Välkommen till samtalet med Gardell, tisdag 9 juni 19.00

På tisdag har jag samtal och debatt med Jonas Gardell om Jesus. Välkommen med och sprid gärna inbjudan vidare. Söderhöjdskyrkan vid Mariatorget i Stockholm, tisdag den 9 juni klockan 19.00. Min ambition är att presentera en Jesustro som har präglat den kristna kyrkan i 2000 år och en tro där sakerna hänger ihop, evangeliernas Jesus är densamme som den uppståndne Jesus som är densamme som jag ber till och sjunger lovsånger till idag. Och sedan vill jag visa på att evangelierna ger en trovärdig och sammanhängande berättelse om Jesus.

Vad tycker mina bloggläsare? Vad ska jag säga till Gardell?


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Katta

    Frid!
    Jag har kollat lite på det du tidigare skrivit om Jonas Gardell mm och jag förstår att det kan vara svårt att säga vad man tycker utan att låta dömande. Dessutom är det ju många som indirekt lyssnar, vilket inte gör saken lättare.
    Så jag tycker att du ska göra klart för honom att ni träffas för att diskutera Jesus, inte vare sig dig eller Jonas. Dina ståndpunkter har inte att göra med Jonas Gardell som person, hans sexuella läggning eller något annat. Du har heller ingen anledning att behöva försvara dig på något område.
    Det handlar om Jesus. Han är Guds Son, född av en jungfru. Han har gjort det mest fantastiska, kärleksfulla som någonsin gjorts eller kommer att göras! Han har burit våra synder, dött för oss och sen uppstått pga sin egen syndfrihet. Han har all makt i himmel och på jord.
    Kan, eller vill, en människa inte tro på detta så är det hemskt, men det är inget man kan begära av någon annan. Man kan be för den människan att han/hon ska få nåd att tro, men man kan INTE ÄNDRA JESUS! Jesus är fortfarande den Han är.
    Och Jesus behöver inget försvar. Därför kan man bara hålla fast vid sin ståndpunkt utan att behöva förklara eller försvara den om man inte kan det.
    Sen kan det många gånger vara en process att komma till tro. Den processen fortsätter, även som troende, vi lär känna Honom mer och mer.
    Jonas har ett val. Lita på sin egen bild av Jesus, eller umgås mer och mer med Honom och acceptera Honom som Han är. Det är meningen med livet.

  • Johan Svensson

    Ett avslappnat samtal mellan två personer som har något olika uppfattning om samma sak ska väl inte var något konstigt.

    Kom bara ihåg att den som har en stark tro och en tro som bygger på rätt saker och har korrekta prioriteringar inte har anledning att ens bli upprörd över en alternativ bild av Kristus.

    En tro som är relation och tillit till Kristus och lever av hans kärlek kan åse vad som helst och vilka attacker mot Gud och hans kyrka som helst, utan att låta sig störas.

    Men om man förnärmas, irriteras och frustreras av alternativa bilder, då ska man börja hos sig själv och för sin egen del utreda hur den egna tron ser ut. Bygger den på fel saker? Är det en tro på Kristus eller bara en tro på det egna trossystemet? Har Bibeln hamnat på den plats Kristus ska ha i människans hjärta?

    Jag tror att en av dina uppgifter som framträdande kristen ledare är att bidra till att proportionerna blir de rätta och hjälpa till att fostra den flock som – kanske mer eller mindre formellt – du satts att leda, att se det rimliga och inte springa vilse i ytlighet. För ytligheten är en fara när man tappar Kristusfokus, och hemfaller åt bibliskt paragrafrytteri.

    Om Jesus är den han var, kan han knappast bli hotas av ett nytt perspektiv.

    Gud välsigne dig i ditt arbete.

  • http://bastasorten.blogspot.com Bästa sorten/Olle

    Framför allt ska du älska honom… hur illa vi än tycker om Gardells åsikter. Vi ber att han ska få en radikal omvändelse precis som vår gamle vän Paulus (Saulus)!
    Du är ett föredöme Stefan!

  • Joans

    Hrm … Jesus har ett allvarsord till många. Särskilt de kristna.

    Fråga Gardell hur han får Jesus till att vara obildad. Ju mer jag läser desto mer framgår det hur mycket klokskap det finns i jesusorden. Det är lager på lager på lager visdom. Det verkar vara uppenbart att detta inte är en obildad person.

