Debatten med SD fortsätter i Svenska Dagbladet

Idag fortsätter jag och Micael Grenholm debatten med SD-ledningen, genom en till artikel i Svenska Dagbladet.

Ikväll kommer jag att medverka på Livets ord i Uppsala i det tredagarsseminarium de ordnar.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Nils

    Det är absurt att ni gör er till talesmän för kristenheten.
    Ni har absolut inget tolkningsföreträde och i vilkas namn skriver ni ?
    Om ni angivit er själva som privatpersoner så vore det respektfullt, men inte som nu fortsätta med er vendetta.
    Helt förkastligt !

    Jag är inte Sverigedemokrat – men efter dina tilltag så vänder jag mig emot din predikostol.
    Dina övriga skriverier i kristenhetens namn kan vi hädanefter ta med en stor portion nypa salt.
    Den politiserade agendan har satt sig över ett sunt predikostolsanvändande !

  • http://www.subsekvent.com/ Hans Lindelöw

    Verkligen en intressant bok som ni har skrivit. Att ”Jesus också var flykting” tycker jag är en djupt biblisk, davidisk och messiansk, tanke – ”Du har räknat min flykts dagar ..”
    Ps. 56:9

  • lefr

    Tack för en bra och klarsynt artikel, baserad på fakta! Den dag vi kristna tvekar på att tala ut rättfärdigheten, den dagen har vi grävt ner vårt pund djupt.

  • Kenneth Mäki

    Varför jag reagerar är den dröm jag hade för några månader sen.
    Jag såg Sverige kidnappat av Islamiskmaffia (som jag uppfattade det i drömmen).
    Häromdagen fick jag av en vän höra en profetia från 2011 på samma tema.
    Är det nån mer än jag som då funderar över Islams inflytande speciellt inom MP?

  • Roger S Enqvist

    Intressanta samtal mellan å ena sidan Swärd och Grenholm och å andra sidan Julia Kronlid.

    Jag skulle önska att Stefan Swärd och Micael Grenholm också skriver att man kan inte vara kristen och tillhöra Socialdemokraterna, Vänsterpartiet samt Miljöpartiet. Om det är uppenbart att SD har nationalsocialismen som grund är det lika uppenbart att S och V har socialismen som grund. Hörnstenen i socialismen är motstånd mot Gud. Religionen är ett opium, ett hinder för socialismen att bygga ett paradis på denna jord. Nationalsocialism och socialism är kusiner. De två enda ismerna som på fullt allvar menar att människan i grunden inte duger. Människan måste göras om. Människan förstår inte sitt eget bästa. Kollektivet måste styras av den socialistiska eliten, inte av Jesus.

    Den svenska socialistiska socialdemokratin använde vår svenska folkkyrka till att ”krama ihjäl” den kristna tron och ersätta Guds plats i varje svensk hjärta med (S)taten. Detta är ett historiskt faktum och Sverige är det enda land där socialismens grundtes lyckades, nämligen att göra ett helt folk sekulärt. I hela det gamla Östeuropa var det folket och kyrkan som körde socialismens diktatur ur ländernas regeringsbyggnader.

    Läs gärna Ronnie Sandahls fantastiska krönika i Aftonbladet, ”De offrade anseendet för att slippa prata Gud”. Stefan Löfvens och Gustav Fridolins tankebyggnader är skörden av årtionden av socialistisk marxistisk gudsfientlig politik, i konungariket Sverige.

