Ny ledare i Världen Idag om trosförkunnelsen och Elimkyrkan på dagens löpsedlar

Ni har kanske sett att dagens löpsedel i Stockholm är att Elimkyrkan har sålts till Zlatan. Det är ju intressant att kvällspressen nu uppmärksammar sådant som vissa av oss andra hade aningar om redan för ett år sedan.

Och så har jag skrivit en ny ledare i Världen Idag idag, där jag försvarar biblisk trosförkunnelse. Man hittar den här.

Tycker du artikeln är bra tryck like, dela på facebook eller tweeta den på Världen Idags hemsida som du når via länken ovan. Tycker du inte om den kan du ju skriva här en kommentar och förklara varför.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Jonasq

    Inget att invända mot den artikeln, Stefan! Och det är det väl ingen kristen som kan ha? Vem är inte för Guds löften? Vilken lutheran som helst skulle väl kunna skriva det du har skrivit här? Och Om detta har omfattats av alla protestantiska kristna, vad var det då som kom med trosrörelsen och som var omistligt?

    Frågan är bara om om den så kallade trosförkunnelsen handlade om frimodig tro på Guds löften? Eller om den, i och för sig med hänvisningen till tro och Guds löften, var något annat?

    Ett helt teologiskt system som byggde på att Gud hade överlämnat auktoriteten på jorden till människan, men att den överlämnades till djävulen i samband med fallet. Och att Kristus genom sin seger på korset – eller egentligen i dödsriket när han tog nycklarna från djävulen – har överlämnat auktoriteten till den pånyttfödda människan. Nu gällde det för den troende att ta till sig och bekänna Guds Ord så att tron växte till – the faith force – i hennes ande så att hon kunde handla i tro och besegra djävulen och få löftena uppfyllda. Gud själv kan inget göra, det är människan som har auktoritet på jorden.

    Osv, osv. med liknande underligheter Det var sådant som lanserades i samband med trosrörelsen på 80-talet. Begrepp som ”tro” och ”Guds löften” fick därmed en annan innebörd. Gud blev liten, människan stor och man bar bördan av att få allt detta att fungera. Vilket det inte gjorde. Men detta har du tydligen aldrig hört talas om. Men jag som har läst alla de där böckerna och en gång i tiden har försökt leva efter det, vet att det var så det lät. Och reagerade på att du i så glada ordalag pratade om trosrörelsens begynnelse i Sverige.

    Och jag är, som du, glad över att vara fri i Guds nåd och få kasta mig på Guds löften i tro, Alldeles utan trosrörelsen och trosförkunnelsen.

    Gods helg!

    /Jonas

  • Frans hals

    Bra artikel. Men problemet med trosrörelsens läror är ju inte att tro på Guds löften vilket dom flesta kristna håller med om utan människosynen, att människan är en ande som skapats i likhet med Gud, och därför i detta liv redan är helad osv, och bara behöver tala ut det. Vi är små gudar säger Creflo Dollar i ett klipp från den senaste åren, en lärjunge till Copeland. Hinn har sagt detta flera gånger också; då han refererafr till Copey och mr Hagin som by the way inte varit sjuk en gång sedan han fått sina 8 uppenbarelser om tro; direkt från Jesus.

  • ps23enkristen

    Jag tyckte Artikeln var bra och sund om tron på Gud enligt Bibeln…Och tackar Gud för den och dig som kärlet, som ville förmedla den genom Gud för Guds skull till Guds ära …Men jag tänker på hur upplyser och korrigerar man om det som är fel, och varnar för ,och vägleder rätt om i Gud , så folk och församling kan omvända sig ifrån det , till Gud ,och undvika på Guds vis ,och komma in på rätt vägar istället som Gud vill, och om det hela…Jo i tron på Gud och Guds Ord och vilja då med som tex, i Heb 12-13, och Jakob 4-5 ,och egentligen i hela den boken…Och det finns ju derektiv i Bibeln i Nya testamentet om det, på mängder av ställen ,och i Palus brev när det gäller det vanliga folket ,och ledarna ,och en församling, .Och för omvärlden i apostlagärningarna tex …