  • In love with Christ!

    Jag föreslår att han ska få uppleva Jesus.

    Lovsjung och lovprisa Jesus innan samtalet i församlingen och han kommer att få uppleva att Jesus är mitt ibland Er.

    Att det blir en fin och helig stund.

    Vi ber i Jesus namn Amen.

  • http://www.kastasten.se Thommy Bergenwall

    Jag kan inte komma men vi ber för dig Stefan,va dig själv och det enkla vittnes bördet fungerar även på Jonas inre människa.

    Den helige Andes skall ge honom något att fundera över och överbevisa honom om synd och rättfärdighet.

    Åter igen det bästa för alla, är att Jonas får möta den riktiga Jesus,som är svaret på alla hans frågor och problem.

    V v v v Thommy Bergenwall Kastasten.se

  • Rebecka

    Detta är så sjukt!

    Kommentatorerna på den här bloggen utgår från att det är något fel på Jonas. Eller hans bok. Och så verkar ni förutsätta att Stefan skulle komma med den riktige Jesus, den riktiga tron: Sanningen med stort S!

    Vad vet ni om Jonas har upplevt Jesus? Värsta sortens farsiékommentarer … äckligt.

    /Rebecka H

  • http://pendlatillnorrkoping.blogg.se Roberth

    jag vill veta om han gillar kanelbullar och blaskig frikyrkosaft!

  • http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=168126 Metodistpastor Berndt Isaksson

    Fråga Jonas om han tycker att det är intellektuellt hederligt att kalla sig kristen om man som han gör förnekar nästan allt i vår apostoliska trosbekännelse.

    Mvh

    Berndt Isaksson
    metodistpastor

  • In love with Christ!

    Låt Jesus tala till honom.

    Släpp fram den helige Ande.

    För Gud är allt möjligt.

    Vandra i kärlek.

  • Bo

    Berndt Isakssons förslag på fråga är mycket bra. Hoppas att du Stefan ställer den.
    Bra ”journalister” vågar ställa tuffa frågor.

    Jag minns att Göran Skytte berättade hur han blev starkt berörd av en kristen person som han intervjuade i ett TV-program, var det månne Ulf Ekman? Så nog kan Gud verka även där media riktar in sina strålkastarljus. Vi ber till Gud att också Jonas ska nås av Guds ljus, att gudsordet ska slå rot i hans hjärta.

    Låt oss verka medan ljuset varar. Snart uppfylls det ordet att vi ska bli hatade och dödade av dom som tror att dom gör Gud en tjänst när dom tar våra liv. Tiden är mycket kort innan Jesus återkommer.

  • wildwest

    Jag skulle vilja veta hur Jonas betraktar andra kristna, dvs de som är bibeltroende. Är det kristna eller är det reaktionära mörkermän? Om det är kristna, varför då raljera, nedvärdera, smutskasta och skräna om dessa, som Gardell gjort i många år i sina s k kulturella framträdanden. Är bibeltroende kristna också kristna liksom Gardell tycker han är kristen, så raljerar han ju över sin egen trosinställning. Vilket känns befängt, men jag har inga förhoppningar om att också överbevisad ologik kan passera.

  • Uppbyggelseprojektet

    Thommy Bergenwall, du måste omvända dig ifrån din synd. Du uppmanar människor att Kasta Sten… Jesus vill att du ska rekommendera människor att bete sig kärleksfullt istället. Inte aggresivt och våldsamt. Du utsänder dubbla motsägelsefulla budskap. Du verkar i viss bemärkelse att vilja att vi stenar Jonas Gardell. Du gör krokben för dig själv. Du kan själv bli stenad av extrema fundamentalister som lyder din uppmaning. Därför rekommenderar vi dig i kärlek att vara vänlig att så fort som möjligt döpa om din sida till tex. Kasta INTE Sten. Och så tycker vi att Stefan ska säga kärleksfullt men bestämt till bögen att det är Guds vilja att han blir hetero!

  • Patric Dalid

    Om jag skulle träffa Jonas så skulle jag helt enkelt vara intresserad av hur han ser på det hela utan att utgå från att jag själv hade alla rätta svar, det känns rätt meningslöst att samtala med någon om man tror att man själv har alla rätta svar.

