Krönika om abort i Världen Idag idag

Idag har jag en krönika införd i Världen Idag som man kan hitta här.

Den handlar om abortfrågan och ger en tydlig vink till det programarbete som pågår inom kristdemokraterna när det gäller abortfrågan. Jag hävdar att det är en konsekvent hållning från kristna kyrkan i alla tider att vara emot abort och värna om det ofödda livet. T.om. Jonas Gardell påpekar detta om den tidiga kyrkan att den utmärkte sig på detta område, man var helt emot abort och spädbarnsdråp vilket var både vanligt och legalt vid den tidpunkten.

Kristen abortkritik handlar ytterst om att värna de allra svagaste, och det är också uttryck för en konsekvent kristen icke-våldsetik.

I Svergie är frågan redan så nedtonad inom kyrkan, det är nästan bara Ja till Livet och Mats Selander som har en tydlig ståndpunkt. Att i det läget lyssna på amerikanska predikanter (som t.ex. Jim Wallis och Brian McLaren) som tycker att frågan ska tonas ner ytterligare, tycker jag är helt fel.

Kristen etik handlar om mycket mer än bara abortfrågan. Men att ta bort och tysta ner denna del av kristna etiken blir bara en populistisk anpassning efter det sekulära samhällets agenda.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • BW

    ”Världen hatar mig, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar är onda” säger Jesus i Joh 7:7. Gjorde vi kristna detsamma skulle också vi få lida mer förföljelse, men i många avseenden har våra röster antingen tystnat eller så har vi börjat försvara ett syndigt leverna även inom våra väggar. Vart ska allt sluta?

  • http://helapingsten.wordpress.com/ micael

    Moder Teresa sa att abort är en av de största synderna, ”för om en moder kan döda sitt barn, hur kan vi då hindra människor från att döda varandra?”

  • Jonathan M

    Brian McLaren vet jag mindre om, men jag aldrig uppfattat att Jim Wallis skulle vilja tona ned abortfrågan. Läs exempelvis

    http://www.christianitytoday.com/ct/2008/may/9.52.html?start=4

    Vad jag tror att Wallis, tillsammans med en del andra, förespråkar är en rörelse bort från rådande debattklimat. När vi tänker abort hamnar vi alltid i olika polariserad positioner som ”pro-choice” eller ”pro-life” inom ett ramverk av rättigheter och lagar.Det är inte säkert att det är så fruktbart att gå in i en sådan debatt.

    Hauerwas, exempelvis, angriper frågan från en helt annan position, där kontentan inte i första hand blir ”vi måste lagstadga mot abort!” utan ”män måste sluta knulla runt!” Jag kan rekommendera artikeln i sin helhet, det är bland det mest insiktsfulla jag läst i frågan:

    http://www.lifewatch.org/abortion.html

  • Jonathan M

    Hittade en mening i artikeln som jag tycker sammanfattar Huerwas (och min egen) ståndpunkt ganska väl:

    ”Christians witness to wider society first of all not by lobbying for a law against abortion, but by welcoming the children that the wider society does not want.”

  • http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=168126 Metodistpastor Berndt Isaksson

    Stefan Swärd skriver: ”I Svergie är frågan redan så nedtonad inom kyrkan, det är nästan bara Ja till Livet och Mats Selander som har en tydlig ståndpunkt. Att i det läget lyssna på amerikanska predikanter (som t.ex. Jim Wallis och Brian McLaren) som tycker att frågan ska tonas ner ytterligare, tycker jag är helt fel.” slut citat

    instämmer. Och denne Jim Wallis är kallad som talare till nästa års gemensamma årskonferens för Baptistförbundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan. Det är bara ett av många tecken på hur det nya samfundsbygge man planerar för kommer bli ett mycket liberalteoligiskt samfundsbygge.

    Berndt Isaksson
    metodistpastor

  • wildwest

    Mycket bra skrivet, Stefan. Jag är alltid politiskt inkorrekt och njuter lite masochistiskt av det ibland. Men självklart är det så att man i normala kafferastsammanhang inte ens får nämna detta.

    Boken ”The Rise of Christianity” som Stefan Gustavsson rekommenderade på en blogg har jag precis läst klart. En av anledningarna till att kristendomen växte så snabbt dom första 300 åren berodde just på kyrkans konsekventa avståndstagande mot aborter. Därmed så ”producerade” snart kristna kvinnor fler barn än de hedniska. Även stora grekiska filosofer hade ett makabert synsätt på avslutandet av graviditeter.

    Det slår totalt slint i mitt logiska tänkande när man idag kan uppröras över att flickfoster aborteras. Vaddå? Antingen är det mänskligt liv eller mänskligt liv i vardande, och då är det förfärligt och då är alla aborter förfärliga – nånting som förmodligen är för smärtsamt att ens ta in. Eller är det inget mänskligt liv och då ska det betraktas som sjukhusavfall, precis som min gamla galla eller Daniel Westlings njure. Det måste sägas så krasst! Antingen eller, det finns inget ”kanske-liv”, ”halvvägs liv” eller nånting sånt. Och med detta för ögonen så finns heller ingen anledning att begränsa antalet aborter. Det är en ren barnbegränsningsmetod, ett bland många andra. Så varför ens dessa krystade försök från t ex kristdemokratiska politiker att få ned antalet tonårsaborter.

    Jag tror att detta är en av dom allra största synderna. Jag tror detta får långsiktiga konsekvenser där människan verkligen står rådlös. Vi ser det redan. Vi saknar personal för vården, de gamla blir fler och fler. Medan vi glatt aborterat bort 1 miljon svenskar, som i sin tur skulle fått barn. Mycket kan göras för pengar, men inte att skapa nya människor i en hast, när jag som framtida pensionär skulle behöva omvårdnad.

    Tyvärr har kristdemokraterna för mej redan tappat all trovärdighet och jag ser gärna att man tar bort ordet ”krist”, det är snarare att missbruka Herrens namn. Kristdemokraterna av idag är helt enkelt ett parti som inte behövs längre. Samtidigt som jag, som tidigare värdekonservativ moderat, inte har nånting att rösta på längre. Det är sorgligt.

  • http://kastasten.se Thommy Bergenwall

    Att döda är att mörda vare sig det sker i det dolda eller i öppen dager.

    Man.borde visa film på svt, om hur abort går till,ungefär som man visar film ifrån koncentrationsläger,det finns en del likheter.

    Adolf skulle varit glad om han levt i dag,med alla dess utbud och möjligheter och experimenterande med mänskligt liv.

    Kd är totalt borta och dom kommer att få ge plats åt Sd vid nästa val är jag rädd för,men det kanske rör om i grytan lite.så dom andra nissarna vaknar upp.

    Stefan artikeln var mycket bra och kör hårt i dessa frågor,vi ber för dig och det kommer fler front folk framöver.

    V v v v Thommy Bergenwall

  • Fredrik Wenell

    Metodistpastor Isaksson – skulle du kunna förklara varför du menar att Wallis och andra är liberala? Eller är det bara för att de inte tycker som du?

