Världsekonomin i gungning

Sitter nu i lobbyn på mitt hotell i Chelsea och läser och skriver. Om några timmar ska jag bege mig till Heathrow för att åka tillbaka till Sverige. Det är en skakande information att den gigantiska amerikanska investmentbanken Lehman Brothers gått i konkurs. Företaget hör till en liten grupp av globala finansiella jetsetföretag som har tjänat enorma pengar, lyckats rekrytera de allra skickligaste bankirerna och toppstudenterna från ekonomiutbildningarna, gigantiska löner och en osannolik framgångssaga. Nu är allt slut. Den högavlönade, topputbildade personalen fick beskedet under måndagen. Det är bara att åka hem, du har inget jobb kvar, du får inte ens nästa lön utbetald. Har du gjort utlägg åt företaget så får du betala det själv. Lehman Brothers har inga pengar längre. Nyheten skakar om inte minst här i London, många av Lehman Brothers anställda jobbade i Londons finansdistrikt.

Ibland hör jag folk i tvivel och svackor klaga över att det är tufft att vara kristen. Men den Gud de flesta valt i västvärlden är Mammon, materialismen. Livet kretsar kring att tjäna pengar, skaffa sig materiella rikedomar och ägodelar, och lyckas man inte med det är man ändå materialist och Mammonsdyrkare, man drömmer istället om att tjäna en massa pengar och få en massa fina saker. Lehman Brothers påminner om att Mammon är en tuff Gud. Det är en Gud som lockar människor in i en materialistisk och självisk livsstil, och när de tror att de har fått något förlorar de allt. Inga rikedomar, ägodelar, bankkonton kan vi ta med oss till dödsbädden.

Det är bättre att läsa Jesu bergspredikan. Han sa att vi ska inte samla oss skatter på jorden, de försvinner och förgås ändå, (tänk på Lehman Brothers). Vi ska samla oss skatter i himlen. Och vi kan också läsa om att Guds rike är ett rike som består och som aldrig skakar. Mammons rike är minst sagt ganska svajigt, blir man påmind om denna dag när man läser om hur Lehman Brothers försvann över en natt.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Anton Fagerstedt

    Sant. Men hur ser skattsamlandet i himlen ut? Är det bara ett liv som ser precis likadant ut som alla andras (typ medelklassborgerligt frikyrkligt), med det undantaget att man inte blir riktigt lika ledsen som alla andra när allt faller – eftersom man ändå har en ”inre” gundtrygghet någonstans? Kan du exemplifiera hur man samlar skatter i himlen samtidigt som man har villa, båt, fritidshus samt unnar sig en utlandssemester om året, för ”det är man ju värd”? Det här är inga sarkastiska frågor! Det är ju så många lever – och även om vi inte lever så så längtar vi efter ett sådant liv. Och då är jag ju – precis som du skriver – lika mycket mammonsdyrkare.. Alltså; hur ser skattsamlandet i himlen ut i Sverige idag???

  • Cattan

    För mig och min familj är nog skattsamlandet i himlen att leva i förvissningen att Herren ger oss det vi behöver. Och att ex bilen är Herrens och inte vår, vi har den till låns för att tjäna Honom.
    Visst, det kanske låter flummigt men för oss fungerar det. Det senaste exemplet var kvarskatt på 90000 som det helt mirkulöst fanns pengar till genom ett retroaktivt barnbidrag (Fk hade missat att betala ut barnbidrag för 2 barn i 2 år!!! och dom pengarna kommer precis när vi behöver dom) och där kvarskatten landade på samma summa som barnbidraget.

