Vad är kristna värderingar angående flyktingpolitiken?

Jag jobbar ju nu med en bok om en kristen syn på flyktingar och invandring m.m., skriver tillsammans med Micael Grenholm.

Några kapitel handlar särskilt om en genomgång av vad Bibeln har att säga i ämnet. Ambitionen är att plocka fram och gå igenom samtliga relevanta bibeltexter.

En mycket kortfattad version av detta kommer i min ledare i Världen Idag på måndag.

För mig som kristen handlar det om att hitta fram till kristna värderingar i en fråga som handlar om synen på flyktingar och invandring. Kristna värderingar formas utifrån studiet av Bibeln.

Bibeln genomsyras av berättelser om migration och flyktingar. Abraham flyttade från Ur. Israels barn lämnade löfteslandet för flykt till Egypten för att undvika svält. Israel flydde ut ur Egypten.

Moseböckerna och lagen tar upp en hel del om att behandla främlingen, d.v.s. invandraren och flyktingen, på en generöst sätt, och ta emot denne.  I Sinai mottar israeliterna många budord från Gud, varav flera handlar om invandrare. Flera gånger påminner Gud israelerna om att de själva var främlingar i Egypten och blev orättfärdigt behandlade där. ”En främling skall du inte förödmjuka eller förtrycka. ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land.” 2 Mos. 22:21, ”Ni vet själva hur främlingen känner det, eftersom ni har varit främlingar i Egyptens land”. 23:9.

Herren vill inte bara att israeliterna ska låta bli att förtrycka invandrare, utan också behandla den som infödda och älska dem som sig själva ”När en främling bor hos er i ert land, skall ni inte förtrycka honom. Främlingen som bor ibland er skall räknas som infödd hos er. Du skall älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land. Jag är Herren, er Gud”. 3 Mos. 19:33,34

Det hebreiska ordet för främling som används är samma ord som Abraham använde när han förklarade att han bodde som främling bland hetiterna, och samma ord användes om Mose när han bodde i Midjan. Ordet främling betyder alltså inte tillfällig besökare, gäst, utan en invandrare som permanent bodde i ett land där man inte hade sitt ursprung.

Gud vill att hans folk ska älska invandrare därför att han själv älskar dem: ”Ty Herren er Gud, är gudarnas Gud och herrarnas Herre, den Gud som är stor och väldig och inger fruktan, som inte är partisk och inte tar mutor. Han skaffar den faderlöse och änkan rätt, han älskar främlingen och ger honom mat och kläder. Också ni skall älska främlingen för ni har själva varit främlingar i Egyptens land.” 5 Mos. 10:17-19 Vi läser vidare att samma lag och förmåner skulle gälla för invandrarna som för den inhemska befolkningen. Däremot gavs särskilda förmåner till invandrare på grund av deras utsatta situation. t.ex.  3 Mos. 23:22, 25:35.

En fråga man kan ställa sig, var detta specialregler som gällde just för Israel i just den situationen. Eller är detta en allmängiltig etik. Vi läser ju om att Gud älskade invandraren, och då är det ju en egenskap hos Gud som fortfarande gäller, Gud förändras inte.

Läser vi vidare i profetskrifterna som låg senare i tiden, möter oss exakt samma budskap. Ps. 146:9 talar om att Herren ger främlingen ett skydd, stöder faderlösa och änkor. Gud själv månar om de människor som är mest utsatta, och specificerar det med främlingen d.v.s. invandraren-flyktingen, de faderlösa och änkorna.

Profeten Jeremia avslöjade och konfronterade Israels synd. När Jeremia ska peka på de punkter där Israel avfallit från Gud, då tr han upp om att förtrycka invandraren. Jer. 7:5-7 säger: Men om ni verkligen ändrar era liv och era gärningar, om ni handlar rätt mot varandra, om ni inte förtrycker invandraren, den faderlöse och änkan, inte låter oskyldigt blod flyta på denna plats och inte skadar er själva genom att följa andra gudar, då skall jag bo bland er på denna plats, i det land som jag gav åt era fäder från urminnes tid och för all framtid”.

När Gud bedömer Israel är behandlingen av invandraren en avgörande fråga.

Profeten Hesekiel säger något liknande i Hes. 22:7: ”Hos dig skymfas fäder och mödrar, invandrare förtrycks, änkor och faderlösa kränks.”  Hes. 47:22 om invandrares rättigheter: ”När ni utskiftar det som egendom skall de invandrare som bor hos er och har fått barn bland er räknas som infödda israeliter. Ni och de skall gemensamt utskifta landet som egendom mellan Israels stammar.” Profeterna Sakarja och Malaki tar också upp om att behandla invandraren väl.

Budskapet från Moseböckerna och Profeterna är tydligt. Israel ska ta emot flyktingarna och invandrarna, behandla dem väl, och ge dem samma villkor som gäller för den egna inhemska befolkningen.

Men är detta bara speciella gammaltestamentliga lagar som gällde då, inte i vår tid.

Jag vill hävda att detta är ett tidlöst budskap. Det finns regler i Gamla testamentet som inte gäller längre, och det definieras tydligt utifrån Nya testamentet. Etiska förkunnelsen i GT är ofta tidlös, när profeterna lyfter fram det är det i regel tidlöst och gäller alla tider. I synnerhet om frågorna tas upp i Nya testamentet och i Jesu undervisning.