    Och i Jakobsbrev. Som i Jakobs fjärde kapitlet : 8-10 Nalkas Gud , så skall han nalkas eder .Renen edra händer, I syndare, och gören edra hjärtan rena, I människor med dela håg … 9 Och känn eder elände och sörjen och gråten . Edert löje vände sig i sorg och och eder glädje i bedrövelse. 10 Ödmjuken eder inför Herren, så skall han upphöja eder …Och hela Jakobsbrev är mycket tydlig och begriplig i frågan om omvändelse bönesvar… Och även Heb 12-13 och Matteus 18 med, etz. ..Det som jag sett är en tendens att sopa under mattan de problem och fel och faror som finns, och risker det kan innebär ,och att sysla med det som är fel.. Och att man väljer att leva i förnekelse och säga allt är väl fast det inte är det…Och lova nåt bra i tron på Gud och efter skriften, och säger det är otro eller uppror,eller kärlekslöst eller nåt dylikt, när man inte bekänner seger och framgång per automatik … Jag tror att det är bra att lögn och synd och okunskap och villfarelse och villolära, och nöd och lidande ,och sånt som är skadligt och skadar, och skadat, uppenbaras och avslöjas och stoppas …Så att människor och kristna kan bli räddade och livet och en församling från det ,och skyddade emot på ett så behagligt sätt som möjligt för Gud …Och både för Gud och offer och skyldig …Och offer och skyldig är vi ju alla, och livet ett offer under förgängelsen, på grund av syndafallet och för egen och andras synd som gett djävulen och ger honom tillfälle …Det är ju därför Gud vill förklara oss sanningen om det hela och sin vilja. Och ge oss sin nåd och och förlåta oss, och låta oss omvända oss till Honom och tro på Honom och Ordet bibeln och bli frälsta och leda oss rätt… Och fortsatt frälsta, medans vi fullföljer Missionsbefallningen matt 28:18-20 tills han hämtar hem oss till Honom i Himlen…Gud välsigne dig och Guds frid !!! Ronny Jhon 14:6

  • Eivor Nilsson

    Tack Jonasq för sunda kommentarer.

  • SefastTronde

    Artikeln i ViD var bra, förutom den avslutning där du nämner trosförkunnelse, som jag här uppfattar syftar på/associeras med den s.k. trosrörelsen. Det skapar en förvirrande missförstånd där din fina artikel ger ett missvisande erkännande till LO, i synnerhet därför att artikeln publicerats i ViD.

    Det råder en förvirring i dag, enär den s.k. trosrörelsen lagt beslag på begreppet trosförkunnelse. Jag menar att all biblisk förkunnelse är trosförkunnelse, och essensen av denna förkunnelse har du ju väl sammanfattat i artikeln.

  • http://www.subsekvent.com/ Hans Lindelöw

    Swärd i Världen Idag: ”Därför talar Nya testamentet om att man kan ha en stor tro, att tron kan förökas och växa till”

    Nya Testamentet – Jesus själv – utgår inte i sin trosundervisning från en särskilt stor tro. Snarare från en liten: ”såsom ett senapskorn” – Luk. 17:6
    Stora ting kan ske.

  • ps23enkristen

    Hur belyser man sanningen om det som är fel ,och felas, felats om bäst .Så att ansvarig för det som varit fel …Kan förstå och erkänna det ,och följderna av det för Gud, och för de berörda, och drabbade i tredje hand, och sig själva. Och vill det och gör det och kan förstå sanningen .

    Och så de förstår att nåd får de från Gud om det de felat om, och för att ta sitt ansvar med av Gud, som Gud vill, när de vill och är redo…Även om det kan bli motstånd och skakningar på olika vis , när de vill vara ödmjuka och ändra sig och erkänna sanningen och ta sitt ansvar…

    Och hur belyser man saken ,så att de drabbade kan förstå att Gud är för dem i det som felats mot dem …Och att Gud vill ge dom försoningen i Kristus med honom och de ansvariga som om allt. Så de får frid med Gud och angående livet överhuvudtaget som sagt och blir helade genom Jesus sår Jes 53:5.

