Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

1 oktober 2009 började jag som pastor i Elimkyrkan på Östermalm i Stockholm. Det innebar en ny fas i mitt liv. Sedan dess har gamla Elim på Östermalm genomgått en gigantisk förändringsresa. Den gamla baptistkyrkan från 1890-talet såldes till Zlatan 2012 och för pengarna köpte vi Salem på Södermalm, som har en tre gånger större kyrksal än Elim, med helt andra expansionsmöjligheter. Kyrkan har döpts om till Folkungakyrkan. 2014 slutade jag som pastor för Folkungakyrkan för att ansvara för det nätverk av församlingar som vi skapade, gamla Elim på Östermalm har blivit sju församlingar, bland annat har vi planterat tre församlingar i olika förorter. Utmärkta församlingsledare leder nu dessa satsningar. Så samtidigt som vi flyttade församlingen och kyrkan från Östermalm till Södermalm, byggde vi upp ett nätverk av församlingar, och grundade nya församlingar.

I december gick jag in i nästa utmaning som är ännu större och omöjligare. Jag och hustrun Eva blev avskilda som missionärer med uppdraget att nå vanliga Östermalmsbor med evangeliet om Jesus. Mitt kristna huvudengagemang just nu är att komma på hur detta ska göras. Detta är det svåraste och omöjligaste uppdraget jag har haft i hela mitt liv i mitt kristna engagemang.

När vi höll sista gudstjänsten i Elimkyrkan innan den stängdes igen, sade jag att vi kommer tillbaka till Östermalm, men i formen av ett missionerande pionjärprojekt. Under förra året började en växande insikt inom mig, ska det bli något av detta måste jag själv ta initiativet, annars kommer det aldrig att bli något.

Östermalm är idag en mycket expansiv stadsdel, befolkningen ökar inom några år från 71.000 till 85.000 på grund av utbyggnaden av norra djurgårdsstaden och frihamnsområdet.

Vi vill börja från noll och har inte intresse av att börja en verksamhet för redan kristna, vårt fokus är till 100 procent de som inte är kristna och aldrig går till någon kyrka.

För att nå de vanliga Östermalmsborna måste vi nätverka och verka missionellt, att engagera oss i vår stadsdel, vara delaktiga i de mötesplatser som finns, och delta i de organisationer som finns för Östermalmsborna.

Den nästan enda kontaktpunkten Östermalmsborna har till någon form av kristen verksamhet är Svenska kyrkan, min bedömning är att en mycket begränsad andel av Östermalmsborna är medlemmar i eller går till någon av Stockholms frikyrkor. Därför gick jag och min hustru Eva med i Svenska kyrkan på Östermalm för ett par veckor sedan. Vi räknar också med att kandidera i kyrkovalet i september. Även om den gudstjänstfirande församlingen är begränsad fungerar Svenska kyrkan som ett nav för intresseföreningar och nätverk för Östermalmsbor. Jag hoppas på ett bra samarbete med Svenska kyrkan och tror att det kan vara viktigt för att kunna fullfölja vårt missionsuppdrag för att nå helt sekulära Östermalmsbor.

Vi kommer också att engagera oss i andra föreningar och sammanslutningar för Östermalmsbor. Jag är redan aktiv i vår bostadsrättsförening.

Anne Heberlein gick ur Svenska kyrkan nyligen och vi går med.

För min hustru var detta ett mindre steg, hon kommer från Svenskkyrklig bakgrund i Skellefteå, och där var hon med innan hon som 18-åring tog det våghalsiga beslutet att gifta sig med mig.

Man bör komma ihåg att jag under mer än 43 års aktivt kristet engagemang i Stockholm alltid har samarbetat med Svenska kyrkan och varit ekumeniskt aktiv. Jag blev redan som 20-åring invald i Järfälla kristna samarbetsråd cirka 1974-1975.