Bergspredikans budskap är så tydligt. Allt vad ni vill att människorna ska göra åt er, ska ni göra åt dem. Att älska sina ovänner, de människor man känner sig mest obekväm med. Om man läser bergspredikan, vad ger det för vägledning för hur man ska behandla båtflyktingar, ha för inställning angående EU:s gränser, inställningen till muslimer.

Jesus uppmanade sina lärjungar att gå ut i hela världen och predika evangeliet för alla folk. Detta förutsätter att det finns möjlighet till fri invandring och att man kan få arbetstillstånd var som helst. Annars kan inte missionsbefallningen fullföljas. Det är också ett argument för varför vi kristna ska försvara fri rörlighet över nationsgränserna.

I Matt. 25 tar Jesus upp om hur vi hanterar främlingen, och anknyter där till profettexterna som citeras ovan. Han spetsar till och säger att kristna tron uttrycks bl.a. i hur man förhåller sig till främlingen, d.v.s. invandraren/flyktingen. Han säger till och med att de som drabbas av Guds eviga dom, och den eviga förtappelsen, är de som inte tagit emot främlingen.

Att visa gästvänlighet är ett centralt tema i Nya testamentet, och tankegången anknyter till Gamla testamentets lagar om att ta emot främlingen.

Jesus började sitt liv som en flykting. Flyktingens utsatthet är en grundbult i hela kristna tron.

Nya testamentet lyfter fram Guds folk, Kristi kropp, där all rasism har upphävts. Det handlar inte längre om etnicitet, hudfärg m.m. utan om att vi är ett i Kristus. Här är inte jude eller grek. Rasism i den kristna församlingen är en allvarlig synd, att behandla människor olika på grund av olika språk och folkgrupper.

I Uppenbarelseboken ser vi glimtar att slutmålet för Guds rike och Guds folk är en ”stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk”. Upp. 7:9

Detta är något helt annat än idén om Fädernas kyrka.

Så har man något intresse av att föra in någon form av kristna värderingar i politiken och i politiska debatten, då bör man resonera på detta sätt.

Mycket kortfattat detta. Den längre versionen kommer i en kommande bok. Den ännu kortare versionen i en ledare i Världen Idag på måndag.

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • wildwest63

    Vi kan börja med att definiera vad som är en flykting. Är det någon som flyr från sitt land undan krig, våldtäkter, hungersnöd och akut livsfara? Eller är det någon som migrerar från sitt land för att söka sig ett bättre liv i ett annat land – som t ex de svenska immigranterna till USA på 1800-talet? Jag har aldrig hört att de har kallats flyktingar.
    Nästa definition är var pengar (det handlar alltid om pengar även om kristna ibland tror att Gud gör ständiga skapelseunder på bankkontonivå!) gör bäst nytta. Är det hos de som har mycket gott ställt och kan betala kriminella ligor att ta sig till Europa eller är det hos de människor som inte har råd att ens ta sig till flyktingläger i ett grannland? Det handlar om kostnadsnivå och om rättvisa. Dessa våra minsta finns idag inte här i Europa till största delen utan i flyktingläger i Libanon, Turkiet och Jordanien.
    En annan viktig fråga är också hur mycket en flykting får ljuga, bedra, fuska, lura för att kunna ta sig till sina drömmars land och hur mycket jag som kristen i mitt land ska se till att han får samma standard som jag, trots att jag hade ansetts vara grovt kriminell om jag handlat på samma sätt. I mitt synsätt finns det ett personligt ansvar hur man lever sitt liv, inte bara mitt, även den som tar sig hit.
    Just nu sammanblandas allt detta i en enda stor soppa där kriminella handlingar inte är kriminella, rasism är allting som inte riktar sig mot blonda svenskar, flyktingar kan vara flyktingar men behöver inte vara det, Schengenavtalet är giltigt ibland och ibland inte, Dublinförordningen gäller ännu mindre och därefter skall ett välfärdssystem som bygger på en balans av in- och utbetalningar genomgå en ny ekonomisk teori som gör att minus blir plus i rent fysisk form. Alla begrepp om rätt och fel ställs just nu på ända – och på den tiden ska laglöseheten öka, som det står.

  • sungaMagnus

    Stefan! Jag tror du har fått Matteus 25 om bakfoten; du har missat att ta vers v. 40 i beaktande som säger att de uppräknade avser ”dessa mina minsta bröder” . Genomgående i kyrkans historia har man tolkat detta som ”de troende”. Därmed avser inte Matt 25 främlingen per se utan en broder som är främling vilket är en väsentlig skillnad. En mer modern tolkning av ovanstående implicerar att dessa minste skulle kunna avse Jesus etniska bröder d.v.s. judarna.

    Det är alltså inte ur Matt 25 perspektiv en frälsningsfråga som du tycks implicera om man man har stora betänkligheter att ta in muslimska eller icke-troende invandrare/flyktingar i sitt land.

    Den barmhärtige samariten är den text du borde ha hänvisat till som passar bättre in på din argumentation. I övrigt håller jag med dig.

    mvh Magnus

  • AlmaM

    Jag har hört den bekväma tolkningen, för hur lättsamt blir det då inte på domens dag för oss som inte träffar judar i fängelse osv. speciellt ofta?
    Normal tolkning av Matteus 25 är inte att det bara handlar om judar. Jag tar det säkra före det osäkra och tolkar på detta gammaldags uppfodrande vis.

  • AlmaM

    Tack Stefan för ditt långvariag och uthålliga engagemang! Du står på stadig kristen och biblisk grund här, precis som det ska vara.