  • Therese

    Har tyvärr inte möjlighet att närvara, men jag har just återigen läst ert samtal som tidningen DAGEN publicerade i början av maj. Känns som det på tisdag kan bli en mycket spännande fortsättning på det samtalet! Jag gillar din attityd, Stefan! Vi behöver flera som står för sin tro på det sätt du gör!
    (Vi behöver ju inte fler som står med en knuten näve… Det finns tyvärr så många sådana ibland oss redan, också vissa kommentarförfattare i denna blogg, tyvärr… Vet ni om att vi som arbetar med människor ”på golvet” i vardagen får sopa rent efter era smutsiga kommentarer och trångsynta attityder i samtal som dyker upp!!!)
    Mitt tips till dig, Stefan; Böj dig ner, rita i sanden och säg sedan det oväntade, som förvånar både Jonas, folket och fariséerna med de knutna nävarna!

  • Mikael

    Hej Stefan!
    Det finns godkända och icke godkända dödssynder i våran kyrka.
    I samhället diskuteras dödssynderna nästan som våra livsmål!
    Som Ex. det är ok att frossa, den som har mäst prylar när han dör vinner…

    Det finns ingen som kan säga att man är totalt syndfri livet igenom, endast efter syndernas förlåtelse har vi små korta stunder av fullständig nåd.

    Det jag vill säga möt Jonas som en älskad broder.

    Det finns två falska läror upptagna i Johannes brev.

    De kan liknas vid två djupa diken vid kanterna av vägen!

    Ett dike är alltför välbekant: ”Du syndare kom inte hit förrän du lever enligt Guds lag!”
    De som anser så skriver Johannes är ”djävulens barn.”
    Det andra diket har vi svårare med: Var går gränsen av rätt och fel Gudstro!

    Jonas gör en klar bild att detta är i första hand hans egna upplevelser av efter grundlig forskning en annorlunda Jesusbild.

    Han ställer sig vid andra diket och tittar ner och ställer frågor: En fråga som inte är direkt uttalad i boken men som genljuder i den vad händer om vi bara låter Jesus vara Gud!
    Och hans mänskliga natur blir en parentes.

    Ställ den frågan till honom och förberred dig på lägga din syn till frågan!

    Mikael

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    Tja, vad skall du berätta för Gardell?

    Jag tror nog du vet vilka sanningar han behöver känna till för att kunna bli fri.

    Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv. 17 Ty icke sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bliva frälst genom honom. 18 Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn. 19 Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda,

    Rom. 10:9 Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. 10 Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst. 11 Skriften säger ju: »Ingen som tror på honom skall komma på skam.»

    1 Joh. 4:2 Därpå skolen I känna igen Guds Ande: var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud; 3 men var och en ande som icke så bekänner Jesus, han är icke av Gud. Den anden är Antikrists ande, om vilken I haven hört att den skulle komma, och som redan nu är i världen.

    1 Kor. 15:14 Men om Kristus icke har uppstått, då är ju vår predikan fåfäng, då är ock eder tro fåfäng;

    1 Kor. 15:17 Men om Kristus icke har uppstått, så är eder tro förgäves; I ären då ännu kvar i edra synder

    Joh. 8:32 Och I skolen då förstå sanningen, och sanningen skall göra eder fria.»

    Om vi älskar varandra bör vi visa det genom att vara Sanningens vittnen. Det räcker inte att kramas.

    Col. 4:6 Edert tal vare alltid välbehagligt, kryddat med salt; I bören förstå, huru I skolen svara var och en.

    Men som sagt, detta var ju inget nytt.

    Må Herren stå dig bi med mod och vishet att på ett välbehagligt sätt stå för sanningen.

    /Kjell

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    Jo, kanske vi ändå kan lära oss något av 1 Kon. 18:21-40

    Nu vet jag väl att det finns många som argumenterar att GT’s Gud var blodtörstig. Och att de föredrar en tandlös bonde….

    Men för dem som törs läsa texten…. En ganska dråplig historia som kan lära oss vad det vill säga att ”vara salt”.

    Det finns säkert en nytestamentlig variant av att vara salt. Men, som sagt, jag tvivlar på att den nytestamentliga varianten handlar om att kramas och förtiga sanningen.

    För, enligt samma bok är Gud densamme idag som då.

    /Kjell

  • Mikael

    Hej /Kjell/Kamau Mweru!

