Senaste blogginlägget på nya bloggen ”Östermalmspastorn”- första Alphaföredraget

Nu har vi börjat Alpha på Östermalm, och jag kommer att följa det på min nya blogg ”Östermalmspastorn”. Det här är senaste blogginlägget med en summering av mitt första Alphaföredrag:

Nu har vi börjat Alphakursen i Oscarshemmet, vid Gustaf Adolfsparken, på Östermalm. En Alphakurs är en grundkurs i kristen tro. Ett forum då man i form av 15 föredrag vid 15 tillfällen presenterar grunder i kristen tro, sådant som alla kristna är överens om. Det är därför Alphakurser används över hela världen i alla kristna sammanhang och kyrkor. En Alphakväll består av tre delar, först en gemensam lättare måltid, därefter ett föredrag, och tredje delen är samtal i mindre grupper. En Alphakurs bygger på principen kom som du är, oavsett livsåskådning och förkunskaper. Alpha har utvecklats vid Anglikanska kyrkan i London, som en bra metod att presentera kristen tro för kyrkovana västerlänningar.

Det första föredraget handlar om det finns något mer, och vad kan kristen tro bidra med, eller är den irrelevant eller tråkig för moderna människor. Jag började med att peka på att vi lever på en pytteliten planet i ett oändligt universum. Vårt solsystem ingår i en galax som heter Vintergatan, astronomerna räknar med att det finns 100–400 miljarder stjärnor och solsystem bara i vår galax. Vintergatan har en storlek på 100 000 ljusår i diameter, det innebär att det tar 100 000 år för ljuset att nå vår planet från de mest avlägsna delarna av vår galax. Den närmast belägna galaxen bortom Vintergatan kallas för Andromedagalaxen, den ligger 2,5 miljoner ljusår bort. 1 ljusår är 946 miljoner mil, så distanserna i universum är oändliga. Förutom Vintergatan och Andromedagalaxen finns det miljarder olika galaxer i universum. Det observerbara universum har en diameter på 93 miljarder ljusår.

Slutsatsen är att vi lever i ett oändligt universum. Både när det gäller tid och rum. För mig handlar det oändliga universum om att det finns en Gud bakom allt. Något som kallas för kosmologiskt Gudsbevis, pekar på att allt som finns måste ha en orsak, det kan inte komma från ingenting. Antingen är universum evigt, eller också har det en orsak. Att universum är evigt och alltid har funnits förnekas av moderna forskningen. Kristen tro pekar på att Gud är denna orsak bakom allt. Gud är evig och oändlig. Det är en Gud som är oändligt mycket större än vårt oändliga universum. Bibeln säger i Psalm 19: ”Himlarna vittnar om Guds härlighet, himlavalvet förkunnar hans händers verk”. Den kommer sedan med den svindlande tanken i Psalm 8 vers 4 och 5: När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna som du har skapat — vad är då en människa att du tänker på henne, en människoson att du tar hand om honom?”.

I detta oändliga universum med miljarder galaxer som består av miljarder solsystem, där finns en liten planet som heter jorden och där vi människor bor. Det är enda platsen man känner till i universum där liv är möjligt. Just de exakta och unika förutsättningarna för livet, detta finns just på planeten jorden. Denne Gud som skapat allt, som är oändlig, och som ligger bakom detta oändliga universum, denne Gud ligger bakom att liv är möjligt på jorden. Kristna budskapet handlar om att den Gud som skapat allt, denne Gud älskar mig, tänker på mig och tar hand om mig. Jag kan ha gemenskap med Gud och höra hans röst. Tanken svindlar.

Det oändliga universum präglar även mikrokosmos. Betraktar vi oss själva som människor och våra skröpliga kroppar, vår kropp består av svindlande 10 000 biljoner celler, det vill säga 10 000 000 000 000 000. Varje enskild cell är ett under och mysterium och ett universum i sig. Man får med sig 100 miljarder hjärnceller vid födseln. Varje cell består av ett antal miljoner molekyler. Vårt hjärta måste hjärtat pumpa 343 liter blod i timmen det vill säga över 8000 liter per dag och det blir 3 miljoner liter om året det. Detta måste fungera varje sekund av våra liv annars hamnar vi i akut kris.

Jag upplevde det en gång när jag tränade på gymmet för snart 10 år sedan. Under några sekunder pumpade inte mitt hjärta blod som det skulle, en kort stund hamnade jag i akut livsfara, och högst tillfälligt slutade hjärnan att fungera normalt. Jag hamnade på St Görans akutmottagning, men allt gick bra, annars hade jag inte skrivit det här blogginlägget.