    Ett annat problem med Swärds och Grenholms texter är följande. De skriver i SvD;

    ”Under kriget öppnade dock Sverige sina hjärtan, hundratusentals flyktingar kom från Norge, Finland och Baltikum och även den judiska invandringen ökade när kriget närmade sig sitt slut. Vi klarade denna flyktinginvasion utan varken systemkollaps eller ekonomisk kollaps, trots att Sverige då var ett betydligt fattigare land än vad vi är idag”

    Man kan inte jämföra Sverige 1930-tal med Sverige 2016-tal, OM, vi inte vill dela levnadsvillkoren med svensken anno 1930. De skriver att ingen systemkollaps och ekonomisk kollaps inträffade. Det fanns inga system eller ingen ekonomi som kunde kollapsa. Sverige under 1930-talet hade ingenting att förlora. Idag har Sverige och svensken massor med att förlora. Jag har en fru som arbetar inom förskolans värld. Jag har två döttrar som arbetar sedan några år tillbaka inom vården och grundskolans värd, som sjuksköterska och som lärare. En sak är säker, det saknas resurser och ung och frisk personal går på knä och blir ”utbrända” före 30-års ålder.

    Svenska frikyrkofamiljer vill fortfarande åka på en fjällsemester och en solsemester varje år. Titta på parkeringarna utanför våra kyrkor, det finns massa saker att förlora. Svensk frikyrka är övre svensk medelklass och svensk genomsnittålder ökar och ökar eftersom vi har högre levnadsstandard, avancerad och dyr sjukvård, som håller oss vid liv allt längre.

    Jämförelsen med tidigare ”massinvandringar” är helt enkelt orättfärdig. Men, om kristna på allvar vill utmana vår livsstil, då delar jag Swärds och Grenholms analys, men då krävs radikala förändringar av vår livsstil, även Swärds sockeberoende. (se hans tidigare text om beroende)

    Percy Barnevik skriver i sina memoarer, Jag vill förändra världen, att det kostar i snitt 200 us dollar att skapa ett jobb, i tredje världen. Ett arbete som lyfter livsvillkoren för flera personer i sin närhet. Att lyfta jorden fattigaste miljard, de som lever på mindre än 1 us dollar om dagen, krävs 10 000 000 arbeten. Att skapa dessa 10 000 000 arbeten kräver samma peng som idag utgör 4 % av jorden årliga bistånd. 4 %! Vi, den rika världen, skulle kunna utplåna fattigdomen genom att skapa jobb i tredje världen. Barnevik ställer en retorisk fråga, varför fixar vi inte detta? Han kallar sitt svar en förbjuden tanke, vi vill inte. Det är bättre att hålla de fattiga vid liv, på en armlängds avstånd och förse med bidrag, än att hjälpa dem att få ett jobb och de skulle kunna börja konkurrera med oss.

  • karlolov

    Det går inte för mig att undvika en del mycket blandade reaktioner kring hur ni, Swärd och Grenholm, skriver om flyktingkrisen, och andra kristnas reaktioner på denna.
    ”Som kristna måste vi protestera mot SD” – Vilka är ”vi” i det här sammanhanget? Menar ni Swärd och Grenholm är det OK, för det är er åsikt. Men gör det då tydligt att det inte är ett krav på alla kristna att dela den åsikten. Men känslan när jag läser artikeln är att ni med ”vi” menar alla kristna, och då blir det problem. Vem har gett er mandat att på politiska grunder döma ut andra kristna? Det finns inte en, och bara en, enda politisk åsikt som är den enda kristna, och även om vi inte håller med alla, så får vi inse att de med andra åsikter kan vara lika goda kristna som jag anser mig själv vara.
    ”Bevara Sverige svenskt” citeras som något definitivt ont. Men varför det? Vad skulle vi säga istället? Bevara Sverige danskt? Bevara Sverige arabiskt? Eller är det viktiga att ”Bevara inte Sverige svenskt”? Och då använder ni ju ren manipulation för att skuldbelägga de kristna som inte delar er politiska uppfattning.
    Ja, vi ska ha hjärta för flyktingarna, men varför inte diskutera på vilket sätt vi ska hjälpa dem? Att bara fördöma dem som inte oförbehållsamt hälsar alla flyktingar och ”flyktingar” välkomna hit, löser inga problem. Och Bibeln har nog betydligt mer att säga om flyktingar, och vårt ansvar för familj, församling och samhälle, än vad ni hittills lyft fram.
    Sänk ambitionen att vara alla kristnas rättesnöre, och erkänn att Julia Kronlid faktiskt är betydligt mera sympatisk i sin framtoning, och sund i sin uppfattning, än ni hittills visat er vara i denna debatt!

