Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

I debatten om Rob Bells bok har ordet universalismen dykt upp. Det har diskuterats om han är universalist eller inte. Jag har ingen uppfattning om det eftersom jag inte har läst boken, men jag får boken endera dagen, så då kommer jag att återkomma i frågan.

Vad menas med universalism? Med detta menas ett teologiskt synsätt att alla kommer till himlen till slut. Man kan uttrycka det på olika sätt, blir kristna till slut, kommer till Gud till slut, ingen kommer till något helvete eller går evigt förlorad.

Man kan börja med att konstera att universalism är en mycket religiös hållning, den förutsätter en tro på att alla döda en dag ska uppväckas från det döda. Vilket ligger ljusår från sekulariserad humanism och ateism.

I kristen tappning innebär universalism att alla blir frälsta till slut, hamnar i himlen – dock med lite olika varianter för hur man tänker sig denna himmel.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det finns olika sorts universalism.

En variant är Jonas Gardells universalism, som egentligen är den mest extrema, av de kristna varianterna. Alla kommer till Gud till slut, han skiljer inte bort någon, väljer inte bort någon, vi är alla älskade, vi är alla goda. Gardell tror ju inte på att Jesus dog för våra synders skull, och att vi behöver förlåtelse för vår synd. Det är bara knalla in i himlen när det är dags, Jesus älskar alla barnen, även dem som gjort en massa rackartyg.

En annan variant har utvecklats inom extrema grupper av amerikansk trosrörelse med Carlton Pearson som tongivande. Det innebär att man drar ut trosbudskapet till sin yttersta konsekvens, djävulen är helt besegrad, synden är besegrad, Jesus bar världens synd på korset, alla var inkluderade i detta, Jesus har försonat världen med sig. Alla är automatiskt frälsta genom Jesu verk. Pearson har tydligt klassats som villolärare i karismatiska och evangelikala kretsar i USA.

En tredje variant är EJ Ekmans universalism som lanserades 1903. Ekman skilde sig dock från Gardell genom att han verkligen försökte vara djupt förankrad i Bibeln, och byggde teologin på vissa bibelord som att Gud vill att alla ska bli frälsta, alla knän ska böjas och bekänna att Jesus är Herren, i Kristus ska Gud sammanfatta allt i himlen och på jorden. Ekman trodde på yttersta domen, och domar över huvud taget, och människans synd, men såg domen som något temporärt, för att få oss till bättring, att vända om, och till slut kommer alla att vända om. Nu har jag ännu inte läst Ekman i original men så här har jag uppfattat hans tänkande.

Om jag har fattat saken rätt så var inte Helge Åkesson och fribaptisterna universalister utan annihilationister. Det är något helt annat, då tror man på en himmel och ett helvete, en dubbel utgång, men att lidandet i helvetet är inte oändligt och evigt.

Den mest berömde universalisten i kyrkohistorien var Origenes, så vitt jag vet klassade kyrkan honom som heretiker. Men någon kyrkohistoriskt kunnig läsare kan rätta mig här om jag uppfattat något fel.

Problemen med universalismen är flera:

1. Det är omöjligt att få ihop det med alla Nya Testamentets bibeltexter, du måste då välja vissa som du ser som styrande, och omtolka en rad andra bibeltexter på ett ganska tveksamt sätt.

2. I praktiken innebär det en tvångsfrälsning och ett tvångskristnande i slutändan. Kan i viss utsträckning jämföras med tvångsmission, som vi har sett avarter på i kyrkohistorien med Bibeln i ena handen och svärdet och militären i andra handen, man koloniserar och kristnar. Himlen är ju i ett kristet kontext, tanken på att vi alla ska stå och tillbe Gud, vill verkligen alla göra detta?

3. Det bryter mot människans fria vilja. Om detta är Guds slutliga avsikt att tvångsfrälsa oss allesammans, då borde han inte ha skapat oss till frivilliga varelser med möjlighet att välja synd. Det innebär att Gud i slutändan väljer ett helt annat spår än när han skapade.

4. Det finns olika varianter av universalism men JOnas Gardells modell har som sitt största problem med människans ondska och hur den ska hanteras i slutändan. Jag ser den yttersta domen som en segerns dag, då rättvisa ska skipas, och då ondskan slutgiltigt ska besegras. Det är vad åtskiljandet innebär. Vad händer i Gardells modell? Jag har frågat Jonas om jag ska tillbringa evigheten i himlen med Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot, Nero, alla världshistoriens våldtäktsmän och pedofiler m.m. Hur mycket himmel blir det? Tycker inte att JOnas har svarat på frågan.

Ett stort ämne detta, en mycket kortfattad skrivning, utan att fördjupa mig.

  • Anonym

    Origenes blev exkommuniserad 232 och på det 5:e ekumeniskt koncilium kom (nog) något av hans lära hans lära bli förklarad heretisk!

  • O.P

    Joh 5: 28-29 / 1 Tess 4: 16-18

  • Josef

    Bell menar sig inte själv vara universalist, sen finns det säkert andra som hävdar detta men man får väl lita på att han är införstådd i ordets betydelse och att han således tar avstånd från en sådan trosförståelse. Som en del i lanseringen av boken lät sig Bell intervjuas av Lisa Miller från Newsweek och hela intervjun, som även innehåller frågor från publiken, finns att ses här: http://www.livestream.com/lovewins/video?clipId=pla_9997e760-b88d-4294-91a8-142e5ed1c619

  • Anonym

    Jag har inte läst boken,men jag har sett intervjun. Mitt intryck är att det är väldigt svårt att få något grepp om vart han står. Jag vet fortfarande inte om han tror på något helvete eller inte. Han fick frågan men svarade aldrig riktigt.
    Jag skulle uppskatta mer om han sa ”Jag vet inte vart jag står”, istället för att ge så otydliga svar. Då skulle han också undvika många missförstånd.
    Men han kanske gillar att provocera.

