Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Apr
01

Mymlan igen

Har nu läst Mymlans blogginlägg, hade inte läst det när jag skrev mitt föregående blogginlägg. Här är länken till hennes inlägg.

En skakande skildring av när frikyrka fungerar som sämst. Det allvarliga i Mymlans skildring är brist på fungerande ledarskap i församlingen. Nu vet jag inte vilken församling det gäller men brist på pastoral finkänslighet kan vara ödesdigert.

Eftersom jag inte känner Mymlan eller den berörda församlingen vill jag dock inte diskutera detta enskilda fall.

Mitt föregående blogginlägg handlade inte om Mymlans berättelse, utan hur en del ofta generaliserar utifrån sådana berättelser, frikyrkan och kyrkan i allmänhet dras över en kam.

Min samlade erfarenhet och upplevelse är att kristen tro påverkar människor på ett positivt sätt, det är en mycket konstruktiv kraft att förmå människor att bli mer osjälvsiska och mer bry sig om sina medmänniskor. Det är min samlade erfarenhet av 57 år i kristna sammanhang. Då har jag rört mig mycket i kretsar utanför kyrkan, och det är detta jag jämför med. Jämför bl.a. med idrottsrörelsen och näringslivet som jag har ägnat ett antal år åt.

Den som klagar på frikyrkans regler bör komma ihåg att frikyrkan har ett minimum av regler och är i stort sett kravlöst i jämförelse med ett normalt fotbollslag för barn. Där blir man avstängd nästa match om man missar en träning. Där blir man petad nästa match om man visar dålig attityd till tränaren. Där får man inte spela vidare om man är för dålig. Jag har en del erfarenheter av idrottsrörelsen.

Men kristna församlingar består av svaga och ofullkomliga människor. Förväntar vi oss församlingar utan fel och brister är vi på fel väg. Vi kan skapa församlingar med välmående borgerliga stabila Svenssonmänniskor, och det blir inga större fadäser, men församlingar är till för svaga och brustna människor som kämpar med sina liv, och då kommer det alltid att finnas svagheter. I Guds församling finns det en skatt i ett lerkärl, och vi är lerkärlen.

Problemet med Mymlans församling tycks vara fasaden, att hålla uppe en fasad, i stället för att möta varandra och hjälpa varandra i vår svaghet. Hennes vittnesbörd är en påminnelse till alla frikyrkomänniskor att inte bygga putsa-på-fasaden-kyrkor.

Sedan är det viktigt hur vi hanterar ofullkomligheter vi möter i kristna kretsar.

Jag har haft kriser i mitt liv då jag har varit helt trött på frikyrkan, men har i dessa kriser valt att hålla mig kvar. Tron på Jesus har varit det viktigaste för mig, och att leva som individuell kristen fungerar inte, och det är helt emot det Jesus vill. Hur vi än vill, att vara kristen innebär att vara en del av Kristi kropp, Guds familj.

Det blir också lätt en fariseisk fasad att ställa sig utanför församlingen, jag är så fin och bra så jag kan inte vara med i en församling som består av bristfälliga människor.

Mina kriser har handlat om tonårsupplevelser i den församling jag var med i som barn och yngre tonåring. Hade en pastor som hade många bra sidor, men visade klara tendenser till att vara totalitär despot. Som 16-åring gick jag istället med i en annan församling, jag blev medlem i Filadelfia i Stockholm 1971 och det betydde mycket för min andliga utveckling.

I 27-årsåldern hamnade jag i min stora kris med pingströrelsen. Då hamnade jag hos systersamfundet Örebromissionen istället.

Vi som har vuxit upp i frikyrkan, vi har alla våra olika berättelser. Det är därför vi går igång när vi hör Mymlans berättelse.

Så det gäller också i dessa kriser att se att Guds familj är betydligt större än just där jag befinner mig just nu. Det går att ge många exempel på dåligt fungerande församlingar runt om i Sverige. Men det går också att ge exempel på många bra fungerande församlingar runt om i Sverige.

