Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

politikerbloggen har journalisterna Daniel Alsén och Niklas Svensson senaste dagarna gått till frontalangrepp mot Livets Ord och mot Siewert Öholm.

Duktiga och professionella journalister präglas av korrekthet, saklighet, objektivitet, en nyanserad hållning och ger utrymme för olika perspektiv – det är i varje fall så jag uppfattar det som daglig storkonsument av politisk information och nyheter. En seriös journalist låter inte sina personliga känslor och åsikter prägla sina ordval och journalistiska objektivitet. Alsén och Svensson saknar uppenbarligen all kunskap om hur seriös journalistik borde gå till.

Eller också har jag missuppfattat saken, politikerbloggen är inget forum för seriös debatt och granskande journalistik, det är ett forum för skvaller, och att kräkas upp en mängd oförskämdheter om det man ogillar.

Artiklarna är fyllda av känslomässiga, hatiska och starkt värdeladdade påståenden som inte byggs under av någon saklig analys. Det slås fast att Livets ord är en destruktiv sekt. Absolut lydnad krävs. Är man medlem i Livets ord tar man avstånd från resten av samhället. Ulf Ekman är envåldshärskare. Siewert Öholm är en föredetting. Världen Idag kallas för extremisttidning. Med mera.

Jag tycker att det är bra att kyrkor blir kritiskt granskade. Men jag tycker att kritiken ska vara saklig, bygga på en allsidig research och utsätta gamla kyrkor för lika kritisk granskning som nya kyrkor. Jag hör själv till dem som uttrycker kritiska anmärkningar mot både det ena och det andra i kristna sammanhang, och både Livets Ord och Världen Idag har fått känna av det. Jag tycker dock att det mesta har klarats ut av dessa diskussioner. Jag har också vid olika tillfällen försvarat Livets Ord när man har utsatts för osaklig kritik.

Inte minst borde det vara mer kritisk granskning mot oss i de äldre frikyrkosamfunden, inklusive Svenska Kyrkan, varför våra verksamheter går så erbarmerligt dåligt. Varför har Svenska Kyrkan tappat 15 procent av sina gudstjänstbesökare senaste tio åren? Varför drabbas Baptistsamfundet och Frälsningsarmén av svåra ekonomiska kriser? Varför har inte Evangeliska Frikyrkan lyckats öka sina intäkter senaste 8 åren, och bara ökat medlemsantalet med 10 procent senaste 10 åren trots församlingssammanslagningar m.m. Det är exempel på kritiska frågor som jag tycker en kritiskt granskande journalist kan ställa.

Jag tycker att samtliga påståenden av Alsén och Svensson är tveksamma och jag förstår inte hur de har verifierat dem. När journalister som saknar all kunskap om kristna kyrkan klampar in och skriver kritiska granskningar blir det lätt vinklat och bygger bara på enstaka andrahandsuppgifter.

Bara några frågor:

1. Om Livets Ord är en destruktiv sekt, varför är man den kyrka i Sverige som samlar flest deltagare en vanlig söndag i en söndagsgudstjänst?

2. Menar Svensson och Alsén att alla dessa människor attraheras av en destruktiv sekt? Hur vet man det?

3. Har man gjort någon form av undersökning av de 2500-3000 personer som är medlemmar i Livets Ord som verifierar att det är en destruktiv sekt?

4. Vilka studier och undersökningar har Svensson och Alsén gjort som visar att medlemmarna i Livets Ord tar avstånd från övriga samhället? Som journalister kan ni ju inte föra fram ett sådant påstående utan belägg för dem.

5. Alsén och Svensson hänvisar till avhopparundersökningar. Jag vet inte exakt vilka undersökningar de åsyftar. Jag känner till en undersökning som publicerades i Läkartidningen i början av nittiotalet. Men den undersökningen var tendentiös och byggde inte på någon seriös vetenskaplig metod. Ska man göra ett omdöme om församlingen Livets Ord kan det ju inte bara bygga på enstaka avhoppare, utan måste också bygga på de som är med i församlingen. Det skulle vara intressant att höra Alsén och Svenssons omdöme om den vetenskapliga kvaliteten på dessa avhopparundersökningar som man utgår ifrån.

