Skriver på kommentar om Piensohos Nyhemstal

Jag sitter och skriver på en kommentar över Piensohos Nyhemstal. Det blir dock ett långt blogginlägg. Jag kan inte undvika att hamna i en analys av konfliktlinjerna mellan pingströrelsen och missionsförbundet under 40-, 50- och 60-talet. Frikyrkans utveckling senaste 100 åren kan väl sammanfattas av att vi alla i etablerade frikyrkosamfunden tycks bli missionsförbundare till slut, teologiskt och ideologiskt.

Jag återkommer.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Mikael Karlendal

    Intressant! Det ska bli intressant att läsa din analys. Jag är inte själv så väldigt påläst just om Missionsförbundet, annat än att jag har förstått att det råder en viss mentalitetsskillnad.

  • Berndt Isaksson

    Det jag tycker att man borde konkret fråga Niklas Piensoho är följande:

    1. Anser du att samkönade äktenskap är något man som kristen kan bejaka/välsigna och därmed betrakta som sunt?

    2. Anser du att utlevd homosexualitet är förenligt med kristen tro och lära – Ja eller Nej?

    Genom tydliga svar på dessa frågor skulle NP kunna bringa klarhet i
    vad han anser, efter den förvirring som uppenbarligen hans bibelstudium
    på Nyhem gett upphov till.

    Berndt

  • Tommy Dahlman

    Absolut inte! Den globala pentecostala rörelsen världen över, vilket Pingst i Sverige tillhgör, vittnar om något helt annat :-) Niklas Piensoho måste läsa på vår pingstteologi.

  • Stefan Swärd

    Tommy,
    jag försöker bara analysera utvecklingstrenden i etablerade frikyrkosamfunden, det betyder inte att jag tycker att det ska vara så, men jag återkommer med en längre text.
    Stefan Swärd

  • jonas rosendahl

    Ser framemot en utläggning av den subjektiva försoningsläran introducerat av Waldenström och som är orsaken till att missionsförbundet bildades efter att han blivit utkastad från EFS.
    Sen tror jag du tolkar rätt, den mer själavårdande aspekten som trätt in mer och mer i pingst och där vi alla ” är syndare under vårdbehov” blir mer och mer utbredd och den passar faktiskt mer in i Waldenströms värdeskala: ”dom ned – nåd upp”.
    Intressant nog var detta koncept i missionsförbundet ” kom som du är” sett i medlemsantal frikyrkans mest framgångsrika – dock inte 50 000 på 10 år :-)

  • Stefan Swärd

    JOnas,
    Jag är inte helt säker på siffran men missionsförbundet hade en enorm tillväxt från bildandet 1878 och de första decennierna.
    Och har varit Sveriges största frikyrkosamfund med en peak 1940, med 114.000 medlemmar. Sedan har det bara dock gått utför, dock saktare utför än de andra äldre frikyrkosamfunden.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Jonas Rosendahl

    Faktum är att pingst och mission aldrig ens historiskt har gått särskilt bra hand i hand och det är intressant att idag är det inga problem att en missionspastor hamnar i pingst eller pingst hamnar i mission. Men det beror mer på att pingst närmat sig det evangelikala än tvärtom dvs det vi idag betecknar pingst är inte det historiska pingst. Waldenström själv ansåg tidigt om pingstvänner citat ” extatisk fromhet med graderande kvalifikationer i andlighet” och sedermera blev det konfrontationer mellan pingst och mission. Det blev väl inget större tåg till pingst men viss övergång skedde.
    Efter Waldenströms död inträdde inom missionsförbundet en ny rationalism och även vad man kallar nyteologi, dvs bibellärare som intog historisk kritisk hållning till bibeltexterna. Waldenström själv var helt emot denna form som man kallade nyteologi.
    Intressant nog så började sedan också missionsförbundets förfall och vi är nu inne en bit på 1930 talet och sedan har det i medlemsantal bara gått rakt nedåt. För att vara mer exakt sedan 1930 har man tappat i snitt 679 medlemmar per år i 79 år i följd.
    Men poängen är den mission och pingst – alldeles för olika syn på saker i grunden för att kunna gå hand i hand och ens samarbeta.

  • Jonas Rosendahl

    Jag vill inte vara en siffernörd men den källa jag har, historieprofessor Gunnar Westin skriver att år 1930 var medlemsantalet 113700 men hade sjunkit till 111700 år 1937.
    Så denna gång skilde det bara 300 i våra uppfattningar, och inte 20 000 ( 30 000 tillväxt på 10 år) det är ju positivt 😉

  • Uffe L.

    Vad är det för fel på missionsförbundare då? Men pingstvänner har alltid sett sig vara ”förmer” än andra kristna. Sorgligt att det fortfarande verkar vara så.

    En gammal historia:
    En missionare kommer till himlen och passerar ett stängt rum, varvid han frågar:
    – Varför är dörren stängd och vilka är där inne?
    – Det är pingstvännerna, men stör dom inte. De tror att de är ensamma här.

    Ungefär så går den historien.

