Ett urvattnat kors – när teologin kollapsar

Jag jobbar ju med en bok om korset och kristna försoningsläran. Det går långsamt eftersom jag jobbar med boken på yttersta kanten av min begränsade fritid.

Men jag är mycket bekymrad över de glidningar i kristna försoningsläran som pågår i västvärldens kristenhet och i svensk kristenhet. Det är avgörande frågor, det handlar om evangeliets kärna och vad frälsning är.

De amerikanska sydstatsbaptisternas chefsteolog Al Mohler, skrev nyligen ett inlägg om kampen inom hans samfund om försoningsläran, där en teologisk liberalisering motarbetades. Det handlade i stor utsträckning om försoningsläran.

John Stott resonerade på liknande sätt i sin klassiker ”the Cross of Christ”. En skiljelinje mellan liberal teologi och evangelikal teologi handlar i stor utsträckning om korset och försoningsläran.

I engelsk kristenhet har det varit en intensiv debatt om detta senaste 10 åren där inte oväntat Steve Chalke har drivit den liberala linjen och raljerat över en mer traditionell kristen försoningslära.

Sofia Camnerins försoningslära kom upp i Dagen i fredags, det var ju mycket kortfattat jag skrev om detta på min blogg i början av året. Försoningsläran och korset handlar om själva kärnan i evangeliet.

Det jag mest reagerar över i Sofia Camnerins bok ”Försoning behövs” är frånvaron av biblisk förankring. Hon betraktar frågan ur ett mänskligt perspektiv, inte utifrån den bibliska uppenbarelsen.

Camnerin avfärdar alla traditionella tolkningar som att Jesus bar världens synd på korset, att syndens skuld betalades genom att Jesus gav sitt liv, att mörkrets makter, synden och Satan besegrades genom Jesu död på korset, att Gud och människa blev försonade med varandra på grund av Jesu död på korset, att vi är korsfästa med Kristus, genom att han bar på sig syndens lön och konsekvenser, döden, straffet, för att vi skulle bli frälsta.

Vissa ytterkantsteologer har förnekat det mest av detta men ändå accepterat att korset var Guds självutgivande kärlek, för att han visar att han älskar oss så mycket att han vill ge sitt liv för oss. Denna kärlek lockar och driver oss till omvändelse.

Inte ens där hänger Camnerin med. Det skrivs bl.a. i boken att ”korsets, imperiet avrättning är en tragisk händelse vi skall sörja och protestera mot, den ondska som denna händelse är uttryck för. Korset berättar också om Guds närvaro i mänsklighetens lidande och förnedring”. s. 11 Hon skriver vidare på sid 28 att ”Det jag bedömer som allvarligast i kristna korsteologier, är de sammanblandningar av våld och helighet vissa av dem medför. Sådana sammanblandningar uppstår när människor lär sig att den gudomlige Fadern är god och kärleksfull, samtidigt som samme fader sänder sin son, oskyldig och lydig, till döden. Sammanblandningar av våld och kärlek ser man också i destruktiva bindningar mellan offer och förövare.”

s 93 ”Det är aldrig en seger när någon avrättas”.

Vad betyder då korset i Camnerins teologi? Betyder det inte något alls? Hon skriver på sid 102 ”om vi inte haft korset, så hade vi lämnats övergivna i det som är tragik och dödskontext i våra liv. Korset berättar att Gud är med i det som är tragik och dödskontext.” Hon skriver vidare att hon tolkar korsets lidande som något Gud drabbas av, kämpar mot och övervinner, än som något Gud handlar genom och använder för ett större syfte. Det tragiska blir också en del i Gud.

Om jag tolkar Camnerin rätt så har inte korset och Jesu död någon frälsande betydelse för oss. Det har inte någon koppling till vår synd och förlåtelse för vår synd.

Det handlar om att Gud drabbades av världens ondska. Det handlar alltså inte om att Gud älskade världen att han utgav sin enfödde son, utan Gud drabbades av lidande och tragik, det var inte någon seger på korset när någon avrättas. Jesus var en martyr som tragiskt blev avrättad, det ska vi känna avsky inför och det kan vara en tröst i våra lidanden.