6. Ulf Ekman är en envåldshärskare påstås det. När Svensson och Alsén gör det påståendet skulle det vara intressant att höra deras bedömningar om andra kyrkliga traditioner. Den demokratiska tradition som vi har i den traditionella svenska frikyrkorörelsen är nämligen ganska ovanlig i ett bredare kyrkligt perspektiv. Det skulle vara intressant att få höra i vilken utsträckning Ulf Ekman är envåldshärskare i jämförelse med den katolske biskopen, de ortodoxa biskoparna, eller varför inte jämföra med Frälsningsarmén. Eller för att inte tala om Svenska Kyrkans tidigare biskopsstyrda organisation. Den katolska och ortodoxa kyrkofamiljerna är ju hälften av Sveriges Kristna Råds medlemssamfund.

7. Hur menar man att en destruktiv sekt har kunnat bli medlemmar i Uppsala Kristna Råd? Evangeliska Frikyrkans församling i Uppsala har hela tiden försvarat Livets Ords rätt att få vara med i detta råd. Menar Svensson och Alsén att vi försvarar destruktiva sekter? Hur kan man verifiera att vi gör det?

8. Det kan ställas ett antal ytterligare frågor med anledning av dessa utspel på politikerbloggen. Detta var bara några spontana.

  • Bo

    Det verkar inte vara några nya saker Daniel Alsén och Niklas Svensson lyckats komma med jämfört med allt som tidigare sagts om Livets Ord. Dom verkar vilja lägga ny ved på en gammal falnad brasa och drivs antagligen av populistiska motiv. Det är säkert bra för deras karriärer.
    En nyanserad analys av teologiska frågor kan nog bara en teologiskt insatt och troende person klara av att prestera. Det finns en bok från 1986 ”Varför är trosförkunnelsen farlig” (av Hans Lindholm och Fredrik Brosché, EFS förlaget 1986), som lyckats genomföra en begåvad analys av trosförkunnelsen. Tyvärr har författarna valt en titel som stöter bort människor som skulle behövt läsa den.

  • Roberth

    har detta utspel kanske något o göra med stellan skarsgårds interjuv i någon av rksmedias tidningar? Att det är beklagligt att religösa friskolor får staliga pengar?

    inga riksdagsomrösningar eller liknanade på g
    ?

  • http://narvaroattacker.blogspot.com excelsis

    Bra. Det är lätt att döma folk på håll. Människor man inte känner blir lätt fanatiker, galna, fundamentalister osv och kan avskrivas på den grunden. Under-bältet-argumentation och svartmålning hjälper väl knappast trovärdigheten. Tyvärr tror jag att det stämmer med mångas bild varför man kommer undan med det.

    Eventuella oegentligheter på 80-90-tal känns ganska irrelevanta, ungefär lika tramsigt som att inkvisitionen kommer på tapeten varje gång katolska kyrkan skall diskuteras.

  • http://chayiguan.wordpress.com bokmalin

    Rakryggat och nyktert som vanligt, Stefan. Tack för det! Excelsis: Bra analys! Fördomsfullhetens mekanismer fungerar alltid likadant.

  • TOR

    Otroligt usla angrepp på Livets ord på Politikerbloggen, man häpnar över att det, på vad som väl ska vara en seriös debattsida, är möjligt att älta denna gamla skåpmat. Visst har väl Livets ord med Ulf Ekman som ledare genom åren gjort fel och misstag och överdrifter vilket UE även erkänt och rannsakat sig själv. Visst finns säkert människor som farit illa av Livets ord genom åren. Och visst tror jag att den sk trosförkunnelsen som Livets ord introducerade har inspirerat andra destruktiva sektliknande sammanslutningar där väl Knutby är ett paradexempel.

    Men det är ju Stefan Swärd som ställer de intressanta kritiska frågorna om Sveriges kyrkor. Vem ska svara på dessa? Kan det vara så att kyrkan i allmänhet har ett trovärdighetsproblem? Och att frikyrkan har en identitetskris har man hört talas om. All negativ publicitet drar förstås alla med i fallet, både de dåliga skyldiga och de bra oskyldiga. Sen har väl också den sk fundamentalismen gått in i väggen och framstår inte som ett trovärdigt alternativ. Och på tv kan man följa Rickard Dawkings vetenskapliga förklaringar av evolutionen och se honom läsa upp alla hatmail från sk kristna fulla av svordomar som önskar honom en plågsam död i helvetet. Ingen vidare reklam för kyrkan och kristen tro precis.

  • LO-medlem

    Du svingar svärdet fint, Swärd.

