd

    Hej, det var många påståenden och jag hinner inte kommentera allt. Bara en sak, jag har min fulla rätt att försvara pingströrelsen. Vad är problemet med det? om man inte gillar det, behöver man ju inte läsa vad jag skriver. Kritiken från Enarsons, far och son, är ju en rejäl känga åt hela organiserade kristenheten i Sverige. Eftersom kritiken kanske allra mest drabbar Pingst väljer jag att lyfta fram det i rubriken. Jag är ju också rejält kritiserad i ena texten, och Lars Enarson har tidigare kallat mig för falsk profet, men det är då mer hovsamt att försvara Pingst än att försvara sig själv.

  • Stanley Östman

    Tack wildwest – jag delar helt din uppfattning !
    Jag har sagt det förr (för man måste kunna skilja på sak och person) – Jag har ofta uppskattat Stefan Swärds bibelförkunnelse.
    Han skulle hålla sig enbart till detta – det är fullt mer än tillräckligt.

    När han däremot som han ofta gör blandar sin ”klipp & klistra” – statsvetarintresse med allmänpolitiska idéer så blir det ofta fel.

    Sen att han ofta tar för intäkt med att han snurrat runt i olika styrelsekonstellationer och blivit ”kompis” med kollegor, tas för intäkt att han har en överinsyn i kristenhetens strategi och dess väl, blir bara för magstarkt i synnerhet när det gäller kyrkportar han inte har sin hemvist i.

  • Tord Ivarsson

    Ja, den ettriga demoniseringen av SD-engagemanget bland kristna, har tyvärr, tyvärr, tyvärr möjliggjort en tillbakaglidning inom SD mot platt utslätad sekularism.
    För bara lite tid sedan slopade man att arbeta med abortfrågan, tillät adoption av same-sex föräldrar och så vidare. Den uttalade israel-vänskap som bara SD haft på senare tid, riskerar förstås att flagna av om det fortsätter. Med ett starkt kristet deltagande inom SD hade det inte varit möjligt att göra så. De kristna profiler som verkat inom partiet, lämnar nu en efter en.
    Det hade sett helt annorlunda ut om inte ’statsvetaren’ för några år sen gått in och skapat politiska drev genom politiska upprop inom pastorskåren.

  • Stanley Östman

    Ha, ha – tillåt mig småle.
    Du har lagt ned en ansenlig tid för att skriva ned 17 omfattande stycken – men så ursäktar du dig att du inte har tid att svara på ett mycket kortare stycke…
    Men vi är vana att du går vidare och inte behagar svara på det spörsmålen gäller.
    Mina anmärkningar var synnerligen korta och kärnfulla, där jag endast uppehöll mig vid det mest kontroversiella från din sida.
    Jag undviker hårklyverier (oväsentligheter) om t.ex. var uppgifter är publicerade som du ansträngde dig att bemöta omfattande till Johannes Enarsson.
    Sen kan jag visst se perspektivet att denna konferens inte blir vad den är tilltänkt till för arrangörerna – men det är en himmelsvid skillnad mot att ta heder och ära från en förkunnare som försöker förkunna evangelium vilket du gör…
    Men gå du vidare till nästa bedömningsärende…

  • Swärd

    Nu handlar ju den här diskussionen inte om Katolska kyrkan utan den handlar om Enarsons tes att Katolska kyrkan har ett stort inflytande över hela den organiserade svenska kristenheten. Jag hävdar att den inte har det inflytandet, Enarson hävdar det. Sedan handlar diskussionen om SKR, Enarson att SKR är ett direkt antikristligt inflytande över hela organiserade svenska kristenheten, jag menar att det är fel. Vad man än tycker om SKR så har det inte mer än ett marginellt inflytande över svensk kristenhet, enligt min mening.

  • bjrnjnsson

    Tack stefan för att du svarar trots set jag skrev om dig.

