Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Akte torsdag morgon med fru Eva till en liten o i Medelhavet pa semester tio dagar. Begransad datoraccess, och inga nordiska bokstaver i datorn. Ska forsoka skriva ett inlagg sent ikvall eller under fredagen och ta upp flera intressanta fragor som kom upp i debatten mellan mig och Pekka, bland annat om stromningar i dagens kristenhet. Viktiga fragor. Aterkommer. Har ar varmt och skont.

  • Jonny

    Låter som ett klokt val. Unna dig vila även i huvudet.

  • Micke

    Nej, ta det efter semestern. Skriv inte en rad mer nu. Var ett föredöme. De där frågorna finns kvar när du kommer hem också.

  • Sansa er!!

    Så sant, Micke. Ta hustrun med på middag, kryp till kojs och glöm EFK, Pekka Mellergård, omvärldsanalyser, finanskriser, M Helders, Ramadan, McLaren……Ägna dig och dina tankar åt henne, hon som står ut varje dag där hemma……

    Sansa dig!! :-)

  • Henrik

    Håller med. Stefan, vila upp dig nu och ta tid med din fru. Allt har sin tid står det i boken som är den främsta boken över alla… :-)

  • Pekka Mellergård

    Alla ni som läser denna blogg regelbundet. Har ni lagt märke till det helt annorlunda tonläget de här senaste dagarna… Utan att det har blivit tråkigt, platt eller ointressant. Snarare tvärtom…

    Visst är det lite intressant. Vad kan det bero på, måntro.

    Men eftersom detta är den värld det är så kommer det väl inte att vara så länge… Men man får glädja sig åt den lilla smulan. Och att vi är på väg till det himmelska Jerusalem.

  • Tea Gustavsson

    Nämen gör inte det. Ta äkta semester istället och sitt på balkongen och njut! Ha en underbar semester och lås in datorn i hotellreceptionen eller något.

    Måste tillstå att jag är lite avundsjuk här där jag sitter och svettas över en halvfärdig projektplan som har deadline imorgon så njut för mig också är ni snälla…

  • Sansa er!!

    Till Pekka!

    Folket har väl sansat sig!!
    Njut Pekka!

  • Tea Gustavsson

    Hörrni alla läsare. Ska vi bilda pakt och inte gå in här på bloggen de närmaste tio dagarna och inte kommentera det minsta lilla ens om det kommer nya inlägg? Så att Stefan kan få fira semester i lugn och ro. Om tio dagar ses vi här igen, OK?

  • BW

    Pekka, jag tror att det kan fortsätta i detta annorlunda tonläge. Jag tror nämligen på exemplets makt och att det är vi som ska vara dessa goda exempel. Läs gärna min kommentar nr.45, 24/8.

    Förresten måste jag säga att mitt tidigare intryck av dig som person kommit på fall. Du framstår mer och mer som en riktigt trevlig person :)

    Var det inte Sokrates som sa något i stil med: tala så att jag kan lära känna vem du är.

  • Jonny

    Jag lovar att bli snäll jag också. Bara jag slipper läsa ordet ”hejaklack”.

  • http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=168126 Metodistpastor Berndt Isaksson

    Hoppas att Stefan Swärd m.fl. börjar att uppmärksamma hur det interreligiösa /religionssynkretismen på allvar kommit in även nu i svensk kristenhet och långt in i frikyrkoleden. Det förvånar mig att det är så tyst om detta. Ja, som om frågan är tabu…

    Mvh

    Berndt Isaksson

  • Daniel Petersson

    Stefan, och Eva; ha nu riktigt sköna dagar på er semester! Och jag instämmer med tidigare inlägg; njut och koppla av! Ser fram emot att få träffa er igen efter er resa…

    Bless

  • Pekka Mellergård

    All god omtanke om Stefans behov av vila till trots: Min gissning är att han föredrar att hans blogg lever även under ledigheten. Men det får han väl kommentera själv…

  • C

    Tabu? Läser du inte bloggar och kommentarer? Jag tycker att diskussionens vågor går ganska högt om det mesta, inte minst i detta forum.