    ”Kvällstidningsjournalisten” Niklas Svensson – fälld i rätten för dataintrång: http://www.journalisten.se/artikel/13314/niklas-svensson-faelld-foer-dataintrang – bidrar inte till att öka tilltron till honom som en trovärdig och bildad reporter genom sina artiklar om Livets ord, Öhom och ViD. Det var länge sedan jag läste något så graverande om min pastor och min församling.

  • S-E Sköld

    Ulf Ekman och Uppsala livets ord har inte gjort upp med de människor som skadats i spåren efter Ulf Ekmans undervisning och övriga framfart. Knutbyhändelserna hade sin botten – sin rot – i Uppsala livets ord och den undervisning som där getts till åtminstone några av huvudpersonerna i de händelserna. Men Ulf Ekman har på sedvanligt skickligt maner krånglat sig undan allt ansvar vad gäller de händelserna, plus en hel del andra.

    Därmed inte sagt, att någon har rätt att ”hudflänga” honom. Men till den saken kan ju höra, att Ulf under en period av sitt liv gick ganska hårt fram med den del av det politiska etablissemanget som – vad jag förstår – inte delade hans politiska uppfattning.

  • Margret Sundin

    Händer detta igen? Kritik mot Guds församling? Av bröder? – märkligt, men väl påvisat i Bibeln – och människan är densamme idag och igår utan ett omskuret hjärta är det stenhjärtat som regerar. Jesu verk gör skillnaden.
    Margret Sundin
    EFK-pastor
    Örkelljunga

  • Margret Sundin

    Lite till..
    Dessa jouranlister är visst inga troende, då förstår vi väl att de vill hoppa på Kristi kropp- så kommer det att vara, har alltid varit, mer eller mindre, men vi ska självklart ge svar! Bra Stefan att du tar upp det! Vi måste resa oss som eniga när påhoppen kommer. Det skulle Guds församling gjort för länge sedan, när förtalet haglade över trosförsamlingar runt om i vårt land satt frikyrkofolk tysta och backade och backade in i sin slummer. Av rädsla för att själva bli dragna över samma linje. Tagna för trosmänniskor – men det är vi väl, vi tror därför talar vi, om Jesus som förvandlar liv!! Därför går vi. Vi tror på Påsken, vi tror på Pingsten, vi som är 2000-talets kristna har fått del av många väckelsevågor i Guds historia och där får vi leva i tro, i en sekulariserad tid. Upp till försvar för onyanserade påhopp och rent förtal!!! Detta händer överallt där Guds församling låter höra om sig.
    Margret Sundin

  • Mats

    Läser i Sv D:s bilaga bidra till en bättre värld om de 400.000 glömda barnen i Sverige idag. Låt oss fortsätta att älska varandra och hålla oss till det väsentliga.

  • Corfitz

    Det finns väl all anledning att ifrågasätta allt som Siewert Öholm säger. Kolla t.ex. in detta klipp från Siewerts SVT-program Svar Direkt från 1985: http://www.youtube.com/watch?v=SzHS0QP7bro

    Snacka om partisk journalistik, känns ofattbart att detta gått på SVT.

  • Tomas Ander

    Stefan: Du är åter igen ett föredöme. Du står upp för bröder när de attackeras. Tyvärr har vi varit dåliga på det i Sverige under år som ligger bakom. Hur ofta har inte Ulf Ekman och Livets Ord fått stå där själva, utan att någon andlig ledare från övrig kristenhet har tagit till orda till deras försvar. Härligt Stefan!

  • http://www.stnkavtvivel.blogspot.com Leif Ekstedt

    Det är väl bara att konstatera hur skickliga marknadsförare folket kring Livets Ord är.
    Deras programsättning tycks överglänsa många andra.
    Jag menar jämfört med min egen kyrka – Svenska Kyrkan.
    Men den kommer nog snart upp ur gropen de också – men först måste nog
    Kyrkomötets politiska ledamöter omvända sig! Jag menar inte till kristendomen utan till
    att uppträda utan prefix (S) (M) (C) och FISK(Fp).