Visst betyder inkarnationen att Gud blev människan, och fick stiga ned till våra livsbetingelser. Men Camnerin tömmer försoningsläran på nästan allt bibliskt och frälsande innehåll.

Hur ska man då förstå hela Nya Testamentets undervisning om Jesus som Guds offerlamm som tar bort världens synd?

Vi blev försonade med Gud genom hans sons död enligt Rom 5:10, hur passar det in med Camnerins teologi?

Vi läser i Rom. 5:6,8 att Kristus dog i vårt ställe. Hur hänger det ihop?

Hur förklarar Camnerin Rom 1-3 om människans synd, alla har syndat, saknar Guds härlighet, syndens lön är döden. Det är bara genom ett Guds ingripande genom Jesu död och uppståndelse som vi blir räddade? Eller är det inte så enligt Camnerin?

”Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser och han har anförtrott åt oss försoningens ord. .. Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd.” skriver Paulus i 2 Kor. 5, hur får man ihop det med Camnerins teologi?

Och hur hanterar man hela Hebreerbrevets undervisning om Jesu död och försoningen. ”Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider”, läser vi i Heb. 10:12, var inte det på korset? Om inte då, när bar han fram detta syndoffer?

Vi läser i Heb. 9:15 att genom sin död har Kristus friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet. ”Genom sin död”. Hur kan Camnerin hävda att Jesu död inte har någon frälsande betydelse????

”Så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder” läser vi i Heb. 10:28. Blev han inte offrad på korset? Har han inte burit våra synder?

Petrus skriver i 1 Petr. 2:24 ”våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna.”

Våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä – hur kan Camnerin hävda att korset inte har en frälsande betydelse.????

Jag kan ta upp bibeltext efter bibeltext som handlar om vad Jesus gjorde på korset, och som helt förbises av Camnerins teologi. Detta var bara några exempel.

Vad har nattvarden för betydelse i Camnerins teologi?

Joh. 3:16 säger att Gud så älskade världen att han utgav sin enfödde son. Den som tror på honom ska inte förgås utan få evigt liv. Har inte det med korset att göra?

Det här handlar inte bara om Equmeniakyrkan. Ett urvattnat kors som i praktiken blir tömt på frälsande innehåll har spridit sig mer än så i svensk kristenhet. Det återkommer jag till i nästa blogginlägg. Eller kanske näst-nästa. Vi får se.

Och det märkligaste av allt är att nästan ingen tycks bry sig. Är det uttryck för att traditionell svensk frikyrklighet har slutat läsa Bibeln? När Waldenström lanserade sin försoningslära på 1870-talet skapade det en intensiv debatt i svensk kristenhet, men då blev det en verklig debatt därför att så många kristna kunde sin Bibel. Och man resonerade och debatterade med Bibeln i handen och där bibelcitaten haglade fram och tillbaka i bönhusen och stugorna runt om i hela Sverige. Men i dag tycks knappt någon bry sig. Man kan tydligen säga vad som helst om betydelsen av Jesu död och bara mötas med axelryckningar.

Jag ska ge mer exempel på detta.

 

 

 

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • PatrickOelund

    Mycket bra Stefan. Förstår inte hur en samfundsledare får sitta vid sin post när hon inte tror på evangeliets kärna.

  • http://mannensomhatadevarlden.blogspot.se/ Tony Malmqvist

    Känns som man bara vill gråta över avfälligheten inom svensh frikyrkliget av idag. Tack att du är vaken över, Stefan

  • Nils

    Vem är denne Camnerin ?
    Vem har lånat ut en predikostol åt henne ?
    Vilka har ansvar för att släppa fram sådan undermålighet i predikostol ?

    Om hon nu vill skriva en bok, vilket står henne helt fritt att göra eller gapa i ett gathörn om sina uppfattningar pga yttrandefrihet så är det hennes rättighet.

    Men i detta fall är det en given eller utlånad predikostol som någon/några är ansvariga för – Vilka är de & vad bemyndigar dem ???