    Om vi skall ta SKR så har jag faktiskt inte observerat, eller vetat så mycket om denna organisation förren på sista tiden. Jag håller med dig, men då håller jag mig till det männskliga för där har de säkert en marginell påverkan och betydelse. Men om vi pratar om furstar, väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, som Ef 6 talar om så blir saken en helt annan.

    Om du tror att ex Svk bara är en snäll, from männsklig organisation som bara vill vårt land väl, utan att se makten bakom som styr utifrån en agenda så är det problematiskt. Samma sak är det med KK, det finns en makt med en agenda och dessa två agendor vill infiltrera och infiltrerar vårt land och kristenheten.

    Dessa två organisationers överhuvud är med i SKR och det har betydelse för andligt inflytande om så osynligt.

    De som är med i SKR har som jag ser det, gått i ok, eller krokat arm med varandra, de är en enhet som absolut påverkar och jag personligen tror att det är en andligt ond påverkan.

    Ser man männskligt på SKR så har de en marginell påverkan, men ser vi utifrån makterna som ligger bakom så har det en väldigt stor påverkan.

    Bb

  • Stefan swärd

    Fast det innebär ju att du inte kan ha gemenskap med hela den organiserade gemenskapen i svensk frikyrklighet, d.v.s. Pingst, Trosrörelsen, Vineyard, EFK, Alliansmissionen, Frälsningsarmén, m.m. – då klarar din inställning. Du kan ju t.ex. inte vara med i en tältkampanj med Sebastian Stakset, då alla dessa kyrkor är med i detta.

  • Stefan swärd

    Jag tycker nog att det var ett antal saker du förde fram i din kritik mot min artikel. När det gäller SD-frågan har den ältats så många gånger och jag har svarat så många gånger, så jag har nog inte lust att ta det ett varv till. Det är väl bara att konstatera att jag och Enarson har helt olika uppfattningar i den frågan.
    Om pingst är på väg mot Rom – som Enarson hävdar. Jag menar det är fel. Du menar att det ligger något i det. Frågar du ledande pingstpastorer i Sverige, bland annat Daniel Alm, så menar de att det är fel. Jag håller med dem i denna sak. Du kan nog inte hitta någon ledande pingstpredikant idag som håller med om denna sak. Jag känner ganska många av föreståndarna i de större pingstförsamlingarna.

  • Inge

    Stefan vi är ungefär lika gamla, vi kan i alla fall relatera den kristna utvecklingen från 60-talet och fram till idag.
    Jag har förstått att för dig är religiösa paraorganisationer som SKR och SIR viktiga och värda att försvara!
    Det skulle vara intressant om du med ditt kristna perspektiv ville berätta på vilket sätt du anser att dessa organisationer är och har varit till nytta för den Kristna församlingen? Hur de gynnat den kristna tron och den andliga utvecklingen i landet i jämförelse med hur läget var före dessa organisationers tillkomst?

    Sveriges kristna råd SKR bildades i slutet av 1992 som nytt nationellt ekumeniskt organ i Sverige

    Svenska Interreligiösa Rådet SIR bildades 2010 på initiativ av ärkebiskop Anders Wejryd. SKR har hela 5 ledamöter i styrelsen. SRI representerar idag 11 olika trosriktningar däribland Asatro.

    https://news.cision.com/se/svenska-kyrkan/i/sveriges-interreligiosa-rad-har-bildats,c70352

    https://interreligiosaradet.se/medlemmar/

  • Stanley Östman

    Du har inte förstått vad kritiken handlar om eller så vill du enbart försvara din argumentation, hur svag den än är ?!

    Om man ältar en synd – det är bl.a. dina utsagor mot SD-sympatisörer, så blir inte synden bortttagen !
    Det är grundat på det evangelium som alla evangelie förkunnare har sin grund:
    Bekänna synd för förlåtelse – inte älta sina påståenden som var till grund för synden ! – det gäller även stämplingar mot personer i den allmänna väljarkåren som du pekat ut och dess konsekvenser.

