Kristna församlingen – något unikt

Jag älskar den kristna församlingen. Trots all hennes skörhet och svaghet, finns det en skönhet hos henne. När jag tittar runt om i det svenska samhället ser jag ingen så unik gemenskap som den kristna församlingen. När den fungerar bra, eller hyfsat bra, är det en gemenskap för alla åldrar, där kan akademikern mötas hand i hand med den utvecklingsstörde, där möts eritreanen, flyktingen från Irak, eller fotbollsspelaren från Brasilien tillsammans med de gamla svenskarna. Barnen leker med de gamla. Och alla de vanliga församlingarna representerar något unikt i det svenska samhället.

I hockeylaget kanske man blir utesluten när man är 11 år, för man spelar inte tillräckligt bra. I politiken blir gemenskapen ofta mycket ytlig. Ett känt exempel är att statsminister Reinfeldt fortfarande inte har svarat på brevet från sin vice partiledare, Kristina Axén-Olin, som hörde av sig i början av december och ville sluta. Hon är trött på politiken. Tittar jag runt i samhället på politiska föreningarna, fackföreningsrörelsen, bostadsföreningar, idrottsrörelsen, alla intresseföreningar, jag hittar inget så unikt som den kristna församlingen. Yrkeslivets och studielivets gemenskap bygger på prestationerna, och ge-ta relationer. Som upphör när man inte presterar längre. I församlingen kan man komma som man är, och vara kvar när man blir utförsäkrad och förtidspensionerad.

Rob Bell skriver så vackert om kyrkan – församlingen i slutet av sin bok ”Elvis som hötorgskonst”:

”Och det finns till och med folk som jag, som tycker att hon är en av världens bästa idéer någonsin. Trots alla gånger som hon har kört i diket. Trots alla dem som faktiskt har tappat tron på Gud på grund av det de har upplevt i kyrkan. Jag börjar begripa varför. Kyrkan är som ett tveeggat svärd. När den är bra, när den är på plats, när den gör rätt, då är den bäst i världen. En grupp människor som osjälviskt ställer upp med kärlek till världen runt omkring. Toppen. Men när den är dålig, så vänds alla de där möjligheterna åt motsatt håll. Från det allra bästa till det allra sämsta. Ibland samma vecka. Ibland samma dag. Men hon kommer ändå att leva vidare. Hon är oförstörbar. Om hon dör i en del av världen, så exploderar hon i en annan. Hon är global. Hon är universell. Hon finns överallt. Och fastän hon är skör, så kommer hon att bestå. I varje generation kommer det att finnas de som ser hennes skönhet och satsar sina liv på att få henne att synas. Jesus sa att helvetets portar inte skulle rå på henne. Det är starka ord. Och sanna. Hon kommer att rulla vidare genom historien, ge av sig själv, ställa upp för människor och sätta dem i förbindelse med Gud och varandra. Folk kommer att utnyttja henne och manipulera henne och försöka kontrollera henne, men de kommer att försvinna. Hon, däremot, kommer att leva vidare.”

Fina ord av Rob Bell, profetiska ord.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Bo

    Så fint skrivet! Man kanske skulle ta sig tid och läsa Rob Bell i alla fall.

  • Christer Roshamn

    Jag har böcker som kommer med posten dag, ser fram emot läsning!

    Christer

  • Olof

    Gillar VERKLIGEN de orden!

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Kristendom är ingen lyckoreligion. Är det det man söker så för man söka sig till new-age, trosrörelsen, hinduismen, eller buddismen.

    Fil 1:29
    Ty ni har fått nåden att – ja, inte bara att tro på Kristus, utan också att lida för hans skull.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Lärjungaskapets krav är jo att vi ska lämna allt och korsfästa sitt eget kött, samtidig som en god kristen ska man också vara närmande, det vill säga att en sann kristen är en sann människa, en sann kristen prövar under alla omständigheter genom Guds nåd och kärlek att vara en god bror, en god son, en god medmänniska, etc. Läser vi Psalm 22, så vill vi se att detta handlar om att förtrösta sig på Herren. Inse sin egen ringhet, inse att man inte kan hitta något gott hos sig själv, att det är enbart i sin frälsares närhet vårt hjärta finner fred, enbart i Guds fader händer hittar vi livet, genom att söka oss till Jesus Kristus kan vi få liv, genom Hans blod blir vi helgad, och genom att sträcka oss mot Korset så undfår vi Nåd. ”Ty Gud bevisar sin kärlek till oss, däri att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.”

