Senaste nytt

Det har hänt mycket senaste dygnet. I går kväll träffade jag Evangeliska Frikyrkans presidium, det är missionsdirektorerna och ordförande och vice ordföranden i styrelsen. Det var ett planerat möte sedan tidigare. Jag har dock upplevt ett 100-procentigt stöd från EFK-ledningen senaste dagarna, inklusive rektorn för Örebro missionsskola, så eventuella funderingar på att avgå har helt avförts från dagordningen.

Förmiddagen satt jag och Pekka Mellergård och fikade på ett café i Örebro. Vi har alltid intressanta diskussioner när vi möts i god anda, och så även denna gång. Sedan är vi ju ganska frispråkiga debattörer båda två, som inte har samma uppfattningar i alla frågor, även om vi även har mycket samsyn. Så vår omgivning får nog räkna med att vi kan krocka ibland, men det finns samtidigt mycket av försonlighet och vänskap oss emellan. Pekka hävdar att jag delvis har missuppfattat honom i denna diskussion och jag får tro på detta, så den senaste diskussionen har vi lagt bakom oss – även om våra kritiska funderingar  delvis kvarstår. Och jag har ju svagheten att bli ganska demagogisk när jag hamnar i en debatt och kanske vässa argumenten lite för mycket. Men debatten om EFK:s framtid och inriktning kommer vi att vara engagerade i både två, i fortsättningen.

Pekka strök också under ett NOD-nummer för tre år sedan där Lars Johansson gjorde en liknande typ av kritisk analys av Brian McLaren som jag har gjort här på bloggen. Så vi ska nog inte överdriva skillnaderna i olika varianter av evangelikalitet inom EFK. Lovade också Pekka att anmäla mig till någon av NOD-kurserna, för att få en bättre orientering i aktuella teologiska strömningar, det har jag tänkt på i åratal men nu kommer jag till skott. Jag vill gärna gå dem till mötes som tycker att jag inte begriper någonting.

Tidigt torsdag morgon åker jag och min fru på en sedan länge planerad semester. Men återkommer i debatten, diskussionen om olika strömningar inom EFK och framtidsbilder, tycker jag är intressant.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • olov

    Stefan! Fint att du och Pekka kommer överens, det hade varit tråkigt annars. Vill bara mycket kort kommentera det här med skillnader i varianter av evangelikalism inom EFK. Framför allt vill jag vädja till dig att du i din position inte försöker hävda att det inte finns några egentliga skillnader. För det gör det och det kan skapa en känsla av att du ”lägger locket på” om du vill hävda full konsensus redan innan diskussionen har fått komma igång ordentligt. Sedan är det nog så att just McLaren inte är mätstickan på vad de här processerna handlar om, inget riktmärke för var gränsdragningar går. Om diskussionen om olika evangelikalismer landar i ”för och emot McLaren” så blir diskussionen helt felaktig. Så, en liten önskan, kan vi inte tona ner det här med McLaren och hans eventuella betydelse för hur olika grupper av evangelikaler positionerar sig?

    Måste också säga att de här kommentarerna på din blogg om McLarens och Rob Bells eventuella heretiska teologi är riktigt tröttsam. De ständiga hänvisningarna till en massa knepiga inlägg på YouTube osv. Vet att du inte vill moderera inläggen, men tro mig, dessa röster skapar inga konstruktiva diskussioner på bloggen, de deltar inte i samtalet, bara hävdar ”sanningen” gång på gång. Kanske du ändå skulle försöka skapa lite mer struktur på bloggen? Eftersom här finns potential för riktigt bra diskussioner så vore det väl synd att låta bloggen förfalla till en hemvist för långa, omständliga diskussioner som mest vill propsa på renlärighet.

    Eller hur tänker du?

  • Fredrik

    Ett underbart inlägg. Goda nyheter, Stefan.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michaels G. Helders

    Tänkte jag kunde dela med mig en passande Spurgeon citat:
    ”“I will feed my flock, and I will cause them to lie down, saith the Lord God.” (Ezekiel 34:15)

    Under the divine shepherdry saints are fed to the full. Theirs is not a windy, unsatisfying mess of mere human “thought,” but the Lord feeds them upon the solid, substantial truth of divine revelation. There is real nutriment for the soul in Scripture brought home to the heart by the Holy Spirit. Jesus Himself is the true life-sustaining Food of believers. Here our Great Shepherd promises that such sacred nourishment shall be given us by His own self. If, on the Lord’s Day, our earthly shepherd is empty-handed, the Lord is not.