  • kennethhermansson

    Jag hoppas att några av dem som här uttrycker skepsis gentemot bokförfattarnas teologi och inställning till hitkommande ”främlingar” såg SVT-programmet ”Känn dig som hemma” om ”Hej främling” och Grytans asylboende utanför Östersund. Kanske var det i så fall någon som smittades av engagemanget och kände en längtan att ge sitt bidrag till integrationsarbetet och medmänskligheten tillsammans med dem som flyttar hit från krig och våld. Hoppas att den känslan i så fall tar sig goda konkreta uttryck. Filmen går i repris flera gånger och fortsättningsprogram följer kommande veckor.

  • kjell

    Jag är en 30talist och har fått uppleva att fattiga länder tar sig ur fattigdomen genom att skapa något som vi har behov av en del av det kanske står utanför kyrkan, Japan o Kina är ett par av dom, Singapore går det också bra för, så det är inte helt bortkastat att köpa prylar.
    Sedan finns det folkgrupper som aldrig har skapat någonting utan bara förväntar sig att få.
    Den som skapar något som andra har behov av mår bra av det själv.
    ( På 30 talet jobbade inte så många kvinnor utan dom ”stod vid spisen och födde barn” som fick börja arbeta tidigt för att få något i sig och på sig och kunna köpa kol o koks till spisen, som gav oss värme men kanske lite smuts i atmosfären som i gengäld gav oss kalla vintrar.

  • SefastTronde

    11 Farisén [Stefan Swärd] trädde fram och bad så för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne [Jimmie Åkesson] publikan. 12 Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.’ 13 Men publikanen stod långt borta och ville icke ens [bekänna sig som en personlig kristen] lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: ’Gud, misskunda dig över mig syndare.’
    Lukas 18:11-13

  • kennethhermansson

    Sefast Tronde! Ett för mig obegripligt inlägg. Hur överensstämmer detta ditt fördömande av en medkristen med din maning till försiktighet vid kommentarer till offentliga personers agerande, enligt ditt senaste inlägg på Aletheia? Jag måste säga att jag undrar var den verkliga fariseismen egentligen finns. http://aletheia.se/2016/04/25/tommy-dahlman-efter-forra-veckans-artikel-kommer-omedelbart-satta-juridiska-atgarder-pa-detta/#comment-333563

  • Gäst & främling

    För mig är det inte obegripligt, fast jag ser en viss ironi och tykenhet i inlägget, men det har jag förståelse för eftersom Stefan dömer många av oss Jesu lärjungar som ser det hela på ett annat sätt än han.

  • kennethhermansson

    Ingenstans har jag dock sett att Stefan dömer ut några kristna. Sådana påståenden handlar ju helt enkelt om dålig innantilläsning.

  • Gäst & främling

    Det är vad jag och många med mig har läst in.
    Vad det gäller länken så kan jag inte förstå vad det handlar om för synd, om det gäller promille på 0,52 så hade det inte bedömts som grovt i många centraleuropeiska länder som har 0,5 och om det varit i Luxemburg som har 0,8 så hade det inte räknats alls.

  • kennethhermansson

    Just det! ”Läst in.” Eisegetik! Eller Prooftexting. Att läsa in egna betydelser i texten, betydelser som inte finns där.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Eisegesis

    (Länken jag angav syftade till att påvisa Trondes dubbla måttstock då han på fredagkvällen, vilket jag uppskattar, uppmanar till försiktighet att fälla elaka omdömen om kristna ledare, men sedan på lördagförmiddagen själv gör det genom att fariséstämpla Stefan Swärd.)