  • Bo

    Vi får inte glömma bort att det finns en stor grupp av människor som inte tillhör någon kyrka och som inte är så högljudda av sig. Många av dessa ärliga människor har en god intuitiv förmåga att avgöra vad som är sunt och vad som är osunt i kyrkan. Dessa människor skulle inte ha något emot att kapitulera inför den levande Guden och säga ”Gud är verkligen med er!” Problemet med väckelse- eller brist på väckelse måste sökas i församlingen. Enligt bibeln ska vi förmana varandra så länge det heter i dag. Detta är inte nödvändikgtvis detsamma som att ”kritisera Guds församling”. Jag tycker om det Lewi Pethrus sa en gång: ”Det är bättre att ändra sig än att vidhålla en villfarelse”. Alla församlingar vidhåller ”villfarelser”; konstiga bibeltolkningar tagna ur sitt sammanhang, att sätta sig själv eller andra saker före Jesus. Gud kan visa oss alla vad vi behöver gå tillrätta med om vi bara är villiga att säga: Herrre, ske din vilja! Gud kan leda oss var och en på rätt väg om vi verkligen söker hans vilja. Om vår lojalitet är till honom kommer också kyrkan som kollektiv att bli framgångsrik. Är det verkligen så enkelt, frågar du? Ja, det tror jag att det är. Enkelt, men ändå svårt. Men för Gud är allt möjligt.

  • S-E Sköld

    Nu är saken dessvärre den, att jag levt bland människor som skadats av -och under de olika läroperioderna på Uppsala livets Ord, under ledning av Ulf Ekman.

    En period kan vi kalla ”Stampa på -och skratta åt djävulen-perioden”, en annan kan vi kalla ”Barnsbördsnödsperioden”, när människor/livetsordare låg på golvet i några slags kramper/födslovåndor och ”kämpade i bön”,

    en annan ”Stridsmannaperioden”, då man stred för Jesu räkning/i stället för att vara ett verktyg vilande i Hans hand, en annan ”Vi är gudarperioden”, då man befallde hindren, berg och annat, att flytta på sig, och en – som f.ö. pågått ända fram till in i vår tid – kan kallas ”Papegojperioden”, då man ”peppad” med s.k. ”trosord” som man blivit utrustad/inlärd med, påverkar och förvandlar olika situationer och omständigheter man råkat in i.

    Jag har på nära håll sett de skador denna slags undervisning har gett Jesu får, och jag väntar ännu på att de skall få sin rättmätiga upprättelse – de som ännu är i livet – i det att Ulf Ekman – som ytterst ansvarig för galenskaperna, ber dem om förlåtelse och gör vad han kan för att avhjälpa sår som uppstått hos dem personligen och i deras liv, p.g.a. av hans felaktiga undervisning: allt enligt Jesu Ord i Matt. 5:23-25.

    Intill dess det sker, är Ulf Ekman – för mig – inte en Jesu lärjunge och tjänare.

    Och många ggr har jag undrat, var befinner sig det andliga ledarskapet egentligen? Ja, i vart fall inte bland Jesu får, för då skulle man ha sett denna utveckling och de skador som fåren fått av den. Och då hade antagligen inte Knutbyhändelserna blivit av: för då hade JESUS från Nasaret gått fram bland fåren i stället. Och inte pratmakare och väckelseentreprenörer!

  • Pingback: Sekulär ateism i desperat kamp mot kristendom och religion. - Bengts Blogg()

  • Dan C

    S-E Sköld håller samma nivå som journalisterna. Han kommer med grundlösa beskyllningar istället för att se ansvaret hos sitt eget sammanhang som är mycket större i samtliga nämnda exempel. Jag tycker att inläggen håller så låg nivå att man borde ta bort dem från en annars högkvalitativ blogg. Bara detta att ge LO skulden för något som hänt i hans eget sammanhang där det inte finns någon koppling alls. Det är ett riktigt lågvattenmärke. Så länge kristna beter sig som Sköld kan det vara svårt att begära mer från sekulära journalister. Där klämmer skon.

  • S-E Sköld

    Dan C, hur vet Du det; vad har Du för belägg för den anklagelsen?! Jag däremot kan nämna namn och händelser och platser, för det jag skriver om: och kan försäkra Dig, att det jag skrivit om här, är att likna vid en mild västanfläkt jämfört med vad jag sett och upplevt i spåren efter Uppsala livets ord och Ulf Ekman.

  • Dan C

    Många skulle uttrycka detsamma om Pingst. Men det betyder inte att det är sant.

  • S-E Sköld

    Dan C, jag har ingen ambition att försvara några dumheter som Pingst gjort; men det var inte sådana som den här rubriken/frågan handlar om.