    When filled with holy truth the mind rests. Those whom Jehovah feeds are at peace. No dog shall worry them, no wolf shall devour them, no restless propensities shall disturb them. They shall lie down and digest the food which they have enjoyed. The doctrines of grace are not only sustaining but consoling: in them we have the means for building up and lying down. If preachers do not give us rest, let us look to the Lord for it.

    This day may the Lord cause us to feed in the pastures of the Word and make us to lie down in them. May no folly and no worry but meditation and peace mark this day.
    – Charles Spurgeon
    http://www.whatsaiththescripture.com/Fellowship/Spurgeon/Faith.Checkbook/August.text.html

    Och missa inte Dale Van Dyke analys av Rob Bells bok ”Elvis som hötorgskonst ” Del 1 – klick på mitt namn.

    Ska bli spännande att följa med på EFK’s utveckling. Gud välsigna dig & dina!

  • olov

    Det var väl framför allt dig Helders jag syftade på ovan. Helt makalöst att du gjorde det där inlägget precis efter mitt; detta ständiga tjat om Rob Bell. Kan du inte släppa det där, det är nog inte många här som tycker att det där är så intressant, eller så viktigt, trots att det verkar uppta mycket av din tid. Tror du att du har någon sorts väktartjänst i Kristi kropp? Det har du inte, släpp det där nu.

  • Ronny

    Shyjst Gud välsigne dig!!! Ronny

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michaels G. Helders

    Olov: Det är ingen ”hatisk” genomgång, utan en saklig akademisk genomgång som lyfter upp negativa som positiva sider i Rob Bell’s bok. Har du läst den?

    Om jag har någon form av väktartjänst?- nej självklart inte, men varje kristen har en kallelse att stå för sanning- det gäller var och en av oss.

    ”Hypocrisy desires to seem good rather than to be so; honesty desires to be good rather than seem so”

  • eva

    Helders: ”Akademisk”? Släpp det där istället, du märker väl att ingen hakar på?

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michaels G. Helders

    Eva.

    Det är redan runt 500 som har tagit del av analysen. För det andra skrev jag inte som jag skrev för att ge vatten på kvarn till försatt bråk, utan för jag tror Stefan är intresserad av dessa frågor.
    Sen vad ska folk haka på-på?

    Det är inte alla kristna som är ute efter mystik och tvivel och som föredrar frågor till svar. Även om man ibland kan få den bilden.

    Så nu, har jag sagt nog. Vill nån säga nått mer- är man välkommen att såga mig på mejl (kefasmusic(at)gmail.com) eller på min blogg….de flesta verkar föredra mejl.

    Vänliga hälsningar,
    Michael

  • Dan

    Jag håller med föregående talare… släpp det.. man träffar dina ”sanningar” på dom flesta kristna bloggsidor det börjar bli lite tröttsamt…

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    ”Jag vill gärna gå dem till mötes som tycker att jag inte begriper någonting.”
    Stefan Swärd

    Det är natt igen och jag vaknar av obehaget av strider mellan kristna. Sen jag gick ut på nätet i kristna debatter för snart 10 år sen har jag tappat all respekt för teologi. Har köpt ”Systematisk teologi” till och med för att jag inget begriper och är ”missionare” i botten. (Vi är inget värda på nätet. och har tolkat bibeln fel ända sen 300-talet e.Kr. =))

    Jag rekommenderar ”Försoningens hemlighet” av Nils Tägt
    Sen vill jag tacka olov för ditt första inlägg. Det är huvudet på spiken och ingen skall sitta vid sin dator och sortera vem som håller måttet som kristen. Det är minst sagt tröttsamt med dessa länkar till USA eller vart det går.
    Ps. 119:160

  • Pekka Mellergård

    Efter stormen i vårt fågelbad känner jag mig skyldig de oväntat många åskådarna en avslutande kommentar. Utan egen blogg måste det ske här.