  • Kalle

    Du är för rolig Stefan. Ena veckan drämmer du till så att du får många som inte tolkar bibelns 3 första kapitel likadant som dig att känna att de blir underkända. För att en kort tid därefter berätta att du gått in i Svenska kyrkan och ska bli kyrkopolitiskt aktiv.

    Förstår inte riktigt det sättet men jag önskar er verkligen Guds välsignelse i den kallelse ni har gått in i. Att bygga broar, nätverka och vara pragmatiker är helt nödvändigt i pionjärarbete.

  • Jonas Rosendahl

    Det går alltså att samarbeta med liberalteologer? 😉 <=

  • Ulrika

    Det är klart att det redan finns kristna på Östermalm.

    Att de inte hörs och störs av den ökande malströmmen är en annan sak.

    EFK,s missionsdirektör har alltså avskilt paret Swärd till politiska uppdrag i SVK!

    HAHA!

  • teagustavsson

    Nope, EFK är inte inblandat. Det är Folkungakyrkan som haft sändande förbön för Stefan och Eva.

  • Mattias

    Swärd får nog missionera lika mycket inom kyrkan som utanför den.

  • Ulrika

    Du har alldeles rätt!

    Norburg var bara närvarande under mötet. En annan pastor stod på scenen.

    Från Stefans inlägg 4/12:

    ”Idag var det utsändande av herr och fru Swärd för missionsuppdrag på
    Östermalm. Det var pastorn i Folkungakyrkan Martin Wärnelid som ledde
    denna stund. Här är en bild från kyrkan idag, tagen av missionsdirektor
    Daniel Norburg.”

    Å andra sidan, vad förändrar denna utredning? Flera pastorer är närvarande som utsänder några till något man inte deltar i som församling.

    Man brukar skicka egna missionärer i nära samarbete med den församling man själv är anställd i.

    Med dessa ”missionsuppdrag” kan man avskilja alla kristna eftersom alla fick samma uppdrag av Herren

  • Stanley Östman

    Det här var omoget skrivet av dig Swärd !

    Det är mycket vällovligt att missionera… evangelisera är nog rättare benämning för närområdet Östermalm – absolut inte mission.

    Men att breda ut sina förhoppningar om missionsplattform i bostadsrättsförening & att försöka vinna röster i kyrkovalet blir lite väl egocentriskt.
    Bostadsrättsföreningar har sina stadgar för andra syften…
    Heberlein har en aktad offentlig status i kristenheten & har nyss lämnat SvK – så vadan detta dragplåster av en person som sågat din vapendragare Markus Birro jäms med fotknölarna i SvT Debatt ?

    Hela denna ”Nyhet” skulle nog ha stannat i drömmarnas värld, där drömmar och missionsuppdrag får mogna fram till praktisk sund evangelisation.

  • teagustavsson

    ”Med dessa ”missionsuppdrag” kan man avskilja alla kristna eftersom alla fick samma uppdrag av Herren”

    Ja, det är ju så det är tänkt. Folkungakyrkan ber för medlemmar som vill ta egna initiativ till att nå ut med evangeliet. Det är inget officiellt samarbete mellan samfund eller församlingar, bara församlingsmedlemmar som gör det de tror att Gud kallar dem till.

  • Jonas Rosendahl

    Att försöka missionera inom kyrkan i formella strukturer blir bara pannkaka. Det finns inte några historiska exempel på sådana lyckokast vad jag känner till. Fria grupper som samlas finns det dock exempel på som utvecklas till en rörelse. Att i enkelhet öppna sitt hem och bjuda hem till bibelstudium. Men det är krävande.
    Jag tror inte Swärd har det drivet längre. Han vill greja på lite här och lite där och tycka och tänka än här än där. Då är det kanske bättre att vara i strukturerna och vimla runt. Människor har personliga behov i alla sammanhang. Swärd kommer säkert göra nytta. Vi får önska honom all välsignelse.

  • Ulrika

    Alla är kallade till evangelisation.

