Jag har upplevt manlig omskärelse

Manlig omskärelse är på agendan. DN:s begåvade ledarskribent Peter Wolodarski skriver om det i onsdagens DN, och jag ser att det kommer upp i tidningen Dagen under torsdagen.

Nu avslöjar jag en hemlighet. Jag har upplevt manlig omskärelse, jag är omskuren. Det beror inte på att jag har judisk bakgrund, eller i hemlighet konverterat till judendomen. (att jag skulle vara hemlig muslim är det nog ingen som tror)

Jag blev omskuren när jag var 19 år, och det var en renodlad medicinsk omskärelse, och det var militärläkaren som undersökte mig vid mönstringen som bestämde detta.

Ingreppet gjordes på Karolinska sjukhuset och det var en fasansfull upplevelse. Det var endast lokalbedövning som gjordes genom 15 sprutstick rakt i underlivet. Operationen består av att man skär bort en del av förhuden på snoppen (eller vilket ord passar att använda på denna blogg?) Man blev hemskickad direkt efter operationen, och bedövningen började släppa efter ett par timmar, och det gjorde outhärdligt ont i flera dygn. Och man fick inget smärtstillande eller instruktioner av något slag, 19-åringen blev bara hemskickad. Det var den värsta sjukvårdsupplevelsen i mitt liv.

Men omskuren blev jag, och omskuren är jag.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Sussie

    Ulf Ekman bloggar den 12/5-09 angående detta ämne, efter ett par artiklar i SvD. Han fick en hel del kommentarer på sitt inlägg. Det jag tycker är rätt märkligt är och faktiskt lite oroande, är att en del ledare är så populära bland kristna att de kan säga precis vad som helst och det applåderas. Själv har jag under våren fått berättat för mig från en liten muslimsk flicka, att hennes bror inte kunde kissa ordentligt på en vecka efter ett ingrepp. Kan faktisk känna mig rätt kluven till en del sedvänjor i GT, inte i de sammanhang som de kom till och inte till allt. (Kanske förstår jag bättre senare i livet) Det finns ju en mycket tydlig orsak till att man inte skulle äta svin, eftersom tillagningen är så extremt viktig och det lätt blir bakterietillväxt i köttet. De hade ju inte våra moderniteter med kylskåp och så vidare. Och vi behöver ju tänka till under rötmånaden när vi hanterar livsmedel, så det är väl inget konstigt med Mellanösterns klimat. Naturligtvis är Guds ord högsta auktoritet, men jag tror inte att den ska läsas som en lagbok (bokstaven dödar) och att vi bör vara positiva till att exempelvis det judiska folket och muslimer fortsätter med traditionen att omskära pojkar ( en del även flickor). Jag tycker Bibeln är väldigt tydlig (även i GT), att Herren själv omskär vårt hjärta. Tar bort stenhjärtat och ger oss ett hjärta av kött och blod. Därmed säger jag inte att det är fel om det finns medicinska skäl till att göra ingreppet. Paulus är ju rätt ty tydlig han med om att det är onödigt i nya förbundet, även om Timoteus omskärs för att nå judarna. Kan nog tycka också att Gud har givit oss ett förstånd och att vi bör använda det. Det är inte många årtionden sedan man trodde att rökning var ofarligt, men kunskapen ökar och nu tycker väl knappt ingen att det är OK att börja med rökning. Och om en pojke inte kan kissa på en vecka och det blöder flera gånger (som det jag hörde om) eller själva ingreppet är smärtsamt och smärtar efteråt – och inget medicinskt skäl föreligger – då måste det vara misshandel. En lång utdragen sådan. Kan det försvaras? Idag? Är viss misshandel OK, om det är det judiska folket som fortsätter göra det Gud sa till Abraham? Ja, det här var lite funderingar och jag är på inget sätt klar med alla tankar, men jag tror att det är viktigt att vi var och en tänker själva och inför Gud ”prövar” det vi hör. Att vi vanliga (om nu inte ledare är vanliga) vågar ha egna tankar och åsikter, så vi inte kastas med i varje vindpust hit och dit.

