Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Under onsdagen hade jag styrelsemöte och årsmöte för den kristna tankesmedjan Claphaminstitutet. I går publicerade vi dessutom en ny bok där vi publicerat ett sextiotal av de artiklar vi har publicerat i en rad olika dagstidningar under de fem år vi bedrivit verksamheten. Jag har bidragit med fem av artiklarna i boken. På Claphaminstitutets hemsida hittar man info om boken och hur man kan beställa den, här är länken, http://claphaminstitutet.se/2013/02/16/ny-bok-pa-goda-grunder-fem-ar-med-claphaminstitutet-i-samhallsdebatten/.

I eftermiddag åker jag upp till Uppsala för debatt med Torsten Åhman och Eskil Selander i Uppsala missionskyrka klockan 19.00, utgångspunkten blir min bok ”Efter detta” och om himmel och helvete.

Mycket välkommen om du bor i Uppsala eller i närheten, en Stockholmare finns ju också inom en timmas avstånd om man är intresserad av tillställningen.

  • Ulrika Jansson

    Det här kanske verkligen inte är min sak men jag undrar över hur många % tjänstgöring som du har i församlingen.
    Frågan väcks dels för att jag vill försöka förstå hur församlingen fungerar idag och för att jag kanske får ett annat perspektiv på ditt övriga arbete utifrån ditt svar.

  • Sward

    Hej Ulrika,
    Jag har 35 procents anställning i Elimkyrkan endast. Det beror på att jag har många duktiga medarbetare, och jag är bland annat frikopplad från allmännpastorala förpliktelser som bröllop, dop, begravningar, själavård, barnvälsignelser m.m.
    Övrig tid ägnar jag åt uppdrag i svensk kristenhet och åt mitt konsultbolag.
    allt gott,
    Stefan Swärd

  • Ulrika Jansson

    Jag vill vara ett barn.

    Guds.

    Ingen människas.

  • Ulrika Jansson

     Tack,

    Är Din uppgift främst att förbereda och genomföra predikningar?

  • Alinkase

    Men du är, bevisligen, barn till en människa….

    Gör som Gud, bli människa…

  • Ulrika Jansson

     Ja, jag är en människa men vill lyssna till Gud.

    Gud blev inte en människa. Han kom i mänsklig gestalt.

  • Sward

    Ulrika,
    Det ingår men jag gör mycket mer än så i Elim, bland annat att stötta de som har ledaruppdrag på olika sätt.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Alinkase

    100% Gud, 100% människa….

  • Ulrika Jansson

     Okej!

    En sista fråga: Bloggar du som Elimit eller som privatperson? Som konsult?

  • Ulrika Jansson

     Ja, Gud är 100% Gud och jag är 100% människa.

  • Ulrika Jansson

    Hoppas nu att alla som blir förvirrade av alla hm-alias i bloggposten intill förstår och lär vad som hänt. Det började med att jag tog ”hm” som ett tillfälligt alias eftersom jag egentligen hade tänkt att lämna forumet och därmed avslutat mitt gamla alias. Efter en stund började en annan skriva under samma alias ”hm”. Dennes syfte med detta kan ni själva räkna ut.

  • gäst & främling

    Men det står fortfarande Hm om man klickar på din ”bild” där hamnade min mailadress en gång sedan fick jag byta mail, det borde inte få ske.

  • Ulrika Jansson

     Ja,
    Just nu vet jag inget annat råd än att vi blir medvetna om problemet och inte tar för givet att vi vet vem som egentligen skriver. Tråkigt och en effekt som direkt gynnar den som vill förstöra. Men ändå.

    Jo,
    Bloggägare ser väl e-postadresserna och kan utifrån dem identifiera och åtgärda? Stänga av sabotörer.

  • Jonasq

    Men Gud har också blivit människa fullt ut i Jesus från Nasaret, Ulrika. Och i det ligger en oerhörd tröst. Gud som inte bara är i höjden, upphöjd och skild från oss, utan nära. Han förstår oss helt och hållet för han är människa. Här finns rikedomar att upptäcka! 