  • Anton Fagerstedt

    Cattan: Tack för din berättelse. Men är det inte en väldig skillnad på ”det vi behöver” och det som de flesta av oss faktiskt unnar oss och TROR oss behöva. Kan vi verkligen säga att vi ”behöver” mer än kläder och mat? ”Där din skatt är kommer också ditt hjärta att vara” (Matt 6:21), säger Jesus. Om jag lägger mina pengar på mig själv kommer mitt hjärta att vara inriktat på mig själv. Om jag ger till en medmänniska kommer mitt hjärta vara riktat på medmänniskan. ”Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? (1 Joh 3:17). Att samla skatter har att göra med att dela med sig av det man har – inte att först och främst se om sin egen ekonomi, även om Gud KAN välsigna den. Frågan är vad vi GÖR med den ekonomi som Gud då välsignat. Få av de kristna jag känner (inkl jag själv) kan nog ståta med någon större guldgruva därovan (eller var nu himlen är någonstans rumsligt sett)…

  • TOR

    Cattan, det var fint att läsa det där och det ser helt klart ut som ett mirakel. Sen kan jag förstås tycka det är något märkligt att missa två barnbidrag i två år utan att sakna pengarna men jag vet ju inte omständigheterna heller och det saknar betydelse. Den där inställningen du har till bilen och det materiella om att det tillhör Gud gillar jag också och tror på. Det är tror jag ett sätt att samla skatter i himlen. På det hela taget tror jag att uttrycket betyder att hörsamma Guds kallelse och vara trogen den. Då har man överlåtit sig själv och sitt liv till att arbeta för Guds verk. Den som inte upplever någon speciell kallelse kan säkert också samla skatter i himlen genom välgärningar. Finns ju något som kallas för att ge tionde. I varje fall kan man försöka leva ett balanserat liv där man har vad man behöver och överskottet kan gå till hjälpverksamhet. Det gäller att tänka ekonomiskt och man behöver inte göra sig själv utfattig eller köra med en rishög till bil bara för att man gett bort sina pengar. Håller man sig med saker som inte fungerar så stjäl detta tid som bättre kunde användas till annat för tiden tillhör också Gud.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Anton, jag ser skattsamlandet i himlen som att man investerar sin tid och sina resurser i det som har med Guds rike att göra. Att genomföra Guds kallelse och plan för sitt liv. Sök först Guds rike så ska allt det andra tillfalla er. Som kristna kan vi vara flexibla när det gäller våra materiella tillgångar, men håller med Cattan, vi äger inget allt tillhör Gud, vi förvaltar de tillgångar som Gud ställer till vårt förfogande. Så bör det vara i varje fall.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Cattan

    Tor: jag väntade att nån skulle kommentera att vi missat barnbidraget! Antalet barn i vår familj skiftar eftersom vi är familjehem.

    Sen tror jag att en förändrad värld vad gäller pengar och tillgångar måste börja med mig och dig dvs i det lilla och enda sättet att förändra sitt eget synsätt är att komma ännu närmare Gud. För när jag närmar mig Herren blir det naturligt att överlåta ALLT till Honom.

  • http://www.kumlapastorn.blogspot.com Kumlapastorn

    Paulus beskriver hur man samlar skatter i himlen:

    Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver. Säg åt dem att göra gott, att skaffa sig en rikedom av goda gärningar, att vara frikostiga och dela med sig. Så kan de samla en skatt som är en god grund för den kommande tiden och vinna det verkliga livet. (1 Tim. 6:17-19)

    Jag tror budskapet om rikedomens osäkerhet och vikten av att frikostigt dela med sig är helt avgörande för om vi ska reda ut vår egen roll i ett extremt materialistisk kultur. Sanningen är ju tyvärr att vi äger allt mer och ger bort allt mindre…

    Fredrik Lignell

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    Anton. Jag gillar det du säger. Om vi ska fundera över vad det är att samla skatter i himlen, så tycker jag vi bör jämföra med det Jesus säger om detta i andra sammanhang, tex Mt 19:21: ”gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga, då får du en skatt i himlen”, eller (mer allmänt till lärlingar) Lk 12:33 ”Sälj vad ni äger och ge åt de fattiga. Skaffa er en penningpung som inte slits ut, en outömlig skatt i himlen”. Jfr också Luk 16:9 och Jak 5:3-4. Man samlar alltså skatter i himlen genom att ge det man har till dom fattiga.

    Fö ogillar jag översättningen ”skatt”. Dom grekiska orden används ofta helt enkelt i betydelsen ”spara”, ”samla” (verbet) och ”förråd”, ”samling”. Ordet i sig säger ingenting om storleken på tillgångarna. Det tycks alltså som om Jesus säger att vi får välja mellan att samla på jordiska eller himmelska tillgångar.