Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Är nu på Kungliga Vetenskapsakademins arrangemang på Rival i Stockholm, där den världsberömde ”ateistprofessorn” Lawrence Krauss föreläser.

Efter föreläsningen blir det ett panelsamtal där bland annat Stefan Gustavsson från Evangeliska Alliansen medverkar. Christer Sturmark är kvällens moderator. Krauss är teoretisk fysisker och kosmolog från Arizona universitetet. Bestsellerförfattare. Välkänd agitator för ateismen.

  • Nils

    Nu sluts cirkeln igen… (upprepar delar av en kommentar i Dagen som jag skrev för någon v. sedan)

    Det finns närområden som sväljer kameler.
    Pastorala kändisar som gör predikoturnéer med Kattis Ahlström, Mymlan eller bjuder in ateistiska företrädare till predikostolsutbyte, där Christer Sturmark står högst på önskelistan.

    Sen hyllas religiösa gospelartister med ovationer som rockstjärnor & inträdesbiljetter som inte står efter den sekulära popkulturen.

    Det glada budskapet ska krämas ur sina beståndsdelar till oigenkännlighet med betalande kyrkbänksnötande publik.

    Predikoturernas lockande tillrop är krympande visserligen – där syns det nu att budgeten krympt. Så det är sällan artisteriet bereds plats bland andra sekulära annonser, men när det sker så ska det givetvis kryddas med en sekulär kändis som kollega till det pastorala.
    Nu räcker det inte med kulturella jazzaftnar i kyrkoregi…
    Det måste till nya grepp…

    Förr annonserades f.d. alkoholist eller f.d. knarkaren som frälst.

    Nu annonserar de frikyrkliga:
    Hon/han var uppvuxen i frikyrkomiljö, men har lämnat sin barndomsmiljö…
    Oj – vilka meriter !

    T.o.m. Dagen refererar till konstutställningar av f.d. pingstvänner som är meriterade av att de ska skildra apokalypsen – nu när de fått mognare vuxenperspektiv & lämnat sin tro.
    Givetvis bevistade jag utställningen som var föremål för den stora sensationen i Dagen…

    Pinsamt & tragiskt när människor i generationer lägger hela sina liv i tilltro till ”ett glatt budskap”, för att sedan dissekeras av brådmoget s.k. konstnärskap.
    Lika pinsamt som Filadelfias ovationer över P-O Enqvists roman Lewis resa, för att hylla det sekulära synfältet.

    Det ljus man själv ägt & blivit betrodd med räcker tydligen inte…
    Läseriets arvtagare har tappat den egna läsförmågan & synes behöva sekulära talböcker för att ledsagas…
    Det är synd om det uppväxande släktet som erbjuds denna skämda skåpmat från det religiösa skafferiet.

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Lawrence Krauss hävdar bl a att kvantmekaniken möjliggör att någonting spontant kan skapas ur ingenting. Vidare menar Krauss att före Big Bang fanns ingenting, absolut ingenting. Inte ens Gud.

  • WO

    Det är till att vara högmodig värre (Mr Krauss alltså)

  • Sward

    Nils,
    Det ligger mycket i det du skriver ovan.
    Just denna tillställning var dock av annat slag, det hade ju ingenting med kristna verksamheten att göra, utan var ett rent sekulärt arrangemang. Jag ser dock som en stor poäng att en kristen profil som Stefan Gustavsson får möjlighet att medverka och ge ett kristet perspektiv på frågorna. Det är viktigt att vi kristna deltar i de samtal som pågår i samhället.
    hälsningar
    Stefan Swärd

  • Nils

    Det finns mycket att säga om detta…
    Givet har vi alla yrkesroller att följa som gör att vi agerar på denna världs levnadspremisser.

    Men givet 4:e generationens frikyrkofolk, så finns det mycket av ”värdsligt smyckegods” & ”denna världens tankesmedjor” som 1:a generationens frikyrkofolk betraktade som att ”bedröva den helige Ande”.

    Istället för att vara upptagna med programverksamhet som tillräckligt ska kittla kyrkbänksnötare & tillfälliga gästartister, så bör vi ha ett tydligare fokus på
    * Gudstjänst – Guds tjänst där den Helige Ande för det första inte behöver bli bedrövad.
    * Vill frikyrkofolket Väckelse i samma mening som 1:a generationen, så får man stanna upp & fråga sig: Vad krävs för väckelse ?

    I annat fall så är det ärligare att inte betrakta oss som frikyrka, utan istället ”förening med kristna ideal”.

    Sen är jag själv tacksam att kristenheten har sådana profiler som Stefan Gustavsson & Mats Selander
    – de enda som lyckats matcha Christer Sturmark tillsammans med matematikprofessor John Lennox http://urplay.se/Produkter/157800-UR-Samtiden-Tro-och-vetenskap-John-Lennox-moter-Christer-Sturmark

  • sofie

    Högmodigt är väl att tro att en Gud finns som liknar oss och placerade oss i universums centrum.