  • sungaMagnus

    Den gängse tolkningen bland kommentarslitteraturen eller receptionshistorien är att frasen avser troende (majoritetslinjen) kristna. Tanken på främlingar per se är relativt modern och om jag inte har fel är Albert Schweitzer en av första som gör den tolkningen.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Äh, Stefan missar som vanligt poängen och slår in delvis öppna dörrar. Krydda detta med att han nu slår följe med ”ung vänster” d.v.s. Micael Grenholm så blir resultatet därefter.

    Lider av att våra s.k. kristna ledare är så totalt frånkopplade både fåren de ska leda och den tid de lever i. Swärd felbedömde EU medlemsskapet (följde tidsandan), felbedömde i frågan om Euron, missade totalt Ekmans resa mot Rom, och nu ger han sig in i ännu en debatt han inte förstår sig på från sin skyddade verkstad på Östermalm.

    Men han har för att säga något positivt lyckats prestera en bra bok under tiden. Swärd föreslog vid något tillfälle att Ulf Christianson borde hålla sig till att sjunga och inte prata politik. Jag är benägen att be Swärd hålla sig till ämnen som försoningen och korset :-)

    Här är en statsvetare som istället vågar gå mot strömmen och fattar den mer djupgående problematiken istället för den ytliga och irrelevanta debatt Swärd nu för mer i still med Aftonbladet och Expressen:

    Är massmigration positivt för Sverige?
    http://www.dagen.se/debatt/%C3%A4r-massmigration-positivt-f%C3%B6r-sverige-1.394142

    Här har ni en profetisk och kanske lite mer spekulativ post i ämnet, även den tio ggr mer intressant än Swärds pekpinnar:

    IS, våra politiker och media krattar manegen för ett Storisrael
    http://memra.me/2015/09/10/is-vara-politiker-och-media-krattar-manegen-for-ett-storisrael/

    Shabbat Shalom,
    Daniel

  • Slimebeast

    Det är inte ett dugg kristet att hjälpa de fräcka och krävande invandrare som kommer till Sverige just nu, som mestadels är unga, starka och friska män med vassa ambågar. Jag spyr.

  • gäst & främling

    Dessa mina minsta bröder handlar ju om Kristna, (vem är min broder min syster och min moder det är den som gör min himmelske faders vilja det kan inte vara tydligare) vi kan läsa om insamlingar till andra Kristna och den uppfattningen har jag fått att det är andra Kristna som vi har ansvar över, men Sverige håller på att islamiseras men du vill att vi skall tolka dessa som syskon; jag läste att 3500 i Sverige har på kort tid konverterat till Islam men att dom som sägs blivit Kristna i Sverige egentligen haft en tro som dom inte har kunnat leva upp till och då har dom egentligen alltid varit Kristna.
    Jag menar att vi borde söka efter förföljda Kristna bland flyktingar och passa på nu när laglösheten råder i landet och utnyttja möjligheten till att flyga in Kristna flyktingar och använda typ Stenas eller andra fartyg nu när det verkar vara tillåtet att smuggla vi behöver ju inte måla dessa transportmedel vita som med dom vita bussarna men huvudsaken handlar ju om resultatet.

  • AlmaM

    Många före honom har trtt just det. Här utdrag ur en avhandling om Augustinus syn på saken: ” Augustine because he derives the merit of almsgiving
    from “God’s own presence
    in pauperibus suis ”understanding God’s being present in the poor not for the sake of the poor themselves but rather in the interests of their benefactors, enabling the latter to gain heavenly bonuses.”

    Benediktinerorden hänvisar till Matt. 25 när de förklarar sin regel om att besöka de sjuka (inte bara sjuka judar eller kristna.
    Två axplock ur minnets skafferi och nätet.

  • wildwest63

    En flykting som hotar att hoppa från färjan i Trelleborg för att han inte vill hamna i det förödda och krigsdrabbade landet Sverige, flyktingar som inte vill registrera sig i det förödda och krigsdrabbade landet Danmark – vad är det för ”flyktingar” egentligen? Det är ju som om jag skulle hota skjuta mig på öppen gata för att jag vill bo på Grand Hotel Blasieholmen när jag fått plats på vandrarhemmet Chapman.
    Jag läste en undersökning – obs! i en mainstream seriös tidning obs! – att av de som kommer hit i den s k flyktingvandringen är över 70% unga män. Av media att döma är det snarare 90% mödrar med gråtande småbarn.

  • sungaMagnus

    Många och många; som sagt; majoritetslinjen inom tolkningshistorien ser bröderna som troende; det du beskriver är undantagsfall i detta avseende och utan tvekan en fel tolkning av Mt 25.

    Exemplen du räknar från historien måste givetvis också förstås i relation till ett kristet enhetssamhälle. I Rosenius fall tycks främling vara personer som man inte känner personligen; kontextuellt sett inte vår situation i nuet.

    Jag bör också betona att vi diskuterar exegesen av Matteus 25 i strikt mening inte det självklara faktumet att älska ”min nästa” inbegriper alla människor oavsett etnicitet.

    Magnus

  • http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/ Dessa mina minsta bröder

    Texten I den ”Den barmhärtige samariern” ställer
    Jesus frågan ” Och vem är min nästa? ” Där möter vi en naken
    och medvetslös slagen man, där ligger en av poängen i liknelsen
    man kunde inte avgöra vilken etnicitet han hade – Slutsatsen alla
    är min nästa är så naturlig.