    Den mission som man brukar avskilja medlemmar till är när en församlingsmedlem, under församlingens aktiva deltagande, vill sända någon till ett område dit Guds ord inte har nått.

    På Östermalm har alla kristna som bor där, besöker där, eller kanske bara passerar i all hast uppgiften att evangelisera vidare på tex det som redan Elim gjorde där under sin tid. Sådant arbete är inte lagt under traditionen att avskilja någon för mission.

  • teagustavsson

    Fast vem säger att man behöver följa traditionen? Detta är inget centralstyrt.

  • Ulrika

    Den tradition som man brukar mena med att avskilja en församlingsmedlem för specifika uppdrag bygger på bibelns ordning.

    I urförsamlingarna. var man fullt enade och hade en gemensam och medveten plan för vilket arbete man vill bedriva. När man inte var enade skedde samråd mellan äldsten och församlingens ledning.Vem/vilka man skulle skicka till vart

    Man hade ett genomtänkt och långsiktigt gemensamt mål med Kristus i fokus. Det handlade aldrig om politiska uppdrag.

    Vill du införa en ny tradition där alla som känner för ett visst geografiskt område blir avskilda dit utan församlingens enade stöd?

  • teagustavsson

    Har raderat mina övriga kommentarer eftersom mitt enda syfte med att skriva egentligen var en faktaupplysning, inte att diskutera någon enskild församlings eller samfunds policy i detta avseende.

  • Ulrika

    Okej, Eftersom mina svar är desamma oavsett till vem jag skriver funkar det väl att radera dina kommentarer denna gång. Annars kan det vara lämpligt att låta kommentarer stå kvar som ett vittne för verkligheten.

  • Mattias

    Evangelist, energikonsult,kyrkopolitiker,författare,debattör och mer finns nog. Han är verkligen en mångsysslare men jag önskar honom också Gud välsignelse och ledning.

  • jonasq

    Du kanske ska öppna din verksamhet med en föreläsningsserie om hur man läser Genesis 1-3 bokstavligt, och hur oerhört viktigt detta är. Kan vara en dörröppnare för evangeliet på Östermalm. :)

  • Slimebeast

    Nu får jag vakta mina ord, men det här känns inte alls bra.

    Kan en överlåten kristen verkligen gå med i en sådan avfallen och perverterad kyrka, med den legitimitet som man då automatiskt ger dem?

    Jag vet att Stefan ska försöka vara som en ”ulv i fårakläder” men vilka signaler sänder det ut att han kommer vara en företrädare för Svenska kyrkan? Ska de nyfrälsta också bli aktiva där? I en kyrka som är långt mer intresserad av att propagera feminism, massinvandring, miljö och social rättvisa, än av kristendom, evangelium och evigt liv.

    I Adam och Eva-debatten har Stefan flera gånger påpekat att han blev tagen på sängen av motreaktionerna, då han trodde det var närmast tabu att ifrågasätta Adam och Eva bland frikyrkliga kristna.

    På samma sätt trodde jag det var tabu bland frikyrkliga att engagera sig med Svenska kyrkan. Helt tabu. Man tycker så illa om dem att man bara försöker ignorerar dem (förutom Oasrörelsen, men de ska ju uppmuntras att gå ur SvK!).

    Käre tid.

  • SvenA

    Du får väl trösta dig med att Adam och Eva inte gått med i Svenska kyrkan än. Dom var ju bara historiska personer i en gammal släkttavla för länge sedan. :-) Sagt med glimten i ögat och med önskan om god nattsömn åt den sorgsne. 😉

  • GoranDuvenett

    C O Rosenius var inte präst vigd men var missionär i Stockholm genom svenska kyrkan på mitten av 1800-talet. Stefan går i hans fotspår, eller?

  • Erik

    I olika sammanhang har jag använt paret Swärds initiativ som ett inspirerande exempel på hur man kan bedriva ”missionsarbete” i Sverige, men efter denna nyhet känner jag mig mycket tveksam. Dessutom är inlägget det mest motsägelsefulla jag har läst på länge.