  • Ulrika Jansson

     Svarar mig själv eftersom det inte heller går att redigera texten…
    En snabbkoll av ”hm-are” visar att det verkar vara fler än 1 sabotör.

  • Ulrika Jansson

     Skaparen och det skapade kan aldrig vara samma sak.

    Gud förstår sin skapelse för att Han är Skaparen. Och människan älskar han trots att han visste redan innan syndafallet att hon skulle synda. Så mycket att han tar kampen för henne. Genom att var och en som erkänner Sonen som Herre blir ett Guds barn igen.

    Det var Gud som offrade sig.

  • Falsk hm…are.

    Syftet anske är att driva med det fjantiga i att använda extremanonyma ”Hm..”..,,

    Börja använda facebook som inloggning istället…

  • Jonasq

    Joh 1:1-18

  • Sward

    som privatperson.
    hälsar
    STefan Swärd

  • Kenneth Hermansson

    Hebr 4:15 har väl en del att säga i saken. Han förstår oss i allt eftersom han prövats i allt som vi.

  • Ulrika Jansson

     Nej,
    Kommer aldrig att använda facebook.

    Är ”Falsk hm…are” ett extremanonymt alias?

  • Ulrika Jansson

     Tack,
    Det är bra att veta.

    Glad för svar.

  • Ulrika Jansson

     Ja,
    Den där texten är någonting alldeles extra.
    Vad vill du att jag ska förstå utifrån den?

  • Ulrika Jansson

     Är det därför?
    Tänker att Jesus som Gud och allvetande förstod oss även innan men att Han fick prövas ändå. Och som den ende utan synd-Gud-klarade Han provet. Kan tänka mig att ett syfte med prövningarna var att stärka vår bild av Jesus som Gud. Att prövningarna blev ett vittnesmål där utgången var given på förhand.

  • Jonasq

    Ja, den är bortom alla ord. Vi pratade väl om Sonens människoblivande i Kristus? Alltså, att Gud blev människa fullt ut. Inte så att han inte längre var Gud, men fullt ut människa. Här finns ett stort mysterium förstås, men det är Skriftens och kyrkans vittnesbörd och bekännelse.

  • Ulrika Jansson

     Kan inte hålla med i den tolkningen.
    ”Kommen i köttet” tror jag är att Gud visade sig i en människogestalt.
    Inte att han blev människa.
    Är det inte en villfarelse, min vän, att han skulle blivit människa?

    Tror att det en mycket viktig sak att vi skiljer på Gud och oss. På Skaparen och det skapade.

  • gäst & främling

    Jag har hört några underliga predikningar om detta, att Gud fader gick ner på jorden och blev son och sedan tillbaka till himlen och blev far igen men det stämmer inte med bland annat,  
    Joh
    3:16
    5:26 / 31

    Söndagskolans text är lättare att förstå. 

  • Ulrika Jansson

     Från begynnelsen innan vi skapades var Fadern och Sonen tillsammans Sedan kom Sonen i människo-gestalt till oss och när verket var utfört på jorden for han tillbaka till sin Fader.
    Den förste och den siste.

  • Jonasq

    När det gäller villfarelse så är just detta att Gud bara skulle ha ett sken av människa, en gestalt endast, just en villfarelse som kyrkan har fördömt. Den har ett namn, doketism, och bygger alltså på att jesus inte skulle vara fullt ut mänsklig. Den andra stora kristologiska villfarelsen är att förneka Jesu fulla gudom. Jesus är Gud och människa, 100% Gud och 100% människa. Det är kyrkans lära och har legat fast sen 400-talet. Ingen genuin kristen tradition förnekar detta. Jehovas Vittnen gör däremot det.

  • Ulrika Jansson

    Vilk-en

    kyrka?

  • Jonasq

    Ortodoxa, katolska, lutherska, reformerta och frikyrkliga. Samtliga kristna traditioner alltså. Alla stämmer in i vad som kallas kyrkans huvudsymbola, de stora trosbekännelserna. Den apostoliska, den niceanska och den athanasianska. De två senare formulerades just i anslutning till frågorna om Kristi natur. Läs dem!

