I debatten om Rob Bells bok har ordet universalismen dykt upp. Det har diskuterats om han är universalist eller inte. Jag har ingen uppfattning om det eftersom jag inte har läst boken, men jag får boken endera dagen, så då kommer jag att återkomma i frågan.
Vad menas med universalism? Med detta menas ett teologiskt synsätt att alla kommer till himlen till slut. Man kan uttrycka det på olika sätt, blir kristna till slut, kommer till Gud till slut, ingen kommer till något helvete eller går evigt förlorad.
Man kan börja med att konstera att universalism är en mycket religiös hållning, den förutsätter en tro på att alla döda en dag ska uppväckas från det döda. Vilket ligger ljusår från sekulariserad humanism och ateism.
I kristen tappning innebär universalism att alla blir frälsta till slut, hamnar i himlen – dock med lite olika varianter för hur man tänker sig denna himmel.
Det är dock viktigt att komma ihåg att det finns olika sorts universalism.
En variant är Jonas Gardells universalism, som egentligen är den mest extrema, av de kristna varianterna. Alla kommer till Gud till slut, han skiljer inte bort någon, väljer inte bort någon, vi är alla älskade, vi är alla goda. Gardell tror ju inte på att Jesus dog för våra synders skull, och att vi behöver förlåtelse för vår synd. Det är bara knalla in i himlen när det är dags, Jesus älskar alla barnen, även dem som gjort en massa rackartyg.
En annan variant har utvecklats inom extrema grupper av amerikansk trosrörelse med Carlton Pearson som tongivande. Det innebär att man drar ut trosbudskapet till sin yttersta konsekvens, djävulen är helt besegrad, synden är besegrad, Jesus bar världens synd på korset, alla var inkluderade i detta, Jesus har försonat världen med sig. Alla är automatiskt frälsta genom Jesu verk. Pearson har tydligt klassats som villolärare i karismatiska och evangelikala kretsar i USA.
En tredje variant är EJ Ekmans universalism som lanserades 1903. Ekman skilde sig dock från Gardell genom att han verkligen försökte vara djupt förankrad i Bibeln, och byggde teologin på vissa bibelord som att Gud vill att alla ska bli frälsta, alla knän ska böjas och bekänna att Jesus är Herren, i Kristus ska Gud sammanfatta allt i himlen och på jorden. Ekman trodde på yttersta domen, och domar över huvud taget, och människans synd, men såg domen som något temporärt, för att få oss till bättring, att vända om, och till slut kommer alla att vända om. Nu har jag ännu inte läst Ekman i original men så här har jag uppfattat hans tänkande.
Om jag har fattat saken rätt så var inte Helge Åkesson och fribaptisterna universalister utan annihilationister. Det är något helt annat, då tror man på en himmel och ett helvete, en dubbel utgång, men att lidandet i helvetet är inte oändligt och evigt.
Den mest berömde universalisten i kyrkohistorien var Origenes, så vitt jag vet klassade kyrkan honom som heretiker. Men någon kyrkohistoriskt kunnig läsare kan rätta mig här om jag uppfattat något fel.
Problemen med universalismen är flera:
1. Det är omöjligt att få ihop det med alla Nya Testamentets bibeltexter, du måste då välja vissa som du ser som styrande, och omtolka en rad andra bibeltexter på ett ganska tveksamt sätt.
2. I praktiken innebär det en tvångsfrälsning och ett tvångskristnande i slutändan. Kan i viss utsträckning jämföras med tvångsmission, som vi har sett avarter på i kyrkohistorien med Bibeln i ena handen och svärdet och militären i andra handen, man koloniserar och kristnar. Himlen är ju i ett kristet kontext, tanken på att vi alla ska stå och tillbe Gud, vill verkligen alla göra detta?
3. Det bryter mot människans fria vilja. Om detta är Guds slutliga avsikt att tvångsfrälsa oss allesammans, då borde han inte ha skapat oss till frivilliga varelser med möjlighet att välja synd. Det innebär att Gud i slutändan väljer ett helt annat spår än när han skapade.
4. Det finns olika varianter av universalism men JOnas Gardells modell har som sitt största problem med människans ondska och hur den ska hanteras i slutändan. Jag ser den yttersta domen som en segerns dag, då rättvisa ska skipas, och då ondskan slutgiltigt ska besegras. Det är vad åtskiljandet innebär. Vad händer i Gardells modell? Jag har frågat Jonas om jag ska tillbringa evigheten i himlen med Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot, Nero, alla världshistoriens våldtäktsmän och pedofiler m.m. Hur mycket himmel blir det? Tycker inte att JOnas har svarat på frågan.
Ett stort ämne detta, en mycket kortfattad skrivning, utan att fördjupa mig.
Pingback: Love Wins? « Josef Gustafsson()
Pingback: Kristus gav sig själv till lösen för alla « Josef Gustafsson()
Pingback: Aletheia — Blogg & Tankesmedja » Bloggarkiv » Påve Francis universalist?()