    Stefan är knappast blygsam när han på sin blogg gång på gång repeterar sina församlings-, näringslivs- och forskningsinsatser, varför man inte förväntar sig ologiska påståenden. Med förvåning läser jag honom säga ”Vi vill börja från noll och har inte intresse av att börja en verksamhet för redan kristna, vårt fokus är till 100 procent de som inte är kristna och aldrig går till någon kyrka” för att i nästa andetag berätta att han skall gå med i en befintlig församling. Vad är det för logik? Om man går med i en befintlig församling börjar man ju knappast från noll. Om man går med i en kristen församling går man ju in i en verksamhet för redan kristna. Om man går med i en kristen församling – och dessutom ämnar bli invald i kyrkofullmäktige med dess ansvar för andra frågor än evangelisation – är ju inte fokus till 100% de som inte är kristna och aldrig går till någon kyrka.

    Stefan får självklart gå med i vilka församlingar och föreningar han vill, men det vore på sin plats att sluta säga att man börjar från noll, etc., när det nu tydligt visar sig att det inte stämmer.

    På senare år har vi sett flera frikyrkopastorer ”komma ut” och gå med i RKK, för att nu få bevittna en annan som väljer att gå med i SvK som står för många av de värderingar som Stefan annars modigt brukar stå upp mot. Kände ledningen och medlemmarna i den utsändande församlingen till detta vid utsändandet?

    Sedan kan man fundera på om ändamålet helgar medlet i detta fall, men det får Stefan gärna återkomma till. Är målet att grunda en ny församling på Östermalm eller att tjäna inom ramen för SvK för att deras församling skall växa?

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Ja, visst är det konstigt. Men hellre en baptist än en ateist på beslutande poster i Svenska kyrkan.

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Fast i båda fallen efterlyser man förstås viss respekt för kyrkans bekännelse.

  • noneedforaname

    Varför säger du så om Stefan? Har aldrig fattat poängen med alla dina substanslösa teorier, spekulationer och gissningar.

  • Jonas Rosendahl

    Det var väl ett litet annan läge i svenska kyrkan då än det är nu om man säger så. Men vi får se.

  • Jonas Rosendahl

    Är det någon ide att försöka förklara för någon som aldrig har förstått poängen med det jag skriver?

    För övrigt tycker jag det är fegt och ohederligt att göra sådana påhopp på mig som anonym. Jag har gärna en diskussion med dig om mina motiv men då vill jag veta vem du är ( även om jag anar vem du är ) . Vi kan ta det privat om du vill. Skicka ett DM på facebook.

  • SvenA

    Nu kan dessutom Swärd snart få minst fyra titlar i stället för tre att underteckna sina inlägg med – alltså minst två fler än vad Mellergård hade i sitt inlägg i Dagen som du nyligen beklagade. Allvarliga saker det här. :-)

  • Stanley Östman

    Du ska inte misstolka intention.
    Jag upprepar. Syftet var att försvara en klassisk bibeltro på ordets auktoritet.
    Då avslutar man på ett värdigt sätt, vilket Stefan gjorde i Dagen.
    Att sedan älta runt i mycket annat som inte ens är ämnesrelaterat förtar udden på det sagda/skrivna. Det är en biblisk princip.
    Därför förvånar det mig att Stefan ”vispar” runt på detta sätt med ovidkommande tillägg

  • Nina Birgitta

    Varför inte gå med i Frälsningsarmén på Östermalmsgatan och stå i uniform och sälja Stridsropet utanför Esplanad eller i Fältan? Vilka tillfällen att få vittna om Jesus – eller?!

  • http://jesuskristus.eu Disciple Mattias Almlöf

    Ja nå östermalmsborna om det där med sälj allt du äger och har.

