Kampen mot djävulen

Min senaste ledare i Världen Idag handlar om att djävulen och onda andemakter finns och påverkar mycket här i världen.

Jag brukar ju ibland göra en distinktion mellan att vara liberalteolog kontra bibeltroende/ evangelikal kristen. Det är ju breda och allmänna begrepp men vi måste arbeta med definitioner och etiketter för att diskutera olika strömningar inom kristna kyrkan.

En avgörande skillnad är att den bibeltroende accepterar och utgår från Bibelns världsbild och verklighetsbeskrivningar. Det innefattar att man tror att det finns änglar, både goda änglar som tjänar Gud och onda änglar där den högste ängeln är Djävulen-Satan med andefurstar och demoner som onda änglar i lägre rang, som får utrymme och möjlighet att påverka när vi inte håller oss till honom som har vunnit seger över alla onda makter, Jesus Kristus.

Den liberala teologin förnekar att detta existerar, alternativt omtolkar bibelns texter som att det mer allmänt handlar om kamp mellan det onda och goda, en kamp om idéer och människors kamp med psykiska och fysiska sjukdomar. En mjukare variant av liberalteologi är att inte öppet förneka existensen av djävul, demoner och änglar, men i praktiken inte tala om det eller räkna med existensen av det i vanliga livet.

Jesus besegrade mörkrets makter på korset och i honom finns befrielse. Den kristne behöver ständigt klä på sig hela Guds vapenrustning för vi lever i en värld där striden ständigt pågår mot mörkrets makter.

 

  • Roger S Enqvist

    Kan du inte skriva en ledare där du problematiserar det faktum att Gud tillåter Djävulen att utföra sina djävulska handlingar. Bibeln är tydlig med att Gud en dag i historien ska sätta stopp för Djävulens framfart. Djävulen har de facto fått härja fritt alltsedan den dag han utvisades ur de himmelska boningarna. I slutet av historien ska Djävulen bindas och hållas fängslad i ett tusen år för att åter släppas ut i frihet, för att lite senare åter låsas in, då för all evighet.

    Man behöver inte vara välutbildad för att förstå konsekvenserna av Guds rådslut att tillåta Djävulen härja bland människorna, under väldigt lång tid. Vad gör denna kunskap med vår syn på Gud? Vad är det för dna som gör att Gud inte tillintetgör Djävulen omgående, i samma sekund som han begår sitt uppror? Var Djävulens öde förutbestämt? Beviset på att människan valde Gud av fri vilja och av kärlek krävde en Djävul? Krävde kvällen i Getsemane en Judas?

    I Sverige får man inte förhandla med SD, då får man politisk spetälska. Gud förhandlade med Djävulen när Jobs livsval och karriär kom på tal. Tänk så olika det kan vara.

  • Mattias

    Tänk att det kan vara skillnad på Gud och SD…..

  • Thomas Kärrlander

    Roger,
    Det verkar som om du missat den viktigaste tidpunkten i historien…

    Satan ÄR redan bunden sedan nästan tvåtusen år, även om han nu verkar frisläppt en sista gång ”…and after that he must be loosed a little season.”

    Men, däremot måste man förstå VAD han är bunden ifrån att göra, jag tror att många kristna misstar sig här.

  • stefanswrd

    detta var inte helt enkla frågor, kräver viss reflektion för att kommentera, jag får se om jag kan hinna med det närmaste tiden

  • Inge

    Thomas vi alla troende vet att Dj är besegrad, däremot, bunden det blir han först i tusenårsriket. Upp 20:2-3

  • Roger S Enqvist

    Om jag försöker mig på en rotorsaksanalys om mänsklighetens lidande kommer jag till slut att komma till just denna fråga, Guds förhållande till Djävulen. Då duger det inte att svara, det vet vi inget om. Frågan sysselsätter i alla fall mig.

  • Thomas Kärrlander

    Det är precis den inställningen som jag avser Inge och jag tror att det till mångt och mycket har att göra med Darbys influenser och den västerländska bokstavstolkningen av Skriftens sista Bok.

    Nej, ”tusenårsriket” är här och nu och Satan kastades ner i ”avgrunden”, dvs jorden, när Jesus inträdde sin tjänst. De första kristna förstod nog detta och tolkningen av Johannes brev till församlingarna stod säkerligen helt klart för dem.

    Djävulen är bunden (för hur länge till?), men läs och förstå på vilket sätt han är bunden, det står klart och tydligt i Skriften.

  • Roger S Enqvist

    En text som denna, länkas i slutet, är på ett sätt en essäns av min första kommentar. En make och far rycks bort. Så många människor ber om ett helande/mirakel men tillsynes förgäves. Några år går och sedan fortsätter historien. Fast det nya miraklet är svårhanterat, ett förnekande av miraklet som uteblev. Jesus blir som 1X2 på ett hederligt stryktips. Hur du än gör, vad som än händer, allt samverkar till det bästa för de som tror.

    Jag tvivlar inte för en sekund på änkans berättelse, att den är ärlig, men den skaver.

    https://fixakarleken.se/trosten-ar-bland-det-storsta-jag-upplevt/