    Och det jag skrivit ang. Ulf Ekman och Uppsala livets ord står jag för, helt och fullt: och har tyvärr mer av samma, och ännu värre, slag, som jag inte tänker lägga fram här. Det räcker det jag skrivit: bemöt det i sak i stället för att ropa på censur eller avleda frågan, att handla om annat än vad rubriken som bloggägaren angett avser.

    Och censur må höra hemma i Uppsala livets ords -och Ulf Ekmans värld, men är knappast något som folk i allmänhet efterfrågar, tvärt om. Vi har en lagstiftning som reglerar vad vi får framföra och inte, och det som skrivs och sägs får prövas mot den.

    Du har ju t.ex. kallat mig för lögnare; en som kommer med ”grundlösa beskyllningar”, vilket inte stämmer. Tyvärr, skulle jag vilja säga: det hade varit långt bättre för dem som drabbats om det varit så.

  • Nils

    Stefan !
    Här delar vi på oss i omdömena.
    De facto är att många människor i andra samfund har på nära håll följt Livets Ord under många år, ofta med god insyn mha av närstående.
    1) Jag trodde inte att framgång bekräftar uppdraget…
    I så fall är det bäst du inlemmar invandrarkyrkor & Jehova Vittnen samt ”New age”.
    Ingen behöver förneka dynamiken & entusiasmen – men det är inte till närmelsevis ett kvitto på en mönsterbild av en biblisk församling.
    2) Det finns säkert nyansskillnader, men vi som i en generation brottats med involverade Livetsordanhängare vet hur det skär sig i sann andlig ödmjuk broderlighet. En sekts kännetecken avspeglas hur dess medlemmar uppträder gentemot människor utanför dess gemenskap. De har inprommerade lärosatser från ”ledaren” och strömlinjeformade åsikter om tingens ordning. Vidare har ”ledaren” stärkt sin position med att göra sig osårbar av att kritiska synpunkter slås ned med effektiva ”själs-dödande” argument. I detta fall lärs omgivningen att Ekman är en apostel. Vidare florerar frekvent uppfattningen att ”rör ej vid herrens smorde” (map. Ulf Ekman), ”kritikens ande” är också frekvent begrepp som florerar gentemot oppositionella åsikter. Ledaren målar också gärna upp yttre fiender och dess hot – detta stärker sektbanden & dess unika ”uppenbarelse”
    3) Det är påfallande många vittnesbörd om ”slagna & sårade” människor från Livets Ords miljö.
    Om det är dessa antal är oväsentligt för varje ”andlig våldtäkt” är lika allvarligt som en enda förlorad själ.
    Närliggande församlingar har frekventa vittnesmål av detta bl.a. Uppsala Missionskyrka & även Uppsala pingskyrka.
    Att man nu försöker normalisera förhållanden, gör inte de ”andliga våldtäkterna” ogjorda, speciellt inte när ordet ”förlåt” ersätts med överslätande ”vissa misstag har begåtts”.
    4) Det behövs inga undersökningar. Det är bara att spela upp gamla predikningar där Ulf ”profeterar” mot den Socialdemokratiska regeringen.
    Han har också tagit sig friheten att peka ut ”ateistiska makthavare” som Sverige behöver befrias ifrån.
    Ett klart avståndstaganden gentemot Sveriges näst största pingstförsamlng var Ekmans ”profetiska utfall” i predikostol hos församlingen Hosianna när han sa att Smyrnaförsamlingen skulle slås sönder, åtfölj med ett triumferande hånskratt som karaktäriserade Ekman. Denna utsaga och detta utfall är inget som Ekman bett de 3.000 medlemmarna I Smyrna om ursäkt för. Det enda som slogs sönder var hans egna 4 trosförsamlingar på västkusten, bl.a. Hosianna..
    Men dessa 3.000 medlemmar är ju också samhällsmedborgare och representerade i olika samhälls-sammanhang, så det är ju än mer graverande att fälla domsord över kristna människor (flerfaldigt omvittnat av besökare av aktuell predikan).
    5) Det borde du som samfundsledare i EFK vara informerad om. Man hade t.o.m. inom svenska kyrkan expertis för att ta sig an avhoppare – utbildade rehabiliterare/avprogrammerare. Det gavs också ut en skrift till kristna församlingar om hur sekter uppträder & vilka organisationer som kan betraktas som sekter inkl. Livets Ord. Denna skrift kopierades och delades ut i bl.a. pingstförsamlingar. Vidare skrevs en uppskattad bok om ”Maktmänniskan i Guds församling” som varit ett gott stöd i att avslöja dessa maktsymptom.
    Vidare skrev den ansedde kristne läkaren Sven Reichman boken ”Allt är inte Gud som glimmar” – som även svar på din punkt 1).
    Så visst finns det många studier och trovärdiga källor som pekat ut Livets Ords kännetecken av sekttendenser.
    6) Envåldshärskare eller apostel – beroende på om man vårdar eller betraktar den som är på piedestalen. När dessutom alla andra familjemedlemmar intar positioner som VD & mediachef – förutom hustruns anställning så är det tämligen milt att konstatera att det är ett ”Familjeministry” & inte en församling med en biblisk församlingsledning.
    7) EFK har en längre tid uppträtt med kluven tunga. Ni har bevislihgen ett större antal församlingar i era domäner med trosrörelseinfluenser, mer än vad pingströrelsen har.
    Detta mycket pga av den förnyelseprocess ni strukturmässigt sjösatte tidigare.
    Däremot har pingst fortfarande haft kvar ett antal apologeter som väl kunnat se skillnaderna mellan pingst & Livets Ord. Detta utmynnade i uttalanden som att ”Ulf Ekman predikar en annan Jesus” samt även att Södermalmskyrkan fick associera sig med trosrörelsen. Ekman har däremot haft en klar strävan att bakvägen erhålla pingstrennomée via internationella kontakter & profiler som hoppat av från pingst.
    8) Jag rekommenderar varmt vittnesmålet från Björn Horst bl.a hans bloggbetraktelse:
    ”Det frireligiösa dikets folk”
    http://www.nogg.se/blogg.asp?idBlogg=590565&intShowMenu=a1&idHomepage=53923
    ——————————————–
    – ett helt annat perspektiv.