  • Stefan Swärd

    sungaMagnus,
    det är inte solklart att tolka exakt vem som åsyftas, men poängen med den här typen av bibeltexter är ju att definiera människor som är i utsatta situationer, främlingen är främling – oavsett etnicitet och övriga förhållanden
    Stefan Swärd

  • Stefan Swärd

    Slimebeast,
    du tycks vara så långt bort från kristna värderingar som man kan komma.
    Stefan Swärd

  • Stefan Swärd

    Daniel
    nu handlar ju mitt blogginlägg om olika bibeltexter med relevans för invandring, och du diskuterar ju inte detta alls, utan helt andra saker. Därför avstår jag från att kommentera.
    Stefan Swärd

  • Stefan Swärd

    Tack hälsar
    Stefan Swärd

  • ps23enkristen

    Bra skrivet…Gud frid och Herrens väIsignelse…1 kor 13 Kärleken förgår aldrig…

  • gäst & främling

    Du blandar ihop kärleken till nästan och vem som är min broder min syster och min moder. Att stöta på en skadad efter vägen ställer vi alla upp på så långt som vi kan efter vår förmåga vanligen tar vi idag upp mobilen och ringer efter en ambulans, men vem vi bokstavligen har ansvar för säger Jesus mycket tydligt att det är den som gör min himmelske faders vilja, och du kan väl inte påstå att muslimer gör hans vilja.

  • http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/ Dessa mina minsta bröder

    Den barhärtige samarien tog ett ansvar för den slagne mannen
    ”Sedan lyfte han upphonom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom.” Muslimer är också människor jag läst känna muslimska flyktingar från Syrien de är nu mina vänner :)

  • gäst & främling

    Menar du att bara för att dom är dina vänner så gör dom Guds vilja?

    Att ta mobilen i dagens samhälle är oftast mer värdefullt än att försöka sig på att hjälpa när man inte är sjukvårdskunnig, jag hoppas att du har mobilen med dig om jag ligger där skadad, men jag har varit med om båda delarna i mitt långa liv.
    Jag menar fortfarande att du blandar ihop.

    (Intressant i den bilden är Jesu syn på sin moder när vi kan se den katolska synen)

  • josef

    Stefan, du tycker inte att din lampa är något grumlad i frågan? I din värld orsakar ju inte ens invandring islamisering, trots bevis på motsatsen.

    Vidare, när jag läser följande:

    Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, 36jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ 37Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? 38När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? 39Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ 40Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig
    Så handlar det för mig bara om en sak egentligen. Lojalitet. Jesus pratar om att vi skall hålla ihop som en kropp, att vara lojala. Det är nämligen väldigt lätt att ledare som lever ett lite mer pampigt liv råkar strunta i de minsta. Dessa minsta som är mina BRÖDER. Inte flyktigt bekanta på andra sidan jorden. BRÖDER. Faller de, var där för dem på alla sätt. Stöd dem med pengar, tid och uppmuntran och kärlek. För visar vi inte de som är våra bröder lojalitet, så faller hela kroppen. Vem vill vara del i en kropp där inte lemmarna är lojala mot varandra?
    Och du Stefan, har en hel del att lära dig i lojalitet. Du som argumenterar för att dra in odjuret bland de minsta bröderna.

  • AlmaM

    Okej, du vill tro så. Jag tog bara axplock och Augustinus, Benediktinerna eller Rosenius är knappast perfiera och udda figurer i kyrkan. Du ska få ett litet ”udda” exempel till ur en predikan över denna text av Martin Luther sedan ska jag sluta plåga dig med motbilder till din fasta övertygelse:

    8.
    You may ask why Christ there especially examine works called deeds of
    mercy, or the neglect of such works? Six different kinds are mentioned in
    the text, although many more might be given; yet were one to judge
    critically in the matter, there are no more works than those implied in the
    fifth commandment: Thou shalt not kill; in which we are commanded in
    general, as Christ himself explains it, not to be angry with our neighbor, but
    to be kind to him and ready to serve and assist him, supply his wants in
    times of need, whether in hunger, thirst, nakedness, suffering,
    imprisonment, sickness or other troubles, and to do this even to those who
    may have given us occasion for anger or for unmerciful acts, and thus do
    not appear to be worthy of our love and benevolence. For that is a poor
    virtue which does good only to those we love, or from whom we hope toreceive kindness and thanks in return

  • AlmaM

    Här en bra artikel av en kunnig person, kunskap hjälper ju inte mot förstockad xenofobi, men det är ändå bra att ha fakta i ryggen: http://www.svd.se/historieloshet-bakom-radsla-for-invandring

  • Frida

    Vad tänker du kring att ords 20:21 ”An inheritance quickly gained at the beginning will not be blessed at the end.” Jag har funderat på om det är skillnad på att säga att människor får komma och bo och hjälpa en tid med mat och på att bjuda in dem till ett fullvärdig välfärdssamhälle om de inte har byggt upp ett själva någon gång. Alltså om tanken med tidsbegränsade uppehållstillstånd ändå har någon biblisk grund. Kanske är det inte välsignat för dem själva i längden att få det svenska välfärds arvet alltför tidigt. Utan att först vara med och lära sig hur det byggs upp. Individuellt kallas vi att vara barmhärtiga samariter men hur är det med att föra vidare vårt samhälles välfärdsarv kan det finnas en risk med att det går för fort och att det då bryts ner.

