Svar till den tvivlande agnostikern

Signaturen ”Den tvivlande agnostikern¨” har ställt en fråga till mig som jag ska försöka svara på. Så här lyder frågan:

Återupprepar således återigen min fråga. Du har i samband med helvetesdebatterna med Torsten Åhman gjort klart för mig att jag har helvetet att vänta eftersom jag inte vill ”ta emot Jesus”. Jag tar helt avstånd från den kristendom jag växt upp med (och som du som evangelikal predikant står för) och gör allt jag kan för att bli av med den lilla tro som finns kvar. Och det är ingen tro det är en rädsla. En förlamande jävla rädsla för att den där jävla Jesus kommer kasta mig i helvetet för att jag inte vill tro att han funnits. Det är ologiskt, jag vet men det är en realitet. Och det är i dessa sammanhang trösterikt att lyssna till dem som säger att jag inte behöver oroa mig. Helvetet är en metafor osv. En inställning som du INTE marknadsfört.
 
Samtidigt har du som en av de mer inflytelserika pastorerna i Sverige ett ansvar. Frikyrkosverige tycker sannolikt inte att du är en fullständig tokskalle. Det gör att det inte går att avfärda vad du säger lika lätt som alla andra kristna knäppgökar. Det gör att jag inte vågar lita på Åhman et consortes. Och då är vi där jag är nu.
 
Om det är så att du inte tror att den som vägrar ha med kristendomen att göra får brinna i evigheters evighet så säg då det för katten. Och sluta prata om helvetet. Ge mig den där garantin att jag inte behöver oroa mig. Om du inte kan göra det MÅSTE du se till att de som mår dåligt av ditt budskap får hjälp att hantera det. Rehabilitering, terapi, you name it! Men målet får ALDRIG då vara att göra mig och oss till Jesustroende. Det är att göra oss till fullt funktionsdugliga samhällsmedborgare som kan känna lycka och harmoni i livet här och nu, det där som kyrkan och helvetespredikande pastorer som du har stulit från oss.  
 
Så, hur tänker du göra?
 
Med vänlig hälsning,
A

Då försöker jag svara. Detta är inte några enkla frågor. I min bok ger jag inte svartvita svar utan resonerar och brottas med frågorna.

Det vi dock alla kan vara överens om är att lidandet och dödens makt har greppet om mänskligheten. Det är inte någon skräckpredikan, det är fakta. Vi dör alla. De flesta dör dessutom under ganska svåra och outhärdliga förhållanden. Helvetet finns och har funnits på jorden under långa perioder av mänsklighetens historia. T.ex. under andra världskriget, eller under Digerdödens härjningar på 1300- och 1400-talet, eller för att inte tala om att bo i Vietnam under Vietnamkriget, eller vara utsatt för folkmordet i Rwanda.

Ateismens svar är att död och lidande är härskande över mänskligheten. Det finns ingen utväg. Döden är enda vägen på längre sikt, och på riktigt lång sikt är knappast mänskligt liv möjligt på vår planet. KLimatforskningen visar på olika scenarier, ett scenario handlar om 6 graders temperaturförhöjning, ingen vet vad som händer om det sker inom 100 år, är liv möjligt på vår planet under ett sådant scenario – ingen vet.

MÄnniskor behöver terapi för att kunna leva med den ateistiska materialistiska världsbilden som inte ger något hopp för människan. Men terapin söver ju bara, liksom underhållningen, och njutningen, och försöken att fylla livet med något meningsfullt så att inte dödsångesten ska ta över.

Kristna tron handlar om en ljus framtid. Det är inte kört. Det finns en uppståndelse. Döden har berövat sin makt. Det är Guds räddningsplan för mänskligheten.

Därför är jag kristen, att ta emot nådeserbjudandet, om att inte duka under, under dödens och förintelsens och förgängelsens makt över mänskligheten.

Kristna budskapet och frälsningen handlar ju om att det finns ett ljus i mörkret, döden är inte slutmålet.

Att inte ta emot nåden från Gud, innebär att leva kvar under dödens herravälde. Att löpa linan ut.

Bibeln talar om att vi alla ska uppstå. Och där fortsättningen blir den eviga döden eller det eviga livet. Jag är tydlig i min bok att vi kan inte ge detaljerade skildringar om vad den eviga döden eller det eviga livet faktiskt innebär. Bibelns språk är fullt av symboler om framtiden, och vi ser nu en skymt av evigheten.

Detta allvar gör dock att jag aktivt söker frälsningen och nåden i Jesus Kristus, eftersom jag vet att utan detta är jag predestinerad till en evig död.

Sedan har jag svårt att se med den ganska urvattnade terapeutiska kristna förkunnelse vi har i svensk kristenhet, har jag svårt att se några helvetespredikanter och skrämmer livet ur folk. Det jag hävdar i min bok att vi måste mer lyfta fram de allvarliga perspektiv som finns i Bibeln och i Jesu förkunnelse.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • GoranDuvenett

    Nej, Stefan nu faller förtroendet för dig av flera anledningar. I detta inlägg är du helt ute och reser. För det första svarar man inte någon med dessa frågor på detta vis. Först talar du om ”lidandet och dödens makt” Hur det än är måste du som själavårdare förstå att Gud inte gör någon skillnad på de otroende och troende under vårt liv här på jorden. Jesus har gett sitt liv för ALLA. Det gäller för oss kristna att se Jesus Kristus i djupet av Guds kärlek i varje människa. Det djupet är Jesus Kristus. Samtidigt säger du att döden har berövats sin eviga död. Slutsatsen av detta är att de hamnar i helvetet som för dig betyder evig död. Om någon är död hur kan man då leva i helvetet. Sedan tycker jag du raljerar när du tar upp ämnet ”terapi”. Jag förstår att du inte fattar absolut ingenting om vad terapi kan betyda för för människor i samarbete med DHA. Du säger att du inte är för ”helvetetspredikanter som skrämmer livet ur folk”. Det är ju precis det du gör.

    Teolog och Socionom
    Göran Duvenett

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Käre tvivlande agnostiker! Bless U! I min barndom skrämdes jag mer med kärnvapenhotet än med helvetet, även om mina föräldrar trodde även på det senare. I vår tid är det klimathotet m.m. som kan göra en mörkrädd. Den tid jag inte trodde på Gud var jag allraminst rädd för helvetet (som tydligen inte använts för att skrämma min barnsliga själ på ett överdrivet och osunt sätt).

    Så länge jag trodde på Jesus – och därmed i någon mån på det helvete han talade om – var jag trygg eftersom jag trodde på Jesus. När jag under 1990-talet INTE trodde på Jesus – och därmed inte heller på det helvete han talade om – var jag trygg eftersom helvetet inte fanns.

