Har Filadelfiamedlem smygfilmat Frälsningsarmén?

Jag har tydligt deklarerat att TV 4:s sätt att behandla Frälsningsarmén är sämsta tänkbara journalistiska etik.

Det har nämnts i bloggsfären att en av de personer som manipulativt och utifrån lögner smygfilmat Frälsningsarmén, Phil Poysti, är medlem i Filadelifa i Stockholm. Jag har gjort sökningar på nätet som bekräftar uppgiften, dock några år gamla uppgifter. Phil Poystis far är uppenbarligen den berömde radiomissionären Earl Poysti.

Stämmer detta är det en internkristen praktskandal. Jag tar för givet att Phil Poysti inte längre är medlem i Filadelfia, det är ju fullständigt otänkbart att kristna kan behandla varandra på detta sätt. Men eftersom uppgiften har nämnts i bloggsfären tycker jag att det behövs ett klarläggande.

Det florerar också i bloggvärlden uppgifter om att programledaren Cicci Hallström är aktiv medlem i Missionskyrkan. En internetsökning bekräftar detta, och hon kandiderade till Missionskyrkans Sverigestyrelse 2006, föreslagen av valberedningen. Jag har inga uppgifter om hon blev invald eller inte. Hon har dock varit engagerad på central nivå i Missionskyrkan sedan dess.

Stämmer detta så handlar det om ingenting annat än Judas Iskariot i modern tappning. Uppgifterna är så allvarliga att jag kräver en förklaring från ansvariga inom berörda samfund om detta.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • PeJ

    Grattis!

  • http://twitter.com/Pee_Dee_Jay Daniel Jernberg

    Vad har FA fått bidrag till/för? Har pengarna gått till det? Har FA på något sätt missbrukat eller förskingrat de medel de har fått från det allmänna?

    Det är de väsentliga frågorna att ställa när det gäller bidragen.

  • Sward

    Hur vet du att jag tillskriver mig själv stor betydelse och tror att jag alltid vet bäst? Har jag sagt det? När har jag sagt det?

    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://twitter.com/lithell johnny lithell

    Det är bra att du ser anstöten i mitt uttryck, då jag har lyckats kommunicera något av vad det handlar om. Jag står för det (jag skriver det i mitt fulla namn, ett unikt namn såvitt jag vet – du kan lätt ta reda på vem jag är, när jag är född och vart jag bor), och skulle använda starkare ord om jag kunde.

    Lägg märke till att Swärd inte använder sitt uttryck metaforiskt. Inte ens analogt. När han skriver ”ingenting annat än” sätter han likhetstecken mellan Judas och de omtalade trossyskonen, mellan Kristus och Frälsningsarmén. Fundera på det. Det är att upphöja Frälsningsarmén till en avgud och att nedvärdera personerna i fråga till den person som förrådde världens Frälsare med en kyss. Och, framförallt, att LIKSTÄLLA Kristi lidande och död med Frälsningsarméns utsatthet idag. Det är inte acceptabelt, oavsett hur vanlig metaforen är (men här används, som sagt, inte orden metaforiskt).

    Angående min trovärdighet (vilket för övrigt tycks mig ett märkligt maktspråk i sammanhanget, för vad vet du om min trovärdighet?). Om jag förlorar min trovärdighet genom att påtala de teologiska implikationerna av en inflytelserik kristen ledares slarviga användning av sina ord – då är jag inte intresserad av den. Behåll den.

  • WO

    Vi kan gott låta hela NT (och GT) vara grunden för var vi ska söka svaret på den frågan.
    Varför det? Jo, Bibelns budskap, som helhet ,är ju grunden för vår tro, inte bara delar av NT, typ enbart de fyra evangelierna.

    Att bara låta Jesusord bestämma är ju vad de gör som helst vill ta bort allt utom 4 evangelierna, för att därmed slippa en del ”bråte” man inte vill eller vill tro har betydelse.

