Justin Bieber

Justin Bieber. Är det inte religion? Om det inte är religion, vad är det då? Om det är religion, vad är det då för sorts religion?


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://www.facebook.com/martin.kihlstrom Martin Kihlström

    Intressantare är varför inte pojkar beter sig likadant kring sina idoler?

  • Kjell

    Personkult.

  • Ulrika Jansson

    För mig är religion att man tror på någon eller någonting högre än Jesus. Att man följer något eller någon mer än Jesus. Att hjärtat finns mer hos något eller någon mer än vad hjärtat slår för Jesus.

  • Micael Gustavsson

    Fast nu använder du, liksom massor ab frikyrkokrustna, em definition av termen religion som är helt annorlunda än resten ab befolkningens. Det finns djupa teologiska rötter till det, men jag anser det blir problematiskt när kristna använder egna definitioner helt skilda från befolkningen. Det skulle vara lika märkligt att ändra innebörden i termen ”Gud” och hävdade att du som kristen inte trodde på Gud.

  • Micael Gustavsson

    Sociologiskt inlärt beteende?

  • Ulrika Jansson

    Jag lyssnar,
    Ge mig befokningens (som jag inte tycks vara en del av:/) definition.

  • Nils

    Frikyrkligheten har väl synonyma företeelser…
    Det finns en mängd artister som kristenheten flockas kring.

    Iofs var dragplåstren till konferenser & kristna konferenser starkare magneter på 60- 70-talet. Nu har arrangörer av liknande arrangemang det svårare. Den nya generationen genererar inte det kapital som är nödvändigt för kristna artisterier att dra runt verksamheter.
    Avspegling på skiv- & bokförsäljning ger entydighet förstärker också bilden.

    Fenomen som Löttorp där en brödraskara levde gott på sina supportrar existerar inte längre.

    Jag tror kristenheten får spegla sina egen idoldyrkan innan man reagerar på sekulära fenomen

  • Micael Gustavsson

    Det är väl inte någon exakt def, men ungefär ”aktivitet där människor dyrkar en makt högre de själva”. Om SIFO gjorde en undersökning av svenskars tro, så skulle de antagligen vänta sig att ateister & agnostiker, inte Jesustroende,skulle vara de som var utan religion. Du är inte ensam om din frikyrkliga def. av termen. Flera pastorer som jag i övrigt beundrar har också använt termen på det sättet; men jag tycker att det är dumt att göra den språkliga klyftan större än den redan är. Kristna som tex studerar religionshistoria blir dessutom tvungna att lägga sig till med dubbla språkbruk i så fall.

  • Ulrika Jansson

    Förstår att det är praktiskt med en definition men jag värjer mig för att lägga tron på den levande Guden under samma def. som alla döda.
    Men visst, om det handlar om att dyrka en makt högre än en själv, då hamnar allt från satanister till Jesustroende i samma def.
    Vad lägger du i att ”dyrka”, är ”beundra” ett sätt att dyrka? Vad skiljer din beundran för pastorerna och tjejerna för artisten ifråga?

  • Micael Gustavsson

    Att jag inte skriker hysteriskt? Att jag kan vara kritisk? De flesta människor förstår väl intuitivt skillnaden mellan att tillbe och beundra; vare sig det är fru, barn, favoritförfattare eller pastorer man beundrar. Om man inte beundrar några andra människor så placera man ju sig själv högre än alla andra. Angående spännvidden mellan satanisk och Jesusdyrkan inom termen religion, så är det ju samma sak md politik; det kan både vara koncentrationsläger och gratis skolmat.

  • Ulrika Jansson

    Ja.

    (Eller så placerar man sig själv lika lågt…)

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

    Det finns utan tvekan beröringspunkter, och jag tror de närmar sig varandra

  • Nils

    Fick nyss reklam för årets Nyhemsvecka…
    Mina starkaste konferensminnen härrör sig till 60-talets Lapplandsveckor, där ”vanliga” människor entrade estraden med angelägna budskap. Kristna artister fanns även då, men de skilde sig från världens artister…
    Stäng av ljudet på en kristen artists uppträdande i dag, så särskiljer de sig ofta inte nämnvärt från de sekulära – ett kroppsspråk som är snarlikt och appelerar till nått annat än texten de försöker framföra.