    Vad menar ni med liberalteologiska? Jag förstår inte. Det enda jag vet är ni inte använder det som syftande på de liberala teologerna som Schleiermacher. Det måste vara nåt annat och jag förstår inte vad – förklara gärna.

    jag förstår inte heller vad Stefan och gänget menar i sin artikel i Dagen att skolorna blivit liberalteologiska – vilka skolor, på vilket sätt, vad är kännetecknande för det?

    Tack Jonathan för ett riktigt bra tips.

    Allt gott
    Fredrik Wenell

  • Johan

    Jag förstår inte fokuset på att Kd skulle välja att gå en felaktig väg i denna fråga. Det felaktiga vägvalet är en konsekvens av att det är en allt för liten andel av Sveriges befolkning som anser det vara moraliskt felaktigt med abort.

    Fokuset borde ligga på varför kyrkorna har misslyckats med debatten så totalt i denna fråga. Eller så är problemet helt enkelt att en så liten andel av den svenska befolkningen står för en kristen moral.

    Abortmotstånd finns väl i stort sätt bara inom frikyrkorna, katolska kyrkan, ortodoxa och de mer konservativa delarna av svk. Om alla i dessa grupper skulle rösta på ett parti som var negativa till abort så skulle det vara över 4%- spärren. Men inom dessa kyrkor finns mer liberala grupper, personer som inte tycker frågan är viktig, som vill rösta annorlunda på höger-vänster skalan m.m.. Så gruppen som skulle rösta på en mer abortkritisk variant av Kd är enligt mig uppenbart mindre än 4%.

    För övrigt så tycker jag att det är mycket bra att Stefan Swärd är tydlig i denna fråga och tar debatten.

  • wildwest

    Johan: Om man känner till intentionerna med kd:s grundande och vet vilka personer som var med då så kan man inte annat än bli beklämd över hur man har raserat arvet. Sen är det förvisso så att ett kristdemokratiskt parti inte ska anses vara likställt med en kyrka. Det är ett politiskt parti med sin agenda. Att blanda ihop dessa saker marginaliserade kd under många år.

    Om alla mer konservativt kristna röstade på ett (nytt) parti så är det knappast troligt att det partiet når över fyraprocentsspärren. Men som det är nu finns inget vettigt alternativ att rösta på, även om man vet att rösten ur riksdagssynpunkt kan vara bortkastad. Om man vill kalla det för missnöjesröst eller något sådant så vore det ändå bättre att rösten landade hos en etablerad rörelse istället för blankröstning.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Fredrik,
    Du skriver om Stefan och gänget i Dagenartikeln. Nu är det fem personer som skrivit artikeln gemensamt, och jag är dem av de fem som har noll koll på universitetsteologin, och saknar bra översikt över teologin vid frikyrkliga högskolorna. Ulf Ekman driver Livets Ord University, Stefan Gustafsson driver Credoakademin, Anders Sjöberg är en mycket etablerad NT-teolog och Dan Salomonsson förestår pingströrelsens teologiska nätverk, de övriga kan bättre besvara din fråga än vad jag kan. Mitt bidrag till artikeln var att granska Högskoleverkets rapport. Jag överlåter till mina medförfattare att besvara din fråga. Antingen om någon av dem läser denna blogg, eller om det blir replikskiften i Dagen.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • http://efsidag.blogspot.com Andreas Holmberg

    Bra, Stefan. Jag hoppas Mats Selanders kyrkokampanj går vidare, för ”domen måste börja på Guds hus.” Fokus bör ligga på abortörerna mer än på de abortsökande kvinnorna. Alla kristna bör kunna öppet redovisa på vilka premisser man är beredd att provocera fram en abort (vilket utan tvivel kan motiveras i vissa undantagsfall, men knappast i 30-40 000 fall om året bara i Sverige). Pelle Hörnmarks reaktioner och utfall mot Mats Selander i fjol känns fortfarande olustiga. Förtigna sanningar blir ofta giftiga.

    Även övriga skribenter på denna bloggpost bidrar med tänkvärda synpunkter. Själv tycker jag också att det är motsägelsefullt när folk upprörs över just flickfosteraborter (jodå, jag upprörs också) eftersom det verkar anses fullt naturligt att vi söker efter och avlivar foster med Downs syndrom (en annan kromosomvariant) på löpande band. (Kallades inte sånt rashygien på 30-talet?)

    Visst doktorerade du Stefan på abortfrågan? Har du kvar något lager av din doktorsavhandling? (Jag tror att jag lånade den på universitetsbiblioteket i Lund under min studietid där på 90-talet, men den vore intressant att äga och läsa om).

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    En sak som jag alltid har tyckt är intressant är varför Holland, med liknande abortlagstiftning, har hälften så många aborter per invånare än Sverige.
    Varför?
    Knullar kanske männen runt mindre? Vet inte. Vet bara att sexualdebuten sker ungefär samtidigt som i Sverige statistiskt sett.
    ——

    För det är faktiskt som Jonathan här ovan är inne på; om man fokuserar lite annorlunda, bort från diskussionen för och emot abortlagstiftningen (som faktiskt skuldbelägger kvinnan, eftersom hon har beslutanderätten där, och skiter i mannens roll) och tittar på mannens roll i det hela.
    Han har kanske ingen makt över abortbeslutet, enligt svensk lag, men han skulle kanske kunna ta lite mer ansvar för sitt skvättande.

    Detta är skrivet lite i affekt, eftersom jag noterar att det så gott som ALLTID är BARA män (nästan) som diskuterar abortfrågan.
    Män, utan vars medverkan det faktiskt aldrig blir några oönskade graviditeter och aborter.
    Ibland får jag känslan av att kristna män är hängivna abortmotståndare av den enkla anledningen att män är maktlösa när det kommer till abort. Det är ju kvinnan som beslutar om aborten, som sagt.

    Varför inte koncentrera energin på det som händer INNAN man kommer så långt som abort? Där har ju faktiskt män rätt så mycket att säga till om (och ta ansvar för).

    Mitt motto är; låt abortlagstiftningen vara (den kommer ändå aldrig att ändras, det är bara att inse det) och koncentrera på att undvika oönskade graviditeter. Och då talar jag inte bara om preventivmedelsrådgivning, bättre sex-och samlevnadsundervisning odyl (det fungerar ju i dagsläget ganska dåligt).

    Inte för att det kommer att välkomnas i den allmänna debatten, man blir ju som kristen ändå så lätt kallad moraltant, men ändå.

    Jag vill sammanfatta med ett citat från en annan blogg, som jag tycker uttrycker precis det jag tycker:

    ”Men det är faktiskt ett perspektiv som saknas i diskussionen. Nämligen det om att det finns ett mycket effektivt sätt att undvika att bli gravid vid en tidpunkt i livet då man inte önskar det, tillsammans med en person man inte vill ha barn med. Nämligen att låta bli att ha sex när man inser att så är fallet”
    http://storasysterivassen.blogspot.com/2009/06/storasyster-goes-moraltant.html

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    För att bara tillägga från länken som Jonathan gav här ovan, jag citerar:

    ”Until we speak clearly on male promiscuity, we will simply continue to make the problems of teen-age pregnancy and abortion female problems. Males have to be put in their place. There is no way we as a church can have an authentic voice without this clear witness.”
    http://www.lifewatch.org/abortion.html

    Fundera på det en stund innan ni diskuterar vidare.