    Du har en förmåga att hoppa ner i diket och utföra skyttegravstaktik.

    Vi som inte längre anser att den Gudsbild som är med fariseisk surdeg läggt framför våra fötter kommer att sprida en annan typ av avbild där man väljer ut sina russin att försvara sin ställning med.

    För några år sedan kom framgångskyrkan fram i USA, och kommentaren de gav den som Gud älskar får det bra. Detta ombildade Mammons kraft det var helt plötslig fint att vara rik och att ha en fin villa och en stor bra bil var en dygd.
    Detta går rakt emot vad som är synd!

    Men helt plötsligt blev det ok, det kan väl sägas att denna bild alltid funnits då de välställda haft en högre plats i kyrkan i alla tider.

    Man bombarerar! med bibelcitat men man ifrågasätter inte dess grunder och uppbyggnad.

    Vad innebär det för en Jude att Jesus aldrig sa att han var Messias eller Guds son.
    Utan upprepade gång på gång att han var Människosonen.

    Att Jesus visade genom att käna sin lärjungar som deras slav!
    (Att tvätta fötterna på sina adepter gör väldigt få idag)

    Vad händer när vi inte längre vet vilken roll Jesus själv tog på sig utan han läggs in i ett fack där jag som förkunnare är trygg!

    Detta verkar vara så att vi väljer att lägga oss i var sitt dike och kasta bibelord på varrandra.

    Det konstiga är att den Gudsbild som står i bibeln, är förvanskad men nåde den som tar och korrigerar den.

    För att veta vad Messias står för, för att veta vad Människosonen står för måste vi ha tillgång till den Judiska traditionen.

    Och den är lagd till en liten elit som inte finns i kyrkan. Utan den elit är Judar som får läsa Apokryfer.

    Det har diskuterats på denna websida om Judas brev, i Judas brev hänvisas till Henoks bok. Har du läst den får du reda på vad Jesus föväntades att vara sedan är den också fylld med en mycket svårbegriplig världsbild som gör att man undrar vad är detta.

    Denna information harr klassats som Gnostisk och kättersk.

    Men frågan är om vi inte vet vad Judarna ansåg om de Messianska uppdraget och vad Människosonen stod för, hur kan vi då med all säkerhet veta vad som är rätt Gudsbild och vad som är fel!

    Vi kanske måste göra Jesus till bara en Gud och att han där till skall vara människa är oväsentigt.

    Men har det några risker! Vilken Surdeg äter vi ifrån Fariseernas eller Kvinnans båda sprider sig samtidigt!

    Om Jesus bara var Gud finns bara en väg och det är uppifrån, men om Jesus är min bror, då står han vid vägkanten och lyfter upp mig ur diket!

    Mikael

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    Mikael mina inlägg var avsedda som svar på Stefans fråga: ”Vad ska jag säga till Gardell?”

    Ta det som en personlig åsikt stödd av några få bibelord.

    Vad gäller din åsikt att ”Jesus aldrig sa att han var Messias eller Guds son.”….

    Finns det nog ganska många bibeltrogna som tillsammans med mej vill påstå att du läst på dåligt.

    /Kjell

  • Mikael

    Hej /Kjell /Kamau Mweru

    Sitter och läser din text.

    Jesus sa ofta att han var Människosonen. Varje gång han nämns som Messias säger någon annan det.

    Han nämner sig nog som att vara Guds son vid några tillfällen, men vet vi om översättningen från Hebreiskan eller Arameiskan blivit rätt. Benämningen Guds son används om stora statsmän som kjejsare och dyligt i Grekiskan. Vet vi om detta är symbolspråk eller Jesu egna ord om sig?
    De finns de som säger att bibeln är Guds ord och sådan ofelbar.
    Jag anser att språkligt sett är översättning väldigt svårt.
    Men vad menar Jesus med att vara Människosonen, när vi får reda på det kanske mycket klarnar.

    Och sedan Kamau Mweru/Kjell det är på ditt uttalande i punkt 17 där du raljerar
    ”Om vi älskar varandra bör vi visa det med att vara sanningens vittnen. Det räcker inte bara kramas.”

    Detta är en fråga om översättningsproblem i Grekiskan finns det minst sju ord om kärlek, i svenskan ett.

    Alltså måste vi se i kontexten vilken form av kärlek det handlar om.