  • http://torahblogga.blogspot.com Benjamin

    Jag beklagar att du hade en sådan svår upplevelse av din omskärelse.

    Jag jobbar som pedagog på en judisk församling och känner flera män som har valt att göra detta ingrepp, då de har konverterat till judendomen. De jag har pratat med om detta har inte upplevt det som smärtfritt på något sätt, men långt ifrån så svårt och obehagligt som vad du råkade ut för. Jag tror att mycket beror på läkaren som utför ingreppet och hur rutinerad han/hon är.

    Din berättelse är också ett motargument till de som menar att det är bättre att vänta tills pojken blir vuxen så att han själv får välja. Som en icke-judisk man, gift med en judisk kvinna, sa till mig om varför han lät omskära sin son: ”Det vore orättvist av mig att inte göra det nu när han inte kommer komma ihåg det, utan ställa honom inför det mycket svårare valet just när han håller på att bli vuxen.”

    Jag och miljoner andra judiska män är nöjda att vi har det gjort, för det är en viktig del av den judiska identiteten, men också tacksamma att ingreppet är överstökat innan vi ens visste om det.

    Jag vill också fråga dig om du tror att du upplever ditt liv som omskuren man annorlunda än om du hade förhud. Jag har hört från många som gjort det som vuxen att skillnaden är rätt obetydlig, men om något så finns det mest bara fördelar med att vara omskuren.

  • Tea Gustavsson

    Jag läste Wolodarski i går morse och blev lite irriterad. Jag håller inte alls med honom om att omskärelse är en lättvindig sak utan konsekvenser och jag misstänker att de preventiva effekterna mot olika sjukdomar lika gärna skulle uppnås med ordentlig hygien, kondomer och en annorlunda sexualmoral. Jag tycker absolut att man ska undvika omskärelse så långt det är möjligt. Frågan är bara om det är möjligt att undvika om man är jude? Borde jag stödja ömskärelse av pojkar som företeelse eller inte? Kluven är jag, det måste medges. Det är könsstympning, ingen tvekan, men ska vi ändå understödja rätten att få omskärelse utförd på sjukhus?

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    Nej, Stefan Svärd, du är inte omskuren men har varit med om ett kirurgiskt ingrepp, som blev smärtsamt för dig tydligen.
    Så mycket teologi kan till och med jag, att jag kan skilja på detta och en omskärelse. Du blir aldrig ett Abrahams barn!

    Jag har också varit 19 år och lycklig sjuksköterskeelev, då överläkaren på kirurgen en judisk man omskar ett gossebarn.

  • Pingback: Aletheia — Blogg & Tankesmedja » Bloggarkiv » Mose och det där med omskärelse …()

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Här har vi helt samma erfarenheter Stefan…förutom jag var 12 och fick full narkos under själva operationen. Dock hemskickat sen….och ja det var en fruktansvärt upplevelse! – Har nu efter ingrepet inte tandläkare skräck utan sjukvård skräck! – Hade du ont i flera dygn?- Själv hade jag i nästan 3 veckor tills styngen hade läkt…

  • http://nope Dan

    Jaha va trevligt de va väl lite mer än jag ville veta men ….

  • Pingback: Omskärelse av olika slag… « Mikael Karlendal()

  • wildwest

    Haha, jag är lite inne på nr 5, Dans, kommentar… Men då undrar förstås en icke-sjukvårdskunnig person vad det finns för orsaker för att göra en medicinsk omskärelse? Har man sagt A får man säja B…

  • Robert

    Coolt!

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Wildwest: För min egen del berodde det på för trång förhud.

    http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=32739

  • Stefan Swärd

    Wildwest,
    Medicinsk omskärelse görs i regel på män om de har för trång förhud, vilket kan skapa infektioner i könsorganet, och också försämra sexlivet så vitt jag vet.

    hälsar
    Stefan Swärd

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    wildwest [9] ville veta….

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fimos

    Även den motsatta situationen förekommer i den verkliga världen….

    /Kjell

  • BW

    Gud är god som hjälpte mig att ta körkort i dag. Bättre sent än aldrig!