  • Eva

    Min poäng var att belysa och ställa frågan varför det pratas så mycket om homosexualitet som synd och inte lika mycket om skilsmässa och omgifte i annat fall än om otrohet varit inblandat, då ju det senare i procent är mycket vanligare än homosexualitet och i sånt fall ett mycket större problem. Men jag misstänker att det beror på att skilsmässa och omgifte berör så många människor i samhället så ingen vågar knysta om det, för då måste alla rannsaka sig själva och inte bara projicera synden på en liten homosexuell minoritet. Så min poäng var nog att få folk att tänka till lite. Kanske vill kyrkor och församlingar inte göra sig osams med var och varannan människa om dom börjar prata om synen på skiljsmässa och omgifte. Det skulle bli för stora konsekvenser för hela samhället och allas livstil, inklusive dom själva och dom kanske själva inte vill ändra sig och gå tillbaka till sin första fru eller man. Lättare då att prata om homosexuella som är en liten minoritet.

  • http://twitter.com/lithell johnny lithell

    Att mina brister faller på församlingen beklagar jag djupt. Det som provocerar mig är inte huruvida Swärd är säker på om det stämmer eller inte, utan hans likställande mellan denna situation och Kristi lidande och död. Likställandet är gjort, oavsett om det ”stämmer” eller inte.

    När det gäller vår församling kan jag bara säga att vi för samtal om frågan, som alla andra församlingar. Inget beslut är fattat. Vill du föra ett vidare samtal om församlingens angelägenheter vill jag uppmuntra dig att ta kontakt via telefon så vi kan boka ett möte.

  • Sward

    Johnny,
    Tycker att du övertolkar det jag skriver. Jag skriver inte om Kristi lidande och död, jag skriver bara att i Judas Iskariots agerande har vi ett mönster som har upprepats under kyrkohistorien, att kristna sviker och förråder varandra. Varför förföljer du mig var frågan Paulus fick vid sin omvändelse. När han förföljde Kristi kropp förföljde han Kristus.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • kjell

    Är det vanligt med det språket i Tabernaklet så är det många som tar avstånd. Du har i vilket fall öppnat ”mina” ögon.

  • Magnus

    Ok, jag missförstod dig. Ber om ursäkt för detta.. Ja, du har självklart helt rätt… Vi behöver gå till roten av problemet och göra upp med vår egen synd annars blir vi inte trovärdiga.. Självklart; här har många församlingar varit alldeles för slapphänta..
    Mvh Magnus

  • Mikael

    Hej WO!
    Ett missförstånd framgår väldigt ofta, Jesu förkunnelse grundar sig bara i GT, Men om Jesus är Guds son vår Herre, borde vi inte vårda hans ord bättre!
    I missionsbefallningen avslutar han med att säga: Lär ut mina bud.

    Det du WO verkar anse är att vi kristna behöver inte Jesu undervisning utan vi kan hoppa över väl valda områden: Men vilka lärjungar kommer vi då bli?

    Nej WO, med din inställning så blir Jesu lära färgad av vad du vill ha för svar och resultat.
    Och min fråga är hur tolkar du bibeln då, det vore intressant att veta vilka svar du får ur din bibel?

    /Mikael

  • WO

    Jag menar att vi ska inte ta bort eller negligera Jesu undervisning, men samtidigt som det så ska vi inte heller ta bort eller ”minska” apostlarnas undervisning heller. Enbart det menade jag, inte att vi ska tona ner Jesu ord. Dock inser även jag att det till slut beror av hur vi tolkar Bibelns ord, när dagens brännande frågor skall belysas av det. Min egen slutsats av det jag kunnat finna är att tex FA har en klart sansad lära ang HBT, medan de tex genom att inte döpa människor i den frågan har en aningen ovanlig syn bland kristna samfund/kyrkor…(eller är FA inte en kyrka i den mening man brukar tala om kyrkor?)

  • http://carl-i-dagman.blogspot.com/ CID Carl Ingemar Dagman

    @Stefan:disqus

    Det kanske går att förstå mellan raderna (inter legere)!

    För övrigt, du dömer ju i denna sak andra ohörda – så vad har du att klaga över?

  • Mikael

    Hej WO!
    Du bemöter Biblisk Apologetiskt försvar med vi måste ta in hela bibeln!
    Du bemöter Jesu förkunnelse med vi får inte glömma Apostlarna!

    Om vi har tron att Jesus är Messias, Guds son så anser jag eftersom han grundlade sin lära med grunden av Toran och profetarna och hans tolkning har alla Apostlarnas tro och bedömning utgått från.