  • wildwest63

    Det går absolut att undvika systemkollaps i Sverige – avskaffa välfärdsstaten! Låt alla leva på sin lön utan några bidrag. Kanske vore säkrast att fråga folket först när skolor, sjukvård och andra sociala inrättningar tar betalt i realtid. Förvisso är då våra bruttolöner nettolöner, så lite mer har vi att röra oss med.
    Isåfall har vi samma nivå som Sverige på 30talet och de svenska utvandrarna till USA i slutet av 1800-talet. Då stämmer liknelsen som i tid och otid framförs som argument för att vi ska ta emot ytterligare några miljoner s k flyktingar.
    En inte särskilt vågad gissning är att om Sverige avskaffar välfärdsstaten så kommer det inte heller hit några s k flyktingar. Vi har nämligen inga flyktingar här (bortsett från de ofta hitflugna kvotflyktingarna), som flyr från krig hals över huvud. Vi gränsar helt enkelt inte till sådana länder. Geografilektion 1a i förskolans förberedande introduktion!
    Därför är det med ett asgarv jag lyssnade på TV-rapport igår när man talade om ”flyktingar” som hänger sig under långtradare på väg från Helsingör till Helsingborg. Dessa ”flyktingar” flyr alltså från förtrycket, kriget, halshuggningarna, sharialagarna i det förödda Danmark!
    Debatten går absolut inte att föra så länge vi inte ens är överens om definitionen ”flykting”. En flykting flyr! En flykting invandrar inte för att få ett ekonomiskt bättre liv. Då passar man bättre i begreppet välfärdsmigrant. Och inget ont i det. Jag är också välfärdsmigrant, letar efter bättre ställen att bo på där jag får behålla mer av det jag tjänar resp kan jobba mindre och leva på stor fot. Men flykting blir jag inte för det.

  • Jonas Rosendahl

    Det kommer otvivelaktigt bli så att Sverige tvingas på ett eller annat sätt nedmontera välfärdsstaten om än i små steg samtidigt som man tvingas höja skatterna ytterligare. Vi är förmodligen bara en ekonomisk kris ifrån att se detta på allvar.
    Men man ska komma ihåg att i Grenholms (men kan jag verkligen tro Swärds?) värld så handlar det om fattiga människor som kommer till de rika länderna. Det är alltså en slags global utjämningspolitik som Grenholm framförallt ger sitt stöd till. Hur och på vilka grunder dessa människor kommer saknar alltså egentlig betydelse bara de är fattiga. Boken som Grenholm och Swärd skrivit är skuldbeläggande på alla sätt mot just de rika. De är den stora stygga vargen. Det är ett typiskt marxistiskt klasstänkande som boken framför.
    Detta tyckte jag inte kunde vara oemotsagt. Men å andra sidan tror jag en relativt hårt arbetande och plikttrogen frikyrkoläsarskara har svårt att ta till sig just det budskapet. Vi ger mycket men många tycker sig också förtjäna en del av det arbete man lägger ned.
    Denna form av förenklad retorik där man i alla lägen lyfter fram ytterlighetsargumentation och man hela tiden ska skuldbelägga de kristna som inte tror och tycker som de själva, det tror jag inte går hem i stugorna och det har väl den efterföljande debatten med råge visat.
    Boken skulle ha skrivits på ett mycket bättre sätt och visat väg i integrationsarbetet, men så icke…
    Både Grenholm och Swärd representerar alltså sanna globalister och man är skicklig i att klä detta i biblisk språkdräkt. Globalisternas främsta fiende är alla som på ett eller annat sätt står för nationalstaten…där har du det grundläggande motivet till att skriva emot SD….(men som jag inte fördjupat ytterligare resonemang kring)

  • Gäst & främling

    Det var ditt ord innantilläsning som.fick mig att skriva läst in.
    Jag vet inte vad man annars skall kalla det att skriva att en Kristen inte kan vara SDare
    med andra ord påstå att Julia inte är Kristen.
    Jag tror att efter nästa val finns inte KD kvar och SD ökar, SD är ett ungt parti.med många lediga stolar det vore väl bra att få rätt person att sätta sig på dom.

