Torsdagskvällens summary

Nu är det torsdagskväll. Har en utflygen 25-årig dotter på besök, studerande i Borås, delvis jobbande i Oslo. I morgon ska jag vara med på ägarmöte för Swedmedia, det nya bolag vi har bildat för att driva en kristen mediekoncern, vilken ingår bland annat tidningen Dagen, förlaget Librismedia, Svenska Journalen, Trons Värld, Ikon. Och så har jag ont i halsen. Kan man gå på ägarmöte och träffa alla samfundsprelaterna och dignitärerna, och ha ont i halsen? Idag var jag lite halvledig och ägnade eftermiddagen åt att dra upp vår båt i sommarstugan på Värmdö, med hjälp av en granne. Men det gick bra att göra det och ha ont i halsen så då kan man väl gå på ägarmöte också. Noterar att man nu ställer frågor om min teologiska kompetens här på bloggen. Nu börjar det brännas under fötterna. Jag är glad över att ingen har ställt de frågorna tidigare men nu kommer jag inte undan längre. Jag är teologiskt inkompetent. Det är lika bra att säga som det är, lägga alla korten på bordet, lägga ned vapnen och slänga in handduken. Varför låtsas vara något man inte är. Jag sysslar bara med de här enkla och pragmatiska sidorna av det kristna livet, som att grunda församlingar och föra människor till tro på Kristus. Och det går tydligen hyfsat att göra det och vara teologiskt inkompetent. Men det var roligt att läsa i ett inlägg att en statsvetare är perfekt som samfundsföreträdare. Tack, det har jag aldrig hört någon säga tidigare. Varför inte göra Bo Rothstein eller Sören Holmberg till ärkebiskop nästa gång (Ha, ha, ha – det där var rysligt roligt, men det är bara folk med viss statsvetenskaplig kompetens som fattar skämtet)

Morgonen och förmiddagen ägnade jag åt bön, bibelläsning och förberedelser av söndagens predikningar. På söndag 11.00 håller jag predikan i Söderhöjdskyrkan. På eftermiddagen beger jag mig ut till Sollentuna och gästar Elimkyrkans pionjärsatsning i Helenelund i den gamla baptistkyrkan där. Det är en grupp unga familjer från Korskyrkan som har börjat jobba med församlingsgrundande där. Gudstjänst 16.00. Tror att jag ska ägna mig åt att uppmuntra dem, tro på Gud, och peka på att entreprenörerna är nyckelpersonerna i det som ska hända framöver i Guds rike i Sverige. Vi behöver många nya pionjärsatsningar runt om i hela Sverige, och det behövs riskbenägna, nytänkande entreprenörer som leder dessa satsningar. Och så vill jag tala om att det är öppet, det är lätt, att det idag finns nyfikenhet i Sverige på både Gud, kyrkan och kristen tro. Alla undergångsstämningar blir självuppfyllande profetior. I Söderhöjdskyrkan kommer det att bli feststämning, det kan jag säga redan nu. Vi fortsätter vår genomgång av Lukasevangeliet och jag kommer att ha en utläggning av första halvan av kapitel 17. Det innehåller hisnande sanningar. Bland annat om att förlåta varandra om och om igen. Hur mycket fel andra gör mot mig, så är min attityd bara förlåtelse. Som efterföljare till Jesus behöver man hela tiden lära sig detta på ett fördjupat sätt, det är lätt att man glömmer bort det. Vilket redskap för att hela äktenskap, familjerelationer, arbetsrelationer, grannrelationer, församlingsrelationer, ja allt, att vara gränslös i tålamodet när det gäller att ge förlåtelse. Och sedan handlar kapitlet om att tillrättavisa varandra. Det handlar inte om att vara översittare eller besserwisser, det handlar om att vi bryr oss om varandra. Både i församlingarna, men också i andra mänskliga relationer som jobbet eller grannarna. Vill du höra mer, kom till Söderhöjdskyrkan i Stockholm på söndag klockan 11.00. Vid Mariatorget, t-bana Mariatorget.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Kan Swedmedia tänka sig arbeta lite med musik?

    Jag arbetar en del med det norska skivbolaget West Records som har en hel del intressanta kristna artister och projekt. Se ett urval här: http://musik.dagen.se/ (nederst på sidan- ”urval”).
    Hade varit kul att gjort något ihopa.

    Jag har själv ingen teologisk utbildning, har enbart varit kristen tre år- ser mig dock inte som teologisk inkompetent…men förstår din ironi! =)

  • Daniel Wärnlund

    Det här landet behöver inte flera teologer utan fler människor som har passion för Jesus och passion för människor (Matt 9:38-38). Nu behöver ju inte det ena vara en motpol till det andra d.v.s. att teologer inte har passion för Jesus och passion för människor. (Är själv utbildad teolog/pastor på Örebro Teologiska Högskola). Men stundtals tror jag att behovet av en mer jordnära efterföljelse är större än en massa teologiska högskolepoäng.

  • http://www.religionsfilosofen.blogspot.com Johannes

    Jag tror en del av Er som kommenterar inte riktigt förstår det radikalt kristna som Elof och Samuel försöker få fram. Implicit kan man nästan ana en slags ”ja, men de är ju teologer” mentalitet och därmed förminska budskapet.

    Poängen som de hela tiden försöker få fram är att titta hela omvärlden ur sitt kristna perspektiv utan att dela upp det i sfärer som Upplysningen gjorde, där tron skulle vara privat. Vidare kritiserar de att det skulle finnas något sekulärt (dvs, neutralt rationalitet) som man ta avstamp ifrån (som ex Upplysningen/Modernismen drömde om).