    Så skulle ALLA SVAR kunna utgå från de viktiga Jesus lärde oss!

    Så jag ställer frågan igen: VARI HAR VI STÖD I JESU FÖKUNNELSE ATT STÖTA BORT MÄNNISKOR SOM VI ANSER SYNDAR, OCH FRÅGAN ÄR VARFÖR ÄR VISS SYND GODKÄND I VÅRA FÖRSAMLINGAR OCHANDRA ÄR DET INTE!

    Ni som har bearbetat frågan med sådan aktoritet och med sådan klar förvissning!

    Hjälp mig att se er klara förklaring med en apologetisk grund!
    Så kan denna fråga avskrivas som splittrar oss.

    /Mikael

  • wildwest

    Det var ett förfärligt hårklyveri. Det måste innebära att varenda s k bevingat ord ur Bibeln, eller varenda användande av ett bibelcitat omedelbart ska kopplas till det sammanhang i Bibeln varifrån det hämtats. Då blir det i stort sett omöjligt att föra ett religiöst samtal. Tänk om jag på skämt säger: Varde ljus, när jag ber kollegorna tända lamporna i kontoret? Då har jag alltså satt mej i Guds ställe, försökt ta åt mej äran att vara jordens skapare, missbrukat hans namn och förhävt mej själv. Det blir ju helt absurda konsekvenser med Ditt synsätt att citera Bibeln.

  • WO

    @85ae5b17f9f7cd88be439400335b3a24:disqus

    Jag kan säga såhär:

    Tille xempel är ”rikedom ” en synd, och vi vet vad Jeus sa till människorna om den saken. Vi vet också att han stod för det naturliga att man och kvinna lever samman, och gör det i ett äktenskap.

    Gränsen för vad som är ok i ekonomiska tillgångar klarar iaf inte jag att sätta, inte heller exakt hur många gånger det kan förslåtas att någon säger något dumt/elakt etc.
    Globalt sett är alla i Sverige rika, inom Sverige är en del rikare än andra, liksom inom ett fattigt land. Att stjäla av fattiga då? Ja, kanske vi alla gör det genom att leva i ett rikt land i den globala ekonomi som innebär att fattiga jobbar fram våra slit och släng ”nödvändighetsleksaker” (och även nödvändiga icke-leksaker för den delen…)

    Det är inte att leka med, men jag har inte svaret på hur det ska kunna lösas. Tyvärr.

    Att leva samman med likakönad person är däremot redan från början otänkbart, helt fel, inte lite eller mycket fel, eller något man kan gradvis accepetera. Det är inte ok helt enkelt, var i världen man än råkar bo.

    MEN, att stöta bort människor som har den läggningen är också fel, har jag inte heller sagt eller menat vi ska göra. Lika lite som vi ska stöta bort människor som har ”svårt med” en eller annan synd av annat slag.
    Att klart acceptera att folk LEVER rakt upp och ner i en synd som homosex ser jag inte möjlighet till, lika lite som det vore ok att leva som yrkestjuv eller något annat som ”inte bara råkade hända”. Tillfälliga fall på vägen är INGEN utan erferenhet av, men det är väl inte samma som att leva ”i diket” och med avsikt stanna kvar där?

    Och sen både hävda att det är rätt och inget att ens försöka ändra på eller problematisera?
    Att normalisera en synd bara för att vi redan har andra synder att ha samvete för är iaf inte en gångbar lösning.

    Kan bara se att vi har behov av att djupare se på vad Jesus predikade, och HJÄLPA varandra att hålla oss ”på vägen”, och det gäller verkligen både det materiella och hur vi hanterar sanning/lögn, samlevnad och annat. Vi har långt att gå, och kommer iofs aldrig helt nå fram till det fullt ut riktiga. Men vi kan ju försöka.

    Att låta dagens extrema och perversa sexualitetssyn i samhället styra upp hur vi i kristenheten skall hantera sex, DET är iaf inte en bra lösning.
    Och i min syn ingår att även sk ”fast (sexuellt) förhållande” är fel och otänkbart som kristen utanför ´kvinna-man relationen’. Likaså är en kvinna-man (sexuell) relation utom äktenskapet otänkbar.