    Och även om de ansvariga inte vill det och inser att de borde ödmjuka sig för sanningen som Gud vill, de med och göra med som Gud vill…Och få frid med Gud och berörda, och om livet och tron överhuvudtaget de med än, förrän senare i livet eller aldrig… Så att de drabbade kan få full upprättelse i frågan genom hans nåd och sanning och kraft och kärlek i tron på Gud i varje fall

    Hur behöver vi komma fram till sanningen om det här, och om annat, och försoningen i Kristus och tron och frälsningen överhuvudtaget genom Guds nåd bara ,efter Guds Ord bibeln…

    Det är frågor vi behöver ställa oss och Gud och Ordet och andra ,och kolla upp fakta, för att komma fram till sanningen som Gud vill och tro…Och en troende på Gud , om…Och de ännu ofrälsta ,sanningen som gör oss fri och i sakfrågan…För även ofrälsta tror ju på sanningen om saker och ting , även om dom inte än tror på Gud och bibeln och Jesus…

    Så vi behöver också kolla upp vad som är sant om kritiken ,Eller missförstånd ,eller ryktes spridning, som inte stämmer med verkligheten, eller inte helt, eller som är lögn…Och varför, och om vad som är bäst att göra om det med .Och Guds vilja efter bibeln om det också…

    Och som Herrens säger i sitt Ord i Jeremia 31:3 Med evig Kärlek har jag älskat dig och jag låter min nåd förbli över dig…Så det finns hopp i Gud alltid och för allt som Gud vill och i tron på Gud… Gud välsigne dig och alla och Guds församling och livet!!! Frid Ronny ps 103 Matt 28:18-20

  • ps23enkristen

    Hur belyser man sanningen om det som är fel ,och felas, felats om bäst .Så att ansvarig för det som varit fel …Kan förstå och erkänna det ,och följderna av det för Gud, och för de berörda, och drabbade i tredje hand, och sig själva. Och vill det och gör det och kan förstå sanningen .

    Och så de förstår att nåd får de från Gud om det de felat om, och för att ta sitt ansvar med av Gud, som Gud vill, när de vill och är redo…Även om det kan bli motstånd och skakningar på olika vis , när de vill vara ödmjuka och ändra sig och erkänna sanningen och ta sitt ansvar…

    Och hur belyser man saken ,så att de drabbade kan förstå att Gud är för dem i det som felats mot dem …Och att Gud vill ge dom försoningen i Kristus med honom och de ansvariga som om allt. Så de får frid med Gud och angående livet överhuvudtaget som sagt och blir helade genom Jesus sår Jes 53:5.

    Och även om de ansvariga inte vill det och inser att de borde ödmjuka sig för sanningen som Gud vill, de med och göra med som Gud vill…Och få frid med Gud och berörda, och om livet och tron överhuvudtaget de med än, förrän senare i livet eller aldrig… Så att de drabbade kan få full upprättelse i frågan genom hans nåd och sanning och kraft och kärlek i tron på Gud i varje fall

    Hur behöver vi komma fram till sanningen om det här, och om annat, och försoningen i Kristus och tron och frälsningen överhuvudtaget genom Guds nåd bara ,efter Guds Ord bibeln…

  • ps23enkristen

    Det är frågor vi behöver ställa oss och Gud och Ordet och andra ,och kolla upp fakta, för att komma fram till sanningen som Gud vill och tro…Och en troende på Gud , om…Och de ännu ofrälsta ,sanningen som gör oss fri och i sakfrågan…För även ofrälsta tror ju på sanningen om saker och ting , även om dom inte än tror på Gud och bibeln och Jesus…

    Så vi behöver också kolla upp vad som är sant om kritiken ,Eller missförstånd ,eller ryktes spridning, som inte stämmer med verkligheten, eller inte helt, eller som är lögn…Och varför, och om vad som är bäst att göra om det med .Och Guds vilja efter bibeln om det också…

    Och som Herrens säger i sitt Ord i Jeremia 31:3 Med evig Kärlek har jag älskat dig och jag låter min nåd förbli över dig…Så det finns hopp i Gud alltid och för allt som Gud vill och i tron på Gud… Gud välsigne dig och alla och Guds församling och livet!!! Frid Ronny ps 103 Matt 28:18-20

  • Jonasq

    Tack för det, Eivor!