 

  • AlmaM

    Mycket bra uttryckt och så sant. Jag upplever också det som väldigt fariseiskt att ställa sig utanför församlingen och peka finger och tycka sig vara förmer. Visst har människor blivit uteslutna och behandlats illa, det är absolut ingen sak att sopa under mattan, men helheten är ändå en gemenskap av återlösta syndare som av nåd får vara Guds barn. Maktmänniskor som de som styr i Knutby ska man förstås akta sig för och då är det tid att dra sig ur, men då finns ju alltid alternativ. ”Man är mans gamman”, gäller också här, det är i gemenskapen kärleken prövas och blir synlig.

  • Klokus

    HEJ! JAG VILL TIPSA OM VART JAG FYNDAR MÄRKESVAROR SUPERBILLIGT! !!!!!!!! T.EX. ODD MOLLY, SKOR, SMYCKEN, BARN, INREDNING …..M.M http://campadre.se/tipsa/7817. Här har jag oxå gjort massa fynd: https://www.enirodeals.se/RID00044804/

  • Kapten_haddock

    Spam, spam, spam.

  • Staffan

    Trevligt att du haft en positiv friktrkoresa. Det har inte jag. Och jag blir mer och mer övertygad att de negativa upplevelserna inte handlar om enskilda församlingar i en svunnen tid. Vi förefaller vara många som kan vittna om avigsidorna i olika församlingar och olika samfund. Och som upplever avigsidorna idag. Detta är ett problem den samlade frikyrkligheten måste ta på allvar alternativt måste man erkänna att frikyrkan inte är till för alla. Vilket som är helt okej för mig bara man inte stoppar huvudet i sanden och låtsas som om problemet inte finns.

  • PeJohansson

    Mymlan, skall hon också betraktas som farisé?
     
    Skall min fru som blev uppmanad att lämna församlingen hellre än att pastorerna skulle ta tag i den handel med sexuella tjänster som pågick bl.a. hos en ledande funktionär bli betraktad som farisé om hon lämnar församlingen?

  • Nils

    Vad man än säger om frikyrkan ska den ha ett erkännande för att den är, eller har varit, en stark motkraft mot den, särskilt för unga människor, förödande dryckeskulturen. Om detta, i likhet med Swärd, har jag egen erfarenhet, och jag tycker faktiskt att man kan generalisera om det. Kan inte tänka mig att någon beklagar sig över att man i sin ungdom råkat missa ett stort antal fyllor därför att man hindrades av kyrkan.

  • Ros-marie Johansson

    Jag har vuxit upp i en familj/släkt (ej orgniserat religös) som hela tiden höll fasaden uppe. Det tar på krafterna att hella tiden visa sig duktig, och aldrig få visa sina sprikor eller får vara svag. Det var först när jag flytade hemifrån och hittade en församlig  inom Svenska kyrkan, och vänner jag litar till 100 % på som min fasad har rämnat och vilken befrielse det var. Gud gav sånt liv INNAN döden, som jag aldrig skulle fått annars. I världens ögon är nog rätt skum men jag är så tacksam för mitt liv. 

    Jag tror det är likadant i en församlig som inte kan visa sina sprikor.Det kommer inte in nåt ljus (så som Cohen sjöng) 

  • PeJohansson

    Job 28:28 Till människan sade han:”Att frukta Herren, det är vishet,
    att sky det onda är insikt.”

  • Westinbo

    Det låter lite roligt när du skriver att du har 57 års erfarenhet av kristna sammanhang med tanke på att du är 58 år gammal. Men du kanske var ett mycket begåvat och medvetet barn.  ;- )

    Men det beror väl på vad du lägger in i ordet erfarenhet.

  • Edderf

    Bra inlägg, Stefan, håller fullständigt med. Jag är själv uppväxt (och fortfarande aktiv) inom pingströrelsen men har haft en övervägande positiv erfarenhet, även om ingen församling är perfekt. Har dock släktingar som har negativa upplevelser från annan pingstförsamling än de jag har varit aktiv inom. Det är sorgligt med alla dessa fall där människor farit illa på grund av dåligt ledarskap och församlingskultur, och hoppas att dessa som lämnat sin Gudstro på grund av detta helt kan hitta tillbaks till Gud igen, vare sig det är genom SvK eller frikyrkan. 

    Även om dessa fall inte är ovanliga, vill jag ändå tro att majoriteten församlingar fungerar.