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    1. Kd kommer bara att göra förskönande omskrivningar om ”etniska dilemman”, o.s.v. När jag var medlem i kd, kom det en barnmorska, som just tillträtt som landstingsråd för kd, och påstod att hon kan se redan på fosterstadiet vilka barn som kommer att bli kriminella. Som landstingsråd (hon har nyligen avgått) var hon lika fanatisk abort-anhängare, och hänvisade till vad hon ”har sett som barnmorska”. Jo, jag fårstår. Familjer / kvinnor som inte uppfyller den frikyrkliga präktighetsnormen.

    2. Och Stefan gör sig skyldig till samma förskönande skrivningar i sin Världen idag-artikel som i sin doktorsavhandling. Att den restriktiva abortpolitiken före 1975 värnade om de ofödda barnen. Inte hört talas om tvångssterliseringarna? Inte hört talas om tvångsaborterna? Inte hört talas dubbeloperationerna, dvs samtidig abort och sterilisering, som kostade hundratals kvinnor livet. ”Inga värdefulla kvinnoliv som går till spillo”, sa Nils von Hofsten, professor i genetik och rektor för Uppsala universitet samt ordförande för Statens Rasbiologiska institut eller Medicinalstyrelsens socialpsykiatriska nämnd. (Minns inte vilket). Abortansökningar utreddes av Rasbiologiska institutet och bifölls eller avslogs av Socialpsykiatriska nämnden, vars ledamoter bestod av framstånde socialdemokratiska eller borgerliga riksdagsledamöter. Verksamheten följde helt avelsteorier, som används inom lantbruket (särskilt biodligen). Känner Stefan någon kvinna som har utsatts för detta, d.v .s att efter en förflugen abortansökan ha blivit tvingad till slaktbänken och blivit skadad för livet? Det var alltså inte bara de illegala abortörerna, som i eget ekonomiskt intresse, skar sönder kvinnor. Det gjorde också samvetslösa läkare, men i statens intresse.

    Vi har å ena sida Stefans Swärd, som tror på en ilyllisk tid före de fria aborterna, och å andra sidan kd-politiker, som ser de accererande aborttalen som ett sätt att hindra att det föds barn, som kommer att ”ligga samhället till last”. Enligt resonemanget, att om man fångar varenda fisk, så att fångar man de fula fiskarna också.. Den svenska abortpolitiken har alltså svängt från det ena ytterlighetsläget till det andra, men syftet förefaller vara detsamma: att främja det som förmodas vara samhällsnyttan.

    I stället för att framställa tiden före de fria aborterna som en idyllisk tid och den nuvarande tiden som speciellt ond, vill jag nog se de accelerande aborttalen som ett slags syndastraff på den svenska nationen. Med bl. a. selektiva aborter som medel skulle folkstammen förädlas. Sedan pendeln svängt till det motsatt ytterligehtsäget kan man snarare tala om att folkstammen decimeras. Bortfallet kompenseras med invandring. Om man lägger ihop alla barn som inte fick födas p.g.a. aborterna och dem som inte ens avlades p.g.a tvångssterliseringarna, och de barn och barnbarn som därigenom inte blev avlade, får vi ett bortfall på snarare två miljoner än en miljon svenskar.

    Syndastraffet, som jag menar att det är, beror på att borgerliga och socialdemokratiska politiker under första hälften av 1900-talet fick för sig att leka gudar, som med selektiva aborter, tvångssterliseringar, inspärrning av ”oönskade anlagsbärare” på mentalsjukhus o.s.v. (fanns även planer på selektiv kondomutdelning) som medel skulle göra om Guds skapelse, människan, till något mycket bättre än det som Gud hade skapat. Bland nutida politiker är det BARA kristdemokraterna som tycker att det var en bra politik, men det säger de förstås inte offentligt, utan vid interna partimöten och privata samtal. Vilka kvinnor fick avslag på sina abortansökningar? De som bedömdes ha lika goda avelsegenskaper som de kor, som används som avelstjurmödrar inom lantbruket! Det är väl närmast ett axiom att en sådan befolkningspolitik förr eller senare skulle få pendeln att svänga över till den motsatta extrempositionen!

    Jag är inte teologi, utan snarare historiker och samhällsvetare. Har läst de ämnena vid universitet. Jag har också en lantbruksutbildning och är väl förtrogen med genetik och avelsmetoder. Något som borgerliga och socialdemokratiska politiker ansåg skulle praktiskeras på människor. Jag är inte ”fellow” vid Claphaminstitutet.

  • Marie Nilsson

    Bra att du står upp för de ofödda!
    Bra krönika!

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Monica skrev:

    ”En sak som jag alltid har tyckt är intressant är varför Holland, med liknande abortlagstiftning, har hälften så många aborter per invånare än Sverige. Varför?”

    Det är verkligen en intressant fråga, som har intreserat mig sedan jag läste abortutredningen för ett par år sedan. Holland är ju ett, om möjligt, ännu mer sexliberalt land än Sverige. Nej, jag tror verkligen inte att holländska män ”knullar runt” mindre än svenska män.

    Ännu mer intressant är att skillnaden är särskilt stor för kvinnor under 20 år, alltså de som aborterar sitt första barn. Det gör holländska kvinnor i långt mindre utsträckning än svenska kvinnor. Men det är också skillnad mellan de äldsta kvinnorna i fertil ålder. Holländska kvinnor väljer i mindre utsträckning än svenska att avbryta sin sista graviditet. Detta tyder på att många aborter i Sverige görs mot kvinnornas faktiska vilja. Svenska kinnor har ett sämre skydd mot påtryckningar att göra abort. Sexualitet och fortplantning hör ihop på ett annat sätt än i Sverige. Läs även mitt inlägg nr 15! Men det finns även andra skillnader (hoppas nu att jag minns rätt)::

    1) När en holländsk kvinna defintivt har bestämt sig för abort, görs ingreppet snabbt och effektivt. De holländska kvinnorna behöver inte kämpa desperat för att få den abort, de har rätt till utförd, och hamnar därför inte i låsningar som hindrar dem att ompröva sina beslut innan det är för sent.

    2) Aborterna utförs vid en annan klinik än den som har tagit emot abortansökan. Detta ger en större möjlighet för kvinnor, som ångar sina abortbeslut, att utebli från aborten utan att känna tvång att förklara sig.

    3) Sedan en holländsk kvinna ansökt om abort, följer en obligatorisk betänketid på tre dagar, som uttalat är till för att kvinnan ska tänka efter om abort verkligen är vad hon önskar sig.

    Till synes små detaljer som gör så stor skillnad!

  • Fredirk Wenell

    Replik 11 Stefan: Tack Stefan jag förstår det. Jag bara frustreras över natt vi så lätt avfärdar varandra med såna typ av etiketter. Det är ju trots allt människor som omtalas som liberala. Tänk lärare på ÖMS till exempel – är de liberala?