    När det gäller Enarsson, så ser du heller inte nyanserna på framförd kritik !
    Du hävdar han som lögnare – jag hävdar att det kan ligga en hel del i hans varningssignaler & det är en skillnad som natt och dag.

    Jag förstår öht. inte att du vill göra ned Enarsson som person ?!
    Att du svärtar hans misslyckande/konkurs med församlingen Hosianna.
    Men du vågar inte nämna att ett antal kollegor till dig har presterat samma misslyckande, varav en är ledare för Hill Song Sverige idag och inrymd i pingströrelsen… !

    Vad det sen gäller pingströrelsen så bröstar du upp dig igen med din kollegiala kännedom.
    Låt mig bara ställa mig framför dig och säga – jag har mer insyn och historisk kännedom än dig gällande mitt eget samfund och ageranden.

    Om du orkar ta dig tid – det framskymtar att du inte läst min analys om SKR som jag skrev för 12 år sedan (”SKR – den lilla skökan”) så får du lite mer kunskap om SKR – men det behagar inte för att bibehålla din devis.

    Charta Oequmenica som du själv nämner har jag en utförlig analys av – trots dina påstådda kollegiala kontakter så saknar du kompetens om detta.

  • wildwest63

    När det gäller kristna samarbetsorganisationer och om man som kyrka eller samfund ska delta eller inte så finns två vägar: delta och omfatta, direkt eller indirekt, i organisationens stadgar, struktur, uttalanden och majoritetsförhållanden. Delta inte – stå fri och samarbeta enbart vad gäller frågor som är viktiga för det egna samfundet resp bibelgrundad kristendom.

    Här haltar det betänkligt, vad man bör definiera som bibelgrundad kristendom eller inte. Plockar man bort viktiga delar av Bibeln, så att synd förtigs, bortförklaras och nedtonas – då är det inte kristendom längre! Man kan falla, man kan falla många gånger, det finns nåd, men man kan inte styvnackat stå fast i felaktiga läror och fortfarande kalla sig kristen. Här tycker jag många kristna företrädare vandrar helt fel. Att t ex samarbeta med Sv kyrkan centralt bör vara omöjligt. Här finns numera så många stadfästa och uttalade villoläror att detta samfund, på central nivå, inte längre är kristet. Tänk en gammaltestamentlig profet som kommer in i en svenskkyrklig församling och upptäcker deltagare försänkta i yoga, i ropanden efter den gudomliga Sofia tillsammans med några lesbiska som går i vita brudklänningar till altaret. Skulle den profeten någonsin säga: ja, det är mycket som är fel, men vi måste se det som är gott. Nej, det är otänkbart! Står man kvar i ett sådant sammanhang befläckas ens namn, dras min kristna rörelse ned i smutsen. I andra sammanhang får man inte ens hålla i ett dörrhandtag om en SD-sympatisör öppnat dörren, då är man pestsmittad. Men i kyrkliga samarbetsorganisationer med avfallna f d kristna blir man inte pestsmittad.

    Här handlar det mycket om personlig makt, inkomster och plattformar. Givetvis är det surt att avgå från organisationer där man har ett sammanhang, verkar viktig, får ersättning. Givetvis är det jobbigt att bli förföljd i tidningar och debattartiklar om man avgår ur en ekumenisk rörelse eller ställer sig utanför. Men vad är viktigast? Min personliga plattform, mitt personliga välbefinnande, min bekvämlighet, min inkomst – eller möjligheten att stå fri från dåligt inflytande och istället kunna peka på det som är fel och agera som det salt i förruttnelsen kristna bör göra?