Livets mysterium vittnar för mig om att det finns en Gud. Jag kan inte tänka tanken att allt bara finns utan en mening och en orsak. Det finns en skapare bakom allt. Det oändliga mysteriet att liv är möjligt just på vår lilla planet i ett oändligt universum, vittnar för mig om en skapare bakom allt.

Det finns en intressant liten bok i Bibeln som kallas för Predikaren. Den pekar på materialismens återvändsgränd. Predikarens slutsats är att: ”Förgängligt, förgängligt Allt är förgängligt. Vad vinner människan med all sin möda där hon strävar under solen?” Pred. 1:3

”Ingen minns dem som fanns före oss. Och de som kommer efter oss blir inte ihågkomna av dem som kommer efter dem.” Pred. 1:11

”Men när jag såg på allt som mina händer hade gjort och på den möda jag lagt ner, då var allt förgängligt och ett jagande efter vind. Det finns inget att vinna under solen.” Pred. 2:11

Predikaren målar ut rikedomens, materialismens och nöjenas begränsningar och förgänglighet.

Utan tron på en Gud som har skapat allt med mening, blir livet meningslöst. Det är Predikarens slutsats.

När jag läser Östermalmstidningarna handlar de om lägenhetspriser, lyxiga våningar, den senaste luxuösa inredningen av bostäder, de senaste innerestaurangerna, de senaste mattrenderna, det senaste när det gäller klädmode, om dyra kläder, om dyra smycken, om dyr inredning, om framgångsrika karriärer och höga inkomster, de dyraste och godaste vinerna, etc. etc. etc.

Men vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ. När man har allt och drabbas av en dödlig sjukdom. Finns det någon mening och livslycka som går längre än materialismen och ägodelarna?

Nästa föredrag handlar om Jesus, om kristna trons tanke på att Gud har blivit människa. Det är relationen med Jesus som ger livet mening. Vi återkommer. Alphakursen handlar om att ta upp de grundläggande livsfrågorna, och det kristna perspektivet på detta.

 

  • Läsare

    Du ska ha en stor applåd för ditt engagemang. Du ligger verkligen inte på sofflocket. Respekt

  • Kenneth Mäki

    Tummen upp!

  • Mikael Nyman

    Jag satt och funderare lite på hur Alpha-kursen fungerar i praktiken. Om den är tänkt att kunna användas av alla kristna samfund, finns det möjlighet att anpassa kursen till olika teologiska traditioner? Är det någon skillnad mellan att gå i en Alpha-kurs i en katolsk kyrka jämfört med t.ex. en pingstförsamling?

  • Micael Gustavsson

    Kursen är inte tänkt som en heltäckande kurs utan är en sorts ”mere christianity” kurs (ifall du känner till CS Lewis bok). Den undviker därför rätt många kyrkoskiljandefrågor, och fokuserar på Guds existens och vem Jesus är. Både pingstvänner och katoliker behöver ge ytterligare undevisning innan någon kan gå med hos någondera, men det är så att säga beta-nivå.

  • Mikael Nyman

    Det finns så klart en hel del frågor, inom t.ex. eskatologi m.m., som man inte behöver ta upp inom ramen för en första introduktion. Men vissa saker, som t.ex. bibelsyn och hur man blir frälst, tänker jag är sådant som man torde komma in på relativt tidigt när man skall presentera kristen tro för någon. Det har ju även utvecklats olika kurser som tänkta som alternativ till Alpha, som ”Christianity Explored” som, vad jag försått, i huvudsak används och förespråkas av konservativa evangelikaler.

    Måste en Alpha-kurs innehålla alla de femton ”officiella” delmomenten, i precis ”rätt” ordning? Eller kan man ta bort, lägga till, byta ut eller ändra ordningen på momenten?

  • Micael Gustavsson

    Jag måste erkänna att jag varken hållit i Alphakurs, eller gått den. Men jag tror man måste hålla dem i rätt ordning, och inte ändra i innehållet. För Holy Trinity Brompton som skapade kursen är det både en sorts varumärkessäkring men också, tror jag, ett sorts kristet undervisningsansvar. Det som kallas Alpha ska de verkligen stå bakom.

    Jag vet inte om du har läst CS Lewis ”Mere Christianity” (på svenska ”Kan Man Vara Kristen”). Det är väldigt mycket av den över Alphakursen, såpass mycket att jag sett Alphakursn skämtsamt refererad till som ”the Mere Christianity course”. Den typ av reformerta evangelikaler som är kritiska till Alpha brukar också vara kritiska till Lewis.