    Men jag förstår att det inte har samma nyhetsvärde som att bloggeneralen Stefan Swärd är omskuren. Stefan Swärd – den kristna (tabloid)pressens omslagspojke nr.1 :)

  • wildwest

    OK, då fick jag lära mej nåt nytt. Tackar ödmjukast.

  • Anna

    Men Benjamin, ska inte barnen få fatta sina egna val gällande religioner – oavsett om de kan ses som svåra? Varför fysiskt märka dem innan för att de aldrig ska kunna glömma sin tillhörighet? Valet kanske är svårt, men individen själv måste ha rätt att välja. Du förespråkar att fysiskt märka barn efter en religiös identitet, innan de ens vet vad orden betyder.

    Det är synd.

  • http:/larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Det här är viktigt för frågan hur vi ska ställa oss till omskärelse av religiösa skäl. Domprosten Åke Bonnier, som själv torde vara av judisk släkt, har nyligen skrivit om manlig omskärelse på sin blogg. I morgon deltar han i en pandeldebatt om homoäktenskap på Pride house. Ryktet säger att inga motståndare har bjudits in till debatten, vilket dock inte hindrar att vi kanske bör ta till oss Bonniers åsikter i omskärelse-frågan.

    http://akebonnier.blogspot.com/2009/07/omskarelse-eller-inte-omskarelse-det-ar.html

    Att pojken inte kommer ihåg om ingreppet gjordes när han var nyfödd, innebär inte att det inte gjorde ont och inte kan ha fått psykiska men. Men det är ju i så fall märkligt att det inte hörs fler protester från muslimer och judar. Det torde vara stor skillnad i ålder mellan muslimer och judar, när ingreppet görs.

    Medinska ingrepp, av vad slag det vara månde, brukar alltid försvaras med att det onda som skulle botas eller förebyggas är värre än den smärta, skada eller obehag som orsakas av den medicinska eller kirurigska åtgärden. Men det torde ha betydelse om en medicinskt motiverad åtgärd ska utföras förebyggande, eller endast akut. Jag har läst många böcker om s.k. naturfolk i Afrika och deras invigningsriter, som uppenbarligen varit omskärelse av pojkar i nedre tonåren, vilket orsakat svår smärta. Detta har ansetts härda pojkarna, så att de bl.a. har blivit bättre föreberedda inför att bli sårade i krig.

    Det finns en naturlig smärtlindring genom vissa hormoner (endorfiner) som frisätts genom kroppansträngningar, inklusive kraftiga skrik. Att vråla av smärta är alltså en smärtlindringsmetod, som man kanske måste träna sig att avstå från om man blir sårad under krig, för att inte bli upptäckt av fienden. Jag misstänker att den naturliga smärtlindringen mer eller mindre varaktigt sätts ur spel av narkos och moderna värkmediciner. Medvetenheten om att alla läkemedel har biverkningar, inte alltid i form av omedelbara obehag utan även mer långtidsverkande, är på tok för dålig inom kristenheten.

    Nu är ju frågan om omskärelse kan utföras utan svår smärta eller andra oönskade biverkningar. Frågan är ju också varför så stor del av svenska barnläkare är mot manlig omskärelse. Finns det inga hyfstat smärtfria metoder, eller är problemet att de själva inte har tillräckliga kunskaper? Om det finns hyfsat smärtfria metoder, som inte ger andra negativa verkningar, kanske manlig omskärelse borde rekommenderas mer generellt? Vilket tydligen är fallet i USA.

    Ett tungt argument för manlig omskärelse, är att det förebygger överföring av hiv (hos båda parter) och livmoderhalscancer hos kvinnor. Jag undrar om seden att omskära pojkar kan vara en förklaring eller delförklaring till den låga prevalensen av hiv i Afrikas muslimska länder jämfört med de kristna länderna i samma världsdel. Jag är mycket kritisk till den aggresiva kondompropaganda som bedrivs av i synnerhet Stockholms läns landsting. Sett till användningen av kondomer i praktiken menar jag att kondomer sprider aids på samma sätt som säkerhetsbälten skulle skörda fler trafikoffer utan effektiv hastighetsövervakning.