  • Frida

    Hes. 47:22 är intressant i detta kanske är det en biblisk princip för att få uppehållstillstånd och medborgarskap alltså de som bor och får barn här? I så fall skulle det ta ett tag för yngre peroner och äldre personer skulle aldrig bli medborgare. Såklart det inte kan tolkas bokstavligt men det kanske ändå ger en fingervisning alltså till en början endast tidsbegränsade uppehållstillstånd och med tiden när de väljer att ”bo hos oss” det Är också en kulturell fråga betydde det att de invandrare hade anpassat sig efter israelitisk kultur (fått barn bland er) eller var det stora grupper som bodde på israelisk mark och fortfarande inte beblandade sig med israeliter. Jag vet verkligen inte alls själv men undrar för skulle man öppna medborgarskapet helt öppet så skulle naturligtvis alla som behövde en operation kunna komma till sverige (också från usa och är utan sjukförsäkring) och hela vårt system skulle haverera totalt. Men samtidigt är jag vinn om att vi tolkar detta bibliskt så jag funderar.

  • Frida

    Många texter om att inte förtrycka främlingar handlar nog också om att inte förslava dem eller behandla dem nedlåtande otroligt stor skillnad mellan att inte behandla personer nedlåtande och att ge dem hela välfärdsarvet som medborgare.

  • Slimebeast

    Dick Harrison är en socialistisk demagog. Artikeln är ren propaganda.
    En ärlig historiker skulle lyfta fram det just det unika faktum att ingen invandringsvåg i vår historia kan jämföras med den massinvandringsvåg vi ser från 1980 och framåt.

    Tyskarna som kom på medeltiden var någorulnda många då de koncentreades till vissa storstäder, och utgjorde totalt kanske 2-3% av Sveriges befolkning, men bidrog uppenbarligen med något till landet eftersom de blev adelsmän, officerare, köpmän, kapitalägare direkt. Dock, personligen tycker jag inte alls om denna invandring, och jag tror dåvarande Sveriges bönder mfl samhällsgrupper inte heller tyckte om att det kom dit folk från utländsk elit och tar över.

    Vallonerna var specialutbildade på just järnbruk och mycket få, de ökade Sveriges befolkning med högst 1%.

    Finnar, juggar och greker 1950-1975 fyllde luckor i en industri som skrek efter arbetskraft men värt att veta är att de trots detta knappt betalat sig, då de nyttjat tex sjukvård och förtidspension i högre grad än snittsvensken och inte minst invandrarna från Balkan har varit starkt överrepresenterade i grov brottslighet. Denna invandringsvåg var ca 500 000 i antal.

    Det ska man sedan jämföra med en våg av hittills redan 1.5 miljoner svårintegrerade, lågutbildade människor från Balkan och Tredje världen att komma till ett land med betydande arbetslöshet och bostadsbrist. Människor som vi redan vet belastar samhället med miljontals kr per individ, utöver det omätbara lidande de åsamkar infödda svenskar i form av våldsbrott och mobbning. Lägg på det ett svenskt samhälle som uttryckligen riktar en massa åtgärder till denna dysfunktionella grupp, och som till och med omdefinierar sin karaktär till att definieras som ”mångkulturellt samhälle” med allt vad det innebär.

    Det är bisarrt att använda tidigare invandring som intäkt för att den här massinvasionen ger ökat välstånd och utveckling. Det är djupt kränkande mot Sverige och svenskarna.

    Det är rent oförskämt att folkets protester mot detta ska betecknas som xenofobi.

  • Slimebeast

    ..

  • sungaMagnus

    Wow, plötsligt blev jag beskylld för främlingshat trots att jag är för invandring till 100 procent. Tack för den. Återigen jag diskuterar endast den felaktiga exegesen av Matt 25; nämligen att den inte kan (även om det finns undantagsfall i historien) tolkas på det sätt som Swärd gör. Samtliga av mina bibelkommentarer i bokhyllan hävdar det jag har försökt förklara för dig. ”Dessa mina minsta bröder” och ”dessa minsta” avser ”de troende” (ngt som stämmer väl överens med hur författaren till Mt-evang brukar begreppen annorstädes).

    Det finns en mängd andra bibelställen som passar bättre in i Swärds argumentation: kärlek till nästan; gyllene regeln; den barmhärtige samariten osv osv.

  • sungaMagnus

    När Jesus använder liknelsen så ligger poängen i att samtliga judiska förbipasserande undviker att förbarma sig över den misshandlade mannen; i stället är det den man som ur judisk synvinkel är föraktad pga sin etnicitet som förbarmar sig. Bara att Jesus i liknelsen brukar en samaritansk man som exempel på vem som är ens nästa är djärvt nog. Texten är ett utmärkt exempel för att beskriva kärlek till sin nästa som inte tar hänsyn till etnicitet.

    Matteus 25 handlar om den rättfärdighet och den dom som kommer människor till del på grundval hur de har handlat mot dem somt tillhör Jesus (Jesu bröder och de minsta) d.v.s. de troende. Det finns mängder av texter för att beskriva kärlek till sin nästa; Matt 25 handlar dock inte om detta.

  • gäst & främling

    Det är intressant att se vad bibeln säger om främling. ( Sök bibeln) 1917 på ordet främling.

  • AlmaM

    Man kan ju fortsätta att läsa i Hesekiel i kapitel 16:49 finns ett budskap till rika Europa.

    På tal om USA där blir alla som föds i landet medborgare där oavsett föräldrarnas medborgarskap.