  • John-Erik Hennersson

    John-Erik H
    Jag är böjd till att i allt väsentligt hålla med Erik i sina kommentarer till att Stefan nu blir medlem i Sv Kyrkan och därmed ”dubbelansluten”. Var kommer lojaliteten att ligga? Jag blir mer och mer övertygad om att vi lever i en tid, när allt kommer att hända mycket fort och att vi behöver hålla oss vakna.

  • stefanswrd

    Jesus har kallat oss till att predika evangeliet för alla människor, inte bara en liten begränsad grupp, och inte bara en liten grupp som går till någon specifik kyrka. Mitt uppdrag som Östermalmsmissionär är att alla 85.000 Östermalmsbor ska få höra evangeliet i varje fall minst en gång. Jag håller på att arbeta fram en strategi för detta, och det arbetet blir inte klart förrän framåt sommaren eller eventuellt till hösten. Strategin för att nå människor måste utformas utifrån de unika förutsättningarna i det område där man missionerar. Det speciella med Stockholm är att förutsättningarna är så helt olika i olika stadsdelar och för olika kategorier av befolkningen. Östermalm och Östermalmsborna är mycket speciella förutsättningar och ska man nå dem med evangeliet måste man hitta unika vägar. Jag kommer mycket att arbeta med ett missionellt tänkande, att engagera mig i de mötesplatser och kontaktnät som finns för Östermalmsborna och i det sammanhanget ser jag Svenska kyrkan som viktig. Det är en del av strategin, men inte hela strategin. Jag kommer att arbeta för nära samarbete med en rad institutioner och verksamheter på Östermalm med syftet att nå ut med evangeliet. Jag jobbar också med att skapa samarbete med restaurangägare. Traditionellt frikyrkligt arbete har inte fungerat i modern tid för att nå Östermalmsbor, när Elim låg på Östermalm nådde vi inte Östermalmsborna. Tyvärr kan jag inte säga så mycket mer i dagsläget då jag jobbar med denna fråga och är inte alls klar. Till hösten kan jag säga mer i detalj om hur jag kommer att arbeta med mission på Östermalm.

  • Birgit

    Önskar dig Stefan och Eva att få vara ledda av Guds Ande i detta missionerande. Jesus blev också kritiserad; på flera ställen står det om hur Han umgicks och åt med publikaner och syndare, bl.a i Luk 15:1-7 och fick kritik för det. Vi läser också om varför Han gjorde på det sättet; för att nå dem med frälsningens budskap.
    Och i Matt 28:18-20 ger Jesus uppdraget att gå ut i hela världen och göra alla folk till lärjungar.
    Paulus ord i 1 Kor 9:19-23 visar hur han tänkte och verkade för evangeliet inom olika grupper.

    Birgit

  • Slimebeast

    Oärlig liknelse.

    Ingen kritiserar Stefan för att umgås med hedningar och syndare! Frågan är om Jesus hade gått med som medlem i Fariséernas sällskap eller någon annan korrupt formell gemenskap enbart för att kunna nå fram till dem bättre.

  • Slimebeast

    Jag håller med om allt som Stefan Swärd skriver här, och det är originellt och spännande med Östermalm som missionsfält.

    Jag vill bara påpeka att jag är tveksam till att Stefan blev formell medlem i Svenska kyrkan, och vilken legitimitet det ger till en politiserad och fortfarande ganska mäktig institution, som kyrkligt och andligt sett är avfallen och korrupt.

  • Läsare

    Bra svar

  • Ulrika

    ”Men hellre en baptist än en ateist…”

    Haha! Den var också bra!

    I fallet Swärd är han baptiskt från barndomen men har med tiden blivit ekumen genom sitt engagemang i multiorganisationen New Wine som tar lätt på dopsynen. Med den nyinslagna vägen till svk blir det tuffare att vara baptist (än att vara ateist också förmodligen)

    Själv är jag från barnsben EFS.are och står fortfarande som medlem där. De vill nog inte släppa en stjärna som jag. Haha!