    I frikyrkligheten är det högst vanligt att förkunnare sadlar om för en tid eller längre när saker & ting går i stå.

    Det kan vara att man själv kommer fram till att förkunnartjänsten har gått i stå eller att den församling/församlingsledning man tjänar vill ha en förändring.

    Då har det visat sig att många kan uppleva det hälsosamt att ex.vis börja arbeta som begravningsentreprenör (inte helt ovanligt bland förkunnare).

    Ett annat alternativ är & har varit att tjänstgöra som busschaufför.

    Jag tror faktiskt att Ulf Ekman skulle må bra av att för en tid lämna sitt ”familjeministry” & börja köra buss i lokaltrafiken i Uppsala.

    Det är synnerligen hälsosamt med vardagliga människontakter på ”marknivå”.

    Det skulle också kunna vara det effektiva hjälpmedlet till att verkligen komma till botten med ”verkliga relationer” – framförallt ”det frireligiösa dikets folk”.

    Vilken tillgång för Uppsala – busschaufför Ulf Ekman.

    Det om något kan betecknas som uppgörelse & seriöst avstamp till något nytt…

    Men det tål väl att jämföras med en verklig apostel som tjänade sitt uppehälle som tältmakare…
    Och dessutom inte låg någon församling till last, förutom att han försörjde sina egna medarbetare.

    Nu vill ju vissa tro att det finns en apostel i Uppsala… där finns det kanske inte så stort behov av en tältmakare, men säkert bussförare.

    Om personen inte kan jämföras med hedningarnas apostel, så är det väl än mer aktningsvärt att försörja sig som bussförare… det väger säkert upp en del.
    Åtminstone förtroendekapitalet… förutom lönekapitalets förändrade slussning.

    //
    Nils

  • Läsare

    …Det börjar visst bli lågt till tak här. Alla behöver inte tycka lika (naturligtvis!) men de senaste kommentarerna är rent låga. Ska det föreställa debatt? Förtal kallar jag det. Vilken hedning som helst har mer folkvett. Prisa Gud med lyfta händer i kyrkan på söndag och sticka kniven i ryggen på andra troende i veckan, det är fint det! Skäms!

  • S-E Sköld

    Ja, kära ”läsare”, sanningen är mestadels obekväm. Ofta är det så, att det vi Människor mest av allt behöver höra, vill vi inte höra. Och därför omger vi oss med ”ja-sägare”, d.v.s. sådana som alltid säger det vi vill höra, eller som Guds Ord uttrycker det: sådana ”som kittlar dem i öronen”.