    ”Det bibliska” är att inse att vi faller ibland, och kan och får då be om och ta emot förlåtelse. Det är inte samma som att det är ok med gud att vi ”lägger oss med flit” och inte vill eller försöker resa oss, och vägrar inse behovet av att be om och ta emot förlåtelse.

  • Eva

    Jag menar absolut inte att döma någon, men jag tycker det är på tiden att ta upp det här med skilsmässa, splittrade familjer och konsekvenserna av det. Människor får outplåneliga sår av dessa (heterosexuella) kärlekssvek som verkligen är ett samhällsproblem som genomsyrar allt. Det krossar verkligen människor och ingen låtsas om det. Jesus talade om det och inte utan orsak. Det är verkligen ett inre helvete som pågår i det tysta för många människor. Vad människor förlorar när familjebanden slits av är faktiskt mer än vi tror.

  • Anton34

    Fram för ”kristna” som ALDRIG går in i en församling för att INGEN är värdig deras närvaro….

    Fram för ”kristna” som TYCKER en massa saker men ALDRIG gör något….

  • Anton34

    Har du gått med i en församling eller lever du fortfarande i olydighetssynd?

  • Anton34

    Jag menar att du wildwest lever i olydnadssynd… och MÅNGA sk. ”tyckare” här gör likadant….

  • kjell

    Otrohet och skilsmässor på grund av tron ” att gräset är grönare på andra sidan” är och förblir synd, jag har själv upplevt det på nära håll och lider på grund av det, barnen lider o.s.v men det är ändå skillnad på synd. Synd mot Anden är en dödssynd, homosex är synd mot naturen och hela skapelsen. Rom 1: 26-27 ( läs gärna hela sammanhanget) kom då ihåg att Jesus sa till sina lärjungar att allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen, ( Han gav åt dom uppdraget att bygga församlingar)

  • Josef

    Stefan är det inte så att du är ansvarig utgivare även för kommentarerna? om jag var du skulle jag nog rensa lite bland ”pil-kastandet i gummibåtarna”

  • http://twitter.com/polaritet John Nilsson

    Det sa jag väl inte? Inte på något sätt sa jag det.

    Jag tycker att du uppvisar en ganska hård attityd och vill inte se vad jag skriver trots att jag var tydlig och trots att jag inte visat minsta tillstymmelse till liberal bibelsyn. Bemöter du även människor som kämpar med dessa synder på samma sätt som du bemöter mina kommentarer? Du illustrerar liksom min poäng genom ditt sätt att besvara mig.

    Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte förespråkar homosexuell samlevnad eller liknande. Däremot skjuter jag in mitt argument emot den empatilöshet som finns hos flertalet av dem som brukar kräva både det ena och det andra av homosexuella kristna. Om man ska predika bot och bättring ska man också känna den smärta som personen man vill se bättring hos känner – jag föreställer mig i alla fall att det var så Jesus levde och kände. Annars är man ett dåligt kristet syskon, en usel lärare och en bedrövlig förmanare.

    Synden kärlekslöshet är värre än någon annan synd, skulle jag vilja påstå. Om man betänker detta inser man att vi alla är hopplöst förlorade utan Kristus. Om man sen väljer att försvara sina vita lögner, sin promiskuösitet, eller sin kärlekslöshet, väljer man att omintetgöra Guds Ord i sitt liv. Då älskar man mörkret mer än ljuset.

    Älskar du din rätt att påpeka att homosexuella handlingar är synd?

  • http://twitter.com/polaritet John Nilsson

    Ofrivillig singel i lång tid pga en mörk bakgrund har dock givit mig en liten försmak av vad ensamhet kan vara. Jag blir så förbannad på människor som tar lätt på detta, och delar ut domar åt höger och vänster. De flesta människor som fick välja mellan att vara celibata hela livet och att hugga av högerhanden, skulle nog hugga av högerhanden. Detta faktum drabbar dock inte de flesta kärlekslösa domarna eftersom de aldrig behövt känna så själva och förmodligen själva undviker ensamma människor för att slippa känna skuggan av den smärtan i dessa människors närhet. Skuggan. Flyr de oftast till och med ifrån.