    Men det är inga missionare som blir frälsta. Inte baptister heller för den delen. Det är bara syndare som blir det. 😉

  • Andreas Frost

    Seriöst. Det är inte svårt att se vad Skriften säger om utlevd homosexualitet. Varför bry sig om pingst och missionshistoria, är det där svaret finns?

    Jag brukar iaf inte läsa kyrkohistoria när jag söker sanningen.

  • http://www.subsekvent.com/ Hans Lindelöw

    Man behöver inte vare sig välsigna eller förbanna för att tillhöra Abrahams Guds folk. Att bara säga ”nej” till Sodoms konung – 1 Mos. 14:22 – 24 – vore inte det efterföljansvärt?

  • westinbo

    Att möta mörkret
    utan att mörkas,
    det krävs handlag
    och skydd för det,
    att bemöta lögnen
    helt utan hätskhet,
    att så frid och ljus
    i oro och mörker –
    vem kan göra det?

  • Ulrika

    Ja, vi vet svaret på det men vi kan ju alltid försöka hjälpa till, att vara en liten ljusstråle ibland. Som min dotter skrev i en av sina dikter nyligt ”…..Ge kanske någon en kram….det gör ilskan lam….”

  • Ulrika

    Jag blev döpt på katolskt vis hemma i vardagsrummet en kall februaridag. Föräldrarna visste dock inte om det dopets ursprung, men släkt o grannar fick av mammas goda festfika. Jag satt som fastlimmad framför EFS-pastorernas predikningar som 5-åring och pysslade pärlplattor i pingstkyrkans hobbyrum. Pysseltanten var trevlig och klättrade inte på väggarna. Hos metodisterna fick jag vittna ett tungotal och kunde förmodligen se ut som en fågelholk redan då. I missionskyrkans ungdomslokal rev rockbanden loss och i Svenska kyrkans fantastiskt vackra kyrka i Brunskog i Värmland svarade jag med tillfredställelse på pastorns konfirmationsfråga angående…ja, något av budorden var det.

    Bland många andra kyrkliga minnen.

    Men Jesus kände jag aldrig. Fast nu efteråt ser jag ju att han kände mig.

  • Birgit Hedström

    Jaa, din underbara dotters dikter har verkligen såå mycket gott att förmedla!!

    Önskar dig Ulrika en fin dag i Jesu närhet!

    Kram! Birgit

  • Birgit Hedström

    Mycket bra och tänkvärd dikt westinbo! Tack så mycket att du delar med dig till oss!

    En fin dag i Jesu närhet önskar jag även dig!

    Birgit

  • westinbo

    Jag tänkte att det kunde vara något för sanningens förkämpar och riddare att tänka på.

  • Birgit Hedström

    Och jag tänker också på oss var och en, på mig själv också, mitt i vardagslivet där vi står, att sprida frid och ljus i oro och mörker…Människor har det ofta så tufft i sina liv på olika sätt. Att inte agera utifrån hätskhet…

    Det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

    Allt gott!

    Birgit

  • Birgit Hedström

    Bra Uffe! ”Det är bara syndare som blir det”. (frälsta)

    Allt gott! Birgit

  • Birgit Hedström

    ”Fast nu efteråt ser jag ju att han kände mig”.

    Starkt!

    /B

  • Ulrika

    Under vilket namn går alla som tror men inte är medlemmar eller aktiva i någon församling? Hur många är de?

  • westinbo

    Har du gemenskap med andra kristna, förutom på nätet?

  • Ulrika

    Jo, det har jag. En fick leda mig tillbaka till Gud, han tillhör EFK men funderar på att lämna dem pga villfarelsesaker, alternativt stanna o salta. Sedan har jag kontakt med en som är medlem men som pga sina homokänslor inte känner sig hemma i församlingen, han syns i statistiken men inte i lokalen om man säger så. Sedan har jag Birgit som tog kontakt med mig via denna sida, sedan har jag några långväga systrar o bröder i Kristus som jag har sporadisk men trygg e-kontakt med. Men främst med min dotter som tror och undervisar mig mycket. Hon bad mig plocka bort henne ur Svk, så ja, då gjorde jag det. Mitt andra barn, som inte är bekännande, finns dock kvar i deras statistik…

    Ungefär så, och du?

  • westinbo

    Jag träffar andra kristna på gudstjänsterna på söndagarna. Men det blir med nödvändighet en ytlig gemenskap och sporadisk gemenskap. Å andra sidan har jag inte så mycket tid med att umgås, jag ägnar min mesta tid åt familjen och studier. Som man bäddar får man ligga, sägs det.

  • westinbo

    Man kan inte komma ifrån att diskussionen blir rumphuggen när ”den eller det sammanhang”, vars åsikter man diskuterar, inte själv vill medverka. Men är man en offentlig person som gör offentliga uttalanden som skapar förvirring är det väl ändå ens skyldighet att bry sig lite. Känns minst sagt märkligt. Jag har själv inte lyssnat på Piensohos Nyhemstal och kommer troligen inte att idas göra det.

  • Jonas Rosendahl

    När det gäller nutid har jag ingen aning men de är förmodligen fler än man kan ana.

  • westinbo

    Dig kommer jag ihåg från Sångvägstiden.

  • http://www.subsekvent.com/ Hans Lindelöw

    Ja, tack för det!