    Börjar du tro på det ”metafysiska” och skakas av ondskans risker både nu och hinsides finns frälsning hos Frälsaren. Tror du verkligen inte på det och ändå helt irrationellt känner dej rädd för det kan du kanske ha varit utsatt för en beklaglig ”överdos” av helvetesförkunnelse. Det är absolut sant dels att man inte ska skrämma sönder barn med djävulen och hans slutliga hemvist; dels att det enligt Jesus och kyrkans tradition finns helt olika grader i helvetet, så att ingen automatiskt utsätts för det värsta lidande man kan tänka sej et c. (och det är INTE djävulen som styr och ställer där). Men OM det finns något att frukta efter döden, så måste Jesus givetvis varna. Precis som när det gäller kärnvapen och klimatkatastrofer kan vi inte ”tvivla bort” något om det är reellt. Och vad gäller Jesus kan vi inte plocka ut ”russinen” ur hans förkunnelse – vi måste erkänna helheten och förkasta eller ta till oss.

    Det finns goda skäl att se ett ev. hinsides lidande som i huvudsak bestående av samvetsplågor. Gud är ingen sadist. En förintelse (jfr dödsstraff) är inte utan vidare snällare än ”livstids fängelse”; något slags skuggexistens kan absolut vara en respektfullare påföljd än förintelse. Jag vet lika lite som Stefan om exakt vad vi riskerar, och du ställs inte till svars för annat än hur du hanterar det ”ljus” som du faktiskt fått av Gud. Gud vill förstås inte att du hycklar en tro som du faktiskt inte har – samtidigt utmanar han både ditt och mitt samvete i konkreta frågor där det intressantaste inte är vad vi INTE tror är synd utan vad vi gör med det vi faktiskt erkänner är fel. Ingen synd är så stor att det inte finns försoning och förlåtelse för den. Men ingen synd är så liten att vi får ta med den in i himlen. Och vägrar vi släppa den… ?

    C S Lewis, som skrev den utmärkta boken ”Den stora skilsmässan” om detta ämne skrev också ungefär så här: Man talar ofta [och enligt min mening med rätta, skr. anm] om de negativa konsekvenserna av att tala om helvetet. Men man talar för lite om de negativa konsekvenserna av att INTE tala om det. [Instämmer, skr. anm.]

    http://bibelfellesskapet.net/index.php/forkynnelse/forkynnelse/artikler/126-ole-hallesbys-radiotale-fra-1953

  • Dentvivlandeagnostikern

    Ok, först och främst tack för att du till slut tog dig tid att svara på min fråga. Även om jag inte tycker det var ett svar.

    För att förtydliga. Jag vill inte ha ett evigt liv. Jag är tillräckligt less på livet som det gestaltar sig här på jorden, till dels grundat i rädslan för det som helvetespredikande pastorer påtalat under min uppväxt och dels vad mitt frikyrkliga engagemang gett för konsekvenser att kunna etablera funktionella relationer med andra människor. Jag vill kort sagt bara kunna dö undan från detta. Jag vill inte sitta i himlen för att sjunga i himlakören eller smörja Jesu fötter. Jag vill att det ska ta slut. Vara tyst, finito, over and out. Men det valet har jag inte enligt er utan jag måste bereda mig på plågan av ett evigt liv. Vare sig det är i himlen eller helvetet. Och då är det förra möjligen ett snäpp bättre än det senare även om det är i stort sett lika illa. Den absoluta döden är inte något jag har problem med. Tvärtom är det något jag välkomnar. Livet har varit ett tillräckligt helvete i sig,

    Vad jag menar är att om du/ni inte kan ge några garantier för en framtid i himmel eller helvete för mig och mina likar är att förvänta så ska ni överhuvudtaget inte tala om det. Konsekvenserna för den minskade livsglädjen är alldeles för allvarliga för att motivera det.

    Sedan må du tycka att det är urvattnade predikanter vi har i Sverige idag som inte talar om helvetet men min uppfattning är att det är alldeles för många. För vad driver egentligen en pastor som måste skrämma till lydnad av sitt budskap?

  • Densäkretvivlaren

    Varför inte vända vreden mot den ”gode” gud som dömer dig istället för en av hans anställda?

  • Dentvivlandeagnostikern

    För att jag någonstans inom mig ändå när ett hopp om att den där guden, om han finns, inte är så elak och blodtörstig som hans anställda framställer honom för dem som inte kan tro på vare sig Jesus, jungfufödslar, kreationism, ”mirakler” eller liknande kristna snuttefiltar. Men jag vågar tyvärr inte tro det eftersom det finns etablerade och högljudda anställda som uttalar sig tvärsäkert om att jag har den eviga elden att vänta om jag inte köper det karismatiskt kristna paketet. Skulle önska att dessa anställda höll tyst istället. Eller att de fick rejält med mothugg av den etablerade kyrkan. Ser tyvärr inget av detta idag.

  • Stefan Swärd

    Göran,
    nja. Mitt svar är snabbt skrivet och säkert mycket ofullkomligt och kanske också ogenomtänkt, men hela poängen är att bemöta argumentet att det är kristen tro som skapar dödsångest och helvetesskräck, det finns lika mycket i den materialistiska ateismen, men skillnaden är att kristen tro ger ett hopp, döden är inte slutet.
    Vad som händer när man inte tar emot Jesus och hur allt detta bedöms har jag ju skrivit en hel bok om och det är något kortfattat här för att utveckla det.
    välsignelse,
    Stefan Swärd

  • Birgit Hedström

    Kära Agnostikern! Nu var det ett tag sedan jag skrev till dig. Har dragit mig undan från bloggkommenterande så nu är det sällan jag skriver något. Däremot har jag på bloggen Aletheia för snart två veckor skrivit del 1 i en serie på 3 under ämnet ”Jesus Kristi kors- vårt enda hopp. Del 2 kommer troligen publiceras i början av veckan som kommer. Ifall du vill läsa dessa inlägg så vill jag tala om att de finns/kommer att finnas där. Jag läser det du skriver på din blogg, och precis som jag skrivit till dig flera gånger så gör det mig så ont att du farit så illa i kristenheten och mår så dåligt!! Jag tror jag förstår åtminstone till viss del vad det skadat dig. Skulle önska (det tror jag också jag skrivit till dig), att du fick se den Jesus som jag fått möta, som jag lever med i mitt vardagsliv, och den himmelske Far som jag funnit. Önskar att du fick se att Gud inte är för tokerier och hårdhet som du tyvärr fått möta i din kontakt med kristna och kristna kedare! Han (Gud) sörjer över att du utsatts för så hemska saker och tro det eller ej, Han förstår dig och Han känner med dig. Ingen människa behöver ha varenda teologisk tanke ”korrekt” för att få komma till Jesus, bli hans, bli frälst eller ett Guds barn. Om det skulle vara så, då skulle tron vara en prestation, tron är inte en prestation utan en relation. En relation med den person som ÄLSKAR DIG AGNOSTIKERN och som i vars närhet du kan andas frid. Han ser dig! Han förstår! Han tröstar! Han har skapat dig! (vet att du inte tror det). Du behöver inte vara rädd längre när du möter Honom! Du är inte ensammen! Du är värdefull Agnostikern, ja just du är mer värdefull än vad jag kan beskriva. Du får även lämna till Honom alla frågor, alla frågetecken, alla tvivel som du har. Det gör inget. Jag hoppas att du den sommar och höst som varit fått sitta ner vid några skogstjärnar som du berättad om