    Ett annat problem med Bell är att han inte är särskilt koherent. I hans värld verkar det inte vara så viktigt att man är logisk och konsekvent.
    Han säger att han tror att kärlek i slutändan vinner, men att det finns de som väljer det onda och väljer därför helvetet, här på jorden, men också i livet efter detta. Samtidigt säger han inte att helvetet är en verklig plats i livet efter detta, eller gör han det? vem vet?
    Han får mycket problem med sin otydlighet.
    Det leder också till frågan om frälsningen bara är ett val.
    Typ vi kan välja om vi vill komma till helvetet eller till himlen.
    Men frågan är om det är så enkelt att det bara handlar om ett val.
    Jag tycker att Bibeln problematiserar det hela lite mer än så.
    Man behöver inte vara kalvinist för att tycka det.
    Bell kanske inte tror på arvsynd, vad vet jag, nån som vet? vet han själv vad han vet?

    Min slutsats är att Bell är väldigt ointressant.
    Jag tycker helt enkelt att han är tråkig, han säger allt och ingenting.
    Han lämnar mig tom.
    Trist.

  • wildwest

    Här tycker jag det finns en halsbrytande men intressant koppling: Origenes och Benny Hinn! Båda två har tveklöst hängett sej åt heretiska idéer. Men båda citeras vördnadsfullt i kristna sammanhang. Hur mycket heretiskt tänkande måste man ha som kristen ledare för att betraktas som heretiker? När är det heretiska måttet fyllt så att det heretiska övervägar det sant kristna?

    Jag blev oerhört störd och upprörd förra året när Benny Hinn av sin egen värd beskrevs ha predikat heresier men ändå fick fortsätta nästa dag med det ”han var bra på”.

    Som att ena dagen predika att alla kommer till himlen, nästa dag predika att man måste tro på Jesus för att bli frälst (=räddad, från vaddå?).

  • Anonym

    Det är underbart att det finns en FAQ på Mars Hills webbplats om Love Wins där man kan få hjälp på traven: http://marshill.org/pdf/LoveWinsFAQs.pdf

  • Kristoffer Byström

    Hela det inlägg du precis skrev tyder på allt annat än att du ”tycker helt enkelt att han är tråkig” eller att ”Han lämnar mig tom.”

    Att det skulle finnas kopplingar mellan ”tydlighet” och att man är ”väldigt kristen” ställer jag mig emot. Gud skulle själv te sig väldigt profan i sådana fall.

  • Olof

    Varför är Rob Bell så intressant som författare?

  • http://www.jlundstrom.se Jonas Lundström

    Uppgifterna om fribaptisterna stämmer inte. Kolla källorna. (Orkar man inte så finns det utdrag på min gamla blogg, häromdagen återpublicerade jag ett fribaptistteologismakprov där bla synen på dom sk. eviga straffen finns med.)

  • S.H.

    Det har varit mycket diskussion om läran om helvetet och att du Stefan skriver en bok om ämnet. Kommentarerna har varit ymniga. Frågan är dock om inte läran om helvetet OCH himlen behöver granskas? Är inte läran om himlen minst lika osäker som läran om helvetet? Kan vi vara säkra på vad himlen verkligen är när vi granskar skriften? Kommer alla som dör i Kristus till himlen och vad är då himlen? En plats där vi sover till uppståndelsen? En plats där vi lever i ”Abrahams sköte” och kan se över till den varma platsen? Efter tusenårsriket ska det bli en ny himmel och ny jord… kommer vi sova till uppståndelsen och domen då den nya himlen och jorden skapas – då är vi inte i himlen alls!? En del trospredikanter gör gällande att vi kommer bo i herrgårdar i himlen…? Vad säger Jes 65? Vad är pardiset som fången på korset skulle komma till?

  • Anonym

    Jag tycker Gud är väldigt tydlig. Däremot är han inte så lätt att greppa och förstå, vilket är något helt annat.
    Jag drog aldrig någon koppling till tydlighet och ”väldigt kristen” heller.
    Jag tycker bara att det är väldigt ointressant med personer som inte
    riktigt tror nånting. Som bara vänder och vrider på saker i det oändliga.
    Men vi är alla olika.

  • Pelle

    Jag undrar som Olof varför Bell är så intressant? Jag har svårt att tro att han kommer att komma med något nytt. Det finns ju många andra tyngre teologer som man kan bolla denna fråga med. ta en brottning med Barth vet ja! När det gäller evangelikaler så tycker jag man kan läsa Pinnock och Sanders.

  • Anonym

    Alla tycker inte att han är så intressant. Jag tillhör en av dem som tycker att han är ganska ointressant. Jag tror att många gillar honom därför att han problematiserar mycket.
    Han får ett gensvar från många som är brända på kyrkan, många som är trötta på kristna som har alla svar och ska stänga in Gud i en fyrkantig box.

  • Tobias Fritzon

    Håller verkligen med dig! Bell måste ha en bra agent eller nåt?