  • Birgit Hedstrom

    Håller med dig WO!! Tycker faktiskt det är ganska (läs mycket) otroligt hur man kan tro att universum kommer från intet… att vi är resultatet av slumpmässiga explosioner…För mig är detta resonemang faktiskt en otroligt naiv och helt ointelligent inställning. Nu säger jag inte att den som tror så är ointelligent som person, men dessa tankegångar tycker jag verkligen är det! Om man begrundar universum; dess obeskrivliga storhet, om man studerar och läser på om rymden, planeterna, stjärnorna, om man tänker på hur liv blir till; allt liv: människan, djuren, naturen o.s.v. Tänka sig att man skulle sitta i ett fullständigt tomt rum utan någonting; här sitter jag (egentligen kan ju inte jag heller sitta här förstås, eftersom INGENTING finns) och så från INGENTING så börjar saker ske; explosioner från höger och vänster börjar ske helt okontrollerat. Märkliga livsformer börjar ta form, universum. Till slut efter miljontals år eller vad man nu tror på, och som en följd av alla dessa slumpmässiga explosioner som nu skett, så titta! Där från INGENTING ligger mitt älskade, underbara lilla barn i mina armar. Barnet tittar på mig med sin djupa begrundande blick, barnets små fingrar griper tag i mitt lillfinger och den lilla bröstkorgen höjer sig och sänker sig allteftersom mitt lilla barn andas, när barnets lilla hjärta pumpar blodet runt i bröstkorgen. Sen går jag ut i min trädgård och bara njuter av mina vackra blommor; färgerna, dofterna och alla varierande sorter som jag har. Ur INGENTING…hur kunde INGENTING skapa (visst ja! inte skapa förstås!!!) allt detta??. Det var ju bara en massa slumpmässiga explosioner som råkat äga rum (hur explosioner nu kan ske från ingenting bör vi däremot försöka låta bli att fundera på alltför mycket). För så här är det ju: de slumpmässiga explosionerna (ur INGENTING) har nu till slut lett till att det underfundiga människhjärtat har börjat att slå. Att min trädgård blommar så vackert. Det är ju såå det är!! Att jag inte har fattat det innan.

    INGENTING och slumpmässiga explosioner var det ju!!

    Birgit

  • Birgit Hedstrom

    …pumpar blodet runt i kroppen skulle det naturligtvis stå.

    Birgit

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Vad gjorde Gud före Big Bang och var fanns han/hon då?

  • Birgit Hedstrom

    rättelse: skrev miljontals år men jag menar naturligtvis miljardtals år

    Birgit

  • Birgit Hedstrom

    Hej Lennart!
    Som du säkert förstått så tror jag inte på teorin om Big Bang. Vad gäller Gud så beskriver bibeln Honom som evig. Vi människor med det begränsade förstånd som vi ändå har, kan inte ”greppa” Gud med förståndet. Hur skulle det skapade kunna förstå Skaparen? Då vore Gud inte Gud. Jurij Gagarin, den första människan i rymden (den 12 april 1961) lär ha sagt: men jag såg ingen Gud där uppe. På det vill jag svara: precis som man inte kan finna Gud i rymden så kan man inte finna bagaren i bullen.

    Allt gott!

    Birgit

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Hej Birgit! Jag erkänner gärna att även jag är en som inte förstår allt, långt därifrån. Vad som gör mig förvånad är att så många säger sig förstå det som egentligen inte går att förstå. Själv tycker jag oftast att det är svårt att förstå Gud, om han nu har den makt som Bibeln tillskriver honom. T ex varför ingriper han inte de gånger det finns anledning till det.

    Allt väl!

  • WO

    Innan universum skapades vet jag bara att Gud fanns, inte vad han sysslade med. Universum (som jag tror mig kunna se det från vad Bibeln berättar) är en skapelse, alltså ”något” som ”är till” men som inte alltid har funnits. Gud är UTANFÖR denna skapelse, dvs han existerar oberoende av universum. Jag tror att Gud existerar inte i dimesioner som vi kan mäta/förstå, då han skapat dessa, de är en del av universum.

  • WO

    Är vi i universums centrum? Jaha. Det visste inte jag. Tror ingen vet det utom Gud själv. Att vi är Guds avbild innebär att vi har förståelse av rätt och fel, och därmed ansvar, till skillnad från djuren.

    Det innebär däremot inte att vi är ”99% Gud, bara en lite mindre version”. Jag skulle våga säga att beskrivningen att vi är Guds avbild är ett sätt för Gud att låta oss förstå att vi kan ha en relation med honom, och att vi kan inse att vi är på en viss ”nivå” i skapelsen. Hur lika vi är Gud kan vi inte förstå, och ska vi hellr inte bekymra oss över. Men Gud personifierad som människa i och med Jesus, ger oss möjlighet att se Gud på nära håll så att säga. Det är i vart fall en sorts liknelse som kan hjälpa oss lite att förstå, om än inte helt och hållet.

    Dock tillräckligt för att 1: Inse att vi är syndare emot Guds bud och 2. Att vi genom nåden genom vad Jesus gjorde får vara försonade helt med Gud, om vi omvänder oss.