  • Birgit Hedström

    Kommentaren åkte iväg innan jag skrivit klart, så jag tog upp den och registrerade den…
    /Birgit

  • Stefan Swärd

    Tvivlande agnostikern,
    jag är noga i min bok med att stryka under att bara Gud själv vet detaljer om evigheten. Men alternativen att vi bara dör och sedan är allt slut och något medvetet tillstånd inte fortsätter alls, det är omöjligt för en kristen att garantera, Bibeln talar alltför tydligt om den kommande uppståndelsen från det döda. Sedan kan ju frikyrklig uppväxt vara bättre eller sämre precis som alla andra uppväxter kan vara bättre eller sämre. Jag har själv vuxit upp i frikyrklig miljö, och även om jag som vuxen har haft synpunkter på en hel del av den frikyrka jag växte upp med, så tyckte jag att den ateistiska uppväxtmiljön i Stockholms förorter var ett betydligt sämre alternativ.
    Det finns mycket mer att säga, men bara en snabbkommentar.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Dentvivlandeagnostikern

    Fast det handlar inte om en frikyrklig vs ateistisk uppväxtmiljö. Sådana kan vara såväl urusla som underbara. Vad det däremot handlar om är det ansvar ni som helvetespredikanter tar på er för de som inte är starka nog att stå emot alt inte klarar av att ”bara tro” eller ”bli frälsta”. Var finns konsekvens- och riskanalysen kring hur ert predikande kan tas emot. Och hur det kan påverka människors liv många år senare. Jag vill inte tro att det är en genuin ondska hos er som driver er även om den Gud ni predikar visar klara sådana tendenser.

    Min önskelista är egentligen ganska enkel.
    1. Sluta prata om helvetet. Finns det verkligen inget positivt i tron som gör att ni måste skrämma folk till tro istället?
    2. Ta ansvar för dem ni skadat genom allt helvetespredikande. Erbjud kontaktvägar till terapi utanför kyrkan för att göra dem till funktionsdugliga medborgerliga igen.
    3. Be alla ni skadat om ursäkt. Det borde vara så enkelt men förefaller så svårt att få till. Ett offentligt uttalande bara. Med er frikyrkliga opinionsbildare som undertecknare. Skulle visa både insikt och ångerfullhet. Känns det jobbigt kan jag spökskriva det åt er om ni vill.

  • PeJohansson

    Varför skulle din förståelse av Bibeln och i synnerhet Nya testamentet vara ett sämre alternativ i just din situation än hur du uppfattar dessa högljudda karismatiker, vilka de nu är. Det står ju hur var och en skall göra, det funkar i synnerhet i områden med förföljelse av kristna och stort avstånd till andra influenser än personlig bön och i bästa fall tillgång till delar av Bibeln.

  • Robert Lindberg

    Hej Agnostiker!
    Jag tänkte bara höra om du vill se mördare, pedofiler och hallickar i himlen även om de inte ångar vad de har gjort? Eller har du gardering av vilka synder som är ok eller inte? Och där du passar in? Jag vet enligt Guds Ord att Han dömer rättvist så jag personligen skulle nog aldrig leka med det och man vill ju inte att andra ska råka ut för samma öde heller. Sedan vinner man mycket i välsignelser på att vara gudfruktig. Även om vägen till himlen inte handlar om godhet utan om man har tagit emot Jesus i sitt hjärta och har en personlig relation med honom.

    Med vänliga hälsningar
    Robert

  • Robert Lindberg

    Ja, den största ångesten står inte predikanter för idag utan det räcker ju öppna vilken miljö- eller ekonomitidning som helst så är det fullt av domedagsprofetior av ledande professorer. Sedan ska man ju inte ropa ut på stan att någon kommer till helvetet för det vet man inte. Viktigt att predika nåd och helvete tillsammans utifrån 1 Kor 13 och Matt kap. 5-7. Även Hebreerbrevet är viktigt för de flesta kristna tenderar till att förr eller senare att hamna i religiös lagiskhet istället. Jag har varit där själv. Då är det viktigt att komma ihåg att jag blev frälst av nåd genom Jesus Kristus, Gud Sons, död och uppståndelse, inte genom mina egna gärningar. De kärleksfullaste predikanterna jag har hört har predikat helvetet. Såsom David Wilkerson och Stefan Swärd.

  • Ted Nilsson

    Är själv uppväxt i en kristen familj där jag fick inpräntat att Gud straffar mig och är emot mig.
    Jag och de flesta av oss syskon tog avstånd till Gud och flera av syskonen gör det ännu.
    Jag fick möta Jesus som 18-åring efter att ha varit på en böngrupp som min granne inbjöd till.
    För första gången i mitt liv fick jag uppleva Guds kärlek.
    Min lillebror följde med min granne 2 veckor senare och fick också möta Guds kärlek.
    Vi hatade Gud och ju mer vi hatade honom ju mer skuld fick vi.

    Den dagen försvann en stor del av hatet mot min pappa och jag fick känslan av att äntligen kommit hem.
    Min bror och jag kunde börja älska varandra istället för allt hat som fanns hos oss.
    Vet att det är så mycket i bibeln vi inte förstår men efter den dagen tvivlar jag inte på att Gud älskar mig.
    När jag lärde känna Gud förstod jag att Han var mycket mån om mig och att skulden och straffet var redan betald av Jesus. Allt pga kärlek.

  • Micael Gustavsson

    Skickat från min iPhone

    2 dec 2013 kl. 19:25 skrev ”Disqus” :

  • Dentvivlandeagnostikern

    Fånig fråga. Först och främst vill jag inte komma till vare sig himmel eller helvete. Jag vill att det ska ta slut. Det enda som gör helvetet till ett sämre alternativ är de föreskrivna plågor som helvetespredikande pastorer lovat ska drabba mig i den eviga elden.
    Samtidigt är en himmel med pingstvänner och pastorer något som inte är så väldigt mycket bättre eftersom dessa aldrig accepterat mig för den jag är. Att se fram emot en evighet tillsammans med sina plågoandar är inte jättekul precis. Min erfarenhet av vad mördare, pedofiler och hallickar tycker om mig är för begränsad för att kunna dra några slutsatser om det. Så i bristen på den lyx det innebär att kunna välja sina vänner så är jag nöjd om någon accepterar mig. Om denna någon är mördare, pedofil eller hallick bekymrar mig faktiskt inte så mycket.

  • Robert Lindberg

    Ok, då vet jag din inställning. Tydligen är ord värre än handlingar i dina ögon. Men kanske därför att du inte varit utsatt för misshandel eller våldtäkt, jag att vet de har en annan uppfattning eftersom jag har hört att det är många som inte kan förlåta just dessa personer som bara Jesus kan. Jag önskar själv att det kommer finnas många av dessa personer i himlen. Omvända från sitt tidigare liv och har fått förlåtelse genom Jesu blod liksom du och jag. Eftersom du tror att många pastorer kommer helvetet så får du se till att inte hamna där själv. :) Ha det bra!