    Men sanningen om oss – och allting annat – står på egna ben, eviga ben dessutom, så förr eller senare får vi ändå möta den. Lewi Pethrus sa: ”Tiden är sanningens bästa vän”. Förr eller senare kommer en ”sanningskommission” till oss alla, också till Ulf Ekman.

    Du efterlyser debatt, men själv bidrog Du inte särskilt mycket till den: d.v.s. till själva sakfrågan: finns skadade Jesu får i spåren efter Ulf Ekmans osunda/falska förkunnelse? eller inte. Och om de finns, bör han i så fall – i enlighet med Jesu egna Ord – göra upp med dem? innan han gör ”altartjänst”. Han skall ju f.ö. vara ett ”föredöme för hjorden” och kan ju inte heller som sådant vara ohörsam mot Jesu egna Ord: han förkunnar ju inte bara genom sina ord, utan även genom sitt beteende, sin handel och vandel!

    Detta är själva sakfrågan. Vad jag anser, vet Du redan; men vad säger Du själv?!

    Mvh

  • S-E Sköld

    Det verkar ibland som att kristna ledare anses kunna gå fram hur som helst, utan att behöva ta något ANSVAR för det man åstadkommer, t.ex. genom falska -d.v.s. obibliska läror.

    Vad gäller en del av konsekvenserna som följt i spåren av uppenbara villoläror/lärare och dessas undervisning/förkunnelse är de av det slaget, att ett knivöverfall, eller annan yttre ”åverkan”, hade varit bättre för de drabbade – enskilda människor och familjer – än det som skett. Sådana yttre skador läker i allmänhet snabbare än själsliga, andliga och mentala. Och det verkar vara så, att om inte den profana världens rättssamhälle finner skäl att ta tag i saken/övergreppen, sker ingen uppgörelse mellan den som förorsakat skadorna och de drabbade.

    Högmodet, det kristnas högmod/ofelbarhet, sätter hinder i vägen. Vi kör bara vidare, och ve den som inte är med och sopar igen spåren efter förövarnas framfart. Den sortens kristendom vill jag inte vara en del av: den kristendom som inte bryr sig om medmänniskan, även de svagaste, är ingen kristendom.

  • Nils

    Läsare.
    Om du är en sann läsare av Bibeln så kan man knappast acceptera att Ulf Ekman erbjuds predikoplattform i pingströrelsen.
    Vad han gör i sitt eget ”familjeministry” är de anslutnas ensak.

    Men att Ekman numera ska frottera sig i ekumeniska sammanhang med den överslätande bakgrund som är för handen är ett hån och en kränkning gentemot ”det religösa dikets folk” !
    Deras många vittnesbörd har bärighet långt utanför Uppsala !

  • TOR

    Läser alla dessa inlägg och tycker det är bedrövligt och beklämmande att allt detta ska vara nödvändigt. Denna osämja och splittring, sårade människor och förvirrade snurriga läror. Det stärker mig i min uppfattning att jag själv bör hålla mig borta från den klassiska frikyrkligheten och särskilt den karismatiska. Trots att jag av ålder och erfarenhet med säkerhet är immun mot alla risker för övergrepp.

    Det jag aldrig förstått är talet om att gudstron, kyrkan, religionen skulle vara något för ”svaga” människor, som en sorts krycka i livet så att det går att hanka sig fram. Snarare är det väl tvärtom så att det alltid är de starka som klarar sig, de som kan hantera allt i livet, de som kan navigera sig fram i en besvärlig bristfällig frikyrkomiljö och klara sig undan alla fällor och manipulationsrisker. De som inte ger upp sitt eget tänkande och handlöst kapitulerar för alla möjliga snurriga irrläror och teologiska saltomortaler. Sen finns alla de som här i inläggen kallas “Det frireligiösa dikets folk”. De som var för ”svaga” och osäkra, de osjälvständiga, de som hellre litade på andra än sig själva. De som alltid råkar illa ut vare sig de är religiösa eller inte. Sen är det väl lite orättvist att endast Livets ord ska bära hundhuvudet för alla missgärningar. Så särskilt länge sen är det väl inte som Pingst gjorde upp med sin tradition av syndakatalog, utfrysningar och uteslutningar insåg att många farit illa av detta. Någon sorts kristen medelväg måste väl ändå finnas där det är möjligt att gå och tillåtas växa som människa utan risk att hamna i diket.



Subscribe to Stefan Swärd