  • helen

    I U.S.A så visas det i alla fall i vissa stater en film på hur foster ser ut och ev. aborterade foster innan mamman får göra aborten.

    Jag känner en kvinna som på grund av detta beslutade att ej genomföra aborten som hon innan var helt säker på att hon ville genomföra innan hon såg filmen.
    Hon var sedan mycket glad att hon fattat beslutet att behålla sin lilla flicka och i dagarna så fick jag se bröllops bilder på henne när hon gifter sig. Helt fantastiskt! Denna människa skulle inte ha funnits om inte denna film hade visats.

    Jag tror att många unga kvinnor i Sverige inte inser vad det är som de gör och när det väl gör det så är det försent, så kanske de mår dåligt och ångrar sig. De är helt enkelt omogna och indoktrinerade av den svenska mentaliteten att det är helt ok att göra abort.

    Kanske det kan vara en ide att visa bilder på hur barn ser ut i olika veckor på sexualupplysingen i skolan eller på biologin.

    Sedan är det så fel och ”skämmigt” för Svenska kvinnor att bli med barn tidigt.
    I Sverige väntar många med barn till de har studerat och helst gjort karriär så då är det nästan försent för att kunna få barn.

    Det naturliga vore om det blev accepterat att både gifta sig tidigare och att behålla barn som de får. Det är många som lever i otrygga relationer det spelar nog stor roll när det gäller aborter.

    Jag tror att mycket måste ändras där för det är också i den åldern mellan 15-25 som människor är som mest aktiva rent sexuellt.
    Det är svårt att få ungdomar att göra avkall på deras sexualitet kan jag tänka. Vi måste nog försöka förändra attityderna i samhället.

    Att det är ok och fint att vara mamma ung att man kan gifta sig ung och att det är något fint att vara mamma och vara hemma med barnen och att ta hand om sina barn. Idag ses det inte som någon merit att vara hemma med barn. Andra kvinnor blir nästan provocerade av mammor som har valt att vara hemma med sina barn en längre tid.

  • Tomas Ander

    Strålande bra artikel!

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Lars Flemström,
    Jag påstår inte att allt var bra före 1960. Jag påstår bara att antalet totala aborter bara var max en sjättedel på 40- och 50-talet mot vad det har varit efter 1970.

    hälsn

    Stefan Swärd

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Monica,
    Så vitt jag vet visar sociologiska undersökningar från olika länder att kvinnor har en mer restriktiv abortsyn än män. Före 1968 definierades inte abortfrågan som en kvinnofråga. Det är ett ganska sent påfund.

    hälsn

    Stefan Swärd

  • http://efsidag.blogspot.com Andreas Holmberg

    Tjena Monica – män är ofta mer ”på gröten” i de flesta diskussionsfrågor och diskussionsforum på nätet, utom de som direkt riktar sej till tjejer. Strukturellt förtryck eller könsskillnader av samma typ som förklarar varför män är överrepresenterade bland äventyrsklättrare och våldsamma bilkörare? – säg det. Ibland klagas det t.o.m. på att ”vi män” är så diskussionslystna (sexistiskt tycker jag ;o).

    Visst finns det plats för ödmjukhet. Jag vet att mäns synpunkter på aborter lätt liknar en tysks synpunkter på Israels politik. Men själva argumenten blir inte sämre i någondera fallet, bara ”ethoset”. Och nu har ju du och Marie tagit till orda. Mäns ansvar är stort och jag ser inte att kvinnorna skuldbeläggs särskilt i inläggen ovan. Men det vore ju att förminska Sveriges kvinnor något alldeles oerhört om man fråntog dem allt ansvar i frågan. Eller hur?

    Och vår abortlag är inte helig även om det finns ett par goda argument för den. Enda sättet att behålla och legitimera den framgent är att visa att vi kan få ner aborttalen radikalt utan att ändra lagen, d.v.s. att den börjar utnyttjas endast i absoluta nödfall och ses som en lagstiftning om straffrihet av pragmatiska skäl istället för en moraliskt legitimerande sådan. Vore argumentationen om ”rätten till sin kropp” konsekvent, skulle provocerad abort naturligtvis vara lagligt ända fram till förlossningen. Nu är vi nästan alla abortmotståndare och vill att provocerad abort ska vara olaglig under mer än halva graviditeten. (Den skjutne abortläkaren George Tiller i USA höll på med sånt som vore fett illegalt även i Sverige – men jag undrar om de som med kraft försvarar våra abortgränser fördenskull skulle se sej som medansvariga till mord… – eller om Håkan Arenius på Dagen tycker att alla som tycker att foster är barn efter vecka 25 medverkat till att hetsa någon att skjuta sena-abort-läkaren Tiller the Killer? http://pontesisto.wordpress.com/2009/06/11/the-evil-that-men-do-lives-after-them/)

  • http://efsidag.blogspot.com Andreas Holmberg

    Ja, Helen skrev ju oxå. Det är verkligen skämmigt att man i princip måste ha förvärvsarbetat heltid några år för att få en rejäl ersättning för att ta hand om sitt nyfödda barn. Tar man hand om andras barn räknas det dessutom som förvärvsarbete, men tar man hand om sina egna efter 2-årsåldern är det något slags skumt beklagansvärt bakåtsträveri? Hälsar Andreas som delade föräldradagarna exakt lika med sin fru och kallade trebarnstillvaron för Förskolan Apan (barnens idé; vi klättrar i träd och käkar bananer).

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    Monica 13

    Det är säkert ingen tvekan om att Gud ser otukt och sex utanför ett livslångt troget äktenskap mellan en man och en kvinna som något lika fel, syndigt, galet, eländigt som abort.

    Roten och plantan och frukten hör ju oskiljbart ihop.

    Dock borde detta inte hindra oss att försöka skydda ofödda barn från konsekvenserna av synder de inte själva begått.

    Eller hur?

    /Kjell

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Fredrik Wenell,
    Nu var referensen till liberal på ett mycket generellt plan, så det var inga specifika utbildningar som åsyftades. Jag tror att det vi åsyftar som artikelförfattare är att tilltron till och tron på Bibeln som Guds ord generellt har försvagats. Sedan kan man sätta olika etiketter på detta. Du vet mycket mer än jag om strömningar i aktuell teologi.

    Du frågan om ÖMS och dess lärare. Nu är ju Evangeliska Frikyrkan huvudman för ÖMS så där utgår jag ifrån att lärarna på ÖMS bejakar EFK:s evangelikala hållning som vi har slagit fast i dokument och kongressbeslut. Men du vet ju mycket bättre än jag om den exakta teologiska positioneringen hos de enskilda lärarna, du hör ju själv till dem.

    hälsn

    Stefan Swärd

  • Johan

    Det höjs röster om att sätta tryck inom EU på att alla länder ska ha fria aborter. Rätten för de länder som har restriktiva lagar att behålla sina lagar borde vara en fråga för svenska kyrkor att engagera sig i. Det faktum att det är katolska länder borde inte förhindra svenska frikyrkor att se att man har en gemensam syn i denna fråga.

