Hur ska en pastor vara klädd?

Hur ska en pastor vara klädd? Det är en fråga jag grubblar på ibland. Det är enklare för präster i Svenska kyrkan, katolska och ortodoxa präster som har en liturgisk klädsel, med viss anknytning till prästernas klädsel i Gamla Testamentet. De har en given ämbets- och tjänsteklädsel.

Vi frikyrkliga har ju spolat allt detta. Hur gör vi då?

Här går trenderna lite fram och tillbaka. I min barndoms frikyrka kom man alltid välklädd till kyrkan, man skulle komma inför Gud i gudstjänst, och då kunde man inte komma som en slashas i klädseln, kostym, slips och vit skjorta gällde för männen. För kvinnor klänningar eller kjolar. Skulle en kvinna komma i byxor till en gudstjänst på sextiotalet, skulle det bli uppståndelse.

Detta började luckras upp en del under sjuttiotalet. För mig som rörde mig mycket i Jesusrörelse, kommunitets- och karismatiska kretsar, där var det enkel klädsel som gällde. En amerikansk Jesusrörelseperson kom minsann inte i någon kostym, var jeansen hela och rena var det bra.

Sedan kom trosrörelsen 1982-83. Och där var det en tydlig klädkod, man skulle klä upp sig när man gick till kyrkan. För männen blev det självklart med kostym och slips. Nu kom slipsar och kostymer fram lite överallt, kvinnorna hade nog mer av flexibilitet, men att klä upp sig var praxis. Men klädstilen har ändrats inom trosrörelsen, och idag råder det en ganska fri klädstil.

Sedan kom Vineyardrörelsen, då blev det plötsligt Kalifornisk fritidsklädsel som gällde. Att lovsjunga Gud skulle man göra i en t-shirt och jeans. Det fick genomslag inte minst i EFK, allt vad elegantare klädsel heter, lyser med sin frånvaro på medarbetarsamlingar inom EFK.

Idag är bilden något komplicerad. Jag är pastor för en brokig och mångkulturell storstadsförsamling. En salig blandning av akademiker, näringslivsmänniskor, karriärister, personer med kinesisk, afrikansk, iransk bakgrund. Och många andra.

Afrikanerna klär upp sig när de går till kyrkan, de tar på sig det färggrannaste och finanste man har. Näringslivsfolk som alltid går i kostym eller stram elegant kjol i jobbet, sätter på sig fritidsklädsel när man går till kyrkan på söndan. Äldre frikyrkofolk har kvar vanan från förr att klä upp sig när man går till kyrkan. Medan yngre och yngre medelålders svenskar, kommer med fritidsklädsel, även om de till vardags har ett jobb som kräver annan klädsel.

Jag har en dotter som jobbar i modebranschen, som ständigt förser mig med de allra senaste märkeskläderna. Så för mig är det enkelt. Men jag märker att det är inte så många i frikyrkan som begriper att jag går runt i de allra hippaste modekläderna.

Är inte den bästa lösningen att man som pastor i en mångkulturell och brokig församling, försöker främja mångfalden. Ska afrikanen behöva byta klädstil och anpassa sig till svensk praxis, är det inte charmen att man går klädd som man gör enligt afrikansk praxis? De som vill klä upp sig när man möts för gudstjänst, är det fel att göra detta? Och finns det någon grund för att hävda att man absolut inte får vara fritidsklädd när man deltar i gudstjänst?

Klädstilarna är många i storstadsmiljön. Ska vi vara en välkomnande famn i församlingen för olika kategorier av människor, är det inte då fel att vi försöker forma en strikt klädstil i kyrkan, som gör att människor känner sig utanför om de inte har den klädstilen.

Mångfalden tror jag är bäst, och att folk får vara sig själva.

Men för mig som pastor för mångfaldens kyrka, är frågan inte löst med detta. Förra söndagen predikade jag i jeans och en kortärmad tröja, 25-35 åringarna kunde vara helt nöjda. Söndagen innan hade jag på mig en elegant kostym, de äldre, kongoleserna, etioperna och ryssarna var jättenöjda.