    Sen finns det nog en liten grupp människor som är precis så ensamma, men dömer ändå. För att skjuta den egna smärtan ifrån sig, eller för att de inte kan omfatta svaret på varför Gud kan tillåta detta och samtidigt vilja alla människors bästa (jag brottades själv med den frågan ett tag).

  • Eva

    Jag har läst och förstår konsekvenserna. Intressant är Rom 1: 20, att Guds osynliga egenskaper och gudomlighet faktiskt kan uppfattas i hans verk och är synliga. Jag tolkar det som att vi faktiskt VET när vi t ex sårar någon och instinktivt VET att otrohet är fel, i mina ögon är det nästan som att döda. Vi HAR den kunskapen inom oss och detta är fullt synligt för oss, därför finns det inget försvar.

    Jag har funderat på det Jesus säger om att allt vad man binder på jorden skall vara bundet i himlen och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen, men jag fattar inte riktigt innebörden i det. Hur tolkar du det?

  • kjell

    Precis som det står, att dom = Jesu lärjungar som då levde tillsammans med honom har fått löftet att bygga församlingar och förtydliga regler, bland annat var det antagligen inte vanligt med människor som levde i homosexuella förhållande då, och då ställdes inte Jesus inför någon så att vi nu efteråt kunde utläsa vad han tycker, men så kanske det fungerade i Rom. Vad det gäller äktenskap läs Malaki 2: 16 där använde han ett starkt ord ”hata” .

  • http://twitter.com/polaritet John Nilsson

    Två positioner som jag inte förstår, i kommentarerna. Dels de som tar tillfället i akt och raljerar över barmhärtighet emot homosexuella som befinner sig i en svår situation som troende kristna, eller som håller fram en enda synd som om den vore värre än andra synder. Så otroligt dumt och kontraproduktivt, ur biblisk synvinkel.

    Och så har vi dem som säger att homosexualitet, om det nu är en synd att leva ut den, i alla fall inte är värre än många andra synder och med det vill säga att det skulle vara rätt att se mellan fingrarna eftersom det ses mellan fingrarna med en del annat. Så korkat argument, ur vilken synvinkel som helst.

    Gemensamt har de två positionerna att de tror att kristendom främst handlar om att peka ut eller komma undan med enstaka synder. Hela det sättet att tänka är ju främmande för kristen tro. Kristendom handlar om en återskapad relation mellan Gud och människa, där Gud visat stor nåd och människan responderar i tacksamhet genom att sluta vilja göra någon slags synd över huvud taget. Människan misslyckas med detta naturligtvis, men att vilja hålla kvar en synd och rättfärdiga den är idiotiskt. Att med ord omintetgöra nåden genom en obarmhärtig hållning emot homosexuella som grupp är lika idiotiskt.

  • PeJ

    Finns exempel på församlingar som med nya förkunnare övergivit stödet till de som kämpar med avhållsamhet sin homosexualitet till förmån för exempelvis möjligheten för öppet homosexuella att bli medlemmar. Vad fick du för svar till dig själv?

  • PeJ

    Ajdå..

  • Mikael

    Tack för ett gott arbete WO, men var ibibeln förankrar jag ditt svar vari detta svar har du Apologetisk genomlyst din reflektion.

    Jag tror inte du riktigt fattat hur allvarlig frågan är! Om våra samfund inte kan följa de Svenska lagarna kommer de inte kunna ta ut några bidrag från Stat, Landsting och Kommun!

    Vi pratar om mycket pengar för samfunden tänk därtill riskerar de att betala tillbaks från 2006.

    om vi koncentrerar detta vid frågan behöver vi inte återgå till det mantrat vi kristna förser omvärden med! Om du slutar att se miig och min fråga ifrån en jobbig perversitet, utan försök att se frågan från den verklighet vi ekonomiskt kan komma att möta inom en snar framtid!

    Vi har religonsfrihet i landet javisst! men alla våra bidrag måste följa lagen för att vara giltlig!
    Annars blir vi återbetalningskyldiga1

    Detta är den aspekt som är så viktig, har jag fel och det finns en Apologetisk grund för att diskriminera människor i Jesu namn!

    Så visa den och vi måste som en enhet återföra frågan på rätt väg!

    Om du inte kan det, får vi acceptera att vi skall aldrig mer ta emot statens bidrag, så länge vårt handlande innebär diskriminerande.