  • Birgit Hedstrom

    Hej igen Lennart! Visst är det många saker som är svåra att förstå när det gäller Gud. Särskilt tycker jag lidandets frågor. Men på nåt sätt tror jag att under den tid som varit alltsedan syndafallet är mycket av det elände som drabbar människor ett resultat av att vi som enskilda, som samhällen, som länder osv. har en fri vilja att välja om vi vill gå Guds väg (som vi ser i hur Jesus demonstrerade Fadern när Han gick här på jorden), vägen som innebär barmhärtighet med de svaga, hjälp till fattiga, kärlek till vår nästa. Tror att fram till den dag när Jesus kommer åter och upprättar hela skapelsen så styrs mycket av den person som bibeln säger är den här världens furste, som också tar sig i uttryck när vi ger efter för att göra ont mot andra människor. Men som sagt: min tro är att en dag säger Gud: STOPP! och all orättfärdighet som begåtts kommer att få sin dom. Tror att Gud som en rättvis domare en dag kommer att ”träda fram” till försvar för den svage, den plågade, den som aldrig fick ett människovärdigt liv. Men även i den tid som är nu så visst ingriper Gud i olika människors (och mitt) liv!! Tror också att om Kristi kropp, församlingen mer började gå i Jesu fotspår så skulle många fler kunna bli berörda av Gud. Så det är sorgligt att vi så ofta inte lever ut Jesus i våra vardagsliv, även vi som enskilda kristna. Eftersom vi är Jesu kropp och hans lemmar; tänk om vi skulle betjäna människor och ge dem Jesus genom våra händer, våra fötter, våran mun o.s.v.

    Var välsignad!

    Birgit

  • Micael Gustavsson

    Vad får dig att tro att vi är i universums centrum? Vad är universums centrum?

  • Birgit Hedstrom

    Jag vill bara förklara att jag ABSOLUT inte tror att det är den enskilda människans eget ”fel” när onda, svåra saker inträffar! Utan p.g.a. syndafallet så drabbas människor helt oskyldigt av det onda. Precis som Job. Bibeln talar om honom som ”Han var en from och rättsinnig man, som fruktade Gud och undvek det onda”; Job 1:1 och i vers 8 upprepar Gud samma beskrivning om Job och dessutom tillägger att på jorden fanns ingen som var så from osv. Ända drabbades han av så mycket svårt. Alla oskyldiga barn som är med om våld, misshandel, svält. Människor som lever med krigets fasor… Det är naturligtvis inte den enskilda människans fel.

    Birgit

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Birgit! Själv har jag aldrig förstått varför Gud tillät att Job drabbades av alla dessa fruktansvärda plågor och som inte drabbade bara honom själv utan hela familjen. Allt för en vadslagningsduell mellan Gud och Djävulen. Sedan står det att Gud till slut gjorde allt bra igen. Men hur var det med Jobs avlidna familjemedlemmar? Dem fick han ju aldrig tillbaka och kunde det då verkligen bli riktigt bra igen? Precis som bl a Kirkegaard har jag under årens lopp funderat mycket över Guds handlande som det beskrivs i Jobs bok. Det har framförts mycken advokatyr under årens lopp för att på något sätt försöka rättfärdiga Guds handlande när det gäller den oförvitlige Job, men hittills har jag inte lyckats att utläsa något riktigt bra svar. Bara att Gud är oberäknelig och svår att alla gånger förstå.

    Allt gott!

  • Birgit Hedström

    Hej Lennart! Jag håller med dig om att Jobs bok är mycket svår att förstå. Tycker den är bland det svåraste att begripa i bibeln, (förutom alla krig i Moseböckerna). Kjell Söderblom, pastorn i ”min” församling Söderhöjdskyrkan nära Mariatorget, höll för flera år sedan ett som jag tycker mycket bra och trovärdigt bibelstudium över Jobs bok. Sorry…att jag inte nu kan återge vad han sa…Om du vill så kan jag rekommendera att du mailar honom på kjell@soderhojdskyrkan.nu. Han är en person som är mycket lätt att prata med, sätter sig aldrig på några höga besserwisser-hästar… Gillar att du Lennart verkar vara en sån ärlig människa med ärliga funderingar och så. Hoppas du ska få landa i en tillit och trygghet med Gud även fast du upplever Honom som en person som ofta är så svår att förstå.
    Gud välsigne dig!
    Birgit

  • http://www.facebook.com/people/Lennart-Svensson/100001254663918 Lennart Svensson

    Birgit! Tack!
    Jag under mitt långa liv fört resonemang med åtskilliga pastorer och präster, men aldrig fått de svar som helt tillfredsställt mig. Kanske mejla jag Kjell S. som jag faktiskt känner på avstånd. Har dock aldrig fört några teologiska samtal med honom.
    Allt gott!
    Lennart

  • Birgit Hedström

    Jättebra Lennart!
    Have a nice day! Birgit



Subscribe to Stefan Swärd