    Du skriver ”så skulle naturligtvis alla som behövde en operation kunna komma till sverige (också från usa och är utan sjukförsäkring)”

    Du glömmer att vuxna människor som börjar jobba efter någon månad -8 år är oerhört billiga jämfört med barn som växer upp i Sverige och börjar betala skatt efter 20-30 år. Dvs all slags invandring, även flyktingmottagande, är i längden en god affär. men som kristen kan vi faktiskt strunta i den delen. Bibeln lär oss att vi ska hjälpa våra medmänniskor punkt. Som Luther säger i predikocitatet som jag skickade till sungaMagnus: vi ska hjälpa utan att förvänta oss något i gengäld.

    Detta är en kristen blogg därför borde vi kunna tänka Gudsrikestankar här inte bara världsliga egoistiska nationalisttankar.

  • Slimebeast

    Är det okristet att vara emot invandringen?

    – När horder av resursstarka, mestadels unga män som inte nöjer sig att stanna i Turkiet eller Libanon, bara måste till paradiset Sverige för att de vill få ett bättre liv. Personer som utgör eliten av de som flytt krigen i Syrien och Irak, och från militärtjänstgöring i Eritrea, nämligen alltid den starkaste tiondelen av en flyktingpopulation. Allt medan de svaga, fattiga, sjuka, kvinnorna och barnen blir kvar i flyktinglägren. Att då se kristna ivra och kriga för den här eliten, fuskarna och lögnarna som tagit sig hit medan de arma massorna är kvar, bara det är så oerhört perverst.

    – När vi vet att invandringen kostar Sverige 200 miljarder kr per år, lågt räknat, pengar som skulle kunna gå till U-hjälp, flyktinghjälp på plats, till svensk offentlig sektor och brister i välfärden, eller helt enkelt till våra egna plånböcker och t.ex spridande av evangelium.

    – När invandring kraftigt ökar brottsligheten i Sverige – allt från mindre bidragsfusk (skilsmässa på pappret-> lyfta bidrag)
    http://petterssonsblogg.se/2014/05/21/100-somaliska-kvinnor-far-barn-med-ex-mannen-efter-skilsmassa/comment-page-1/
    till fusk med assistansersättning där klaner besätter rollerna med allt från VD till vårdpersonal till fejkande funktionshindrade http://www.svd.se/assistansfusk-del-i-organiserad-brottslighet
    till ökning av gaturån, misshandel, våldtäkt och mord.
    https://affes.wordpress.com/2012/01/12/valdsbrott-1975-2011/

    – När ”ensamkommande flyktingbarn”, varav hälften egentligen är myndiga vuxna, av någon bisarr ”human” anledning sätts på extremt dyra HVB-boenden där en enda plats kostar samhället 1 miljon kr per år (ensamkommande vistas i snitt 1,5 år), där alla har en egen God man som bevakar deras rättigheter och där ungdomarna lär sig att de är väldigt speciella, närmast kungar, för att bli ännu mer kräsna och krävande. Hur kan man inbilla sig att dessa någonsin blir produktiva medborgare när de fostras till kravmaskiner från dag ett? Det är perverst. Jag finner inga ord.

    – En massinvandring som förändrar samhället i grunden, som försätter den egna befolkningen i minoritet inom ett par generationer (vi är redan halvvägs, i Malmö är redan unga, etniska svenskar i minoritet). Samtidigt som vi ser att oavsett vilka vackra ord som kommer ur svenskens mun så vill han eller hon leva i trygghet, bo i svenska bostadsområden och ha sina barn i svenska skolor.

    – Som gör att satansreligionen Islam etableras i Sverige med alla vidrigheter det för med sig. Parallella samhällen som utvecklas i förorterna med shariakultur och religiösa åsiktspoliser. Judehat, segregation och uppmaning till Jihad som predikas i svenska moskéer. Hedersvåld och tvångsgifte, krav på särrättigheter. En utveckling som flera invandrarkvinnor, allt från Mona Walter och Bahareh Andersson till vänsterfeminister som Amineh Kakabaveh och Zelina Dagli, vädjar om samhällets hjälp emot.

    Tvärtom, det som är okristet är att spela med i den här teatern.

  • sungaMagnus

    Ok, om jag varit så osäker som du uppenbarligen är hade jag utelämnat Matt 25 i min argumentation med tanke på att du redan ovan underbyggt den tillräckligt med relevanta bibelpassager.

    Matteusexperten Robert H Gundry skriver följande angående betydelsen av Matteus 25:

    ”The little ones” are believers in Jesus (Matt 18:6). Here in 25:40 he calls them his ”brothers”, identified in Matt 12:48-50 as those who do the will of his Father in heaven, that is, his (true) disciples. Here, ”little” escalates to ”littlest” and combines with ”one” in the phrase, ”for one of these littlest brothers of mine,” to emphasize that doing charity even for a single disciple of low profile counts as doing it for Jesus. ”Amen I tell you” underscores his identifying himself with one of them, and ”these” invites the righteous to recognize one another as his brothers. They hungered and thirsted, were homeless and naked, and sick and imprisoned because they were suffering persecution and fleeing from it in obedience to Jesus’ command (Matt 10:23). So he isn’t talking about general humanitarianism (for that, go to passages such as Luke 10:30-37). He is talking about disciples’ risking persecution of themselves by helping fellow disciples already under persecution. Such charity demonstrates true discipleship.
    (Robert H Gundry: Commentary on the New Testament book 1 Matthew)

  • Frida

    Se mitt förra inlägg. Tror att du som jag inte lever på existensminimum vilket du och jag skulle göra om vi ville dela med oss helt och hållet alltså ge allt till resten av världen som svälter. Jag tror att Gud leder oss till att dela med oss och är verkligen djupt intresserad av Hans tankar men det är inte enkelt och svartvitt. Jag försöker inte tänka efter vad vi skulle tjäna på i Sverige utan vad som är Guds tankar för Hans folk. Det blir konstigt när vi kastar saker som ”värdsliga egoistiska nationalisttankar” på varandra och anklagar varandra istället för att älska och diskutera respektfullt. Sanningen är att det är bara Jesus som kan sätta oss fria från vår egoism och om vi försöker jämföra oss med varandra så kan det leda till att vi tappar vårt fokus på Jesus, och vårt beroende av honom. Det kan jag tänka mig att vi båda vill behålla.

