Svar till den tvivlande agnostikern

Signaturen ”Den tvivlande agnostikern¨” har ställt en fråga till mig som jag ska försöka svara på. Så här lyder frågan:

Återupprepar således återigen min fråga. Du har i samband med helvetesdebatterna med Torsten Åhman gjort klart för mig att jag har helvetet att vänta eftersom jag inte vill ”ta emot Jesus”. Jag tar helt avstånd från den kristendom jag växt upp med (och som du som evangelikal predikant står för) och gör allt jag kan för att bli av med den lilla tro som finns kvar. Och det är ingen tro det är en rädsla. En förlamande jävla rädsla för att den där jävla Jesus kommer kasta mig i helvetet för att jag inte vill tro att han funnits. Det är ologiskt, jag vet men det är en realitet. Och det är i dessa sammanhang trösterikt att lyssna till dem som säger att jag inte behöver oroa mig. Helvetet är en metafor osv. En inställning som du INTE marknadsfört.
 
Samtidigt har du som en av de mer inflytelserika pastorerna i Sverige ett ansvar. Frikyrkosverige tycker sannolikt inte att du är en fullständig tokskalle. Det gör att det inte går att avfärda vad du säger lika lätt som alla andra kristna knäppgökar. Det gör att jag inte vågar lita på Åhman et consortes. Och då är vi där jag är nu.
 
Om det är så att du inte tror att den som vägrar ha med kristendomen att göra får brinna i evigheters evighet så säg då det för katten. Och sluta prata om helvetet. Ge mig den där garantin att jag inte behöver oroa mig. Om du inte kan göra det MÅSTE du se till att de som mår dåligt av ditt budskap får hjälp att hantera det. Rehabilitering, terapi, you name it! Men målet får ALDRIG då vara att göra mig och oss till Jesustroende. Det är att göra oss till fullt funktionsdugliga samhällsmedborgare som kan känna lycka och harmoni i livet här och nu, det där som kyrkan och helvetespredikande pastorer som du har stulit från oss.  
 
Så, hur tänker du göra?
 
Med vänlig hälsning,
A

Då försöker jag svara. Detta är inte några enkla frågor. I min bok ger jag inte svartvita svar utan resonerar och brottas med frågorna.

Det vi dock alla kan vara överens om är att lidandet och dödens makt har greppet om mänskligheten. Det är inte någon skräckpredikan, det är fakta. Vi dör alla. De flesta dör dessutom under ganska svåra och outhärdliga förhållanden. Helvetet finns och har funnits på jorden under långa perioder av mänsklighetens historia. T.ex. under andra världskriget, eller under Digerdödens härjningar på 1300- och 1400-talet, eller för att inte tala om att bo i Vietnam under Vietnamkriget, eller vara utsatt för folkmordet i Rwanda.

Ateismens svar är att död och lidande är härskande över mänskligheten. Det finns ingen utväg. Döden är enda vägen på längre sikt, och på riktigt lång sikt är knappast mänskligt liv möjligt på vår planet. KLimatforskningen visar på olika scenarier, ett scenario handlar om 6 graders temperaturförhöjning, ingen vet vad som händer om det sker inom 100 år, är liv möjligt på vår planet under ett sådant scenario – ingen vet.

MÄnniskor behöver terapi för att kunna leva med den ateistiska materialistiska världsbilden som inte ger något hopp för människan. Men terapin söver ju bara, liksom underhållningen, och njutningen, och försöken att fylla livet med något meningsfullt så att inte dödsångesten ska ta över.

Kristna tron handlar om en ljus framtid. Det är inte kört. Det finns en uppståndelse. Döden har berövat sin makt. Det är Guds räddningsplan för mänskligheten.

Därför är jag kristen, att ta emot nådeserbjudandet, om att inte duka under, under dödens och förintelsens och förgängelsens makt över mänskligheten.

Kristna budskapet och frälsningen handlar ju om att det finns ett ljus i mörkret, döden är inte slutmålet.