  • BW

    Man kan också bli stressad av att inget göra. Det vet jag bättre än de flesta, arbetssökande som jag är. Men om någon har ett jobberbjudande så hör av er.

  • Haggaj

    Pekka Mellergard skriver
    Och att vi är på väg till det himmelska Jerusalem.

    Ersattningsteologin har inga granser.

  • olov

    Snälla Ronny, du måste skriva mycket kortare, skär bort ungefär 90 % så blir det lagom för en blogg.

  • Per Hallström

    RONNY,
    Varför detta hiskeligt långa inlägg? Du dränker ju hela samtalet/meningsutbytet med en text som denna.

  • Sansa er!!

    Jonny, OK då skippar vi ”hejarklack” och kallar er ”svans” istället……hi hi 😉

  • http://www.kolportoren.com/2009/08/samtal-kring-olika-former-av.html Joachim Elsander

    Stefan!
    Njut och ha det skönt och blogga bara om du känner att det ger energi.
    Annars finns det säkert tusen roligare saker att göra!
    Allt Gott!
    Joachim

  • http://helapingsten.wordpress.com/ helapingsten

    Skäll inte på Ronny, vänner. Om ni inte vill läsa hans inlägg så gör det inte. Men han har mycket på sitt hjärta som han vill ha ut, och det kan ni inte hindra honom från att göra.

  • David Johansson

    När det gäller postmodernism och de evangelikals respons så är det en viktig fråga som rör alla. Därför är det positivt med öppen debatt som alla kan få del av. För de flesta är det ju uppenbart att vart man än vänder sig så ser man att det blivit ett kulturellt byte. Från modernism till postmodernism kan man säga. Från ett sätt att tänka och uppfatta till ett annat. Man måste medge att detta påverkar alla delar av samhällskroppen och inte bara teologins värld.
    Frågan är om teologi som är ihopmejslad och genomtänkt i ett visst paradigm består in i ett nytt kulturparadigm. Kan modern teologi överleva postmodernismen eller måste vi tänka om? Hur ska vi som evangelikaler svara på den frågan?

    Jag anser att det faktum att postmodernism är både ett förkastande såväl som accepterande av vissa aspekter av modernism gör det lite förvirrande.
    Det är ett förkastande när det gäller upplysningens upphöjda termer som förnuft och objektivitet. Det är en tydlig reaktion mot all form av objektiv sanning.samtidigt som det är en förlängning av modernism när det gäller Jagets upphöjda roll, det subjektiva, som uttolkare.

    Jag menar att det finns 3 sätt hur vi som evangelikala ska förhålla oss till feneomenet: 1. Vi kan välja att inte ge en respons alls. 2. Vi kan skrota det som vi har skapat och börja om. 3. Välja att söka ett alternativ mellan de här polerna. Det första alternativet är enklast och en del har valt det. Det leder till att man måste välja att göra vissa saker: 1.Distansera evangelikal teologi från den övriga akademin eftersom i stort sett de flesta discipliner har interagerat med postmodernism. C) Ta ansvar för att vi inte kan interagera med förlorade själar i dagens postmoderna samhälle. Detta alternativ är inte rimligt enligt mig.
    Det andra alternativet, att skrota det vi har och börja på nytt med postmodern syn, är väl inte heller rimligt. Ända sen upplysningens tid har väl teologer utgått från modernistiskt tänkesätt. Varför ska vi s a s ”kasta ut barnet med badvattnet?”. Det är mer rimligt att utgå från där vi är och röra oss framåt.
    3. Tredje alternativet, som jag tycker är mest rimligt, är att forma en teologi som tas emot i vår postmoderna tid och är hörsam mot tiden samtidigt som den är trogen den evangelikala traditionen. Här krävs seriöst samtal och lyssnande för att urskilja!

  • Maja

    Gud vare med oss, eller hur Ronny? :) Jag läser inte allt du skriver men det är ofta fint tycker jag.

  • F.G J.K H.A

    Ni är jordens salt, men om saltet förlorar sin sälta, hur ska man då göra det salt igen?