    Vi är nu inne i det läge i vårt folks historia då vi måste ta upp syndbegreppet på allvar igen. Hur ofta vi inte smusslat undan sådant i kristendomen som är anstötligt, bara för att få den accepterad. Resultatet har blivit en kristendomsbild som har mer med allmän idealism än med radikal kristendom att göra.
    Vad vill vi egentligen? Vad står den kristna församlingen för? Har vi kvar vårt medvetande om att vara Guds röst i tiden? Vågar vi stå för den urkristna budskapet om ”synd, rättfärdighet och dom”?

    I dagens post moderna samhälle, så finns det en invidualisme som visar på ”att alla har rätt till sin egen tro”. Det blir galt att ställa sig upp och predika att Jesus är den enda i hela universum som har makt till att frälsa, det blir ofta i dagens samhälle sätt som något kärlekslöst och dömande. Men hur kärlekslöst är det egentligen?

    Är inte ni som har varit kristna i många år- såsom dig Stefan Swärd, trött på att följa en ny tränd vart andra till tredje år? Är inte Bibeln tillräcklig bra och tydlig för att den ska klara av att stå på egna ben?

  • Carl S

    Michael, jag är så hjärtinnerligt trött på din argumentationsteknik. De böcker som Stefan Swärd hänvisar till i denna och tidigare bloggposten är sannerligen ingen ”trend”. Läs på!

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Ett härligt citat. Jag gillar den boken och de andra två Bell skrivit.
    Rekommenderas!

  • Thomas Arvidsson

    Michael G Helders: Det är inte okristligt att någon gång ibland faktiskt säga något positivt och hoppingivande. Du kanske skulle försöka? Jesus lever, vet ja! Och Gud har makten i Sin hand. Det inger mig en hel del hopp i alla fall.

  • Margret Sundin

    Underbart citat. Tack!
    Hur lever vi församling? Hur lever vi det vi predikar? Hur lever vi det vi känner till om Jesus? Hur lever vi det vi fått som den största gåva? Det måste gestaltas genom de troendes liv, församlingsliv! Det är mina tankar just nu!

    Frälsningen, dopet, gemenskapen, nattvarden, församlingen – återlösta – det måste märkas i våra liv. Församlingen är Guds tanke för sin skapelse.

    Tack för ett bra inlägg i sin helhet Stefan. Vi måste lyfta och värna församlingen.
    Margret Sundin
    efk-pastor

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Thomas Arvidsson:

    De som känner mig vet att jag är en positiv person, de flesta skulle nog beskriva mig som evig optimist.
    Men jag välsignar inte otron hos mig själv, och gör det häller inte hos andra.

    Hoppet är Jesus, inte nån kultur analys ifrån nån andlig död.

    Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
    Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.
    Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.
    Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade.
    Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet.
    Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.
    Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner.
    Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull,dem tillhör himmelriket.

    Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull.
    Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid.
    Ni är jordens salt. Men om saltet mister sin kraft, hur skall man få det salt igen? Det duger inte till annat än att kastas bort och trampas av människorna.
    Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas,
    och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset.
    På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    PS: Låter hårdt med andlig död…men se om du hittar några skillnader mellan människor som Rob Bell och människor som Deepak Chopra: http://www.youtube.com/watch?v=0CZymnE6zCU

  • http://www.kungsporten.com/ Henrik Steen

    Fantastiska rader av Bell! Känner som Bo skriver i början, får nog ta tag i den där Bell, han kanske har nåt att komma med.

    Sen är det att det blir lite komiskt bland oss kristna, vi kritiserar varandra för att vi är för kritiska, eller för positiva när vi borde vara kritiska, eller är det att vi är för kritiska när vi borde vara positiva? Ja, vi är då för skojiga! Gud välsigne oss alla! Det behöver vi verkligen!

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Varför inte göra som MTV- åka hem till ungdommar och människor, undersök va de tänker på, funderar över, va som är viktig i deras liv etc- samt titta på hur andra sprider kärlek såsom Maharaji http://se.maharaji.net/ och Deepak Chopra, fixa till en schyst kyrk lokal, lite hippa predikanter, ta till hjälp av kultur analyser, marknads undersökningar m.m.- gör kyrka utifrån denna fina mix- och vips så har vi inga problem att skapa en mega-church även här i Sverige.

    Låt oss bli bredare, låt oss göra vägen bredare så att flera vill gå på den. Låt oss kasta saker som Luk 14, Fil 1, Uppenbarelseboken i skräpkammaren- detta skrämmer enbart människor bort från kyrkan.
    Jesus är vägen, sanningen och livet- men vi för aldrig glömma att vägen kan se annorlunda ut, sanningen ser olik ut från människa till människa, och livet- ja va som är viktig för dig behöver inte vara viktig för mig.
    Låt oss anpassa Bibeln till människorna i våran samhälle, låt oss bli vänner!

    Jak 4:4
    Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen betyder fiendskap med Gud? Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud.