  • http://www.kristetliv.wordpress.com/ Tony Malmqvist

    Det är en bra samtidigt mycket angelägen fråga du ställer där, Nils. Vem? Tror vi är några stycken som gärna vill ha ha svar på det. Avfallet inom svenska kyrkan har pågått så länge så det tar man knappt någon notis om längre. Men det här!

  • Roger Gustavsson

    Hon är uppenbarligen mycket kompetent och har en imponerande presentation: Rev Doc, Vice President Equmeniakyrkan, Gemensam Framtid,
    Member of the Central Committe, World Council of Churches
    Att hon profilerat sig inom försoningsteologi framgår, förutom genom nämnda bok, även av att hon även doktorerat i frågan, något som Svenska Dagbladet uppmärksammat. http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/jesus-pa-korset-inte-alltid-bra-for-forsoning_2278781.svd
    Abstracts och pdf-nedladdning:
    http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:172979

    Frågan är förstås främst hur hennes syn på försoningen stämmer med Skriften. Den ställer Stefan. En annan brännande fråga i sammanhanget är hur den stämmer med ”Equmeniakyrkans teologiska grund” som finns att hitta bland kyrkans egna policydokument. I dess inlednig står:
    ”Gud blev människa i Jesus från Nasaret. Han förkunnar evangelium om Guds rike, besegrar syndens och dödens makt samt återupprättar människan och skapelsen. Genom den korsfäste och uppståndne Kristus, den nya skapelsens förstfödde och Guds sanna avbild, öppnas vägen till nytt liv.”

  • Jonasq

    Jag har inte läst Camnerin så jag ska inte uttala mig om hennes bok. Men i det du här skriver om Kristi kors har du hela Skriften och de stora traditionerna på din sida, särskilt reformationens två huvudlinjer, den lutherska och den reformerta.

    Men jag ställer mig lite frågan till det här att ingen skulle bry sig om den bibliska undervisningen om försoningen. I de sammanhang jag har varit verksam i, både som medlem och förkunnare, har alltid haft en mycket stark förkunnelse av försoningen. Men du menar alltså att det är ett undantag, att hela kristenheten har köpt in sig i en liberalteologisk och blodfattig korsteologi?

  • Roger Gustavsson

    Frågan är förstås främst hur Canmerins syn på försoningen stämmer med Skriften. Den ställer Stefan. En annan brännande fråga i sammanhanget är hur den stämmer med ”Equmeniakyrkans teologiska grund” en skrift som finns att hitta bland kyrkans egna policydokument:

    ”Gud blev människa i Jesus från Nasaret. Han förkunnar evangelium om Guds rike, besegrar syndens och dödens makt samt återupprättar människan och skapelsen. Genom den korsfäste och uppståndne Kristus, den nya skapelsens förstfödde och Guds sanna avbild, öppnas vägen till nytt liv.” Genom den korsfäste och uppståndne Jesus öppnas alltså vägen till liv. Det står dock inte explicit att det sker genom hans död och uppståndelse.

    Angående nattvarden står däremot uttryckligen: ”Med bön om Andens närvaro firas nattvarden till minne av Jesus Kristus och hans försoningsdöd till syndernas förlåtelse.”

    För mig framstår det därför som att vice ordföranden i Equmeniakyrkan inte står för dess teologiska grund, men det kan människor som är bättre inlästa än mig bedöma bättre. Och det torde Sofia Camnerin själv kunna besvara.

  • Micael Gustavsson

    Jag tror Stefan tänker på avsaknaden av reaktion på Camnerin.

  • Nils

    Jaha frikyrkans svar på KG Hammar & Antje Jackelén för småskalemodell…
    – men frågetcknen kvarstår med att någon bemyndigat personen.
    Däri ligger huvudansvaret för att medlemmar bereds denna predikostol.