  • Stanley Östman

    Länk till artikeln igen:

    https://aletheia.se/2008/09/05/den-%E2%80%9Dlilla%E2%80%9D-skokan-skr/
    – artikeln har fler kommentarer än vad Swärd själv får på sin blogg – & trots att det är 12 år sedan, så ger kommentarerna också värdefull insikt i hur det ”kollegiala” i verkligheten fungerar (som Swärd tar för intäkt).
    (Lite synd bara att bifogade bilder inte kunde återskapas när adm. återskapade artikeln)

  • https://www.facebook.com/app_scoped_user_id/10153595684622906/ David Duveskog

    Tack Stefan för tydligt svar angående Lars E hårresande utfall mot i stort sett det mesta av svensk kristenhet. Helt otroligt att man går ut med att samla Sveriges folk till en stor bönesatsning när man har en sådan syn på andra kristna. Det blir en splittrande satsning. Var finns ödmjukheten? Heder åt Birger Skoglund och Lennart Torebring som visserligen sent omsider förstår att deras medverkan skulle för många känts märklig inte minst med den tydliga koppling som initiativtagaren har mot SD.

  • Carl

    Osäker på om du är bibeltroende Wasserman, men om så är fallet vill jag påpeka att du troligtvis inte skulle gilla ett antal centrala personer i bibeln.

    En stor del av dessa gick precis som far och son Enarson emot sprida etablissemanget och skulle troligtvis få etiketten söndrare även av dig.

    Någon överdriven eller farlig nationalism är inte stora hotet inom svensk kristenhet idag.

    Snarare starka vänsterliberala vindar som blåser friskt lite var stans.

    Att som Stefan Swärd hissa segel för dessa vindar kräver inget mod när Sveriges största kristna dagstidning hejar på.

    Nej, Guds folk har i alla tider gått mot strömmen.

  • Swärd

    Sveriges interreligiösa råd har jag aldrig sagt något om eller försvarat. Vet inte ens vad de sysslar med. Jag har nog mer kritiserat SKR än försvarat, men jag anser inte att det är rimligt att hävda att det står under ett antikristligt inflytande och att alla samfund som är med därmed står under ett antikristligt inflytande.

  • Swärd

    Tack David!

  • Mikael Nyman

    Vilka konkreta exempel finns det på katolskt inflytande över svenska (fri)kyrkor? Jag tycker kretsen kring Enarson och Sverige 7:14 kommer med rätt mycket av vaga antydningar, men ganska lite av konkreta exempel på hur hur det katolska kyrkan skulle utöva påverkan på den svenska kristenheten.

    Det konkreta exempel jag kan komma på där kyrkor anpassat sig till Rom är den gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelseläran som undertecknades av Katolska kyrkan och Lutherska världsförbundet (där Svenska kyrkan ingår) för ett antal år sedan. Även Equmeniakyrkan får väl indirekt (genom den Reformerta världsgemenskapen) omfatta deklarationen.

  • Mikael Nyman

    Det stämmer att jag inte har någon gemenskap med några etablerade svenska frikyrkor eller andra samfund, eftersom de acceptera olika obibliska läror, att medlemmar lever i öppen synd etc. Ur en biblisk synvinkel ser jag inte detta som något problem; heterodoxa kyrkor (som blandar biblisk och falsk lära) har genom så gott som hela kyrkohistorien varit fler och större än bibeltrogna kyrkor (som håller fast vid Bibelns lära och inte acceptera falska lära eller att medlemmar lever i synd utan att omvända sig). Även när det gäller en grundläggande sak som frälsning tolererar man inom de flesta kyrkor en rad olika läror. (Se t.ex. den gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelseläran, som Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan accepterar.)

  • bjrnjnsson

    Tack för din fråga!

    Det finns två sätt, mänsklig påverkan och andlig påverkan.

    Den rent männskliga kan tyckas obefintlig, men den andliga är av annan dignitet. Ef 6 talar vilka krafter vi har att kämpa mot och dessa krafter kommer från satan och arbetar genom människor och instutioner.
    Kopplingar och bindningar mellan människor och instutioner är en av vägarna för andlig påverkan.
    Tänk dig att anden bakom katolisismen som har en agenda att föra kristenheten in under påvens vingar. Påven har en koppling till Aborelius, som i sin tur har kopplingar till alla i SKR, som i sin tur har en massa kopplingar med andra kristna, som också har kopplingar till andra kristna, osv. Detta gör att katolisismen har ett stort andligt inflytande. Sen är det ju så, att Aborelius självklart vill påverka och föra ut sin lära, det vill ju jag också och jag håller inte igen så varför skulle Aborelius göra det?