  • Christer Roshamn

    Jag har börjat läsa ”Elvis som hötorgskonst” och gillar vad jag läser. Rob är verkligen passionerad för evangeliernas Jesus och anstränger sig för att förklara budskapet (så lånht inga som helst varningsklockor) Har du läst boken Michael?

    Christer

  • Jonas E

    Michael vår käre broder.

    Med all respekt för din kamp men jag tror att Mars Hill är helt fel ”väderkvarn” att rikta din frustration emot. Det är en församling som är så långt från en ”feelgood” mentalitet man kan tänka sig. Jag känner till få exempel på församlingar som så utmanande ställer frågor om var behoven är som störst i deras stad och över världen och hur dom i Jesu namn kan bli ett svar på de behoven. Dom ställer t ex sig själva frågan regelbundet: Vem skulle protestera om vår kyrka lades ned? Att ta den kallelsen på allvar är sannerligen ingen enkel väg att gå. Läs t ex här http://www.marshill.org/serving/ Jag tror att din bild av denna församling skull må väl av ett samtal med någon ur böneteamet som ber innan, under och efter varje gudstjänst. Om Mars Hill skulle vara så fel ute som du antyder kan man undra varför satanister så ofta placerar sig i möteslokalen under församlingens samlingar för att störa och uttala förbannelser över både Rob Bell och allt det församlingen står för. För du har väl inte baserat din bild av denna församling på några lösryckta citat som några vinklade kritiker tagit upp för att föra fram sin egen agenda? Om det nu inte är mot makter av kött och blod vi har att kämpa mot kan du väl bespara oss alla detta krig och delta i den verkliga kampen…

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Jonas E
    Se gärna: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/02/is-rob-bell-christian-fighting-for.html tre timmar genomgång av Rob Bell, det bästa kommer efter en och en halv timme.

    Se gärna också David Wilkerson profetia om församlingen: http://www.tangle.com/view_video.php?viewkey=b08589d6c8e7c63965f2

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Nu har jag läst de tre första kapitlerna i ”Sex Gud”, och jag gråter över det jag läser.
    Jag viste det var blandings religion med ockulta inslag- men trode åtminstone det fantes några kristna sanningar.

    Menar ni på allvar att ni inte kan skilja på kristendom och gnosticism? Menar ni på allvar att ni inte kan skilja mellan va som hör Guds rike till och va som inte hör Guds rike till?

    Om du Stefan Swärd med andra tar till er detta så är Guds dom över Sverige ett faktum (som människor har profeterat om i över 50 år nu!)! Tänk på att ni en dag ska stå ansvar som ledare för va ni har matat fåren med! Omvänd er innan det är försänt!

    Gal 1:9
    Vad jag redan har sagt säger jag nu en gång till: om någon förkunnar ett annat evangelium för er än det ni har fått – förbannelse över honom!

  • Olof

    Michael: Om vi nu är så förtappade här på denna blogg, inklusive Stefan, kan inte du då röra dig vidare till en annan blogg? Bollen är inne, Bell, emergent osv är ockult, hör inte Guds rike till, formulerar ingen biblisk sanning osv. Ingen av oss håller med dig, och de flesta av oss har nog varit kristna i många år, flera är teologiskt skolade. Om vi inte förstår detta själva kommer nog inte du kunna övertyga oss. Kan det inte räcka nu, du har väl redan sett att flera har tröttnat på dig?

  • Margret Sundin

    Andeurskiljningens gåva i funktion i församlingarna är viktigt! Har du Stefan varit till den aktuella församlingen Mars Hill? Jag har lyssnat och sett på nätet, men av bara det är det förstås svårt att ha bestämda åsikter. Det brukar väl vara så här, någon är för och någon är emot och vi ber Gud visa oss. Jag har varit både i församlingen Willow Creek i Chigaco och en dotterförsamling i närliggande Rockford (minns inte exakt namnet just nu) deras logga under namnet var i alla fall ”a different way to do church”. De gör ett fantastiskt arbete i sin stad. Det betydde mycket för mig att göra dessa studiebesök och känslan var att det var mycket välregisserat och välordnat förstås. Jag kände ändå att något saknades, jag kan inte säga vad det är. Dessa kyrkor räknas i alla fall in under det nya begreppet emergain church.