  • Ulf Stenlund

    Eviga straff och dubbel utgång är Bibelns klara budskap. Dessvärre resulterar helvetesspekulationerna ofta i ett frosseri i tankar kring lidandets beskaffenhet i det tillstånd helvetet innebär. Det kan tyckas vällovligt att övertyga folk att undvika denna hemska plats för att slippa lidande men risken är att detta resulterar i att målgruppen söker Gud av fel motiv. Min uppfattning är att Gud vill att människor söker Gud för hans kärlek och inte pga skrämsel. Missuppfatta mig inte här, enligt Bibeln är det Gud som söker människan men det är vi som öppnar i respons till hans kallelse.

    Helvetet är ett tillstånd skilt från Gud. För den som älskar Gud är detta förstås outhärdligt men för den som inte vill ha med Gud att göra kommer å andra sidan inte himlen att vara ett ställe man vill vara i. Helvetet är förstås ingen plats att längta till men argumentet att Gud är grym som dömmer folk till helvetet är falskt.

  • Ps23enkristens

    Är det inte ibland vår teologi och bildning och vår sociala tillhörighet ,och i vårt fall här i Sverige , vår humanistiska vetenskapliga syn och sammhälsbildning och media , med även vår forskning och demokrati och debbat? Som påverkar vår syn om bådde det ena och andra, och även om tron på Gud och Guds Ord bibeln ?Som gör även Robb Bells uppfattning tillgänglig , och för vår tanke, övertyggelse, och till ett samtalsämne…Eller att vi tycker det är blase trist…Ibland kan man undra om tron ,skulle bara vara tillgänglig ,för teologiska akademiska proffs, och ledarskapet i kyrkorna eller favoriterna inom kristenheten facktiskt …

    Och då tycker jag man gjort Gud väldigt liten och inte Allsmäcktig precis och allvetande och allvis och allsende och allstädes närvarande … Som är en del av Guds siddor av många fler…

    Det som fick mig att tillslut tro på Herren Jesus …Var några personliga vittnesbörd av människor som redan mött honom ,en del enkla ,andra mer bildade …Och som hänvisade till bibelns budskap …Om Guds son Herren Jesus med frälsningen från Gud som han också var… Som alla och jag skulle behöva enligt dem och bibeln som de tolkade den…Och en bok som hette finns det inge därute som kan hjälpa mig …

    Och ett bibelställe i den Jhon 14 :6 Jesus svarade honom : Jag är vägen sanningen och livet ;ingen kommer till Fadern utom igenom mig Och då klarnade det för mig och jag började tro på Gud och bibeln …Och bestämde mig för att bli frälst … Och bad enligt instruktionnerna i boken en sk frälsningsbön …Och innan bara anade jag att Gud fanns och Jesus var Herre och jag trodde inte på några andra Gudar , lite okult Anden i glasset och lite sånt bara men hadde gått söndagskola och var konfimerad också och Sverige var inte fullt så avkristnat som idag ….Så att tro på nån Gud var isåfall Kristendommens Gud i Sverige ännu på den tiden 1986 ,eller ingen Gud alls Och din lilla byggd ifrån dalarna där jag kom ansågs det att man var lite bakom flöttet om man vart religös … Som man kalla de Kristna som inbillade sig att Gud fanns …Och för oss därhemma på den tiden såg vi ingen skilland mellan Jehovasvittnen och pingstvänner ….Det var samma dynga för oss ansåg vi …Men Stats kyrkan som den ansågs då var ok …Den ingik liksom i samhällstradtionnen från vagan och till dopet till Konfirmationen till äcktenskapet till döden och begravningen och livet efter det och för den döde i döden och för oss alla till slut … Och att man möjligen fick mötta sankte per och kom in i himlen och mötta Gud om man varit tillräkligt snäll ,annars blev det vägen neråt till de mer hetta regionnera och mötta hin håle och helvetet för man förtjännat det för evigt… Så vist hadde jag en vag, Guds uppfattning ,och kunde be Gud hjälpa mig när det verkligen var nått allvarligt jag behövde hans Hjälp med …Men jag trodde inte egenligen på Honom …Och han fanns ju bara i Himlen och det verkade ogreppbart långt bort …Och inte så säkert han kunnde hjälpa mig då…