Ja, så är det, hur ska man göra? Kan jag få ett råd?

Det jag reagerar negativt på är när en klädstil blir det enda accepterade i ett visst kristet sammanhang. Man ska vara på ett visst sätt till det yttre för att bli accepterad. När jag ser att alla går klädda på samma sätt, då har jag lust att klä mig tvärtemot.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Mikael Karlendal

    På ett sätt skulle man ju kunna säga, att det är som upplagt för att införa liturgisk dräkt även inom frikyrkan. Då följer man ingens klädstil och då kan alla vara lika nöjda eller missnöjda. Din beskrivning av den mångkulturella församlingen med dess många olika klädstilar gör det ju på ett sätt självklart. Då ser man vem som är pastor. Dessutom behöver ju pastorn då inte tänka så mycket i dessa frågor.

    Alternativet är, att man inte bryr sig så mycket om detta. Pastorn får klä sig som han/hon tycker är bekvämt och värdigt utifrån den kultur/sociala kategori etc vederbörande tillhör.

  • sungaMagnus

    Vad sägs om välklädd?

  • Jonas Rosendahl

    Gud ser till det inre men människan till det YTTRE, så jag tror våra ledare har ett ansvar där. Ett stort föredöme för i hur man klär sig utan att framstå som alltför formell men ändå med stil för att företräda ett ledarskap i kyrkan så skulle jag vilja tipsa dig Swärd om att se hur Niclas Piensoho klär sig. Där har du en stilfull blandning som både ger ett stundom ledigt intryck men aldrig passerar gränsen och blir fritidsklädd.

  • kjell

    Det var intressant att söka på kläder i bibeln, det verkar som Jeans duger

    Luk 12:28 Kläder nu Gud så gräset
    på marken, vilket i dag står och i morgon kastas i ugnen, huru mycket mer skall
    han då icke kläda eder, I klentrogne!

    Luk 7:25 Eller varför gingen I ut? Var det för att se en
    människa klädd i fina kläder? De som bära präktiga
    kläder och leva i kräslighet, dem finnen I ju i
    konungapalatsen.

    Mark 12:38 Och han undervisade dem och sade till dem: ”Tagen eder
    till vara för de skriftlärde, som gärna gå omkring i fotsida kläder och gärna vilja bliva hälsade på torgen.

  • Gustaf Björkman

    Själv har sedan ett antal år en egen klädkod som består av en enkel svart pastorsskjorta och svarta chinos eller mörka jeans. På det sättet behöver jag inte fundera på kläder på söndagen. Jag väljer pastorsskjortan för att vi har så mycket besökare i kyrkan som inte nödvändigt vis vet att jag är pastorn. Det skapar en tydlighet, precis som läkaren som har sin läkarrock. Jag lägger ingen ämbetssyn eller något annat i klädsen.

    En annan fördel är att när jag inte är i tjänst utan är ”ledig” och kommer 5 min sent med familjen och låter frun lyssna på predikan medan jag hänger i barnvaktsrummet med mina yngsta så har jag inte pastorsskjortan på. En bra lösning som fungerar för mig.

    / Gustaf

  • Jonas Rosendahl

    Hej Gustaf! Det där var ett väldigt starkt argument faktiskt. Eftersom jag är inne i en tillfällig nyfikenhetsperiod nu igen så undrar jag vilket samfund du tillhör? Jag betänker att på grund av frikyrkans historia där yttre markörer varit mindre viktiga och där man polariserat sig mot sv kyrkan så kanske någon väckelsfåra från sv kyrkan som EFS kanske? Ska bli intressant att läsa ditt svar.

  • Micael Gustavsson

    Problemet är ju att ” välklädd” betyder olika saker i olika samhällsgrupper.

  • Micael Gustavsson

    Håller med om att det var ett starkt argument. Därtill tillkommer att ett skäl till den frikyrkliga avståndstagandet mot ämbetsdräkt var att minska avståndet mellan pastor och lekman, men i en multikulturell församling i alla fall tenderar att göra det. I en monokulturell församling däremot kan det finnas en poäng i att pastorn har samma klädstil som församlingen.