  • Stefan Swärd

    JOnasQ,
    På lokalförsamlingsnivå där det finns bra bibelförkunnelse finns detta naturligtvis med. Jag har som pastor i alla år undervisat klart och tydligt om försoningen med grund i reformationen.
    Jag har dock inte märkt någon debatt inom Equmeniakyrkan med anledning av detta. Jag kommer också att skriva fler blogginlägg i ämnet som kanske ännu tydligare förklarar vad jag menar. Återkommer.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Stefan Swärd

    Roger Gustavsson,
    mkt bra Roger.
    Stefan SW

  • Roger Gustavsson

    Pastorer ordineras efter beslut i kyrkokonferensen. Vid ordinationen bekräftar de också sin vilja att följa Equmeniakyrkans gemensamma ordningar (och rimligen även dess teologiska grund!). Även kyrkoledare och biträdande kyrkoledare utses i enlighet med Equmeniakyrkans stadgar och avskiljs vid kyrkokonferensen.

    Man kan vara säker på att Camnerin bemyndigats enligt protokollet. Det måste också under flera år varit känt var hon stod i denna fråga. Frågan är om de som har en mer bibeltroende linje inte engagerar sig i kyrkokonferensen.

  • Jonasq

    Ok, inom Equmenia då alltså? För den här typen av liberalteologiska tankar är ju inte direkt nya utanför den evangelikala fållan. Det var länge sedan jag ens orkade läsa igenom sådana där texter. Men det är såklart viktigt att Equmenia bestämmer sig för om de ska vara evangelikaler eller inte, och här, vid korset, finns verkligen centrum.

  • Jonasq

    Ok, Stefan, förstår vad du menar.

  • Jonas Rosendahl

    Den kanske mest intressanta frågan, var har hon fått sin teologiska skolning? Nån som vet?

  • Nils

    Tack för dina svar !
    Jo – mina reflektioner grundar sig på samma typ av eftermäledebatt som pågått vid val av ärkebiskop, där oppositionella kommentatorer skjuter in sig på personligt ifrågasättande.
    Det stora ansvaret är att någon/några bereder plattform & predikostol för dessa. Ex.vis en valberedning som förordar & gömmer sig kollektivt bakom sin rekommendation.
    Var fanns de som i tid kunde stoppa detta ?
    Någon/några släpper fram avvikande teologi – det är dessa som i första hand ska ifrågasättas.

  • Gunnel

    Sofia Camnerin är på andra sidan jordklotet och kan inte svara innan påhoppen nått henne.

  • Roger Gustavsson

    Vet ej. Men en pastorsordination inom dåvarande Missionskyrkan fordrade tidigare att åtminstone en del av utbildningen inhämtades på THS. Doktorsstudier bedrev hon vid Uppsala universitet.
    Hon har för övrigt givit respons på Dagen-artikeln idag på en blogg:
    http://blogg.equmeniakyrkan.se/blog/2013/10/28/varlden-behover-fralsning-och-forsoning/

  • Jonasq

    Det här var i alla fall väldigt fint skrivet av Camnerin. http://blogg.equmeniakyrkan.se/blog/2013/10/28/varlden-behover-fralsning-och-forsoning/

  • wildwest63

    Jonasq – allmän reflektion, inte någon invändning mot det Du skrivit.

    Jo, det var smågulligt skrivet, känner mej upplyft som ett dagisbarn som krockat med en klätterställning…
    Hon säger ju inget klart i det blogginlägget. Det blir sån där KG Hammarsk variant av snömos. Distinktion mellan teologi och evangelium, att det är olika saker, att det ena är bra och det andra inte – är Bibeln Guds ord eller inte? Läran om Gud kan väl aldrig skilja sig från evangelii budskap? Hur får man ihop nåt sånt? Att varje generation måste tolka evangelium och sprida det glada budskapet så att tidens människa förstår – det är ju ingen nyhet.
    Sen skriver hon om synd som drabbar oss och synd som vi begår själva, om jag förstår rätt. Vem avgör det? Är det en kyrkonämnd som sitter och fnular på detta? Isåfall lovar jag att man inte lär komma fram till att någon synd begås av oss själva, allt har med omgivningens påverkan att göra, möjligen med undantag av världshistoriens ende syndare, A Hitler. Ser inte alls att Bibeln gör nån sån distinktion. Man får alltid ta ansvar för sina handlingar oavsett bakgrund och omständigheter.