    Så var min tro på Gud och det kristna, innan min bön om han fanns Gud, i mammas badkar skärtorsdagen påsken 1986 som 27 år gammal ….Då jag bad till Gud om du finns , får du bli min Herre Jesus och förlåt mig minn synder Gud och kom in i mitt Hjärta Jesus och bli min Herre , amen..Och så doppade jag huvudet under vattnet och döpte mig själv .Och reste mig upp igen …Och jag bara viste att Gud fanns och att Jesus var min Herre och att jag var frälst …Och sen den dagen har jag alltid tro på Gud och Bibeln …Men fallit på vägen i synd och villfarelse och haft det mycket svårt och orsakat en hel del problem om tron på Gud och annt här i livet med ….Och andra för mig med …Men Guds nåd har varit mer än nog igenom allt….För inget kan skilja oss från Guds kärlek i kristus Jesus vår Herre….Och jag tror på ett verkligt helvete där vi är vid fulltmedvetenade och plågas av Helvets eld utan slut och även djävulen och hans änglar …Och där är bådde de och vi total utan mackt och vanmäcktiga utan slut för evigt …Men dit behöver alls ingen mäniska eller jag komma …Om vi vänder om till Gud och tror på hans räddning som han ger oss sin evig nåd för …Så vi får komma till himlen där det kommer att var underbart i Guds härlighet att vara för evigt också och Jesus Kristus….Och till den nåden hälsas alla och Robb Bell och jag av Gud och den använd av honom… Detta skrivet av en kristen som inte är fullt så kunig teolog som de är det bättre än mig…Men det är mitt vittnesbörd om Jesus Vår Herre och frälsare …Som älskar dig och alla och mig…Gud välsigner er och Guds frid !!! ( Jag gillar bildade människor och teologer , och hadde jag varit ung idag hadd jag utbildat mig…Kankse i teologi och samhälsvetande och Histioria tex…Har levt ett så bedrövligt liv i vissa ansenden så jag tagit skadda av det…Men jag är inte deppig och bitter och uppgiven för det längre ….Men har verkligen varit det…Och även sen jag blev frälst men jag har upplevt så mycket gott och välsignat med Gud och människor också…Och att jag som nu är 52 och tagit skadda av mitt leverne mest självfövållat , får mig inte att ge upp som sagt … För jag får nåd och fått kommit till tro på Gud och blivit frälst till Guds barn och när mitt liv är slut om jag förblir i tron så får jag komma till Gud till himlen med …För jag tror att man kan avfalla med …Men jag vill inte det och ber till Gud att jag inte gör det ,med …Och känner mig trygg med Guds löftes Ord om ständig nåd för allt från Gud även minna tvivel ….Frid Ronny Ps 136:1 Guds nåd varar evinnerligen , ps 62:1 endast i Gud har du din ro min själ…Guds nåd är oss mer än nog han ger inte upp oss…Och vi går inte evigt förlorade om vi vill tro på Gud och hans nåd Jhon 3:16-17 Rom 3 1jhon 1.9 Rom 7-8 Förklarar verkligen hur svårt livet kan vara ochkamp om även för en en troende på Gud kristen enligt Guds Ord Bibeln… Kanke Robb bell eller nån går igenom en sån fas …Läs Heb 11…Många av dessa som Gud kallar där för troshjältar var en förfärliga syndare …Mose och Abraham och David och Simson och Salomo …och om man läser bibeln i övrig ska vi se det med …Men det hadde ett gemensamt dess som var som värst och även Palus …Och med de mer ädla som Josef och Samuel och Daniel ..Och tex lärjeungen Johannes…De böjde sig för Gud och hans vilja och Ord och nåd och blev frälsta av Gud tillslut….Och det är det vicktigaste …

    Jesus Herren älskar er och alla och mig och det finna med livet …Resten överskyller hans nåd tills vi kommer till himlen till Gud om vi vill… Där inget av synd och elände och nöd och lidande skam och dess följder exsiterar… Bara frid med Gud …Kärleken överskyller en myckenhet av synd…Låt oss ta emot Guds nåd och dela med Gud och alla och oss själva och livet… Som vi alltid behöver Guds nåd ,och får när vi vill det , och oavsett läget och utveklingen till då och därefter på Guds vilkor i Gud …Och kom ihåg att Gud fostrar och tucktar oss också därför han älskar oss…Och att hans tålamod är mycket större än vårt och vi kan tro…Med alla andra hög som låg ….ps 24 Jorden tillhör Herren och allt som är där på och de som bor där på…Människan och hela livet med andra ord … Vi och livet och världen och Jorden och församlingen till hör först och främst Gud …Därför tror jag en del ,får gå igenom så mycket , mens andra har ett liv som på en räksmörgås så inget fattas dem .Men när vi gör livet och oss till vårt , först och främst ,innan vi inser bättre , att vi och vårt liv ,och alla andra och deras liv , och Jorden och vår värld , och församlingen främst tillhör Gud …Då kan livet kännas och vara ur männskligt perspektiv mycket orättvist och outhärdligt svårt och hopplöst …Men tanken hoppet om en slutgiltig dom och rättvissa från Gud …Kan hjälpa oss att uthärda, Men låt oss då också tro på Guds nåd och försoning i Jesus Kristus Vår Herre för alla människor och fiende som vän och oss själva och villfaren som san troende … Och vittna och förkunna Guds Ord om….Evangeliet Påsken Jesus Kors och uppståndelse från de dödda till evigt liv igen på tredje dagen…Det är lösningen på all orättvisa och allt elände och Helvetes straffet och all räddsla för och vrede på…God Påsk i förväg och Gud välsigne er och Guds frid !!! Ronny ps 23 1pet 5:7 1jhon 1.9 Rom 8:1

  • PeJ

    PÅ SPIKEN…

    Eller att vi tycker det är blase trist…Ibland kan man undra om tron ,skulle bara vara tillgänglig ,för teologiska akademiska proffs, och ledarskapet i kyrkorna eller favoriterna inom kristenheten facktiskt …

    Och då tycker jag man gjort Gud väldigt liten och inte Allsmäcktig precis och allvetande och allvis och allsende och allstädes närvarande … Som är en del av Guds siddor av många fler…

    Det som fick mig att tillslut tro på Herren Jesus …Var några personliga vittnesbörd av människor som redan mött honom ,en del enkla ,andra mer bildade …Och som hänvisade till bibelns budskap …Om Guds son Herren Jesus med frälsningen från Gud som han också var… Som alla och jag skulle behöva enligt dem och bibeln som de tolkade den…Och en bok som hette finns det inge därute som kan hjälpa mig …

  • PeJ

    Finns det något utrymme i svensk kristenhet för den som inte har en teologisk examen utan bara som exempelvis den hemlige kinesen, den drömmande araben fått uppleva Herrens tilltal och vidrörande och ser vad Herren gör i vardagen?