  • Micael Gustavsson

    Men snälla, Stefan har inte skrivit att kristna inte kan vara SDare, bara att kristna inte bör vara det.

  • kennethhermansson

    Förmodligen kommer jag att anklagas för att se spirande antisemitism lite varstans. Det tar jag med ro. Men jag skulle vilja ge Jonas (som jag inte misstänker för antisemitism!) och övriga en varning för begreppet ”globalist” som möjligen med tiden kommer att likställas med uttryck som ”sionist”.

    Läs gärna Björn af Kleens DN-artikel med bl a detta påstående ”…antisemitiskt kodade konspirationer om ”globalister” vinner mark i offentligheten. Det är notoriskt svårt att mäta extremisters inflytande i samhället. Men en metod som Heléne Lööw, docent i historia, föreslår är att iaktta hur begrepp plötsligt blir rumsrena i en bredare offentlighet.” http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjorn-af-kleen-kamp-mot-storfinans-och-folkforradare-fors-av-fler-an-nazister/

  • Gäst & främling

    Ordet bör har olika värde beroende på vem som säger det, t.e.x en pastor eller när min mor sa att du bör inte gå ut på den isen, efter att jag plumsat i sa hon se där jag sa ju till dig.

  • Gäst & främling

    Meningen ”som kristna måste vi protestera mot SD” vilket värde lägger du i detta måste
    är det skall eller bör?

  • wildwest63

    Jag håller helt med dig. Det är dessutom obegripligt, som någon annan kommentator skrivit, att man inte vänder sig emot de solklart kristendomsfientliga grunderna och grundarna bakom Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Bara för att man själv ideologiskt, sannolikt, sympatiserar med VP’s fördelningspolitik. I min barndoms pingstkyrka såg man mycket tveksamt på de mötesbesökare som hade förtroendeposter i dessa två partier. Idag verkar det snarare vara tvärtom tillsammans med de som sympatiserar med utopist-partiet MP.
    Magdalena Andersson uttrycker att Sverige går som tåget. Precis före valet hade Sverige dock märkligt nog tomt i ladorna.
    Just nu dopas svensk ekonomi av upplåning för att hantera migrationskostnaderna. En familj som lånar för att åka på solsemester brukar få bannor. En regering som gör samma sak påstår att det finansiella läget är lysande. Försök få ihop det.
    När migrationskostnaderna verkligen hamnar i budgeten, när asylanterna ska slussas ut i en verklighet som inte är anpassad, och aldrig kan anpassas, för dem då ser vi de verkliga kostnaderna. I Tyskland talar t o m den socialdemokratiska arbetsmarknadsministern Nahles om fördubblad arbetslöshet.
    Sedan handlar det inte enbart om ekonomi. Oavsett hur rikt ett land är kan man inte rent praktiskt ordna bostäder, skolor, vårdcentraler, socialkontor inkl de yrkesutövare som ska driva dessa, för 100,000 personer på nolltid. Vi har importerat ett helt Linköping på en höst och mig veterligen tog det närmare 1000 år för Linköping att bli den stad den är idag.
    Undanträngningseffekterna mot de svenskar som betalat världens högsta skatter under många år med förhoppningen om att de ska leda till välfärd även när livet skaver kommer verkligen sätta solidariteten på prov. Det är inte alltför långsökt att se 20-talets gatustrider i tyska storstäder även här. Vi har ingen psykologisk beredskap för detta, därför känns det otänkbart. Lika lite som vi har beredskap för att det faktiskt är större risk för krig i Sverige nu än det varit sedan den sovjetiska ubåten gick på grund i Karlskrona.
    Bättre då att hålla på med viktiga saker som normbrytande projekt, utbilda förskolor i queerteori och ägna all energi åt Eurovision. Människorna åt och drack och ingen såg ovädret komma.

