Första turnéveckan klar

Jag har nu haft mina första fem samlingar i boklanseringsturnén, med anledning av att min bok ”Efter detta” kom ut för ett par veckor sedan. Har denna vecka varit i Västerås pingstkyrka, Uppsala pingstkyrka, Kungsportskyrkan i Huskvarna, ett frukostseminarium i Stockholm ordnat av Svenska Evangeliska Alliansen och en samling för ett trettiotal pastorer från olika samfund i Jönköping.

Jag är överraskad över den positiva responsen och en god uppslutning vid samlingarna. Har bara mött positiv feedback, även de som inte håller med mig till 100 procent tycker att det är bra att jag tar upp ämnet och gillar sättet som ämnet tas upp på. Hade räknat med att bli frikyrklighetens stora hackkyckling när jag tar upp helvetesfrågan, men det tycks inte alls bli så.

Nu har det främst varit folk  från Pingstförsamlingar, EFK-församlingar, trosförsamlingar, Vineyard, Frälsningsarmén och Alliansförsamlingar som kommit till samlingarna, och där finns tron på en dubbel utgång som en tydlig doktrin historiskt sätt, så i de kretsarna är min ståndpunkt inte särskilt kontroversiell. Det verkar så.

Nästa vecka blir det inget i denna turné, dock händer annat av intresse, ska hålla ett föredrag i riksdagen på tisdag om abortfrågan, som jag just nu sitter och förbereder. Turnén fortsätter sedan med samlingar varje vecka, hos kanal 10 i Älmhult, Hagakyrkan i Sundsvall, pingstkyrkan i Linköping, Örebro missionsskola och Tabernaklet i Göteborg.

Tidningen Dagen skrämde slag på mig i går. De har lagt fram som en huvudnyhet att på tisdag ska de göra en stor rescension av ”Efter detta”. Att Dagen skulle göra en rescension hade jag räknat med, men inte att det skulle lyftas fram som en nyhet. Vad har man hittat på för något? Inte en susning. En möjlighet är att man har engagerat två rescensenter, en som är positiv till boken, en som inte är det. En annan möjlighet är att man har lyft fram några färgstarka och välkända personer att kommentera boken. Har man bett Stanley Sjöberg att skriva? Jag är ju mycket kritisk till hans universalismutspel på åttiotalet, vilket framkommer både i boken, och under mina föredrag under turnén. Vill man hitta en kritisk referent är det ju bara att höra av sig till Missionskyrkan. Ja, jag får leva i ovisshet till tisdag.

Vill också stryka under att när jag har ställt frågor om hur Dagen tar upp detta ämne, har det inte handlat om att jag argumenterar för publicitet för min egen bok. Den nivån vill jag inte röra mig på. Det enda jag vill är att tidningen Dagen på ett riktigt sätt ska lyfta fram den lära och tro på dubbla utgången som präglat ägarsamfunden sedan starten. Rob Bells syn på frågan är inte i linje med vad Pingströrelsen globalt står för, eller EFK, eller vad Alliansmissionen har stått för, och inte heller mainstreambaptism globalt.

Men jag ska med stor nyfikenhet läsa Dagen på tisdag. Mina förläggare vill att jag nu ska hålla tyst, och låta rescensenterna höras. Det är tveksamt om jag klarar av det. Noterar också att det börjar komma en del bloggrescensioner som jag ska försöka uppmärksamma och sammanställa nästa vecka.

Nu laddar jag för predikan i Elimkyrkan i morgon klockan 11.00. Kommer där att beröra frågan om evigheten och Guds plan för mänskligheten.

Fortsätt skriv till Migrationsverket om kongolesiske pastorn, måndag blir en avgörande dag.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Nils

    Swärds reflektion
     ”Har man bett Stanley Sjöberg att skriva? Jag är ju mycket kritisk till
    hans universalismutspel på åttiotalet, vilket framkommer både i boken,
    och under mina föredrag under turnén.”
    – är mycket intressant !

    Jag har själv vid flertalet tillfällen omnämnt hans skriverier & uttryckt bestämdhet att han borde återkalla boken.
    Detta för att den förödande konsekvensen är att han ger hugskott till den viktiga drivkraften till en evangelists uppdrag – att vinna människor från att gå evigt förlorade.

    Hade han själv haft dessa teser från sin bok som mentorsdeviser, i början på sin egen evangelisttjänst, så hade det definitivt omöjliggjort hans egen tjänst.