  • Robert Lindberg

    Jo, en sak till, du behöver inte vara accepterad av alla pastorer eller pingstvänner. Det är inte jag heller så vi är gott sällskap. Det enda jag behöver veta är jag inte är accepterad av människor utan av Gud. Även om jag skulle vara den ensammaste människan på jorden så vet jag att relationer med Jesus är så mycket större än människors tyckande och tänkande, och jag skulle därmed ha samma uppfattning. Jag sätter därmed alltid Gud före människor. Det är tips för dig också för att kunna gå vidare. Psalm 23 är bra tycker jag!

  • Dentvivlandeagnostikern

    Tack för vänliga ord och cybernetisk omtanke. Men problemet ligger någonstans i samma härad som när jag växte upp. ”Vadå, känna dig ensam och mobbad? -Jesus är din bästa kompis!”

    Det spelar liksom ingen roll om Gud finns eller inte om du inte blir accepterad eller inkluderad som person. Om du bara är ett frälsningsobjekt liksom. För mig klingar därför alla ”Jesus älskar dig” rätt tomt då min erfarenhet säger mig att när kommer till kritan är kristna generellt inte beredda att acceptera den som avviker från normen i något avseende. Tyvärr.

  • Dentvivlandeagnostikern

    För att kristna i allmänhet och pastorer i synnerhet trummat in att blott och enbart de står för den enda och absoluta sanningen. Och att jag inte vågar lita på att de har fel.

  • Dentvivlandeagnostikern

    1. Har bara erfarenhet av mobbing. Och då är den psykiska betydligt värre än den fysiska. Blåmärken och frakturer läker. Det gör inte själsliga ärr.
    2. Tror inte de flesta pastorer kommer till helvetet. De säger ju själva att de kommer till himlen. Oavsett var så vill jag dock inte drabbas av dem i en eventuell evighet om de inte kan acceptera mig för den jag är.

  • Birgit Hedström

    Jag kan bara säga att för mig är det så att jag älskar mina ofrälsta vänner OAVSETT om de aldrig skulle börja tro på Jesus. Men eftersom HAN är det absolut bästa i mitt liv, och den relation jag har med Honom betyder mer för mig än allt annat, även mer än de underbara nära mänskliga relationer jag har, så självklart önskar jag att även mina ofrälsta vänner skulle få möta Honom!!! Skulle jag inte önska dem detta så vore jag ju en fullständigt obeskrivligt kärlekslös och självisk person!! Både jag och flera andra kristna vänner som jag har accepterar och älskar och bryr oss om människor vi möter som avviker från normen. Att acceptera och respektera människan som sådan tycker jag är ganska självklart, även när jag inte delar samma åsikter och värderingar som de kan ha. Att människor som du mött ”enbart” ser människor som ett frälsningsobjekt är både för mig och flera av mina vänner helt otänkbart. Så det är ju ytterst olyckligt att du uppenbarligen mött den sortens kristna. Huruvida Gud finns eller inte anser jag är hur avgörande viktigt som helst!
    Önskar dig en fin vecka!

    Birgit

  • Dentvivlandeagnostikern

    Fast för mig är det motsägelsefullt att å ena sidan vilja önska sina ”ofrälsta” (hatar egentligen det ordet) vänner möta Gud och å andra sidan se det som otänkbart att se människor som frälsningsobjekt. Vet att du hade med ett litet ”enbart” också som modererar uttalandet men för mig hänger det ändå ihop.

    För mig är det inte ”obeskrivligt kärlekslöst och själviskt” att acceptera en medmänniska utan någon som helst baktanke om frälsning. Tvärtom ser jag det som den yttersta kärleksyttringen att låta den man älskar välja en annan, att acceptera det och överhuvudtaget inte försöka påverka skeendet.

    Å tredje sidan är jag definitivt inte rätt person att tala om vare sig kärlek eller relationer…

  • Birgit Hedström

    För mig är det ungefär som att jag står och ser ett litet barn knata iväg ut framför en bil, eller ser en människa som precis håller på ramla över ett stup och stillatigande titta på. Helt otänkbart. Eller som om jag och mina vänner blivit strandsatta i en öken pga. av att bilen har pajat. Jag hittar en källa med vatten, skulle det då vara kärleksfullt att låta mina vänner gå åt ett annat håll i sökandet efter vatten och inte ropa: hallå!! kom! jag har funnit vatten!! Om sedan personerna inte vill ta del av vattnet eller inte, det beslutet är deras. Men på den fortsatta vandringen så är de mina dyrbara vänner vare sig de velat ta del av den källan jag fann eller inte. Jag älskar dem och bryr mig om dem lika mycket i vilket fall. Jag har vänner som absolut inte delar min syn på Jesus tex, där jag accepterar deras beslut och tillåter dem själva fatta sitt eget beslut (självklart skulle jag säga!).
    Nu ser jag det är dags för John Blund för mig…

    Gonatt den Tvivlande Agnostikern!

    Birgit

  • Dentvivlandeagnostikern

    Fast för att fortsätta bildspråket: Om jag vore jordnötsallergiker skulle du aldrig ens få öppna en påse i närheten av mig oavsett hur hungrig jag vore. För mitt eget bästa. Av samma skäl vill jag inte riskera att bli föremål för frälsningsomsorg, förbön eller lovsånger. Jag vet att jag reagerar alldeles för våldsamt. Jag vill liksom vara säker på att du inte ens har med dig en påse jordnötter…

  • Birgit Hedström

    Min mening där jag skrev ”Att människor som du mött ”enbart” ser människor som ett frälsningsobjekt…” var enbart ett gensvar på din mening ”Om du bara är ett frälsningsobjekt liksom.” För mig, i mitt sätt att tänka och agera så är dessa uttryck totalt främmande! Som sagt; detta var alltså endast ett gensvar på detta citerade uttrycket som du skrev, jag ville bemöta dina ord med ett liknande språk, även fast andemeningen är helt främmande för mig.
    Nu!! gonatt!

  • WO

    Jag skulle nog tro att har du seriösa kristna vänner som inte ”trugar på dig” vare sig förbön eller argumenterande tal…så kan du räkna kallt med att förbön det är du föremål för ändå. Men dom behöver ju inte prata om det eller tjata om att ”vi måste be för dig nu”, typ…

    Ber dom inte för dig är dom inte dina vänner skulle jag säga…dvs om de är kristna personer. Men det är som sagt vad jag skulle mena att en troende vän alltid gör, stor skillnad mot att pracka på en övertygelse när man möts In Real Life.

    Du säger du inte var accepterad för du var utanför normen…det kan betyda en massa saker.

    Själv var jag utanför normen i skolan, dvs jag var troende och det var något jag vare sig skämdes för eller tryckte på någon. Inte var det bättre att vara en smula blyg och ointresserad av att slåss.
    Men stryk skulle jag ha, och vilket ju var mkt värre, psykande och annat skit det fick jag ta under flera år. Först på gymnasiet, i en annan skola, blev det tyst på sånt. Så jag vet rätt bra hur det känns att vara utanför en norm, även om den norm jag var fel person för, är en annan norm än den du tydligen var ”fel person att passa in i” (enligt vad du nämner om de troende du mötte, och/eller enligt deras bedömning)

    Jag önskar ju att alla ska få vara de personer de är, men visst finns det handlingar och beteenden som inte är bra, DET är en sak för sig.
    Och det gäller ju alla, inget undantag finns för den som är så att säga ”officiellet troende kristen” att handla galet.

