Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Noterar att debatten om Gardells bok har tagit fart i kristna pressen. Tidningen Dagen ger stort utrymme åt frågan i Dagens nummer. Världen Idag har en krönika med Ulf Ekman i dagens nummer, som utmärkt pekar på de centrala frågorna. Ekman påminner också om att Gardells teser är ju inga nya idéer. Världen Idag fångade också upp min kritik här på bloggen om Norrmalmskyrkan och intervjuar bl.a. Martin Helgesson från Credo som var där.

Det finns två grundläggande frågor för oss kristna. Dels handlar det om vår grundläggande inställning till Gardells teologi. Dels handlar det om hur vi hanterar debatten.

När det gäller första frågan så är min inställning att Gardells teologi krockar fullständigt med både Bibeln och med kristna kyrkans tvåtusenåriga historia. Och här kommer nog kändisfaktorn in i bilden, på grund av att Gardell är kändis så väcker han ändå både sympatier och intresse i vissa kristna kretsar. Och det visar nog mer tillståndet i svensk kristenhet. Den som grundligt läser Nya testamentet inser direkt avståndet mellan Gardells tänkande och kristna tron som den har förmedlats genom NT och genom kristna kyrkans historia.

Den andra frågan är hur vi ska hantera debatten. Jag tror att det är nödvändigt att på ett positivt sätt förklara den kristna tron om Jesus. Jag tror också att det är nödvändigt med rätt tonläge och inte ägna oss åt personkritik. Jonas Gardells kritik ska bemötas med respekt och på ett sakligt sätt. Jesus är den han är, han är densamme, den oföränderlige, han är universums kung, mänsklighetens frälsare, den uppståndne, oavsett vad vi tycker och tänker. Människor har i alla tider tyckt en massa olika saker om Jesus, och det behöver vi inte vara nervösa för.

  • http://www.kastasten.se Thommy Bergenwall

    Jesus har haft större problem än Jonas Gardell och det har gått bra hittills.

    Sen är det bara bra om det stormar i svensk kristenhet det skapar debatt och engagemang.

    En hel del slumrande människor kommer att börja söka efter sanningen och finna den,vem vet kanske är detta början på en väckelse tid över vårt land.

    Efter att landet Israel blev till 1948 kan sannerligen vad som helst hända,även i vårt avlånga land och han använder vilka redskap som helst,från skriande åsnor till FN.

    Till sist (Carpe diem) fånga dagen eller ta tillfället och gör något som väcker känslor och debatt i vårt slumrande land.

    V v v v Thommy Bergenwall kastasten.se

  • TOR

    Mycket bra inlägg och en inställning som jag delar. Om nu Gardells teologi är på kollisionskurs med kyrkan så är väl det ett bra läge för kyrkan att nå ut med en predikan om Jesus som man kan stå för. Gardell gör Jesus aktuell och serverar stoff som gör att kyrkan kan haka på. Jag vet verkligen inte om en hård konfrontationslinje är det bästa, att direkt, som Ulf Ekman, ropa HÄDELSE och göra Gardell till HÄDARE.

  • Patric

    För min egen del har jag alltid varit fascinerad av Jonas Gardells bilder och uttryck. Han beskrev en gång Gud som ”En tjock lesbisk svart kvinna som stod och rörde i en stor gryta med makaroner. Hon delade sedan ut makaroner åt de som ville ha.” Vad han menade var att Gud är en Gud som känner med de utsatta, som kan identifiera sig med dom. Jag tycker att han satte finger på något viktigt…
    Jag ska snart läsa boken och ser fram emot det, det är stimulerande att läsa hur andra människor ser på Gud och sin tro. Sen är jag inte riktigt säker på i hur stor utsträckning Gud behöver försvaras….

  • wildwest

    Tja, men om ordet hädelse och hädare finns, vem ska det då användas om när det inte går att använda om Gardell, Elisabeth Olsson o likn? Det finns förstås en grad värre, det är när Guds tjänare på jorden, dvs präster o biskopar låter likadant som Gardellare. Sånt är tyvärr ingen ovanlighet.

    Annars kan man faktiskt tycka det är intressant att Jesus plötsligt kommer så i fokus i samhällsdebatten. Gud använder nånting ont för att göra nåt gott av det. Brukar vara en känd metod av Gud, vilket ofta överrumplar.

