Max Wetterlund är en kristen aktivist i Malmö. Jag känner inte Max personligen, men vi har hälsat på varandra vid några tillfällen. Han har inte minst en cool uppsyn, när det gäller frillan, yttre utstyrsel m.m. En period var han ordförande i EFK Ung och med i styrelsen under en längre period.
Han har skrivit på sin blogg om sex. Och inbjuder till diskussion. Jag nappar på den inbjudan. Jag uppskattar Max vilja att ta upp frågorna rakt på sak. Samtidigt är jag mycket bekymrad över hans luddighet, framförallt i frågan om äktenskap. Jag tycker bara att det är en sekularisering och brist på Jesu efterföljelse när elementära kristna hållningar överges, vilket jag ser exempel på i Max text. Jag återkommer till den frågan.
Jag börjar med de mer positiva trådarna. Avsnittet om porr är bra. Jag håller med Max om att det inte är ovanligt att kristna tittar på porr. Ofta i smyg. Och ofta kopplat till skuldkänslor. Jag tycker också att hans analys är bra, porr är dålig sex. Hela tanken på ömhet, gemenskap och ömsesidig åtrå och kärlek försvinner, och det gör kvinnan (för det handlar i regel om det) som ett objekt för ens egna lustar och begärelser. För en gift person är porr förödande. Det kan totalt förstöra ett äktenskap. Det handlar egentligen om en form av otrohet och ett äktenskapsbrott. Har en gift man problem med porr behöver man få hjälp i förbön, själavård, och komma ur ett beroende. För det handlar ofta om ett beroende. Samtidigt är porren en stor lockelse för män, den manliga sexualiteten triggas av att se vackra kvinnokroppar – det kan vi inte förneka. Porr är dock en konstlad sexualitet, bara kropp, bara yta. Ingenting mer. Inte det som Gud har tänkt sig för sexuallivet.
För den som inte är gift är porren också skadlig. Det skapar en skev bild av sexlivet, och ger en mycket dålig förberedelse för ett äktenskap. Det skapar fantasier och bilder som knappast finns i verkligheten.
Bibeln har inget att säga om porr, därför att det knappast fanns före boktryckarkonsten. I IT-åldern har porren dock exploderat och ligger bara några mustryckningar bort. Pornografin stämmer inte alls med Bibelns bild av sexualiteten. Den är så viktig och en så fin gåva, så att den behöver utövas med största varsamhet, inom ramen för ett troget, trofast, förpliktande förbundsförhållande – på svenska kallas det för att vara gift. Den kristna sexualsynen skiljer sig fullständigt från den som ofta är rådande i vårt samhälle, sex handlar om orgasm och tillfällig njutning i stor utsträckning – i en kristen syn handlar sex om att bygga upp en trofast och förpliktande kärleksrelation inom ramen för ett äktenskap. Och inom den ramen blir sexlivet också bäst.
Det värsta vi kan göra som kristna är att sopa saker under mattan. Attraheras man av porr måste man vara ärlig. Och man behöver i varje fall några kristna vänner där man kan dela sitt liv, och delar frågor som gäller sexuella böjelser och frestelser.
Det finns en annan aspekt av porren som är viktig. Den moderna feminismen inte minst, avskyr porren, därför att den är kvinnoförnedrande. Kvinnan förvandlas bara till ett sexobjekt. Är uttryck för en förlegad kvinnosyn. Jag håller med.
I mitten av sjuttiotalet ordnade jag och några kompisar ett bokbål mot pornografin. Vi fick tag i en massa herrtidningar och ordnade en stor brasa. och Expressen skrev om tillställningen som vi hade utanför Aspnäskyrkan i Järfälla. Idag är det dock svårare när allt kommer fram via internet. Men det behövs krafttag mot porren, här borde kyrkorna alliera sig med Feministiskt initiativ bl.a.
Håller också med om Max analys av onanin. Det är också dålig sex. Gud har tänkt sig sexualiteten som gemenskap mellan en man och en kvinna för ömsesidig glädje. Att hålla på och onanera själv, eller runka som vi säger i Stockholm, är inte särskilt roligt. Bibeln har dock inget att säga om saken så det finns ingen anledning att jättemoralisera över detta. Men det stämmer inte med Guds tankar om sexualiteten. Man bör också ställa sig frågan över vad man tänker på när man onanerar. Det kan kopplas till fantasier och bilder som inte är särskilt bra. Och som kan bli tvångssyndrom. Även här behöver man leva i öppenhet, inte sopa under mattan. Jag tycker också att det blir fel om onani blir en så stor grej så att ens kristna liv helt sjunker ihop i fördömelse och misströstan på grund av detta. För en gift person är onani inte bra, därför att den kärlek man bör ge till sin partner, rinner iväg åt annat håll istället.
Men hur som helst, onani är dålig sex. Och jag håller med Max om att det är mycket vanligt. Men det finns gradskillnader, onani kan bli förslavande och tvångsmässigt. Har jag en kristen grundsyn behöver jag bearbeta detta i förbön och själavård. En variant är begränsad onani för att lätta på trycket, det kan även gälla gifta par som är ifrån varandra på grund av resor eller liknande, eller kärlekskranka singlar. För en kristen person gäller dock alltid att pröva tankar och motiv inför Gud. Hur man än ser på onanin så handlar det i varje fall inte om det som Gud har tänkt sig för sexualiteten.
I nästa inlägg tar jag upp frågan om äktenskap och sambo. Återkommer.
Pingback: basun » Om porr, onani och deras sociala kostnader()
Pingback: Twitter Trackbacks for Stefan Swärd » Blog Archive » Max Wetterlund, sex och äktenskapet - del 1 - Allt mellan himmel och jord [stefansward.se] on Topsy.com()