  • http://www.kristetliv.wordpress.com/ Tony Malmqvist

    Påhopp? Är det seriöst menat från din sida?

  • PatrickOelund

    Idag spelar det ingen roll om man är i Asien som Camnerin och jag eller sitter i Sverige. Internet finns överallt.

  • Gunnel

    Ja, jag tycker att det var ett fult påhopp i tidningen Dagen. ”Försoningens mellanrum” som doktorsavhandling kom år 2008. Det gick utmärkt att fråga redan då och recensionen kom i ”Tro och vetande” (osäker på namnet på pastorernas skrift). Trots att jag är novis har Sofia Camnerin svarat på mina frågor på Skutan och per mail. Jag kan få skriva till henne, att detta begriper inte jag!
    OK då borde jag be för ledarna, så att de kommer med bibelundervisning/bibelförklaring. Det tjatar jag om jämt i olika bloggar. Inte minst i den församling jag tillhör.
    Hur skulle det vara att analysera doktorsavhandlingen ”Bibeln på mina egna villkor – En studie av medierade kontakter med bibeln med särskilt avseende på ungdomar och Internet”
    Anders Sjöborg år 2006

  • Jonasq

    Där tycker jag kanske att du läser henne onödigt illvilligt. Det är väl en text som handlar om försoning genom Kristi kors, i alla riktningar? Inte för att jag orkar ge mig på att försvara det där blogginlägget i detalj, men det var en god framställning av evangelium i mina ögon.

  • http://www.andersgerdmar.com/ Anders Gerdmar

    Huvudet på spiken när du frågar efter den bibliska förankringen. Läsningen av Camnerin ger just intrycket att det inte finns någon helig urkund som grund och riktmärke för kristen tro. Det är allra mest allvarligt när det gäller trons centrum: Jesu Kristi försoningsverk! Camnerin är en i trenden som man ser i liberal teologi sedan 1700-talet, men som nu trängt in i de samfund där man en gång led just för tron på försoningen. Låt vara, dock, att hon står Waldenströms tradition, där ansatsen till en tolkning bortom det enkelt bibliska är ett faktum.

    Sofia Camnerin är Teol Dr i systematisk teologi från Uppsala universitet.

  • Nils

    Varför är du här och kritiserar, när du själv blockerar flera på din egen kommentatorsblogg ?

    Det tycker jag är dubbelmoral & speciellt anmärkningsvärt för den som har ett teologiskt ansvar… – men din föreståndare var iofs först med att porta alla som inte strök medhårs på hans blogg, så äpplet faller ju inte så långt ifrån.

    När du nu inte tål ifrågasättande på din egen blogg så tar jag mig denna frihet oavsett teologisk uppfattning i frågeställningen.

  • Dragspelaren

    Troligen ett optimalt försök att slutgiltigt radera GT från kristendomen. GT väver in Guds plan om ett kommande slutgiltigt offer i både teologin och historien. Från den synvinkeln har alltid Gud ”blivit kött” medan Jesu kommande i NT personifierar och fullbordar detta.
    GT-berättelsen att Guds vän Abraham får befallning att offra Isak har i alla tider styrkt miljoner kristna genom stora svårigheter och prövningar. I modern teologi vänds hela storyn mot Gud som blir barbar och Abraham hans lakej. Resultatet blir ett evangelium utan kraft.

  • bo_lonegren

    Det här Nils var ett så lågt påhopp att det eg borde tigas ihjäl. Men varje bloggare ställer sina regler för debatten och vill man delta så gör man det på dessa villkor.

  • bo_lonegren

    En försiktig tanke men var hon redan 2008 aktuell som ledare för Equmenia? Annars var väl det väl inte konstigt om det ”gled” förbi som kommande fr någon ”vem som helst”. Är det inte historien med äktenskapssynen som satt ett antal på spåren för att närmare skärskåda var de står i olika frågor?

  • SefastTronde

    Kan inte se att Anders Gerdmar kritiserar på något sätt, i vart fall inte något som är irrelevant i sammanhanget. Vart får du då detta ifrån?