    Deras intention är att göra intressanta gudstjänster och öppna för nya människor, göra lärjungar, att möta behoven bland människorna i sitt samhälle. De flesta vet detta idag. Men jag ville ändå åka dit och känna själv… Jag har också varit på ett par Willow Creekkonferenser här i Sverige. Kan känna en aning av för mycket flirtande med samtiden. Jag har svårt att sätta fingret på det. Dessa kyrkor behövs säkert, de gör ett fantastiskt arbete, vi välsignar dem men vi kopierar dem inte rakt av. precis som med allt annat, Vi får ta hem, och be Gud om vår väg med det vi får ta emot. Gud är så mångfacetterad och helheten finns i alla oss tillsammans. Det som är ockult ska vi absolut inte ha med att göra! Det visar/uppenbarar den Helige Ande för oss när vi ber och vi väljer bort sådant förstås. Det är inget att leka med. Andeurskiljningens gåva i funktion i församlingen är viktigt.

    Guds församling är unik och Herren värnar sin församling, Han uppenbarar och visar oss framåt. Det ockulta vill smyga sig in med listighet, smidigt som en orm. Vi måste givetvis vara vaksamma men inte rädda. Uppenbar synd är lättare att peka på och också omvända sig ifrån. Med detta säger jag inget om Mars Hill, om dem vet jag inget, utan detta skriver jag bara uifrån Bibelns undervisning om hur vi ska hantera det vi möter. citatet var underbart.

    Vi behöver alla Guds nåd och välsignelse, Hans uppenbarelse och varandra för att pröva andarna.
    Margret Sundin

  • Margret Sundin

    Michael Helders
    Jag vet inte vem du är men det är viktigt att du är en del av en församlingsgemenskap. Du är viktig och dyrbar för Herren och Han som påbörjat ett gott verk i dig ska sannerligen fortsätta. Ordet säger att vi behöver leva i en kristen gemenskap för att slipas till och växa till en god och rik skörd – vi alla behövs. Håll dig till dem som tror, de troendes gemenskap.
    Gud välsigne dig
    Margret Sundin

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Olof:

    Självklart tröttnar man på sådana som mig.

    Behöver inte blädra många sidorna i boken fören man ser att detta inte är kristendom, ta exempel s. 21
    ”Vi återspeglar hurdan Gud är och vem Gud är. Det bor en gnista i varje enskild människa. Alla, överallt. Bärare av den gudomliga avbilden.”

    Det här är inte kristendom.
    Kristendom lär att människan är andlig död. Farisismen och gnostisismen däremot lär att människan är fri i andlig avseende.

    Joh 3:
    Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.”
    Joh 3:5
    Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.
    Joh 3:6
    Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande.
    Rom 5:10
    Ty om vi var Guds fiender och blev försonade med honom genom hans sons död, då skall vi, när vi nu är försonade, så mycket säkrare bli räddade genom hans sons liv.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Margret Sundin:
    Att jag inte är med i en församling betyder inte att jag inte finns i en troende gemenskap. Jag har min gemenskap.

    Internationellt är jag med i denna gemenskap:
    http://www.reformata.org/

    och här hemma i Sverige har jag mitt nätverk.

    Liberius: ”Genom min ensamhet förlorar Sanningens Ord ingenting. De var en gång också bara tre som motsatte sig konungens påbud.”

    Säger inte att jag är ensam, men häller ensam än i en gemenskap som är till fara för ens själ.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    PS (och ja detta blir mitt sista inlägg i bloggs världen på en stund):
    Jesus sa att de falska pekar på sina egna gärningar ”har inte jag gjort si eller så” och Jesus svarade ”Gå bort! Jag känner dig inte!”- fritt citerad

    Är det inte fascinerande att de som står upp för EC pekar på deras gärningar, och inte deras rättfärdighet i Kristus?
    Den kristna har inte inte sin rättfärdighet i sina gärningar- utan i Kristus allena.

    ”Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar./ De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem.” Matt 7:15/ 2 Tim 3:5

  • Waldemar Sjögren

    Tack Michael G Helders att du tar en paus i att kommentera.

  • http://polaritet.blogspot.com John Nilsson

    Nu har jag inte samma kunskaper om Emerging church, Rob Bell och andra namn inom fenomenet, men nog måste ni väl ändå hålla med Michael om att det finns en del frågetecken som måste rätas ut åtminstone?

    När en kristen ledare börjar tala om att alla människor har en gudsgnista i sig oberoende av kultur ELLER religion, så är inte den ledaren kulturellt relevant eller en grek för grekerna. Då är den ledaren ute och cyklar med punkterade däck.

    Rob Bell må delvis mena att Gud har skapat alla människor, och därmed även den längtan som människor känner efter en gemenskap med Gud. Men Nya Testamentet talar helt tydligt emot att det skulle röra sig om något inneboende i människan beträffande denna längtan. Tvärt om förkastar bibeln på flera ställen just idén om att gnistan till sökande efter Gud skulle finnas i någon människa, oavsett hur god den människan är i mänsklighetens ögon.