  • Nils

    Stefan !
    Om du läser hennes blogginalaga en gång till, så kan du frapperas över att hon beskriver uppväxt & frikyrkomiljö enbart i negativa termer med negativa upplevelser, sen avrundar hon med att säga att hon är ”oerhört tacksam för sin uppväxt”.

    Ekvationen går inte ihop hur man än vrider på vittnesmålet.
    Det andas omogen bitterhet, som ändå slätas över med ”tacksamhet” – tacksam till vem & vad när allt sågats ?

    Vittnesbörd ska alltid respekteras… men vittnesbörd med ensidighet & onyanserat fokus ger tummar på trovärdigheten.

    Det finns otaliga människor som lägger sina egna tillkortakommanden med skuld på sina föräldrar.

    Själv har jag ett närstående exempel av att min morfar levde mer i himlen än på jorden. Han hade en otrolig nit för att vittna & sprida traktater mer än någon annan.
    När han vid ett tillfälle kritiserades bakom ryggen till den lokale pastorn svarade pastorn:
    Det ska jag säga dig, han har givit frisedel till så många till himmelen så det vore förmätet att kritisera hans livsstil.
    Ändå så befinns två närstående beskylla honom för deras tillkortakommanden i livet.
    Som jag ser det bottnar det i den egna avfälligheten, och att till varje pris försvara ett okristligt leverne.

    Nu kunde dock Mymlan vittna om en ovislig fadersroll, men det finns otaliga andra exempel  där människor räddats/ blivit frälsta i/från svåra familjeförhållanden.
    Att lyssna på LP-vänner ger nästan samklangt vittnesmål om helade familjesituationer.

  • Staffan

    Goddag yxskaft!

  • Staffan

    Men en och annan beklagar sig att de tvingades till alkoholen för att dämpa den ångest frikyrkoföreträdare skapade hos dem. Faktiskt!

  • Staffan

    Men vad är ett okej antal personer som far illa av frikyrkan? Vad är ett okej antal av dysfunktionella församlingar? Borde det inte vara en nollvision? Om ni erkänner att det finns problem borde det då inte ligga i ert intresse att försöka komma åt och verkligen göra något åt problematiken? Börja med att lyssna på de som lämnat er gemenskap till exempel…

  • Martin, LO->Pingst->efk->?

    En orsak till att många lämnat frikyrkan går att härleda till den tro som den bygger på. Nämligen frälsningsvisshet genom tro. Du blir frälst genom att säga att du är övertygad om att allt som står i bibeln har ägt rum, tar emot Jesus som din personlige frälsare osv. Inget fel i det men när livet sedan brister ordentligt så visar det sig att ”han var inte riktigt frälst”. Frälsningsvissheten är ett gissel och en andlig rullstol som inte är ett dugg biblisk. Lär ut daglig omvändelse och ett rent samvete i stället. Titta på katolsk teologi till exempel http://www.chastitysf.com/q_guilt.htm
    Tack Stefan att du tar tag i frågan! Lika modig som alltid!

  • Nils

    Det är bra att bilder och motbilder kommer fram i debatten, eller ska man kanske säga terapiskrivandet, om frikyrkan. Det verkar aldrig ta slut, men måste få fortsätta så länge behovet finns. Vad jag minns så började det med debatt om Guds barnbarn, sen alla som farit illa av syndakatalog och helveteslära m m. Efter det kantring till annat dike. Sen dess verkar frikyrkan vara i kris och fritt fall, men jag vet inte, men ser så ut, ett intryck man får.

  • Staffan

    Kalla det vad du vill men jag tror inte frikyrkan ör i kris eller i fritt fall. Däremot har frikyrkoföreträdare i olika sammanhang i stort sett alltid av okunskap, okänslighet, förvriden övertygelse eller av annat skäl trampat sönder och samman ett antal mänskliga själar utan att ta något ansvar för det. Det är det allvarliga i historien och som gör att frikyrkan får kritik. Men så länge alla frikyrkoföreträdare tycker att lite krossade människor är både okej och ett acceptabelt pris så är inte frikyrkan i någon kris.

  • Nils

    Kris kan förstås också betyda möjlighet och i så fall så är det riktigt illa om du har rätt att kyrkan inte har någon kris. Jag betvivlar inte alls dina erfarenheter, du kan mycket väl ha rätt. Jag är själv sen länge utanför frikyrkligheten.