    Ha de!

    Bb

  • Tord Ivarsson

    Ryggdunkning … 😉
    Sanningen kommer före sammanhållning.

  • Inge

    Hej Stefan, jag skall erkänna att även för mig var SIR okänt fram till Mikael N på din blogg upplyste mej.
    Det som gör mig extra fundersam är den nära koppling som finns mellan SKR och SIR? ”Sveriges interreligiösa råd fungerar som en mötesplats för religiösa ledare och har etablerats i syfte att främja och skapa förutsättningar för interreligiöst arbete i Sverige” skriver man på sin hemsida.
    (Helt i linje med Qarta Equmenica.)

    Karin Wiborn (tidigare ledare för SBF) nu generalsekreterare för SKR har fram till årsmötet i febr. även varit ordförande för SIR. Nu ersatt av en företrädare för Bahai rörelsen.

    I länken nedan ser vi hur Karin W med varm hand välkomnar det hedniska samfundet FornSed in i den andliga gemenskapen.
    https://www.samfundetfornsed.se/2019/02/09/medlem-i-sveriges-interreligi%C3%B6sa-r%C3%A5d-41703691

    Exempel på Forn Seds verksamhet när man firar det stora vårbloten, en stor hednisk manifestation i Uppsala.
    https://www.samfundetfornsed.se/2020/02/16/det-stora-v%C3%A5rblotet-firar-20-%C3%A5r-44076228

    Om man söker på nätet framgår lätt att SKR genom SIR på inget sätt är passiva i sina interreligiösa kontakter, i en skriftlig överenskommelser från 2014 i anslutning till FN Interfaith Harmony Week, förbinder sig Medlemmarna i SIR att exempelvis aktivt motverka islamofobi och skydda alla religioner så de kan utövas fritt i vårt land.
    Undertecknat av Karin Wiborn SKR och Pelle Hörnmark Pingst FFS (som enda frikyrka) samt repr. för de övriga världsreligionerna.

    Att samtala med varandra är en sak, men detta är något helt annat? Ett andligt hemlighetsmakeri där samfund och församlngar andligt bakbinds av hemliga överenskommelser mellan de kristna samfunden och världsreligionerna.
    Frågan är om denna religionsblandning ändå inte i förlängningen riskerar att förorsaka antikristligt inflytande?

    Stefan kan du förklara för mig varför det i den etablerade kristenheten tycks vara en så oförlåtlig synd att politiskt samtala med SD?
    Samtidigt som man försvarar SKR när de har andliga samtal och ingår skriftliga samarbetsavtal med Katoliker, Muslimer, Budister, Hinduer och Asatroende ateister?

  • Tommy Wasserman

    Lycka till med ditt projekt. Kom bara ihåg att älska din broder och syster (om du är bibeltroende) och förhäv dig inte över andra grenar.

  • Mikael Nyman

    Man kan ju tillägga att Enarson & co till stora delar bygger på en teologi – dispensationalistisk premillennialism – som åtminstone tidigare varit mycket vanlig i pingst och EFK:s föregångare. Den konspiratoriska synen på EU mm menar jag följer naturligt från en specifik eskatologisk syn där man tror att Uppenbarelseboken handlar om politiska händelser i ”den yttersta tiden”, och att antikrist är en världsdiktator som kommer ta makten under vedermödan etc. Det blir problematiskt om man kritiserar predikanter som stöder SD, utan att gå till botten med den teologiska grundsyn ligger bakom deras ställningstagande. Med andra ord: väckelsekristna tydligt fördöma dispensationalistisk premillennialism som en villolära. (Det har t.ex. den lutherska kyrkan alltid gjort.)