    Det som gör att människor längtar efter Gud är att den Helige Ande drar i dem. Det blir helt fler konotationer om man talar om gnistor.

    Detta må verka vara en petitess, men det är det inte. Evangelisten Johannes tyckte INTE att detta var en petitess. Tvärt om kan man se att Johannes ägnade sitt längsta brev åt att starkt bemöta den religion som just talar om inneboende gudsgnistor – gnostisismen.

    En del tidiga kyrkoledare har talat om kyrkans yttre fiende och kyrkans inre fiende. Den inre fienden har klassiskt avsett gnosticismen. Den är förrädisk och har lurat kristna ledare enda sedan Origines. Den har ansetts vara ett lika stort hot emot kyrkans existens som romarrikets mest grymma tyranner.

    Det är inte på något sätt okej att använda gnosticismens beskrivning av andligt liv i syfte att locka människor till kyrkan. Det är inte förenligt med bibeln även om man tillämpar en relativt tolerant tolkning av skriften.

    Någon nämnde dessutom något om att satanister dyker upp för att förbanna, och menade att detta skulle vara något slags tecken på att man gör Guds vilja. Jag vet inte om Rob Bells församling i stort gör Guds vilja. Jag har inte varit där. Men jag har sysslat med ockulta saker innan jag blev omvänd för Gud. Och så mycket kan jag lova, att man aldrig någonsin kan ta mörkrets aktioner som någon slags intäkt för att det man gör är i enlighet med Guds vilja. Får man demoniskt motstånd betyder det absolut inte att man gjort som Gud ville. Om demoner vore så korkade att de följde en så enkel regel vore andlig krigföring en enkel match. Och när det gäller satanister (eller kanske det avsågs djävulsdyrkare, något helt annat) så vore det inte alls främmande för dem att gå till en kristen kyrka som de ansåg hade potential att förvirra kristenheten i en stad, och genom sina högljudda förbannelser lura den kyrkan att den gör Guds vilja. Det behöver inte vara så i det här fallet, men det går ofta till så. Den ende personen som man kan lita på beträffande om man gör Guds vilja eller inte, är Guds egen Ande. Man kan inte titta på effekter i det naturliga, eller ondskans andliga effekter – för dessa två ting ger helt enkelt ingen tillförlitlig information gällande den profetiska sfären.

    Michael må vara vass och fyrkantig i sin argumentation kanske, men bara för att han varit kristen kortare tid än oss andra betyder inte det att han har fel. Inget ont kan komma av att följa hans råd att rannsaka skriften gällande det han kritiserat. Om ni alla tycker nästan likadant, som flera av er antytt, så har ni ju inte mycket att lära varandra. Däremot kanske ni har något att lära Michael, och han, trots sin korta tid i Guds rike (som efter vad jag sett som hans tidigare mentor, har lett till dussintals människors omvändelse till Kristus – en frukt jag anser vara god) har något att göra er uppmärksamma på, trots att ni har så mycket större erfarenhet och kunskap än han har.

    Med vänliga hälsningar,

    John Nilsson

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    John: För det första så stämmer det att allt ska prövas, även de som med självklarhet pekar ut andra som villolärare. Eller hur?

    När det gäller Rob Bell så har jag läst alla hans böcker, jag brukar försöka hinna med att lyssna på hans predikningar som man kan ladda hem som mp3 filer, dessutom så har jag sett, inte alla, men många av hans korta Nooma videos. Varför? Jo som pastor så behöver jag själv inspiration och Bell är en av de jag inspireras av. Jag har varit med om så mycket inom kristenheten att jag inte sänker garden. Allt ska prövas och så även Bell men vad är det han säger?

    Rob Bell utgår från att människan skapats för en relation med Gud men att människan kommit vilse från Gud och behöver räddas/upprättas genom Jesus. Rob Bell talar tydligt om synd och syndens konsekvenser. Mer utmanande än många andra. Utifrån vad jag förstått av det jag läst/hört så menar han för att alla människor bär på den här vilsenheten, den här längtan tillbaka. Att han skulle kalla det för något som du liknar vid gnosticismen känns främmande.

    En av grundpelarna i Mars Hills teologi är apg 17. Paulus kommer till Korinth och ser all vilsenhet på det religiösa planet, han upprörs över att all denna längtan går så fel men han förnekar inte att det finns en genuin längtan hos dessa människor. Tvärt om, han letar fram ett altare åt en okänd Gud och utifrån det så predikar han evangelium för dem. Så skulle man kunna säga att Bell tänker. Det är han knappast ensam om. Eller? Jag utmanas av det här perspektivet då vår tid och kultur i mycket påminner om Korinths.