    Det duger bara till att kastas ut, och trampas ner av människor.

    Jag har inte kommit för att upphäva lagen.

    Om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, så ska ni inte komma in i himmelriket.

    Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin
    broder. Ditt dumhuvud, är skyldig inför stora rådet, och den som säger din dåre,
    är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.

    Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig.
    Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad, än att hela din kropp
    kommer till Gehenna.

    Älska era fiender, och be för dem som förföljer er. Om ni inte förlåter människorna,
    så ska inte er Fader förlåta er era överträdelser.

    .

  • BW

    David, du skriver : ”Ta ansvar för att vi inte kan interagera med förlorade själar i dagens postmoderna samhälle.” Här påstår du att det är ett faktum (postulerar) att det som du kallar för modern teologi inte kan kommuniceras till förlorade själar i dagens postmoderna samhälle.

    Vi måste fråga oss VEM det egentligen är som kommunicerar evangeliet till människan när kommunikationen fungerar så som Gud har tänkt sig den, ”alltså av tro till tro”. Det är ”Den Helige Ande” (DHA) som kommunicerar, vi är Guds medarbetare och interagerar med Gud och ställer våra tungor och gåvor till hans förfogande. HUR det går till när DHA skapar tro i en människas liv, när människans fria vilja gensvarar på Guds kallelse och underordnar sig Guds vilja och när pånyttfödelsens under sker, är i ordets rätta bemärkelse ett mysterium. Och detta mysterium och underverk kan vi inte förstå, men å andra sidan tror jag inte att det är meningen att vi ska kunna förstå och förklara allt. Viss kunskap och insikt är reserverad för den allsmäktige Guden själv.

    Skillnaden mellan kristendomen och andra religioner och filosofier är att Gud står bakom sitt ord och att DHA kommunicerar evangeliet. Gud kommunicerar inte till vem som helst, utan till en speciell varelse som ursprungligen var skapad till Guds avbild och som har denna sin ”gudslikhet” inskriven i sitt innersta väsen och som därför gensvarar på detta budskap. Gud är alltså inte begränsad av orden på samma sätt som vi är, han kommunicerar till oss på ett helt annat sätt än vi kan göra och med helt andra medel och förutsättningar långt utöver vår horisont och förstånd.

    Den riktigt allvarliga faran med det postmoderna förhållningssättet som förnekar möjligheten av att orden kan vara meningsbärare är att man ställer sig utanför möjligheten att kunna kommunicera på ett meningsfullt sätt, för trots att Gud kommunicerar med ”mer än bara ord”, är han ändå beroende av orden för att kunna nå fram till oss med evangeliet och detta evangelium är i grund och botten en rationell (modernistisk) förklaring och beskrivning av vem människan är, hennes ursprung och meningen med hennes existens.

    Och visst är denna min syn på saken subjektiv, den kan inte ”objektivt bevisas” såsom varande sant. I Guds rike betyder det emellertid inte så mycket att vi på ett intellektuellt plan kan bevisa, förstå och förklara allting, det viktiga är att kommunikationen av evangeliet på Guds egna villkor har visat sig FUNGERA. Om vi alltså har problem med att kommunicera evangeliet, vilket vi ofta har, måste vi alltså fråga oss om vi gör det i enlighet med Guds vilja och anvisningar och läsaren är förhoppningsvis tillräckligt bevandrad i bibeln för att förstå vad jag avser med detta.

  • Ronny

    Jag ber om ursäkt för att jag blev lite lång i min föra kommentar.Det blev lite mycket Rikard rättrådige tyvärr. . Försökte hjälpa till ,lite väl mycket kanske He He Förlåt …Frid Ronny