    Senast så reagerade Stanley Sjöberg oseriöst i kommentatorsfälet i samband med dopdebatt på Dagen…
    http://www.dagen.se/blogg/jaktlund/2011/09/har-pingst-andrat-dopsyn
    – vet inte om det enbart var en dålig dag & det kan ursöktas ?
    Men för den som ångrar en skrivelse så är det lättare att redigera ett kommentatorsfält med redigeringsfunktion än att t.ex. återkalla en bok…

    Det hade dock varit klädsamt med en reträtt i båda fallen, så man undrar varför en pastor låter de avskjutna hullingarna sitta kvar istället för att avlägsna dem för sin egen skull och andras givetvis ?

  • Bertil Rosenius

    Hej Stefan!Lyssnade till dig i Kungsporten, Huskvarna, torsd. den 13 oktober.
    Måste säga att vi tycker du var lite väl raljerande över de ”ljushuvuden” (ditt
    ordval) som gett ut E. J. Ekmans bok på nytt efter över hundra år. Är dessutom bekymrade
    över ”nonchalansen” i ditt uttalande om att ”Ekman fick sparken” från SMF pga
    sina tankar. Verkligheten, som vi förstår den, är att Ekman själv, efter 25 år
    som SMFs missionsföreståndare och organisatör, förutan vilken SMF kanske
    överhuvudtaget inte existerat, begärde sitt utträde.Så till konkreta saker. Du menar att i universalistens himmel
    finns både pedofiler och massmördare och knarklangare som fortsätter… (enl
    söndagens predikan). Till dessa universalister räknar du förutom Gardell även Ekman
    och Stanley Sjöberg – men då har du nog inte läst på!Ekman säger i sin bok, sid 64: …oppositionen i fråga gäller
    de eviga straffen. Att synden har med sig straff både i denna tid och den
    kommande framgår tydligt i Bibeln.Ekman menar att den dubbla utgången är en realitet, men det
    är straffens evighetsperspektiv han angriper. När syndaren straffats och kommit
    till omvändelse ges han möjlighet att få samma himmelska mål som alla omvända.Sjöberg skriver sid 195: Himmelens port skall vara stängd
    för dem! De drivs till en smärtsam och omfattande eldsupplevelse, med
    sanningens ljus som skall flamma i konfrontation med allt de gjort.Vidare sid 196: I evighetens värld kan det handla om
    oändliga straffperioder, mer omfattande än någon mänsklig hjärna kan förstå,
    även om det inte är en tid utan slut.Vi uppfattar det som att Ekman och Sjöberg står varandra nära
    i denna fråga. Himmelen blir inte, enl dem, en plats för massmördare och
    knarklangare – men före detta dito – dvs syndare, till vars skara vi alla en
    gång hört. Men låt oss skynda och vinna människor för Gud, så dessa
    slipper helvetets omskolande lärdom. /Bertil och Elisabeth Rosenius  

  • Sward

    Bertil och Elisabeth Rosenius,
    Tack för synpunkter på föredraget i torsdags. Skulle vilja ge följande kommentarer:
    1. Jag använder gärna humor och ironi när jag för fram saker, beklagar om det i vissa lägen uppfattas som för kategoriserande. Kan hålla med att ordvalet ”ljushuvud” var för raljerande, ska skärpa mig i fortsättningen.
    2. Håller helt med om EJ Ekmans betydelse för SMF:s framväxt och utveckling.
    3. Jag har inte detaljkunskaper om hur EJ Ekman slutade sin tjänst, jag har uppfattat det som att han blev avsatt, sedan kan ju det ske under ordnade former där en person frivilligt avgår. Har jag fel på denna punkt kan jag gärna rätta mig. Behöver dock belägg för detta från historiskt seriösa källor.
    4. Håller med om att det är en stor skillnad på Jonas Gardells och Stanley Sjöbergs och EJ Ekmans universalism. Det borde ha framkommit i mitt anförande. Annars uttryckte jag mig oklart.
    5. Håller med om att Ekman och Sjöberg tänker lika i dessa frågor.
    6. Menar dock att det finns en likhet mellan Gardell kontra Ekman/Sjöberg – slutmålet blir detsamma oavsett hur vi lever här i livet, och hur orättfärdigt och ondskefullt vi lever, till slut hamnar vi alla i samma himmel.
    7. Att Ekman tror på domen är tydligt i hans skrift. Men eftersom domen är temporär har han klassificerats som universalist.

    hälsningar
    Stefan Swärd

  • Nils

    Vad är allvarligast:
    Att raljera över en kollegas utsagor eller
    att påstå att ”ingen går evigt förlorad ?