    Bless!

    /Jonas

  • Ulrika

    Du skriver:”Grunden för vår tro är vem Gud är och vad han har gjort genom att i
    Jesus Kristi död och uppståndelse vinna seger över alla
    fördärvsmakterna: Satan, världen, döden, synden och lagen. ”

    Vilken lag syftar du på?

  • Ulrika

    Har också uppfattningen att det stora grundproblemet är att vi trillat rakt ner till Eden och gjort oss ”såsom Gud” Ja, för mig är det en synlig tråd som går igen oavsett vilket av de stora ”Amerikaprofeterna” eller de svenska vilsevalsprofeterna, i olika samfund, som jag tittar på. Man talar gärna om att Gud är stor medan man själv gör sig allt större…

    Att lägga ensamskuld på LO är inte rätt men de har varit och är en betydande katalysator i tid, tempo och innehåll.

    Den falske profet som skadat mig mest personligen tillhör pingst och håller sina föredrag (ids inte kalla dem predikningar) inom EFS….Och han pekar gärna finger åt LO, som en täckmantel för sina egna lögner?

  • Jonasq

    Förmodligen lagen som fördömer oss men som Kristus har löst oss ifrån, Rom 3:20ff, Rom 7:1ff. Att samla ihop alla våra fiender och kalla dem för fördärvsmakter som Stefan gjort ovan är mycket vanligt hos Luther och i luthersk tradition. Lagen betraktas där naturligtvis som Guds lag och som god, men den är ändå en fördärvsmakt för syndaren som inte kan leva upp till den. Du finner samma dubbla syn på lagen hos Paulus i Rom 7 och i Galaterbrevet. Därför var Kristus tvungen att uppfylla lagen för oss och därigenom fria oss från den. Det är goda nyheter, Ulrika!

  • Ulrika

    Tack för svar.

    Är det så?
    Att vi blir fria från lagen?
    Jag kan hålla med om att tex Satans metoder att använda Guds lag mot oss är en ”fördärvsmakt” men Guds lag är ju ändå i sig, den goda lagen, den är ju Guds. Och när vi tar emot Nåden får vi inte trampa på lagen genom att inbilla oss fria från Guds goda lag. Tror (vet) att vi finner verser om detta i Rom också. Lag-Nåd-Sanning är Guds och inte fördärvsmakternas oavsett hur dessa makter missbrukar dem. Gillar inte att Guds lag kallas för en fördärvsmakt. Guds lag, som även innehåller kravet på sann kärlek och nåd, är väl den enda grund som vi har att stå på?

    Jag kan inte Luther men han kanske hade så fullt upp med att upplysa om Satans användning av Lagen mot oss att han inte förmådde tala så mycket om Guds verkliga lag. Att gå från celibat till äktenskap var ju ändå en i praktiken synlig förändring hos honom. Och att han höll Kristus mer kär än Kyrkan.

  • Jonasq

    Hej igen!

    Lagen är helig och god, den upplyser om vad som är Guds vilja. Men eftersom vi alla är syndare så kan vi inte leva upp till vad Guds lag kräver av oss. Att relatera till Gud på lagens väg blir därför en ångstefull process där vi, om vi är ärliga, mest av allt inser djupet av vårt eget inneboende fördärv. Så blir då den troendes relation till lagen ett omöjlighetsförhållande, som det beskrivs i Rom 7.

    Lagen säger vad som är rätt, vad Gud kräver av oss, men den lyfter inte ett finger för att hjälpa oss. Följden blir att lagen fördömer oss. När vi då står där fördömda av Guds heliga lag, vad ska vi då göra, vart ska vi då fly? Till Kristus som har uppfyllt lagen för oss. Den kristne står därför, som Luther säger, under ”två ord”, lagen och evangeliet. Men lagen kan inte frälsa, den kan bara fördöma. Evangeliet däremot är goda nyheter för syndare. Evangeliet säger: Jag vet att du är en syndare, jag vet att du inte kan leva upp till det goda och rättfärdiga som du borde göra, men lagen är uppfylld, allt är sonat, kom som du är och ta emot syndernas förlåtelse!