    Den stats- och landstingsfinansierade kondomreklamen tränger ut naturliga metoder att förebygga graviditeter och blockerar varje försök till sansad debatt om smittskydd. Detta är frågor som jag ingående har diskuterat på min egen blogg (http://larsflemstroms.blogg.se) under de senaste veckorna. Jag kommer inom de närmaste dagarna att skriva ett nytt inlägg om förebyggande av epidemier, och speciellt hiv. Håller just nu på att repetera Evengård: Epidemiernas historia och framtid.

  • Tomas

    Jag har genomgått samma procedur som vännen Stefan beskriver i sin blogg. Jag var då ca 37 år gammal så någon baby var jag inte. Orsaken var den samma som Stefan antyder så det fanns inga religiösa motiv.
    Alla medicinska ingrepp är förknippade med smärta av olika slag. Omskärelsen är inget undantag. Men till skillnad från Stefan så upplevde jag ingreppet som någonting mycket positivt som jag fått vara tacksam över resten av mitt liv. Ingreppet hade alltså helt medicinska grunder och det finns inga religiösa dimensioner i detta.
    Rätten till omskärelse av gossebarn – på religiösa grunder – ser jag som en av de viktigaste frågorna inom religionsfriheten de närmaste åren. Därför vill jag helt kort dela med mej av min subjektiva upplevelse – som 37 åring – med ett aningen mera utvecklad känsloliv än små gossebarn.
    De viktigaste argumenteten i denna fråga är religionsfriheten samt ingreppets väl dokumenterade preventiva effekt. Personliga upplevelser av det mera traumatiska slaget utgör däremot inget starkt agrument.

  • Lars

    Beklagar att du kände smärta, men det gjorde inte jag när jag blev omskuren som 23-åring.

  • http://www.brefvet.com Gunnel

    Stefan Svärd.
    Jag återkommer med min antydan att inte blanda vokabulären! En frigiven slav som vill stanna i sin herres hus blev i GT tagen i örat och ställd vid dörrposten och fick en syl igenom örsnibben. Örat står för lyssnande och slav för lydnad. Frigiven står för frigiven. Det gjorde säkert ont.

    Detta är inte en av grymheterna i GT. Det är numera en symbolik, som håller livet ut. Tjänaren är inte förmer än sin herre och inte slaven heller.
    Jesu antog en slavs ställning som bekant och Maria och Josef hade varit lydiga och burit fram barnet, när det var dags för omskärelse. Jesus fullbordade lagen i allt.

    Sen är det fråga om judar eller hedningar i bibliskt språkbruk och hednakristna och kristna. En man som konverterar till judendomen som religion kan aldrig få en judinna som mor.

    Allt gott!
    Hälsningar
    Gunnel

  • BW

    Det är min bestämda uppfattning att det i ett mångkulturellt samhälle som vårt finns ett ansvar från alla parter att visa tolerans och respekt för andras kulturyttringar och värderingar. I denna respekt ingår det också att Sverige ställer upp med läkare som utför omskärelse pga religiösa och kulturella skäl. Om inte regeringen är beredd att lagstifta om denna skyldighet (rättighet) så kommer problemet med trilskande läkare att bestå. Jag tycker inte heller att allt som gör ont per definition kan rubriceras som misshandel utom när det inte råder tvivel om att det handlar om brottsliga och destruktiva kulturyttringar som t.ex. kvinnlig omskärelse. I slutändan hamnar vi som så många gånger förr i en diskussion som ytterst handlar om värderingar och överväganden av etisk, moralisk och filosofisk natur.

    Om vi har tagit emot invandrare och flyktingar så har vi också tagit emot deras kultur och religionsuppfattning och om vi inte vill anpassa oss till deras kultur så ska inte heller vi förvänta oss att dom kommer att respektera och anpassa sig till vår ”svenska” kultur.

  • BW

    Förlåt kära läsare, det föll bort lite text ur en mening. Det ska stå: ”I slutändan hamnar vi som så många gånger förr i en diskussion som ytterst handlar om värderingar och överväganden av etisk, moralisk och filosofisk natur och där kan vi få hjälp av t.ex. FN:s konvention om dom mänskliga rättigheterna.”

    mvh Bo Westin

  • Tea Gustavsson

    @ BW

    Fast vad skiljer kvinnlig och manlig omskärelse åt just när det gäller kulturyttringar och värderingar? Varför är det ena ”brottsligt och destruktivt” när det andra inte är det?