  • Sward

    skriv kortare, låter det stå kvar den här gången, tas bort nästa gång du skriver för långt, max 30 rader.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Twinchy

    För att man ska kunna tro på eviga straff så krävs det att man tror att människan är evig. Detta har jag svårt att se i Bibeln och i det hebreiska tänkandet. Om man däremot ser till den grekiska dualismen så kommer tanken på människans eviga själ in. Frågan är bara hur bibliskt det är? Om Gud skulle ta bort sin ande från sin skapelse (även oss människor), skulle människan fortsätta att leva då eller bli till stoft? Bibeln lär oss att endast Gud är evig och att vi människor kan få leva för evig, men inte på grund av att vi är eviga utan för att Jesus har evigt liv att ge.

    Jag är väl inte helt övertygad om det jag skrev ovan ännu, men det är en intressant tanke. Jag har svårt att se hur människan kan vara evig. Är det inte bara en form av att göra jaget till Gud? Ett evigt straff blir då den eviga konsekvensen av att inte fått del av det eviga livet och därmed en evig död.

  • Eskil Albertsson

    Stefan! Hoppas att du i boken du håller på med gräver djupt i Rom 5:12-21. v 18 (Jesu)”rättfärdiga gärningar (har) lett till frikännande och liv för alla människor”. v 19 (Jesu)” lydnad (skall) göra alla rättfärdiga”.
    Bland annat 2 Kor 5:18-20 visar på vikten av att människan försonar sig med Gud. Ingen kommer att ”tvångsfrälsas”, men Fil 2:9-11 måste, som jag ser det, innebära att alla till slut skall få se Jesus som han verkligen är och så ha möjlighet att bekänna och hylla honom eller vända sig bort från honom.

  • Pekka Mellergard

    Som den vän av ordning man är…
    Det finns mycket att säga om Origenes, inklusive hans bokstavliga läsningen av Jesu ord om förförelse, som fick honom att utföra en självkastrering. Men anklagandet för kätteri 232 tycks ju väldigt mycket varit en personligt färgad attack av biskop Demetrius, som inte fick några följder öster om Alexandria. Och det dröjde så vitt jag vet till synoden i Konstantinopel 543 innan mycket av hans teologi blev förklarad heresi (det fanns väl bortåt 15 olika anatema upptagna i akterna från den synoden). Kanske någon riktig kyrkohistoriker där ute kan ge Stefan lite mer kött på

    Det kan ju också vara värt att komma ihåg att han var en broder i Kristus som dog martyrdöden 254.

  • Pekka Mellergard

    Stefan, du kan ju också kolla upp den här länken, där den nuvarande påven Benediktus XVI 2007 talar om Origenes som helt ”rehabiliterad”. Kanske inget argument, men inte helt oviktigt i argumenteringen. (www.zenit.org/article-19466?l=english)

  • Stig Melin

    Himmel och/eller helvete, är en uppfordrande fråga. Därför blir det extra intressant när frågan tas upp av en amerikansk pastor som skrivit en bok i ämnet. Speciellt som boken till vissa delar avviker från det vi läst och förstått i vår bibel. Eftersom han har en helhetssyn? på Gud spelar hans syn på himmel och helvete stor roll, enligt C-H Jaktlunds recension i Dagen.

    Den amerikanske pastorn, Rob Bells perspektiv är att Gud är kärlek och där kan väl ingen som läser bibeln tro något annat. Kärleken är drivkraften, den är erbjudande, och människans fria vilja gör det möjligt att tacka nej till den, – för gott?

    Men – kan människan i längden motstå denna Guds kärlek. Kan det betyda att Gud i sin kärlek fortsätter att söka den förlorade sonen och ger honom möjlighet att kapitulera även efter denna tidens slut? Rob Bell är inte främmande för den tanken.

    Enligt Matt.7 finns det en bred port till en bred väg som leder till fördärvet och en trång som leder till livet. Det finns många människor genom tiderna som haft intresse av att göra den smala vägen något bredare jämnare, snabbare, lättare att färdas på, så att man får med sig lite bagage också.
    Nog kan man se Rob Bell med olika verktyg jobba på vägbredden.

    stig-melin.blogspot.com

  • Anonym

    Intressant, Universalism…
    Kanske det betyder det något med universum eller åtminstone jorden, kanske till och med att ägna mer tankar åt sin nästa som lever än möjligen någon som kan ha sagt eller tänkt fel eller rätt för 1700-1800 år sedan. Kanske betyder det något som har med att be så skall ni få, eller be för andra, verka i tiden. Jaa vem vet, en sak är säker, våra missionärsvänner i Japan tänker då inte mycket på universalism de här dagarna, inte de hemliga kinesrena heller och inte de drömmande araberna eller turkaran eller pastiorn i från Mongoliet som gästat Ljus i Öster….men å andra sidan visst är väl Mongolerna och de drömmandearaberna och turkarna och hemliga kineserna väldigt obildade jämfört oss här i Elitistan.

  • Staffan D

    Nationalencyklopedin om Origenes: ”Alla andliga väsen fanns en gång hos Gud men har genom ett kosmiskt fall avlägsnat sig från honom. De har stannat på olika nivåer, som änglar, människor eller demoner. Den materiella världen är skapad av Gud men fungerar endast på ett stadium i människans utveckling. Människans själ är preexistent och skall återvända till den högre världen. Målet är att alla andliga väsen skall återförenas med Gud. Enligt O:s treenighetslära är Sonen och Anden gudomliga men står på ett lägre plan än Fadern.”
    – Har det här något med Origenes’ tro att göra, eller är det bara en ”teolog” som sitter och funderar? Hursomhelst är det inte kristendom. Tron att ”alla kommer till himlen” är inte heller kristendom. Bara den som inte mött ondskan i livet — själv, eller kanske genom läsning — kan tro något sådant.