  • Jonas Rosendahl

    Stefan,

    Jag tycker du resonerar som en migrationsteologiforskare gör i USA. Jag vill tipsa om honom om du inte redan känner till vad han skrivit, och det finns säkert mer att läsa av honom än just på länken nedan.

    Jag tycker han intar en ödmjuk hållning till ett komplext ämne även om hans ställningstagande är tydligt. Han skriver ändock ”Trots att temat migration faktiskt finns i hjärtat av Bibeln, finns det relativt lite teologisk forskning i ämnet.”

    Nu är han inte vemsomhelst heller, utan en katolsk teologisk forskare, vilket borde få mainstreamteologer att hoppa jämfota av lycka 😉

    Dessutom är han associate professor på det katolska universitet som rankas som nummer 1 i USA. Inte illa med andra ord för den som imponeras av titelmakeri.

    Daniel G. Groody, C.S.C., Ph.D.
    http://kellogg.nd.edu/faculty/fellows/dgroody/index.shtml

    Text på svenska:
    http://www.signum.se/archive/read.php?id=4181

    Må väl,

    Jonas

  • Jonas Rosendahl

    Du fångar samma tankegång här som en av de få som forskar i ämnet gör:

    ”Från ett migrationsteologiskt perspektiv är ingen text mer central än Matteus 25:31–46. Medan specialister fortsätter att debattera vem som är ”de sista” (grekiska: elachiston) i detta avsnitt, så är det mest betydelsefulla för vår diskussion här, att denna text mycket tydligt framstår som en deskriptiv resumé av migranters och flyktingars förutsättningar. De är hungriga i sina hemländer, törstiga i öknen som de försöker korsa, nakna efter att ha blivit rånade på sina ägodelar, fängslade i tillsynshem, sjuka på sjukhus och, om de väl kommer fram till destinationen, så blir de ofta främlingar där och marginaliserade. Att bry sig om de minst betydelsefulla i samhället innebär att gå över gränser för att tvinga fram nya relationer. Därigenom läggs också utgången i stor utsträckning i människors egna händer; i samma utsträckning som de lyckas korsa gränser i detta liv kommer de att göra det i nästa liv (Luk 16:19–31). Att gå över dessa gränser är avgörande för att skapa ett mer rättvist samhälle, något som är det centrala i kyrkans mission.”

    http://www.signum.se/archive/read.php?id=4181

  • Jonas Rosendahl

    En migrationsdebatt är i princip omöjlig i Sverige på grund av ständig etikettering.
    Nån har läst handboken för Rysk informationskrigföring det är lika säkert som solen lyser bakom molnen 😉

  • Jonas Rosendahl

    Ja, Stefan Swärd Daniel fabulerar (ett omdöme jag även fått från broder Tommy Dahlman) vilket hör till om man tänker sig delta i en icke akademisk debatt. Tänk om kyrkans ledare kunde hålla sig till kyrkans roll och dessutom vad bibeln säger, eller försöka tyda vad den säger i ett komplext ämne. Det är rätt väg att gå, och håll politiken utanför kyrkan då skulle vi alla må bättre :)

  • gäst & främling

    Bra skrivet och jag håller inte med Stefan i det han skriver, för jag har läst mycket av det som du skriver och ser att du tillhör dom som kan ge en bägare vatten till någon som är en lärjunge, möjligen har du ibland ett språk som en del inte förstår men vad jag kan se i min bibel så tog Petrus till ett grovt språk men vi kan ändå se hur högt Jesus satte honom.

  • Slimebeast

    Som vanligt tummar du med sanningen.

    Faktum är att endast hälften av invandrare är i arbete efter 7 år i landet.

    http://www.tino.us/2014/08/invandrare-jobbar-mindre-an-svenskfodda-hur-man-an-raknar/

    Om det nu är så att kostnader egentligen inte spelar någon roll för dig eftersom flyktingmottagande är en fråga om medmänsklighet, sluta då att sprida propaganda om att Sverige ekonomiskt tjänar på invandring.

  • Slimebeast

    Precis. Lever AlmaM och Stefan Swärd på existensminimum eller ens i närheten?

    Nej. Alltså är de enorma hycklare.

  • Slimebeast

    Exakt. Det är så tydligt att andemeningen är att inte diskriminera, vilket var det helt naturliga och normala på den tiden, utan att bete sig rättvist mot främlingen. Det är inte en uppmaning att offra och förneka sig själv till främlingens fördel (vilket Sverige gör idag).

  • Slimebeast

    Det är klart att du väljer den ovanliga bibeltolkningen att ”Jesu minsta bröder=muslimer” eftersom det gynnar din vänsterfeministiska agenda.