    Att samtala med Stefan Swärd på Lennart Hambres Cafe Terraza i Örebro har en viss ironisk potential. Som förstärks av att traktens något pösiga lokaltidning skriver om ”offentlig ledarstrid i frikyrka” och sammankallande av en delegation ”för att diskutera den uppkomna situationen”.

    Det visar sig att Stefan och jag har ännu mer gemensamt än jag tidigare kände till, inklusive lång och positiv erfarenhet av kollektivboende och en del annat, som kanske skulle förvåna en del av Stefans hejarklack (men det får han själv skriva om, om han har lust). Och numera har vi även den gemensamma erfarenheten att bli tillrättavisade av två generationers samfundsledningar för att på ett ovisligt sätt ”tvätta byken offentligt”. Antagligen har den kritiken fog för sig. Men Stefan och jag är överens om att det också finns positiva saker med den här typen av öppenhet. Och matchen är ju inte över förrän slutsignalen går (Det är den mycket, mycket större Matchen jag då talar om).

    Men här sitter vi, och samtalar konstruktivt och med respekt. Missförstånd reds ut. Mina parallella hårddiskar (den som styrs av allt jag lärt mig om hur världen fungerar, respektive den i ett helt annat paradigm som kan kallas ”Guds nåd och friheten i den helige Ande) jobbar intensivt. Processerna landar i att Stefans bloggretorik inte syftar till smash-läge för att få bort en obekväm rektor – utan att han faktiskt är ungefär så spontan och oskuldsfull som han uttrycker. Kommer plötsligt att tänka på Lillebror och Karlsson på taket.

    Vårt möte är ett svar på böner. Och vi möts också i gemensam bön. Min grundfråga -om Stefans roll som uttolkare av EFK i den offentliga debatten – kvarstår. Men vi är överens om att ingen vill ha Tystnad. Och så uppfattar vi att ryktet om ”en liberal kupp inom EFK” bör kunna läggas åt sidan som en av årets mindre roliga skämt.

    Det kanske roligaste och mest konstruktiva resultatet av vårt samtal är att Stefan vill anmäla sig till Örebro Missionsskolas NOD-akademi. Han är klart villig att lyssna och lära. Kanske han till och med kan få lite grepp om det här med postmodernitet?! Dessutom får han ju en chans att inspektera och rapportera om alla skumma saker som pågår på denna skola :-)

    Så. Är allt frid och fröjd, alla motsättningar och olikheter borttrollade? Allting bara på låtsas? Nej, det tror jag inte. Även om jag är lite rädd för stämplar och etiketter, så tror jag att Jonas Lundström är något på spåren när han tolkar samtalet mellan Stefan och mig som ett uttryck för en spänning mellan olika strömningar av evangelikalitet. Samtalet om de skillnaderna bör fortsätta. I en konstruktiv, men icke-förträngande anda. Helst naturligtvis på ett café mellan fysiskt närvarande människor. Men varför inte även på en plats som denna blogg.

    Och varför inte även lite mer genomtänkt och medvetet inom ett samfund som faktiskt har ovanligt goda förutsättningar för att kunna spegla, leva med och konstruktivt skapa utifrån sådana spänningar.

    För det Stefan och jag är mest överens om, det är behovet av att vi som är hans lärjungar, på ett allt mer tydligt sätt uttrycker vad det innebär att vara Jesu efterföljare i en tid som vår.

  • http://www.jesustro.se Kenneth Hermansson

    Härligt Stefan o Pekka! Nu tar jag mig ut på fjället med vida vyer, andas härlig höstluft samt sänder en tacksam tanke till er båda.
    :-)

  • Jonny

    Det är väl bra om två kristna bröder är sams även när de ser olika på vissa viktiga punkter. Ändå kan man inte bortse från de grundläggande frågorna som trots allt finns där bakom – vad är evangeliets kärna? Dog Jesus för våra synder? Vad är synd? Vad innebär ett liv i Jesu efterföljelse? På dem punkterna kan man faktiskt förvänta sig renlärighet i positiv bemärkelse.

    MVH
    Jonny

  • jo
  • http://operationovresalen.blogspot.com David Å

    Pekka du är grym på att formulera dig – ska du inte starta en egen blogg snart;) Jag skulle iaf följa en sådan med stort intresse! Hoppas vi ses snart! /David

  • Bennerth

    Fick några goda ord på morgonen: -Bryt er ny mark och så ej bland törnen. Jer.4:3
    Kanske några uppmuntrande ord till fler efter den här debatten.