Att inte ta emot nåden från Gud, innebär att leva kvar under dödens herravälde. Att löpa linan ut.

Bibeln talar om att vi alla ska uppstå. Och där fortsättningen blir den eviga döden eller det eviga livet. Jag är tydlig i min bok att vi kan inte ge detaljerade skildringar om vad den eviga döden eller det eviga livet faktiskt innebär. Bibelns språk är fullt av symboler om framtiden, och vi ser nu en skymt av evigheten.

Detta allvar gör dock att jag aktivt söker frälsningen och nåden i Jesus Kristus, eftersom jag vet att utan detta är jag predestinerad till en evig död.

Sedan har jag svårt att se med den ganska urvattnade terapeutiska kristna förkunnelse vi har i svensk kristenhet, har jag svårt att se några helvetespredikanter och skrämmer livet ur folk. Det jag hävdar i min bok att vi måste mer lyfta fram de allvarliga perspektiv som finns i Bibeln och i Jesu förkunnelse.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • KBJ

    Ursäkta att jag lägger mig i, men kanske är du ignostiker iställer för agnostiker. Wikipedia: ”För en ignostiker är frågan om gudars existens nonsens och har samma logiska status som frågan: ”Vilken färg har tisdag?”. Båda frågorna anses meningslösa och har därför inga meningsfulla svar.”
    Jag har full förståelse för vad du drabbats av efter dina upplevelser som jag iofs inte vet så mycket om i detalj men ändå. Men tycker ändå att du åtminstone fått några bra kommentarer i mängden av inlägg och respons på dina lidanden. Någon skrev att när tron var som störst var även tron på helvetet som mest skrämmande och tvärtom. Där har jag liknande erfarenheter och kan hålla med om det. Någon skrev om att man ju inte måste välja att lita på och underkasta sig pastorer eller låta politiska ledare styra ens politiska uppfattning. Men man måste lita till ens egen förståelse och uppfattning. Det kan jag också hålla med om och är nog en del av vad som räddat mig själv undan ett evigt livslångt grubblande. Dock kanske lättare sagt än gjort om man befinner sig i ett trauma. Men man måste nog leta efter alla möjliga utvägar, utgångar och ingångar för att småningom kunna styra in på en bana som leder till frihet. Att förvänta sig ursäkter och avbön från kyrkor och dess företrädare när nog däremot dessvärre enbart att fortsätta stånga sin panna blodig och därför meningslöst. Förvisso är det väl ändå så att delar av frikyrkan för länge sen bett om ursäkt för den hårdhet som många drabbades av på syndakatalogens tid. Det var förmodligen också början på den omorientering och förvirring som sen dess drabbat frikyrkan. När inte längre den dogmatiska fundamentalismen visade sig hållbar hamnade man i gungfly. Helvetesläran har väl varit av och till mer eller mindre på tapeten sen Hedenius dagar, kanske var det hans egen dödsångest som drev honom, och kanske påminner du en del om honom, vad vet jag. Om jag inte missminner mig ville Hedenius att kyrkan skulle ta avstånd från helvetet. Nu tycker jag själv inte alls att kyrkan ska ta avstånd från biblisk tro och lära och begå någon sorts andlig och religiös harakiri. Men man måste vara öppen för alla sätt att uppfatta och förstå ett budskap. Därför är det bra med pluralism och mångfald istället för enfald. Jag är glad för valet av den nya ärkebiskopen i SvK. Summan av kardemumman är att jag s a s inte slänger ut barnet med badvattnet, även om frikyrkan för min del känns som ett avslutat kapitel om inte något oförutsett skulle hända. Men medlem i SvK har jag alltid varit. Agg och bitterhet bär jag inte. Tror mer på att leva sitt liv än på religiöst grubbel. Har du tänkt på att istället för att grubbla över ”ignostiska frågor” om något kan så kallas, så fundera istället på om du tror på essensen i den kristna tron, bergspredikan är ett exempel, och förlåtelsen. Försök sen praktisera vad du tror på, så tror jag chansen finns att det mesta löser sig. Många talar väldigt individualistiskt om tron, att söka förlåtelsen och sin egen frälsning hos Gud. Mer sällan hör man talas om vad som också står att läsa, exempelvis Matt. 6:14-15: 14 Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. 15 Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser. Jag uppfattar nog tron mest som sammankopplad med konsekvenser. Vad jag själv tycker och tror om helvetet har nog inte med den saken att göra.