  • wildwest63

    Justin who??? När man som jag sedan snart 4 år i princip musikvägrar så kan jag säga att en stor del av samtalsämnena med många försvinner. Intressant iakttagelse.
    Jag tänkte under en lång nattlig bilfärd i helgen faktiskt på en annan religion, vilken redan profana krönikörer har upptäckt: gymreligionen! Ett tempel: yes, kultföremål: yes, klädsel: yes, musikval: yes, mål o ”mening”: yes, initiationsriter: yes, liturgi (hur man beter sej): yes, mötesordning: yes, försöka efterlikna mästarna: yes. Resultat: tillbedjan av kroppen och dess funktioner (tänk en tanke till så stämmer även det…)

  • Nils

    Intressant reflektion…

  • uffe l

    Fotboll är också som en religion. Den ger livet mening, en stark gemenskap, riter, personer att dyrka, onda och goda, ett ”vi och dom” och möjlighet att ge sig hän åt känslor näst intill extas. En riktig ”kickreligion” med andra ord. 😉

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

    Så är det

  • Alvy Singer

    På temat ’religion’ och underhållning är den intressanta frågan, inte om Biebers ”beliebers” är ’religiösa’, utan varför de frikyrkligt religiösa i så stor utsträckning fyllt gudstjänsterna med underhållning.

  • AlmaM

    Det har du verkligen rätt i!

  • AlmaM

    Fast det där är ju Luther,ungefär så skriver han om avgudar i lilla Katekesen.

  • Ulrika Jansson

    Det har du väldans rätt i!

    Det är väl de som påstår sig vara kristna tex som ska uppträda som kristna i första hand. De icke-kristna har jag aldrig påstått sig vara det!
    Som Stig säger (de närmar sig varandra) kommer den som vill börja leva som kristen inte se någon skillnad mellan det ena eller det andra i slutändan.

  • Ulrika Jansson

    Förtydligande:
    Eftersom jag och du är tillräckligt syndiga för att Fadern skulle bli tvungen att låta sin Son lida och dö för oss blir det ganska ”luftbubbligt” att beundra människor överhuvudtaget. Guds kärlek förstår vi inte men att han älskade oss tillräckligt för att offra sig kan vi förstå. Den kärleken handlar inte om att vi ska beundra varandra utan Honom. Utifrån detta föredrar jag att ligga lågt. Jag drar mig till och med för att deklarera förbön eftersom det har blivit så person o prestige knutet. Det och de som jag ber för görs i den egna vrån och det som sker öppet förmedlar jag till andra för att inte bli förknippad med en eventuell Gudsjackpott (bönesvar som riskerar övergå till beundran) Kort sagt: Människan är en låg varelse högt älskad av Gud.

  • Ulrika Jansson

    Förtydligande nedan.

  • Ulrika Jansson

    Fast Luther kanske inte var religiös;D Bara mot en massa religiösa greger%/?

  • Ulrika Jansson

    Hm..inte greger…grejer…Öööö….

  • bluebro

    Det kan säkert vara en religion. Islam, Buddhismen och den kristna religionen är ju religioner. Evangelium och Jesus Kristus är däremot något helt annat.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

    Det var väll just det som även Sigfrid Deminger menade i sin artikel förra året?

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

    Kan inte göra annat än att hålla med dig Nils.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

    Du var inte i Stockholm när Messi var där med Argentina för någon månad sen va?

  • Krister Nordin

    Har läst en definition av ordet religion som jag personlige tycker fungerar bra. Den härstammar från antikens Rom och dess ord ”religio”. ”…an obligation to the gods,
    something expected by them from human beings…”. Ett av de gruvligaste misstag vi jesustroende gjort, enligt min uppfattning, är att vi “köpt” definitionen av vår tro som en
    religion bland andra religioner.

    Håller med bluebro, nog kan väl “beliebers” tillsammans med den som häromkvällen på TV sa att Michael Jacksson alltid är närvarande för henne och tillsammans med dem som har skyldigheter mot Muhammed, Buddha, de eukaristiska gestalterna i katolska kyrkans tabernakel och himmelens drottning ses som religiösa på sina olika sätt. Och som redan sagts: Evangelium om Jesus Kristus är något helt annat.

  • sungaMagnus

    Det varvid ditt hjärta fäster sig vid är din Gud.
    Bieber alternativt allsköns pojkband till ledarkult eller kult av idrottsstjärnor är uttryck av samma slag.

    Människan är onekligen obotligt religiös.
    mvh Magnus

  • Ulrika Jansson

    Nja,
    Kanske, är inte superpåläst, men han var väl också inne på att bli mer högkyrklig? Vilket kan innebära mer religion är frikyrklighet.

  • Micael Gustavsson

    Både ja och nej: det är väl som med kärleken till fru och barn; det tillhör det mänskliga. Och det finns situationer då Jesus uppmanar oss att ”hata” dem. Men jag tror det skulle vara en väldigt dålig teologi som generellt uppmuntrade män att hata familjemedlemmar. Jag håller med in att det som kommer emellan oss och Jesus bör huggas bort, men håller inte med om att vanlig mänsklig beundran av andra (syndiga) människor automatiskt skulle vara ett fall av detta.