  • wildwest63

    Ja, men för de flesta utom möjligen Björn af Kleen är inte globalist att jämställa med sionist. Jag tror för övrigt att vi snarare behöver förbereda oss för en tilltagande kristendomsfientlig storm än för ökad antisemitism. Även om den, till följd av den stora muslimska invandringen, ökat dramatiskt.

  • Läsare

    Gränsen är hårfin, kan du försvara skillnaden i inte bör och inte kan vara så att man inte behöver må dåligt om man väljer att rösta på SD.

  • Jonas Rosendahl

    Ett bra påpekande av den gode Kenneth Hermansson.
    För min del använder jag ordet globalist i samma bemärkelse som Cambridge Dictionaries Online: someone who ​believes that ​economic and ​foreign ​policy should be ​planned in an ​international way, ​rather than ​according to what is ​best for one ​particular ​country

  • kennethhermansson

    Jag förstår din användning av ordet ”globalist”, Jonas. Men jag ser samtidigt en tydlig utveckling av hur ordet används i den riktning som Björn af Kleen (och i förlängningen Helene Lööw, en av Sveriges främsta experter på nazismen i Sverige) varnar för. Det är inte bara Björn af Kleen som ser den trenden, såsom t ex wildwest63 tycks tro. Att antisemitismen tilltar är dessutom en verklighet som är uppenbar för dem som har ögon att se med.

  • kennethhermansson

    Sign ”Läsare”, Att en kristen inte ”bör” innebär en förmaning till kristna att akta sig för något speciellt. Att en kristen inte ”kan” betyder att ingen av dem som ägnar sig åt den saken är sant kristen. I första fallet är det alltså liktydigt med att undervisa och varna dör det som är skadligt. I andra fallet innebär det ett utdömande, ett fördömande. Gränsen är inte alls hårfin. Den är mycket tydlig, både språkligt och teologiskt. Skillnaden är stor.

  • Läsare

    Kenneth, när man läser allt som Stefan och även Michael skriver så blir ”bör” väldigt likt ”ska” om man kan konsten att läsa mellan raderna.

  • Micael Gustavsson

    Jo, bör och ska ligger givetvis väldigt nära varandra, det vet alla som studerat etik i någon form. Men nu var det inte ”ska” som kontrasterades mot ”bör” utan ”kan”.

  • xdannil

    Tack Swärd och Grenholm för att ni dikterar min tro. Det är så jobbigt att behöva tänka själv. Jag kommer bara fram till helt andra slutsatser. Jag är inte heller sverigedemokrat (det måste man ju alltid påpeka), men i debatten ger jag Julia Kronlid poäng eftersom hon avhåller sig från att ge pekpinnar för hur jag som kristen ska tycka och tro. Jag instämmer med tidigare kommentar om att det skulle vara mer konstruktivt om fokus låg på att mötas och lösa verkliga problem, istället för att skapa ”vi och dom”-läger bland kristna. Jag tror att er kampanj mot ”oliktänkande kristna” kommer motverka sitt syfte ju längre den pågår. Fler och fler kommer upptäcka er nitiskhet att styra andra kristnas åsikter, och det är tycker kristna, enligt min erfarenhet, inte om.

  • Roger S Enqvist

    Utmaningen med boken i fråga är att skilja på politik och religion (tro) eller det kanske är omöjligt för en Kristi lärjunge att skilja på sin tro och efterföljelse och den praktiska politiken?

    Politik är ju att få vår mänskliga samvaro att fungera och vår kristna tro är att omsätta Guds plan i mitt liv och i mitt sammanhang, de år jag lever på jorden. Ska och kan man skilja på det?