  • Edderf

    Det finns inget ok antal personer som far illa av frikyrkan etc. Självklart borde det finnas en nollvision. Som kyrka (och som kristen individ) ska man ju självklart sträva efter att bli bättre, och låta sig förändras genom Gud. Men bara för att man är kristen betyder det inte att man är felfri – det är ju därför Jesus dog på korset för att göra förlåtelsen och försoningen tillgänglig till en mänsklighet som avfallit! Istället för att sopa problem under mattan behöver vi som kristna vara öppna med och hantera problem i församlingen.

    Visst bör vi definitivt lyssna på dem som lämnar, men än viktigare bli bättre på att bli öppna för och förvandlade av Gud och fyllas av kärlek till andra snarare än bara följa mänskliga doktriner och ideer. Kyrkan ska vara ett stöd och ljuspunkt för människor, inte ett betungande ok.

  • PeJohansson

    Exempel på ledarskap kan ju vara när ledande ”endast” förmår en ”bönesuck” därför att det taktiskt vore otroligt osmart att öppet ifrågasätta en person, pastor, som nyligen befodrats ett
    pinnhål upp i samfundet.
    Exempel på ledarskap kan ju vara när en av Sveriges mest kända konsulter i själavård ger rådet att pastorerna inte skall träffa de som utsatts för övergrepp, alltså rådgivare som står säkert grundade i psykologi men dessvärre tappade ”Ordet” på vägen.

    Vem är farisén?
    Den som nödd och tvungen för att själsligt överleva lämnar en förening som lever gott på att kalla sig församling eller den som springer in i sin kammare när det hade krävts ett, minst ett, möte med vederbörlig rättelse av ljugande ledasrkap?

  • Staffan

    Javisst, det kanske är bättre att ni talar om för de där avfällingarna att de måste renas i Kristi dyra blod för att i ödmjuk underkastelse till Honom och Ordet fyllas av den kärlek och nåd som inte utgör mänskilga doktriner och idéer? Eller så kanske ni i frikyrkan måste möta oss som ni kört över, på ett mänskligt sätt istället eftersom skadan är mänsklig och ligger på ett psykologiskt plan? Vad tror du? Som du kanske förstår tror jag inte ett smack på ett ökat religiöst navelskådande bland församlingsmedlemmarnas hjälper vare sig dem ni skadat eller er själva. Det är bra mycket viktigare att ni lyssnar på dem som lämnat er. Och verkligen vågar ta till er svaren.

  • Ps23enkristens

    Jag sökte nåd och hjälp bland människor och i livet ?Och från Gud angående några problem och då kom yterligare problem så det vart för mycket för mig inom och utom kristenheten och frikyrkan och hos människor och mig själv  och samhället och i vår värld   .Så jag föll i elände detta handlar om mitt liv…Gud gör allt väl angående det jag känner till om det. Och det som är dolt för mig om det, och förlåt mig min synd och gör allt väl om det med och följderna av min synd och problem med ? Och synderna och problemen som berodde på andra med? Och jag förlåter dom det och mig själv min egen synd och orsak till problemen med? Och ber dig göra allt väl för dig Gud och alla berörda och deras liv och mig och mitt liv och angående det och livet i övrigt  ? Och det som har med djävulen och göra helt väl om och fri fritt ifrån också?Och skydda oss emot och fräls oss ifrån ?Som det blir bäst nu och alltid och hela livet  och för tid och evighet?Och giv din integritet och barmhärtighet helt som du vill också Gode Gud i din nåd och sanning? Både inom Kristenheten och frikyrkan och världen i övrigt bland människor och samhället och angående livet och miljön i övrigt med? Och för till tro och frälsningen så vi vill det och god gemmenskap och trygga levnadsförhållanden och giv samhälle och kyrka och församling och kristengemmenskap som blir som du vill och trots allt? Rädda och hjälp oss och livet och samhället och kyrka och församling och de kristna sammanhangen och privatliet så alltid och hela livet och som de blir bäst nu och alltid och hela livet och för tid och evighet ? Och i tron  enligt Guds ord bibeln ditt Ord blott Gode Gud i din nåd och sanning om det som är din vilja med livet och som inte är det? Och låt oss göra som du vill med allt och igenom allt och tro och lydda dig i din kärlek och omsorg och vilja och lära oss, Gode Gud och att man måste lydda Gud mer än människor och sig själv och låta andra göra med ? Och uppmuntra till också ? Och 1tess 5:19-21 Förakta icke profetiskt tal ,men pröva allt och behåll vad gott är ….Och  hjälp oss bli ödmjuka för dig Gud och din vilja om rätt och fel om allt ,och tillåta alla och oss själva? Och inte förneka sanningen om orätt som gjorts och görs och låtsas allt är väl och säga  att det är fast det inte är så? Varken om tron eller livet och kyrka och församling och samhället och andra sammanhang och privatlivet…Sanningen är ändok sanningen… Hjälp oss att därför hålla oss till sanningen och få saker och ting uppklarade som du vill i din nåd och sanning barmhärtighet som du vill Gode Gud enligt Guds Ord bibeln i Jesus namn, amen.. Frid  och Gud välsign er  och alla och livet och  dig Stefan Swärd som Gud vill i Jesus namn ,amen… Ronny ps 103 