    Om det är som du menar att människan helt saknar en längtan efter Gud, hur skulle du förklara alla religioner? All längtan efter andlighet som finns? Sen är det självklart att det är den Helige Ande som drar människor till Kristus. Men visst finns det längtan i världen? Eller?

    Det Rob Bell och vi andra försöker göra så gott vi kan i ord och handling berätta om Jesus och uppståndelsen. Att det finns en Gud som skapat världen, som sa att den var god och som vill upprätta den igen, trots vår bortvändhet.

    Rob Bell finns inte i ett vacuum, han står förankrad i god teologi tillsammans med bla N.T. Wright, Walter brueggemann och Scott Mcknight etc.

    Det verkar finnas en stark tilltro till YouTube. Kolla då in det här klippet som på ett bra sätt sammanfattar vad Bell står för. Med hans egna ord:
    http://www.youtube.com/watch?v=jwKAtlhrrvk

    Allt Gott!
    Joachim Elsander

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Joachim Elsander,

    Jag blir bara chockerad. Jag vet att EFK har kanske speciellt under 90 talet var influerat av gnostism, så jag förväntade mig nästan att man nu skulle känna igen sina egna mistag- men tydligen gör man inte det.
    Att omvärdera sin Guds relation är verkligen inte enkelt. Det betyder ju att hela ens Guds bild är antingen falsk, oäkta eller snedvriden. Det ledar till att man måste ompröva Guds upplevelser, tolkningar av Bibeln, och till stor del av ens grund- något jag själv tycker är oerhört jobbigt, inte minst för att köttet skriker som det gör (”så kan det inte va!”, ”Nej, men gör du så!”).
    Jag vet precis hur det är att kasta saker och ting som är till ens inspiration i skräpkammaren, jag har varit kristen i fira år- och rätt så ofta omvärderar jag min kristna tro, allt eftersom min förståelse av Bibeln växer. Vet inte hur många författare/predikanter jag har känd mig inspirerad av som jag sedan har omvänd mig ifrån, Richard Foster, William Branham, för att ta två exempel.

    Jag hade tänkt gå igenom Rob Bell bok ”Sex Gud” på min blogg, men det går inte- en blogg är inte tillräcklig stor för att bemöta en sådan bok.
    Du kan säga att det finns en stark tilltro till youtube, men glömmer att man inte längre postar 10min klipp- utan kan posta hur långa videor som hällst, detta gör att de som står för en konservativ kristen tro kan göra ordentliga genomgånger av de som de varnar för. Sen har jag större tilltro till klassisk väckelse predikanter såsom Paul Washer, Ken Silva, Jeff Nolbit, David Wilkerson, än va jag har för en predikant som blandar ihop KG Hammar teologi med new-age och gnostism- fint paketeret in med Bibel citat.
    Här är några citat från bokens allra första sidor:
    ”Främre Orentien på den tiden var det en sed att en far välsignade sin äldste son innan han gick bort. Det var en symbolisk gest med stor betydelse” (varför Isak skulle välsigna Esau, detta är ju inte va Bibeln lär- orsaken till att han ska välsigna den äldste har ju med Abrahams löfte att göra)
    ”Det Gud gör här är häpnadsväckande. På den tiden trodde människorna att gudarna höll till på religiösa platser, ställen där man kunde förvänta sig att hitta dem: i tempel och helgedomar, på heliga platser, vid alteret.” (Om Jakob som fick dröm av Gud- när han vilade på en ”plats”)
    Om Jakobs altare till Guds ära: ” Det här är inte bara stenar, utan för mig symboliserar de livet”

    Det här är illa, men inte värre än bara dålig teologi…sen blar vi en sida till i boken och då börjar det:
    ”Och i Bibeln är allt som är emot människorna emot Gud. Första moseboken börjar med att Gud skapar världen och sedan skapar människorna till sin ”avbild.””- I min Bibeln står det att människorna är i sig själv fientlig till Gud, och i psaltaren första 50 kapitel står det hela 14 gånger att Gud hatar syndaren, se exempel Rom 3 och Rom 5.

    ”Vi återspeglar hurdan Gud är och vem Gud är. Det bor en gudomlig gnista i varje enskild människa” – Detta låter kanske bekant?- God gammal gnostism!

    ”Alla överallt. Bärare av den gudomliga avbilden” – i min Bibel står det att alla var och en av oss har gått miste om Guds härlighet och är döda i våran synder…

    ”Himlen är det rike där saker och ting är så som Gud vill de ska vara. Platsen där allting står under Guds herravälde och makt. OCh den plats kan finnas var som helst, när som helst, med vem som hellst.” I min Bibel står det att Jesu rike är inte av denna världen, och att djävulen är denna världens herre och gud.