  • wildwest

    Mäns ansvar för en abort kan få min inre temperatur att höjas en liten, liten aning… Hur, jag frågar hur, ska män bete sej när kvinnan utan att tala om, utan att ens behöva tala om det, aborterar ett foster utan mannens vetskap, i eller utanför ett äktenskap, och han inte har ett endaste smack att säja till om? Hur mycket ansvar ska denna man ta på sej? Det är komplett och helt absurt!

    Som av en händelse hamnade diskussionen på kafferasten igår i temat relationer. En 65-årig kollega berättade att hans första äktenskap kraschade när hans dåv fru en dag kom hem och berättade att hon aborterat ett pojkfoster, för det passade inte just nu. Blicken i 65-åringens ögon än i denna dag (detta måste varit för minst 20 år sen) sa allt.

    Jag fattar inte denna debatt om mäns ständigt monumentala skuld! Om mannen tränger sej på kvinnan mot hennes vilja och gör henne med barn så är det våldtäkt! Där har vi redan lagar och regler som fungerar och räcker. Är det inte så har kvinnan lika stort ansvar för graviditeten som mannen. Och mannen har lika stor rätt till sin avkomma som kvinnan har. Men plötsligt har här mannen inget mera att säja till om eftersom nån logisk härdsmälta inträffat i lagstiftarens hjärna som menar att fostret är en del av kvinnans kropp, ungefär som en tå eller en finne. Och med den har mannen inget att göra. (Men lustigt nog genomgår många kvinnor en bröstförstoring för att behaga mannen mera, då har mannens önskan plötsligt en påverkan på kvinnans kropp.)

    Den dag en abort är ett sambeslut av man o kvinna, då är jag villig att börja diskutera mannens eventuellt bristande ansvar för fortplantningens konsekvenser, inte förr.

  • http://pendlatillnorrkoping.blogg.se Roberth

    Jag tycker monica är inne på en väldigt bra linje. Varför ser det annorlunda ut?
    Rena sociologiska undersökningar skulle aldrig påtala att det de kommer fram till är sanning.

    Däremot, så tror jag att det är attityder vi behöver jobba med mest. Män och kvinnor behöver en attityd förändring, Abort är inget preventinmedel, tänk först istället, våga säg nej. Det är attityderna som är felet i första hand – inte lagstiftningen. Ändrar vi attityden – så ändrar vi på sikt också lagen.

  • http://pendlatillnorrkoping.blogg.se Roberth

    Wild west: Så du är för att mannen ska tvinga igenom kvinnan en 9 månader lång graviditet bara för han vill ha barnet? Givet är det ett beslut som ska disskuteras av båda parter, men kvinnan har tyvärr faktiskt kvinnan ett veto i fallet där mannen vill behålla men inte hon. Ingen som sett en kvinna bära på ett barn i nio månader, och föda det under den smärta som är, kan tvinga henne och behålla ett barn. Det är inte lustigt att vi har förlossningspsykoser och annat i sådana fall.

    Att göra jämförelsen med bröstförstorningar, är bara otroligt klumpigt. Vi pratar inte om liv i den bemärkelsen, och varför gör kvinnan en förstorning i 9/10 fall? För att behaga en man.

    Däremot kan jag hålla med om de mystiska i när kvinnan behåller emot mannens vilja och kräver sedan massa underhåll och bidrag…

  • wildwest

    Roberth: Fattar inte vad Du menar. Om mannen ”tvingar” en kvinna genom det som kallas graviditet och hon uppfattar detta som djupt förkastligt, då har en våldtäkt begåtts, mannen ska åtalas och dömas. Om inte så är detta ett beslut båda har tagit, direkt eller indirekt genom den relation mannen o kvinnar har.

    Det låter på Dej som en graviditet är en slags operation som lika gärna skulle kunna undvikas. Jag är inte Gud som låtit en graviditet bli ”jobbig”, men så är det bara, försåvitt vi vill att människosläktet ska överleva. Det är inte mitt fel att en graviditet är jobbig. Det är inte heller mitt fel att mannen inte är den som blir gravid, vilket säkert många feminister gärna skulle vilja. Klaga på Gud.

    Sex är en njutning men också ett enormt ansvar. Sistnämnda har sopats under mattan sen 60-talet. Utan ansvar får sex dessa absurda konsekvenser som det fått idag. Det fanns nog en anledning till att Bibeln förespråkar sex inom ett äktenskap…

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Anders, jag håller med, jag vet inte varför kvinnor saknas i diskussioner (och då inte bara om abort). Männen är i dominans bland kommentarerna på Stefans blogg, tror jag, eller har jag fel.
    Jag menade heller inte att kvinnor specifikt skuldbeläggs i inläggen ovan, utan jag talade mer i allmänhet (men först och främst i diskussioner i kristna forum). Men det är ändå min åsikt att om man ensidigt koncenterar sig på abortproblematiken, så skuldbelägger man indirekt kvinnan, eftersom beslutet är hennes, enbart, enligt gällande lagstiftning.
    Men jag menar absolut inte att man ska ta bort något ansvar från kvinnan, där missförstår du mig.

    Av övriga inlägg att döma så tycker jag ändå mig se att alla inte riktigt har kläm på vad jag vill säga.
    Kjell (25) vittnar dessutom om sin okunskap. Många aborter utförs på kvinnor som lever i fasta relationer/samboskap (har inga siffror).
    Personligen tycker jag dock att abort är mycket värre än sex utanför fasta relationer(äktenskap/samboskap), men det är klart synd är synd inför Gud, det skiljer oss från honom.
    Och wildwest, självklart är det lika tragiskt varje gång en kvinna låter abortera ett barn som mannen egentligen ville ha. Men hur vanligt är det? Finns det någon statistik på det?
    Wildwest, mannen HAR en momumental skuld till en oönskad graviditet. Lika stor som kvinnans. Det är detta faktum jag är ute efter.
    Vem har talat om att tränga sig på, något som liknar våldtäkt? Vad vi talar om är att män inte tar ansvar för sin sexualitet. Skulle de göra det (i kombination med att kvinnan gör det givetvis) så skulle de oönskade graviditeterna minskas.

    För det är ju egentligen inte aborterna som ska minskas, utan de oönskade graviditeterna. Eller hur? A kommer före B.

    Attityder behöver ändras. Också i samhället. Varför är unga mammor inte accepterade längre? Mina föräldrars generation fick nästan alla barn runt 20. Vad har ändrats.

  • wildwest

    Monica: Du har förvisso rätt på en del punkter. Att unga mammor inte är accepterade har jag aldrig märkt. Det tror jag inte riktigt på. Det handlar om kvinnornas egna beslut om att utbilda sej, leka runt ett antal år, ha ett antal taskiga förhållanden och till slut komma på att den biologiska klockan gått alldeles för långt. Jag är emot att man tar ifrån kvinnan hennes ansvar och bara ser henne som ett offer! Det finns många män som inte skulle ha nåt emot att bli pappa tidigt. Vad det hela handlar om är att ingen part, varken män eller kvinnor, vill bestämma sej och binda sej. Det kan ju alltid komma en Tom Cruise runt gathörnet. Håller man på att vela så blir barnafödandet nåt som kommer sent i livet. Ändå måste dagens svenska kvinnor vara de som har det allra bäst förspänt i historien när det gäller att få barn.