    Även om jag kan hålla med dig att en viss publicistisk öppenhet för kritik av de egna ståndpunkterna är önskvärt, och ibland även mer än så, bör du respektera att en bloggare ibland inte vill ha arbetskrävande retoriska dispyter att tvingas handskas med. Det är inte alla som har tid och ork etc. för att på ett anständigt sätt hantera ett åsikternas och kritikens eldorado.

    Vi har alla våra skäl för våra ställningstaganden. Men på denna blogg tycker jag att Anders Gerdmar bör ha en eloge för vad han vid flera tillfällen bidragit med i saklig argumentation och intressanta vinklingar. Hoppas inte han slutar delta för sådana irrelevanta påhopp som du kommer med här.

  • Nils

    Om du har iaktagit hur Gerdmar sköter sin blogg, så är min reflektion en mild västanfläkt !
    Det är på sin plats att påvisa en spegel för Gerdmar, där han förhoppningsvis reflekterar över sin egen censur på obekväma åsikter.
    När kristna gömmer sig bakom sådana premisser, så är det att förstå som sekteristiska tendenser.

  • Nils

    Men om man inte klarar av att spela på sin egen planhalva (blogg) med öppenhet till andra – varför ska man delta/spela på andras planer (bloggar) då ?

  • WO

    Tja…Gerdmar skriver ju inget alls EMOT Stefan Swärds, bloggägarens, åsikter, utan ger helt enkelt lite medhåll!
    Ska det inte vara ok bara för att Gerdmar har vissa trista regler för kommentering(?) på sin blogg?

    Hade han varit ojust eller gett helt oseriös kritk av Stefan här på Stefans blogg, samtidigt som han inte gillar sådan kritik på sin egen blogg, då är det ju en sak.
    Men uppmuntra en bloggare kan han väl få göra oavsett vad han kör för ”regim” på sin blogg???

  • Nils

    Vi som följt LO:s policy under många år hur man ofta har en inkonsekvent agenda för sin teologiska uppfattning, förvånas inte längre över deras åsikter.
    När U. Ekman började sitt bloggande så hade han en stab som sorterade bort andra kristnas åsikter som avvek det minsta från hans egen. Det pågick länge att ingen släpptes igenom i kommentatorsfältet om man inte hade ovationer att delge Ekman för sitt anförande.
    När kritiken blev altför pinsam mycket pga av den etablerade bloggen Aletheia, så släpptes en del kommentarer igenom.
    Men fenomenet utmynnade i att få utanför LO:s egen krets bryr sig vad Ekman skriver på sin blogg.
    Däremot är han själv angelägen om att få synas i sammanhang där det ger sken av ekumenik, altifrån en arrangerad omfamning i Filadelfia till Jack-Tommy Ardenfors (som blev överrumplad) till meriterande inbjudningar av kända pingstprofiler.

    När sedan Gerdmar själv bloggade frekvent & initialt hade kommentatorsfältet öppet, så stöp det så småningom då det förtröt honom att Uppsala nya tidning intervjuade f.d. LO-medlemmar som hade kristna vittnesmål att de farit illa, och att de skulle vara betjänt av upprättelse.
    Då deklararerade Gerdmar med tydlig basun att han sa upp sin tidningsprenumerationj (bäva månde Uppsala).
    Uppsala nya tidnings VD & chefredaktör var så generös så hon t.o.m. skrev på Gerdmars blogg att han var välkommen att själv skriva i UNT. Men det var inte tillräckligt & när dessutom andra kristna hade liknande uppfattning som UNT, så fötröt det Gerdmar så han blockade flertalet insändare till sin blogg.
    Givetvis står det han fritt i yttrandefrihetens namn att använda sin egen blogg som han vill.
    Men det är i samma anda som Ekman drev sin blogg, att knappt släppa in kristna åsikter som avviker från den egna intentionen.
    Bloggen Aletheia har skrivit tillräckligt om detta – de har dessutom likt Svärd ett öppet kommentatorsfält.