  • http://www.myspace.com/dannyboypoetryman D.S. Lewis Axberg

    Man kanske skulle pysa vidare men jag kan inte lata bli precis som Maja tycker jag att Ga Pa Ronny—Du far ha hur Langt Evigt Karleks-Har Fran HERREN JESUS KRISTUS som du vill och det ar oftast fint ocksa som Maja sager—Snacka om Barnsligt och Kottsligt—det ar val sadana som Ar den andra RUMPE SVANSENS—Nej Tacka Vet JAG DA H{LLER JAG MEJ HELLRE TILL DEN EVIGA KARLEKS–HARS—LEJON—SIMSON—MANE—LEJONET AV JUDA—JESUS–KRISTUS—VARAN FARSA—HALLELUJA—PAPPA JESUS—
    Det var en Polis som smog runt i Buskarna och Kollade hur Orginalet Ronny i Bygden Fiske—och Han blev varse att Han Fuska—Han Kasta Dynamit—sa han skulle avsloja det hela–sa Han gjorde sig redo att avslojja—och nar han kom i narheten av Ronnys Bat—Sa fick Fiskaren och Orginalet Ronny syn Pa Polis-LansMan—och sa Na men Polis—sa—-sa–Kom Med ut Lite Vet jag och Fiska i baten—nej jag vet inte, ja…..JO Kom Nu Polis-Lansman—-Sa-SA—-och hur det var sa klev Han i Baten—och Dar I bAten LAG NATEN—-och alla mojliga Fiske Redskap—–och sa kom dom Ut Pa Den Stora Oceanen—ELLER VAR DET DEN LILLA ANKDAMMEN—SvedumDala—Smile—-OCH Fiskar-Orginalet–Ronny—TANDER DYNAMITEN—-(Dynamiten–Inte Fran Sverige ska Tillaggas—Fran Himmelen Ska Tillaggas—-ELLERHIMMELSKA JERUSALEM—Genom Rock Gruppen EVIG KARLEKS JERUSALEM—SMILE HALLELUJAH HERREJESUS)
    OCH SA STRACKER HAN DYNAMITEN TILL Polisen-LansMan—-och Sager SAK VI FISKA ELLER—-HALLELUJAH HERRE JESUS
    FORLAT MEN JESUS ALSKAR ER ALLA MED EVIG KARLEK—-
    WHAT A AMAZING GRACE—VARAN FARSA—JESUS—KARLEKENS EVIGA STORM–VIND–ORN—RYMDSKEPPET—JESUS—HALLELUJA PAPPA OCH KUNG JESUS KRISTUS

  • http://www.myspace.com/dannyboypoetryman D.S. Lewis Axberg

    Det slog Mig—Ni Kan Ju Vara ForHoppningsVis—Rumpe Svansen—Pa LEJONET AV JUDE—JESUS—jag FOREDRAR DA ATT LIKSOM I NARNIA HALLA MEJ TILL DEN EVIGA KARLEKS—NADES—-HARS—SIMSON—MANEN—-JESUS—KRISTUS–LEJONET AV JUDA—VARAN FARSA VILKEN NAD—JESUS—-
    FORLAT MEN JESUS ALSKAR ER ALLA—MED EVIG KARLEK—
    VI BEHOVER BARA MER OCH MER BLI GRUNDADE I DEN EVIGA KARLEKS-NADES–STORM–VIND–GRUNDEN—JESUS—VARAN PAPPA—KARLEKENS EVIGA STORM-VIND-ORN–RYMD-RAKET—JESUS–SANNINGEN—SOM SATTER OSS FRIA MER OCH MER PA VARJE OMRADE—HALLELUJA WHAT A AMAZING GRACE—HALLELUJA PAPPA OCH KUNG JESUS KRISTUS

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    Detta är tricket när man liksom jag inte har (och aldrig haft) ”svenska” bokstäver på datorn….

    Öppna Notepad och skriv där.

    tryck på ”alt” och skriv samtidigt 123 på den numeriska biten, då får du ä

    alltså:

    alt-134 = å
    alt-123 = ä
    alt-148 = ö
    alt-143 = Å
    alt-142 = Ä
    alt-153 = Ö

    Så lätt är det.

    Efter att ha skrivit allt i notepad kopierar man rasket till bloggen.

    /Kjell

  • O.K

    Ords 30:4 Vem har fastställt jordens alla gränser? vad heter han och vad heter hans son



Subscribe to Stefan Swärd