    Jag är förvånad att den evangeliska svenska kristenheten, inte reagerat starkare emot förkunnare som sprider läror som tar udden av ett frälsande evangelium.

  • Christer

    Tack för din bok. Den är rätt i tiden!

  • http://www.ikristus.se Bertil Rosenius

    Hej Stefan – tack för enkla och raka svar.

     

    Hänvisar till ditt svar

    Punkt 3

     

    Delar ditt svar – fast tvärt om. Har inga ”seriösa källor”
    som bevis på att det är så som vi förstått med hans avgång. Men har du seriösa
    källor som stöd för ditt påstående så ok – annars är det överflödigt att sprida
    obekräftade rykten som sanningar.

     

    Punkt 6 och 7

     

    Enl både Ekmans och Sjöbergs framställning existerar
    helvetet/straffet – och detta blir mkt märkbart, både avs tidens längd och
    upplevd intensitet. Vi upplever inte att någon av författarna menar att
    straffet blir temporärt, i förståelsen flyktigt, kort eller tillfälligt. Längd
    och intensitet kan bli obeskrivbara, dvs aion – men detta bestämmer Herren. Aion
    (grekiska grundtexten) är det ord som anv för att beskriva straffets längd. Detta
    ord översätts med evighet, men dess betydelse är snarare ”obegriplig/ogreppbar”.
    Man väljer ibland att översätta ordet med tidsålder i vår Bibel – men inte
    konsekvent. Vistelsen i helvetet är översatt som evig, trots att man på andra
    ställen översätter aion mer riktigt som specifikt ”denna tidsåldern” eller ”i
    denna världen”.

     

    Hur vi lever gör en radikal skillnad inför utgången på detta
    liv och som grund för hur vi får uthärda/uppleva nästa. Detta uthärdande i
    helvetet är en omskolning. Kommer Adolf Hitler till himlen en gång är det inte
    judeförföljaren Adolf Hitler, utan en totalt förvandlad och förädlad Adolf
    Hitler, som i tacksamhet prisar Gud tillsammans med alla andra av nåd förlösta
    och genom, för vissa, i eld luttrade Guds barn.

     

    Låt oss aldrig peka ut någon enskild, vilket du inte heller
    gjort, som så stor syndare att ”tillsammans med den” vill jag inte gå in i Guds
    rike. Kanske detta är den högfärdssynd som gör att vi själva får stanna kvar
    utanför för att renas och helgas?

     

    Bertil o Elisabeth Rosenius 

  • http://www.ikristus.se Bertil Rosenius

    Hej Stefan!

    Vi tror du gjort en större tjänst i att lyfta på locket runt
    dessa frågor än du kanske anar själv.

    En fråga man kan och bör ställa sig i samband med det eviga
    straffet är:

    Vad händer med alla dessa som aldrig hört något om Jesus?
    Det finns miljarder människor som genom religiöst och/eller politiskt
    överförmynderi aldrig hört om Jesus, de kanske är kommunister, muslimer, buddister
    – välj själv. Jag är övertygade om att Jesus är enda vägen till Fadern! Men de
    som aldrig fått denna väg presenterade för sig eller… som pga av vår (eller din)
    fallenhet att ibland koppla av med trädgård och snickeri (eller att titta på
    fotboll) – ibland får man ”ta i” så det känns – inte förstått vad Guds nåd
    innebär, vad händer med dessa?

    Skall satan vinna över Gud med 8 mot 2? Dvs han lurar till
    sig 80 % av alla och Gud lyckas frälsa 20 % – genom att offra sin egen son för
    allas synder?

    Och skall alla dessa 80 % av mänskligheten räknat från Adam
    (?) evigt plågas utan att ens hört om eller fått full förståelse av evangelium?

    Nu påstår jag inte att du Stefan tillhör ”gaphalsarna” i
    dessa frågor. Men alla som skriker ut budskapet om evigt straff för alla som
    inte är frälsta – hur vågar/hinner ni sova om nätterna? Och hur vågar/hinner ni
    överhuvud taget debattera detta ämne, när miljoner människor – kontentan av ert
    resonemang – var minut går raka vägen in i evighetens eld? Var finns er
    kallelse?

    /Bertil Rosenius