    Skuldbelägga kvinnan bara för att hon ensam har ansvaret för abort? Ja, hur ska man annars göra om man diskuterar abort? Det är ju de facto så, jag vill inte ha det så, men så är det. Om det nu är mänskligt liv man släcker genom en abort och det inte handlar om sjukhusavfall, då är det faktiskt inte så långsökt att tala om skuldbeläggning. En skuld är det. Och den lastar tungt på kvinnan.

    Visst, mannen har en stor skuld till en önskad eller oönskad graviditet, närmare bestämt 50%. Precis som Du skriver har kvinnan en lika stor skuld. Båda är medansvariga. Men att därifrån gå till en abort där kvinnan ensamt bestämmer är absurt. Bestämmer båda, och är tvingade till det enligt lag, då kan vi diskutera mannens ansvar på ett helt annat sätt. Nu är han omyndigförklarad så fort kvinnan blivit gravid.

    En intressant diskussionspunkt är vad en oönskad graviditet är. Jag trodde alla människor i detta land visste hur barn kommer till. Vad är det då som är oönskat? Är oönskade trafikolyckor att jag blåser på fullt över ett rödljus? Ja, säkert, men risken är enorm och det kan man förvänta sej att vuxna människor också inser när det gäller sex.

    Jag vet inte om Stefan har nån aning om siffror, men ett handikapp i hela abortdebatten är att allt sker i hemlighet. Kvinnan behöver inte ange nån orsak och statistik saknas. Därmed kan man bevisa ungefär vad som helst.

    Eftersom det bara är kvinnans historier som kommer i media så döljs garanterat det faktum att många män inte alls ville ha en abort. Det måste vara ganska logiskt att minst lika många män som kvinnor vill ha barn som de som vill ha abort.

  • helen

    Wildwest!
    Att unga kvinnor inte är accepterade har du aldrig märkt, men du vet ju inte vad det är för attityder mot kvinnor som blir gravida i tidig ålder. Du kanske utgår från ditt kristna sammanhang men jag tänker på hur det är ute i världen attityden är att det inte är så bra att bli gravid innan man gått färdigt skola och utbildat sig och kanske även kommit en bit in i karriären. För att kunna göra något åt alltför höga abortsiffror så måste man förstå sig på hur kvinnorna känner sig och förändra attityderna i samhället!

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Du märker ord, Wildwest. Alla fattar väl att oönskad graviditet i detta sammanhanget är en graviditet som leder till att beslut om abort tas (i de flesta fall). Oplanerad är kanske ett annat uttryck. Gångbart i en värld där allt måste vara så välplanerat.

    Jag är också emot att man tar ifrån kvinnan hennes ansvar.

    Men varför denna ovilja, Wildwest, att undvika diskutera mannens ansvar INNAN? Medbestämmande vid abort kommer aldrig att genomföras. Vi kommer aldrig att få en lag där kvinnan tvingas föda ett barn bara för att mannen vill ha det. Det är bara att inse, även om man inte tycker om det.

    Borde inte män ta ansvar för sin sexualitet så att en sk ”oönskad graviditet” aldrig uppstår? Om inte pga omsorg om sin kvinna, så att hon inte ser sig tvingad att göra abort.
    För så enormt svårt är det inte att ha sex på ett ansvarigt sätt. Själv har jag haft ett aktivt sexualliv i över 15 år, har haft oerhört lätt att bli med barn, och hade antagligen haft 8-10 barn i stället för 3 om vi inte hade tagit ansvar.

    So back to the beginning… Vi måste kämpa för att alla tar sitt ansvar och samtidigt bygger en relation och ett samhälle som välkomnar barn i större utsträckning än nu.

    Helen härovan talar också om att det inte är accepterat längre men unga mammor (eller pappor, för den delen). Det är väl antagligen lika mycket männen som inte vill bilda familj tidigt.

    Slutligen, jag tror, högst personlig åsikt, att en del kristna män har svårt att ta till sig det här med ansvar INNAN, eftersom de har svårt att identifiera sig med de män som inte tar sitt ansvar. Det är ett sätt att leva som ligger så långt bort från den kristna livsstilen. Då är det lättare att diskutera höga abortsiffror. Mer konkret på något sätt.

    Men egentligen har ju jag som kvinna och kristen, lika svårt att identifiera mig med en kvinna som väljer abort. För mig har det alltid varit och kommer alltid att vara, otänkbart.
    Men ändå håller jag fast vid att i första hand måste de ”oönskade” graviditeterna förhindras, för då får vi ju automatiskt färre aborter.

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Ingen har hittills kommenterat mitt inlägg nr 15. Är det för svårt att ta till sig? Finns ingen teologiskt intresserad bloggläsare, som vill kommentera mitt påstående att den idag accererande ökningen av aborterna är ett syndastraff för den politik som fördes före 1945, då borgerliga och socialdemokratiska riksdagsledamöter satte sig själva i Guds ställen och skulle skapa en ny människa med avelsmetoder som används inom landtbruket och biodlingen.

    Speciellt inom biodlingen används något som kallas undanträngningsavel. Den går ut på att hålla tillbaka fortplantningen hos de oönskade individerna och främja fortplantningen hos de önskade. I det syftet användes tvångssteriliseringar och selektiva aborter samt inspärrning av ”oönskade anlagsbärare” på mentalsjukhus, fastän de inte var sjuka.

    Det kanske glädjer varje bogott kristdemokratiskt hjärta att abortansökningar bifölls eller avslogs av en myndighet, Medicinalstyrelsen socialpsykiatriska nämnd. Men vilka kvinnor fick bifall till sina abortansölkningar och vilka fick avslag?

    Och vad hände med de kvinnor, som fått bifall till sina abortansökningar, men ångrade sig? De fick inte ångra sig. Myndigheten hade ju fastslagit att de var ”oönskade anlagsbärare”. Det tvingades till slaktbänken och skars sönder i underlivet. Jag har träffat en kvinna som varit utsatt för detta.

    Vill ingen diskutera detta känsliga ämne? Hur ska vi kunna få ner aborttalen om vi inte diskuterar de känsliga ämnena?

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Monica

    Jag håller med dig om det mesta. Men problemet är inte de oönskade graviditerna, utan de oönskade aborterna.

    Även en oönskad graviditet kan sluta med ett önskat och älskat barn.

    Jämförelsen mellan Sverige och Holland utfaller till Sveriges nackel. Vi måste skämmas som nation. Varför är skillnaden särskilt stor för kvinnor under 20 år? Varför väljer så många kvinnor i just Sverige att abortera sitt första barn? Vilket kvinnolidande leder inte detta till, speciellt om de inte blir gravida på nytt? Den som aborterar sitt första barn har ju inga andra barn att ge sina moderskänslor till. Utan det blir bara ett stort tomrum efter aborten.