    Jag anser fullt ut att Gerdmar & Ekmans blogg lämnar mycket övrigt att önska map. kristen etik.
    Därav finns det fullt fog att ställa speglande åsikter till Gerdmars intentioner på andras bloggar.

  • Micael Gustavsson

    Nils, din kommentar till Andrs Gerdmar bryter mot flera av bloggens regler, och kommer därför att raderas. Det ligger säkert mycket i din kritik i sig, och du är välkommen att formulera den i Folkungasalen. Jag skulle vilja uppmana alla att läsa reglerna igen. Indirekt förbinder man signatur följa dem då man kommenterar på en blogg. Den som är missnöjdmmed regler på en blogg kan alltid starta en egen, och utforma den helt efter egen smak.

  • WO

    Ja, känner till de du skriver i stort sedan tidigare…och du menar pga detta nämnda i ditt svar, att det är en allmänt skeptisk hållning man bör ha till Anders Gerdmar oavsett vad han skrivit (dsv oavsett det är ’bra eller dåligt’), på andra bloggar som gäst…tills han ändrar hållning på sin egen blogg…
    Tja, ligger ju nåt i det, även om jag tycker det känns lite väl onödigt att ”spärra” någon för läsning så totalt…förstår dock din skepsis.

  • Micael Gustavsson

    Återigen, denna diskussion ska, om den alls ska föras på Stefans blogg, föras i Folkungasalen. Även om det finns fog för kritikmav hur Gerdmar sköter sin blogg, så har han aldrig misskött sig här på Stefans blogg enligt de regler som gäller här. Den långa kommentaren ovan kommer att raderas.

  • Nils

    Nej – jag går inte så långt att jag för partimening i detta.
    Jag kan mycket väl se att han i många stycken har sund teologisk lärouppfattning.
    Det förtar inte att en annan kristen kan ha en bestämd uppfattning över hans uppträdande.
    Paulus betygsatte sina medarbetare hårt också för att de inte höll måttet som medarbetare.

    Kristen etik handlar till övervägande del om personlig vandel.
    Det återspeglas även i bloggande & det tål att påpekas.

    Tål inte det att påpekas – så kan man faktiskt ha fog för att konstatera ”sekteristiska tendenser”.

  • Nils

    Åter igen – sätter du det taket så tackar jag för mig här på denna blogg.
    Swärd har inte tidigare anmärkt på mina inlagor, men av nämnda anledning som jag tidigare anfört så använder du liknande maktverktyg som Gerdmar & Ekman fullt ut använder.

    Observera att jag inte misskrediterar någon människa, utan jag anför de försmåddas röst … som kom till tals i UNT.Jag kan inte se att moderatorfunktionen behövs här, som jag tidigare påtalat…
    – men likt Gerdmars bloggägande så respekterar jag Swärds bloggägande och hans intention.

    Därför tackar jag för mig – då Folkoungassalens debattforum inte intresserar, utan endast vissa av Swärds anförda textintentioner.

  • Micael Gustavsson

    Du har skrivit massor av intressanta inlagor, men någonstans måste en rätt mjäkig person som jag sätta en gräns, här var det viktigaste att håll sig till ämnet, även om tonfall också spelar roll. Reglerna gäller sedan de infördes i somras, och är egentligen inte så svåra attfölja. Välkommen tillbaka om du ändrar dig.

  • Gunnel

    Bo L, sen debatterna blev vanliga på Internet, har det inte gått att se kyrko- eller samfundstillhörighet. En efter en kristen sajt fick stänga ner på grund av tonläget mellan debattörerna. Kvar var SEA:s Credoakademin allra längst för min del. Debatterna på Skutan självdog efter de våldsamma meningsskiljaktigheterna och Generalkonferensens ”nej” i homosexfrågan. (Pastor eller diakon fick inte leva i partnerskap.) Om det är detta du kallar historien om äktenskapssyn? Som om det inget annat står i bibeln att samtala om?
    Svenska Kyrkans stora problem är att alla barndöpta blir medlemmar, växer upp och har rösträtt så småningom. Det kan förklara varför en blivande ärkebiskop måste slira på så många frågor. Medlemmarna har liten referensram till bibelns budskap. Frikyrkoledare borde vara tydliga på varje fundament i trosbekännelsen.
    Jag blir ledsen över alla påhopp på ”missionare”. En intervju först hade varit på sin plats med Sofia Camnerin.