  • PeJohansson

    Det finns inget reklamationsråd i frikyrkobranschen. Att överhuvudtaget förvänta ett svar från någon av dessa som utnyttjar Guds Ordet för att positionera sig, är att bedra sig själv. Att vända sig till någon kollega i samma bransch, skolad i samma skola leder bara till rådet att först dra ur bjälken ur det egna ögat.Tvärr är människor som Sefast lätt räknade i Sverige.
    Ingen i frikyrkan kommer någonsin att ta upp din sak i syfte att någon skall gå tillbaka, göra om och göra rätt.
    I din tro och eventuellt den otro den här kulturen genom sitt agerande skapat hos dig står du endast absolut ensam med den Gud som du nu söker

  • Nina

    Jag tror jag förstår lite mer efter din förklaring av dålig tandläkare. Du har rätt, den bild de har målat av Gud är felaktig.
    Håll fast vid det när du letar vidare svar.
    Läste även på din egen sida för att försöka förstå vad du vill åstadkomma.
    Och även om jag förstår att den här diskussionen har varit mycket jobbigt för dej så kanske du kan se den som en liten seger.
    Du har fått framföra det du ville till alla kristna som läser Swärds blogg och när man väl förstår vad du vill ha sagt så borde det leda till
    självrannsakan hos all ”tandvårdpersonal”.
    Om debatten här bara gett dej mörker som du skrev betyder det att vi stått i vägen för ljuset och det kan inte vara någon seriöst troendes vilja
    Förlåt för min tröghet, ska försöka flytta på mej så du får ljus på dej.
    Kram Nina

  • Micael Gustavsson

    Tack för dina långa utförliga svar. Jag begrundar dem, och kommer ev med földfråga. Men först måste jag tänka noga på vad du skriver för att förstå. Vänliga hälsningar.
    P.S. Även om du inte får som du vill ang ursäkt etc, så tror jag ändå det du skriver här gör nytta, genom att flera får se en sida av verkligheten de lätt missar.D.S.

  • ps23enkristen

    Du är mycket ärlig men du får inte ta din och andras subjektiva uppfattning som det absoluta. om något alls facktiskt eller Gud och Guds Ord bibeln och Guds vilja …Ny upptäcker fakta och möjligheter och metoder och ideal kan komma om allt…Och även om tron på Gud , men inte utöver vad som är skrivet säger Guds Ord bibeln…

    Och det tror jag är rätt , för om Gud finns och som bibeln beskriver honom och oss människor och livet ,och hans vilja om det hela, och om det allmänna och särskilda och personliga…Och för var tid och generation och likt och olikt …Så är det omöjligt för människor att bli frälst/ räddad som Gud vill ,och menar med det efter bibeln …Men för Gud är allt möjligt, och ge oss kunskap att kunna tro på Gud om honom och om allt, och om hans Ord bibeln om… …Och att allt det bibeln handlar om är sanning och att Gud bevara sitt skrivna Ord …Och till alla tider och vill leda oss i enlighet med och livet som det står skrivet i Guds Ord bibeln…Och den som vill tro på Honom och lära om tron och livet som Gud vill…Och att på Gud kan man lita tryggt på honom och på honom och hans godhet och allmakt och allstädenärvaro, Osynligt och om allt och alla och oss själva….

    Men inte alltid på oss människor och annat…Men på Gud… Frid Ronny

  • Pingback: Debriefing | Den tvivlande agnostikern()