  • Nils

    Vett & etikett är lika omistligt som att ha med sig bibeln i en predikostol för en predikant !
    I helgen bevistade vi ett fint bröllopp, men smolket bestod i att anhörig nära anhörig till brudgummen kom i näst intill vardagsklädsel, där modern gick i vardagssandaler & pappan var oklippt.

    Detta kan ses som ett hån mot bröllopsparet & övriga gäster som ansträngt sig med att motsvara brudparets förväntningar då de inbjudits.
    En etikettexpert säger att den inbjudne förväntas ge en motprestation med sitt uppträdande – det kan också ses hur man uppskattar brölloppsparet.

    Pss. förtar det en Gudstjänst om predikanten ständigt kommer klädd i ingågna joggingskor. Det fenomenet är återkommande i en känd stor pingstförsamling.

    Jag tror att det vore bra att läsa på förebilderna från GT hur arken & tempelbygget förbereddes. Det är klara bilder på helighet & helgelse, hur människor ska med värdighet träda fram inför det som helgas.
    En Gudstjänst är en helgad tillställning & det förväntas att det allmänna prästadömet också förstår detta.

    Det ovärdiga uppträdande kan i förlängningen också tolkas som ett indirekt förakt mot mötespubliken, men framförallt förtar det fokus mot det helgade uppdraget.
    Inte för ty så har de ortodoxa kyrkorna en noggrannhet med diakon- & prästklädnad.

  • Micael Gustavsson

    Ämbetsdräkter tenderar för övrigt att uppstå ur vanlig finklädsel. Medan det stämmer att de gamla kyrkorna infört aronitiska inslag i dräkten, så är basen vanlig finklädsel från Romarriket. Och i många reformerta kyrkor har pastorerna en ämbetsdräkt som är identisk med den klädsel akademiker hade på Zwinglis och Calvins tid.

  • Uffe L.

    Pastorsskjorta är väl ett bra alternativ? Det är både enkelt och snyggt. Men en del kanske reagerar på det också, att det blir för formellt och svenskkyrkligt? Och om man är upptagen med att sitta och tänka på vad pastorn har på sig, har man inte lite fel fokus då?

  • Kenneth H

    Här finns i alla fall pastor Gustaf Björkman med predikoklädsel:

    http://www.youtube.com/watch?v=wfvT1kEHhv4
    Ser väl bra ut!

  • Ulrika Jansson

    Vad sägs om att söka sig rena kläder?

  • Ulrika Jansson

    Skulle inte du resa?

  • Jonas Rosendahl

    Å andra sidan om pastorn är tydlig framifrån att han är pastor så kanske tydligheten ”överröstar” pastorskjortan?

  • Mikael Karlendal

    Eftersom jag redan skrivit en kommentar här, så får jag väl tillägga att jag sympatiserar med Gustaf Björkmans synpunkter här. Har inte kommit så långt själv i praxisen ännu, men det låter vettigt.

  • kjell

    ??????????????

  • Ulrika Jansson

    Då blandar jag ihop dig med en annan Kjell. Det var ju bra att få veta ändå.

  • SefastTronde

    Stefan Swärd säger: ”Det jag reagerar negativt på är när en klädstil blir det enda accepterade i ett visst kristet sammanhang. Man ska vara på ett visst sätt till det yttre för att bli accepterad. När jag ser att alla går klädda på samma sätt, då har jag lust att klä mig tvärtemot.”

    – Det håller jag med om fullständigt.

    Samtidigt är det en god regel att inte medvetet provocera, annat om man har ett gott syfte som man fullföljer genom att tydligt göra sig förstådd med vad man menar. Välklädd är väl annars ett mycket disparat begrepp som kan förstås och uppfattas högst olika beroende på sammanhang och plats.

    – Men man kan verka för en allt större tolerans för mångfald, både i ord och i gärningar. Att man sänder ut ett tydligt budskap av öppenhet och välkomnande för alla typer av människor från alla kulturella sammanhang måste väl ändå vara kärnan för den som representerar Jesus Kristus vår Herre. Signaler om viss stil och konformitet stänger bara ute människor, som tydligt inser att de inte tillhör ”klubben”, vilket det är fråga om kostym och vit skjorta, jeans och tröja eller pastorskrage. Budskapet är alltså inte bara ord, uppträdande och klädsel – utan allt tillsammans, och inte minst hur det framförs.

