Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Jag har tydligt deklarerat att TV 4:s sätt att behandla Frälsningsarmén är sämsta tänkbara journalistiska etik.

Det har nämnts i bloggsfären att en av de personer som manipulativt och utifrån lögner smygfilmat Frälsningsarmén, Phil Poysti, är medlem i Filadelifa i Stockholm. Jag har gjort sökningar på nätet som bekräftar uppgiften, dock några år gamla uppgifter. Phil Poystis far är uppenbarligen den berömde radiomissionären Earl Poysti.

Stämmer detta är det en internkristen praktskandal. Jag tar för givet att Phil Poysti inte längre är medlem i Filadelfia, det är ju fullständigt otänkbart att kristna kan behandla varandra på detta sätt. Men eftersom uppgiften har nämnts i bloggsfären tycker jag att det behövs ett klarläggande.

Det florerar också i bloggvärlden uppgifter om att programledaren Cicci Hallström är aktiv medlem i Missionskyrkan. En internetsökning bekräftar detta, och hon kandiderade till Missionskyrkans Sverigestyrelse 2006, föreslagen av valberedningen. Jag har inga uppgifter om hon blev invald eller inte. Hon har dock varit engagerad på central nivå i Missionskyrkan sedan dess.

Stämmer detta så handlar det om ingenting annat än Judas Iskariot i modern tappning. Uppgifterna är så allvarliga att jag kräver en förklaring från ansvariga inom berörda samfund om detta.

  • kjell

     Jag accepterar den bibel som jag fått och tror att översättningen är efter Guds vilja.  Om vi vill jaga efter fel så kan vi titta på när Jesus använder ordet älska, när han kanske bara menar tycka om/ acceptera/gilla. I svenska språket har vi många fler nyanser än t.e.x engelskan, men att Gud har menat att äktenskapet är mellan man och kvinna går inte att missförstå.

  • Confessos

    Jag vill bara påpeka svårigheterna med exegesen och den ödmjukhet man bör ha när man tolkar en översättning av en grundtext, t ex gällande skilsmässa eller vilken fråga det vara månde, och även vid tolkningen av själva grundtexten som inte är originaldokumentet som författaren skrev för några tusen år sedan.

  • Confessos

    ”Och så har vi dem som säger att homosexualitet, om det nu är en synd att leva ut den, i alla fall inte är värre än många andra synder och med det vill säga att det skulle vara rätt att se mellan fingrarna eftersom det ses mellan fingrarna med en del annat. Så korkat argument, ur vilken synvinkel som helst.” 
    Fast lite bra är väl det argumentet ändå? Försöker väl åtminstone tona ner det stigma det innebär att vara homosexuell i kristna sammanhang.
     
    OK, va, inte hundra vattentätt argument kanske, men lite bra i alla fall…
     

  • kjell

     Hur många % Kristna är vi i Sverige? men en mycket hög  % utav dom som är homo kallar sig Kristna. Jag har svårt att tro att det är något annat än lobbyism, det handlar inte om tro och övertygelse, utan det handlar om att tränga in på ett ”förbjudet” område.

  • Confessos

    Du tror alltså att det finns en homokonspiration som infiltrerar kristna sammanhang?  

  • kjell

     Det var ju så det gick till på regeringsnivå, först lobba in partnerskapslag sedan äktenskapslag därefter kyrkor,jag menar att allt hänger ihop, det hade inte gått att göra tvärtom.

  • Mellergård Josef

    Hmm.. Jag tycker det luktar lite av Expressens och Aftonbladets press-etik i det här blogg-inlägget. 

    Du har googlat de här personerna, du kanske borde ha ringt och snackat med dem också innan du pratar om deras likheter med Judas..?! Just throwing it out there..

    Kanske är det den här typen av blogg-inlägg (och de extremt förvirrade och faktiskt ganska bisarra kommentarerna som kommer efter) som gör att samtalet kring bloggandet i Lördags hamnar på en nivå ”som den reaktionära och konservativa frikyrkans diskussioner om TV för 50 år sedan”

    För om det här är representativt för kristet bloggande så är faktiskt ”bloggsfären syndig och destruktiv.”

  • PeJ

    Judas-begreppet kanske kan appliceras på inre församlingsnära maktsfärer och strukturer om man tittar lite närmare. Hur ska en pastor, församlingsstyrelse, församlingsprogram eller ordförande som medvetet struntar i vetskapen om utlevd handel med sexuella tjänster(nyttjande av prostituerade), missbruk och annat ses i förhållande till de som ber om hjälp i dy-lika frågor. Vägrar man som herde att befatta sig med och inte utmanar utnyttjandet av andra människor inom egna församlingslivet, var står man då?