    /Mikael

  • E G-n

    Jesu uttalade detta om Toran, och där kan vem som helst läsa om vad Gud låtit uppenbara för människan om rätt och fel.

    Matt 5:19 ”Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.”

    Nog var han barmhärtig och älskade människan men hur mycket vi än vill få honom till att omfatta svenska 2000-tals-normer så kan i alla fall jag inte med gott samvete få till det.

  • Gunnar Johansson

    Tack för en tänkvärd och träffande kommentar! Tyvärr har nog även många kristna svårt att förstå sig på ironi. I annat fall borde dina rader ha fått massor av ”Gilla”-poäng…

  • Mikael

    Hej Medverkande i tron!
    Låt oss se till att vi som har den rätta tron är tillsammans i vår ankdamm, så får de andra klara sig bäst de kan!
    Detta finns det en personlig ledare, för en sådan aktiv inställning han är omskriven i Job, i Johannes brev och på flera andra ställen i Bibeln!

    Och den ledaren har väldigt lite med Jesus att göra.

    /Mikael

  • Mikael

    Hej E G-n!
    Om matt 5:19 gäller fullt ut finns det ingen som kan vara värdig det kristna livet är du en hetrosexuell man och ser en vacker kvinna som du inte är trolovad med, skall du se henne utan åtrå för gör du det så är din synd lika stor som utlevd synd.
    Ja kan man säga: Det är inga problem, för jag reagerar inte så starkt så det går att stå emot.

    Frågan är om du då verkligen är Hetrosexuell eller om du är Asexuell en person som inte svarar på någon stimuli från dina medmänniskor  från andra könet eller reagerar överhuvudtaget på någon!

    och om Världen är gjord bara för sexuellt ointresserade skulle den dött ut för flera år sedan!

    Så det borde var något mer Jesus tillför och iscensätter i Nya Testamentet!

    Nåd, en del pratar om gränslös nåd!

    Se Grandet i din Grannes öga och bry dig inte om din egna bjälke är min kommentar som jag vill ge dig som svar på Matt 5:19!

    Jesus ändrade inte lagen han åsiktsförklarade den: Människan är inte till för lagen, lagen är till för människan.

    /Mikael

  • E G-n

    Åsiktsförklarade? Fundera på konsekvenserna av det… 

  • Gandalf

    Glädjande,att någon har mod att lyfta upp bergspredikan, i det här fallet Matt5:19. Gud är den samme igår, idag, och intill evighet .Salomo: Pred.12:13. ”Änden på talet, om vi vilja höra huvudsumman, är detta:Frukta Gud och håll hans bud,ty det hör alla människorna till”. 1Joh 5:3. ”Ty däri ligger kärleken till Gud, att vi hålla hans bud;och hans bud äro icke tunga.” Job. 28:28. ”Och till människorna sade han så: ”Se, Herrens fruktan,det är vishet, och att fly det onda är förstånd.” Homosexualitet är en ”styggelse” inför Gud. Synden sker på kroppen, vilken  är den Helige Andens boning. När det gäller nåden vilken Mikael skrev om,  säger Guds ord bl. a. detta: Tit. 2:11-14. ”Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor;den fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet och alla världsliga begärelser, och till att leva tuktigt och rättfärdigt och gudfruktigt i den tidsålder som nu är, medan vi vänta på vårt saliga hopps fullbordan och på den store Gudens och vår Frälsares, Kristi Jesu, härlighets uppenbarelse–hans som har utgivit sig själv för oss, till att förlossa oss från all orättfärdighet, och till att rena åt sig ett egendomsfolk, som beflitar sig om att göra vad gott är.” Låt oss uppmuntra varandra till goda gärningar. ”Det hjärtat är fyllt av, talar munnen” ” Låt Kristi ord rikligen bo ibland Eder.” 

  • Confessos

    Har ni tänkt på att Bibeln inte explicit tar upp lesbianism någonstans?

    I GT står det om bögeri och gällande Paulus ord i NT heter det i äldre översättningar att ”drängaskändare” är syndiga, d v s pedofili är en synd (en fullt tänkbar tolkning alltså).

    Under antiken uttnyttjades pojkar och unga män i prostitution (bordeller för alla smakinriktningar fanns i varje stad med självaktning). Det var kanske detta Paulus menade och pekade ut som synd.