    Jag har skrivit en tidigare kommentar i denna tråd där jag bemöter författarnas syn på SD ifht till S och V. Jag skriver i den kommentaren att jag stort delar författarnas analys om;

    – den kristna kyrkan på allvar vill göra upp med vår materialistiska livsstil. I den kyrka som jag tillhör, ber och fastar vi för att få se ”gamla tiders väckelse”, mao se många vanliga Huskvarnabor komma till tro. Jag är dock väldigt skeptisk till det sättet att uttrycka sig och förvänta sig någon radikal folkväckelse, OM, vi fortsätter vår livsstil. Många av kyrkans medlemmar vill fortfarande åka på 1-2 hyfsat kostsamma semesterresor per år. Alla barn ska ha iPhone lurar. Kyrkans bilparkering vittnar om det läggs bra med pengar på de senaste bilmodellerna osv, osv.

    Jag vill förtydliga att jag på inget sätt utmärker mig annorlunda ifht mina medsyskon i kyrkan Jag deltar i samma race, och deltar aktivt i kyrkans liv.

    Jesus sa att det är omöjligt för en rik att komma in i himlen, ändå så försöker västvärldens kyrka med just de tricket, att komma till himlen som just rik. Samtidigt är vi väldigt medvetna om EU-migranter, ”flyktingkatastrofen” och att minst 1 miljard av jorden befolkning lever på 1 st us dollar om dan, eller mindre. Det går inte att lura Gud.

  • Jonas Rosendahl

    Jag tyckte då att boken blandade ihop rollerna för mycket. Hade den fokuserat enbart på kyrkans roll hade det varit bättre. Nu blir det bara pekpinnar vad gäller ekonomisk och politisk modell.
    Jo vi är nog alla ”offer” för materialismen på ett eller annat sätt.
    Och kyrkan bör nog sträva efter ett enklare liv hur nu det ska gå till, förmodligen genom kommande kriser?
    Hyser också frågetecken kring nån slags folkväckelse, jag kan inte se grunden vara lagd för något sådant som man kan se kyrkohistoriskt. Men frikyrkorna är till stor del visionsdrivna till skillnad från de historiska äldre kyrkogrenarna som ser sig själv mer som förvaltande.
    Visionsdrivandet innebär alltid nya projekt, större lokaler, mer lokaler, mer arbete utomlands och så vidare, och intressant nog…pengar kommer aldrig räcka till för alla nya projekt som pastorer ska starta. Så apropå visioner kan man fundera på enkelheten en eller två gånger :-)

  • kjell

    Menar du att vi skall sluta konsumera, då blir många arbetare utan lön, hur värderar du orden arbetaren är värd sin lön om man sedan inte skall ha någon glädje av den.
    Jag har hus på landet som är ett billigt sätt att bo och då räcker fattigpensionär till en bil också menar du då att vi som har långt till allt skall avstå t.ex bilen som för många som bor utanför stan är det vettigaste sättet att ta sig till kyrkan som för många ligger
    I stan där man startade som ung.
    Slutar vi konsumera så drabbas arbetare på fabriker någonstans i världen, många asiatiska länder kom igång genom att producera något som vi ville ha, det som förvånar mig är att t.ex Romerna inte har producerat något som övriga värden vill ha utan dom vill bara ha gemenskap dragspel och husvagn, sedan är deras behov fyllt.

  • Roger S Enqvist

    Jag menar inte att vi ska sluta konsumera. Jag problematiserar förhållandet religion och politik. Jag problematiserar att den svenska frikyrkan ber Gud om väckelse samtidigt som svensk frikyrka är övre svensk medelklass ifht bibelordet om att det är omöjligt för en rik att komma in i Guds rike. Vi vet att världen blöder och svälter, samtidigt som vi spenderar våra pengar på att göda vårt ego, mig och mitt.

    Jag problematiserar att vi ber Gud om att hela oss från våra sjukdomar som bygger på en galen livsstil, en livsstil som vi med vett och vilja väljer att leva.