    Det här är bara en mycket kortfattad beskrivning av den kristnes relation till lagen och evangeliet enligt luthersk tradition, och tror jag enligt Guds Ord.

    Lagen är bra som riktmärke och guide för vad som är gott och rättfärdigt, vad som är kärleksfullt och vad som inte är det. Men när den görs till grund för mitt gudsförhållande, då görs evangeliet om intet och allt som finns är fördömelse. Så låt oss alla kasta os på evangeliets löfte om syndernas förlåtelse, rättfärdiggörelse och Guds faderskärlek!

  • Ulrika

    Bra dialog,

    Du skriver att lagen fördömer oss. Jag påstår att det är Åklagaren, Satan, som gör det. Och när vi syndar på Nåden drar vi fördömelse över oss själva.

    Du skriver också att Lagen inte lyfter ett finger för att hjälpa oss samtidigt som du skriver att den är ett riktmärke. Här säger du emot dig själv?

    Samtidigt förstår jag vad du vill säga med hur Jesus befriar oss från våra synder.

    Om jag inte är helt ute o cyklar är ett av Herrens namn även Lagen!

    Jag håller således med dig om att Lagen är vårt rättesnöre men eftersom vi inte klarar av den i sin helhet är vi i direkt behov av Guds Nåd genom Jesus Kristus och Hans Ande för att klara av att leva i relation med Honom och göra Hans vilja, som vi finner i Lagen som förövrigt inte är någonting utan Kärleken, Gud själv.

    Finns mycket att säga men nu blev det din tur igen:)

  • Jonasq

    Ja, ett bra samtal.

    Det är sant att vår Åklagare är Satan. Men vad handlar hans anklagelser om? Jo, att vi inte förtjänar att vara Guds barn, att Gud inte alls älskar oss så som vi bär oss åt, han påpekar ständigt att vi inte förtjänar att tillhöra Gud. Och grunden för dessa anklagelser är just lagen. Det är mot bakgrund av Guds heliga lag som satan kan peka ut alla våra synder och tillkortakommanden och därigenom påminna oss om vår fördömelse och Guds stränga dom. Någon annan fördömelse än Guds, grundad på hans heliga vilja, finns nämligen inte.

    Kristi seger över allt som fördömer oss inkluderar därför lagen, den kan av Paulus kallas ett ”skuldebrev” som vittnar mot oss, men detta har blivit fastnaglat på Kristi kors:

    ”13 Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser 14 och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. 15 Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem”. (Kol 2:13-14)

    All fördömelse är knuten till Guds lag, och lagen, Torah, är ett uttryck för Guds natur och vilja, vad Gud bejakar och vill och vad han fördömer. Paulus visar i Rom 1-3 att alla står fördömda inför Guds lag, judar som hedningar:

    ”19 Men vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud. 20 Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd.” Rom 3:19-20)

    Lägg märke till de sista orden av Paulus, att genom lagen ges insikt om synd”. Han säger något liknande i Gal 3:19:

    ”Varför gavs då lagen? Den blev tillagd för överträdelsernas skull för att gälla tills avkomlingen skulle träda fram, han som löftet gällde”

    Och i Gal 3:21-22:

    ”21 Strider då lagen mot Guds löften? Nej, inte alls. Om vi hade fått en lag som kunde ge liv, då hade verkligen rättfärdigheten kommit av lagen. 22 Men nu har Skriften inneslutit allt under synd, för att det som var utlovat skulle ges genom tron på Jesus Kristus åt dem som tror”.

    Lagen är alltså ingen tillflykt för syndare, trots att den är helig och god och är ett uttryck för Guds vilja för människan. Lagen är helt oflexibel, har man brutit ett bud har man brutit mot hela lagen (Jak 2:10) och vi står alla under lagens fördömelse och Guds vrede på grund av vår synd, vårt uppror och vårt förkastande av Guds heliga vilja.