    Du ställer frågan på ett sätt där du ifrågasätter vad kärleken står för.
    Detta gör mig besviken!

    Så Stefan var öppen och inlyssnande, ta inte strid, ge din bild och döm inte.
    Detta är lite av vad broderskärleken står för!

    Mikael

  • http://aletheia.se/guest/ Kamau Mweru

    Mikael,

    Stefan bad om personliga åsikter om VAD han bör säga.

    HUR han bör säga det är ju en helt annan sak. Det kan bara Stefan själv bedöma när samtalet pågår.

    /Kjell

  • http://larsflemstroms.blogg.se Lars Flemström

    Ja, vad ska du säga? Du talar inte bara med Jonas. Du talar också med publiken. Jag hörde intervju med Jonas i TV 4 Gomorron Sverige. Och visst bekräftade Jonas att hans bok inte är någon lärobok i traditionell kristendom, precis. Sedan jag läst ett långt citat ur Gardells bok, som en av hans anhängare lagt ut, skrev jag på en blogg att jag uppfattade citatet som frikyrklig påverkan., Och genast var någon bekäftig person framme och fördömde mig. Jo, jag anklagades för att ha ”fördömt” Jonas Gardell som frikyrklig! Jaså, har det blivit ”fördömelse” att påstå att någon är påverkad av frikyrkliga idéer. Varfför var det ”fördömelse” och inte beröm – ett erkännande av att det åtminstone finns några kristna tankar i boken?

    När det ändå finns tillräckligt mycket kristna tankar i Gardells bokl, så att man kan sortera in honom i ett särskilt kristet fack – frikyrkligheten – måste väl Gardell ändå vara frikyrkans ansvar? Inte Svenska kyrkans. Inte Katolska kyrkans. Förvisso ska ha inte avvisas om han själv vill komma till någon av de kyrkorna, men den bro, som dock finns mellan Gardell och kristendomen, är dock en frikyklig konstruktion.

    Och vem är då mer lämplig än just frikyrkan att hjälpa Gardell vidare i sitt sökande? Och vad jag nu skrivit om Gardells sökande, måste väl även gälla andra sökare, som läst hans bok i hopp om att komma fram till en hållbar kristen tro. Bron är frikyrklig. Om Gardell hade vuxit upp i en svenskkyrklig miljö, hade kanske bron varit svenskyrklig. Det är väl alltid ett gott råd att utgå från det man är överens om, även om det är lite?

    I Gomorron Sverige sa Gardell en sak som förvånade mig, efter att ha hört andra homosexuella. De vänder sig mot att ulevd homosexualitet ses som en synd av den kristna kyrkan. Gardell vände sig mot att kyrkan, enligt honom, har sagt att homosexuella inte kan få förlåtelse. Och han tillade, med emfas: Kyrkan har fel! Och det måstë väl ändå alla kristna hålla med om? Om kyrkan verkligen har sagt det, har kyrkan fel! Detta skulle ju innebära att homosexuella är värre syndare än alla oss andra, vilket jag absolut inte kan hålla med om.l

    Bland många homosexuella (och bland många heterosexuella kristna?) finns missuppfattningen att ordet synd är en synonym till orden sjukdom, kriminalitet, och liknande, d.v.s. att det är något ”fel” på homosexuella personer även sett med religiöst neutrala ögon. Man missar då att ordet synd är ett religiöst begrepp, som saknar motsvarighet i profan kontext. Det finns ”liberalteologer” som erbjuder en bekväm lösning, att revidera Guds ord, att bara tro på de delar som inte behöver förklaras. Man konstruerar en ny ”Jesus”. Men hos en sådan ”Jesus” finns ingen förlåtelse.

  • Mikael

    Hej /Kjell /Kamau Mweru!

    Ja, det kan hända att du påvisar vad han kan säga och inte hur, men varför måste du markera din syn om kramar och dela in kärleken till det som är ok och det som du anser är viktigt.

    Detta insinuerande och hymlande är viktigt att ta avstånd från, du påstår faktist vilken nivå Stefan skall se sin debattmotståndare på!

    Och för broderkärlek skall kunna råda måste respekt råda!

    Har man inte det i tanken, finns det väldigt stor risk att man skapar bara väldigt mycket sympati för sin motståndare hos publiken, och på det viset kommer motståndaren att vinna många gratispoäng.

    Mikael