    ”Vi kan leva som vi vill. Vi kan välja att leva under Guds herravälde och makt eller göra uppror mot Gud och leva på något annat sätt.” – I min Bibel står det att var och en av oss är slav under synden tills vi blir gjort fria av Jesus, och att vi inte kan bli frälsta utan att Fadern drar oss till Jesus…så hur för han detta till?

    ”Om det nu finnas ett rike där saker och ting är som Gud vill att de ska vara, då måste det också finnas ett rike där saker och ting inte är som Gud vill att de ska vara. Där saker och ting är mot Guds vilja. Där människor inte fullt ut behandlas som människor. Det kallas helvetet.” – I min Bibel står det att helvete är en plats för alla människor som inte har tagit emot Jesus som sin frälsare på dommens dag, och att var och en av oss står under domen- domen är att ljuset kom till världen men världen tog inte emot det- fritt citerad…ja du fattar :)

    ”När Jesus talar om himmel och helvete är de framför allt realiteter i nuet som får allvarliga följder för framtiden. Vi kan införa vilket som helst av dem på jorden nu genom våran geringar.” – I min Bibel står det att jag kan inget göra utan Jesus, samt att helvete och himmel är platser efter domens dag- och har ingenting att göra med hur verkligheten ser ut här på jorden….

  • Carl S

    Michael: Det är synd om dig.

  • Calle

    Michael: Det står att Gud utjutit sin ande över allt kött. Hur förklarar du det?
    Och sen undrar jag: kommer himmelriket vara på denna jord? Uppenbarelseboken säger det, att det nya Jerusalem ska sänkas ned. En sann gnostiker har dock svårt för det eftersom det inte känns andligt nog. Så hur ser du på det?

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Carl S

    Nej det är inte synd om mig, jag är frälst och salig.
    http://www.youtube.com/watch?v=idZCcg3MvEI

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Calle:
    Läs Romarbrevet

  • Calle

    Det har jag gjort många gånger. Men du kan väl svara på de frågorna jag ställde? Jag misstänker nämligen, på allvar, att du är gnostiskt inspirerad.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Calle

    Joel 2:28, detta har inte med alla människor att göra, APG visar att andeutgjutelsen är ett resultat av att Jesus som ger rättfärdighet (Joel 2:23) skal komma- och i APG ser vi att detta blir en realitet.
    I Joel som är GT så ser vi va vi kan se i resten av GT- att Kristus är närvarande genom löften, förutsägelser, och profetior, kring NT se Ef 3:5-7.
    Det samma gäller Den Heliga Anden, i GT uppenbarade Andens värk genom Israels folk, men i och med Kristus ankomst (fullbordat i uppståndelsen APG 2:16-21) sker en universel utgjutelse av Den Heliga Ande, och Anden ges utan åtskillnad och utan anseende till person- dvs alla är vi ett i Kristus (dvs alla som är fött på nytt Joh 3).

    Himlen:
    Se följande Bibel citat:
    Luk 23:43, 2 Kor 12:1-4, 2 Tim 4:18, 2 Kor 5:8, Fil 1:21-23,

    Gud ska fullborda sitt skapelsevärk:
    Upp 21:1ff, när Jesu återkomst är ett faktum ska kommer världen genomgå en pånyttfödelse: Matt 19:28.

    Vi kommer få förhärliga kroppar, lika Kristi härlighetskropp, Fil 3:21

  • Calle

    Hur kan du vara säker på att det inte har med alla människor att göra? Allt tyder ju på det. ”Allt kött”. Allt. Att det utgjuts över alla innebär inte att alla är frälsta, om det är vad du tror.

    Frågan är: ska vi upp till himmelriket eller kommer det ner till oss?

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Calle:
    Läs Rom 3 och 5

    Du är nu ett fint bevis på hur farlig EC är för människors frälsning.

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Michael: Nej jag fattar faktiskt ingenting av vad du skriver. Sen är det ohyfsat att kasta in en ”smiley” alldeles efter man kallat någon för ”gnostisk villoärare”, det hör helt enkelt inte till god ton.

    Jag tror att du, precis som du själv har skrivit tidigare, ska ta en paus från kommentarer och kanske från bloggande helt och hållet. Jag gillar dig Michael, jag har följt din blogg av och till men jag är bekymrad över den riktning det hela tagit.

    Just nu bränner du ditt förtroende i båda ändarna. Tänk efter, du har målat ut i stort sett alla andra som villolärare. Det betyder också att du målat in dig själv i ett litet hörn. Så behöver det inte alltid vara.

    Vänta tills färgen har torkat och gå vidare!