  • BW

    Tea, som svar på din fråga citerar jag ett utdrag från den utmärkta ledaren i Corren (Linköpingstidning): ”Debatten kring denna fråga har också många märkliga drag, som till exempel den återkommande jämförelsen med kvinnlig omskärelse – en barbarisk och tack och lov relativt ovanlig sed, som syftar till att minska eller helt ta bort kvinnans sexuella njutning. I vissa fall skärs hela klitoris bort”

    I artikeln står bl.a. att WHO beräknar att var tredje man på vår planet är omskuren, totalt 661 miljoner män. Av någon anledning hörs inte deras röst i debatten. Kan det bero på att de inte har några direkta klagomål? Ungeför 77 % av de män som är födda i USA är också omskurna. Man vet att omskärelsen knappt har några negativa effekter, men troligen en del positiva varav minskad smittorisk mot könssjukdomar.

    Omskärelse är tillåtet enligt lag och för judar och muslimer är det ett religiöst påbud att män ska låta omskära sig och därför är en rimlig slutsats att för undvikande av ”köksbordskirurgi” borde pragmatism vara att föredra framför moralism från Sveriges barnkirurger.

  • BW

    Nu frågade du egentligen om skillnaden mellan kvinnlig och manlig omskärelse när det gäller kulturyttringar och värderingar om jag fattar det rätt. Varför är det ena “brottsligt och destruktivt” när det andra inte är det?”

    Som jag skrev så har olika kulturer och religioner olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. Dörför behöver åtminstonde det civila samhället kunna enas om någon sorts etisk grundhållning som förenar respekt för olika kulturer men som inte heller accepterar övergrepp och destruktiva handlingar. Som ett förslag på en sådan grundhållning kan exempelvis FN:s resolution om dom mänskliga rättigheterna utgöra.

  • http://www.svenskakyrkan.se Svenska kyrkans valkansli

    Vi har sett att du skriver om samhälls- och livsåskådningsfrågor.
    Den 20 september är det kyrkoval i Svenska kyrkan.
    5, 6 miljoner medlemmar är röstberättigade.
    Får vi förse dig med aktuell information om kyrkovalet och om Svenska kyrkan?
    Hör då av dig till kyrkoval@svenskakyrkan.se. Skriv Bloggare i ämnesfältet.
    Hälsningar från Svenska kyrkans valkansli i Uppsala.

  • http:/larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Detta är off topic, och därför ska jag skriva kort. Stefan kanske kan starta en debatt i detta ämne. Jag var på Pride House idag. Alla kristna samfund borde samfällt ställa ett ulimatum till festival-ledningen. ”Bjud in oss, eller sluta hacka på traditionell kristendom, eftersom ni i praktiken uppmanar till förföljelse och diskriminering av traditionellt kristna.” Svenska kyrkan deltar på fel premisser. Jag lyssnade på äktenskapsdebatten, inför en mycket gles publik, och hörde bl.a. den prästvigda politrucken Helle Klein häftigt angripa en icke namngiven pingstpastor för påstådd diskriminering av homosexuella. Hon krävde att Svk-kyrkoherden i området ska ingripa mot pastorn. Hon krävde också att staten ska frånta Svk vigselrätten, om Svk:s högsta beslutande organ (kyrkomötet) inte säger ja till samkönade vigslar i
    Svk. Man behöver visserligen inte uppträda utmande och skriva ”Ni är syndare” på väggen, men anständigheten kräver att även traditionellt kristna får vara med. Annars borde vi diskutera kristna aktiviteter på stan under Pride-veckan. I övrift finns mycket positivt att säga om Pride House-arrangemanget.

  • roberth

    Det mest tragiska i det hela är att dagen gör en nyhet av det. Skvallertidning.

  • http://www.kastasten.se Thommy Bergenwall

    Fick brev från en kvinna som sitter på kåken idag.