    En tänkvärdhet: Mormoner brukar lätt kunna urskiljas på minst hundra meters håll, i sina svarta kostymer och vita skjortor, men samtidigt brukar de vara så vänliga och tillgängliga i sin attityd att man inte känner sig det minsta utanför när man träffar på dem och själv är klädd i enkla kläder.

  • Ulrika Jansson

    Precis,

    Tredubbla lager och luvan på gäller i vårt kapell med för dyr fjärrvärme. Men vedpanna med förugn är på gång, kanske blir det luvan av nästa säsong.

  • Ulrika Jansson

    Det där låter ju trevligt Nils men jag hör samtidigt att du inte har det så fattigt ställt. Senast jag var på bröllop fick jag låna släktens folkdräkt, men det är ju inte alla som har tillgång till en sådan. Ska festiviteterna bli en klassfråga?

  • Birgit Hedström

    ’Skulle inte du resa?” ??? ”Det var ju bra att få veta ändå’. Åå! Vad du är rolig Ulrika! Vad jag har skrattat! Varför var det bra att få veta (ändå)??? Birgit

  • Ulrika Jansson

    Hej!

    Fast grejen är att ”min Kjell” har meddelat resa under några dagar? Fast den kan ju ha blivit inställd…Nej, då skulle det inte blivit så många frågetecken, ett eller två…på sin höjd.

  • Birgit Hedström

    I see! Då förstår jag! Tänkte inte på att du har en Kjell i din tillvaro. Jaa, som du vet så är ju jag i princip auktoriserad namnförvirringsexpert!!! /Hoppas ni ska slippa frysa framöver i kapellet!! Allt gott min fina vän! Birgit

  • Ulrika Jansson

    Tack Birgit.

    Psss….något borde vara på väg in till hufudstaden ganska nu….psssss

  • Birgit Hedström

    Hej Nils! Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men om du menar att om predikanten inte har tillräckligt fina kläder så skulle det vara ett ovärdigt uppträdande så håller jag absolut inte med dig! Kjells kommentar ovan ang. vad Jesus talade om kläder tyckte jag var intressant. Ovärdighet ser då inte jag i alla fall har med det yttre att göra utan med hjärtats inställning gentemot Gud att göra. Att träda fram inför Honom på ett ”värdigt” sätt ser jag som att när jag närmar mig Honom i hans helighet så är jag mycket medveten om Jesu dyrbara blods kraft i och över mitt liv. Hebreerbrevet 10:19-20 talar om hur vi frimodigt får gå in i det allra heligaste p.g.a Jesu offerdöd och blod. Ofta brukar jag tycka det är bra det du skriver, men din kommentar om pastorn i en stor känd pingstförsamling och hans

  • Birgit Hedström

    Hufvudstaden väntar med spänning…
    /B

  • Nils

    I stort så delar jag Stefan Swärds reflektioner…

    Däremot råder det många ggr brist på kunskapsdjup om vad en Gudstjänst är en återspegling av.

    Det kristna rotsystemet har sin bärighet från GT & Gudstjänstens återspegling är också en spegling av GT:s uppenbarelse av hur Gudstjänstordning ska ske.

    Templet, tabernaklet & prästtjänst är noga beskrivet hur det ska förberedas & utföras för att inte upptända Herrens vrede…
    – För att Gud skulle bo & vandra med sitt folk, krävdes helgelse av människor & föremål.

    Nya förbundet rev förhänget till det allra heligaste – Det blev fritt tillträde till det allra Heligaste.
    Men det förringar inte hur tjänstgörande prästerskap – nu det allmänna prästerskapet ska förhålla sig.

    Det är ofta frikyrkoestradernas predikostolsslarv som gör att ”budskapet förringas” pga det ovärdiga uppträdandet.