    Hjälpen vi behöver som syndare inför Gud kommer alltså inte från lagen utan från evangeliet! Evangeliet är de goda nyheterna att den fördömelse som vi som syndare förtjänar på grund av att vi inte har levt upp till Guds heliga vilja, den har med full kraft drabbat Kristus, i vårt ställe! Som Paulus säger:

    ”21 Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.” (Rom 3:21-24) Se även Rom 8:1-4.

    I denna bemärkelse är alltså lagen en ”fördärvsmakt”, samtidigt som den är helig och god. Problemet är inte lagen i sig utan vår syndfulla natur, vårt fördärv (Rom 7:7-13). Satans makt att anklaga är helt kopplad till lagen, utan den har han inget att komma med. Därför ska vi när satan anklagar oss för våra synder och tillkortakommanden – och de är många och allvarliga – peka på korset och säga: – All min synd lades på honom som hängde där i mitt ställe. Det offret var fullkomligt och tillfredsställde Guds lag och heliga vilja fullkomligt. All fördömelse drabbade honom och vilar därför inte över mig. Då måste satan fly, för han kan inte kämpa med Kristus.

    Samtidigt finns lagen där som ett uttryck för Guds vilja. Det var det jag menade med riktmärke. Den är fortfarande sann, den är ett uttryck för Guds goda vilja. Men vi är ”döda” från den i Kristus i bemärkelsen att vi inte längre lever under dess jurisdiktion. Men det nya livet i Kristus, som levs i den helige Andes kraft, är ett liv som ger uttryck för lagens etik. Men inte genom sträng budlydnad, utan genom tro, det är Andens frukt som tar form i oss när vi lever i tron på Kristus (Gal 5:16-26).

    Visst, det finns en dubbelhet här. Och hela frågan om lagen är inom exegetiken ett mycket svårt område. Det jag redogör för här är en reformatorisk, och framför allt luthersk, förståelse av relationen mellan lag och evangelium. Jag är av den övertygelsen att Luther fick detta rätt.

    Att ett av Herrens namn är Lagen var nytt för mig. Vart står det? Jag tror inte att det kristna livet ska levas i lydnad för lagen och att Andens roll är att hjälpa till i detta företag. Vi ska överhuvudtaget inte relatera till Gud på lagens grund, utan på evangeliet. Samtidigt står lagen där som ett uttryck för Guds heliga och goda vilja och påminner oss om vårt stora behov av förlåtelse och nåd och Andens liv.

    Ungefär så ser jag på det här. Önskar dig en fin lördag i Guds nåd!

  • Robert Lindberg

    Skriver under till 100%. Bra ledare!

  • Ulrika

    Den som gör Faderns vilja älskar Fadern. Faderns vilja står i Bibeln och vi ska tolka in så mycket vi kan av hela Bibeln. Påstår att den dubbelhet som du skriver om är ett dike.

    1. Guds vilja är Guds egen Sanna goda vilja. Ingen fördärvsmakt.
    2. Ingen rättfärdig finnes men när vi tar emot Jesus får vi inte trampa på Nåden genom att fortsätta leva i synd. Vi går från slavar under synden till slavar under Nåden. Nåden är ett av Jesu namn och även Ordet.

    Vi blir inte fria för att ta emot Satans syn på Lagen utan för att med Guds hjälp försöka leva efter Lagen.

    Nej, jag är ingen ”Lagisk Messian” men jag har en djup respekt för Guds vilja i Ordet eftersom det är när jag ätit av det som jag fått mer av liv. Annars är jag som vanligt bara en skrothög i fullständigt behov av Korset och Nåden.

    Det som är något märkligt är att tex tidningen Världen idag gärna talar om Lagen i vissa frågor, som jag ser det ur ett Satansperspektiv, men kallar i denna artikel Lagen för en fördärvsmakt. Det är dubbelt fast av det felaktiga slaget.

    Kan komma att behöva revidera min vaga utsaga om att Herren heter Lag men å andra sidan går Lagen hand i hand med Ordet, Guds vilja osv. Ska se om jag kan kolla upp det ändå.

