En vecka med Katharinastiftelsen, TV-inspelning och Elimkyrkan

Det är nu måndag morgon och jag har morgonbön, läser Bibeln och ber till Gud för kommande vecka.

Det händer flera speciella saker för mig den här veckan som jag vill nämna om. På söndag eftermiddag 18 okt. klockan 14.00 medverar jag i en debatt och panelsamtal som anordnas av S:ta Katharinastiftelsen i Stockholm. Temat blir ”Vem formar kyrkornas moral?” och de som medverkar blir professor Anders Jeffner Svenska Kyrkan, Gert Gelotte redaktör vid Göteborgs-Posten och medlem av Katolska kyrkan och min roll blir att vara en företrädare för frikyrkligheten. Tillställningen ordnas på Sturegatan 54, Östermalm i Stockholm, och vem som helst är välkommen, jag tror man har någon form av begränsad inträdesavgift. Jag räknar med en mycket intressant debatt, och mina meddebattanter är mycket begåvade och bildade personer, så det blir spännande.

Fredagen flyger jag iväg någonstans och en hel dag går till en TV-inspelning. jag kan inte just nu avslöja vilket program, det dröjer ett tag innan programmet kommer att sändas. Men kan det vara Let´s dance? Eller Robinson? Eller ”här är ditt liv”? Eller en ny version av Big Brother? Eller något mer seriöst? Jag säger inget just nu men ni kan väl gissa.

Mitt liv genomgår stora förändringar just nu då jag håller på och börjar som pastor i Elimkyrkan, har gjort min första vecka. Entusiasmen ligger på högsta nivå för min del, tror på en jättepotential för Elimkyrkan. Jag är jätteimponerad av församlingens stora och vassa pastorsteam och engagerad styrelse (församlingsråd kallar man det för). Och jag ser min roll som ledare – och det är också vad församlingen förväntar sig. En som visar vägen och formulerar visionen. Och som lägger ribban så pass högt att vi inser att utan Gud klarar vi inte detta.

Life is fun.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • roberth

    Jag antar att det är existens som spelas in.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ helapingsten

    Verkar bli en spännande debatt.

  • Sture Andreasson

    Har du läst Jaktlunds nya bok? Vad tänker du om den?

  • http://godkatolik.blogspot.com minutz3

    Ursäkta, men de menar inte på fullaste allvar att Gert Gelotte skall representera Katolska Kyrkan?
    Snälla, säg att de inte menar allvar. Det känns som ett sjukt dåligt 1:a aprilskämt men tyvärr är det ju inte första april idag…

    Gert Gelotte tillhör en grupp, ”Katolsk” Vision, som vår biskop Anders Arborelius flera gånger tagit avstånd till och som han har förklarat ej kan kan kallas katolsk.
    Att nätverket dessutom har ett tiotal medlemmar, ja, det gör det hela förstås än sjukare… Att de ändå beter sig som att de skulle representera någon slags ”folklighet” inom Katolska Kyrkan måste ju ändå vara det allra sjukaste.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Sture,
    Har inte läst boken. Vad jag kan förstå tar den upp jätteangelägna frågor.
    minutz3,
    jag säger inte att han representerar Katolska kyrkan, jag säger bara att han är medlem i Katolska kyrkan, så vitt jag vet.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Ronny

    Undrar om nån kunde tänka på mig i bön till Gud .Om en ljus framtid som Gud helst vill för gott . Jag har gått igenom en del prövningar som varit besvärliga och svåra.Och jag önskar ett barmhärtig slut på dem , Med en god och barmhärtig fortsätning som Gud vill.. Gud vet vad det är …. Guds frid och Guds välsignelse !!! ps 103

  • http://godkatolik.blogspot.com minutz3

    stefan: nej, jag såg att det inte stod ordagrant så, men det kommer nog tyvärr att uppfattas som så… lustig filur som reser land och rike runt för att kasta skit på sitt eget samfund men inte kan komma till Stockholm för att möta biskopen för samtal…

  • Z.Z.

    Ett dåligt skämt är vad det är. Gert Gelotte är lika katolsk som coca cola är bra för miljön. Vanligt folk kommer inte att förstå att han är en irrlärare och en heretiker. Det enda lykliga är att han är en rätt oseriös och dålig sådan…

  • Katta

    Frid!
    Ronny, jag satte upp dig på min bönelista förra gången du bad om förbön, så jag nämner dig varje dag när jag ber. Jag har för mig att du nämnt någon gång att du har ångest. En sak som hjälpte mig att bli fri från ångest och depression var att sätta upp lappar med Bibelord om frid i hela mitt hem. När jag mådde dåligt hade jag alltid ett Bibelord till hands och vande mig att säga dem till mig själv. Jag vet inte om min tro växte, eller om Andens svärd stred för mig eller vad, men jag blev fri från ångest och då blir det lättare att orka med jobbiga omständigheter!
    Hoppas du inte tar illa upp att jag skriver så här till dig. Det kanske inte är ”grejen” för dig, men du kan ju prova om du vill. En del av mina favoriter: Joh 14:27, Jer 29:11-14a, Fil 4:4-7, 2 Kor 3:4, 5 Mos 31:8, Jer 33:6, Matt 11:28-30…
    Mvh
    Katta

  • Ronny

    Nej det är jag mycket tacksam Katta för din bön och förbön . Bön och förbön och gemmenskap med Gud och Guds Ord är det viktigaste för mig .Tillsammans med själva livet i Gud .Och önskar jag att alla människor ska få nåden att upptäcka med frid med Gud helt .Och som Gud vill och för gott med frälsningen igenom tron aav bara Guds nåd.

    Det är ju att gå ösa vatten med fröjd ur frälsningen källor det att be .Även om det kan bli kamp ibland men det heter ju kämpa trons Goda kamp . Så det är en God Kamp. Som går igenom segerns tecken Korset och uppståndelsen. 1kor 13 Kärleken som aldrig förgår .Ps 136:1 Guds nåd varar evinnerligen. Det är särkilt en nära relation som varit besvärlig och den personnens bästa min önskan om förbön gällt…Och en vän som behöver särkild nåd från Gud med .Och jag med med frid med Gud. Tack och Guds frid och Guds välsignelse!!!Ronny

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Det vore mer logiskt att bjuda in Åsa Waldau som representant för frikyrkligheten än att bjuda in påveätaren Gelotte som representant för Katolska kyrkan.

  • http://godkatolik.blogspot.com minutz3

    Helt korrekt, Lars Flemström, och det är det som gör en så upprörd.
    Inte nog med att Gert Gelotte åker land och rike runt för att predika hur hemskt hans samfund är – utan alla som sväljer det med hull och hår trots att biskop Anders i praktiken sagt att ”Katolsk” Vision inte kan kallas katolskt…