  • Jonas Rosendahl

    Det är helt riktigt att Pingströrelsen svänger till en mer pentecostal betoning -igen. Även om den i viss mån även svänger vänster i en politisk hållning, åtminstone i toppen.

    Att pingst svänger mer pentecostalt igen, har inte varit utan kamp.

    Ibland häpnar jag över den retorik som jag kan se bland kristna. Först förringar många att Ekman är påväg mot det katolska, och man låter Peter Halldorf få fritt spelrum att föra fram sin ensidiga påverkan (i riktning mot Rom) i pingströrelsen, man tillomed populariserar honom. Världen idag driver en hård ekumenisk linje där de historiska kyrkorna ska framställas i bästa dager, helt utan nyansering. Det finns i princip från det etablerade ingen kritisk hållning mot ett populariserande av de historiska kyrkorna. SÅ såg det ut för ett antal år sen. Icke att förglömma.

    Men sen händer det ingen trodde skulle ske förutom ett par få möjligen. Ekmans ekumeniska spel var inget spel. Ekman blir katolik och med det avslöjas också den plan han haft att påverka större delen av kristenheten i denna linje med backup av, inte minst Peter Halldorf som senare också blir mer ifrågasatt i sin hemförsamling.
    Sen läser man efter några år att ”Vad finns det för belägg för det katolska inflytandet?”

    Ja, man häpnar som sagt. Först en kamp kring avslöjandet, sen en kring historien. Alltid en kamp kring sanningen.

    Är verkligen kyrkopolitik så mycket viktigare än sanningen? Det frågan borde en del fråga sig.

  • Stanley Östman

    Instämmer helt !
    Det är bara sorgligt när argumentationen försvaras med att ”jag känner kollegorna för jag har suttit i en styrelse” = ”Group think” – inget annat när arguementen inte håller.
    ”Group think” – ett uttryck som myntades efter USA:s misslyckade försök att invadera Cuba under Kennedy-epoken. Som ett varnande exempel att man umgås bara i en sluten grupp utan kontakt med folk och verklighet utanför – då blir besluten därefter…

    Kommer också osökt att tänka på ett panelsamtal i Nyhemsveckan för något år sedan, då panelsamtalsledaren frågade panelen om osunda influenser i pingströrelsen under slutet av 80-talet, varvid en känd äldre pastor i p.r. bombastiskt hävdade att ”jag kan garantera” att vi i pingst inte… (varvid stora delar av publiken applåderade, då han med sin pondus plattade till den som anförde frågeställningen).
    Det verkligen hedervärda i panelen, var att en yngre ansvarig för pingst utbildning (Ulrik Josefsson) gick emot denna historiebeskrivning och vederlade med exempel på litteratur och osund förkunnelse som förekommit.
    Applådnivån blev inte lika stark – men det var modigt av honom att vederlägga en nestor i pingstr.
    Det är det som ger mig tillförsikt i pingströrelsen, att vi har personer i de djupa leden som kan vederlägga när det tenderar att vissa nyttjar sin kollegiala & pastorala plattform för att driva egna teser…

  • Jonas Rosendahl

    Nu har jag rent teologiskt lite svårt för Ulrik, som jag tycker inför en progressiv ståndpunkt i teologin i pingst. Men detta ovan var naturligtvis modigt.

    På det stora hela tycker jag att vi har en god balans mellan uppenbarelsen (teologin) och förnuftet i pingst just nu. Det bådar gott för framtiden och jag tror vi snart får se större investeringsbeslut.

    Sen återstår att se om ledarskapet kan behålla tydligheten fastän man sitter med i SKR och om de kan hålla fingrarna borta från att driva en politisk agenda. Hoppas de lyckas, annars blir det knepigt och vi kommer då med stor sannolikhet se pingströrelsen delas upp.