  • Tom

     SS skriver ”jämförelse med ett normalt fotbollslag för barn. Där blir man avstängd
    nästa match om man missar en träning. Där blir man petad nästa match om
    man visar dålig attityd till tränaren. Där får man inte spela vidare om
    man är för dålig. Jag har en del erfarenheter av idrottsrörelsen.”

    Är det faktiskt så i ett normalt fotbollslag för barn? Min misstanke är att SS odlar fördomar som han tydligen fått genom egen erfarenhet. Lite samma sam som en del som kritiserar frikyrkan alltså. Kasta sten i glashus typ.

  • Edderf

    Fast så sa jag ju inte. Jag tror inte riktigt på att slå bibeln i huvudet på folk. Självgodhet och dom har ingen plats i kyrkan. Som kristen tror jag mig inte vara bättre eller mindre syndig än någon annan, vare sig kristen eller icke-kristen.

    Jag håller med om att det är enormt viktigt att lyssna, men som kristna tror vi på en övernaturlig Gud som verkar här och nu, och som vi har underkastat oss och jag tror därför också det är viktigt som församling att vara öppen för Gud och låta honom forma församlingen. Om vi gör det tror jag dessa problem kommer att minska, om inte kommer det att bli värre och församlingen förmodligen självdör i längden. Jag vet inte om du är kristen, men jag tror att om vi som kristna inte är ledda av Gud och bygger vår tro på bibeln, kan vi lika gärna lägga ner verksamheten helt. Och jag anser att Mymlans upplevelser och liknande som andra haft är ett tydligt tecken på att så inte skett i dessa församlingar.

  • PeJohansson

    Det är bara det att kulturen är att sopa under mattan, det som fläckar den vita fasaden.Senaste greppet är alltså att kalla det fariseiskt att tvingas gå ur, eller bli uppmanad att lämna när högskoletjänstemännen våndas över, vilket du instämmer i.

    Läs gärna ”Slagen i Jesu namn” på Dagens nätsida!!
     
    SS senaste grepp för att hålla alla huvuden mot sitt Mekka är att kalla det fariseiskt att gå när en struktur helt utan möjlig genomsyn/tillsyn utifrån exempelvis fryser ut eller vägrar agera.

    Man ska inte förringa det faktum att för många så är ”församlingen” det enda sociala nätverket, de flesta som utsatts för högskoltjänstemäns och kvinnors taktik vill i det längsta inte  tro att det man upplever är sant.
    Det ligger för alla utrustade med något av sunt förnuft väldigt långt bort att föreställa sig att som utsatt och drabbad  tar det moderna ledarskapet förövarens parti.