    Hon har helt andra problem i sitt liv en den lilla skin biten som täcker en del av det manliga könsorganet och den smärta som den kan vålla vid ett ingrepp.

    Hennes smärta sitter i hjärte djupet och hon är i behov av en annan omskärelse, hon behöver ett radikalt möte med Jesus för en total kurs ändring i sitt liv.

    Vad gärna med och be för henne så ska jag återkomma med glädjande besked framöver.

    V v v v Thommy Bergenwall

  • Pelle

    Jag förstår precis vad du menar, Stefan. Du valde ordet ”snoppen”, men det känns inte helt rätt. Jag har ofta känt att det svenska språket saknar ett vardagligt ord för det manliga könsorganet. ”Penis” låter alldeles för formellt, och ”snoppen” tycker jag ofta klingar för barnsligt. Andra alternativ är antingen för grova (t ex ”kuken”) eller för skämtsamma (t ex ”den enögda byxormen”) för att uppfattas seriöst. Är det någon som har förslag på vad man bör använda i vardagliga samtal?

  • David

    En fråga, ni som är positiva till omskärelse på religiös grund hur ser ni på kvinnlig omskärelse på religiös grund?

  • lasse

    Det är en märklig traditionell religiös offerrit för att blidka gudarna som behöver den medicinska vetenskapens moderna landvinningar för att över huvudtaget ge sken av något acceptabelt i ett modernt samhälle.

    Att tvinga läkare att gå emot sina etiska ed för att deltaga i religiösa offerriter är naturligtvis ett grovt övergrepp på människors rätt att vara religionsfria. Man har ett mycket märkligt, men inte ovanligt, sätt att resonera om religionsfrihet när man hävdar inskränkning i religionsfriheten om inte läkare och sjukvårdspersonal vill deltaga i de religiösa riterna.

    Man undrar varför det alltid dras fram att alla dessa märkliga religiösa påbud påstås ha varit höjden av rationalitet i en svunnen forntid, vilket naturligtvis till det mesta bara är dimridåer för att de religiösa riterna och påbuden inte skall framstå som de irrationella påfund de är idag. Man kan fråga sig varför grisen var livsfarlig i just mellanöstern och inte på många andra håll med varma klimat. Trikiner finns i alla klimat och växer till väl så bra i kallare klimat. Det var ju inte heller så att det var ett generellt förbud i mellanöstern, man känner igen forntida judiska bosättningar just på avsaknaden av rester från gris. Om det nu var förenat med livsfara att hålla sig med grisar torde det ha varit onödigt för Moses allvetande gud att ge direktiv om folkmord på grisätarna, det hade ju tagit hand om sig själv.

    Om omskärelse kunde bli ”populärt” i USA under den viktorianska eran för att den sexualfobiska abrahamitiske guden ansågs ogilla onani hos sin avbild kan man fråga sig varför det inte skulle kunna ha uppstått riter och traditioner av lika irrationella skäl i forntiden när folk hade en bråkdel av den kunskapen vi har idag om hur världen och naturen fungerar.

  • Kristian

    Det förekommer ju hos många olika folkslag att man skär och håller på med kroppen av religiösa och kulturella skäl. Något folk tänjer ut underläppen, andra örsnibbarna. Något folk satte visst på kvinnor fler och fler halsringar, så att halsen gradvis förlängdes. Tatueringar, ring i näsan, osv osv. Vi har ju också olika former av självspäkning inom olika religioner.

    När det gäller manlig omskärelse har vi ju åtminstone inte det motbjudande bakomliggande motivet att hindra sexuell njutning, såsom i det kvinnliga fallet. Mannen förtrycker kvinnan, hennes vilja är ointressant. Men i fallet manlig omskärelse liknar det mer själspäkningen, på så sätt att det underliggande motivet antagligen är att mannen tänker sig att han får någonting tillbaka från Gud.

    Mycket av den äldre religionen tycks ju bygga på sådant tänkande. De gammaltestamentliga offren, som det nytestamentliga sedan påstås ersätta, byggde antagligen från början på samma tänkande som i fallet regngudar och solgudar. Jag offrar något till någon gud, och tror att jag ska få något tillbaka. Byteshandel, så att säga.