  • Jonasq
  • gäst & främling

    Det blir snart för smalt.Jag har hört många predikningar som utgår från
    Joh 1:1 där predikanten utgår från att Gud bara ”är”  (en) person men jag tror inte att han förstår själv.

    Bilden av att Jesus sitter på Faderns högra sida, med getterna på sin vänstra sida eftersom dom döms av Fadern är en mycket exakt bild.

  • Nils
  • Ulrika Jansson

     Tack men jag vill utgå från Bibelordet.

  • Nils

     Bra och jag vill bara säga att kristen teologi inte är så självklar som man kan tro men det visar sig ju ständigt här på denna sida.

  • Ulrika Jansson

     Ny tråd finns

  • Ulrika Jansson

    Nils,
    Mitt svar var trubbigt. Var på språng och reagerade negativt då jag såg att länkarna som du gav mig innehöll material från Messianska föreningen. Idag kan jag inte berätta/förklara vari reaktionen ligger.

  • Ulrika Jansson

     Omtag:
    Tänkte du Jesus som 100% Gud och som den ende sanne människan till 100%?
    I så fall hänger jag med.
    När jag talar om människa tänker jag på den avfallna vilket jag är till 100%

  • Ulrika Jansson

     Har gjort ett nytt försök, omtag, till tolkning i ett svar till ”Alinkase” intill. Är det denna tolkning som du menar?

  • http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/ Dessa mina minsta bröder

    Tankesmedjan Claphaminstitutet säger att hämta sin inspiration från en grupp kristna i förorten Clapham utanför London. Gruppen lyckades bland annat avskaffa slaveriet. Men läser man deras artiklar de producerat under åren så står de knappast alltid på de svaga och utsattas sida. Snarare på “ Sydstaternas bibelkonservativa slavägares sida läs här min inställning till dem:
     http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2013/02/claphaminstitutet-5ar.html

  • Jonasq

    För att göra det mycket tydligt och klart. Jesus från Nasaret är 100% människa. Inte fallen människa dock. Han är samtidigt 100% Gud. Barnet i krubban är alltså verkligen en bebis med allt vad det innebär, samtidigt är han Gud. Vad jag ville peka på är att vi inte ska ”skruva ner” Jesu mänsklighet till förmån för hans gudomlighet, den villfarelsen heter doketism, alltså att Jesus bara har ett sken av mänsklighet, men att det mänskliga bara är ett sorts skal, han är egentligen bara gudomlig. Den motsatta villfarelsen, vilket har varit vanligare i kyrkohistorien, är arianismen – efter Arius – som förnekar Jesu fulla gudom. Den finns i vår tid inom Jehovas Vittnen och jag tror också i några grupper som kallar sig ”messianska”. 

    Vi får glädja oss över mysteriet att Gud verkligen har blivit människa i Jesus från Nasaret! Inte på bekostnad av sin gudomlighet, men inte heller med en fejkad mänsklighet. Där finns mysteriet, i upprätthållande av både det gudomliga och mänskliga i Jesus.

  • Ulrika Jansson

     Börjar undra över om vi inte är överens ändå:)

    (Usch, jag kanske är petig men går det att byta ut ordet mysterium?)

  • Jonasq

    Mot vad?

  • Ulrika Jansson

     Ett ord som visar på att det är någonting som vi inte kan förstå utan att det för den skull är oklart/oförklarigt ur Guds perspektiv. Kanske överreagerar jag på ordet mystik eftersom det i vissa sammanhang tar över så till den grad att den blir en religion i sig, som ”gärna” blandar in sig i den rena läran. När Gud beskrivs som mystisk blir det väldigt lätt fel och arbetsamt om man säger så.
    Ja, vilket ord?

  • Jonasq

    Mysterium har just den innebörden du söker.

  • Ulrika Jansson

     Okej,
    Köper det ordet så länge det bara är ett ord och ingen tro.



Subscribe to Stefan Swärd