    Jag är relativt omtänksam mot sökare och sekulära, dom som inte känner till den kristna tron. Däremot har jag lite högre krav på dom som kallar sej kristna, är med i en kyrka eller rent av företräder den. Om man inte får kritisera dessa, så består den kristna kyrkan snart av allting som rör sej. Vad finns det för vits med det? Då utkristalliserar sej bara nya begrepp som ska avgränsa de som är bibeltroende från de som är ”kristna”. Det är absurt. Kristna är Kristi efterföljare, med alla sina fel o brister. Så borde det vara. Fokkyrkoidén har varit förödande för det begreppet. Paulus var inte nådig i sina uttalanden om kristna som gjorde fel men inte ville inse det. Då kräver han uteslutning.

  • http://www.efsidag.blogspot.com Andreas Holmberg

    Bra Stefan! Bra distinktioner du gör! Det är verkligen nästan bara roligt att Jonas Gardell intresserar sej för Jesus och skriver en bok om honom – som kan samtalas kring, diskuteras o.s.v.

    Det är Norrmalmskyrkans och Uppsala domkyrkas hantering av Gardell som INTE är rolig. När han faktiskt bjuds in som förkunnare och hedersteolog, inte till debatt utan till en monolog som innehåller det Ulf Ekman och Stefan Swärds påpekat. Och när det gäller sådan förkunnelse i en kyrka(!) tycker jag nog att h-ordet är motiverat. Det vanliga tvivlet och den vanliga förnekelsen blir h. när den framförs i en kyrka, helgad åt Guds ords förkunnelse. Se också mitt inlägg på http://efsidag.blogspot.com/2009/03/ja-vem-var-egentligen-jesus.html

    Jämför ”biskop” John Shelby Spong, http://www.johnshelbyspong.com, som ju i och för sej är välkommen till Sverige på pensionärsutflykt eller till debatt med Stefan Swärd eller Stefan Gustavsson. Men när han upprepade gånger bjuds in av Svenska kyrkan, som biskop, det är då det blir absolut nödvändigt att avslöja honom! Och avslöja den kyrkoledning som bjuder in Spong och Gardell för att undervisa ungdomar och andra i teologi och kristologi. Se http://efsidag.blogspot.com/2009/02/att-se-kristendomen-utvecklas-i.html och kolla in kyrkodagarna i Sofia församling helgen efter påsk där Spong medverkar tillsammans med a-teist-prästen Thorkild Grossböll från Danmark: http://inspire.accson.se/bilder/2781/50904.pdf

  • Dan C

    Ja, Ulfs artikel var kärnfull och pekar på det väsentligaste. Upplever inte att han ”ropar hädelse”. Han resonerade väl utifrån att Jonas i religionsfrihetens namn har rätt att förvrida Jesus hur han vill men att vi har lika rätt att kalla det för vad det är. Kan inte annat än att hålla med.

    Själv hänger jag lätt upp mig på mindre saker som irriterar i framställningen. Att Jesus skulle vara en obildad analfabet… Vem var det nu som stod i tempel och undervisade de skriftlärda redan som barn? Av allt att döma var Jesus åtminstone tvåspråkig och läskunnig i högsta grad eftersom han läste upp text i synagogan.

  • Maja

    Att man 2009 kan skriva saker som ”på grund av att Gardell är kändis så väcker han ändå både sympatier och intresse i vissa kristna kretsar” är ju häpnadsväckande. Retorik och humanistisk bildning, någon?

    Jag tror att det beror på att du inte är kristen, Stefan. Du tror säkert att du är det, men du förstår, det är du inte. Det har jag och Jonas Gardell bestämt. Eftersom han är kändis och jag ju.. eh.. är oerhört intresserad av kändisar (sa du Gladys del Pilar? det var ju hett – fick du autograf? man kanske kan få träffa Blossom Tainton och den andra bästföringen som jag för tillfället glömt bort namnet på?).

    ELLER så har vi helt enkelt fattat att vi är i ett lite mera ödmjukt läge än Gud och inte i stånd att sortera vilka som ska räknas som kristna eller inte. Att det inte är vi som sitter på den högra sidan, om man säger.

    Sorgligt. Vad är det här för förening, nånslags baptistisk? Lika kul (och intellektuellt skarp) som Centern, ungefär.



Subscribe to Stefan Swärd