    Jag problematiserar att bokförfattarna uttrycker att en kristen kan inte sympatisera med SD. Den rimliga slutsatsen av det resonemanget är att en kristen inte heller kan sympatisera med S eller V eftersom socialismen är kusin med nationalsocialismen.

  • Niklas

    En bekant till mig från USA förklarade för mig att i KJV står det (fritt överstatt): ”Den som FÖRTRÖSTAR på rikedom, kan inte komma in i himlen…”. Jag tycker att det låter rimligare. Annars måste vi först definiera ”rik” och vad ska då så kalla alla frikyrkomedlemmar som tjänar mer än det ”tillåtna”. (Avfällingar?). Dessutom talar bibeln mycket om arbete, som i sin tur ger lön som i förlängningen ger ”rikedom”.

  • Niklas

    Såvitt jag vet hade även bondeförbundet/Centern en negativ inställning till icke-svenskar. Men idag anses Centern vara ett reko parti. ”För det där var ju så länge sedan”. Då är ju frågan hur lång karantäntiden är?

  • kjell

    Varför är vi övre medelklass, jag byggde hus på 60talet med egna händer för under 100000, samma hus är idag värt ca 2 milj, som inte jag har någon annan glädje av än en låg bostadskostnad, men vi har hjälpt våra barn till bra start i livet, som ger dom 7dubbelt i inkomst mot min pension men för att komma dit där dom är nu har inte gått utan ansträngning, så jag menar att ”arbetaren är värd sin lön” gäller alla som anstränger sig och det gäller i hög grad oss i kyrkan som i hög grad satsar på familjen,
    och då blir resultatet det du ser, som jag ser som välsignelse, vi kan läsa om många rika välsignade i bibeln och Jesus hade rika vänner.
    Ursäkta om det blir felstavat ibland, mobilen gör som den vill.

  • Läsare

    Såg att det blev fel, menar förstås att skillnaden mellan inte bör och inte kan blir även hårfin när man läser mellan raderna.

  • Micael Gustavsson

    Skillnaden blir väl bara hårfin om man anser att kristna som inte är perfekta förlorar sin frälsning. Så fort man accepterar kategorin felande kristna som någonting som finns på riktigt, så blir skillnaden stor.

  • Stefan swärd

    Hej vänner, är på semester med familjen och firar 40-årig bröllopsdag några veckor i förskott, svårt hinna kommentera, men kan göra enstaka inhopp ibland.
    Stefan Sw

  • Läsare

    Du brukar väl väldigt sällan kommentera/svara, men kasta ut brasklappar och sedan fly det brukar ju vara din melodi. Så varför svara nu?

  • Roger S Enqvist

    Jag använder en annan måttstock när jag bedömer ismer och politiska partier, nämligen människosynen. Och enligt mitt förmenande är den socialistiska och nationalsocialistiska människosynen förvriden. Mao, det finns ingen karantäntid för S, V, MP och SD.

  • Roger S Enqvist

    Fortfarande lever en miljard medmänniskor på 10 kr om dagen. Och vi har kunskap om detta. ”Allt vad ni har gjort………

  • Niklas

    Ok, jag förstår hur du menar.

  • kjell

    Har Kristna mer övergått till socialhjälp istället för mission eller gäller orden i matt 6:33
    vad jag menar är att det följer välsignelse av att först söka Gud, men som jag skrivit förut är att jag är fattig pensionär, men så länge som vi är två så går det runt men om någon av oss blir ensam så blir det svårt med ekonomin.
    Jag läste i Jönköpings posten om Livia som själv är Rumän och jobbar i kyrkan för att hjälpa romer, hon säger att tiggarna får upp till 1000 kr om dan så hon uppmanar oss att inte ge för dom klarar inte av att sluta tigga.
    Men 10 kr om dagen kan knappast vara i Sverige, jag har ca 300 och det går inte mer än runt om man skall göra rätt för sig i samhället.