    Stefan försvarar sig med att det är så Universiteten fungerar. Må hända VAR det så i mångt och mycket tidigare, och det lever kvar på sina håll, men det finns knappast några filosofiskt insatta (härmed exkluderas Sturmark omedelbart) som skulle hävda att modernismens villkor gäller idag inom epistemologi, inte ens när man tittar på ex de senaste 4 stora namnen inom vetenskapsfilosofi (Philosophy Of Science).

    Jag är bestört över att Sverige hamnat i en situation där man ifrågasätter en ev. rektor för hans tro. Men poängen som Samuel och Elof gjort står kvar. Dock är det väldigt svårt att förstå varandra i blogg kommentarer då ämnet går ganska djupt in i modernismen/postmodernismen och postsekulär epistemologi.

    Både Samuel och Elof, som jag uppfattar det står i det sistnämnda. De kompromissar inte med det sekulära. Någonting både teologiskt skolade och icke skolade pastorer allt för ofta understödjer och försvarar genom att tolka Paulus genom Lutherdom…

    ”Once, there was no secular. It had to be invented”
    John Milbank

    Gud välsigne Stefan Swärd! Elof och Samuel. Och jag tror faktiskt han har över till oss alla andra med :)

    //Fridshälsningar

  • David Å

    Jag håller med Daniel – passion och teologi måste gå hand i hand. Själv inser jag (trots minst 2 års teologistudier) att jag som församlingsföreståndare måste läsa mer och framför allt lära mig grekiska för att förstå grundtexten bättre…

  • Samuel

    Ni talar som om det gick att vara kristen utan att vara teolog.

    Min enda fråga är bara varför ha en dålig teologi när man kan ha en bra? Det är inte konstigt att folk lämnar kyrkan. Vi tror ju inte själva på den.

  • http://metrobloggen.se/roberts robert

    Samuel, rak fråga, går det inte vara kristen utan att vara teolog? Teolog är väl BTW en titel man inte kan få förens efter viss Inhämtad högskolekompetens. Så de är lite svårt, och kalla sig det då.

    Däremot att ha en uttalad tro, är en helt annan sak, Och jo, jag tror de är viktigt med fortbildning och utveckling, men för den skull ska man inte förringa lekamanen!

  • http://www.kristenunderjord.wordpress.com elof

    Robert: du missar Samuels poäng, han menar att alla kristna är teologer, för att alla kristna tänker, talar och funderar kring Gud, församling och sådant. Han talar inte om en akademisk titel.

  • http://metrobloggen.se/roberts robert

    Nej, det kallas lekmän – Inte teologer. Teolog är ett ord för någon som har en högre utbildning i ämnet…

  • Samuel

    Teolog är inte något namnskyddat för högskolestudier. Alla kristna har minst en teologi och är därför per definition en teolog. Därför har alla kristna ett ansvar att ha en bra teologi. Det är ju på det sättet man försvarar sig mot virrläror. Om det var bara universitet som fick bedriva teologi skulle kyrkan vara i ännu större problem.

    Lekmän har med ämbete att göra. en helt annan sak.

  • Ola J Hedin

    Gick upp och slog på datorn för att jag inte kan somna. Kan meddela att skämt om Rothstein och Holmberg är otroligt underhållande när klockan är typ kvart över tre på natten. Tack! Men du har förmodligen rätt i att det krävs nån slags statsvetarnördighet för att roas av sådant. :-)

  • http://metrobloggen.se/roberts robert

    Nej samuel.

    Ne: • person som (yrkesmässigt) ägnar sig åt teologi,

    Altså kan inte vem som kallas teolog. Bra teologi är en annan sak.

  • Samuel

    LOL så NE står för den objektiva sanningen? Fanns teologer innan NE?

    Kanske måste rätta mig efter det sekulära uppslagsverket. Jag menar jag är ju kristen och min kunskap är ju helt klart färgad av min uppväxt. Jag kan ju inte se objektivt på saken.

    Seriöst så kan jag förstå lite vad du menar men jag håller inte med dig. Visst kan man tänka sig en titel teolog men det får aldrig ske på bekostnad av att alla kristna är teologer. Det finns ingen som slipper undan det ansvaret. Hur du lever ditt kristna liv är en direkt konsekvens av din egen teologi.

  • http://metrobloggen.se/roberts robert

    Nej, men Någonstans måste vi ändå rätta oss, jag skulle inte inom kyrkans värld kalla någon teolog bara för den läser om teologi eller har en teologi, lika lite jag kallar mig terapeut fast jag har liknanade samtal, jag är inte yrkesmässig, och har framför allt inte den kompetens som krävs för att kallas så.

    Altså skulle inte vem som kallas teolog av mig eller uppslagsverket, det ställer krav på kompetens utanför mina egna erfarenheter och upplevelser.

    Teologi är däremot en annan sak, skild från titeln teolog. En teolog är enligt resonemanget ovan den som arbetar med eller studerar teologi…

  • Samuel

    Okej det är alltså för din trygghet. För att du ska vet vad som är vad. Tänk om du skulle råka prata teologi med en du trodde var teolog när det visade sig senare att han bara vara kristen. Eller tänk om du skulle läsa en bok av en ”teolog” som visar sig ha en kass teologi.

    Terapeut är inte heller en skyddad titel. Så det så. Jag kan förstå vad du menar men jag tycker att du har helt fel.

    Det går inte skilja på teologi och teologer. Eller teologer och kristna. Karl Barth säger att alla kristna är teologer och för mig har han mer auktoritet än NE eller något annat ”vetenskapligt” uppslagsverk.