Vi har fått översvämning i källaren i vårt fritidshus på Värmdö. Fick ägna måndagskvällen och tisdag förmiddag åt att pumpa upp vatten, 2500 liter. Det var en ny erfarenhet. Vatten är nödvändigt och fantastiskt, men på fel plats vid fel tidpunkt blir det förödande. Tränade igår kväll igen inför Stockholm Halvmaraton, det känns som att formen är på väg. Äntligen kanske det blir ett idrottsligt genombrott. Nu ska jag även på möte med Evangeliska Frikyrkans pastorer i Stockholm, den gemenskapen är en av mina fasta punkter i tillvaron.
I söndags predikade jag i Söderhöjdskyrkan över texten i Lukas 11:37-54. Det handlar om när Jesus blev hembjuden till en farisée. Vid denna middagsbjudning kan man tycka att Jesus var lite oartig, han läxade upp fariséerna ordentligt fastän de bjöd på middag. Faríséerna var ju den religiösa eliten i det samhälle där Jesus levde. De var noga med att leva efter Guds vilja, och att följa budorden. De var präktiga och skötsamma. Men Jesus menade ändå att de hade fått alltsammans om bakfoten. Detaljerna var viktigare än huvudfrågorna för fariséerna.
Varför sökte Jesus huvudkonfrontationen med fariséerna? Varför tog han inte huvudkonflikten med de omoraliska (de giriga publikanerna, de prostituerade eller någon annan grupp) eller med de liberala saduceerna? Fariséerna levde ju ändå moraliskt ganska skötsamma och präktiga liv. Huvudskälet var att fariséerna stod för en helt annan religion och frälsningsväg än vad Jesus stod för, och vad kristendomen står för. Fariséerna menade att genom att leva ett skötsamt och korrekt liv blir man accepterad av Gud. Jesus tog fullständigt avstånd från hela det synsättet, Paulus kallar det för lagen som frälsningsväg, att bli rättfärdig av lagen.
Kristendomen handlar om att syndaren blir benådad och befriad. Det finns inget hopp för oss människor, vi är syndens trälar, vi gör det onda vi inte vill. En del är mycket onda, som t.ex. Englamördaren Anders Eklund, en del är bara lite onda. Jesus pekade på att även de skötsamma och präktiga fariséerna ändå var själviska, högmodiga och giriga på insidan. Inför Guds måttstock är vi alla syndare.
Jesus kom för att rädda och frälsa de förlorade, de som inte har något hopp, de som är för svaga för att leva präktiga och moraliskt oförvitliga liv. De kallas för syndare. Kristendomen handlar om att syndaren får nåd och befrielse. Det är detta Jesus vill ge till oss.