  • Jonny

    Sedan måste man förstås våga ställa frågan vilken teologisk inriktning som samfundet skall ha i framtiden och vilket inflytande en rektor skall ha på den. Enligt min mening skall rektorn, oavsett vem det är, inte ha något inflytande alls, utan i huvudsak ha administrativa uppgifter. Teologin bestäms av biskoparna eller vilka beteckningar man nu har gett dom. Men så är det inte i praktiken alla gånger.

    Den liberala utvecklingen inom exempelvis Svenska Kyrkan började med att utbildningen liberaliserades. Den som har inflytande på utbildningen har ofta större inflytande än biskopar eller vad ni nu vill kalla det för.

  • Jonny

    Vore tacksam om Pekka kunde sluta använda ordet ”hejarklack” om oss som höll med Stefan i debatten. Det andas lite nedlåtande. Det handlar ju inte om att försvara Stefan, utan om det eviga evangeliet. Stefan har jag kritiserat i andra sammanhang, exempelvis när det gäller partipolitik.

  • Robert

    @Jonny:

    Ha ha… Men ni är ju en hejarklack.

  • Benneth

    Hej alla glada bloggare! Fick några uppmuntrande och utmanande ord från
    Jeremia 4:3 idag torsdag fm:- Bryt er ny mark och så ej bland törnen. Kanske
    några ord till fler eller…

  • Tobias Westh

    Jag instämmer med David Å. Pekka behärskar verkligen språket och skulle säkert få många läsare på en egen blogg.

  • Jonny

    Robert: Om du lägger undan skrattet en stund så förstår du säkert att jag menar allvar. Det finns en tendens hos många postmoderna (eller med dragning däråt) att göra sig lustiga över människor med konservativ bibelsyn, att ständigt ironisera över den som har sanningsanspråk. Vi framställs ofta i nedlåtande ordalag – osansade, anti-intellektuella, högerkristna tokstollar etc. Jag står själv för klassisk bibelsyn, skulle aldrig kunna rösta höger, har mycket hög universitetsutbildning, har läst de flesta filosofer (inklusive postmoderna), undervisat på universitet etc. Och så är det för flera av de teologiskt konservativa jag känner. Det är intellektuella hedervärda människor som inte utgör någon hejarklack, utan som har tänkt igenom sina ståndpunkter mycket noga och under stor vånda. Det skriver jag inte för att berömma mig, men tyvärr behöver jag skriva det såsom de teologiskt konservativa beskrivs nu för tiden.

  • Schånis :)

    Var det den här definitionen du menade Stefan eller 😉 ?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Demagogi

  • Lars Johansson

    Det nummer av NOD (2/2006) som bland annat innehåller artiklar om Emerging Church ligger nu ute på hemsidan. Vill ni läsa kan ni klicka på följande länk: http://www.orebromissionsskola.se/viewNews.do?NewsID=0057.
    Jag beskriver fenomenet Emerging Church och kommer till slut med några kritiska kommentarer (det finns mer att säga här).

    Nyheten att Stefan kan dyka upp på NOD-akademin var en höjdare. Det skulle tillföra mycket till gruppen och kurserna! Om flera är intresserade finns det fortfarande platser kvar. Kolla hemsidan.

    Jonny! Du antyder indirekt (i inlägg 13) att Örebro Missionsskola tummar på evangeliets kärna. Du är välkommen hit för att lyssna på undervisningen, delta i gudstjänster och bönesamlingar.

    I senare delen av kommentarerna kring Stefans inlägg den 24 augusti påbörjas en diskussion om olika former av evangelikalism som är riktigt spännande. Den skulle behöva få ett eget forum, inte bara flyta upp i kölvattnet av denna debatt. Ett sådant samtal skulle behöva präglas av insikter om vilken oerhörd makt man utövar då man skapar kategorier och talar om för världen i vilka lådor folk hör hemma. Varken Stefan, Pekka eller jag själv har känt oss hemma med de indelningar som hittills dykt upp.