    Sedan när gudsbilden blev en allsmäktig Gud blir det hela plötsligt mindre logiskt. Vad ska en allsmäktig Gud med offer till? Här kan man se en utveckling i GT. I moseböckerna sägs det ofta att brännoffret ger en behaglig doft för Herren, vilket med moderna ögon ser rätt konstigt ut. Men på senare tid började man ifrågasätta det gamla tänkandet (Ps 50:7-14, Jes 1:11-14, Hos 6:6).

    Inte konstigt sedan att Paulus tog avstånd från omskärelsen (även om han tycks vackla i vissa fall), eftersom han verkar ha tänkt sig att människan inte kan orsaka sin egen frälsning, det är en nåd från Gud. Människan kan således inte ge Gud något i något slags utbyte för sin frälsning.

    Själv opererades jag för trång förhud i 12-årsåldern eller något sådant. Och det har jag då inget emot idag. Att ta bort en bit av förhuden, dock långtifrån hela, är ju inget problem. Lättare att hålla rent, och dessutom kan det vara en fördel rent sexuellt att den främre delen av ollonet blir något mindre känsligt eftersom det ligger mot underkläderna. Inga problem med för tidig ejakulation eller så. Att däremot ta bort hela förhuden vore däremot knappast önskvärt. Är det egentligen religiöst motiverat att hela tas bort? Finns det några krav på det i någon helig skrift? För annars kunde man ju tänka sig att man symboliskt bara tar bort en liten del av den, vilket inte har några nackdelar att tala om.

  • kelvin

    Hej. Är 17år och omskuren. Blev det när jag var endast 8 dagar gammal. Emlasalva, bedövningsspruta och inga stygn. Vaselin & bandage i 3 dgr. Glad att det gjordes när jag var så liten och slapp stygn etc. I US erbjuds föräldrarna att omskärelse sker i sjukhusen när barnen föds. Hur som helst. Det är fräshare och desutom snyggare// Kelvin

  • Pojkar har okså känslor

    Varför nämns inte den höga våldtäktstatistiken hos just omskurna invandrare?
    Att kriminologen Jerzy Zarnecki vägrar kritisera sin egna kulturs förträfflighet fastän alla vet att omskärelse för många fattiga leder till extrem sexuell frustration är egoistiskt.
    40% av våldäktsmännen i detta land som anmäldes förrra året hade invandrarbakgrund där omskärelse var normen..
    Om man börjar se helheten då kommer man se hur mycket skada omskärelse för med sig!
    Dessa vinnande argument byggda på ren fakta borde vi som är emot omskärelse av barn påpeka,då kommer ingen mer att omskära sina pojkar.

  • Peter

    Hej Stefan!

    Jag är en vuxen man som troligtvis kommer att behöva genomgå en operation liknande din inom kort. Detta ger mig en oerhörd ångest, främst pga att jag är rädd för att mitt sexliv kommer att bli förstört. Om du vill får du gärna skriva till min emailadress om din erfarenhet. Med vänlig hälsning…

  • PORR PORR PORR

    Själv visste jag inte ens om män hade förhud innan jag var 16 år.
    Kommer varken ihåg operation eller läkningen efter då det gjordes direkt efter födseln.
    Ordet förhud kom jag i kontakt med genom porren faktiskt.

  • PORR PORR PORR

    Det som irriterar mig är att många inte vet om hur de ens är skapade!
    Många kommer varken ihåg ingrepp eller har kunskap om vad en förhud är.
    Omskärelsen är inte något man pratar om iaf inte dess anatomiska betydelse!

  • Lou

    Förhuden är ju mannens egna lubrikation medel.
    Men judar kanske föredrar torr samlag?
    Vidrig människosyn bakom spektaklet!