    Vi i vår familj har vandrat vägen i hierarkin, med hierarkin menas pastorsgruppen i en av samfundets större församlingar, församlingens styrelse, personalvårdsgruppen i samfundet (och en påstådd upprördhet, vilket pastorsgruppen helt ignorerade), församlingen har ett antal tjänstemän i samfundets ledning både tjänstemän och i styrelsen, ordföranden i samfundet fick möjlighet att agera.
    Vi har blivit kontaktade av en person som tjänstgör på samfundets pastorsutbildning som lärare som i klartext talade om att när han talar då skall andra hålla käften, vår version skulle inte räknas.
    En rådgivare till pastorerna, 50 000 träffar på Google, proffs på så kallad själavård anser det inte ingå i rollen att ändra sin rådgivning när det är bevisat att han inte fått sanningsenlig information från församlingsförståndaren, numera positionerad som viktig tjänsteman i samfundet.
    Proffset kunde emellertid ”i mån av tid” erbjuda konsultationer i sin enkilda firma för att lättare acceptera det utnyttjande av prostituerade som förekom i sammanhanget och frågan, med pastorsgruppens goda minne.

    Utmed den här vägen fanns/finns bara pastorer som kliade varandras ryggar, en kultur av lögn när det kommer tillspetsen av att agera innåt, eller möjligen någon som talade om bönesuckar  när det hade behövts ett par rejäla händer som ingriper, tro utan handlingar är som bekant död, vi befann oss på likvakan länge.

    Ungefär samtidigt så hade statens institutionsstyrelse, SIS, gått igenom personaldatoererna hos personalen i deras tonårsverksamhet (ungdomsvårdsskolorna), det befanns att några, 8, hade surfat på porrsidor.
    SIS kan inte i motsats till frikyrkan tolerera att ledare i sin församling har de kontakterna ännu mindre omfattande handel med sexuella tjänster, det agerades omedelbart. De är inte i tjänst.

  • AlmaM

    Jag talar om människor som ser sig ”för fina” för att be med tant Bertha eller lyssna på vittnesbörd från människor med Downs syndrom, inte om människor som byter kristen gemenskap pga övergrepp, som din berättelse är ett exempel på.

  • AlmaM

     Jag talar om människor som ser sig ”för fina” för att be med tant Bertha
    eller lyssna på vittnesbörd från människor med Downs syndrom, inte om
    människor som byter kristen gemenskap pga övergrepp, som din berättelse
    är ett exempel på.

  • AlmaM

     Så sant!

  • AlmaM

     Du har rätt i mycket, men ”underkasta oss Gud”, känner jag inte igen. Det är Islam.Kristendomen befriar och upprättar människans värdighet, den kastar oss inte under sig.

  • Staffan

    Det är bra att du inte tror det är en god idé att slå Bibeln i huvudet på folk. Men man behöver inte fysiskt dänga en bok i skallen för att det ska göra ont. Beteenden, attityder och ord kan också göra ont. Och den terminologi som förvisso möjligen välmenande kristna mot bättre vetande använder mot oss avfällingar innefattande begrepp som just avfälling, nåd, frälsning, Kristi blod, underkastelse och så vidare, leder till precis samma sak. De gör precis lika ont. Så just därför min önskan att de kristna för en gångs skull håller tyst och lyssnar.

    Och för klarhetens skull, jag är kanske kristen. Jag vet faktiskt inte. Jag är det dock inte i de kristnas ögon eftersom jag är en avfälling, en som gör allt för att försöka lämna kristendomen. Jag lyckas dock inte bli av med Gud med det är pga ren rädsla eftersom jag skrämts in i märgen av ett antal pingstpastorer. Tänk om de har rätt? Såväl himmel som helvete framstår för mig som lika hemska utsikter. Och ska jag plågas i evighet i himmel eller helvete, varför kan jag då inte få uppleva en stund av harmoni på jorden? Jag kan inte tycka Gud är en god Gud om det som manifesteras i våra frikyrkor är Gud.

  • PeJohansson

    Vilka menar Stefan Swärd?

  • PeJohansson

    Att engagera sig i Tant Berta och handikappade kostar pengar som påverkar löneutrymme och byggnadshöjd.

  • AlmaM

     Du frågade mig.

  • AlmaM

     Ja, och jag kan själv framstå som en tönt i ”viktiga” personers ögon.

  • PeJohansson

    Är S. Öholm och S. Deminger också numera belastaade med en fariseisk fasad?