    Gud välsigne dig!
    Joachim Elsander

  • Calle

    Det var snarare ett bevis för hur snävt du tänker. Jag är inte speciellt förtjust i Emerging church, men eftersom jag ställde några frågor till dig så avfärdar du mig. Du gör det dessutom utan att svara på frågor, istället avfärdar du frågeställaren som farlig. Om inte annat borde den retoriken få det att fundera över vad du håller på med.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Joachim Elsander:
    Att stort sätt alla har vald att följa nygnostisismen, nyandligheten, väg är ju inte något jag själv kan ta ansvar för. Du säger dig ha läst teologi- då utgår jag ifrån att du vet va gnostisismen lär om människan, jag utgår också ifrån att du vet va Bibeln säger om människan- därav smiley.

    Om du som pastor inte förstår detta, så är det ju du som brinner ditt eget förtroende och inte jag. Eftersom här har jag Bibeln på min sida.

    Gud välsigna dig

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Stefan:

    Jag vill be om förlåtelse, läste precis din artikel i dagen kring EC- och ser du inte har tagit detta till dig i lika stor utsträckning som många andra. Vilket också betyder att jag hade fel i mina anklagelser emot dig, gör avbön på de inlägg som var riktad emot dig- även om min kritik emot EC står fast- detta är inte gott för nån av oss. Däremot håller jag med dig, nya former att ha kyrka på kan inte vara fel, kristenheten har tidigare gått ifrån hemmen till katakomber, till kyrkor.

    Själv har jag ingen större tro till att sättet att ha kyrka på ska ha någon större betydelse- det viktiga är en genuin kristen gemenskap var man försöker eftersträva att älska varandra såsom Jesus älskar församlingen, och då spelar det ingen roll om man är med i en ”vanlig” församling, kollektiv- eller sitter i en lokal med soffor.

    Hoppas du kan förlåta mig, till trotts för att jag står fast i min kritik kring EC- detta är ockult, gnostisk, och vilseförande. Många förförelser vill komma, och för mig kan det vara allt ifrån påven till Todd Bentley till Rob Bell- djävulen har inga problem att framstå som ljusets ängel.

    Tack för en fin och klar artikel i dagen.

    Gud välsigna och bevara dig

  • jojakim

    Ha ingenting att göra med den stora skökan, den romersk katolska kyrkan eller hennes döttrar. Varav svenska skökekyrkan är en av hennes många döttrar. Religion är människans påfund/uppfinning, det har ingenting med en sann och uppriktig tro på herren Gud genom Jesus Kristus att göra. Ekumeniken är det verktyg som man använder sig av för att avkristna församlingarna. Avfallet är i full gång lyssna ej till fariséerna i svenska skökekyrkan, ta inte del av vad de lockar med. Tråkigt att du citerar en falsk profet, Rob Bell. Ett exempel på där man säger emot Bibeln. Bibeln säger: Avsky den här världen ty den är av ondo. Och den falska profeten säger: ”En grupp människor som osjälviskt ställer upp med kärlek till världen runt omkring”.

  • jojakim

    Emerging church ska ni hålla er borta ifrån, bara en av många sataniska och karismatiska rörelser som allt mer besudlar församlingarna med sin new age smörja. Man kör med taktiken att blanda sanning med lögn. Precis som med katolska kyrkan som inte är annat än skökedom i kristen skrud. Var på er vakt. Kom ihåg vad Jesus Kristus sa till lärjungarna. Låt ingen bedra er.

  • jojakim

    ”När det gäller Rob Bell så har jag läst alla hans böcker, jag brukar försöka hinna med att lyssna på hans predikningar som man kan ladda hem som mp3 filer, dessutom så har jag sett, inte alla, men många av hans korta Nooma videos. Varför? Jo som pastor så behöver jag själv inspiration och Bell är en av de jag inspireras av”.

    Det hade ju varit bättre Joachim om du hade funnit inspiration ifrån den helige ande istället från en människa, en människa som dessutom predikar falskt evangelium. Be Gud om urskiljningsförmåga istället för att mysa i din egen förträfflighet. Vakna upp ur det andliga mörker som du befinner dig i.

  • jojakim

    ”Michael: Om vi nu är så förtappade här på denna blogg, inklusive Stefan, kan inte du då röra dig vidare till en annan blogg? Bollen är inne, Bell, emergent osv är ockult, hör inte Guds rike till, formulerar ingen biblisk sanning osv. Ingen av oss håller med dig, och de flesta av oss har nog varit kristna i många år, flera är teologiskt skolade. Om vi inte förstår detta själva kommer nog inte du kunna övertyga oss. Kan det inte räcka nu, du har väl redan sett att flera har tröttnat på dig?”

    Är det så illa verkligen. Lever ni alla här i andligt mörker. Då är det lika bra att även jag slutar upp med att kasta pärlor för svinen.