Korsets budskap

Jesus har vunnit seger. Idag blir vi särskilt påminda om hans död på korset. Bibeln använder olika bilder och metaforer för att beskriva innebörden i vad som hände genom Jesu död och hur vi blir berörda av det. Jag tycker att det är viktigt att få en helhetsförståelse, Bibeln lyfter fram olika aspekter av försoningsverket. Det är viktigt att inte fastna i en för ”smal” försoningslära, och bara lyft fram någon aspekt av korset och Jesu död. HÄr följer bara några korta punkter av den rikedom som skriften pekar på när det gäller Jesu död.

1. Jesus vann seger på korset. ”Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem”. Segern på korset är i fokus i detta skriftställe från Kol. 2:14,15 – Jesus vann seger över ondskans makter, Satan, och över lagen som anklagade oss. Han har befriat oss från mörkrets välde enligt Kol 1:13.

2. Jesus vann segern över döden på korset. ”Har vi nu dött med Kristus, tor vi att vi också skall leva med honom. Vi vet att Kristus aldrig mer dör, sedan han blivit uppväckt från de döda”. Rom. 6:8,9.

3. Han tog vår synd. ”Våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten”. 1 Petr. 2:24. Gal 1:4 han ”offrade sig för våra synder”.

4. Han dog istället för oss, för att vi skulle få leva:”Genom Guds nåd skulle han smaka döden i allas ställe”. Heb. 2:11, ”Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare”. Rom. 5:8.

5. Vi blev försonade med Gud genom Jesu seger på korset, en upprättad och uppklarad relation: ”Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser .” 2 Kor. 5:19.

6. Kristus dog för oss alla. 2 Kor. 5:15.

7. Kärnan i den så kallade objektiva försoningsläran handlar om att Guds vrede är riktat mot synden, Gud dömer synden, syndens lön är döden. Jesu verk på korset handlar om att han ger sitt liv som ett offer för att sona vår synd, han dör i vårt ställe, han ger sitt liv i vårt ställe. Vi var dömda, värda att dö i vår synd, Jesus tar straffet på sig. Det anknyter till Gamla Testamentets offertankar. ”Honom har Gud, genom hans  blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron.” Rom 3:25, här anknyts till offertjänsten i GT. Heb. 2:17 talar om att Jesus ”sonade” folkets synder, ordet sona pekar på just denna innebörd, offret för synd, för att blidka Guds vrede. 1 JOh. 2:2 och 4:10 pekar i samma riktning: ”Han är försoningen för våra synder” och ”Gud har älskat oss och sänt sin son till försoning för våra synder”. Ordet försoning är en offerterm. Det anknyts till Gamla Testamentets offertänkande på många sätt när Nya testamentet beskriver Jesu död. Bland annat i 1 Petr. 1:18,19 där Jesu blod förknippas med blodet från ett lamm utan fel och lyte.

8. Ett annat sätt att förklara Jesu död i Nya Testamentet, sker genom orden återlösning, förlossning m.m. Det handlar om att frigiva mot lösepenning, att betala en skuld, vi var skyldiga Gud något, och Jesus har betalat skulden. Det är t.ex. uttryckt i Mark 10:45; ”Ty människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många”.

9. Kristus dog för oss för att visa hur mycket Gud älskar oss, det var det högsta uttrycket för Guds kärlek. Den tanken finns också i Nya Testamentet, t.ex. uttryckt i 1 Petr. 2:21. En del betonar framförallt den sidan av korset, men tar man bort de andra sidorna, så blir det en väldig begränsning i betydelsen av Jesu död.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Eric

    Broder i Kristus!

    Jag tackar Gud för din beskrivning av Jesu död för oss. Det är evangelium för syndare.

  • http://bastasorten.blogspot.com Bästa sorten/Olle

    The Good Friday!

  • Bo

    Encitament för en revolution

    Tänk om en främling, en rikeman
    kom fram till dig och sa:

    – Jag betalar din skuld,
    gå du sedan ut och ge vidare!

    Glädje, tacksamhet, befrielse;
    encitament för en revolution

    En snöboll som blir till en lavin
    begraver vår egoism

    Främlingen heter Kristus,
    han ger förlåtelse och liv

    Vem är du som tar emot,
    vem är du som ger vidare?

  • Bo

    Sorry, upptäckte att dikten inte var riktigt färdig, så nu kommer den färdiga versionen.

    Encitament för en revolution

    Tänk om en främling, en rikeman
    kom fram till dig och sa:

    – Jag betalar din skuld,
    gå du sedan ut och ge vidare!

    Glädje, tacksamhet, befrielse;
    encitament för en revolution

    En snöboll som blir en lavin
    begraver vår egoism

    Främlingen från Galiléen
    betalade med sitt liv

    Var finns du som tar emot,
    var finns du som ger?

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    http://www.youtube.com/watch?v=xGXRgA75czE en youtube video för de som inte förstår eller tror på den subjektiva försoningsläran.

  • http://www.barnabasbloggen.blogspot.com/ Jonas Melin

    Hej Stefan!
    Jag har skrivit om meningen med Jesu död på min blogg och på det inlägget har det följt ett intressant samtal. Det skulle vara roligt om du har tid att kommentera det. Adressen är här http://barnabasbloggen.blogspot.com/2009/04/meningen-med-jesu-dod.html

  • Stefan Swärd

    Jonas Melin,
    Bra utläggning om korset, jag har läst på din blogg. Försökte också skriva en kommentar, men då det krävdes att jag skulle öppna ett Google-konto, så gav jag upp.

    hälsar

    Stefan Swärd

  • Tobias Fritzon

    Stefan!

    Du kan trycka på alternativet ”Anonym” så fungerar det utan google-konto på Jonas Melins blogg. Sen är det ju bara att skriva sitt namn i själva kommentaren.

    Mvh,
    Tobias Fritzon.

  • http://www.barnabasbloggen.blogspot.com/ Jonas Melin

    Hej Stefan!
    Du behöver inte öppna ett Google-konto för att kommentera på min blogg. Du kan använda alternativet anonym och sen skriva under med ditt namn om du vill tala om vem det är som skriver. Samtalet om meningen med Jesu död pågår fortfarande, så det finns fortfarande tid för dig att delta.