    Lars Johansson
    Lärare Örebro Missionsskola, tidskriften NOD

  • eva

    Lars: Men visst är det lite fint också, detta inte ”känna sig hemma med beteckningar folk ger en”? Inte för att vara oförskämd mot dig, men man får nog acceptera att man i någon mån ingår i olika kategorier, med de olika problem dessa såklart inrymmer. Själv är jag, inte helt utan problem, delaktig i kategorier som: kristen, heterosexuell, postevangelikal, vänsterliberal osv. Självklart skulle jag vilja sätt mig ner med världen och förklara varför alla de här kategoriseringarna är bristfälliga och inte alls träffar hjärtat av vem jag egentligen tror mig vara (åtminstone just nu!) men det låter sig inte riktigt göras. Å andra sidan kan ju bejakandet av vissa kategoriseringar vara ett sätt att delta, ta ansvar, sätta ner foten osv. Eller tror du att det är bättre att skippa allt det och så får alla definiera sig själva med de begrepp som de själva valt? Hur skulle du då vilja kategorisera dig själv? Eller trancenderar ditt väsen alla tänkbara kategorier? 😉

  • Jonny

    Lars: Nej, det var en övertolkning som min formulering kanske lockade till. Men det mesta jag har läst av postmoderna teologer leder tveklöst bort från evangeliets kärna om synd och nåd. Vissa vill till och med tona ner korsets betydelse vare sig man betonar Jesu seger över synd, död eller djävul. Istället fokuseras efterföljelsen i lagisk mening. Jag är orolig för hur det kan bli på sikt om postmoderna teologiska strömningar får fäste i utbildningen.

  • http://helapingsten.wordpress.com/ helapingsten

    Skönt att det är över.

  • Staffanw

    Ja, nu gäller det att gå vidare. Men jag håller med Jonny – nog handlar det mer än om ett missförstånd mellan Stefan och Pekka. Sedan är det gott att man ändå kan mötas med respekt och med hög takhöjd i debatten. Jag har ändå tolkat det så att Stefan kan fortsätta med sitt intressanta och kloka bloggande, och behålla rollen inom EFK.

  • http://www.kolportoren.com/2009/08/samtal-kring-olika-former-av.html Joachim Elsander

    Lars, (och alla andra) du efterfrågar ett eget forum för att samtala om de olika formerna av evangelikalism som finns inom EFK. Jag håller med, den frågan är jätte viktig!

    För den som vill fortsätta samtalet på min blogg så har jag därför dedikerat en bloggpost bara för det:
    http://www.kolportoren.com/2009/08/samtal-kring-olika-former-av.html

    Jag hoppas verkligen att den här frågan dyker upp på andra och bättre forum i vår rörelse men till dess så får ni gärna låna min blogg!

    Allt Gott!
    Joachim Elsander
    Korskyrkan, Borlänge

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Eva. Du skriver ofta eller alltid väldigt bra saker, tycker jag. Uppskattar mycket din röst i samtalet.

  • http://to.ly/p3T Robert

    @Jonny #22:

    Med risk för att vara tjatig: Att hävda att man inte är postmodern som levande i det svenska samhället är närmast antikintellektuellt. Eller bara tröttsamt. Kalla det var du vill, post-vad-som-helst, men det bröt igenom i Sverige för sisodär 30-35 år sedan.

    Det finns en bra bok jag rekommenderar: ”Who’s Afraid of Postmodernism?” av James K. A. Smith. Den borde hela hejarklacken läsa: http://to.ly/p3T Eller i alla fall alla med ledande ställning inom kyrkan.

  • Jonny

    Av dom människor jag sällan håller med i den teologiska debatten så är Jonas Lundström den mest intressanta, enligt min mening. Kul att se dig skriva ibland, även om din blogg verkar ha tystnat.

  • Sigrid L

    Kan inte låta bli att undra vem som är Lillebror och vem som är Karlsson i punkten 11 :-)

  • Sansa er!!