  • Tony Granbäck

    Det är en farligt utveckling att en religiös fundamentalistisk Lag har röstats in i det svenska samhället av den svenska riksdagen.
    Skall inte vårt samhälle år 2010 bygga på demokratisk etisk Lagstiftning som belyser vår tid. En Lag som bygger på 3000 åriga
    gamla grottmålningar och texter i mosebok i gamla testamente kan inte ha den legitimiteten att den åtsidosätter
    våra demokratiska rättigheter i grundlagen för alla dom ca 57 000 pojkar som föds varjs år
    Enligt Lag (2001:499) så kan inte dom 57 000 pojkarna skyddas i Svensk grundlag mot att delar av deras kön kan offras
    till osynliga gudar.
    Pojkarna har enligt riksdagen ingen rättighet att kunna åberopa det skydd som vi alla andra har
    att vara skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp.
    3000 åriga grottmålningar och text i mosebok i gamla testamentet användes som skäl till omskärelse av svenska riksdagsledamöter
    och dom skälen godtog sveriges regering som grund till Lagen, detta finns att läsa i propositionen till Lagen.

  • Pingback: Stoppa omskärelse av pojkar: upprop « Nyhetsmixern()

  • aron

    inte konstigt att dom prydaste alltid vinner debatten haha

  • Bg 38

    hej du
    har du genomgått omskärelsen än?

    om inte så skall du be din urologläkare
    använda en ny metod som är ikke blodig
    den heter Prepex
    och använs mkt i afrika

    ha det gott min vän
    berth

  • Adrian

    Finner detta oerhört överdrivet.
    Jag gjorde en omskärelse för ca 2v sen.
    Jag är 23 år gammal och jag gjorde det av personliga skäl.
    Kan inte avgöra till 100 om det enbart är pga smärtgräns från person till person men vad jag med all säkerhet kan säga är att så outhärdligt ont som du beskriver det som är rent ut sagt överdrivet.
    På en skala mellan 1-10 skulle jag ge det en 5a som mest.
    Ett inlägg som detta gör mer skada än nytta, skrämmer upp folk som kanske är tvungna att göra detta i onödan.

  • Thomas Sundberg

    Hej, Stefan!
    Jag omskar mig i vuxen ålder och har varit omskuren i 11 år nu. Själva omskärelsen genomfördes på en privat klinik i Stockholm som heter Sofia hemmet av en erfaren kirurg. Det som gjorde ont var själva lokalbedövningssprutan men det tog bara 10 sekunder så var det klart. Ingreppet kändes inte alls, jag blev svullen, snoppen var som en röd tennisboll i 3 veckor och man ska inte ha samlag på 3 månader. Tiden efter hade jag inte på något sätt ont och jag fick med mig en salva som jag skulle smörja det område ingreppet gjordes. Efterföljden; självklart är det renligare, vilket jag tror denna traditions ursprung kommer från, men i dagens Sverige har vi inga problem att hålla oss rena om vi vill. Vad gäller sex så har det blivit bättre då ingen förhud finns mellan mig och min fru, jag har fått ökad känsel helt enkelt och den lilla påverkan att huden på ollonet ska ha blivit mer okänsligt, vilket är minimalt men ändå kännbart, har gjort att jag kan ha samlag längre tid vilket både jag och min fru uppskattar. Många skriver om att det sitter många nerver längst upp på förhuden som man går miste om. Min kirurg rörde inte de delarna av min förhud utan tog bort förhuden före de känsliga delarna, jag vet inte om han tillämpade en ny metod, men den är i alla fall i enlighet med islam och judendom. Jag omskar mig för att jag konverterade till islam och omskärelse är något islam kräver samt när man ska gifta sig kräver kvinnan att mannen ska vara omskuren. Med de erfarenheter jag har idag, med inga som helst nackdelar utan bara fördelar så rekommenderar jag omskärelse. Även om jag fortsatt vara ateist skulle jag välja omskärelse. Men, Stefan, välj en skicklig kirurg som har stor erfarenhet av detta ingrepp, då kommer Du som jag inte uppleva några som helst smärta eller komplikationer. Eftersom jag har haft sex både som omskuren och icke omskuren, vilket är ganska ovanligt, så kan jag säga att sexlivet har blivit mycket bättre efter omskärelsen. Och jag och min fru kommer att omskära våra blivande söner, vilket jag skulle avstått ifrån om det inneburit ett handikapp, men det kommer att ske på samma klinik med en duktig och erfaren kirurg.