Ny ledare om evangeliets helt avgörande betydelse och att det bara är Jesus som kan frälsa och rädda oss

En fråga som jag ägnat mig mycket åt, både i förkunnelse och skrivande, är att människan är på väg att gå evigt förlorad. Vi är syndare. Det är bara Jesus som kan rädda oss. Evangeliet är Guds räddningsplan för världen. Min senaste ledare handlar om detta.

  • Urban Knutsson

    Medan jag helt ställer upp på att upprättelsen genom Jesu offer är central och oundgänglig för alla, därför vår största uppgift, har jag blivit tvungen att fundera kring ”evangeliet”.
    Jesus talar om ”evangeliet” långt innan han börjar tala om sin offerdöd. Evangeliet måste(?) alltså vara ytterligare mer än just Jesu offerdöd – ”inkluderande men ej begränsat till …”.
    Har vi slarvat bort något viktigt genom församlingens historia, eller har jag gått vilse?

  • stefanswrd

    evangeliet handlar ju om hela Guds upprättelseprocess av mänskligheten, Jesus kom med de goda nyheterna och redan före sin offerdöd förmedlade han befrielse till människor och förlåtelse för deras synder, handlingar som fullbordades och konfirmerades genom korset.

  • Kenneth Mäki

    Det grekiska ordet för evangelium betyder kort och gott ”goda nyheter!” De goda nyheterna börjar redan i 1 Mose bok där Gud efter syndafallet ger löftet om att han ska fixa allt! 1 Mose 3:15. Den berömda röda tråden!