Anders Sjöberg om vad som är kristet och vad som är villolärare

Fredrik skriver i en kommentar på mitt senaste inlägg att Anders Sjöbergs krönika i Dagen för närmare två år sedan om villolärare m.m. är ytterst aktuell. Tidigare EFS-chefen Sjöberg sätter huvudet på spiken, och texten passar som hand i handske in i den pågående debatten mellan mig och Jonas Lundström. Här är länken.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Roger Gustavsson

    Men om det nu finns en klassisk kristen tro och om avvikare från denna alltså kan kallas villolärare (och om vi bortser från att även heretiker kan vara sympatiska och lära oss ett och annat) så återstår ännu en fråga: Hur uppstår dessa heretikers heresier?

    Shelby Spong har en lång karriär inom modernistisk teologi en bra bit från mainstream frikyrkligheten. Honom kan vi bortse från.
    Lars Larsen har studerat teologi vid Åbo akademi. ”Djurismen” han står för känns allt för främmande och är lätt att avfärda.
    Jonas Lundström däremot har gått på Örebro Missionsskola!

    Jag mötte en man som påstod att en lärare vid just detta lärosäte betonat vikten att låta de unga studenternas barnatro krascha genom att ge dem det moderna tvivlet. Därefter kunde en mer mogen tro byggas upp. Med risk att jag missförstått detta (som jag alltså inte har hört själv) så syns det mig vara en riskabel väg. Något vid nedbrytandet eller uppbyggandet kan ju gå fel. Möter vi inte alla tvivlet ändå?

    För några år sedan läste jag en GT-kurs på THS med endast en lärobok, (Harris: understanding the Bible). Boken hade ”a non sectarian approach” och var ett koncentrat av modern dekonstruktion av bibeltron, men saknade helt motvikt. Ingen annan bok användes där det fanns en gnutta tro att GT också var en del av Gudsuppenbarelsen. Jag vet inte hur det är på Örebro Missionsskola. Studentens förment oreflekterade tro behöver naturligtvis mogna. Men om Bibeln verkligen är Guds ord, på det sättet som t ex Lausannedeklarationen hävdar och EFK står för, så borde det finnas redskap för att hjälpa vidare mot en sådan tro.

    Detta sagt som en reflektion, en misstanke, men kanske ingen hållbar förklaringsmodell till heresin i synnerhet, möjligen frikyrkans underminerade bibeltro i allmänhet.

  • Anonym

    Ja, vad ska vi tro på… tro på, tro på här. Tro på när allt är så här?

    Kanske vi kan enas om detta (fler finns på hemsidan från Aug 2010):

    Jag funderar på detta med Gud som fader, troligen inte allsmäktig, himmelens och jordens uppdiktare.
    Jag funderar ock på Jesus Kristus, Guds etiska ombud och en rolig karl. Vilken blev adlad av en med okända banden, född av Judefrun Maria. Kan han blivit poetiskt pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och nu finns en hund begraven: Nederstigen till dödsriket, men på tredje dagen fortfarande stendöd,kvarliggande på jorden, liggande på allsmäktig Moder Jords högra sida. Därifrån igenkommande som mull åt levande och dödande.
    Jag funderar ock på den Heliga Ande, en velig allmännelig kyrka, de Trevligas samfund, syndernas förståelse, de liberalas uppståndelse och ett evigt KIV. :-)

  • Ludvig Hoffman

    Min något begränsade erfarenhet av Örebro Missionsskola är att de vanligen har en god balans mellan torrt akademiskt tugg och andligt liv. Låt vara lite väl mycket åt ”ökenfäderna” till.

    Tyvärr anar jag att en bättre balans icke går att uppbringa om man samtidigt vill ha stöd av statliga medel och omvärldens godkännande.

  • Tommy Wasserman

    RG: ”Jonas Lundström däremot har gått på Örebro Missionsskola!” =
    ”guilt by association”.

    RG: ”Jag mötte en man som påstod att en lärare vid just detta lärosäte…” = hörsägen

    Jag hoppas att detta lärosäte där jag själv jobbar och som examinerat tusentals studenter under sina dryga hundra år gjort och gör en god insats för Guds rike. För den som är genuint intresserad av att höra vad lärare och studenter har att säga om skolan, kan man beställa/låna jubileumsboken ”Uppdraget” som gavs ut 2008 då skolan fyllde 100 år: http://www.libris.se/uppdraget-orebro-missionsskola-1908-2008.html.

  • Roger Gustavsson

    Tack för lästips. Att Örebro Missionsskola gör en stor och viktig insats för Guds rike betvivlar jag inte! Har själv blivit välsignad av förkunnare därifrån. Men det är ju just därför jag höjt ögonbrynen när en person efter fyra års pastorsutbildning torgför att Jesus inte är av samma väsen som Fadern, att Bibeln inte är Guds ord och underkänner de ekumeniska trosbekännelserna etc. (Kontrasterat med två mindre uppseendeväckande heretiska exempel, kopplade till ”Jesus seminar” respektive sekulärt universitet).

    ”Guilt by association” är förstås att ta i eftersom jag inte påstår att Örebro Missionsskola är ansvarig för JL:s utveckling. Det var en fundering/oro om jordmånen blivit mer gynnsam för sådant. Ludvig Hoffman ovan gav dock ett lugnande svar.

    Att jag också associerade till något jag hört stämmer däremot. I en uppsats duger detta inte (anar en lärares rödpenna :-) men som ”crowd search” kan man mycket väl göra det, särskilt om man berättar att det är en hörsägen, vilket jag nogsamt gjorde.

  • Roger Gustavsson

    Det känns skönt att höra. Tack Ludvig för lugnande respons!

  • Roger Gustavsson

    De trevligas samfund låter bra!