    Rakt på sak: Vad är en omvändelse utan att ta emot Guds undervisning? Vad är undervisningen värd utan att följa den? Vad är Guds undervisning? Jo, Guds lag.

  • Jonasq

    Ulrika,

    Ok, jag kan nog inte göra saken tydligare än jag har gjort redan. Det jag har beskrivit – i alla korthet – är hur lagen uppfattas i den protestantiska traditionen, framför allt den lutherska. Lagen betraktas där som Guds heliga lag, god och rättfärdig och som ett uttryck för Guds heliga vilja. Men på grund av vår fallenhet och oförmåga att leva upp till lagen blir den till ett oöverstigligt problem för oss. Vi står alla fördömda av Guds lag på grund av vår synd och på lagens väg finns ingen hjälp att hämta.

    Men Kristus har burit denna fördömelse i vårt ställe på korset, och genom tron på honom tillräknas detta oss som om vi själva hade uppfyllt lagen, och vi förklaras rättfärdiga inför Gud UTAN laguppfyllelse. I denna bemärkelse är vi fria från lagen, vilket Paulus gör mycket klart i Galaterbrevet och Romarbrevet. Utan Kristus blir lagen, trots att den är från Gud och därmed god och helig, en fördärvsmakt för oss eftersom den fördömer oss och inte erbjuder någon hjälp, den är helt oflexibel. Kristus har ändrat detta förhållande genom sin död och uppståndelse för oss och erbjuder oss att relatera till Gud på grundval av korset istället för lagen.

    Jag har nu sagt mitt om detta, Ulrika. Om du har en annan uppfattning omfattar du helt enkelt inte den protestantiska synen på lagen, och därmed inte heller på evangeliet. Jag hoppas att du ska ompröva din syn.

    /Jonas

  • Ulrika

    Men strunta i vad traditioner och människor säger!
    Det är Bibeln/ Guds Ord vi har som referensram!

    Det är min djupa önskan att du ska sluta se Lagen som ett problem och i stället se den som en del av (tillsammans med Guds övriga delar som Nåd o Sanning) den (smala) Vägen!

    Eftersom du tackat för dig i denna tråd lyfter jag inte fler tankar om att synda på Nåden.

  • Ulrika

    Det har kommit tips om Gud och Lagen via e-post till mig:

    Jes 33:22
    ”Ty HERREN är vår domare. HERREN är vår lagstiftare. HERREN är vår konung. Han är den som frälsar oss. ”

    Personlig reflektion: Herren stiftar inte fördärv.

  • Ulrika

    Nästa tips om Gud och Lagen:

    Joh 1:1

    ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.”

    Personlig reflektion: Oj,Oj,Oj!!! Här vill man (jag) ju bara gå o gömma mig igen….

  • Ulrika

    Och ett sista, det har kommit fler men för mig iaf börjar det bli så starkt att det räcker för stunden.

    Upp 19:13

    ”Han var klädd i en mantel som hade doppats i blod, och det namn han har fått är ”Guds Ord”*.”

  • Jonasq

    Det är väl ingen som har hävdat att inte lagen är av Gud och Guds ord. Den är dessutom god och helig. Men den blir likväl till fördömelse för syndaren som inte kan leva upp till den. Syndarens räddning ligger inte i lagen utan i evangeliets kundgörande om syndernas förlåtelse och en rättfärdighet som inte beror på lagen. Kan du läsa ut något annat av Romarbrevet och Galaterbrevet?

    Jag har egentligen sagt mitt i den här frågan, men jag blir så förvånad över ditt sätt att resonera. Ulrika, Lag och evangelium är inte samma sak, evangelium är goda nyheter för dig, lagen är det inte.

  • Ulrika

    Matt 5:17

    ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.
    Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.”

    Skulle Jesus kommit för att fullborda en dålig nyhet?
    Är det en dålig nyhet att följa Bibeln?

  • Micael Gustavsson

    Hej, din och Ulrikas diskussion har varit jätteintressant, men om den ska fortsätta bör den flyttas tillmFolkungasalen för att följa kommentarsreglerna.