  • Ulrika Jansson

    Jo,
    men motsatsen till att inte beundra till gränsen avguda är ju inte att hata. Mer att inte avguda helt enkelt. Själv kan jag avguda min vän så mycket att jag mer eller mindre konstant ber Gud om förlåtelse för det. Skulle jag offra min vän på samma sätt som Abraham faktiskt visade sig vara beredd att offra Isak? Nä, jag skulle inte klara det men erkänna den bristen kan jag göra.

  • Micael Gustavsson

    O.K, om du tolkar ” beundra” som”beundra på gränsen till avguda” är jag helt med dig.

  • AlmaM

    Där håller jag inte med, att ha en festlig gudstjänst med mer djup är ju inte att vara mer ”religiös” dvs försöka blidka en oändligt avlägsen Gud. Nattvarden är ju en allvarsam fest men uttrycker den djupaste närhet till Jesus, inte är den ett försök att vinna en ouppnåelig kosmisk makts gunst.

    Däremot undrar man vad som driver frikyrkofolk till att annonsera dyrt om ”kändisar” i den kristna världen för att ”nå ut” fast ingen utanför frikyrkans trånga miljö har en aning om vem ”kändisen” är. Kyrkans underhållningsvärde är ofta grovt överskattat. I gudstjänsten är det mötet mellan församlingen och levande Gud som ger attraktionskraften och då spelar formen liten roll men Anden betyder allt.

  • Ulrika Jansson

    =D….ja, du ser…;%)(finner fler o fler tecken på brädan framför mig så håll i dääjj!)

  • Ulrika Jansson

    Ja, vi är olika. Jag har min gudstjänst när jag under tacksamhet o bön rör om i grytan med gröt därhemma. Tack Gud för den fina gröten, Tack Gud för det fina brödet, Tack Gud för den goda juicen…det är det närmaste nattvard jag kommer o kommer att komma. Och som sagt, vi är redan en församling inför Gud i skrivande stund.

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Justin Bieber och hysterin kring liknande pseudofigurer är ett led i den politiska överheten, i maskopi med media, för att kontrollera en befolkning och deras självständiga tänkande. Genom att framlyfta banaliteter och driva en trivialisering av tillvaron skapas den grå och lättstyrda massan som är varje politikers dröm. Möjligen kan det finnas vissa likheter med religiösa ledares dröm om att kunna fösa folket in i ”rätt” fålla. Men religion kan det knappast kallas.

  • http://www.facebook.com/martin.kihlstrom Martin Kihlström

    var det många killar som skrek å grät å svimma?

  • Micael Gustavsson

    Men hallå, tror du på allvar att det är en medveten konspiration; typ att Reinfeldt & Borg ger order till Bieber och andra att de ska fördumma folk. Finns det någon helst grund för det? Skulle inte tro det. Att det däremot i praktiken fungerar så genom omedvetna mekanismer i det post/senmodernistiska & senkapitalistisk samhället är en annan sak.

  • Stefan Blomberg

    Jag var på Biebers första konsert i Globen i måndags kväll. Jag gillar Justin men är också genuint orolig för honom. Det är inte hans musik jag gillar utan jag gillar honom för att han var en helt vanlig grabb som var ovanligt musikalisk (han sjunger samt spelar ett flertal instrument och skriver sina egna låtar) och som hade en barnslig och orealistisk dröm om att få spela sin musik för hela världen. Han upptäcktes via Youtube för ca fem år sedan och resten är historia. Han använder sociala medier väldigt aktivt och hans fans upplever att de faktiskt känner honom (min son är ett av dessa fans). Många ser honom som en förebild. Han säger själv att han är en troende kristen. Tyvärr kommer det nog sluta med en katastrof för honom själv. Han är 19 år och har tjänat en miljard. Alla behandlar honom som en gud och han är ständigt jagad, dygnet runt. När han fyllde 19 tidigare i år så ville han fira med några av sina riktiga kompisar. Det gick inte. Han var jagad av paparazzis hela dagen och skrev på kvällen på Instagram att det hade varit hans livs värsta födelsedag. Ingen klarar av att bevara sig själv normal när man blir uppmärksammad och behandlad som han blir. Sen så är han varken den förste eller siste som blir behandlad på detta sätt. Människan verkar behöva förebilder att dyrka och se upp till. I Justins fal tror jag det kommer sluta illa, tyvärr.