  • Anonym

    Det är en intressant fråga du tar upp. Skrev för en tid sedan ett inlägg på min blogg om samma ämne. http://aengs115.byethost7.com/?p=42

    Tänkte på att du skrev att Gud ”tvångskristnar” de som inte vill tro. Inte för att jag alls är universalist men brukar inte de lite mer teologiskt befästa universalister snarare säga att till sist så kommer alla av fri vilja att välja Gud. Då faller ju några av dina invändningar platt till marken. Märk väl dock att inte jag heller hittar stödet i Bibeln för ett sådant förhållande till himmel och helvete.

  • Bo Westin

    Det är inte tillrådigt att kasta tärning om evigheten.

  • Jonasq
  • Ps23enkristens

    Ok håller med Stefan har lite svårt att vara kort facktiskt ,ni får gärna be för mig att jag blir bra på det och leva mitt liv i Gud som Gud vill ,i övrigt med , och med rätt fokus och liv till Guds ära , välsignat i frid med Gud för gott i Gud i Jesus namn, amen … Förlåt , Gud välsigne er , frid Ronny

  • Eva

    Mycket intressant frågeställning S.H. Jag tycker inte det är så enkelt med alla svar när man läser Bibeln. Är himlen, som ett fåtal utvalda kommer till, inte det slutgiltiga stället, utan snarare ett ställe där Gud samlar sin arme inför den slutgiltiga striden då hela skapelsen ska återupprättas? Och efter slutstriden och återupprättandet blir det en ny himmel och en ny jord? Gud har kallat många, men endast ett fåtal av dom kristna är utvalda och får förtroende till denna uppgift. Resten av dom kristna och icke kristna människor av god vilja genom tiderna befinner sig i paradiset eller någon annan del av eller förgård till himlen. Står det inte någonstan att Guds hus har många rum? Sådana som Hitler antar jag befinner sig i ”terapiavdelningen” eller dödriket/helvetet, vilket jag tror innebär att konfronteras med sina gärningar, vilket ju måste vara helvetiskt. Kan Gud slutligen nå ner även dit, till den mörkaste helveteshålan? Detta var lite funderingar jag har, men jag säger inte att jag har något färdigt svar.

  • Kristoffer Byström

    Åsikten att Bell ”inte riktigt tror nånting” diskvalificerar dig från diskussionen i mina ögon. Vad bygger du det på?

    Att det skulle vara ”något helt annat” att Gud är ogreppbar vänder jag mig emot.

    Ponera att jag har två tydliga men olika förklaringar kring samma frågeställning. Bara för att båda två är tydliga behöver inte det betyda att jag är tydlig i mitt svar kring frågeställningen. Eftersom jag ger två OLIKA svar, som i sig är tydliga, så blir jag otydlig.

  • Bo Westin

    Vad det innebär att bli frälst uttrycker Joh. 3:16 väldigt bra: det innebär att räddas från att förgås och bli räddad till ett evigt liv, att inte blir dömd utan frikänd, 3:18. När man blir frälst eller pånyttfödd och lär känna den ‘tillkommande tidsålderns krafter’ inser man mer och mer att det som står skrivet i bibeln är sant och man får mer ljus över det som står skrivet. Utifrån denna process inser man och tror även på det troliga i Jesu ord om helvetet. Utifrån t.ex. Jesu ord om att ingen kan komma till fadern utom genom honom eller andra bibelsammanhang som betonar att vi måste välja detta liv och öppna upp oss för Jesus förstår vi att universalismen inte kan vara med sanningen överensstämmande. Den intuitiva helhetsförståelsen och det samlade vittnesbördet utifrån Guds ord säger oss att detta är ett val vi förväntas göra i detta jordelivet när vi ställs inför evangeliets budskap. Men denna förståelse skulle vi knappast kunna få om vi inte påbörjat denna vandring med Kristus, tillsammans med Den Helige Ande som gör Kristus och hans ord levande för oss. Det primära blir att föra människor till tro på Kristus varefter dessa själva sedan har möjlighet att även inse det troliga i helvetets existens även om vi inte säkert kan veta allt om detta. Men det grundläggande är att bli frälst och kunna se på livet med nya ögon och få en ny källa till insikt genom Den Helige Andes upplysning och hjälp. Jag menar att denna diskussion om helvetets existens blir ‘akademisk’ till sin karaktär med alla argument för eller emot en viss ståndpunkt. Om vi antar att det finns en sanning om detta utifrån Guds eget perspektiv så borde denna sanning kunna förstås eller troliggöras när vi lärt känna Gud och vandrar i detta andliga liv. Det är iofs inget fel med en mer eller mindre akademisk diskussion men den vägen kan vi inte nå fram till något som liknar visshet. Det kan vi bara göra på trons väg. Och det primära är att komma till tro på Gud och inte på helvetets existens, men det första brukar så att säga leda till det andra. Ju mindre vi upplevt av Gud i våra liv ju mer tenderar kristendomen att bli en summa av olika trossatser, vilket står i motsats till att ett barn som inte besitter intellektuell kapacitet nog för att skapa en kristendomsteori, är satt till vårt föredöme (enligt Jesus). Det må vara av intellektuellt och teologiskt intresse att problematisera detta ämne (helvetet) i böcker med akademisk pregnans, vilket vi kanske också anser oss ha tid till att göra, men ett sunt förhållande till denna frågeställning utgår från att vi försöker visa på den smala vägen till det himmelska riket, i relation till vilket begreppet ‘helvete’ ges sin rätta innebörd. Dessa mina ord är mitt försök att formulera vad jag intuitivt känner inför denna debatt

  • Guest

    Den världsberömde förkunanren som under 1900-talet fick beteckningen ”århundradet predikant”, Martyn Lloyd-Jones skriver i Studies in the sermon on the mount:
    “Above all we are told that this judgment is final. There is no teaching in Scripture about a second chance, about a further opportunity. Try to produce the evidence, if you can. It is not there. You can perhaps produce two or three highly debatable statements of whose exposition no-more can be certain. But are you going to bank on that while the weight of Scripture everywhere is on the other side? It is final judgment; there is no going back.”