  • Micael Gustavsson

    Hej Ulrika, din och Jonasqs diskussion har varit såmintressant att jag inte velat avbryta den, men om reglerna ska hållas borde den flytta till Folkungasalen .

  • Jonasq

    Ok. Den ska nog inte fortsätta. Åtminstone är jag klar. Swärd själv hade i och för sig kunnat kommentera vad han menar med lagen som fördärvsmakt. Eller är jag den ende protestanten här! 😉

  • Micael Gustavsson

    Kanske inte den ende protestanten, men säkert den mest lutherska. Både calvinism och wesleyansk vinklar frågan delvis annorlunda har jag förstått det, vilket kanske är relevant för svensk frikyrklighet.

  • Jonasq

    Nja, inte kalvinism, de har samma uppfattning som lutheranerna. Men de betonar ”lagens tredje bruk” tydligare, alltså lagen som guide för heligt liv. Vad jag har pratat om är lagen som frälsningsväg och som grund att relatera till Gud på. Där är reformerta och lutheraner eniga. Och jag vore förvånad om inte metodisterna och delade den synen även om de härbärgerar idéer om ”christian perfection”, man jag kan inte så mycket om metodistisk teologi.

    Men om man kallar lagen för ”fördärvsmakt” som Swärd gör så måste man rimligtvis tala om lagen som den instans som fördömer syndaren och som därför måste skaffas undan om syndaren ska kunna förklaras rättfärdig. Eller finns det fler alternativ?

  • Ulrika

    Och vilken titel sätter ni på Gud, kalvi…någonting eller pro…någonting?

    Ni håller ju igång som de första kristna grupperna som höll på olika ledare och lag!!!

    Som Paulus säger kan och ska vi endast hålla på Kristus och hans Ord!

  • Ulrika

    Rättfärdigheten kommer genom tron på Jesus.

    Att Swärd kallar Lagen för någonting betyder inte att Lagens verkliga innehåll förändras!

    Den instans som fördömer är Åklagaren! Hur Åklagaren och Guds Lag kan läggas i samma låda är för mig obegripligt! De är ju varandras motsatser!

    Jag menar att Swärd ska stryka Lagen som ett exempel på en fördärvsmakt alternativt börja förklara varför han skrev som han skrev.

  • Micael Gustavsson

    Jag är ingen expert, jag tänkte på lagens tredje bruk. Och frälsningsmässigt är det ingen skillnad, men det tror jag inte det är mellan dig och Ulrika heller. Det är snarare lagens roll i det kristna livet i övrigt som skiljer. Men nu är det bäst jag slutar, så jag inte allt för mycket bryter mot de regler jag försöker upprätthålla.

  • Birgit Hedström

    😉

    Birgit

  • Ulrika

    Du börjar bli riktigt bra i din nya roll,och då vet du att jag inte är något smörpaket…

    Ska försöka pausa ett tag får vi se hur det går.

    Hej då!

  • Birgit Hedström

    😀

    /B

  • Stefan Swärd

    JOnasq,
    Jag är väl bara klassisk lutheran när jag kallar lagen för fördärvsmakt. Jag tänker främst på Rom 7 där Paulus talar om att vi har dött bort från lagen, och ställer det i symmetri med att vi har dött bort från synden.
    Jag tänker också på Kol. 2 om att lagen har naglats fast vid korset, lagen anklagar oss.
    Lagen är ju också åklagarens, djävulens vapen mot oss. Det har Kristus undanröjt.
    Halleluja!
    Stefan Swärd

  • Stefan Swärd

    Ulrika,
    Se kommentaren ovan under Jonasq,
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Ulrika

    Med ditt sätt att resonera är exempelvis den pågående diskussionen om NP,s predikan och homorelationer meningslös.

    Har läst Rom 7 och vi tolkar den uppenbarligen olika. Påstår att när NP predikar att vi ska välsigna homorelationer går han fördärvsmakternas ärenden till mötes inte Lagens. Således är det omöjligt att kalla Lagen för en fördärvsmakt.

  • Jonasq

    Amen! Och det är väl exakt det jag har försökt säga här? Det gläder mig storligen att du delar den lutherska uppfattningen om lagen!