  • SefastTronde

    Det känns minst sagt makabert, när den s.k. tvivlande agnostikern, ställer krav och uppmaningar till Stefan Swärd, för att inte tala om alla kommentatorer på vad och hur de skall predika. Det är väl snarast vår skyldighet att söka följa vår Herre och Frälsare, och att predika allt eftersom Guds Ande manar.

    Bäste, tvivlande agnostiker, du kan väl aldrig vara så naiv att du tror att verkligheten blir annorlunda av att du inte vill höra om ’den eviga förtappelsen’ och helvetet, den sjö av eld och svavel, som är beredd åt djävulen och hans änglar.

    ”Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.” Upp.20:15

    Bibelns ord, och dess faktiska innebörd, kan inte ändras därför att någon människa såsom du vill detta. Läs Uppenbarelsebokens kapitel 20 och 21 själv! De är förmedlade till oss av Gud, oberoende om du vill tro på Honom eller inte. Oberoende vad du, jag eller någon annan skulle önska. Läs då själv och dra dina egna slutsatser!

    Sedan är det naivt av dig, och mycket egoistiskt, att du vänder dig till Stefan Swärd här, i offentlighetens ljus, om du inte vill lyssna och ta till dig vad som sägs. Du är faktiskt inte något offer, och det är inte mer synd om dig än många, många andra. Din själs frälsning kan du väl strunta i, du behöver inte tro på någon du inte VILL tro på.

    Vägen till tro går nämligen ohjälpligt igenom en trång port som heter vårt VAL, och du väljer själv. Men huruvida himmel och helvete är, och vad som slutligt bestämmer vår destination kan varken du, jag, Stefan Swärd eller övriga kommentatorer här ändra på. Men väl kan vi som tror försöka följa Den Helige Andes maning ifråga om hur vi skall predika och förklara.

    Du kan VÄLJA att förkasta Jesus genom ditt VAL och du kan ta emot Honom som Herre och Frälsare genom ditt VAL. Du bestämmer själv. Tron kommer inte förrän du VALT att ta emot Guds Kärlek i Jesus Kristus vår Herre. Om denna dyrbara skatt är vi många miljoner runt om vår värld som kan vittna om, och det är verkligen någonting fantastiskt bortom allt mänskligt förstånd, och underbart långt mer än mänskliga ord kan beskriva. Men du väljer själv.

  • Lars

    Känner igen mig mycket i din situation även om jag inte växt upp i ett fri religöst hem var jag några år med Sekten Jehovas vittnen och blev utsatt för grova mentala och andliga kränkningar och när jag lämnade rörelsen fick jag liksom övriga avhoppare höra att den eviga döden väntade mig, gud föraktade mig för jag hade lämnat hans ”sanna organisation” på jorden fick jag höra. Kan nog säga att jag länge levde i ångest och rädsla och behövde hjälp och terapi för att orka leva mer att man misshandla människor med biblen på ett sådant sätt är verkligen avskyvärt, så jag förstår dig helt om du blivit misshandlad med helvetet. En del som jag hade kontakt med förr som växt upp som Jehovas vittnen blev senare total motståndare till religion.. lite sorligt tycker jag, men man måste förstå att människor inte vill ha med gud mer att göra när man blivit utsatt för sådana grova övergrepp i guds namn. Nu tror jag att gud förstår människor och dömmer ingen till evig död eller helvete för det, ansvaret vilar på dom som burit sig illa åt.

  • PeJohansson

    Vad jag vet så står det ingenstans att Du måste lita på någon pastor?
    Varför litar du inte på dig själv och din egen förståelse av ordet som alla kan ta del av, när och var som helst?
    Varför upphöjer Du dessa pastorer över Dig själv och ditt eget förstånd?

  • Robert Lindberg

    Ja, Jehovas Vittnen har många lämnat på grund av dess auktoritära ledarskap. Ett tag var auktoritärt ledarskap väldigt inne, men det verkligen inte idag efersom knappt någon vill ha någon som bestämmer över oss idag. Känns som vi väntar på en snäll diktator som ska komma och rädda oss ur ekonomiska och miljö inriktade kriser. Läste nyligen och fler och fler ungdomar vill införa diktatur igen. En skrämmande utveckling. Är denna ”snälla” diktator som ”vet allting” möjligtvis antikrist? Hur som helst, ledare som utnyttjar sin maktposition själviska syften kommer Gud och döma extra gott enligt Bibeln. Speciellt de som kallar sig för kristna men inte är omvända i sina hjärtan. Därför är det så bra att stötta och uppmuntra bra pastorer, ledare, kyrkor och församlingar såsom Stefan Swärd och Elimkyrkan. Så att de som inte är bra får för mycket uppmärksamhet. Det finns flera bra kyrkor som inte bedriver ett auktoritärt ledarskap. Samtidigt är det en svår balans alltid mellan kärlek och ledning. Har dock upplevt att i världen och företagsledningar är sämre på kärlek och att kyrkans ledare är bättre på detta. Jehovas Vittnen har vad jag vet aldrig kallat sig för kristna såsom mormonerna gör. Jag vet att de tycker att alla borde leva som dem och även kristna har att vänta dem eviga domen. Här följer några YouTube-klipp där man intervjuar för detta ledare och medlemmar i Johovas Vittnen. Videon har några år på nacken, men jag antar att inte så mycket har förändrats sedan denna tid då det spelades in.

    Ja, Jehovas Vittnen har många lämnat på grund av dess auktoritära ledarskap. Ett tag var auktoritärt ledarskap väldigt inne, men det verkligen inte idag efersom knappt någon vill ha någon som bestämmer över oss idag. Känns som vi väntar på en snäll diktator som ska komma och rädda oss ur ekonomiska och miljö inriktade kriser. Läste nyligen och fler och fler ungdomar vill införa diktatur igen. En skrämmande utveckling. Är denna ”snälla” diktator som ”vet allting” möjligtvis antikrist? Hur som helst, ledare som utnyttjar sin maktposition själviska syften kommer Gud och döma extra gott enligt Bibeln. Speciellt de som kallar sig för kristna men inte är omvända i sina hjärtan. Därför är det så bra att stötta och uppmuntra bra pastorer, ledare, kyrkor och församlingar såsom Stefan Swärd och Elimkyrkan. Så att de som inte är bra får för mycket uppmärksamhet. Det finns flera bra kyrkor som inte bedriver ett auktoritärt ledarskap. Samtidigt är det en svår balans alltid mellan kärlek och ledning. Har dock upplevt att i världen och företagsledningar är sämre på kärlek och att kyrkans ledare är bättre på detta. Jehovas Vittnen har vad jag vet aldrig kallat sig för kristna såsom mormonerna gör. Jag vet att de tycker att alla borde leva som dem och även kristna har att vänta dem eviga domen. Här följer några YouTube-klipp där man intervjuar för detta ledare och medlemmar i Johovas Vittnen. Videon har några år på nacken, men jag antar att inte så mycket har förändrats sedan denna tid då det spelades in.

    http://www.youtube.com/watch?v=8OFKDhhxLMU&sns=em

    Länken är till den första delen av elva. Titta på förslagen som YouTube ger under varje klipp så hittar du nästkommande avsnitt.