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Klargörande om universalism: Bell’s Hells: seven myths about universalism http://bit.ly/fDv8th

  • Holger Nilsson

    Den store förkunanre Martyn Lloyd Jones, som kallades för århundradets predikant under 1900-talet, skriver i sin bok Studies in the Sermon on the mount: “Above all we are told that this judgment is final. There is no teaching in Scripture about a second chance, about a further opportunity. Try to produce the evidence, if you can. It is not there. You can perhaps produce two or three highly debatable statements of whose exposition no-more can be certain. But are you going to bank on that while the weight of Scripture everywhere is on the other side? It is final judgment; there is no going back.”

  • Henrik Lööv

    Intressant post om annihilationism av den evangelikale bibelforskaren Ben Witherington.

    http://www.patheos.com/community/bibleandculture/2011/03/18/mt-10-28-why-anihilationism-is-not-universalism/

  • Ps23enkristens

    Dett här var en mycket bra förklaring eftersom tron på Gud och Bibeln …Just handlar om tro på Gud och hans Ord och vilja enligt Bibeln bara , som ett barn…Ett barn som låter föräldern bestämma livet och vägen …Och för människa i förhållande med Gud… Gud …

    Men tror vi inte på dit budskap, med eftértanke först , och bibeläsning, och bön om till Gud ,om detta var en sund i Guds Ande, uppfattning om Gud …Och om , i så fall att få göra det som Gud vill ,eller annars som han och hans Ord och vilja är om allt istället ,om detta inte var riktigt uppfattning, eller min tex? Med tanke på att man ska pröva allt enligt bibeln ,och behålla vad gott är 1 tess 5: 19 – 21 . För att inte bli lurad… Då kommer vi aldrig att tro på Gud , utan det blir bara en religion och inget annat…

    Så vi inte vill med en liten bön om ,som en test ifall han skulle finnas och kan uppenbara sig för oss Gud ,som han är ,han och hans Ord bibeln och bara som han vill ,så vi kan lära oss tro på Honom och respektera Gud och Guds Ord bibeln som Gud vill …Och sin vilja med allt , eller om ett särskilt behov ,och om frälsningen .Och han att hjälper oss vilja tro på honom och hans nåd och frälsning , och han svar på vår bön ,och bli tacksam och förkrossad och nöjd med …Och att vi får nåd att leva med Gud och lära oss göra det ,som Gud vill, och alltmer under livet ,enligt bibeln …

    Och nåd av Gud och gott om tid att vänja oss till att tro på honom och bibeln och bli trygg med tanken på Gud och Guds exsitens ,och bibeln , som Gud vill ,efter bibelns budskap.Så vi börjar att bli ödmjuka och tålmodig till slut ,utan att ge upp tills vi förstår och tror på Gud, och alltmer, och om allt och hela bibeln och gärna tillsammans med en församling ,och andra kristna med … Som ett lite barn .som lär sig att gå med sin föräldrer och behöver vänner med ,och prövar för sig själv också … Och inte ger upp förrän det lyckas ,och det kan ta tid och lång tid …

    För så främmande är den andliga dimmensionen för oss människor , Så vi måste var som små barn som lär oss gå, som måste göra många nya försök i flera veckor, innan det kan ta sitt första steg, när vi ska börja tro på Gud ,och leva med och av Gud och lära känna Gud ,och bli trygg med honom och så vi vågar lita på honom och kan tro på honom ,att han finns och lära oss överlåta allt ,i trygg tillit till honom…Även om vi är vuxna och bildade och sunda och socialt stabil. sen länge …För det fungerar bara i Guds Andes kraft att tro på Gud och Guds Ord ,och leva som Gud vill enligt bibeln ,och förstå den också rätt ..Så vi vet vad Gud vill ,och mennar med sitt Ord , och endast i Andens kraft kan vi vilja leva och göra som Gud vill …Det finns inget alternativ …Bara Gud ,och den använd av Gud kan få oss att vilja tro på Gud och bibeln och förstå bibelns budskap ,och följa och lära oss ett lite steg i taget.Frid

  • Medvandrare i tron

    Jesus och fadern den heliga anden erbjuder en kärleksrelation, vill man inte ha den i denna tiden kan man tacka nej, vill man inte ha den i denna tiden vill man nog inte heller ha den i nästa liv heller. Jag tror man hellre står utan för himlen som syndare än försöker ta sig in där med oförlåten synd. Att leva i synd är ett medvetet uppror mot den treenige Guden, jag tror de flesta på domedagen vill fortsätta i uppror än underordna sig Gud, detta var ju ett tydligen ett lockande alternativ för Djävulen trots att han levde i himmlen. Så enkelt kan det vara.

  • S.H.

    Lever de flesta i medveten synd i uppror mot Gud? Är alla människor som ännu inte ”blivit frälsta” att likna med djävulen?