    Nu korsas Swärds och min väg då jag valt att gå åt andra hållet och tagit emot troendedopet. En del EFS pastorer accepterar det rakt av medan andra inte är lika begaistrade. Jag bråkar inte. Var och en får stå för sitt och så länge de inte kastar ut mej hänger jag nog kvar ett tag till.

    Det finns inget bättre bokförlag än det som EFS hade. Jätte, jättesynd att det bokförlaget gick i graven. Allt, ja 99% av alla böcker från dem jag läst är clean (bortsett dopsynen då, enligt min tro. Men Luther var också bara en människa)

    Haha!

  • Erik

    Det är inte längre ekumenik om den ena parten behöver gå med i den andres församling.

  • wildwest63

    Jag tycker naturligtvis Stefans initiativ är vällovligt. Men samtidigt var det ju lte dålig tajming att inte ha en lokal kvar på Östermalm. Elimkyrkan hade passat bra därvidlag. Nu beror det på prästernas välvilja om det kan uppstå något i Oscar eller Hedvig Eleonora eller Gustav Adolfskyrkan (om den används till nåt). Jag vet inte om jag bara för den sakens skull hade gått med i Sv kyrkan. Jag hade nog först försökt få till ett samarbete med prästerna. Det är inte säkert att det slår för att man blir medlem, det kan nog snarare ses som opportunistiskt.
    Den klassiske östermalmaren känner jag väl eftersom jag växt upp där. Den nye östermalmaren i Norra Djurgårdsstaden och Frihamnen är kanske enklare att nå i och med att där inte finns någon kyrkostruktur alls att falla tillbaka på, inga traditioner. Jag skulle nog börja där. Alla är något slags pionjärer i bostadsområden som inte ”satt sig” och inte fått någon kultur.
    Den klassiske östermalmaren är inte direkt bokstavstroende men ganska namnkristen. Skulle man göra om Hedvig Eleonora till moské tror jag nog det skulle bli rörelse i kvarteren. Huruvida det kan bli något beror på prästerskapet och det understöd man kan få där. För att möten ska locka krävs stora namn och jag undrar om Stefan har dessa försänkningar. Annars är östermalmsbon för blasé eftersom man inom sina kretsar har tillräckligt med ”kändisar” och högutbildade för att bli imponerad.
    Jag hade nog personligen tyckt det vara ännu värre att börja något nytt på Södermalm. Kanske för att jag i mina uppfattningar är ljusår från den karikerade södermalmsbon.

  • Anton Johnsson

    Då får du ett läroämbete du kan underordna dig, äntligen! (Eftersom du efterlyst ett i frikyrkan)

  • GoranDuvenett

    Vi får inte glömma bort att i allt detta så är Stefan och Eva utsända och avskilda av Folkungakyrkan i Stockholm. Det betyder att de inte ger sig ut på hal is eller med sin bakgrund helt utan kunskap vad de gör. Dessutom har de ett andligt team/ledarskap att luta sig mot. Detta är av stor betydelse i all evangelistion/mission. Att som Stefan skriver att under resans gång utforma en hållbar strategi som inte är färdig. Tack och lov! Om Paulus inte hade varit öppen för Andens ledning hade han missat Europa (Apg 16).
    Jag som nyinflyttad till ett samhälle med 1700 invånare utan någon evangelisk verksamhet skulle önska att jag hade haft ett andligt ledarskap i ryggen liknande Stefan och Eva. Jag och min fru skulle gärna vilja ha Stefan och Eva som mentorer om det hade varit möjligt?

  • stefanswrd

    Vi har ju redan börjat något nytt på Södermalm genom att flytta över gamla Elimkyrkan dit, och startat upp Folkungakyrkan i gamla baptistkyrkan Salems gamla nyrenoverade lokaler, det optimala hade varit att behålla Elim och samtidigt starta på Södermalm, men det hade vi inte råd med

  • SvenA

    Härlig humor! :-) Vi får väl se om Swärd gör en svängom när han läser det och vilken slags svängom det i så fall blir. :-)

  • Thorsten Schütte


Subscribe to Stefan Swärd