  • Micael Gustavsson

    Hej, jag tror diskussionen börjar avlägsna sig från ämnet hör.

  • Robert Lindberg

    Håller med. Du får gärna flytta kommentarerna om du vill. Jag har en tendens att sväva ut. Men jag anser att det är viktigt att vi inte bara ser till vara egna problem utan tar dem i mer global och historisk kontext. Visst är ens egna problem alltid närmast men att våga se andras problem som mer viktiga är en gudagåva. Det blir mitt slutord. Allt gott!

  • Dentvivlandeagnostikern

    Det började md ett mail till Stefan som han valde att besvara på bloggen. Det är alltså inte jag som valt ”offentligheten” åt den här debatten. Det hedrar dock honom att han faktiskt lämnat ett svar den här gången. Det ville han inte förra gången och de andra pastorer jag konfronterat med frågan in persona har vägrat svara.
    Jag tycker inte det är makabert att inte vilja höra om alla de plågor som väntar i helvetet. Med tanke på att jag helt enkelt inte kan tro precis som du och alla ni andra karismatiskt kristna stipulerar så är det kört för mig hur jag än gör. Att då få det återupprepat för sig hela tiden förtar livsglädjen rejält. Livet är definitivt inget roligt men döden är ett sämre alternativ. Varför måste då sådana som du strö salt i såren och göra livet än mer plågsamt? Är det ni kallar kärleksbudskap? Försök för ett ögonblick att sätta dig/er in i hur det är att inte kunna sluta tro och samtidigt få käftsmällar av det kristna etablissemanget. Förstår du egentligen vad du gör när du skriver som du gör här ovan?

  • Dentvivlandeagnostikern

    Jag känner en del kristna personer men jag har inga vänner. Så risken att någon skulle be för mig är rätt liten. Och mitt beteende och min personlighet kan jag inte göra något åt. Jag tycker inte själv att jag är så hemskt udda men uppenbarligen har jag något som triggar avståndstagande från andra. Även utanför kyrkan.

  • Dentvivlandeagnostikern

    Jag upphöjer egentligen inte dessa pastorer. Men i brist på teologisk utbildning blir jag tvungen att lyssna och försöka lita till auktoriteterna. Och de som kristenheten väljer som sina ledare står då onekligen för den generella syn om gäller. Stefan är således en person som enligt en samlad kristenhet ligger närmare sanningen än en genomsnittligt kristen. Han skulle alltså inte ha den position han har om inte helvetespredikandet vore en central sak inom kristendomen. Därför blir jag tvungen att lita på honom även om jag inte vill.

  • Birgit Hedström

    Gomorron Dentvivlandeagnostikern!
    Även fast jag vet att du kanske inte tänker på mig som en vän, så önskar jag att få vara om inte annat så en cybervän för dig. Jag har skrivit till dig förut att jag bryr mig om dig, och tar dig på allvar, jag accepterar den du är och hur du tänker. Men jag har bett för dig redan när jag först kom i kontakt med dig, och håller med WO om att det är en helt annan sak att pracka på människor In Real Life vad man tror på.
    Önskar dig en fin dag!

    Birgit

  • Daniel

    Självklart vet du det redan men det finns miljoner kristna och många teologer som inte tror på ett evigt helvete. Hela den österländska kyrkan bär en helt annan tolkningstradition. Själv längtar jag inte särskilt mycket efter himlen. Dessutom är bibeln ganska vag om hur livet efter döden ser ut. Bilden med en lång sömn känns ganska lockande för en småbarnsförälder. Vad jag däremot längtar efter är det bibeln är tydlig med, livet-efter livet-efter-döden då världen ska återskapas. Himlen kan änglarna få ha för sig själva och helvetet betyder befrielse för mig. Tänk en värld som denna där bara allt det goda är kvar. Där det onda i oss alla, i hela skapelsen, är borttaget och förintat i vad man kan kalla ett helvete. Att en allsmäktig Gud som beskrivs som att han ”är kärlek” skulle inrätta en evig tortyrkammare är så makabert och ologiskt att det bara inte går ihop. Dessutom finns något som skevar med ansvarsfrågan i en situation där ingen människa någonsin valt att skapas. Man kan ställa sig följande frågor; Måste Gud pina människor i en evighet? – knappast om han har all makt.Vill Gud pina människor i en evighet? – knappast om han är kärlek. Något händer med allt det onda i världen efter domen, vad bättre än att kasta det i en brinnande ugn så att vi blir av med det. Vad för Gud låter människor pinas i evighet, ja som jag ser det kan svaret bara bli – en som vill det eller en som inte kan göra något åt det. Det senare krockar fundamentalt med den skapare ex nihlo som bibeln står för och det förra är helt orimligt med varje liknelse och händelse i bibeln som presenterar Guds kärlek. Kom ihåg att den som tycker att något straff vore på sin plats varken var den förlorade sonen själv eller än mindre hans far utan brodern som aldrig lämnat. Med Paulus ord; ”Alltså: liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor.” ”Alla”, ett ganska inkluderande ord… Så jag skulle hävda att a) det finns fog för att ha ett underbyggt hopp om att ingen kommer till helvetet. b) den evighet vi räddas till är inte ett evighetslångt väckelsemöte utan en skapelse där allt det som är potentiellt gott blir aktualiserat och det onda försvinner. Vad vore en evighet utan doften av nyfallet regn? För den vilken likt den hemvända sonens brorsa saknar rättvisan så kan man väl antingen konstatera att nej, det är inte rättvisa, det är nåd. Och dels finns det möjlighet att tänka sig att processen där allt det onda bränns bort från värden är obehaglig i relation till hur mycket ondska man har att bli av med. För mig är det dock en underordnad tanke då lägervakternas största synd inte var vad de gjorde utan den synd de föddes med som en del av sin identitet. Människans största problem är inte vad vi gör utan vad vi är. En god människa som syndar borde kunna bättre men en syndare som Gud kan göra gott igenom behöver inget straff utan uppmuntran och befrielse. Vi behöver inte straff utan vård.

  • PeJohansson

    Du behöver ju inte alls välja att underkasta dig pastorer.

    Låter du även politiska ledare styra din politiska uppfattning på samma sätt som du underkastar dig pastorers uppfattningar?

    Vilket parti och vilken ledare har du valt att styra din politiska uppfattning? (Retorisk fråga)

    Eller är det möjligen så att Du vad gäller politik har valt att själv läsa och skapa dig en uppfattning utan att vara utbildad statsvetare?

  • SefastTronde

    Det makabra är att vilja styra vad som skall predikas. Tror du i din enfald att du kan styra Gud? Evangelium är det glada budskapet om frälsning! För människan fallen i syndens bojor är detta ett befriande budskap.