    Min poäng är alltså att dra all homosexualitet över en kam är i sig själv en liberal tolkning som görs av många som tror de är ”bibeltrogna”.

    Bibeln talar ju faktiskt enbart om bögeri och inget annat och även här är det oklart hur det skall tolkas, d v s det är inte säkert att ens bögeri är en synd under alla omständigheter.

  • O.P

     Läs Rom 1:26-27 Deras kvinnor utbytte det naturliga umgänget mot ett onaturligt / ”sammalunda” övergåvo ock männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes i lusta till varandra och bedrevo styggelse man med man

  • Confessos

    Hmm, verkar som lesbianism faktiskt tas upp i Bibeln…. 

  • Confessos

    Efter som skilsmässa och omgifte tas upp i kommentarsfältet så vill jag ta upp en aspekt (typisk vinkling förresten på olika kristna internetforum, att när antihomosexuella argument tas upp så möts det med jamen-du-då-argument på temat heterosexuellas synder och skilsmässa, omgifte osv).

    Nåväl, hur många frikyrkliga äktenskap ingås inte av unga människor som är kära och lite sugna på varandra och som då gifter sig förhastat för att de skall kunna leva med varandra och ha sex lagligt utifrån sin kyrkliga omgivning? Som ett brev på posten kan man ju räkna med en skilsmässa inom tio år.

    Med katolsk terminologi skulle man kunna säga att väsentligt moment saknades vid tidpunkten för äktenskapslöftenas utväxlande och ett verkligt äktenskap har aldrig funnits och giftermålet kan då annulleras.

    Den brist på undervisning som finns/funnits om äktenskap och det samhälle vi lever i där folk stadgar sig femton, tjugo år senare än i traditionella samhällen, gör ju att unga kyrkliga människor förhastat gifter sig för att kunna leva med varandra och ha sex lagligt s a s (sekulära kan ligga runt innan de stadgar sig, men det kan inte frikyrkliga på samma sätt).

    En aspekt att ta upp tycker jag, innan man fördömer de som är skilda och omgifta som kan ha haft en bakgrund liknande ovan.

  • O.P

     Jag en man i mina ”bästa” har nu varit gift i 50 år jag var ung när jag gifte mig och jag visste vad jag gav mig in på, och det har varit både ris och ros men med Guds hjälp har det blivit bra. Undervisning har funnits både i kyrkan och samhället dessutom läste vi gärna vår bibel, (det kanske var lättare då när det inte fanns något annat att förströ sig med) Många som gift sig dom senaste 20åren vet inte vad ansvar är,det frodas en egoism i hela samhället som också kommit in i våra kyrkor.

  • Confessos

    Gratulerar till dig och din kära, O.P.

    Min poäng är att samhället i grunden är helt annorlunda idag än det som var innan.

    Brytpunkten är 68-elitens inflytande och den amerikanska kulturella revolutionen på 1960-talet vars vågor sköljde över världen.

    Före brytpunkten var skilsmässa en skam även bland de flesta helt sekulära människor.

    Idag har generationer växt upp med att skilsmässa/separation är en självklar möjlighet.

    Det må vara hur fel som helst, men det är ändå som så att samhället i grunden är annorlunda och det måste man ta in innan man gör sin bedömning.

    Om man inte växt upp i en skyddad frikyrkomiljö så är det olika självklarhetshorisonter som möter oss idag och pre-68.

  • Confessos

    Jag vill inflika att skillnaderna är så stora mellan dagens samhälle och det som fanns pre-68 att eventuella jämförelser mellan dagens samhälle och antikens hedniska samhälle kontra de första kristnas undervisning inte låter sig göras.

    Ställt i detta perspektiv är antikens kristna respektive hedniska världsåskådninga väldigt lika – bägge trodde på en andlig dimension som tillvarons yttersta grund, det fanns ett efterliv, äktenskapet och familjen var helgat (speciellt viktigt var detta för det hedniska Rom), religion var viktigt, etc, osv.

    Skillnader fanns, bl a i synen på homosexuella, men de var små om man jämför med skillnaderna mellan det västerländska samhället idag och det antika hedniska och kristna sett som en helhet.