  • Pingback: Behöver frikyrkan försvaras? | Marie Willermark()

  • Edderf

    Ok,
    du kan ha rätt här, ”underkasta” är kanske fel ord. Vad
    jag menar är att vi har som kristna valt att följa Jesus och
    snarare följa Guds vilja än vår egen.

  • Edderf

    Ursäkta, jag var lite oklar där, jag menade inte bokstavligen slå folk med en bibel, det var rent bildligt talat för dömande attityd och skrämselpropaganda.

    Begreppen du nämner är vanliga (även om jag inte stött på “avfälling” i någon predikan eller samtal tidigare) och centrala inom kristendomen och jag tycker inte man ska använda dem för att trycka ner folk, utan för att bygga upp, och jag är uppriktigt ledsen om det hänt dig. Jag tycker inte Gud är skräck, och tycker inte han ska
    framställas som sådan. Gud är oändlig kärlek, helande och upprättelse.

    Jag önskar dig allt gott.

  • PeJohansson

    Angående näringslivets tillkortakommanden i jämförelse med frikyrkan så kan en reflektion vara att det inom näringslivet finns trainee tjänster för nya anställda, att det uppskattas om det finns både utbildning, erfarenhet inom yrket samt som det heter ordnade familjeförhållanden. Intrycket är att frikyrkan inte fäster något avseende på vare sig livserfarenhet, annan arbetslivserfarenhet eller f.ö. något annat än ett bra gymnasiebetyg innan man antar personer till en utbildning där karriären handlar inte om pengar utan något allvarligare, livet efter detta. (1 tim 3).

    Vad gäller konsulttjänster så faller rådgivning till näringslivet i en del fall under advokatsamfundets etiska regler, generellt konsultansvar, generalklausulen mot skatteflykt etc. Det finns insyn från en rad tillsynsmyndigheter och det finns en avikt att det ska bli rätt rådgivning och om det blir fel rådgivning så förutsätts det att kunden antingen, ibland mot sin egennytta, får en rättelse av en seriös rådgivning om det uppdagas.

    Inom frikyrkan finns ingen sådan tillsyn och vad värre är det finns heller ingen självklarhet att rådgivare rättar sin rådgivning om det befinns att den delgetts på felaktiga grunder, så som det finns hos seriösa konsulter i näringslivet.
    Exempelvis ett mycket känt pastorsnamn och församling sökte rådgivning hos
    som det uttrycktes, ”en av Sveriges bästa rådgivare” (egenföretagare i så kallad själavård, författare, föreläsare).Det var i en fråga om prostitution och omfattande handel med sexuella tjänster via telefon och internet, unga vuxna med vilja att gå in i porrbranschen bistods med fototjänster av en ledare i församlingen.
    Pastorn ville inte ingripa för att stoppa detta utan skapade en egen version, som de utsatta ännu inte fått del av, men den versionen utelämnade helt det som förmodligen fortfarande förekommer till sin rådgivare, Sveriges bäste.
    Enda anledningen att utelämna måste naturligtvis vara att församlingens fasad och pastorns egen karriär skulle skyddas.
    Rådgivningen, Sveriges bäste, fick i ett senare en allsidig information och svarade;
    Även om det skulle vara så att jag till och med är förd bakom ljuset (av pastorn)så ingår det inte i MIN ROLL att infgripa genom att gå tillbaka och rätta något, däremot så kan jag erbjuda konsulttjänster, själavård, i min enskilda firma till de som vidare drababts av detta.Det kan inte vara obekant för dig Stefan som konsult, att den här skillnaden på konsulttjänster finns

  • Alma Mater

     Det är intressant med viljan. Jag är ju  övertygad om att när jag gör det jag innerst vill gör jag Guds vilja. Som Johannes Chrysostomos skriver: ”I vår natur har Gud nedlagt den ömsesidiga kärleken[…] varje männsika älskar sin medmänniska. Förstår du? Det är laserna som står emot naturen. Om de besegrar oss beror det på vår egen försumlighet. Slutsatsen är uppenbar: dygden överensstämmer med vår natur medan lasten står i konflikt med den.” Det gäller för oss att lära oss lyssna till denna gudagivna goda vilja och inte underkasta oss syndens slaveri eller konventionens kontroll.

  • Pingback: När är man ateist? | Vad är sanning?()



Subscribe to Stefan Swärd