    Vi har inte fri abort i Sverige, men det hart de i Holland. Vi har abortplikt.

  • wildwest

    Monica: Ja, jag har väl lätt att bli lite för petig och ironisk. Jag håller i grund och botten med Dej, vi skulle knappast slåss om vi sågs. Det är väldigt bra det Du skriver att för mej som kristen man är det högst svårt att förstå de män som oansvarigt prackar sej på sina kvinnor i eller utanför relationer. Och högst svårt att förstå de kvinnor som tänkte börja universitetsstudier men råkade bli gravida och då vill göra abort.

    Men vilket samhälle är mer välkomnande mot barn än det svenska? Går det? Jag vill i alla fall ha mer valfrihet, det har den långvariga socialistiska dominansen i svensk politik fått ur medvetandet hos vanligt folk. De mammor som önskar vara hemma ska kunna vara det rent ekonomiskt. Idag är det i stort sett omöjligt. I många länder får par med barn stora skatteavdrag så detta är ett alternativ. Naturligtvis kostar där dagisplatser mera, det får man ta ur sitt skatteavdrag. Men i Sverige ska barn skyfflas in i offentlig barnuppfostran och föräldrarna blir som gamla tiders högreståndspersoner som träffade sina barn till middag.

    I Tyskland pågår just nu en debatt där Sverige tas som avskräckande exempel. Nämligen att det ska bli möjligt att sätta sina barn på dagis före ett års ålder. Vi är så udda i världen, men det ser man inte om man inte kommer lite utanför vår ankdamm.

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Wildwest, du har på sätt och vis rätt där, vilket samhälle är mer välkomnande än det svenska?
    Jag tycker också att föräldrar, inte bara mammor, skulle ha större möjlighet att vara hemma längre, än vad nu är fallet.
    Jag förstår dock inte parallellen med Tyskland och Sverige, i Sverige har man väl inga dagis för barn under ett år? I så fall har det ändrats sedan jag bodde i sverige. Däremot i Tyskland, antar jag, eftersom föräldraledigheten är kortare.
    Holland, där jag bor är ett skräckexempel. Bara 16 veckors föräldraledighet och skicka sedan spädbarnet till dagis, knappt 4 mån gammal.

    Ändå har Holland mycket lägre abortsiffror än Sverige, som sagt, trots liknande lagstiftning (det är i alla fall inte speciellt svårt att få abort)

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Lars, det är klart att du har rätt ibland blir en oönskad graviditet ett önskat barn.
    Men oftast inte, utan abort.

    Därför menar jag att man i första hand måste få ned de oönskade graviditeterna, dels genom att de aldrig kommer till, men givetvis också genom att de blir ”önskade”.

  • Jan

    Jag har några nära exempel där jag tycker abort var bästa åtgärd.

    Ett fall där det visade sig att hjärtklaffar saknades på fostret v21.
    Ett fall där kvinnan fick cancer och starka mediciner krävdes för henne vilket skulle påverka fostret. Abort v.18.
    Ett fall där kvinnan var för sjuk både psykisk och fysisk för att klara ta hand om det och fostret hade inte utvecklats normalt.

    mvh
    /Jan

  • wildwest

    Monica: Det är farligt att prata dagis när man inte själv är förälder. Jag får backa. I Sverige måste det i alla fall finnas dagis för ettåringar, eftersom min brorsdotter började på dagis då. Isåfall var det i Tyskland tal om dagis för barn yngre än tre och då tog man Sverige som ett dåligt exempel. Debatten har varit ända uppe i Bundestag. Och diskuteras häftigt på t ex Bibel-TV, den kristna tyska tv-stationen.

    Det som nämnts här om holländska abortsiffror är dock mycket intressant. Holländare jag mött har inte verkat så liberala som svenskar, men Holland är knappast ärkekonservativt. Ungefär samma resonemang måste alltså finnas där kring aborter.

    Jan 41: I tveksamma medicinska fall, där två liv står emot varandra, har jag inte heller alltför stora problem med en abort. Men det är knappast majoriteten av 35000 svenska aborter årligen, det kanske är en eller några få procent. Problemet är alla andra.

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Monica

    Intressant att du bor i Holland. Då kanske du kan ge lite fakta om den holländska abortlagen. Har gått drygt två år sedan jag läste om detta i abortutredningen. Som du skriver är det inga stora skillnader mellan svensk och hollänsk abortlagstiftning. Tydligen är det de små detaljerna som gör så stor skillnad! Mest paradoxalt är att det inte alls är svårt att få abort i Holland. Snarare är det lättare i praktiken än i Sverige, där det ofta är långa köer och väntetider. Tydligen är det skillnad mellan en obligatorisk BETÄNKETID på tre dagar, som de har i Holland, och påtvingad VÄNTETID, som vi har i Sverige.

    Antalet graviditeter, inklusive de som slutar med abort, är inte anmärkningsvärt högt i Sverige. Därför anser jag inte att det ska vara någon statlig politik att få ner de ”oönskade” graviditeterna, utan det måste vara varje kvinnas ensak (utan statlig inblandning) att avgöra om hon vill bli gravid eller ej. Det måste i stället vara statlig politik att få ner aborttalen.

    Kristenheten måste bestämma sig om det är graviditeterna eller aborterna som ska bekämpas, om densamma vill ha något att säga till om i debatten. Det kan väl inte vara en kristen linje att hälften av alla par, och dessutom alla ensamstående, ska avstå från barn, för att de inte är formellt gifta?

    Du skrev, som din personliga mening att ”abort är mycket värre än sex utanför fasta relationer (äktenskap/samboskap)”. Håller jag fullständigt med om!

    Jag ifrågasätter den kristdemokratiska teorin att svenska kvinnor ”slarvar med pillret” för att de saknar sexualundervisning och inte tar ansvar. Jag delar inte den moraliskt fördömande attityden mot enstamma mammor, att det bara handlade om sexuell njutning för stunden. Jag är säker på att det också handlade om en medveten eller omedveten längtan efter barn. Graviditet är en naturlig del av den kvinnliga sexualiteten. Även män kan ha en längtan efter barn. Många män som ”knullar runt” låter därför kvinnan bestämma om det ska användas preventivmedel.

    Att folk skulle sluta ”knulla” bara för att äktenskapet monteras ner, det tror bara Göran Hägglund och hans kd-pepegojor i riksdagen på. Men tydligen menar Hägglund och halva svenska kristenheten att svenska folket ska dö ut genom inställt barnafödande, tills äktenskapet har återupprättats som samhällelig institution!

    Förr i tiden användes omskrivningen ”ett välsignat tillstånd” om i synnerhet utomäktenskapliga graviditeter. Det tycker jag at vi ska börja med igen. Men den här gången ska vi mena vad vi säger! Graviditeten utplånar den synd, som var dess orsak. Kanske en ”o-ortdox” tanke, men det tror jag.