    Det är inte det minsta synd om dig, för att du så räds att höra evangelium. Du borde väl inse att det är ett uselt självbedrägeri att söka stänga till sina öron, i ett fruktlöst försök att suggerera fram en verklighetsbild annan än vad den är.

    Om det nu är så att du verkligen inte VILL ha något att göra med levande Gud är din rädsla både befogad och välförtjänt. Oavsett om du nu söker framställa det såsom om det vore synd om dig, och att du blivit utsatt för okänsliga predikanters ’helvetesförkunnelse’. Väl finns det kristna som är nog så kantiga och okänsliga, liksom bland andra människor. Detta är dock ingalunda något du kan lasta Gud för, eller ens något du kan vältra över på kristenheten i stort. Gud Är Kärleken!

    Det finns smärta och ångest som är oss till godo, även om vi inte förstår den när vi är mitt uppe i den. Jag kan inte tolka de själssmärtor och den ångest på annat sätt än att de i själva verket är av sådan art. Här hjälper det inte heller att människor försöker ’stryka dig medhårs’, utan om jag ärligt skall ge dig ett gott råd blir detta att läsa Bibeln själv. Läs! Gå själv i brottning med bibelordet, och försök åtminstone vara ärlig mot levande Gud, även om du förnekat/förnekar Honom.

    Även om det framstår som en paradox, även om du förnekar Gud och säger dig inte vilja vare sig tro på Honom eller ännu mindre lära känna honom är det trots allt ENDAST GUD SOM KAN HJÄLPA DIG. Du är inte unik här i världen ifråga om detta. Det finns massor av människor här i världen som stått i en liknande situation som din och blivit frälsta och befriade från tvivlets och otrons plågande, ångestskapande käftar. Frågan är då vad du väljer?, för det är ditt VAL.

    Du ömkar dig över att olika kristnas förkunnelse om evig förtappelse, och ett brinnande helvete. Ja, detta är även en verklighet som beskrivs i Bibeln, och att förneka detta eller söka försköna denna fruktansvärda tillvaro är vare sig rätt eller kärleksfullt från ett kristet perspektiv.

    Det kanske är så att ”sådana som jag” måste hälla så pass mycket ”salt i dina sår” (som du kallar det), för att du skall kunna ta Bibelns ord på fullaste allvar – och finna den hjälp för din själs ångest du skulle behöva. Ett vet jag, endast levande Gud kan hjälpa dig med detta, som varken psykofarmaka eller kristnas tystnad (som du önskar) kan hjälpa. Och vägen till levande Gud går genom tro på Herren Jesus Kristus, och att Han burit din synd på Golgata kors. Börja då att bedja och åkalla Honom! Och sluta med ditt hycklande och ditt självbedrägeri, som om du själv kunde påverka helvetets existens genom att förneka det.

  • Dentvivlandeagnostikern

    Jag blir fascinerad och skrämd på samma gång. Hur du lyckas prata om ”kärlek” med en så hemsk ton. Visst, jag är kanske inte mycket bättre själv men jag har ingen kristen tro att försvara. Enligt ett antal kristna är jag ond, besatt, satanist, ateist och en hel rad andra saker och jag tycker det verkar som du är av samma skrot och korn.
    Har du gjort mig arg? Ja. Har du gjort mig upprörd? Ja. Har du gjort mig ledsen? Ja. Har du gjort mig mer ångestfylld? Ja.
    Så grattis då, du har säkert nått ditt mål. Att tvåla till mig. Att kunna grym som en rättrådig kristen.
    Har du förstått något av det jag försöker säga? Nej, det verkar inte så. Har du fått mig att vilja söka Gud, läsa Bibeln och be? Nej, definitivt inte. Så din Gud tackar dig säkert för din hjälp att slippa ha med såna odugliga människor som jag att göra alls.
    Fan, vad jag är less på alla jävla inskränkta kristna!

  • Dentvivlandeagnostikern

    Jag önskar jag kunde tro på det du skriver. Jag skulle iaf vilja. Men helvetespredikanternas framfart har som sagt satt sina spår. Har svårt att frigöra mig från att de skulle kunna ha rätt. Och när jag för närvarande får själen mer eller vindare söndertrasad av allt annat än godhjärtade kristna av samma kaliber så har jag svårt att veta var jag ska ta vägen. Är rätt less på allt nu.

  • Micael Gustavsson

    Hej, ta det inte som kritik, men jag undrar vad du menar med att du inte kan tro. Det påståendet kan i mina ögon betyda väldigt olika saker, vilket i och för sig hänger ihop med att termen tro kan betyda så mycket olika saker för olika människor.

  • Dentvivlandeagnostikern

    Nej, det är ingen kritik. Jag kan inte tro på det som kan anses definitionsgrundande för kristen tro. Jag tror inte Bibeln är en exakt beskrivning av faktiska omständigheter. Jag tror inte på kreationismen. Jag tror inte på jungfrufödseln. Jag tror inte Jesu liv, som det beskrivs, gestaltade sig på just det sättet. Inte för att jag har en bättre beskrivning utan för att det är stort sett omöjligt att fånga ett skeende i text redan i samband med att det sker. Än mer omöjligt en längre tid senare. Jag kan inte ens vara säker på att Jesus har funnits. Jag tror inte på alla de ”mirakler” ochr”helanden” som rapporteras och är rätt lätta att avslöja som bluffar. Jag kan således inte tro på det vis som förväntas av en kristen.

    Jag kan dock inte utesluta Gud som alltets skapare och heller inte utesluta helvetets existens för förtappade själar som jag. Och jag kan inte utesluta att de kristna faktiskt har rätt om allt jag inte kan tro på. Och jag kan heller inte tro att om det finns en Gud så skulle hen vara så förtjust i mig. Eftersom människor brukar tycka rätt illa om mig är risken stor att gud också gör det.

  • SefastTronde

    Jag känner dig inte, och varken vill eller kan därför säga något om vem du är eller fördöma din karaktär. Däremot ser jag det som att du gömmer dig bakom olika fasader.

    Om jag gjort dig arg, upprörd eller ledsen, så ser jag det främst som något du gömmer dig bakom. Vem har gett dig rätten att i alla fall vara offret som skall behandlas med bomullsvantar? Menar inte alls att vara elak, utan tvärt om, men blir det kanske i ditt perspektiv och enligt din beskrivning ändå, därför att du gömmer dig bakom din ’sårbarhet’.

    Skall jag då därför vara tyst, därför att du beskriver mig hemsk och elak? Nej, jag är inte tyst, därför att evangelium om Guds kärlek till oss genom Jesus Kristus, faktiskt är den skatt jag funnit, även om min knöliga karaktär har svårt att beskriva Guds kärlek på ett sätt som du uppfattar som kärlek. Mina brister är mina, men Guds Kärlek är trots detta UNDERBAR, och oändlig i nåd och barmhärtighet.