  • O.P

    Vad menar du med 68. Är dom födda då eller ”färdigutbildade” Som jag ser det så blev det en förändring i våra församlingar med dom som är ca 5år yngre än mig. dom tog över uppgifter som vi som var något äldre borde haft, med en bättre skolutbildning så var det lätt att bevisa att dom var mest lämpade. ( det vore intressant att veta vilken generation du tillhör, och om du är man eller kvinna)

  • Confessos

    Med -68 menar jag den s k 68-vänstern och inte någons fysiska ålder, d v s den kulturrevolution som började på 1960-talet och som gick så snabbt att bara ca tio år senare var samhället helt annorlunda (jämför t ex det svenska samhället anno 1962 med anno 1972, bara tio års skillnad men samhällets värderingar, och samhället i övrigt är, ändå i grunden helt förändrade.

    Attitydförändringar brukar ta tid, men här talar vi om en kulturrevolution i ordets rätta bemärkelse. 

  • Confessos

    PS. Jag är man och har levt hela mitt liv i konsekvenserna av 1960-talets kulturrevolution och är alltså i fyrtioårsåldern. DS 

  • O.P

     Då är mina barn ca 10 är äldre.

  • Eva

     Det du tar upp är intressant och jag har funderat på det själv. Vad är egentligen ett äktenskap? Kan folk gifta sig med fel person och därmed har äktenskapet aldrig funnits egentligen? Då kan det ju ogiltigförklaras som hos katolikerna. Och vad är då ett äkta äktenskap? Somliga menar att det räcker att ha haft sex med någon för att det ska räknas som ett äktenskap, men det anser jag är helt fel. Då skulle ju våldtäkt vara att gifta sig. Borde inte äkta känslor vara det som visar att det är ett äkta äktenskap? Om någon då har gift sig i t ex ett tillstånd av förvirring, i en kris, i en inbillad ide om att det är förnuftigt fast dom inte är kär i personen, är det då ett verkligt äktenskap? Även om dom gifte sig av ”fri vilja” så var dom kanske totalt förvirrade och ändå inte vid sina sinnens fulla bruk. Så vad är ett äktenskap?

  • Confessos

    Kan bara instämma i dina funderingar.

    Om det är ett äktenskap när man haft ömsesidigt FRIVILLIG sex* med någon man tycker om (vilket inte är en helt omöjlig tolkning) – ja, då är det många som är omgifta och säkerligen många av dem som, på papperet då, aldrig har skilt sig och är så goda och präktiga och lever i sitt enda äktenskap. 

    I så fall kan man konstatera att det är fler (som kanske inte troode det själva) som behöver ännu mer av Guds nåd.

    *
    Förr i Sverige hade man faktiskt den synen – hade man haft sex före äktenskapet och det kom fram så fick man vackert gifta sig även formellt då man ju redan hade gift sig i biblisk mening (”känna en kvinna”, ”bli ett kött”).

  • Confessos

    Vad gäller Malaki 2:16 är två andra möjliga översättningar: ”om någon inte kan tåla sin hustru, må han skilja sig.” och: ”Den som åsidosätter sin hustru och skiljer sig från henne, säger Herren, Israels Gud, han fläckar sig med orättfärdighet, säger Herren Sebaot”.

    Detta säger något om hur svårt det är med översättningar och tolkningar utifrån antika texter. Olika tolkningar/översättningar kan ge helt olika resultat. 

    Personligen tror jag att skriftstället handlar främst om att Gud inte gillar manligt maktmissbruk, d v s när en man på den tiden kunde skilja sig från sin hustru, för att gifta sig med någon annan (kanske yngre, snyggare etc), hamnade kvinnan i en svår situation och blev en paria (hamnade kanske i prostitution, en frånskild kvinna ville ingen judisk man ha).

    En kvinna kunde inte ta initiativ till skilsmässa.

    Mannen blev ingen paria och kvinnor/hustrur behandlades mer eller mindre som utbytbara varor.

    Detta är något helt annat än skilsmässor av mycket svårare slag/orsaker än att man bara vill ha en snyggare hustru och liknande skäl.

    Manligt/kvinnligt/äktenskap/skilsmässa/omgifte osv var svårt för tusentals år sedan och är det så än idag.