    En genomtevlig, lagom tjock man i sina bästa år……..ja. jag vet hur jag tror rollfördelningen ser ut….. ;-D

  • http://www.myspace.com/dannyboypoetryman D.S. Lewis Axberg

    Mycket Rolig kommentar Sigrid L—Haller med dej—Jag vet vem som AR KARLSSON—Varldens Basta Karlsson i Sverige AR ABSOLUT THE MAN WITH THE ETERNAL LOVE-TRUTH-SWORD—Herr Sward HAN KAN JU FLYGA OCKSA—Har inte sa mycket Bi Last fran Gammal Bocker m.m. SMILE—-FORLAT MEN JESUS ALSKAR ER ALLA MED EVIG KARLEK–WHAT A AMAZING GRACE—JESUS—DEN EVIGA KARLEKENS STORM-VIND-ORN—RYMD-RAKET—JESUS KRISTUS VARAN FARSA OCH KUNG JESUS KRISTUS HALLELUJA HERRE JESUS KRISTUS

  • http://www.myspace.com/dannyboypoetryman D.S. Lewis Axberg

    Bara sa ingen missforstar jag skriver fran USA My Wife Is American, men jag har nagra goda vanner som Stefan Sward och andra som ar sa HyperIntelligenta (Stefan var en gang i tiden Sveriges Basta Gymnasie Student har jag hort fran andra manniskor)
    Men Dom Har Givit Allt Over Till HERREN JESUS—precis som Paulus det AR BARA JESU KORS SOM AR DET VIKTIGA—JESUS EVIGA KARLEKS KORS—Det Ar detta som maste till mycket jag tror Du Jonny ar en annan Sadan—Odmjukhet ar nagot av en brist Ofta TYVARR—speciellt bland oss som sager oss folja KRISTUS JESUS—darfor blir det ofta ocksa brak precis som LARLJUNGARNA BRAKADE OM VEM SOM VAR STORST—vad Gjorde JESUS HAN SA ATT BARNET VAR STORST—HAHAHHA—-
    FORLAT MEN JESUS ALSKAR ER ALLA MED EVIG KARLEK VARAN UNDERBARA PAPPA–JESUS—VILKEN NAD—AMAZING GRACE—DEN EVIGA KARLEKENS-STORM-VIND-ORN—RYMD-RAKET-JESUS KRISTUS VARAN FAR-OCH KUNG JESUS–HALLELUJA HERRE JESUS

  • wildwest

    Överspelat till viss del men jag tycker fortfarande det är befriande och friskt att läsa en debatt där tonläget är högre än vi är vana vid, men där allt sker i öppenhet. Det värsta är denna s k kristna broderlighet som yttrar sej i påhopp i lönndom, konspirationer bakom ryggen och bildandet av grupperingar som är anonyma. Så mycket bättre med denna friska fläkt i den ankdamm som kallas Sverige. Det är inte så att frågor löses av att dom inte diskuteras nämligen.

  • http://resande.blogspot.com joelh

    så gött detta! Ha en vilsam & välförtjänt semester vid havet, Stefan.

  • Fredrik Hulth

    Jag är likt Pekka bekymrad över att det finns en sådan ”hejarklack” som gärna tar till hårda ord och dömer utan att sätta sig grundligt in i vad det handlar om, utan att försöka finna nyanserna i debatten. Givetvis finns det saker att kritisera, i såväl fotbollsmatcher som diskussioner, men det bör ske på ett sakligt och förståndigt sätt. Jag brukar personligen tänka vad skönt det vore om vi kunde slippa de otrevliga blogghuliganer som förpestar debattklimatet. Tänk om vi alla kunde engagera oss för att bygga upp och uppmuntra varandra till 100% som aktörer i den ”kristna” bloggosfären, det skulle troligtvis få fler att känna sig välkomna.

  • http://kristusallena.wordpress.com Michael G. Helders

    Fredrik Hulth:

    Det hade kanske blivit lite trevligare debatt om folk hade slutat använda fula debatt tekniker, fula strategier, och kanske till och med började argumentera för sin sak- istället för som nu endast bara komma med en massa tyckande.

    Tycker man inte om Bibeln, kan man alltid överväga att gå över till humanisterna, eller Liberala Katolska Kyrkan: http://www.lkk.se/

  • Sansa er!!

    Men kära Michael G. Helders…….du är ju själv en stor del av den fula debatten…..du kastar sten i glashus. Att du inte gillar Liberala Katolska Kyrkan är inte förvånande för mig, du verkar inte gilla mycket. Jag brukar inte skälla på folk så här, det blev bara för mycket av ditt eviga fördömande, dina eviga pekpinnar.