    Sedan står det dig fritt att häva ur dig vad du vill gentemot mig, därför att jag emotsäger din självpåtagna rätt att söka bestämma vad Bibeln och evangelii sanningar bör innehålla. Bibeln står för sig själv utan hjälp av mig, eller emotsäganden av dig. Och Bibeln talar om syndafallet, frälsning till evigt liv genom att Jesus gav Sitt liv för oss på Golgata kors, för att vi genom tron på Honom kan undgå evig förtappelse och vinna ett evigt liv i Guds gemenskap. Det har både du och jag att förhålla oss till. Gud har gett oss en fri vilja, och därför bestämmer ingen annan vad var och en VÄLJER. Valet är fritt, vad väljer du?

  • GoranDuvenett

    Käre tvivlande agnostiker!

    I detta inlägg vill jag rikta mig direkt till dig. Själv har jag vandrat genom
    ”dödsskuggans dal” – både före och efter min omvändelse för 32 år sedan.

    Jag kom direkt från gatan in i pingströrelsen. Ganska snabbt
    tog jag min kallelse på allvar och blev förkunnare och pastor.
    Jag har både blivit piskad och fått uppleva kärleksfulla människor som har förmedlat synen på Guds nåd som en hjälp i mitt sökande vidare in i Guds närhet.
    Det bibelord som har hjälpt mig genom åren hittar du i Hebr. 12:2
    ” Låt oss ha blicken fäst vid Jesus… Den som allt för mycket fäster blicken på människors beteende blir ofta besviken. Det hör det kristna livet till.

    Angående läran om helvetet finns det många teorier om.
    Hur det kommer att se ut efter döden vet vi inget om. Det som Bibeln förkunnar
    är att det är en stor förmån att vara troende den dagen vi går över gränsen. Den förmånen gäller även i detta liv.
    Den nyligen hemgångne karmelitmunk och katolske prästen Wilfred Stinessen svara om tron på helvetet i dialog med Göran Skytte lyder så här: ”Jag tror inte på helvetet. Inte jag heller svarade Göran”.
    Jag tyckte det lät lite ”lamt”. Men i en av sina böcker skriver Wilfred
    Stinessen, att trots allt lidande och elände i världen så ser jag Jesu Kristi
    försoning djupt inne i varje människas inre. Det gäller för oss att locka fram
    detta så att det blir synligt för personen i fråga. Här har vi svaret på vad vi
    som kristna ska göra för att få våra medmänniskor att fästa blicken på
    ”…Jesus, trons upphovsman och fullkomnare.” Hebr. 12:2.

    Jag skulle också vilja slå ett slag för ett nytt program i Sverige
    som heter ”Celebrate Recovery”. Det är ett program på biblisk grund som
    på ett balanserat sätt kan hjälpa dig att övervinna dina sår. Ledare i Sverige
    är mina vänner Ann-Cathrine och Torbjörn Freij.
    Du hittar mer information på hemsidan http://www.celebraterecovery.se

    Min högsta önskan är att dessa mina ord är en hjälp på
    vägen.

    Göran Duvenett

  • LarsNilsson123

    Robert, mitt syfte är inte att diskutera vad stefan Swärd tror eller inte tror och inte Jehovas vittnen i heller , ville berätta för dentvivlandeagnostikern att jag har en historia av att ha blivit utsatthet för andliga övergrepp/ andlig våldtäkt, och förstår och känner för människor som har blivit utsatta för samma som jag blev, jag var i många år med en stödgrupp som hjälpte människor som blivit utsatta för övergrepp i andliga miljöer, och har läst det mesta som går att läsa om sådana övergrepp och psykologin i sådana miljöer, och tänkte jag eventuellt kunde hjälpa en medmänniska att må lite bättre med sig själv.

  • Robert Lindberg

    Vad bra! Sprid gärna YouTube-klippet vidare till andra så kanske de slipper känna sig ensamma i deras situation.

  • Daniel

    Något jag har lärt mig är att bra människor kan ha dåliga åsikter. Dessa predikanter som är så upptagna med helvetet vill säkert väl men det blir väldigt fel. Att hota med ett helvete blir ju som att sätta en pistol i tinningen på sin partner och fråga om han eller hon älskar mig. En domare i mänsklig mening har ett regelverk att tillämpa i sin domstol. Gud som domare är något helt annat. Han både stiftar och verkställer lagen. Han är verkligen alltings skapare. Vi människor är däremot betydligt enklare och vill förstå, beskriva och ringa in Gud. För mig räcker det att man kan läsa bibeln och förstå den kristna tron på ett annat sätt. Då väljer jag den vägen. De helvetespredikanter som finns är precis som alla oss andra så förtvivlat mänskliga.Och vore Gud en mänsklig skapelse så vore det mycket rimligt med ett brinnande helvete, det är väl precis vad människor åsamkat varandra genom historien, men nu är det Gud som skapat oss. En mänsklig fader ger inte sitt barn en sten när de ber om bröd, varför skulle då inte Gud som allas vår far vara så mycket godare. Hur hade vi sett på en människa som pinade sina barn i en vecka på grund av att de svikit honom, att de handlat dåligt i linje med den onda vilja de fötts med. Här kräver vi ett ansvar hos den mänskliga fadern, tycker han ska förlåta. Men Gud som skapat allt, som är kärlek, han ska kunna kasta sina barn in i en evig pina? Det är att underskatta Gud enormt. Gud blev inte människa och dog för våra synder så att alla miljarder människor som inte tro skulle lida för evigt. Det priset som betalats räcker för allt och alla.

    Den treeniga guden som har all makt och som är kärlek valde att skapa detta universum. Den enda logiska förklaringen till det är att detta är det bästa som är möjligt. Sen sabbade vi till det med i sin godhet har han lovat att skapa allting nytt igen. En tanke som inte kunde vara helt frånvarande från början med tanke på att vår kära sol är medelålders vid det här laget, och på riktigt lång sikt kommer ju hela universum vara en väldigt kall och öde plats. Så något hade han nog i planerna från början. Blir kul att se i alla fall, är man skapad för denna världen så är man liksom tacksam för en evighet med jord under naglarna. Det bästa i bibel för en människa är knappast himlen utan Eden. Kanske en knepig uppmaning till sist men om själen känns söndertrasad så lägg den åt sidan för en stund och njut av den kropp Gud gett dig i den värld han skapat dig i.

  • Daniel

    Med en sådan inställning till andra människor som ditt inlägg andas tycker jag du behöver fråga dig om det du ger är evangelium, det glada budskapet, och om du drivs av det Gud ger, kärlek. Om du tror att en kristens uppgift är att hälla ”salt i såren” så rekommenderar jag liknelsen om den barmhärtiga samariern. Eller att ta en funderare kring hur Jesus och den unga kyrkan var ett salt i världen, genom att verka med samma obarmhärtiga inställning som dem eller genom att ge det som verkligen svider i en fallen värld, kärlek. I ett mörkt rum kan det svida i ögonen när man tänder en lampa men du tycks snarare vilja sätta ögonbindlar på de som sitter där så att de upplever mörkret ordentligt. Ett lite bibelord också, 1 Joh 4:7-10, spegla dig i detta och se om inte kärleken kan vara just det salt vi är kallade att vara för världen. Nog kan det svida lite när man ser vad vi ska eftersträva.

    ”Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.”