    Uppmaningarna i NT med ”bruka inte friheten med…”
    ”den som på ett ovärdigt sätt…”
    Ordningsfrågor påvisas också tydligt i NT.

    Etikett & symboliker har påvisats altsedan de kristna katakombernas symbolbeskrivningar till dagens prästkragar.

    Det allmännas respekt & tillit till en gatupredikant med prästkrage kan ställas i relation till en predikant som ständigt kliver upp i Gudstjänstlokalens predikostol i joggingskor, kan fundera över om tjänsten äras eller förringas.

  • Nils

    Nej – råkar jag som man komma in på en finare restaurang ,så ombeds jag låna en kavaj om jag anträder i T-shirt för att respektera omgivningens etikett…
    Sen kan man ju konstatera iofs., att joggingskor numera är betydligt dyrare än enklare finskor….
    Så vett & etikett är knappast en ekonomisk klassfråga, men snarast en fråga om omsorg & respekt för medmänniskor.

  • Peter

    Gå med i Frälsningsarmén så slipper du problemet. :)

  • Ulrika Jansson

    De där joggingskorna kan ha varit det som fanns i återvinningsrummet. Verkligheten anropar. Om jag säger att min garderob består av sådant som fortfarande passar på den här kroppen från mitt förra liv och det som tillkommit i mitt nya, som fattig, enbart från ett återvinningsförråd, tror du mig då?

    Just nu har jag på mig mammas raggsockar i ett par sandaler som funkar, underkläderna är från en provkollektion som en levarantör skickat ut, byxorna från återvinningen (många undrar om jag är gravid eftersom det är ett par mammabyxor, men vad spelar det för roll) tröjan är från återvinningen och fleecejackan kvar från mitt förra rika liv. Varmt o gôtt!

    Du bedriver inte överslagsberäkningar i matbutiken du inte.

    Men! Jag ska också säga det att jag tycker att min ekonomi börjar ljusna och jag har sett en jättefin bröllopsklänning för 60:- (sex tior alltså) på second hand som jag skulle kunna tänka mig att prova om det bli meningen någongång.

    Den tilltänkte finns redan och när han får sluta träsktrampa till midjan är tanken:
    1: Optikern
    2: Tandläkaren

    Under pågående arbete och bön.

    Tro nu inte att det är synd om oss. Vi trivs inte i kostym.

  • Nils

    Men nu beskriver du en vardag…
    Jag beskriver högtider där företrädare i predikostol är att likställa med brölloppsgäster.
    F.ö. så ger Jesus själv bildhänvisning om uppträdande vid bröllop & klädsel om vilken motprestation som förväntas.

  • Gustaf Björkman

    Jonas R,

    Jag är pastor i Fiskebäcks missionskyrka sen fem år tillbaka och ordinerad i nuvarande Equmeniakyrkan.

    Har jobbat 8 år i samfundslösa Centrumkyrkan i Sundbyberg, är uppvuxen i Pingst/EFK, pluggat med blivande präster i SvK, undervisat på folkhögskola i EFS och bott granne med och levt nära katolska munkar i Lund samt bott på ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby i dess begynnelse. Så vad gäller samfund så rör jag mig ledigt i de flesta sammanhang.

  • Ulrika Jansson

    Jo, men när vardagsmänniskan blir inbjuden till bröllop, vad gör hon då?

    Om du inte fattar hur det är att bli inbjuden till fest utan att ha råd att delta må du ha förstånd att tacka Gud för de tillgångar du har. Tackar du Gud för de?

  • Nils

    Jag hävdar bestämt att det inte är kostnader det beror på för att följa ”vett & etikett”.
    Vill man respektera den som bjuder – det är den avgörande frågan ?

  • Krister Nordin

    Stefan!

    Jag trodde länge att du skojade, men så kom jag ihåg att du redan förbrukat din årsranson första april ;-). Dessutom blev det ju ett samtal i kommentarfältet, så…

    När man läser Nya Testamentet verkar det som kläder faktiskt kan tjäna ett syfte. Hörntofsen på Jesu mantel rörde vid en kvinna och hon blev helad. Plagg som varit i
    beröring med Paulus var så laddade med Guds Andes kraft att människor blev helade när de nuddade dem. Barnabas och Paulus rev sönder sina kläder för att hindra människorna att tillbe dem. Jesus talade om blommornas kläder och våra kläder för att lära oss att lita på Gud. Paulus talar också om att vi klär de mindre hedervärda delarna i vår kropp, de som vi kanske blygs över, med så mycket mer heder och anständighet.