  • gäst & främling

    Här finns inget främlingshat, min önskan är om det var möjligt att hämta hit alla som är kristna och förföljs i sina länder men det är snart försent med denna våg av muslimer kommer dom att fortsätta förföljas här också, jag kan inte förstå att människor som kallar sig kristna inte ser den fara som både vi och kristna invandrare kommer att drabbas av, det är dom kristna som är min broder min syster och min moder som vi är skyldiga att hjälpa, men istället jobbar kristna ledare för att importera
    islamism.

  • Slimebeast

    Blev du lite mer helig när du bjöd Stefan på den länken? I alla fall lite gåshud tror jag nog du fick förnimma för en sådan storsint gärning.

  • Jonas Rosendahl

    Det ligger nåt i det du skriver. Det kändes speciellt att bjuda på det där. Du får testa och bjuda till lite nångång så får du uppleva hur det känns.

  • wildwest63

    Tråkigt nog ger sig min favoritförfattare Dick Harrison in i debatten och den klarar han inte. Läs noga, noga, vad han skriver så ser du att hans budskap inte alls går att överföra till dagens situation!
    För det första så skedde invandringen av tyskar, valloner och ja, vad är det mera, under lång tid, inte under en helg, utan under decennier. Att de därmed fick chans att acklimatisera sig och integreras på ett bättre sätt än idag är solklart. Tar vi emot 80,000 flyktingar och s k ”flyktingar” under 30 år så är det fullt möjligt att de till slut alla har integrerats någorlunda.
    Tyskar, valloner, etc kom från samma kultur, de var alla kristna, man kunde med dessa invandrare diskutera Jesu död på korset och hans liknelser. Den stora delen invandrare idag kommer från en helt motsatt kultur, ja t o m helt motsatta geografiska och meteorologiska sammanhang, och de är muslimer! Dessa vill, som bekant, omvända hela världen till sin religion, går det inte frivilligt så gör man som de mycket rättroende muslimer som kallas IS.
    Vidare fanns inga socialförsäkringssystem på den tiden, det som vi nu under 100 år långsamt och mödosamt byggt upp som ett mer eller mindre välfungerande urverk. Nu är det som om klockan kastas i golvet och alla bitar flyger åt alla håll. Urverket fungerar inte och dess delar kommer på sikt inte kunna sammanfogas! Jag vägrar överlämna ett sånt samhälle till nästa generation. Dessa tyskar o valloner fick klara sig här bäst de kunde. En arbetskraftsinvandring där detta är måttstocken har varken jag eller nån annan något emot, däremot att några i den politiska eliten delar ut mina skattepengar mot min vilja till kreti och pleti.
    Och slutligen – inte ens med denna droppe i havet av invandring att jämföra med dagens så gick dåtidens tyskar o valloner fria från kritik, förföljelser och segregering. Hur mycket mer blir det då inte idag?
    Harrison har rätt om det han skrivit, men han applicerar det på ett väsensskilt skeende, vilket är ohederligt.

  • Micael Gustavsson

    Hej allihopa. Jag ligger sjuk under helgen, och har inte ork att detaljmoderera. Jag uppmanar alla att hålla en sansad och vänlig ton, så behöver jag inte gå in och detaljmoderera efteråt.

  • wildwest63

    Det vi idag ser är resultatet av att världen blivit rikare och att västvärldens invånare blivit än mer sekulariserade.
    Om inte de personer som nu ger sig av mot Europa hade haft ett visst ekonomiskt välstånd kunde de inte ens ha gett sig iväg, de hade inte haft råd med tidningar, tv och smartphones och de hade inte ens vetat åt vilket håll Europa ligger. Nu kan en migration planeras och som bekant också genomföras genom att betala summor större än det många svenskar har sparat för att göda kriminella ligor, som nu tjänar mer på migration än narkotika.
    Västvärldens invånare, som tappat tron på Jesus, har nu testat allt möjligt för att döva sitt samvete, få frid i sitt inre och känna en mening med livet. Efter hippietidens droger, 68-rörelsens fria sex, maoisternas vurmande för blodtörstiga samhällsomvandlare, från självförverkligandekurser, yoga, mindfulness och annan humbug så har nu speciellt vänsterfolket kommit på en ny drog – givmildhet mot ankommande migranter (för det mesta med andras pengar), ivrigt understödda av en profithungrig medieindustri som exploaterar varje bild som kan ge mer publicitet, och där bakom den exploderande migrationsindustrin.
    Kommer man med denna nya tripp känna en större mening med livet? Nej, detta är en fluga som snart går över. När kattungesyndromet passerat, när det inte är roligt längre att servera vatten på järnvägsstationerna, när kattungen överlämnas till nån annan, står samma människor inför krass fakta – bostäder, arbete, integration, importerade konflikter – något som inte bara löses under en lördagkväll utan tar generationer att få bukt med.
    Vad händer med migranter som inser att de gått på en chimär? Att paradissamhället inte finns, inga bostäder kommer byggas åt dem, det väntar inte ens västerländska tjejer på männen från Mellanöstern? Det blir upplopp och i värsta fall inbördeskrig.
    Vi ser också ett politiskt ledarskap i fritt fall, panik råder, lager åsidosätts, nya lager skapas på dagar istället för månader. Nånstans i allt det här finns vi, den befolkning som med höga skatter ska betala allt detta, som med samma skatteuttag kommer få mindre, som ska leva med ett samhälle vi inte velat ha när politikerna drar sig undan med sina ursäkter. Detta kan mycket väl vara början på demokratins sammanbrott.