  • Micael Gustavsson

    Hej Ulrika. Jag vet att jag ofta skriver på tvären mot dig, så jag hoppas att du inte tar det personligt. Jag tvekar nästan att ge en kommentar till det du skrev ovan av den orsaken. Men jag undrar ändå hur du om du aldrig tänker fira nattvard ser på att Jesus befallde oss att göra det. Och Paulus tar för givet att det är en del av de troendes liv.

  • Pingback: Mat, Bieber och andra religioner |()

  • Ulrika Jansson

    Nja, fast sade Jesus att vi skulle göra det på det sätt som nattvarden kom att bli. Oblat (man blir ju inte ens mätt…för att småprovocera lite..)och vin i fina kärl. Ja, det finns saker som Gud tycker är vackert men jag tror att en mamma (eller pappa) som av djup tacksamhet minns Jesus när hon rör om i grötgrytan och känner ännu djupare tacksamhet när hon lägger upp den på tallriken till sina barn också är vackert. Och väldans verkligt kan jag intyga. Jesus och lärljungarna satt förmodligen på ett golv och åt en måltid när Jesus sade detta. Törs påstå att de inte vandrade kyrgången fram o tog emot det på det sätt som nattvarden kommit att bli? Att minnas Jesus när jag delar kvällsvarden med mina barn har jag lätt att motivera, de blir mätta. Att ta dem till en oblat-ceremoni har jag problem att motivera.

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Vem eller vilka är det som står bakom den utbredda fördumningen i dagens samhälle? Är det något som uppstått av sig själv eller ligger det en medveten tanke bakom? Vem eller vilka har mest fördelar av en ej självtänkande befolkning? Själv har jag aldrig hört någon politiker eller någon annan överhetsperson som sagt sig vilja motarbeta massans fördumning. Konspirationsteori? Ja, döm själv. Verkligheten går bara att dölja till en viss gräns, sedan avslöjar den sig själv.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

    ne, de var inte hans poäng. Hans poäng var att Gudstjänster idag är föreställningar och underhållning mer än vad det är Gudstjänster och tillbedjan. I interljuven som han gjorde med dagen någon vecka efter förklarar han bra han poäng tycker jag.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

    Skrek ja, grät ja, svimma inte vad jag såg men skulle inte förvånat mig.

  • Ulrika Jansson

    I en annan artikel står det: ”Han menar också att frikyrkan spelat ut sin roll. En gång i tiden
    startade frikyrkorörelsen som ett svar på att allt inte stod rätt till
    inom Svenska kyrkan, nu är det inte så längre och då behövs inte
    frikyrkan längre. ” Slutcitat

    Vem kan ta en sådan slutsats på allvar?
    Jag har också jätteproblem med underhållningskristendom men hellre en översprallig troende på estraden som inte förnekar skapelsen och Skaparen än en präst i svenska kyrkan (min granne) som tror på evolutionstorin. Bara för att ta ett bland hundra exempel.

  • AlmaM

    Ja, vi är olika där. Jag tackar visst Gud för min gröt, det är inte så självklart med lyxig gröt på bordet varje dag. Mitt liv är vad jag hoppas en lovsång till Gud och en gudstjänst, men inte ill jag vara utan brödsbrytelsen och bönerna tillsammans med syskonen i tron. Jag uppskattar avskilda heliga plaster och möten vöer gränserna för både tid och rum som jag upplever nattvarden är. Min andra nattvardsgång är en viktig milstolpe i mitt kristna liv då jag hörde Guds röst tala till mig konkret första gången. då visste jag inte att det var ett citat från Bibeln ”Jag har kallat dig vid namn, du är min.” Sedan dess är nattvarden och den speciella gemenskapen oerhört viktig för mig Jag lngtar alltid efter den. En måltid som inte är som andra måltider där vi får del av livets bröd väldigt påtagligt i sällskap med troende i alla tider.

    Fina middagar klarar jag mig utan, men den himmelska festen runt nattvardsbordet är nödvändig för mig. Jag sjunger ofta på nattvardspsalmer tex: ”Här är rymlig plats här är Guds bord. Ett stråk av himmel och en doft av jord. Ett rop ur mörkret och ett svar i tro. Gud är en av oss vid detta bord” eller den kära Tornedalspsalmen ”I tro under himmelens skyar” : ”Kring helga nattvardsbordet han samlar än sitt folk, där möter han de sina en evig kärleks tolk. Än räckes Guds frälsning…till den som sig ångrar och tror.”

    Paulus instiftelseord till nattvarden talar också om en fysisk gemenskap. ibland kan vi inte ses hela Guds folk, det finns fullgoda själ att inte vara med i kyrkan, men jag personligen behöver få bryta brödet rent fysiskt med andra, så liten och barnslig är jag ännu.