    Däremot står det inte någonstans om vilken typ av kläder predikanten ska ha (men det var ju ingen nyhet för oss) så där får vi nog lita till vårt eget sunda förnuft. Jag är helt säker på att ”akademiker, näringslivsmänniskor, karriärister, personer med kinesisk, afrikansk, iransk bakgrund, yngre och medelålders svenskar, 25-35 åringarna, de äldre,
    kongoleserna, etioperna och ryssarna” inte har något som helst problem med att predikanten är klädd i det han eller hon tycker är komfortabelt och stämmer med hans eller hennes personlighet, så länge det är helt och rent. ”För alla har jag varit allt”
    förutsätter oftast att man faktiskt är sig själv.

    Vad jag däremot är livrädd för är att vi också inom den del av kristenheten som kommer från väckelserörelserna ska börja röra oss mot de liturgiska ämbetskläderna vad det gäller våra predikanter. Varje sådant litet steg är riskabelt eftersom de flesta små steg ofta följs av ytterligare små steg på den väg mot förkyrkligande man idag kan ana inom väckelsesammanhangen.

    Ska vi ändå ha speciella prästkläder så bör vi väl då göra som i de skolor som har skoluniform, om vi ska vara trogna mot Nya Testamentet. Det vill säga förespråka att
    alla församlingsmedlemmar bär just dessa prästkläder eftersom vi alla som är delar i Kristi kropp i det Nya förbundet, enligt detta Nya Testamente, är präster.

    Krister

  • Ulrika Jansson

    Då är det avgörande för dig.

    För mig att tacka Gud för det jag får.

  • http://twitter.com/mordokai Birgitta Bäckander

    Bra inlägg. Att man träder inför den helige när man kommer in i en gudstjänstlokal är väl knappt någon som tänker på nu för tiden. Det liknar mest min barndoms matinéföreställningar på bio innan filmen började, förutom det glädjetjut när denna startade.
    Prat och skratt över kyrkbänkarna, sms:ande, och folk som springer ut och in och verkar utföra viktiga och hastande uppdrag, knappt det lugnar ner sig till predikans början. Paulus skriver utan helgelse kan vi inte se Gud. Det gäller vår inre klädedräkt men skall vi komma inför den som räddat vår liv från döden bör vi klä oss i det finaste vi har.

    När en pastor predikar i jeans och uppfläkt skjorta i halsen blir det bara patetiskt

  • Nils

    Men tror du inte att den du tackar också skulle uppskatta att mottagandet tas emot på ett värdigt sätt ?
    Varför myntades orden ”kasten inte pärlor för svinen” – det inbegriper att den som ger något fint åtminstone förväntar sig ett respektfullt mottagande….

    Även missionärer som förmedlar gåvor till de mest fattiga erhåller respektfulla mottaganden.

    Det är också att tacka Gud hur välsignelsen mottages – det är allmängiltigt för alla människor.

  • wildwest63

    Sympatiserar med Gustaf, jag tror många som har problem med ”prästkragen” skulle förstå en enkel förklaring varför och det är därutöver en god kompromiss.
    Det är en inställningsfråga mer än en klädfråga. Den bottnar i den nuvarande svenskhetens enorma individualism: jag gör som jag vill och det ska alla andra sk… i. Har jag inställningen att jag vill provocera mina medmänniskor, ja, då travar jag upp på talarstolen i sönderrivna jeans, jordiga gympadojor o en urtvättad t-shirt med läskreklam. Vill jag vara ödmjuk o försöka vinna alla så tar jag på mej en normal finklädsel, som om jag ska besöka gamla mormor eller om jag går på bankmöten. Sen finns/fanns det i många amerikanska kyrkor jag besökte en inställning att ta på sej det bästa som finns. Utan att se ned på dem som inte har råd med Armanikostymer så finns ett visst värde i att klä upp sej o samlas till fest, vilket en gudstjänst bör vara. Varför klär man annars upp sej på fester om det inte finns ett egenvärde i att alla gör sitt bästa?