  • helen

    Kärlek är nyckelordet som jag saknar i hela den här debatten. Ungdomar och vuxna utan kärlek tänker utifrån sina egna egoistiska motiv. Har man varit med och skapat en liten människa får man ta sitt ansvar eller adoptera bort barnet. Men aldrig döda barnet! Kärlek ska finnas med i sexualiteten allt för många tror att sexualiteten bara är en lek och ett nöje men vill inte ta konsekvenserna av att det är en förening mellan två människor som mycket väl kan leda till en tredje.

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Lars, har snabbt försökt leta lite statistik. Hittade bland via Ja till Livet från 2005 statistik där antalet aborter per 1000 födslar i Sverige var 348, i Holland 156 (2008).

    Senaste statistik, aborter per 1000 kvinnor (lite annorlunda vinkling, men mig veterligen föder holländska kvinnor lika många barn som svenska, ungefär…) var 21,3 per 1000 kvinnor i Sverige (2008) 8,6 per 1000 kvinnor i Holland (2007)

    Men det går ju knappast att få fram statistik på ”oönskade” graviditeter.

    Intressant är att på holländska folkhälsoinstitutets hemsida med info om aborträtt, så finns en länk till VBOK (de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind) som är en Ja till livet-liknande organisation.
    Ger svenska staten samma information? Mig veterligen inte.

  • Informatören

    Det pågår fortfarande ett diskuterande på 12:e junis tema” (Gnälliga evangikaler kommer inte att förändra världen) Det är just nu uppe i ca. 94 kommentarer! Titta dit och kommentera om ni vill!

  • http://pendlatillnorrkoping.blogg.se Roberth

    Wild west, för o svara bara kort. Jag uppfattade ditt inlägg som om, mannen skulle ha lika stor rätt till att bestämma att barnet ska behållas. Något jag inte kan hålla med om, kvinnan måste ändå i vissa fall ha ett veto, eftersom hon är den som fysiskt bär på barnet. Inte mannen.

    Så i de fall där det är oense, måste kvinnans röst väga tyngst, kan inte se det motiverat att mannens ska bestämma ytterst över kvinnans önskan. Varken teologiskt, medicinskt eller moraliskt.

  • http://godkatolik.blogspot.com/ minutz3

    Stefan Swärd: det stämmer ju inte alls att kyrkorna är tysta i abortfrågan.
    Inte i alla fall om man ser till Pingstkyrkan och Katolska Kyrkan.
    Katolska Kyrkan och Pingstkyrkans ledning uttryckte tillsammans sitt motstånd till abort för något år sedan, i och med förslaget om att utländska kvinnor skulle kunna komma hit till Sverige för att döda sina barn.

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Monica

    Detta är ju oerhört. Ännu lättare (i praktiken) att få abort utförd i Holland, jämfört med Sverige, men mindre än hälften så många aborter! Och särskilt stor är skillnaden mellan de yngsta kvinnorna (som arborterar sitt första barn) och de äldsta i fertil ålder (som avbryter sin sista graviditet). ”Fri abort” i båda länderna, men en obligatorisk betänketid på tre dagar i Holland, och varje abortsökande kvinna begriper ju vad den tiden ska användas till! De läster förstås vad som står om aborträtt på holländska folkhälsoinstitutets hemsida – och hittar en länk till till VBOK (den holländska motsvarigheten till Ja till livet.)!.

    Vi har inte fri abort i Sverige. Vi har abortplikt. Här talas om oplanerade graviditer. Vi borde ändra fokus för debatten, och börja tala om ogenomtänkta abortet!

    Under graviditeten sker förändringar i kvinnans kropp, vilket leder till ömsom glädje och ömsom obehagskänslor. Ett ogenomtänkt abortbeslut under påverkan av tillfälliga obehagskänslor leder alltför ofta till en genomförd abort i Sverige. Rådgivningsmaskineriet fångar upp de abortsökande kvinnorna och stödjer hennes abortbeslut, vilket motverkar att hon ångrar sig.

    Som jag tidigare skrivit, är graviditet en naturlig del av den kvinnliga sexualiteten. Moderskänslor (och faderskänslor) är en del av det sexuella känsloregistret. Under en normalt fortskridande graviditet växer moderskänslorna i tankt med att fostret växer. Dessa känslor försvinner inte för att barnet aborteras, vilket får särskilt svåra konsekvenser om det är första barnet som aborteras. Kan man då klandra kvinnor, som efter en utförd abort, kastar sig ut i tillfälliga sexuella förbindelser på grund av en kanske undermedveten längtan efter en ny graviditet?

    helen skrev:

    ”Kärlek är nyckelordet som jag saknar i hela den här debatten. Ungdomar och vuxna utan kärlek tänker utifrån sina egna egoistiska motiv. Har man varit med och skapat en liten människa får man ta sitt ansvar eller adoptera bort barnet.”

    Ja, När Gud skapade kvinnan, skapade han henne så klokt, så att – under en normalt forstskridande graviditet – kärleken till det väntade barnet växter i takt med att fostret växer. Varför inte låta ”naturen” ha sin gång, i stället för att ”moralisera” över kvinnor som blivit oplanerat gravida och framhålla abort som något slags moralisk skyldighet? Abortplikt!

    HUR VI SKA FÅ FOLK ATT GIFTA SIG INNAN DE HAR SEX, OCH HUR VI SKA MOTVERKA ABORTERNA ÄR TVÅ OLIKA DISKUSSIONER. Blandar vi ihop diskussionerna, finns alltid risken att abort framstår som ett svar på äktenskapsfrågan.

    Alla

    Jag vet att en del av er tycker att jag resonerar omoraliskt, när jag fokuserar på de (av kvinnorna själva) oönskade aborterna. och inte på alla aborter. Men hur ska vi få någon ändring, när bara några få procent av svenska folket är abortmotståndare,om vi inte åtminstone i kampens första skede bildar allians med personer som i princip är för fri abort – mot de av kvinnorna själva oönskade abortera? Faktum är att det pågår ett uppror i det tysta bland unga vänsterradikala kvinnor, som sörjer sina aborterade barn, mot de fanatiska abortanhängarna i Gudrun Schyman-generationen!

    De svenska landtingen gör utredningar om ”unga kvinnors psykiska hälsa”, som är katatstrofalt dålig,utan att någon kan förklara varför, Men det självklara svaret får inte sägas. Abortplikten har blivit ett folkhälsoproblem.

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Om man jämför Sveriges och Hollands siffror så vill jag ändå hävda att Holland har lyckats bättre med att förhindra oönskade graviditeter än Sverige.(Ger mig inte riktigt här). holländska kvinnor föder 1,8 barn per kvinna, Sveriges tal har varierar mellan 1,5 och 2,1 de senaste 10 åren. Alltså ungefär som de holländska, vissa år till och med mer.

    Alltså svenska kvinnor har fler graviditeter per kvinna (inkl de som avbryts genom abort) om jag tolkar det rätt. Och inte som Lars säger att de inte är anmärkningsvärt höga i Sverige.

    Så det måste gå att få ned antalet oönskade graviditeter även i Sverige. Eller hur?

    Ursäkta att jag tråkar ut er med all denna statistik.

    Det finns så många aspekter att diskutera när man pratar om abort, det är lätt att spåra ur.