  • Stanley Östman

    Jag kan väl också förstå det som tveksamt om man ska ha en ytterst ansvarig för utbildning i pr.
    Det som varit styrkan i pr-teologin är flertalets olika erfarenheter – likt en blombukett. Då undviks ensidighet med att det finns utrymme för fler strålkastarljus mot vägen.
    Pionjärerna var många som kompletterade varandra – LP satte sällan eller aldrig ensidiga teologiska ramar. Det fanns t.o.m. en kollega i Gbg (Harald Gustafsson) som satt ned när församlingen uppmanades stå upp inför bifallande av LP.
    Harald G. – kanske mer uppskattad av västkustbor än LP ?!

    Söndag – nu ska jag iväg snart & ta del av Gtj där Harald G. m.fl. har haft sin predikostol…

  • Jonas Rosendahl

    Jag tror man gör sina försök att göra pingtrörelsen mer enhetlig, det finns ett intresse från här och var att framställa LP mer biskopslik. Men det är en väldigt ensidig framställning, och den ligger mer i linje med en önskan om likriktning. LP var noga med att lyssna in vad rörelsen sa. Nyhemsveckan blev ju den plats där frågor kunde bollas.

    Men både bibelkunskapen och läsningen var ju generellt bättre förr, så ansatsen till att ”bolla” svårare frågor är lägre. Dessutom hämtar många sina infuencer från både här och var idag. Att hitta en gemensam linje utöver Pingst grund (andedop, andliga gåvor) blir svårare idag. Möjligen det sociala arbetet som växer också blir en gemensam hållning. Ofta tycker jag det är vilken bibelskola och vilken betoning som var där är det som förenar mest i förståelse. Men det är mer en personlig erfarenhet. Likaså de som står för klassisk pingst -ofta äldre personer- i pingst, är också lättare att prata med.

  • Anders Nordin

    Om det bara vore medlemmar som levde i ”öppen synd” hade det varit lättare att ha fördrag med det, numera är det ju ofta ledare som gör det..

    Kan du något om Bibeltrogna Vänner (ELM)?
    Funderar på att gå med där, men vill ta reda på mer innan. Något negativt?
    Känner inte för att bli katolik…

  • Janne Melkersson

    ”Man kan ju tillägga att Enarson & co till stora delar bygger på en teologi – dispensationalistisk premillennialism”

    Har sökt för att få det bekräftat men hittar inget har du några länkar till hans undervisning om det?

    Mvh Janne

  • Mikael Nyman

    Jag har ingen personlig erfarenhet av ELM/BV. (De finns väl knappt i Mellansverige där jag växte upp…) Ett problem med ELM är själva grundkonstruktionen, som en ”inomkyrklig” rörelse. Man är både en del av Svenska kyrkan, men ändå inte. Detta torde borga för en pragmatisk syn på kyrkogemenskap, och jag är osäker på hur de gör med sådant som kyrkotukt (om det är något som ens förekommer i deras led). Att organisera sig som en inomkyrklig missionsrörelse kan möjligen ses som en nödlösning om man lever i ett statskyrkosystem där man inte kan lämna statskyrkan hur som helst, men när man har full frihet att starta egna kyrkor ser jag inga ursäkter för att inte göra det (om man nu inte skulle tycka att Svenska kyrkan är så pass bekännelsetrogen att man kan ställa sig bakom henne, hur som helst får man ändå bestämma sig).

    En problematisk lära som förekommit inom ELM är att man lärt en synergistisk frälsningslära, dvs. att den nåd som ges i nådemedlen inte är tillräcklig, utan dessutom måste människans ”avgörelse” eller vilja att följa Jesus läggas till. Detta är ett arv från pietismen och 1700- och 1800-talets väckelserörelser, och en avvikelse från den traditionella lutherdomen som lär en monergistisk frälsningslära.

    Utifrån vad jag har hört tycks det som om det kan skilja sig lite från förening till förening inom ELMBV, vissa kan vara mer traditionellt lutherska, andra mer åt det frikyrkliga hållet.