  • O.P

     Per-Erik
    Dom gömmer sig bakom tystnadsplikten ( som inte står något om i Matt 18:14-17)

    Har du sett hur anton34 håller på både wildwest  och kjell och dig också klicka på hans ”bild” så ser du allt dumt han skrivit.

  • PeJ

    I min tro ingår att när förlåten rämnade så skulle ljuset nå alla skrymslen, även det innersta  i templet, det är inte meningen att översteprästerna i förtroende med någon ska kunna bedra nära anhöriga. Den absoluta tystnadsplikten är ett utmärkt redskap i skapandet av nya företag.Om man vill studera begreppet sexualitet  och klassificera en del som synd så torde det vara rimligt att den som yttrar sig i bloggform, inte annars, är beredd att ta fram EFK eller annat sammanhangs policy beträffande huruvid man som heterosexuell är helt öppen fär att gynna barnporr, trafficking, studera nätsex på webben, ringa telesexsamtal etc. för 5-6 siffriga belopp, (kommatecknet efter sista siffran.)  På mycket goda grunder, med tydlig dokumentation så kan jag visa att vare sig ledningen i EFK, personalvården eller annan rådgivning skulle göra annat än möjligen en bönesuck i det tysta, möjligen agera för att få tyst på den som tycker att detta inte kan fortgå. Sett i det ljuset så blir allt gläfsande om homosexualitet patetiskt och precis som flera har skrivit ett sätt att peka ut några som spetälska.(orena)
    Ett bekvämt sätt att markera mot något när det är obekvämt att se helheten och behöva ta tag i namn som kanske inte någon tjänar på att förmana. Tala är silver tiga är guld, vist och sant. Tack för mig.

  • kjell

     Allt det du skriver förekommer i den slappa församling som dessutom släppt in homosexuella, ingenting är heligt längre, den ledare som kommer och tar över en församling söker bara sin egen vinning, efk,s ”största”? församling håller på att brytas ner, men Hagerius har blivit så populär så han har fått erbjudande att bli ledare för den nya GF kyrkan som förespråkar homoäktenskap på grund av detta. Många har gått till andra församlingar, många stannar bara hemma.

  • PeJ

    Kjell jag stannar här, vi har under flera år försökt få dels hjälp till barnen, pastorn nu befordrad inom rörelsen svarade att  ”även om jag hade någon som kunde hjälpa barnen så skuell jag inte ge Er det namnet, eftersom ni inte har förtroende nog för församlingen”.
    Rådgivningen till samme pastor skriver till oss: Även om jag till och med skulle var förd bakom ljuset så ingår det inte i min ROLL att gå tillbaka och ställa något till rätta. Det vill säga sanningen är relativ personen inom EFK. Lev väl. Önska Hagerius lycka till!

  • Gäst

    Tack Bea för att du vågar vara klar och tydlig, jag håller verkligen med dig om att Stefan Swärds beteende är sorgligt och en belastning för oss som försöker att bete oss på ett kärleksfullt sätt mot våra medmänniskor.
    Tänk vilket genomslag den kristna tron skulle få om vi kunde försöka att se på varandra på ett kärleksfullt sätt.

  • Mellergard Josef

    Hmm.. Ok, fast exakt hur är det här en kommentar på mitt inlägg?

  • Mellergard Josef

    Insåg att min kommentar ovan kan läsas som rätt störig, det var inte meningen, jag hänger bara inte med. Sorry för tonen!

  • Fredde

    Samtidigt är den hårda tonen i detta inlägg djupt tragisk och dömande. Måhända att de gjort fel, men det ”finns inget försvar för dig som dömer, vem du än är. För med den dom du dömer med dömer du dug själv, eftersom du handlar likadant som den du dömer.”

  • http://twitter.com/freddan_89 Fredrik Nyman

    Visst kan man ha åsikter om reportaget och de metoder som använts, men den hårda ton du använder genom att öppet hänga ut medlemmar i Filadelfiaförsamlingen och Missionskyrkan gagnar inte heller något annat än splittring. 

    ”Därför finns det inget försvar för dig som dömer, vem du än är. Ty med din dom över andra dömer du dig själv, eftersom du handlar likadant som den du dömer.” Versen syftar tillbaka på bl a ”…De skvallrar och baktalar…”

    Utan att ta parti för någon (mina åsikter håller jag för mig själv) vill jag några frågor: Är det rätt att hänga ut sin medbroder i Kristus, till hån, spott och spe för en bredare allmänhet? Kan ett sådant handlande rättfärdigas av att man anser att denne har gjort samma sak och hur rimmar det med Jesu ord, ”Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.”?

  • Ja till församlingstukt!

    Nu var det ju ett halvår sedan den där Poysti snubben satte foten i sin församling, det säger väl en del om hans engagemang. Så vi får väl hoppas att Filadelfia inser att det är lika bra att se till så han håller sina fötter utanför i fortsättningen.



Subscribe to Stefan Swärd