  • bo_lonegren

    Jag försökte bara finna en förklaring till varför debattartikeln kom just nu och inte för några år sedan. Med äktenskapssyn menar jag vad som anfördes av ledarna för E på deras egen hemsida. Den borde rimligen fått en och annan att reagera.
    Själv har jag mig veterligen aldrig dragit ”missionare” över en kam så det sista du skriver tar jag inte åt mig.

  • Jonasq

    Bra modererat.

  • Stefan Swärd

    Gunnel,
    Man måste kunna kommentera innehållet i en bok utan att behöva göra en intervju först, kan man inte få kommentera innehållet i en bok utan att det kallas påhopp.
    Stefan Swärd

  • Jonas Rosendahl

    Tack för svar. Läste igenom hennes svar också och det lät ju balanserat faktiskt. Men å andra sidan finns det många som kan formulera sig bra och låta bra, ibland skulle det vara kul att sitta och skriva typ ” Det viktiga är att Jesus är i centrum” eller som jag hörde på ÖTH bibelsynsdebatten ” Det viktiga är väl att vi har Guds Ord vem som skrivit spelar mindre roll”
    Dock ingen av lärarna utan en medhörare som sa detta. Så att frasa ur sig är ingen konst.

    Därför är jag nyfiken på vad som ligger bakom ord och resonemang eftersom tydlighet av reformatorisk rang a’la Olaus Petri är bristvara numera.
    Teologiska högskolan har jag ingen koll på, är det kopplat med liberalteologiskt säte? Klassiskt bibeltroget? Liberalteologiskt? Eller har de likt ÖTH börjat glänta på dörren till nåt som kan bli liberalteologi på sikt i värsta fall?
    Någon som har koll?

  • SefastTronde

    Jag ser inte att AG spelar ojust på något sätt här. Detta bör alltså inte diskvalificera honom för att delta, tvärt om tycker jag hans deltagande varit positivt.

    Det är att beklaga om AG däremot, av vilka skäl han än väljer att göra så, väljer att inte ha fullständig öppenhet. Att inte ha tid för ständig moderering kan ju vara en orsak. Själv skulle jag inte heller tillåta direkt öppenhet, utan förhandsmoderering, om jag inte hade tid att följa bloggen kontinuerligt. Du får väl fråga honom vilka skäl han anger för att inte hålla bloggen fullständigt öppen.

  • SefastTronde

    Förlåt! Det här blev ytterligare OT. Folkungasalen var det ju…

  • Micael Gustavsson

    Tack

  • Stefan Swärd

    Jonasq,
    jag har också läst bloggtexten och har väldigt svårt att få ihop den med innehållet och påståendena i boken. Därför när man plockar bort korsets frälsande betydelse, vad menar man då med begreppen frälsning, evangelium, synd m.m. Det kan ju inte ha samma innebörd som jag lägger i orden som evangelikal kristen. Grunden för min frälsning är att Jesus har burit min synd på korset, att han har tagit på sig alla syndens konsekvenser, han dog för att jag skulle få leva, att min synd var så allvarlig att utan Guds ingripande skulle jag möta evig död och förgås, Jesus har betalat min syndaskuld.
    Det är nåden, det är evangeliet, och när jag i tro tar emot förlåtelsen grundat på Jesu verk på korset, omvänder mig och tar emot de nya livet, då blir jag frälst.
    Men vad blir det för evangelium och frälsning om man tar bort korsets innehåll – hur ser du på det?
    Stefan Swärd

  • PO

    Om församlingens undervisning bara är betraktelser än grävand i Guds ord blir följden just liberalteologi… eller som det beskrivs i 2Ti 4:3 ”Ty den tid kommer, då de inte längre ska föredra den sunda läran, utan efter sina egna begärelser ska samla åt sig lärare, alltefter som det kliar dem i öronen.”