  • kjell

    Frågan som Stefan ställde var hur skall en pastor vara klädd?
    Läs Matt 10:10 dom hade inte ens några skor, så joggingskorna var kanske för bra.

  • Ulrika Jansson

    Håller inte med om den tolkningen av ”pärlorna” enligt Matt 7. Kan inte gå in på det nu men jag tror inte att texten avser kläder i första hand.

    Det där andra du skriver om respekt är väl en helt annan sak än att ha råd med finkläder. Nu börjar du blanda ihop saker på ett märkligt sätt.

    Bestäm dig, sitter respekten i kläderna? Hur var Johannes döparen klädd? Svaret börjar på K och slutar på hår om jag minns rätt.

  • Nils

    Och vad bottnar förkunnarens kallelse från… ?
    – Vem var Melkisedek & vilken förebild var han ?
    Hur var ordningskriterierna från förebilderna ?
    Man nog inte titulera sig pastor eller präst om man inte förstår vilka bibliska förebilder som givits…

  • Nils

    Jag blandar inte !
    Johannes döparen hade sin tid som profet – inte församlingsledare eller präst.

  • Ulrika Jansson

    Ja, Johannes döparen var den som beredde väg för Herren Gud själv, Och när Gud kom hade Han mage att klä sig enkelt som lärjungarna och tog sig fram på en åsna. Detta låga djur.

  • http://www.facebook.com/bengtolof.lindskog Bengt-Olof Lindskog

    Jag tror att att pastorer och ledare skulle behöva riva sönder sina kläder lite oftare, och skulle behöva ett ekonomiskt klädtillägg till sin pastorslön.

  • WO

    ” När jag ser att alla går klädda på samma sätt, då har jag lust att klä mig tvärtemot.”
    En helt underbar slutkläm!!! Känner ofta precis just så, har sällan ”fina” kläder, och aldrig ”superfina”, men ibland när jag upptäcker att ”alla” går i halvtrasiga (eller hela) sportkläder eller nåt annat mer slafsigt, känner jag för att dra på en snygg kavaj m tillbehör 😉
    (Kommer nog inte hända, då jag inte äger såna där ”kostymsnyggoplagg” , dvs annat än nån mer modest kavaj, haha)
    En bra krönika, Stefan. Många vinklar och det märks att du tänkt på saken.
    När du skrev att den och den kategorin mötesbesökare ”kunde vara helt nöjda/jättenöjda” menar du att det var den reaktion du fick vid de olika gudstjänsterna, eller att det var hur du tänkte dig deras evt. tankar om din för tillfällena valda klädsel???
    Med vänlig hälsning
    WO

  • kjell

    Dagens förkunnares kallelse bottnar i vad Jesus säger, och när det gäller kläder så pekar Jesus på en mycket enkel sådan när han sände ut sina lärjungar.

    Vi kanske inte behöver vara klädda som Johannes, men enligt Jesus var det inte fel.

    Luk 7:25 Eller varför gingen I ut? Var det för att se en
    människa klädd i fina kläder? De som bära präktiga
    kläder och leva i kräslighet, dem finnen I ju i
    konungapalatsen.

  • wildwest63

    Haha, tänker så också ibland! Det roliga är (eller beklämmande, hur man nu ska se det) är att när jag har på ”fina” kläder (dvs bankuniformen) så får jag många glada blickar och trevliga kommentarer. Om allt vore lika okay så borde man få det även om man kommer i sönderrivna second-hand-läderbyxor med bar bakdel. Tror inte riktigt det är så. (Den killen jag refererar till glömmer jag aldrig, att stå upp med lyfta händer i lovsång och man ser stjärthåren…) Men jag är väl för gammal o mossig.

  • Nils

    Läs återigen vad jag skrev om skillnad mellan Gudstjänst & Evangelisation.