  • Danko

    Frågan är om M.G Helders har rätt eller inte. Det är vad som är sant som är av vikt, inget annat.

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Jag håller verkligen med vad sign Jonny skrev i nr 17 o. 18

    ”Sedan måste man förstås våga ställa frågan vilken teologisk inriktning som samfundet skall ha i framtiden /… / Den liberala utvecklingen inom exempelvis Svenska Kyrkan började med att utbildningen liberaliserades. Den som har inflytande på utbildningen har ofta större inflytande än biskopar eller vad ni nu vill kalla det för.

    Vore tacksam om Pekka kunde sluta använda ordet “hejarklack” om oss som höll med Stefan i debatten. Det andas lite nedlåtande. Det handlar ju inte om att försvara Stefan, utan om det eviga evangeliet. Stefan har jag kritiserat i andra sammanhang, exempelvis när det gäller partipolitik.”

    De som läst mina bloggkommentarer vet väl att jag har varit medlem i Svenska kyrkan i 65 år – inget kan tydligen locka mig från Svk, trots att jag övervägt både Frikyrkan och Katolska kyrkan (tackar båda för undervisning och vidgade vyer). Jag har upplevt Svk både när hon var ett föredöme i kristtrohet och under senare tids djupa förfall, och har nära till tårarna när jag tänker på min bardoms kyrka så förnedrad. Jonny har fullständigt rätt när han skriver: ”Den liberala utvecklingen inom exempelvis Svenska Kyrkan började med att utbildningen liberaliserades.”

    Och det är därför som jag uppmanar er som är uppvuxna i någon frikyrka, att ni måste vara på er vakt mot liberalisering av utbildningen av pastorer och andra ledare. För precis det som har hänt inom Svk, kan hända inom era kyrkor också. Man kan redan se tecken till det.

    Jag instämmer också med Jonny när han skriver i nr 22: ”Stefan har jag kritiserat i andra sammanhang, exempelvis när det gäller partipolitik.” Jag är kanske bloggvärldens argaste kritiker av Claphaminstitutet, som verkar vara Stefans skapelse. Paradoxalt nog är Stefan statsvetare, inte teolog, i grunden. Men det är teologin och inte partipolitiken som är Stefans starka sida, enligt min mening.

    Men detta gäller alltså partipolitiken och bristen på politisk bredd hos Claphaminstitet, som utåt framstår som ett slags frimureri till stöd för en fraktion inom kd (Vilket är den enda punkt på vilken jag instämmer i Pekkas kritik mot Stefan), och inte så att Stefan generellt skulle vara okunnig om politiska och andra företeelser i samhället. Jag tror verkligen att Stefan fått mer allmän samhällskunskap genom sin statsvetarutbildning än Pekka genom sin läkarutbildning.

    Så Stefan är nog den av de två, som bäst kan bedöma megatrender (”postmodernismen”) på samhällsnivå. Och det är nog delvis därför som Stefan är bra på att kommunicera det kristna budskapet till en icke-kristen miljö, och EFK:s ståndpunkter till en icke-EFK miljö. För mig som SVk:are framstår inte Stefan som någon insnöad ”frimickel”., utan mer som en stridbar förkämpe för vår gemensamma kristna tro – alltså en tillgång för hela den svenska kristenheter och inte bara för EFK.

    Själv har jag inte, som Jonny, en ”mycket” hög universitetsutbildning, men dock en universitetsutbildning i statskunskap, historia och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Och rent ut sagt tycker jag att det här ”postmodernism”-snacket är en täckamantel för försök att lancera ”en ny religion för en ny tid”. Exakt det som vi har sett i Svk.

    För det första är vår kristna religion given oss av Gud och är alltså inte någon ’”ideologisk överbyggnad”, i marxistisk mening, till det rådande samhället. Och för det andra är det helt horribelt att läsa teologer påstå sig veta exakt när övergången från ”modernism” till ”postmodernism” skedde (för endast 30 – 35 år sedan). Sådana megaskiften är inget som samtiden själv kan definiera, utan är något för framtidens historiker att tvista om. Så nog är det en dimridå, för försöket att smyga in främmande läror i den kristna religionen, även i frikyrkosammanhang!