  • Eva

    Stefan, du ställer frågan om alla verkligen vill tillbe Gud. Du frågar dig om folk ska tvångsfrälsas och tvångskristnas och frågar dig var den fria viljan finns i det. Det är berättigade frågor. Jag har inget färdigt svar i mina funderingar på om alla verkligen vill tillbe Gud. Kan människor vara så onda att dom inte vill ha med Gud att göra om dom verkligen förstod vem Gud är? Jag har känslan av att många, inklusive mig själv tidigare, helt enkelt inte förstod. Och det berodde ofta på dåliga erfarenheter av så kallade kristna. Så jag tror inte det är så enkelt att folk bara säger nej till Gud. Dom har helt enkelt inte till fullo förstått och begripit det hela. Och det är ju en helt annan sak än att medvetet säga nej till Gud om man till fullo upplevt vem Han är. Man måste försöka sätta sig in i dessa människors situation, som kanske inte vuxit upp i en kristen miljö och har helt andra referensramar. Man kan inte vara så snar att döma dom. Jag tror helt enkelt få människor som till fullo upplevt vem Gud är säger nej. Jag tror det är detta Bibeln syftar på angående hädelse mot Anden som allvarligare än allt annat. För har du tagit emot och upplevt Anden och förstått Gud och fullt medvetet ändå säger nej till Honom är en helt annan synd än att säga nej till något du varken upplevt eller förstått. Så tolkar jag det i alla fall och jag tror dom är få som säger nej efter att verkligen förstått.

  • Pingback: Love Wins? « Josef Gustafsson()

  • Pingback: Kristus gav sig själv till lösen för alla « Josef Gustafsson()

  • Martinkronback

    Att man aldrig slutar att existera och att vara evig, det är väl inte samma sak? Gud är evig för Han har inget slut men heller ingen början. Människans existens däremot började med Adam. Eller? 

  • Martinkronback

    Jag tror på helvetet. Fast inte nödvändigtvis som ”seperation från Gud”.

    Här är en intressant text: 

    From Father Thomas Hopko’s Book, Spirituality [Eastern Orthodox Theologian]”For those who love the Lord, His Presence will be infinite joy, paradise and eternal life. For those who hate the Lord, the same Presence will be infinite torture, hell and eternal death. The reality for both the saved and the damned will be exactly the same when Christ ”comes in glory, and all angels with Him,” so that ”God may be all in all.” (I Corinthians 15-28) Those who have God as their ”all” within this life will finally have divine fulfillment and life. For those whose ”all” is themselves and this world, the ”all” of God will be their torture, their punishment and their death. And theirs will be ”weeping and gnashing of teeth.” (Matthew 8:21, et al.) The Son of Man will send His angels and they will gather out of His kingdom all causes of sin and all evil doers, and throw them into the furnace of fire; there men will weep and gnash their teeth. Then the righteous will shine like the sun in the Kingdom of their Father. (Matthew 13:41-43)According to the saints, the ”fire” that will consume sinners at the coming of the Kingdom of God is the same ”fire” that will shine with splendor in the saints. It is the ”fire” of God’s love; the ”fire” of God Himself who is Love. ”For our God is a consuming fire” (Hebrews 12:29) who ”dwells in unapproachable light.” (I Timothy 6:16) For those who love God and who love all creation in Him, the ”consuming fire” of God will be radiant bliss and unspeakable delight. For those who do not love God, and who do not love at all, this same 66consuming fire” will be the cause of their ”weeping” and their ”gnashing of teeth.” Thus it is the Church’s spiritual teaching that God does not punish man by some material fire or physical torment. God simply reveals Himself in the risen Lord Jesus in such a glorious way that no man can fail to behold His glory. It is the presence of God’s splendid glory and love that is the scourge of those who reject its radiant power and light. … those who find themselves in hell will be chastised by the scourge of love. How cruel and bitter this torment of love will be! For those who understand that they have sinned against love, undergo no greater suffering than those produced by the most fearful tortures. The sorrow which takes hold of the heart, which has sinned against love, is more piercing than any other pain. It is not right to say that the sinners in hell are deprived of the love of God … But love acts in two ways, as suffering of the reproved, and as joy in the blessed! (St. Isaac of Syria, Mystic Treatises)” 

  • Pingback: Aletheia — Blogg & Tankesmedja » Bloggarkiv » Påve Francis universalist?()

  • Peter Wallgren

    Har du Stefan läst ”Hope Beyond Hell” av Gerry Beauchemin? Den finns som gratis PDF-fil att ladda ner från internet. Skulle gärna önska en kommentar från dig om dess innehåll.

  • Johnny Andersson

    Jag tror människor helt enkelt inte är medvetna, de lever sina liv och tar inte religiösa skrifter på allvar. Ingen säger nej till Gud om man möter honom, titta bara på Paulus som jagade kristna. Det behövdes bara en ”syn” av Jesus som uppstånden för att jan skulle omvända sig helt. hur mycket mer kommer då inte en vanlig ”svensson” säga ja till gud om han fick stå inför honom!
    ?

  • Peter Wallgren

    Nu finns boken ”Tidens fullbordan”, där min hustru Madeleine och jag ingående redovisar skälen för en biblisk universalism, ungefär i Erik Jakob Ekmans version, men med ett mycket noggrannare bibelstudium. Bland annat redovisas de tidigaste kyrkofädernas uppfattningar. Vi gör en noggrann grundtextanalys och sammanställer bibelställena som handlar om Guds domar. Flera som läst boken har blivit övertygade! Bland annat har Stanley Sjöberg rekommenderat den.



Subscribe to Stefan Swärd