Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Har en ledare idag i Världen Idag där jag kommenterar tisdagens försoningssamtal och ger ett koncentrat vad jag försökte säga i tisdags. Man hittar den här. Även tidningen Sändaren har skrivit och det hittar man här.

  • MichaelCasselbrant

    Stefan

    mycket bra uttryckt; ”Equmeniakyrkans samtalsdag visar på vikten av dialog i dessa frågor, annars är risken stor att vi kritiserar karikatyrer av andras ståndpunkter.”

  • Gunnel

    ”Debatten om Jesu död på korset har varit aktuell under hösten, framför allt inom Equmeniakyrkan., skriver du Stefan Swärd. Tidigare var det väl ändå så att ingen biskop inom Svenska Kyrkan gick in och undervisade alla sina präster om ”Guds rena lamm oskyldig på korset för oss slaktad…”
    Det var totalt tyst men prästen Ulla Karlsson fick avgå. Sofia Camnerin fick svara i Kyrkans tidning. Om det ingen bibelundervisning finns kvar i våra församlingar, så måste som du skriver exegeter och teologer bli tydliga! Där håller jag med dig! Vi behöver inget akademiskt språk som förvillar det mest tydliga, att Jesus måste dö för våra synder. Den döden blev ruskig och blodig. Men visst var det vår synd som slog honom och sargade honom men hans far slog inte? Om jag fattat rätt bar de detta lidande gemensamt – samma vandring som Abraham gjorde med sin son.

  • Jonas Rosendahl

    Jag hoppas du även har koll på svängningarna i pingströrelsen. Det är ingen tvekan om att missionspastorernas intåg i pingströrelsen även för med sig en svängning till Waldenströmsläran. Jag lägger ingen värdering i detta just nu, jag skriver förmodligen ett ”paper” nästa år i detta och därifrån kommer min övertygelse att präglas. Men eftersom jag tillhört pingströrelsen hela livet och noterar hur förkunnelsen förändras, så är jag intresserad av hur många som svängt över i försoningsläran till förmån för Waldenströmsläran. Det vore också intressant att veta hur mkt ÖTH präglar kommande pastorer i just den här frågan. Detta är av ren nyfikenhet den kanske mest intressanta frågan jag följer och tycker det är ypperligt att du Stefan djupdykt i den här frågan.

  • Stefan Swärd

    Jonas Rosendahl,
    jag delar helt ditt bekymmer. Man bör också komma ihåg agerade i en helt annan historisk situation, han var framförallt i polemik mot Svenska kyrkan och lutherdomen, och en stelbent folkkyrklighet, där svenskarna med någon sorts automatik var kristna, och försoningsläran användes som en del av folkkyrkokonceptet, Waldenström betonade omvändelsen och individens frälsning genom aktiv tro. Ny evangelikalerna stod ju för en positiv och glad kristendom, där Guds kärlek var en hörnsten, i polemik mot luthersk dogmatik.
    Stefan Swärd



Subscribe to Stefan Swärd